Celá řada členů Pomocné stráže
Veřejné bezpečnosti je zapojena v komisích
národních výborů, zejména v
komisích pro veřejný pořádek,
a to ve velké většině ve funkci předsedů
těchto komisí jako volení poslanci národních
výborů.
Proto také v krizových letech byla Pomocná
stráž Veřejné bezpečnosti předmětem
politických i fyzických útoků ze strany
pravicových sil,
Nepřátelé socialismu dobře věděli,
že tento dobrovolný sbor patří mezi
ostatní pevné články ochraňující
socialistické zřízení. V důsledku
toho se v práci PS VB projevila určitá stagnace,
avšak jen krátkou dobu. Na celostátním
aktivu v Praze a konferenci v Bratislavě byly vytyčeny
směry dalšího perspektivního rozvoje
a zaměření práce členů
PS VB, jak to ukládá směrnice XIV. sjezdu
strany.
Vzhledem k důležitosti a odpovědnosti PS VB
je zcela na místě, upravuje-li její postavení,
práva a povinnosti jejich členů právě
projednávaný zákon o Sboru národní
bezpečnosti. Chtěla bych zdůraznit, že
zákon ve svém § 54 odst. 2 velmi dobře
realizuje samotné základní principy, na nichž
je Pomocná stráž Veřejné bezpečnosti
budována, a to tím, že stanoví, že
členem tohoto dobrovolného sboru se může
stát jen občan oddaný socialistickému
společenskému a státnímu zřízení,
požívající všeobecné vážnosti
a důvěry a který byl doporučen příslušným
národním výborem. Zákon dává
v § 57 členům Pomocné stráže
Veřejné bezpečnosti při výkonu
služby řadu oprávnění a z těchto
oprávnění vyplývá i nezbytnost
velmi odpovědného přístupu k výkonu
služby.
Na druhé straně však zákon poskytuje
i těmto dobrovolně zapojeným občanům
výraznou ochranu tím, že v § 56 odst.
2 zcela přesně stanoví, že při
výkonu služby jsou členové PS VB veřejnými
činiteli.
Domnívám se, že úprava takového
postavení členů Pomocné stráže
Veřejné bezpečnosti, jak ji stanoví
projednávaný zákon, přichází
ve správný čas. Nový zákon
přispěje i ke zvýšení autority
Sboru národní bezpečnosti i Pomocné
stráže Veřejné bezpečnosti a
vytvoří též příznivější
podmínky k dalšímu rozvoji jejich práce.
To, jak je Pomocná stráž Veřejné
bezpečnosti v zákoně zakotvena, i to, jak
je v praxi budována, je i pro další období
zárukou, že svou společensky významnou
prací přispěje k budování a
ochraně socialistické společnosti. Děkuji
za pozornost. /Potlesk./
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslankyni Pilátové.
Slovo má poslanec Jozef Valo, připraví se
poslanec Václav Pešek.
Poslanec SN J. Valo: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia,
rezolúcia XIV. zjazdu KSČ zdôraznila, že
dodržiavanie a upevňovanie socialistickej zákonnosti,
štátnej, občianskej disciplíny a úcta
k právu vôbec sa musia stať záležitosťou
všetkých orgánov, organizácií
a občanov. V súvislosti s prerokúvaným
zákonom o Zbore národnej bezpečnosti chcem
povedať niekoľko slov o spolupráci najmä
národných výborov s orgánmi Verejnej
bezpečnosti.
Národné výbory ako najširšie organizácie
pracujúcich a súčasne ako orgány štátnej
moci a správy musia rozhodnou mierou prispievať k
dodržiavaniu socialistickej zákonnosti. Zákon
o národných výboroch ukladá národným
výborom, aby vedľa úloh na úseku hospodársko
- organizátorskom a pri rozvíjaní kultúrnej
úrovne pracujúcich dbali, aby boli plnené
zákony, aby chránili socialistické vymoženosti,
socialistické vlastníctvo, práva a oprávnené
záujmy občanov a socialistických organizácií
a zabezpečovali verejný poriadok a dodržiavanie
pravidiel socialistického spolunažívania.
Vedľa súčinnosti s ďalšími
orgánmi, inštitúciami a organizáciami
zabezpečujú národné výbory
niektoré svoje úlohy v spolupráci so Zborom
národnej bezpečnosti.
Otázky verejného poriadku národné
výbory zverujú do starostlivosti svojim komisiám
pre ochranu verejného poriadku. Komisie vykonávajú
kontrolnú, organizátorskú a pozorovaciu činnosť,
z ktorej čerpajú podklady pre návrhy, na
základe ktorých národný výbor
prijíma opatrenia. Výkonným orgánom
na tomto úseku sú inšpekcie verejného
poriadku národných výborov, ktorých
pracovníci dozerajú na dodržiavanie predpisov
upravujúcich miestne záležitosti verejného
poriadku, upozorňujú na zistené nedostatky
a robia opatrenia na ich odstránenie.
V miestach, kde nie je národným výborom zriadená
inšpekcia verejného poriadku, a v prípadoch,
v ktorých charakter a rozsah priestupku presiahol právomoc,
v ktorej by mohol zakročiť pracovník inšpekcie,
je národný výbor oprávnený
ukladať Verejnej bezpečnosti úlohy na zabezpečenie
ochrany verejného poriadku. V súlade s vymedzením
tejto kompetencie národných výborov v zákone
o národných výboroch je ustanovenie §
37 prerokúvaného zákona o Zbore národnej
bezpečnosti. Toto ustanovenie vcelku reálne predpokladá,
že národné výbory budú útvarom
Verejnej bezpečnosti ukladať úlohy na zabezpečovanie
miestnych záležitostí verejného poriadku
za predpokladu, že ich nebudú schopné zabezpečiť
vlastnými silami a prostriedkami. Táto objektívna
podmienka bude v praxi určitou medzou deľby v súčinnosti,
bude zabraňovať eventuálnemu bezdôvodnému
presúvaniu úloh a súčasne zabezpečovať,
aby pracovníci Verejnej bezpečnosti neboli až
na odôvodnené prípady odvádzaní
od plnenia vlastných, odborne náročnejších
a spoločensky prospešnejších úloh.
V návrhu prerokúvaného zákona sa ukladá
útvarom Verejnej bezpečnosti predkladať národným
výborom správy o stave verejného poriadku
v ich obvode. Takéto opatrenia sa javia správnymi,
ak má byť zabezpečené, aby národné
výbory mohli plniť úlohu spočívajúcu
vo vykonávaní horizontálnej koordinácie
týchto úloh, ktoré budú plnené
za účasti viacerých orgánov, ktoré
nie sú vo vzájomnom vzťahu nadriadenosti a
podriadenosti.
Verejná bezpečnosť a národné
výbory vo svojej pôsobnosti vzájomne spolupracujú
na celom rade úloh. Veľmi úzku súčinnosť
si vyžaduje napr. vykonávanie zákona o ochrannom
dozore. Popri jednoznačne verejnobezpečnostných
úlohách sú tu tiež úlohy, ktoré
spadajú do kompetencie národných výborov.
Realizácia ochranného dozoru dovedená do
konca predpokladá obstaranie ubytovania a starostlivý
výber zamestnania pre osobu, ktorá v rámci
ochranného dozoru je zverená tiež starostlivosti
sociálnych kurátorov národných výborov.
Pracovníci Verejnej bezpečnosti a sociálni
kurátori si odovzdávajú poznatky, konzultujú
a koordinujú vlastné opatrenia s cieľom dosiahnuť
maximálny prevýchovný účinok
u osoby. I keď doba účinnosti zákona
o ochrannom dozore netrvá doteraz ani jeden rok, sú
zisťované pozitívne prvky v spolupráci
orgánov Verejnej bezpečnosti s národnými
výbormi, spoločenskými a hospodárskymi
organizáciami.
Vzťah medzi Verejnou bezpečnosťou a národnými
výbormi je realizovaný aj v zabezpečovaní
ochrany národného majetku. V tomto smere pracovníci
ZNB a národných výborov spojujú úsilie,
napr. pri riešení preventívnych protipožiarnych
opatrení, pri vyšetrovaní príčin
požiarov alebo pri iných udalostiach poškodzujúcich
majetok v socialistickom vlastníctve. I otázky cestnej
dopravy sú v niektorých otázkach predmetom
spoločného riešenia a koordinácie. Pracovníci
obidvoch orgánov na tomto úseku sledujú jeden
ciel, a to organizovať a robiť opatrenia na zvyšovanie
bezpečnosti cestnej dopravy. Orgány národných
výborov a Verejnej bezpečnosti sa jeden bez druhého
nezaobídu ani pri riešení opatrení pri
živelných pohromách, katastrofách a
nešťastiach veľkého rozsahu. Pri takýchto
udalostiach bývajú pracovníci Zboru a národných
výborov hlavnými oporami postihnutých a organizátormi
záchranných prác.
Je tu celý rad ďalších bodov, keď
orgány Zboru národnej bezpečnosti a národných
výborov, spoločenských, zdravotníckych,
hospodárskych organizácií musia ruka v ruke
spolupracovať.
Pracovníci Verejnej bezpečnosti veľmi úzko
spolupracujú so zdravotníckymi organizáciami
a národnými výbormi v boji proti alkoholizmu,
proti absencii a fluktuácii pracovníkov a proti
ďalším zlozvykom odporujúcim morálke
socialistického človeka.
Príslušníci Zboru národnej bezpečnosti
sú často zapojení i do funkcií orgánov
národných výborov. Bývajú z
nich obetaví poslanci, členovia rád, komisií
alebo zboru pre občianske záležitosti. Ich
aktivita vo verejnom živote je odvodená od skúseností,
že pri plnení svojich bezpečnostných
úloh sa nezaobídu bez obetavých dobrovoľných
pomocníkov z radu angažovaných občanov.
V tomto smere musíme urobiť ešte viac na posilnenie
aparátu nášho Zboru národnej bezpečnosti
a na podporu širokými vrstvami pracujúcich.
Myslím, že ostávame niekedy i dlžníkmi,
pokiaľ ide o dobré umiestnenie pracovní Zboru
národnej bezpečnosti. V návrhu prerokúvaného
zákona sa ukladá náčelníkom
a veliteľom ZNB vyžiadať od národného
výboru súhlas na rozmiestňovanie útvarov
Verejnej bezpečnosti. Z praxe vieme, ako nám záleží
na tom, aby sme vo svojich mestách a obciach mali naše
útvary Verejnej bezpečnosti.
Musíme sa však i my poslanci zaujímať
o to, aby príslušníci Verejnej bezpečnosti
mali i dobré bývanie, pokiaľ možno v mieste,
kde pracujú. Bývať s rodinou patrí k
základnej spokojnosti každého pracujúceho,
teda i príslušníkov ZNB, ktorí pre našu
spoločnosť vynakladajú veľké úsilie
a mnohokrát prinášajú i obete na životoch.
Svojím vystúpením som chcel vyjadriť
podporu navrhovanému zákonu o Zbore národnej
bezpečnosti. Ako poslanec som pri tejto príležitosti
poukázal na niektoré súvislosti, o ktorých
si myslím, že nie sú zanedbateľné
a ich vyriešenie v miestach našich volebných
obvodoch by prinieslo ďalšie zlepšenie práce
príslušníkov ZNB, ako aj ich spolupráce
s národnými výbormi, spoločenskými
a hospodárskymi organizáciami. /Potlesk./
Předseda FS A.Indra: Děkuji poslanci Valovi.
Slovo má poslanec Pešek, připraví se
poslanec Vladimír Šimek.
Poslanec SL V, Pešek: Vážené předsednictvo
Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci, společenským posláním Sboru
národní bezpečnosti je ochrana společenského
a státního zřízení, veřejného
pořádku, majetku v socialistickém vlastnictví,
bezpečnosti občanů, jejich práv a
osobního vlastnictví.
K tomu, aby Sbor národní bezpečnosti mohl
plnit svoje poslání, je třeba vytvořit
podmínky stanovením základních principů
organizace, přesným vymezením základních
úkolů a stanovením práv a povinností
příslušníků Sboru národní
bezpečnosti při výkonu služby.
Projednávaný návrh zákona o Sboru
národní bezpečnosti ukládá
tomuto Sboru též důležité úkoly
při ochraně majetku v socialistickém vlastnictví,
zejména při odhalování a postihu hospodářské
kriminality. Touto represivní funkcí Sboru nejsou
ovšem vyčerpány jeho úkoly při
ochraně ekonomiky. Mimořádný význam
má i další jeho funkce, spočívající
v preventivní a výchovné činnosti.
Ochranu československého národního
hospodářství je třeba chápat
jako jeden z prvořadých úkolů Sboru,
a to zejména s přihlédnutím ke skutečnosti,
že národní hospodářství
ČSSR bylo vždy předmětem intenzívních
nepřátelských útoků vnitřních
i vnějších nepřátel. V současném
období je naše ekonomika jednou z rozhodujících
oblastí pro úspěšný rozvoj socialistické
společnosti. Důsledné zaměření
na ochranu ekonomiky je proto také v souladu s úkoly
vytyčenými XIV. sjezdem KSČ. Usnesení
únorového pléna ÚV KSČ z roku
1972 k další realizaci závěrů
tohoto sjezdu v ekonomické oblasti ukládá
pak státním a hospodářským
orgánům povinnost všestranně přispět
k upevňování hospodářské
kázně, a tím i k ochraně čs.
ekonomiky.
V naší společnosti bylo dosaženo pod vedením
KSČ významných úspěchů
v politické, společenské i ekonomické
oblasti, což se nepochybně pozitivním způsobem
promítá v celkové bezpečnostní
situaci ve státě jak v oblasti veřejného
pořádku, tak také v oblasti boje s obecnou
i protistátní kriminalitou.
Tyto pozitivní výsledky však dosud do jisté
míry znehodnocuje rozsáhlá hospodářská
kriminalita, jejíž vzestup se prozatím nepodařilo
zastavit. Je třeba si uvědomit, že na tomto
mimořádně citlivém úseku dosud
negativně působí některé pozůstatky
předchozího období, z nichž je třeba
připomenout zejména následující
skutečnosti:
- vlivem politické krize v letech 1968 až 1969 došlo
ke značnému narušení principů,
na nichž je budována ekonomika narušení
centrálního řízení umožnilo
nekontrolovatelný vznik řady různých
družstev a soukromého podnikání, jehož
průvodní jevy jsou nejrůznější
formy úplatkářství, nezákonné
machinace ke krácení státních financí
apod.;
- i když exponenti pravicových a kontrarevolučníchsil
nejsou již v rozhodujících hospodářských
funkcích a nemají proto možnost přímého
vlivu na vývoj čs. národního hospodářství
v rozhodující míře, nelze přesto
podceňovat působení pravicové propagandy
a ideologie v oblasti ekonomiky.
Rozsah hospodářské kriminality charakterizují
následující údaje: v roce 1973 bylo
bezpečnostními orgány zjištěno
celkem 67 214 případů hospodářské
trestné činnosti, v níž byla vyčíslena
celková škoda čs. národnímu hospodářství
ve výši 233 mil. Kčs. Zjištěné
trestně postižitelné útoky proti naší
ekonomice reprezentují více než čtvrtinu
celkové kriminality v ČSSR, a jsou proto také
jedním z nejvýznamnějších faktorů
ovlivňujících celkový stav a vývoj
trestnosti. V souvislosti s těmito čísly
je třeba si uvědomit, že úsek ekonomiky
je oblastí, v níž je boj s trestnou činností
při jejím vyhledávání velmi
složitý a obtížný, že ně
kdy úroveň právního vědomí
nejen řadových občanů, ale v ojedinělých
případech i celých pracovních kolektivů
a odpovědných hospodářských
pracovníků výrazně zaostává
za naší právní úpravou. Silně
zde působí i různé lokální,
skupinové, resortní a jiné zájmy.
Občané často posuzují útoky
proti socialistickému hospodářství
jako méně nebezpečné, než ty
majetkové delikty, které směřují
proti zájmům jednotlivců. V důsledku
všech těchto okolností existuje oprávněná
domněnka, že v hospodářské trestné
činnosti zůstává rozsáhlá
skrytá krimi nalita trestně nepostižena.
To se projevuje výrazně např. u trestných
činů proti hospodářské kázni,
v různých machinacích ve zkreslování
plnění plánu, v protiprávních
přesunech zboží mezi hospodářskými
organizacemi, v opatřování hospodářských
výhod pro organizaci za úplaty, v obcházení
mzdových předpisů při řešení
nedostatku pracovních sil, v benevolentních postojích
odpovědných hospodářských pracovníků
k drobnějším případům
útoků proti majetku v socialistickém vlastnictví,
apod.
Zůstává skutečností, že
funkce příslušející v ekonomické
soustavě vnitroresortních hospodářských
a státních kontrolních orgánů
je nenahraditelná. Současně však v návaznosti
na tyto orgány přísluší také
významné úkoly orgánům Sboru
národní bezpečnosti. K tomu, aby orgány
Sboru mohly své úkoly úspěšně
plnit, musí mít přiměřené
postavení v systému státně mocenských
orgánů. Jsem toho názoru, že předkládaný
návrh zákona o Sboru národní bezpečnosti
z tohoto hlediska vytváří pro činnost
Sboru potřebné zákonné podmínky
a vybavuje Sbor potřebným rozsahem oprávnění.
Lze proto očekávat, že nový zákon
o Sboru národní bezpečnosti přispěje
ke zvýšení účinnosti boje bezpečnosti
i proti hospodářské trestné činnosti.
Návrh zákona vytváří též
nezbytné předpoklady pro činnost Sboru národní
bezpečnosti v oblasti prevence a výchovy. Pro tuto
oblast stanoví úkoly a odpovídající
normy práce zákona v § 44 a 45 osnovy. Prohlubují
se zde součinnostní vazby Sboru se státními,
družstevními a společenskými organizacemi.
Ukládá se Sboru získávat občany
k aktivní pomoci při ochraně čs. ekonomiky
a plně využívat vlivu kolektivů pracujících
k preventivní činnosti. Vychází se
zde ze zásady, že boj proti hospodářské
kriminalitě musí být současně
bojem proti příčinám této kriminality
a bojem proti přežitkům v myšlení
našich občanů.
Vážení soudruzi, chtěl bych se v té
souvislosti zmínit ještě o jednom závažném
problému ochrany čs. ekonomiky. Domnívám
se, že k trestným činům a hospodářským
trestným škodám by v mnoha případech
nedocházelo, jestliže by byla důsledně
a spolehlivě zabezpečena ostraha a ochrana našich
závodů a důležitých hospodářských
a státních objektů, Ostraha těchto
objektů je totiž na velmi nízké úrovni
a neodpovídá stále zvyšujícímu
se významu národního hospodářství
a potřebám jeho ochrany. Jeví se potřeba
zabezpečovat ostrahu silami, které jsou skutečně
schopny fyzicky zastat tento náročný úkol.
Mimo to tam, kde je to možné a účelné,
by bylo třeba použít k ochraně značných
hodnot moderní zabezpečovací a signální
techniku. Pracovníci naší Bezpečnosti
nemohou vlastními silami uchránit každý
závod, sklad, peněžní ústav apod.
před často brutálním napadáním
zločinnými elementy, jako tomu bylo opět
dne 8. března 1974 při přepadení naprosto
nezabezpečeného poštovního úřadu
v Praze-Těšnově, kde příslušník
Veřejné bezpečnosti Jiří Velíšek
byl zákeřně zavražděn, když
se postavil proti ozbrojenému banditovi prchajícímu
s uloupenými penězi.