Úterý 25. června 1974

Výdaje, o kterých jsem hovořil, nazahrnují všechny výdaje státu, které si vyžaduje rozvoj populace, jako jsou dále např. výdaje na provoz jeslí, mateřských škol, rozšiřování počtu tříd v základních devítiletých školách, výdaje spojené se školním stravováním, se zdravotní péči o matky a děti apod.

Neinvestiční výdaje na školství činily loni celkem 15,8 mld Kčs, což je o 1,2 mld Kčs více než v roce 1972. To umožnilo rozšiřovat na školách zavádění progresívních vyučovacích metod, vybavovat školy ve větším rozsahu novými moderními vyučovacími pomůckami a prohlubovat péči o děti zaměstnaných matek v předškolních a v mimoškolních zařízeních. Vyšší prostředky než v předchozích letech byly věnovány na údržbu škol a školních zařízení. V řadě starších škot byly vybudovány šatny, sprchy, tělocvičny apod. Mnoho oprav bylo provedeno svépomocí občanů. Všechny tyto akce směřovaly k zlepšení prostředí pro výuku i mimoškolní činnosti.

Rozvoj v oblasti školství je opět možno charakterizovat několika čísly. Počet dětí a žáků, kteří se stravují ve školních jídelnách, se loni zvýšil o 92 tisíc. Počet dětí navštěvujících mateřské školy dosáhl 414 433 dětí, což je o 29 tis. více než v roce 1972. Tato skutečnost potvrzuje reálnost splnění úkolu daného XIV. sjezdem Komunistické strany Československa umístit v roce 1975 nejméně 65 % dětí v mateřských školách.

Počet studentů vysokých škol se zvýšil v loňském roce o 6495 a dosáhl počtu 124 652. Na stipendiích jim bylo vyplaceno 370 mil Kčs.

Výdaje na zdravotnictví činily v roce 1973 celkem 13,7 mld Kčs, což je o 0,8 mld Kčs více než v roce 1972. Celkový počet lůžek v zdravotnických zařízeních se zvýšil o 872 a počet lékařů se zvýšil o 1267. Náklady na léky činily celkem 2,1 mld Kčs, což je 144 Kčs na obyvatele za rok. V tom se odráží stále se zvyšující úroveň léčebně preventivní péče, zavádění léčebných postupů a aplikace nových účinnějších, ale současně nákladnějších léků.

Na kulturu byly ze státních rozpočtů a z rozpočtů národních výborů vynaloženy 3 mld Kčs. V roce 1973 se dále prohloubilo státní řízení kulturní politiky a rozpočtové prostředky poskytnuté do oblasti kultury spoluvytvářely podmínky pro její uskutečňování. Kromě realizace trvalých úkolů kulturní politiky, např. v oblasti filmu, divadel, památkové péče se v čerpání výdajů na kulturu výrazně projevila finančně ekonomická opatření související se zabezpečováním závěrů pléna ústředního výboru Komunistické strany Československa z října roku 1972 k ideologickým otázkám.

Z neinvestičních výdajů na kulturu byla dále financována údržba kulturních památek a asanace historických jader měst, což je výrazem péče našeho socialistického státu o zachování kulturního bohatství pro další generace. Ročně na tyto účely vynakládáme zhruba 400 mil. Kčs.

Významným přínosem pro růst životní úrovně je finanční účast státu na bytové výstavbě. V roce 1973 na tyto účely výdaje ze státních rozpočtů a z rozpočtů národních výborů činily 18,4 mld Kčs; z toho činil státní příspěvek na družstevní bytovou výstavbu 2,5 mld Kčs a příspěvek na individuální bytovou výstavbu 1,2 mld Kčs. Zvýšil se podíl podnikové bytové výstavby, takže finanční účast občanů na bytové výstavbě se snížila.

Dále prostřednictvím státního rozpočtu jsou ceny celé řady výrobků a služeb intervenovány. Touto nepřímou formou obyvatelstvo např. v loňském roce bylo cenově zvýhodněno ve výši 21,2 mld Kčs. Jde např. o cenové intervence k ceně uhlí, masa, mléka, dětského ošacení apod. a celé řady jiných základních potřeb pracujících.

Soudružky a soudruzi, také vývoj od počátku letošního roku probíhá příznivě, i když podmínky ekonomického vývoje jsou stále náročnější. Pokračuje rychlé tempo tvorby hmotných i finančních zdrojů, jsou plněny úkoly v produktivitě práce, v tvorbě zisku. Průmyslová a stavební výroba roste rychleji než předpokládá plán.

V investiční výstavbě je na rozdíl od minulého roku lépe plněn plán prací a dodávek na stavbách stanovených jako závazné úkoly. Naproti tomu však dále vzrostla rozestavěnost investiční výstavby a stále se zpožďují termíny uvádění některých rozhodujících staveb do provozu.

Poměrně rychlým tempem (o 9 %) se zvýšil maloobchodní obrat, avšak dosud trvá pomalá obměna a inovace v sortimentu průmyslového zboží. Příznivě se vyvíjí také zahraniční obchod, kde plánovaná tempa růstu jsou vesměs vysoce překračována.

Příznivý vývoj našeho národního hospodářství v letošním roce se projevuje také v celkově dobrých výsledcích hospodaření státních rozpočtů, kde se v příjmech i výdajích projevují obdobné tendence jako v roce 1973.

Dosavadní výsledky ve vývoji národního hospodářství v prvých měsících letošního roku ukazují, že úkoly státního plánu a státního rozpočtu jsou reálné a splnitelné. Ovšem k tomu je zapotřebí nepolevovat v úsilí o zlepšení jak kvantitativních tak především kvalitativních ukazatelů, abychom příznivými výsledky letošního roku vytvořili dobrou základnu pro záměry 6. pětiletky.

Soudružky a soudruzi, všechna fakta z analýzy rozvoje národního hospodářství za první tři léta páté pětiletky i za první polovinu roku 1974 výrazně potvrzují, že prvořadý úkol XIV. sjezdu Komunistické strany Československa - zvyšovat životní úroveň, upevňovat životní, pracovní a sociální jistoty našeho lidu a posilovat stabilitu naší měny je čestně plněn. Tyto očividné a hmatatelné výsledky také ukazují, jak nesmyslné a nepřátelské byly různé pověsti, které se např. v dubnu rozšířily o všeobecném zvyšování cen a podobných opatření. Politikou naší strany i vlády je další růst životní úrovně, opřený o poctivou, angažovanou práci miliónů našich pracujících.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, výsledky hospodaření státních rozpočtů a rozpočtů národních výborů za rok 1973 a stejně tak i naše hospodářské výsledky v letošním roce ukazují a potvrzují, že finanční hospodaření se vyvíjí v souladu se záměry a cíli 5. pětiletého plánu rozvoje našeho národního hospodářství.

Plánovité řízení naší ekonomiky, které vychází z hospodářské politiky Komunistické strany Československa, spolu s úzkou hospodářskou spoluprací se Sovětským svazem a ostatními členskými zeměmi RVHP, vytváří předpoklady pro další rozvoj ekonomiky a zvýšení její efektivnosti a zabezpečuje našemu lidu - na rozdíl od lidu kapitalistických zemí - sociální jistoty.

Jak je vám dobře známo, v uplynulých dnech se konalo XXVIII. zasedání RVHP, které bylo jubilejním - konalo se v době 25. výročí založení našeho socialistického ekonomického společenství. Na tomto zasedání byly vysoce oceněny dosud dosažené výsledky. Bylo by možno o tom uvést mnoho dokladů a čísel - jedno číslo za všechny - v roce 1950 podíl průmyslu členských států RVHP na světové výrobě činil 17,8 % při celkovém podílu obyvatelstva 10,9 %; v současné době se podíl této výroby pohybuje okolo 34 - 35 % při podílu obyvatelstva necelých 10 % na obyvatelstvu v celém světě. To ukazuje na rostoucí sílu a váhu socialistického společenství ve světové ekonomice. To dokumentuje, že dění ve světě je stále více ovlivňováno politikou socialismu a míru. XXVIII. zasedání RVHP současně však vytyčilo nové náročné úkoly k dalšímu prohloubení mezinárodní socialistické integrace. Československá ekonomika a vyspělý pracující lid naší vlasti má všechny předpoklady sehrát při plnění těchto náročných úkolů významnou úlohu.

Plenární zasedání ústředního výboru Komunistické strany Československa v listopadu minulého roku letos v květnu stanovila zcela jasně a konkrétně, které problémy je nutno řešit. Jde zejména o zvýšení efektivnosti a důslednější plnění plánu v investiční výstavbě, o posilování úlohy vědeckotechnického rozvoje při zvyšování efektivnosti našeho hospodářství, o plnění a překračování úkolů v zahraničním obchodě a zvýšení efektivnosti zahraniční směny, o další prohloubení naší řídící práce a zvýšení osobní zodpovědnosti za plnění svěřených úkolů. Jako červená nit se všemi těmito úkoly vine důraz na celkové zvyšování efektivnosti a výkonnosti našeho národního hospodářství. K tomu je nutno zaměřit i iniciativu našich pracujících.

Státní závěrečný účet za rok 1973 dává přesvědčivý důkaz o tom, že naše dosavadní práce přináší zasloužené výsledky a že také máme dobré předpoklady, abychom zvládli naše současné i budoucí úkoly.

Vážené soudružky a soudruzi, děkuji vám za podněty a připomínky, které jste vznesli při projednávání státního závěrečného účtu ve výborech Federálního shromáždění a které plně využijeme pro naši práci.

Navrhuji jménem vlády Československé socialistické republiky, aby Federální shromáždění předložený návrh státního závěrečného účtu za rok 1973 schválilo. (Potlesk.)

Předseda FS A. Indra: Děkuji s. ministru Lérovi za jeho výklad.

Společným zpravodajem výborů Sněmovny národů je poslanec Anton Blažej. Prosím ho, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec SN prof. mg. A. Blažej: Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci!

Dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov úvodom zdôraznil, že štátny záverečný účet federácie za rok 1973 je svojimi údajmi, svojím obsahom a svojím celkovým poňatím konkrétnym obrazom realizácie plánovaných rozpočtových príjmov a výdavkov v ich základnej štruktúre tak, ako boli vyjadrené v rozpočtovom zákone na rok 1973. Je i odpoveďou na otázku, ako sa v uvedenom roku podarilo uskutočňovať rozpočtové zámery a zabezpečovať potrebné vzťahy v súvislosti s priebehom hmotných a finančných procesov, ktoré sa odohrávali vo výrobnej a nevýrobnej sfére.

Dáva teda možnosť posúdiť a zhodnotiť výsledky spoločenského úsilia, vynakladaného na zabezpečenie potrebnej tvorby hmotných a finančných zdrojov a efektívnosti ich použitia pri krytí investičných a neinvestičných potrieb, resp. pri zabezpečovaní rastu osobnej a spoločenskej spotreby. V tom zmysle je vždy i významným podnetom k tomu, zamýšľať sa nad tým, ako dosiahnuté pozitíva účelne ďalej rozvíjať a zabezpečovať, a na druhej strane také problémy, ktoré tomuto spoločenskému záujmu stoja v ceste, riešiť a odstraňovať. Zvlášť je najmä veľa príležitostí zamýšľať sa nad rezervami, ktorých aktivizácia by umožňovala zapojiť získané resp. uvoľnené zdroje v prospech potrieb ďalšieho spoločenského rozvoja.

V tomto duchu a podľa určeného poriadku, odporučeného jednotne predsedníctvami oboch snemovní, výbory pre plán a rozpočet za účasti delegovaných poslancov ostatných výborov snemovní prerokovali a posudzovali súhrnný návrh štátneho záverečného účtu federácie za rok 1973 a informatívny súhrn štátnych záverečných účtov ČSSR, vrátane výsledkov plnenia rozpočtov národných výborov. Podkladom pre toto rokovanie bol materiál Federálneho ministerstva financií, podávajúci súhrnný pohľad na výsledky hospodárenia, dosiahnuté v celej našej rozpočtovej sústave a zvlášť za úsek federácie a ďalej výklad k týmto výsledkom, podaný predstaviteľom Federálneho ministerstva financií ako orgánu, ktorý zodpovedá za zostavenie a predloženie tohto záverečného účtu.

Po vyjadrení spravodajov posúdili účastníci zasadnutia výborov pre plán a rozpočet, ako sa v príslušných oblastiach štátnej správy a hospodárskej sféry aj vo vzťahu k obyvateľstvu podarilo plniť základné zámery štátnej hospodárskej politiky, vyjadrenej v konkrétnych cieľoch a úlohách štátneho plánu a štátneho rozpočtu. Súčasne posúdili, ako boli zabezpečované jednotlivé zdroje finančných prostriedkov a s akým efektom boli získané prostriedky prerozdelené podľa rozpočtových potrieb a pravidiel rozpočtového hospodárenia. O akú závažnú úlohu pritom ide, svedčí najlepšie skutočnosť - o ktorej sa tu zmienil s. minister financií - totiž, že prostredníctvom rozpočtovej sústavy dochádza k prerozdeleniu prakticky dvoch tretín národného dôchodku.

V tejto konfrontácii dosiahnutých výsledkov s danou politicko-hospodárskou líniou bola pri prerokúvaní štátneho záverečného účtu zameraná hlavná pozornosť výborov na problematiku, ktorá sa koncentruje do oblasti prípravy a realizácie investičných zámerov a do vývoja materiálovej a investičnej náročnosti prírastku národného dôchodku. Ďalej sa diskutovalo o otázke vplyvu súčasného cenového a menového vývoja v kapitalistických štátoch, vývoja intenzifikačných ukazovateľov rozvoja, podmieňujúcich zvyšovanie efektívnosti, zvlášť materiálových nákladov a miery využívania základných prostriedkov a výrobných či odbytových zásob. Dotkla sa tiež niektorých otázok systémového riadenia a účinnosti používaných ekonomických nástrojov riadenia.

Súdružky a súdruhovia! Pokiaľ sa týka záverečného účtu federácie, ktorého výsledky sú podkladom pre prerokovanie predloženého nám návrhu vlády na uznesenie Federálneho zhromaždenia k tomuto účtu, bolo na zasadnutí výborov pre plán a rozpočet konštatované, že v jeho výsledkoch sa odráža pokračovanie celkove priaznivého hospodárskeho vývoja, charakteristického i pre predchádzajúce roky piatej päťročnice, ktorý vo svojej štruktúre a vyváženosti v podstate zodpovedá základným smerom rozvoja národného hospodárstva. Potrebná ekonomická a štrukturálna rovnováha bola jeho výsledkami zachovaná a dosiahnutá dynamika a rast efektívnosti prispeli na rozhodujúcich úsekoch k ďalšiemu upevneniu stability národného hospodárstva.

Z hľadiska hodnotenia dosiahnutých výsledkov v minulom roku je potrebné - a bolo to aj na zasadnutí výborov pre plán a rozpočet zdôraznené - brať do úvahy aj celkovú kvalitu hospodárenia, t. j. najmä hospodárskeho plnenia úloh a plnenie povinnosti voči štátnemu rozpočtu, ako ich charakterizujú poznatky o dodržiavaní rozpočtovej a finančnej disciplíny získavané na základe vykonaných kontrol a revízií hospodárenia, ktorých počet je nemalý a v roku 1973 presiahol 103 tisíc.

Je potešiteľné, že tieto poznatky svedčia o spevňovaní finančnej disciplíny a o zlepšovaní kvality informácií. Tematicky poňaté revízie priniesli okrem finančného efektu i rad skúseností využiteľných na správnu orientáciu činnosti našich finančných orgánov a na účelné prepojovanie riadiacej a kontrolnej činnosti. I tak ich súhrnné výsledky v podobe viac než 1 mld Kčs dodatkových odvodov a penalizačných pokút uložených v r. 1973 naznačujú potrebu vytvárať ďalšie predpoklady pre periodicitu kontroly a revízií a ich vysokú kvalitu a účinnosť, s cieľom dosiahnuť, aby proces upevňovania finančnej disciplíny sa ďalej rozvíjal a získané poznatky čo najlepšie slúžili zvyšovaniu úrovne riadiacej práce.

Súdružky a súdruhovia poslanci! Rozpočtový zákon ustanovil na rok 1973 dosiahnuť na úrovni federácie celkové príjmy vo výške 122 mld 601 mil. 902 tisíc Kčs a predpokladal pri plánovanom prebytku hospodárenia vo výške 2 mld 104 mil. 150 tisíc Kčs celkové výdavky vo výške 120 mld 497 mil. 752 tisíc Kčs.

Konečný výsledok hospodárenia vykazuje dosiahnutie mierneho prekročenia prebytku, a to pri nenaplnení plánovaných príjmov federácie zhruba o 520 mil. Kčs a pri nižšom čerpaní plánovaných výdavkov zhruba o 540 mil. Kčs. Prebytok bol na rok 1973 plánovaný v súlade s princípmi vyjadrenými v zákone o 5. päťročnici a bol v určenej výške začlenený do rozpočtového zákona na k 1973 s vedomím stále rastúceho napätia medzi finančnými zdrojmi a potrebami. Nemal teda charakter rezervy použiteľnej na úhradu nových nárokov na štátny rozpočet a bol určený na posilnenie štátnych finančných rezerv a na úhradu štátnych záväzkov.

Výbory pre plán a rozpočet na svojom zasadnutí dospeli pri posudzovaní dosiahnutého prebytku k záveru, že sledovaný cieľ bol nominálne dosiahnutý i v podmienkach, keď nebola dosiahnutá plná tvorba zdrojov a niektoré výdavkové zámery neboli v plnom rozsahu uskutočňované, podobne ako to bolo v roku 1972.

Rozpočtovým zákonom boli ďalej určené objemy tzv. účelových a globálnych dotácií do štátnych rozpočtov ČSR a SSR, ktorými bola plnená integračná úloha federálneho rozpočtu a vyrovnávané republikové rozpočty, a to celkovou sumou 73,6 mld Kčs, z ktorej na ČSR celkove pripadlo 39,99 mld Kčs a na SSR 33,61 mld Kčs. Podľa štátneho záverečného účtu boli tieto dotácie poskytnuté v plánovanej výške a štruktúre rozdelenia a predstavovali významný zdroj príjmov republík.

Podľa ústavného zákona o čs. federácii predložila federálna vláda Federálnemu zhromaždeniu návrh na vyslovenie súhlasu so štátnym záverečným účtom federácie za rok 1973 a s návrhom na spôsob použitia dosiahnutého prebytku hospodárenia. Podrobné údaje sú uvedené v tlači č. 70. V podstate ide o použitie prebytku na účely pôvodne predpokladané v rozpočte. Významné je, že dôjde vo dvoch prípadoch k úplnému splateniu zostávajúcich záväzkov štátu u ŠBČs a v ďalších prípadoch k čiastočnému splateniu posledného zostávajúceho záväzku. Nie menej je významný zámer použiť časť dosiahnutého prebytku aj na posilnenie štátnych finančných rezerv, ako sa to stalo i v predchádzajúcich rokoch.

Súdružky a súdruhovia poslanci! Oba výbory pre plán a rozpočet sa k štátnemu záverečnému účtu a k návrhu na spôsob použitia docieleného prebytku vyslovili kladne a odporúčajú Snemovni ľudu a Snemovni národov, aby štátny záverečný účet federácie za rok 1973 schválili v znení uvedenom v tlači č. 70.

Ďakujem za pozornosť.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP