Významným rysem vývoje našeho národního
hospodářství v roce 1973 a vůbec od
počátku pětiletky je, že se na jeho
rozvoji podílejí především intenzifikační
faktory, zejména růst produktivity práce.
Směrnice XIV. sjezdu KSČ uložily zvýšit
v 5. pětiletce produktivitu práce v průmyslu
o 30 - 32 % tak, aby se podílela nejméně
z 90 % na růstu průmyslové výroby.
V letech 1971 - 1973 byl plánován přírůstek
produktivity práce 16 %, skutečnost však je
19,3 %, takže růst produktivity práce se podílí
na přírůstku výroby v posledních
3 letech 91 %.
Dalším důležitým intenzifikačním
faktorem hospodářského růstu v posledních
letech je snižování nákladů a
na tomto základě i zvyšování
rentability výroby.
Dynamický růst tvorby zdrojů umožnil
pokračovat v dalším rozvoji životní
úrovně v intencích XIV. sjezdu KSČ.
Celkový fond osobní spotřeby se loni zvýšil
o 5,8 %, zejména na základě růstu
peněžních příjmů obyvatelstva.
Byla dodržena stabilita hladiny maloobchodních cen
a ve srovnání s rokem 1970 index maloobchodních
cen v loňském roce činil 99,5 %, tzn. byl
o 0,5 % nižší než v roce 1970. Na základě
toho ještě rychleji než nominální
příjmy se zvyšovaly reálné důchody
obyvatelstva. Životní úroveň obyvatelstva
byla příznivě ovlivněna i rostoucími
výdaji ze státního rozpočtu na společenskou
spotřebu.
Tyto celkově dobré výsledky mohou všechny
naše občany naplňovat hrdostí nad úspěchy
socialistického státu. Nesmí nás však
vést k pocitu sebeuspokojení a k oslabeni úsilí
o upevňování a zlepšování
dosažených výsledků.
Přes celkově příznivý vývoj
národního hospodářství trvaly
ještě některé negativní jevy
a problémy, které nepříznivě
působily na tvorbu i na užití národního
důchodu. V našem společném hospodaření
zůstává ještě ukryto nemálo
rezerv, jejichž mobilizaci by bylo možno získat
nové zdroje ve prospěch celé společnosti
i každého občana.
Dovolte mi nyní, vážené soudružky
a soudruzi, abych konkrétněji charakterizoval, jak
se náš pozitivní vývoj hospodaření,
ale i jeho nedostatky a problémy, projevily ve finančním
hospodaření státu a jaké závěry
z toho vyvozujeme.
Neustálý rozvoj našeho národního
hospodářství a jeho materiálně-technické
základny se odráží v celkovém
objemu rozpočtového hospodaření. Celkové
příjmy státních rozpočtů
a rozpočtů národních výborů
dosáhly více než 242 mld Kčs a výdaje
převýšily částku 237 mld Kčs.
Objem prostředků přerozdělený
státním rozpočtem v loňském
roce činil zhruba 2/3 objemu národního
důchodu. To svědčí o významné
úloze státních rozpočtů při
zabezpečování cílů našeho
hospodářského a společenského
rozvoje.
Z rozdílů příjmů a výdajů
vyplývá celostátní rozpočtový
přebytek v částce 5,06 mld Kčs, na
němž se podílejí státní
rozpočty částkou 2,22 mld Kčs a rozpočty
národních výborů částkou
2,84 mld Kčs.
Plánovaný přebytek státních
rozpočtů ve výši 2,1 mld Kčs
byl tedy mírně překročen. Jeho použití
je navrhováno v souladu s dalším prohlubováním
finanční a měnové stability jednak
k úhradě závazků státu vůči
SBČs z minulých let a dále k posílení
státních finančních rezerv. Dosažení
přebytku - to není taková samozřejmost,
jak by se na první pohled mohlo zdát, ale naopak
je třeba tuto skutečnost plně docenit. Vždyť
tohoto výsledku bylo dosaženo v období, kdy
jsme museli čelit negativním vlivům zvýšení
cen na kapitalistických trzích.
Přebytek rozpočtů národních
výborů bude celý převeden do jejich
fondů rezerv a rozvoje a posílí tak jejich
funkční zdroje, zejména k zajišťování
volebních programů a místní aktivity
a iniciativy občanů. Jak je vám známo,
hodnota práce v akci "Z" dosáhla v loňském
roce přes 12 mld Kčs a počet brigádnických
hodin odpracovaných občany dobrovolně více
než 500 mil. Je to veliký projev důvěry
miliónů občanů v politiku naší
strany a Národní fronty. Nyní je třeba,
aby tyto materiální, finanční i lidské
zdroje, které se projevují v dobrovolné práci
občanů, byly ještě více zaměřeny
na důležité celospolečenské potřeby.
Dosažením rozpočtových přebytků
byl splněn jeden z důležitých úkolů
rozpočtové politiky, která byla v roce 1973
zaměřena na další zvyšování
efektivnosti národního hospodářství,
na prohloubení plánovitého řízení
v oblasti finančního hospodaření a
na další upevnění hospodárnosti
ve výrobní i nevýrobní sféře.
V rozpočtovém hospodaření za minulý
rok byl zabezpečován postupný proces ekonomického
vyrovnávání mezi Českou socialistickou
republikou a Slovenskou socialistickou republikou, a to jak v
oblasti rozvoje výrobních sil a zvyšování
efektivnosti, tak i v plánovitém užití
vytvořených finančních zdrojů,
zejména ve společenské spotřebě.
Efektivnost naší společné práce
se zobrazuje v tom, kolik finančních zdrojů
vytváříme, abychom mohli zabezpečit
rozvoj výroby a růst životní úrovně.
V loňském roce se celostátní finanční
zdroje zvýšily o 7,7 %.
Nejvýznamnějším finančním
zdrojem je zisk, který v minulém roce dosáhl
částky téměř 96 mld Kčs,
to je o 12,2 % více než v roce 1972. Na tomto přírůstku
zisku se podílel z jedné poloviny růst výkonů
a z druhé poloviny snižování nákladů.
Plánovaná rentabilita byla překročena
a dosáhla téměř 15 %.
Tyto příznivé výsledky ovlivnil také
vývoj materiálových nákladů.
Při růstu výkonů o více než
6 % vzrostly materiálové náklady o necelých
6 %. Proti roku 1972 se snížily téměř
o 0,4 %. Tendence úspor materiálových nákladů
založená od roku 1972 pokračovala tedy i v
loňském roce. Příznivě působila
přijatá systémová opatření
v oblasti plánování, a to vazba mzdové
regulace fondu odměn a fondu kulturních a sociálních
potřeb na vývoj materiálových nákladů.
Soustavná pozornost, kterou snížení
nákladů věnují hospodářské
organizace spolu se stranickými a odborovými orgány,
se projevila v příznivých výsledcích.
V této souvislosti je třeba vyzvednout význam
a přínos rozvoje iniciativy pracujících
zaměřené na dosažení úspor
nákladů v akci "odborářská
miliarda".
Naše národní hospodářství
se muselo v loňském roce stejně jako v letošním
roce vypořádávat s podstatným zdražením
surovin, které nakupujeme na kapitalistických trzích;
jejich ceny se zvýšily na troj- až čtyřnásobek.
Byla učiněna opatření, aby tyto zvýšené
ceny nedopadly v plném rozsahu na hospodaření
podniků. Proto jsme větší část
tohoto zvýšení cen dovážených
surovin a materiálů z kapitalistických států
financovali přímo ze státního rozpočtu,
a to částkou 4,8 mld Kčs. Naše výrobní
podniky, ale i organizace zahraničního obchodu,
stály tak před úkolem vyšší
ceny surovin nahradit zvýšenou hospodárností
před efektivnějším využitím
surovin, ale také lepším zhodnocením
hotových výrobků na zahraničním
trhu.
Příznivý vývoj intenzifikačních
faktorů hospodářského růstu
spolu s vysokou dynamikou růstu společenské
výroby umožnil aktivní cestou řešit
zvýšené náklady vyplývající
pro naši ekonomiku z enormního růstu cen surovin
a materiálů, které dovážíme
z kapitalistických států, aniž bychom
museli měnit záměry státního
plánu a aniž bychom negativně ovlivnili životní
úroveň našeho lidu. Je velkým kladem
našeho socialistického zřízení,
že jsme dovedli najít vnitřní rezervy
k řešení této nové situace. Zde
se znovu projevily přednosti orientace našich zahraničně-ekonomických
vztahů na SSSR a ostatní socialistické země,
které nám dávají dlouhodobou perspektivu
a jistotu k dalšímu rozvoji.
Materiálové náklady stále více
jsou ovlivňovány rychlým růstem odpisů.
Tento růst však nevyjadřuje jen vyšší
vybavenost pracovníků výrobními prostředky
a postupně se zvyšující podíl
zvěcnělé práce, ale také i
ne dost intenzivní využívání
základních prostředků. Celkový
objem investic národního hospodářství
dosáhl v loňském roce téměř
120 mld Kčs, z toho výrobní investice činily
84,6 mld Kčs. V roce 1973 přibylo v národním
hospodářství za více než 113
mld Kčs nových výrobních základních
fondů. Ze státního rozpočtu jsme vynaložili
na investiční výstavbu více než
43 mld Kčs. Investujeme v národním hospodářství
více, než jsme v pětiletce plánovali.
Přitom je třeba dbát na to, abychom při
investování dodrželi plánované
záměry a aby se mnohamiliardové prostředky
rychleji vracely ve formě nové a kvalitní
produkce. Podrobná analýza ukazuje, že nejsou
zcela plněny investiční práce na nejdůležitějších
akcích, které rozhodují o dynamickém
rozvoji naší ekonomiky v příštích
letech. Pořizujeme zejména více strojů,
přitom však strojní investice se vždy
neprojevují v žádoucím růstu
produktivity práce a ve zvýšení celkové
výkonnosti našich podniků.
Rozhodujícím způsobem může materiálovou
náročnost a snižování nákladů
výroby ovlivnit rychlejší realizace výsledků
vědeckotechnického rozvoje, rozvoj perspektivních
výrob na bázi progresívních technologií
a postupná likvidace neefektivních výrob
a zastaralých technologií.
Na rozvoj vědy a techniky jsme v loňském
roce vynaložili celkem 11,6 mld Kčs, z toho 5,25 mld
Kčs ze státního rozpočtu. Je to 3,3
% užitého národního důchodu a
takovým číslem se může pochlubit
jen několik zemí. Problém tedy není
v množství vynakládaných prostředků,
ale v účelnějším plánování
a větší koncentraci vědeckovýzkumných
prací při urychlené realizaci ve výrobě.
Tato problematika byla podrobně analyzována na květnovém
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa o rozvoji vědy
a techniky v naší společnosti. Nyní
je třeba, aby rezoluce ÚV KSČ k těmto
otázkám byla důsledně a beze zbytku
realizována v naší hospodářské
praxi. Rozvoj vědy a techniky ve vyspělé
ekonomice představuje nejvýznamnější
potenciální zdroj pro urychlený růst
společenské produktivity práce a tím
i pro další rozvoj naší společnosti.
Nemalé zdroje v růstu efektivnosti máme i
v zásobách. Pro plynulý a nerušený
chod našeho hospodářství je nutno zabezpečit
optimální stav zásob. Celkový stav
zásob dosáhl ke konci loňského roku
částky téměř 230 mld Kčs
a zvýšil se za rok 1973 o 14 mld Kčs. Na základě
našich poznatků i porovnání se zahraničím
je možno říci, že máme v reprodukčním
procesu vázány nadměrné zásoby,
které představují imobilizované hodnoty,
na které byl vynaložen materiál i lidská
práce, které však rozvoji národního
hospodářství neslouží. Z toho
je zřejmé, že dosud ne dost účinně
realizujeme přijatá opatření ke zdokonalení
dodavatelsko-odběratelských vztahů, a že
ne vždy vyrábíme s dostatečnou znalostí
současných i budoucích potřeb.
Roční rozbory hospodaření ukazují,
že na základě příslušných
usnesení ústředního výboru
KSČ i vlády se vedle plnění kvalitativních
úkolů stále větší pozornost
soustřeďuje i na kvalitativní ukazatele. Tento
proces je třeba dále prohlubovat také tím,
že při konkrétním řízení
výroby budeme ještě důsledněji
využívat kalkulací, normování,
rozpočetnictví, prémiování,
tj. celého komplexu nástrojů vnitropodnikového
řízení.
Současně však je třeba dále zvyšovat
nároky na úroveň hospodaření
i v nevýrobní sféře, aby i zde byly
hmotné a finanční prostředky využívány
s maximální hospodárností.
Nesmíme také zapomínat, že za celkovými
dobrými výsledky se skrývá i nižší
úroveň hospodaření řady podniků,
které úkoly ve snižování nákladů,
v tvorbě zisku a ve zvyšování rentability
neplní. Z toho všeho vyplývá, že
dosažené výsledky ve snížení
nákladů i v růstu zisku i celkové
efektivnosti ještě neodpovídají možnostem
našeho národního hospodářství.
Přitom však společnost klade na ekonomiku stále
větší požadavky. Je proto naléhavým
úkolem v tomto směru zvýšit úroveň
řídící práce a ještě
důsledněji mobilizovat rezervy pro další
rozvoj ekonomiky a zvyšování její efektivnosti.
Soudružky a soudruzi, státní plán určuje
každoročně v souladu se záměry
XIV. sjezdu KSČ růst životní úrovně
v souladu s vytvořenými hmotnými i finančními
zdroji. Významná úloha při mobilizaci
finančních zdrojů a při financování
rozsáhlých výdajů spojených
přímo či nepřímo s rozvojem
životní úrovně připadá
státnímu rozpočtu.
Za tři roky páté pětiletky příjmy
obyvatelstva stouply o 42,4 mld Kčs, tj. skoro o 19 %,
z toho v roce 1973 skoro o 16 mld Kčs, tj. o více
než 6 %. Je to větší růst než
stanovila pětiletka. Základní položkou
v růstu příjmů obyvatelstva jsou mzdy.
Průměrná měsíční
mzda v loňském roce dosáhla 2 161 Kčs.
Podíl příjmů obyvatelstva na národním
důchodu je přitom v souladu se záměry
pětiletky.
Maloobchodní obrat vzrostl v loňském roce
o 6 % a jeho výše dosáhla více než
190 mld Kčs. Obyvatelstvo v roce 1973 nakoupilo více
zboží o 25,3 mld Kčs než v roce 1970.
Na služby se v průměru ročně
vynakládá 31,1 mld Kčs. Ročně
cestuje turisticky za hranice 2,8 mil. československých
občanů, tj. zhruba každý pátý
občan.
S rozvojem maloobchodního obratu úzce souvisí
důležitý rozpočtový příjem
- daň z obratu, která dosáhla částky
55,8 mld Kčs. Je to sice o 2,8 mld Kčs více
než v roce 1973, ale plánované výše
nebylo dosaženo. Má to řadu příčin.
Máme zájem na urychleném růstu některých
výrobků, které mají nízkou
daň z obratu nebo dokonce ztrátovou daň z
obratu, jako je např. ovoce, zelenina, mléko a mléčné
výrobky, minerální vody a nealkoholické
nápoje. Naše výroba i obchod však ještě
v potřebné míře nereagují na
změnu v poptávce a na zvyšující
se nároky našich spotřebitelů na funkční
vlastnosti, technickoekonomické parametry a šíři
sortimentu průmyslových výrobků. Proto
je žádoucí rychlejší obměna
a inovace spotřebního a zejména strojírenského
zboží. Mnozí naši výrobci si dosud
plně neuvědomují, že dodávají
na kvantitativně dobře zásobený trh
a že spotřebitelé mají nyní větší
náročnost na výrobky než v dřívějších
dobách, kdy nebyl trh dostatečně zásoben.
Existují tedy stálé rezervy a nevyužité
možnosti v plnění plánu maloobchodního
obratu a tím i daně v průmyslovém
spotřebním zboží.
V důsledku vyšších příjmů
a nižšího tempa růstu výdajů
se zvýšila míra úspor obyvatelstva.
Vklady činily na konci loňského roku celkem
99,3 mld Kčs a průměrná výše
vkladu na jednoho obyvatele dosáhla 6787 Kčs. Celková
výše úspor odpovídá růstu
příjmů obyvatelstva a rostoucí životní
úrovni. Vyjadřuje důvěru našich
občanů ve stabilitu naší měny
a v náš hospodářský vývoj.
V posledních letech se na růstu příjmů
obyvatelstva významněji také podílejí
půjčky poskytované státními
spořitelnami. Stav půjček obyvatelstvu ke
konci loňského roku činí 15,1 mld
Kčs a jen v roce 1973 se zvýšil o 3,4 mld Kčs.
Bylo to ovlivněno zejména zavedením půjček
se státním příspěvkem mladým
manželům, kterých bylo poskytnuto 160 822 v
hodnotě 3,61 mld Kčs. Půjčky se státním
příspěvkem mladým manželům
splňují základní cíl - usnadnit
finanční situaci mladým manželstvím
při zakládání rodiny, zejména
při zařizování bytů. Doplňují
systém společenské pomoci rodinám
s dětmi a spolu s dalšími přijatými
opatřeními kladně působí k
podpoře populace.
Růst životní úrovně i vyšší
úrovně příjmů vyvolává
u občanů i zájem o státní pojištění.
Naši občané uzavřeli již přes
10 mil. pojistek. V majetkovém pojištění
a v pojištění osob bylo vyplaceno na škodách
z pojistných událostí obyvatelům celkem
1,95 mld Kčs. Dosažená úroveň
příjmů obyvatelstva a jeho životní
úroveň vytváří předpoklady
pro podstatně širší a vyšší
využití životního a důchodového
pojištění, než je tomu dosud.
Rychlým tempem se zvyšuje společenská
spotřeba obyvatelstva. Objem výrobků a služeb
poskytovaných obyvatelstvu bezplatně a peněžních
příjmů ze sociálního zabezpečení
se ve třech letech pětiletky zvyšoval ročně
průměrně o 7,2 %.
Rozhodující část společenské
spotřeby obyvatelstva tvoří neinvestiční
výdaje na kulturní a sociální opatření.
V jejich rámci se realizují úkoly XIV. sjezdu
Komunistické strany Československa, zaměřené
na další zvyšování životní
úrovně. Výdaje ze státních
rozpočtů a z rozpočtů národních
výborů do této oblasti činily v loňském
roce 88,78 mld Kčs, což je o 6,32 mld Kčs více
než v roce 1972.
Nejvýznamněji se na neinvestičních
výdajích na kulturní a sociální
opatření podílejí výdaje na
sociální zabezpečení, které
loni dosáhly více než 50 mld Kčs. Do
této skupiny výdajů patří výdaje
na důchodové zabezpečení, na nemocenské
pojištění, dětské příspěvky
a výdaje na propopulační opatření,
výdaje na sociální péči apod.
O velkém společenském významu naší
sociální politiky nejlépe svědčí
některé základní údaje. Na
důchodech bylo u nás v loňském roce
vyplaceno 3459 tis., důchodcům 29,40 mld Kčs.
Na nemocenských dávkách bylo vyplaceno cca
5 mld Kčs. Příjemcům dětských
přídavků bylo vyplaceno 9,83 mld Kčs
a na mateřských příspěvcích
1,26 mld Kčs.
Propopulační opatření, která
jsme postupně zavedli od roku 1971, zvýšení
příspěvku rodinám při narození
dítěte, prodloužení výplaty mateřského
příspěvku až do dvou let věku
dítěte, snížení úroku
z půjček mladým manželům při
narození dítěte, odpis části
této půjčky při dožití
jednoho roku dítěte a podstatné zvýšení
přídavků na další děti,
se velmi příznivě projevují v propopulačním
vývoji. V roce 1973 dosáhl počet narozených
dětí celkem 274 461, což je o 23 223 dětí
více než v roce 1972, o 27 % více než
v roce 1968.