Výbory pro plán a rozpočet, ústavně
právní a pro průmysl, dopravu a obchod se
shodly na společných doporučeních
pro sněmovnu. Schválily společnou zprávu
k vládnímu návrhu celního zákona
/tisk 19/SL a 16/SN/. V této zprávě doporučují
uvedené výbory schválit vládní
návrh celního zákona /tisk 61 / s některými
změnami v bodech 1 - 19. Jde jednak o úpravy, které
bylo nutno provést z hlediska legislativního upřesnění,
dále z hlediska jednotnosti a sladění s platnými
zákony a předpisy a konečně i v souladu
s formulacemi uplatněný mi v projednávaném
návrhu zákona o Sboru národní bezpečnosti.
Nejde tedy o změny, které by narušovaly některou
ze schválených zásad celního zákona,
ani o věcné výrazné změny celkové
koncepce.
Doporučuji proto, soudružky a soudruzi, v souladu
se shodným stanoviskem výborů pro plán
a rozpočet, ústavně právního
a pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny lidu schválit
vládní návrh celního zákona
/tisk 61/ ve znění společné zprávy
výborů ústavně právního,
pro plán a rozpočet, pro průmysl, dopravu
a obchod Sněmovny lidu a Sněmovny národů
/tisk 19/SL a 16/SN/.
Děkuji za pozornost.
Předsedající první místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Františkovi
Polákovi. Prosím, aby za Snemovňu národov
predniesla spoločnú spravodajskú správu
poslankyňa Monika Felcmanová.
Zpravodajka poslankyně SN M. Felcmanová:
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, vážení hostia!
Obdobne ako vo výboroch Snemovne ľudu, tak i v Snemovni
národov prerokoval vládny návrh colného
zákona Ústavnoprávny výbor, Výbor
pre plán a rozpočet a Výbor pre priemysel,
dopravu a obchod. Na svojich rokovaniach výbory zodpovedne
a podrobne posúdili predkladaný vládny návrh
zákona, ako aj jeho predpokladaný prínos
pre ďalší rozvoj našej ekonomiky. Podčiarkli
najmä, že za posledných 10 rokov sa výrazne
zvýšil obrat zahraničného obchodu ČSSR,
ktorý so sebou priniesol i zvýšené nároky
na odbavovanie tovaru v oblasti colnej správy. Rozvoj ekonomickej
integrácie krajín RVHP okrem toho vyvolal rad ďalších
trvalých vzťahov v oblasti ekonomiky i v oblasti cestovného
ruchu a aj pre nasledujúce obdobie bude znamenať stále
vzrastajúce tempo. Preto bolo posudzované, či
i z týchto hľadísk môže colný
zákon utvárať podmienky pre plynulejšiu
a ekonomickejšiu funkciu colníctva. V diskusii bolo
podčiarknuté nesporné zvýšenie
objemu práce v oblasti colníctva, vyvolané
rozvojom našej ekonomiky i rozvojom medzinárodných
vzťahov Československa s ostatnými krajinami.
Nemôže byť však riešené zvýšením
počtu pracovných síl, ale použitím
nových metód práce a modernej techniky, vrátane
počítačov. Chcela by som v súlade
so spravodajcom Snemovne ľudu s. posl. Ing. Polákom
ďalej podčiarknuť názor, ktorý
sa v diskusii častejšie vyskytoval a ktorý
sa týka teoretickej pripravenosti pracovníkov colnej
správy. Výbory predpokladajú, že bude
treba zdokonaľovať metódy a formy boja proti
pašeráctvu, ako aj proti ideologickej diverzii. Poslanci
predpokladajú, že všetci pracovníci colnej
správy plne využijú svoje skúsenosti
a znalosti na to, aby spoľahlivo obhajovali záujmy
československej ekonomiky i záujmy československej
zahraničnej politiky. K týmto záverom sme
došli na základe zhodnotenia doterajších
výsledkov činnosti pracovníkov colnej správy
i na základe poznatkov získaných priamo na
jednotlivých pracoviskách. Sama som minulého
roku v rámci prípravy na prerokúvanie zásad
tohto zákona navštívila niektoré pracoviská
colnej správy, okrem iného i colnicu v Božom
Dare, Pomezí a v Chebe. Presvedčila som sa, že
práca colníkov na pohraničných colniciach
je náročná a veľmi zodpovedná.
Vyžaduje jednak dobré vedomosti a stále vzdelávanie
a doplňovanie vedomostí, ale aj lásku k tejto
práci, odvahu a ochotu prinášať podľa
potreby i určité obete na úkor osobného
života a svojho volného času. Na pohraničných
colniciach pracuje rad takýchto obetavých pracovníkov.
Chcela by som všetkým pri tejto príležitosti
za ich obetavú a spoľahlivú prácu poďakovať
a ubezpečiť ich, že si ich dobrú prácu
pre našu socialistickú spoločnosť vážime.
Vo výboroch sa diskutovalo aj o jednotlivých problémoch
a formách práce colníkov. Bola napr. diskusia
okolo § 29 ods. 2. kde je určovaný spôsob
vykonávania prehliadok, najmä prehliadok žien.
Bolo s uspokojením prijaté vysvetlenie, že
spôsob osobnej prehliadky upravujú aj iné
všeobecne platné predpisy, ktoré výslovne
stanovia, že ju smie konať len osoba rovnakého
pohlavia.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, výbory oboch snemovní
prijali spoločné závery a spoločné
odporučenia k predloženému vládnemu
návrhu zákona. Obdobne ako výbory Snemovne
ľudu prijali i výbory Snemovne národov spoločnú
správu Ústavnoprávneho výboru, Výboru
pre plán a rozpočet a Výboru pre priemysel,
dopravu a obchod k návrhu colného zákona
/tlač 19/SĽ a 16/SN/, v ktorom odporúčajú
snemovni schváliť návrh s niektorými
zmenami, o ktorých už hovoril spravodajca Snemovne
ľudu poslanec Ing. Polák.
Navrhujem preto Snemovni národov schváliť predložený
vládny návrh colného zákona /tlač
61/ v znení spoločnej správy Ústavnoprávneho
výboru, Výboru pre plán a rozpočet
a Výboru pre priemysel, dopravu a obchod Snemovne národov.
Předsedající první místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslankyni Felcmanovej.
Teraz pristúpime k rozprave o vládnom návrhu
colného zákona. Do rozpravy sú zatiaľ
prihlásení poslanci Leopold Kovalčík,
Josef Prchal, Vlasta Vlčková.
Ako prvý vystúpi v rozprave poslanec Leopold Kovalčík.
Prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec
Josef Prchal.
Poslanec SN ing. RSDr. L. Kovalčík: Vážené
předsednictvo Federálního shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, pokládám za
nejvýš účelné a správné,
aby našemu celnictví se dostalo pevného a jednoznačného
právního základu, který by navázal
na dobré dosavadní zkušenosti a respektoval
nové podmínky naší vnitřní
a mezinárodní situace.
Dosud platný celní zákon, který je
starý více než 20 let, a dalších
11 prováděcích a měnících
předpisů z oblasti celnictví nemohou dnes
již stačit k úspěšnému plnění
celních úkolů. Také poměry
na hranicích i uvnitř našeho státu se
podstatně změnily.
Jak již sama důvodová zpráva uvádí,
zvýšila se za 20 let výměna zboží
5krát a nový charakter má i pohyb osob na
našich hranicích. Zatímco před 20 lety
šlo prakticky o služební a obchodní cesty,
narůstá dnes výrazně tento pohyb v
rámci rozvíjejícího se turistického
ruchu. Lze očekávat, že úspěch
mírové ofenzívy Sovětského
svazu, uvolnění napětí ve světě,
jakož i naše aktivní zahraniční
politika povede k dalšímu pozitivnímu pohybu
v této oblasti. Došlo také k významným
změnám v politicko-správním uspořádání
naší republiky přijetím zákona
o čs.
Nastal tedy vhodný čas provést i zásadní
zákonnou úpravu, upravit otázky celnictví
souborně, stanovit nově garance a obsah ochrany
celospolečenských zájmů i práv
občanů, upravit způsob celní kontroly
i správního řízení prováděného
celními orgány.
Vládní návrh zákona plní tyto
úkoly a zabezpečuje ekonomickospolečenské
potřeby. Soustřeďuje celní předpisy.
Sjednocuje i terminologii. Tento kodifikační proces
je třeba jen uvítat a ocenit.
Jsem přesvědčen, že navrhované
řešení je správné i z politického
hlediska. I když clo a celní služba hraje odlišnou
úlohu v kapitalistické společnosti a v naší
socialistické společnosti, nelze celní oblast
podceňovat.
Všimněme si funkce cel v podmínkách
kapitalismu. Cla se stala nástrojem monopolistické
expanze, bojem o mezinárodní trhy. Jsou hospodářsko-politickým
nástrojem. Nejlépe je to vidět na celní
politice Evropského hospodářského
společenství, kde odbourávání
celních přehrad mezi jeho členskými
zeměmi je doprovázeno upevňováním
těchto přehrad vůči ostatnímu
světu, a tím napomáhá rozdělení
Evropy na mocenskohospodářské bloky. Celní
politika, výše sazeb a uznání tzv. doložky
nejvyšších výhod se navíc staly,
jak jsme svědky, i přímým nástrojem
politického nátlaku. Postup amerického senátu
vůči obchodu s některými socialistickými
zeměmi právě v období uvolňování
mezinárodního napětí a rozšiřování
spolupráce je toho přesvědčivým
důkazem.
V socialistickém hospodářství je funkce
cel zcela jiná. Socialistický stát má
k regulaci výroby a k zahraničně obchodní
politice účinnější nástroje,
než je celní soustava. Je to zejména státní
monopol zahraničního obchodu a devizový monopol
ve vyjádření národohospodářského
plánu.
Avšak to, že máme v rukou tyto základní
nástroje plánovitého řízení
vnějších hospodářských
styků, nikterak neznamená, že pro nás
má celnictví menší význam. Celní
služby jsou významným orgánem kontroly
dodržování našich zákonů
a ostatních právních norem upravujících
oběh zboží ve styku s cizinou a jsou také
soustavou, která umožňuje sledovat skutečný
pohyb hodnot a regulovat jej v zájmu naší ekonomiky.
Kromě toho zajišťuje naše celní služba
významné zájmy politické. Dbá
nad dodržováním pořádku. Přes
naši hranici nemohou přece mít volný
pohyb ani spekulanti a podloudníci, či snad obchodníci
s drogami, nebo, jak se také stalo, dokonce i lidmi. Nenecháme
otevřené dveře pro ideologickou diverzi a
volný pohyb jakýchkoliv tiskovin. Ochranou těchto
životních zájmů je pověřeno
též naše celnictví. Tomuto poslání
celní služby dáváme dnešní
předlohou zákona pevnou základnu, vytváříme
předpoklady pro jeho zdravý další rozvoj.
Organizace celní služby je, jak jsme se měli
možnost na místě přesvědčit,
u nás skutečně na výši. Podařilo
se, podle mého názoru, správně spojit
péči o příslušníky celního
sboru se zvyšováním nároků na
politickou a odbornou úroveň a na neustálé
zvyšování jejich připravenosti k plnění
úkolů. Byl získán potřebný
počet mladých, vzdělaných pracovníků,
je zajištěn systém jejich školení
a je postaráno lépe nežli dříve
o jejich materiální podmínky života.
Ochrana státních zájmů na hranicích
je náročná a složitá záležitost.
Nejde o nárazovou akci, ale o systematickou a konkrétní
společensky významnou práci. Přijetí
předloženého zákona bude znamenat uzavření
důležité etapy ve vývoji našeho
celnictví. Už v průběhu jeho přípravy
byli s ním seznámeni i ti, kdo jej budou v praxi
uplatňovat.
Přijetí zákona je tedy - v souladu se stanoviskem
výboru pro pián a rozpočet Sněmovny
národů - možno jen doporučit a přivítat.
Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Slovo má poslanec
Jozef Prchal, pripraví sa poslankyňa Vlasta Vlčková.
Poslanec SL J. Prchal: Vážený soudruhu
předsedo, vážení hosté, soudružky
a soudruzi, jak to obecné definují úvodní
ustanovení návrhu osnovy nového celního
zákona, je jeho účelem zajistit ochranu zájmů
naší republiky při dovozu, vývozu a
průvozech zboží, upravit spojenou s tím
celní kontrolu a stanovit práva a povinnosti orgánů
celní správy a práva a povinnosti osob a
organizací při této kontrole. V dalších
ustanoveních osnovy se pak setkáváme s vymezením
konkrétního okruhu hospodářských
a společenských zájmů, které
musí být při dovozu, vývozu a průvozech
zboží nezbytně chráněny a které
musí být jednotlivými osobami při
turistických cestách a organizacemi zahraničního
obchodu při mezinárodních obchodních
stycích plně respektovány. Při výkonu
konkrétní ochranné činnosti připadá
významná úloha orgánům celní
správy. Osnova zákona pojímá celnice,
tj. jejich základní organizační článek,
jako výkonné orgány celní správy
a v souvislosti s ochrannými úkoly, které
mají plnit, vymezila jejich působnost v podstatě
dvojím způsobem. Především jim
stanoví úkoly, které budou plnit v souvislosti
s jednotlivými ustanoveními celního zákona
a zejména s celní kontrolou dováženého,
prováženého a vyváženého
zboží. Dále pak jim ukládá plnit
úkoly, které byly na celnice již přeneseny
jinými zvláštními předpisy, nebo
které na ně mohou být v budoucnu přeneseny
rozhodnutím příslušných orgánů.
Jedním z těchto zvláštních předpisů
je zákon č. 142 o devizovém hospodářství,
který byl ve Federálním shromáždění
přijat v roce 1970 a který nabyl účinnosti
dnem 1. ledna 1971. Také tento zákon sleduje významnou
ochranu zájmů naší ekonomiky. Konkrétně
jde přitom o zájmy související s naší
účastí na mezinárodní dělbě
práce a s rozvojem zahraničního obchodu a
zájmy související s potřebnou ochranou
naší měny. Při pohledu na oba zákony
lze proto v částech zabývajících
se kontrolou a jejími podmínkami nalézti
mnohé souvislosti mezi některými ustanoveními
předložené osnovy celního zákona
a zákona o devizovém hospodářství.
Chtěl bych na některé z nich poukázat
a ukázat zejména na úlohu, jakou se celní
orgány podílejí také na zachovávání
ustanovení zákona o devizovém hospodářství.
Podle tohoto zákona a prováděcích
předpisů k němu vydaných jsou naše
celní orgány pověřeny, aby prováděly
tzv. devizovou kontrolu vývozu a dovozu hodnot, zákonem
sledovaných. V dnešní praxi to znamená,
že celní orgány musí také kontrolovat
např. dodržování podmínek stanovených
pro vývoz valut, tedy bankovek, státovek a všech
druhů oběžných mincí cizích
států, pokud jsou dosud v platném oběhu.
Znamená to, že musí též kontrolovat,
jak jsou dodržovány podmínky stanovené
pro vývoz či dovoz československých
peněz, nebo platebních dokumentů či
vkladních knížek znějících
na naši měnu, že musí obdobně kontrolovat
též dodržování podmínek
stanovených pro vývozy platebních dokumentů
znějících na cizí měnu, dále
zlata a cenných papírů, či depozitních
potvrzenek, vkladních knížek a životních
pojistek znějících na cizí měny,
jakož i např. vývozy plných mocí,
pokud se týkají nakládání s
majetkovými hodnotami nacházejícími
se v zahraničí.
Záměrně jsem se zmínil šířeji
o řadě těchto povinností, aby právě
u příležitosti projednávání
osnovy celního zákona bylo možno též
poukázat na to, o jak obsáhlou a také o jak
náročnou další kontrolní činnost
orgánů celní správy se jedná
i ve sféře devizového hospodářství
a jaké jsou ve spojitosti s tím kladeny nároky
na kvalifikaci a na přípravu a znalosti pracovníků
této správy, zvláště pak pracovníků
celnic.
Na druhé straně mají otázky obojí
kontroly. tj. celní a devizové, hodně společného
co do způsobu, jakým mají být orgány
celní správy v praxi prováděny a jaká
práva či povinnosti těchto orgánů
jsou při nich vytyčena, resp. vymezena. V obou zákonech
proto najdeme řadu obdobných ustanovení,
např. pokud se týče oprávnění
provádět vnější a vnitřní
prohlídky zavazadel, dopravních prostředků,
listovních a jiných zásilek, či oprávnění
provádět podle potřeby též osobní
prohlídky, nebo vyžadovat od kontrolovaných
osob potřebná vysvětlení.
Obdobně se i v obou zákonech setkáváme
s ustanoveními, podle nichž musí orgány
celní správy šetřit při provádění
těchto prohlídek ústavní a jiné
zákonné předpisy o ochraně svobody
osobní a o ochraně listovního tajemství.
Chtěl bych poukázat též na to, že
obdobně, jak to řeší § 81 celního
zákona pro oblast zboží, mohou celní
orgány podle zákona o devizovém hospodářství
přijímat do své úschovy též
určité hodnoty devizové, a to v těch
případech, kdy k jejich vývozu nebylo předloženo
cestujícím příslušné povolení.
V takovýchto případech se podmínky
úschovy těchto hodnot na celnicích řídí
ustanoveními občanského zákoníku
a příslušné hodnoty přijímá
celnice do úschovy jen na náklad cestujícího.
Velmi si blízká ustanovení lze v obou zákonech
nalézt též v oblasti přestupků
kontrolou zjištěných, a to např. jak
pokud jde o vyloučení trestných činů
nebo přečinů, tak i pokud jde o provádění
řízení, resp. o maximální výši
pokuty do 5000 Kčs.
Soudružky a soudruzi poslanci, o tom, jak je tato obojí
kontrola, celní a devizová, prováděná
celními orgány, nezbytná a jak je svým
způsobem důležitá po preventivní
i represívní stránce, jsme se mohli před
nedávnem přesvědčit ve výborech
pro plán a rozpočet, a to při seznámení
se s rozsahem celních a devizových deliktů
zjištěných v minulém roce, tedy v roce
1973.
Dovolte mně uvést zde o nich několik poznatků.
Ze statistiky, kterou celní orgány pro účely
poznávání a řízení pořizují,
vyplývá, že v minulém roce bylo zjištěno
zhruba na 4200 případů celních a devizových
deliktů při vývozu, jichž předmětem
byla z více než 30% čs. platidla, dále
různé valuty a devizy, šatstvo, umělecké
předměty a starožitnosti aj. Počet případů
deliktů u dovozu byl nižší, jen okolo
3700 případů, ale jejich vyčíslitelná
hodnota byla vyšší a jejich předmětem
bylo zejména šatstvo, obuv, kožešiny, reprodukční
přístroje, drahé kovy a asi z 50% opět
naše platidla. Při té příležitosti
stojí jistě za povšimnutí, že počet
všech těchto celních a devizových deliktů
klesl např. ve s rovnání se stavem zjištěným
v roce 1971 asi o 40%. To jistě nebude jen výsledkem
rostoucích sil naší ekonomiky a postupující
stability trhu, ale nepochybně i důsledkem preventivního
působení přijatých opatření
a způsobu práce celních orgánů,
která je často posuzována zvláště
cestující veřejností.