Středa 24. dubna 1974

Některé případy volají po zpřísnění postihu krajní nedbalosti při zabezpečování značných materiálních hodnot. Varovným příkladem může být událost a situace v n.p. Slovnaft Bratislava. V červnu 1973 ve skladu chemikálií Vlčie Hrdlo vznikl požár, při němž shořely hodnoty téměř za 7 mil. Kčs. Příčinou požáru byly závady ve skladování hořlavých látek v teplotě kolem + 25o C, ač pro jejich skladování předepisuje ČSN přípustnou teplotu do + 5o C. Často se stává, že odpovědní hospodářští pracovníci nevyvodí příslušná opatření z varovných zkušeností, které měli i v n.p. Slovnaft Bratislava z požáru, který v tomto podniku vznikl ze. stejných příčin několik dní před tím a jen šťastnou náhodou se ho podařilo uhasit, aniž by vznikly větší škody.

Takové případy jsou vskutku drahým poučením. Postih viníků spočívá pouze v nutné represi. Celospolečenský a národohospodářský zájem však musíme spatřovat především v účinných preventivních opatřeních, ke kterým směřují často opakovaná upozornění pracovníků SNB. Realizovat jejich upozornění, případně praxí ověřené návrhy, však mohou jen samotní vedoucí hospodářští pracovníci jednotlivých závodů a organizací, do jejichž pravomoci a odpovědnosti jsou svěřovány hodnoty, které jsou socialistickým vlastnictvím.

Vážení soudruzi a vážené soudružky, jsem proto přesvědčen, že předkládaný návrh zákona odpovídá současným potřebám a že významně přispěje k dalšímu zlepšení činnosti SNB, a to nejenom při plnění jeho úkolů v souvislosti s ochranou čs. ekonomiky, ale i ve všech ostatních oblastech jeho činnosti.

Přijetím nového zákona o SNB, který důsledně vychází ze závěrů XIV. sjezdu KSČ, je možno očekávat, že SNB úspěšně splní své úkoly v podmínkách předpokládaného společenského vývoje v příštích letech.

Předseda FS A, Indra: Děkuji poslanci Peškovi. Jako poslední z listiny přihlášených je poslanec Vladimír Šimek.

Poslanec SL ing. V. Šimek: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, jedním ze základních úkolů SNB je podle § 4 návrhu zákona o SNB spolupůsobení při řízení silničního provozu a dohled na jeho bezpečnost a plynulost.

Silniční doprava a motorismus vůbec pro národní hospodářství a život naší společnosti má stoupající význam. Více než 3 milióny motorových vozidel - z toho více než miliónem osobních automobilů a čtyřmi milióny řidičů - se ČSSR dostává na úroveň států s nejvyšším stupněm motorizace, V souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ se bude objem silniční dopravy i nadále zvyšovat a výrazně porostou i počty nových osobních automobilů v osobním vlastnictví občanů. V roce 1973 jich přibylo více než 100 000 a v letošním roce prodá Mototechna občanům dalších 140 000 osobních automobilů.

Přestože počet motorových vozidel v ČSSR v posledních letech rychle vzrůstá, má vývoj nehodovosti od roku 1970 relativně příznivý trend. Počet dopravních nehod se sice zvyšuje, avšak percentuální přírůstek počtu nehod zůstává nižší než percentuální přírůstek v počtu motorových vozidel.

Mimořádně příznivá a ve srovnání s ostatními státy ojedinělá je skutečnost, že se absolutně snižuje počet osob usmrcených a zraněných při dopravních nehodách. Je nesporné, že značný podíl na tomto relativně příznivém vývoji je možno přičíst komplexním opatřením prováděným Veřejnou bezpečností k zajištění bezpečnosti silničního provozu. Současně je však třeba objektivně posoudit, zda jsou i do budoucna dány možnosti tento trend udržet a případně jej ještě zlepšit.

Činnost Veřejné bezpečnosti v oblasti silniční dopravy se neomezuje jen na spolupůsobení při řízení silničního provozu a na dohled na jeho bezpečnost a plynulost. V souladu s platnými právními předpisy Veřejná bezpečnost např. rozhoduje o způsobilosti řidičů motorových vozidel, kontroluje technický stav motorových vozidel, vydává příslušné doklady a vede příslušné evidence, spolupůsobí na úseku dopravního inženýrství, rozhoduje nebo spolurozhoduje o užívání a umisťování dopravních značek a dopravních zařízení. Důležitou funkci plní v otázce preventivního působení na účastníky silničního provozu. Je proto nezbytné, aby již příslušné právní předpisy vytvářely odpovídající podmínky pro účinné ovlivňování bezpečnosti a plynulosti silničního provozu z hlediska prevence, represe i právního uvědomění občanů.

Plnění litery zákona významnou měrou musí ovlivnit přepracování základních právních předpisů tak, aby odpovídaly současnému stavu rozvoje naší socialistické společnosti, federativnímu státoprávnímu uspořádání a postihovaly objektivní současné i perspektivní požadavky rozvoje motorismu v ČSSR.

V současné době vrcholí práce na nové vyhlášce o pravidlech silničního provozu, která nabude účinnosti 1. ledna 1975. Nová pravidla výsledně vycházejí z mezinárodních úmluv, využívají zkušeností států s vysoce rozvinutým silničním provozem včetně nových pravidel silničního provozu platných od 1. 1. l973 v SSSR a respektují zásadu postupné mezinárodní unifikace v této oblasti. Ve svých důsledcích by nová pravidla silničního provozu měla přispět ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.

Kvalitativně nové úkoly čekají dopravní službu Veřejné bezpečnosti v souvislosti s přípravou a budováním centrálních systémů řízení dopravy ve velkých městech Praze a Bratislavě. Bude nezbytné přehodnotit dosavadní praxi v řízení městského provozu a provést příslušná personální a materiální opatření včetně odborné přípravy kádrů.

V dohledu nad silničním provozem z hlediska dodržování pravidel silničního provozu je rovněž nezbytná postupná revize a přehodnocení stávající praxe. Při současné hustotě silničního provozu, která bude i nadále narůstat, se stávají problematickými např. stacionární formy dohledu, které umožňují zjistit jen některé druhy přestupků. V zájmu objektivity a důsledného dodržování socialistické zákonnosti již také nelze u některých dopravních přestupků vystačit s pouhým subjektivním posouzením příslušníka Veřejné bezpečnosti, nýbrž je nezbytná jednoznačná a objektivní dokumentace přestupku.

V zásadě se ukazuje, že k racionalizaci a zvýšení efektivnosti práce dopravní služby Veřejné bezpečnosti je nezbytné zavádění nové techniky. Zde však vznikají určité potíže při zabezpečování nových technických zařízení a přístrojů. Bude proto nezbytné plně využít především mezinárodní součinnosti v rámci Pracovní skupiny pro bezpečnost silničního provozu sekce č. 4 Stálé dopravní komise Rady vzájemné hospodářské pomoci, která se kromě jiných úkolů v této oblasti zabývá též integrací výroby moderního technického vybavení dopravních policií socialistických zemí, i když realizace zamyšlených opatření si ještě vyžádá určitou dobu. Současně bude nutno využívat všech možností k uplatnění vývoje a výroby potřebného vybavení dopravní služby VB z tuzemských zdrojů.

Specifická situace vzniká v souvislosti s výstavbou dálniční sítě v ČSSR. S ohledem na svůj charakter není možné, aby výkon dopravní služby VB na dálnici zabezpečovaly teritoriální útvary, jejichž územím dálnice prochází. Na dálnici je nezbytné budovat dálniční oddělení Veřejné bezpečnosti, jejichž působnost se kryje s působností cestmistrovství, nekryje se však s příslušným územním správním celkem. Opodstatněnost této organizační zásady, forem činnosti, počtu pracovních sil a způsobu řízení byla ověřena na dálničním oddělení Veřejné bezpečnosti Mirošovice na dálnici D 1, které bylo zřízeno v roce 1971.

V současné době vzniká problém s budováním dalších dálničních oddělení Veřejné bezpečnosti na nově otevíraných úsecích dálnic, neboť nejsou k dispozici pracovní síly. Jelikož jde o nově vznikající útvary s novou problematikou, není reálné budovat další dálniční oddělení Veřejné bezpečnosti z vlastních stavů dopravní služby Veřejné bezpečnosti, nemá-li být neúnosně oslabena její činnost na dosavadní silniční síti. K řešení této otázky bude proto nezbytné uplatnit odůvodněné požadavky v bilanci pracovních sil.

Krátký a zdaleka ne úplný přehled úkolů Veřejné bezpečnosti v oblasti silničního provozu ukazuje, že má-li být alespoň udržen dosavadní relativně příznivý trend vývoje nehodovosti, bude třeba i nadále plného vypětí sil, odhalování rezerv a využívání všech možností ke zvýšení efektivnosti práce, současně však bude nutno podpořit opodstatněné požadavky dopravní služby Veřejné bezpečnosti ve sféře pracovních sil i v materiální oblasti.

Hlavním činitelem v dopravě zůstává člověk /chodec, cyklista, řidič motorového vozidla/. Tyto lidi je třeba vychovávat a vést ke kázni. Proto je třeba kvalitně řešit dopravní výchovu na všech stupních a hlavně u mládeže. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat přestupkům chodců a tyto přestupce podrobovat povinnému doškolování dopravních předpisů v době jejich volna a využívat tak preventivně-represivního působení.

Bez nadsázky každý poctivý náš občan vidí, že služba příslušníků SNB je náročná, vyžaduje vysokou uvědomělost, odbornost a vysoké morální kvality. Podívejme se jen na naše příslušníky dopravní služby v Praze, Bratislavě a dalších městech, v jakém prostředí, riziku, obětavě a ochotně vykonávají svoji službu, pečují o bezpečnost, plynulost dopravy a ovlivňují tak rytmus života zasahujícího do všech oblastí. Proto je zcela na místě, že návrh zákona jako celek zakotvuje to, co si vynucuje praxe.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Šimkovi. Jeho vystoupením jsme vyčerpali písemně podané přihlášky do rozpravy.

Hlásí se ještě někdo z poslanců o slovo k předloženému vládnímu návrhu zákona o Sboru národní bezpečnosti? /Nikdo se nehlásil./ Nikdo.

Prohlašuji rozpravu za skončenou. Přeje si soudruh ministr Obzina závěrečné slovo?

Ministr vnitra ČSSR doc. PhDr. J. Obzina, CSc.: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, milé soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych především jménem vlády ČSSR a jménem ministerstev vnitra poděkoval vám všem a vaším prostřednictvím dalšímu sboru zástupců našeho lidu za věcné a konkrétní připomínky k projednávání jak zásad tohoto zákona, tak i paragrafovaného znění.

Dnes předložený návrh podal přesvědčivý důkaz, že všechny tyto připomínky, pokud byly shledány za oprávněné, byly zapracovány a zařazeny do paragrafovaného znění. Chci zde zdůraznit, že další připomínky, které nesměřovaly k doplnění zákona, jsou plně využity v připravených prováděcích nařízeních k tomuto zákonu. Těchto osm prováděcích nařízení hodláme vydat současně s platností tohoto zákona od 1. července a pak i v tomto směru splnit všechny legislativní a právní požadavky. Proto nejen formálně, ale z celého srdce děkuji vám všem za práci, která byla věnována tomuto zákonu.

Pokud zde byly předneseny kritické názory a slova uznání na adresu práce Sboru národní bezpečnosti, jeho jednotlivých součástí a jednotlivých příslušníků, chci vás ujistit, že přispějí jednak ke zkvalitnění práce tohoto sboru, ale i k upevnění sebedůvěry a autority tohoto významného orgánu socialistického státu a našeho lidu. Povedeme i nadále všechny orgány Sboru národní bezpečnosti, Veřejnou i Státní bezpečnost i naši rozvědku k tomu, aby i v budoucnosti vždy se ctí mohly předstoupit před zákonodárný orgán a složit ze své práce účty.

Protože ve vystoupeních nebyly předneseny rozporné názory a rovněž tak nebyly předloženy návrhy na změny paragrafovaného znění předloženého zákona, dovolte mi, abych se vzdal další části závěrečného slova. /Potlesk./

Ještě jednou vám srdečně děkuji.

Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhu ministrovi. Přeje si vystoupit některý ze zpravodajů? /Nikdo se nehlásil./ Nikoliv.

Můžeme tedy přistoupit k hlasování. V této chvíli je v sále přítomno 178 poslanců Sněmovny lidu, ze Sněmovny národů 65 poslanců zvolených v České socialistické republice a 64 zvolených ve Slovenské socialistické republice. Je to tedy potřebná nadpoloviční většina.

Nejdříve prosím o hlasování Sněmovnu národů.

Kdo z poslanců této sněmovny souhlasí s předloženým návrhem zákona o Sboru národní bezpečnosti podle doporučení společného zpravodaje? /Hlasuje se./ Děkuji.

Je někdo proti?

Zdržel se někdo hlasování? Není tomu tak.

Pro návrh se vyslovili všichni přítomní poslanci Sněmovny národů.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny lidu.

Kdo z nich souhlasí s předloženým návrhem zákona o Sboru národní bezpečnosti podle doporučení společného zpravodaje? /Hlasuje se./ Děkuji.

Zdržel se někdo hlasování?

Je někdo proti? Není tomu tak.

I Sněmovna lidu přijala zákon jednomyslně.

Konstatuji, soudružky a soudruzi, že Federální shromáždění ČSSR souhlasným usnesením obou sněmoven schválilo zákon o Sboru národní bezpečnosti. /Potlesk./

Soudružky a soudruzi, odpolední jednání, které zahájíme ve13.15 hod., bude řídit první místopředseda Federálního shromáždění s. ing, Marko. Přerušuji nyní jednání na jednu hodinu.

/Jednání přerušeno ve 12.13 hod./

/Jednání opět zahájeno ve 13.15 hod./

/Řízení schůze převzal první místopředseda FS ing. J. Marko. /

Předsedající první místopředseda FS ing. J. Marko: Vážené súdružky, vážení súdruhovia, pokračujeme v rokovaní 11.spoločnej schôdzky Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Vítam na našej schôdzke hostí z Colnej správy, ktorý sa zúčastnia rokovania o návrhu colného zákona.

Podľa schváleného programu prerokujeme

II

Vládny návrh colného zákona /tlač 61/ a spoločnú správu Ústavnoprávneho výboru, Výboru pre plán a rozpočet a Výboru pre priemysel, dopravu a obchod Snemovne ľudu a Snemovne národov /tlač 19/SL a 16/SN/

Spoločnú správu výborov ste dostali pred začatím schôdzky.

Návrh zákona odôvodní minister zahraničného obchodu Československej socialistickej republiky súdruh Andrej Barčák. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr zahraničního obchodu ČSSR ing. A. Barčák, CSc.: Vážené Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, vážení hostia! Po dôkladnej príprave a prerokovaní v príslušných legislatívnych orgánoch, po schválení vládou ČSSR a po prerokovaní vo výboroch ústavnoprávnych, výboroch pre plán a rozpočet a výboroch pre priemysel, dopravu a obchod oboch snemovní predkladáme v mene vlády ČSSR 11. spoločnej schôdzke Snemovne ľudu a Snemovne národov návrh colného zákona, ktorého znenie vychádza zo zásad, ktoré boli schválené príslušnými straníckymi a ústavnými orgánmi.

Dôvody, pre ktoré sme sa rozhodli pristúpiť k vypracovaniu novej zákonnej úpravy, spočívajú v hlbokých sociálnych a ekonomických zmenách a vo vývoji, ktorým prešla naša spoločnosť v období posledných 20 rokov. Tieto zmeny sa výrazne prejavili predovšetkým v ekonomickej sfére a vyvolali nutnosť takých opatrení, ktorými treba chrániť dosiahnuté vymoženosti a súčasne stimulovať ďalší progresívny vývoj i v tejto oblasti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP