Úterý 25. června 1974

Poslanec SN J. Pravda: Vážené předsednictvo Federálního shromáždění, milé soudružky, vážení soudruzi poslanci a hosté, federální vláda předložila ke schválení návrhu závěrečného účtu federace za rok 1973. Soudruh ministr financí ve svém úvodním projevu, zpravodajové výborů obou sněmoven a někteří poslanci v rozpravě oprávněně vyzvedli mnohé pozitivní rysy vývoje našeho hospodářství v roce 1973. Ztotožňuji se s jejich hodnocením a budu hlasovat pro schválení návrhu.

Přesto mě zaujaly poznámky, že výsledky mohly být lepší, kdyby nebylo některých tzv. negativních jevů, které hospodářské výsledky ovlivnily nepříznivě. Nebudu o nich široce hovořit, protože z jednání ve výboru vím, že jsou všeobecně známé. V současné době se v resortech pracuje na jejich odstranění.

Jako člena ústavně právního výboru mne však zajímaly nedostatky, které pramení z nedodržování socialistické zákonnosti na závodech, z nízké úrovně ostrahy národního majetku, nedostatky ve smluvních vztazích mezi podniky a v neposlední řadě i ztráty, které vznikají našemu hospodářství z nedbalosti nebo nedodržování předpisů hospodářského práva. To ukazuje na nedobrou úroveň hospodářskoprávních služeb na závodech. Některé skutečnosti jsme měli možnost si ověřit na průzkumech u některých podniků.

Soudružky a soudruzi poslanci, právo v hospodářské oblasti je jedním z nástrojů řízení. Mnohé nedostatky a ztráty mohou být odstraněny, bude-li hospodářské právo ve výrobních i jiných jednotkách dodržováno. Průzkumem zjištěné nedostatky, zejména v oblasti prevence, tj. zvyšování právního vědomí občanů a v našem případě hospodářských a řídících pracovníků, nejsou však vždy zaviněny podniky. Je tu určité podcenění významu a poslání právní služby v hospodářských organizacích, které ještě dnes přežívá. Dalším důvodem nízké úrovně je kádrové obsazení právních útvarů. Tak např. celá pětina podniků nemá vůbec právníka. Další stovky podniků mají právníka jednoho, který stačí sotva hájit základní zájmy svého podniku a nezbývá mu čas na celospolečensky důležitou činnost prevence, často též proto, že funkce právníků, zejména v menších podnicích, jsou ještě kumulovány, a přitom, podle zjištěných průzkumů zhruba 60 % právníků dělá ještě "písařinu", protože nemají přidělené administrativní síly. Je pochopitelné, že činnost těchto podniků se výrazně liší od podniků, kde hospodářské vedení věnuje právní službě náležitou pozornost. Zde je rovněž situace v oblasti odběratelskododavatelských vztahů z hlediska dodržování právních předpisů podstatně lepší. Zbytečné konflikty ve smluvních operacích, přemíra arbitrážních sporů a jiné nedostatky, a tím i značné národohospodářské škody a ztráty jsou častým zjevem v podnicích s nedostatečným uspořádáním hospodářskoprávní služby.

Nedostatek kvalifikovaných právníků v podnicích prohlubuje tyto potíže. Z dosavadních zkušeností je známo, že absolventi právnických fakult hledají uplatnění v oblastech s lepšími platovými podmínkami a po absolvování fakulty pracují převážně mimo oblast výrobně hospodářských jednotek, což nepřispívá k možnosti v krátké době zvýšit úroveň hospodářskoprávních služeb na závodech.

Při průzkumech nás zajímaly i osudy a cesty našich zákonů. Nebylo by nám totiž nic platné, kdybychom vydali sebelepší zákony, kdyby se tyto nedostaly k praktickému uplatnění.

Zajímal nás proto styl práce právních oddělení v podnicích s přihlédnutím k prevenci. Výsledky průzkumu byly takové, že právníci, zejména v menších podnicích, na prevenci nemají čas. A přece ÚV KSČ, naše federální i vládní orgány právě této činnosti věnují mimořádnou pozornost a nedostatky, vznikající v hospodářské oblasti, o nichž zde už bylo hovořeno, nutnost právě této činnosti potvrzují.

Zjistili jsme, že právní oddělení nový zákon eviduje, předá některým vedoucím hospodářským pracovníkům, a tím věc končí. V některých případech, zejména u zákoníku práce, se objevují v plánech závodní školy práce instruktáže k nim. Právní služba není přítomna při předávání zodpovědných funkcí v podnicích, takže zejména při častých změnách znalost zákonných předpisů, zákonné odpovědnosti, se ztrácí se všemi negativními důsledky pro jednotlivce, ale i hospodaření podniků. A protože zákonná opatření se v oblasti hospodářské činnosti netýkají jen vedoucích pracovníků, ale stovek skladníků, nákupčích, normovačů, hlídačů a nakonec každého pracovníka, jsou za takového stavu na místě úvahy, které potvrzují nedobrý stav úrovně hospodářskoprávních služeb u podniků z tohoto hlediska.

Lepší situace je u velkých podniků, kde jsou právní útvary početnější. Jako příklad dobré práce právního oddělení bych rád uvedl práci právního oddělení v Nové huti Klementa Gottwalda v Ostravě. Soudruzi zasahují svou činností do výrobního procesu a kladně jej ovlivňují. Týmy pracovníků zpracovávají zákony populární formou v příručkách, aplikují na možnosti přestupků jednotlivých pracovišť vlastního závodu, takže každý pracovník zná svoji trestní zodpovědnost. Znalosti právních norem jsou prověřovány nenásilnými pohovory s pracovníky a jsou součástí jejich hodnocení. V podniku se podařilo podstatně zlepšit a omladit ostrahu, snížit ztráty z rozkrádání, snížit počet arbitrážních sporů, odstranit ztráty vznikající z nedostatků při uzavírání smluvních svazků a vztahů. Vypracovali plán boje proti negativním jevům v podniku, mají vzornou spolupráci se soudruhy z prokuratury, soudů a Veřejné bezpečnosti.

Tuto preventivní činnost v tomto závodě je nutno vyzvednout. Zvlášť bych chtěl vyzvednout v tomto směru pomoc i vlastní činnost pracovníků prokuratury, soudu a bezpečnosti v kraji Ostrava a Brno, kde jsem byl na průzkumu, kteří nejen mají trvalý styk s podniky, ale sami předložili podklady v každém kraji, přes 3000 vlastních besed, konzultací, návštěv apod. Domnívám se, že tito soudruzi věnují prevenci při dodržování socialistické zákonnosti daleko více pozornosti, než hospodářské orgány a nadřízená ředitelství a ministerstva jednotlivých úseků, které by měly míti první zájem na odstraňování ztrát, zapříčiněných nedobrou úrovní hospodářskoprávní služby a prevence na tomto úseku.

Soudružky a soudruzi, neuspokojivý stav však znásobuje obavy z dalšího vývoje. Průzkum ukázal, že nejsou prakticky kádrové rezervy. Přes 50 % právníků v podnicích překročilo věk 50 let a jen 6 % právníků je mladších 30 let a přitom se jeví potřeba asi 1800 pracovních sil tohoto oboru během několika let.

V této souvislosti je velmi důležitou otázka, které není věnována v podnicích náležitá pozornost, a to péče o mladé právníky s nedostatkem zkušeností, ale co pokládám za velmi důležité i péče o růst stávajících kádrů. Očekáváme další rozvoj národního hospodářství, nové vztahy, problémy. Stačí na to dosavadní stav a úroveň našich právníků?

Při prověrkách se totiž ukázala nutnost zvýšení metodického řízení právní služby z ministerstev a jiných ústředních orgánů, popřípadě z orgánů středního článku řízení.

Pomoc by měla spočívat zejména v konzultacích poskytovaných právním útvarům podniků a závodů, organizovat instruktáže, semináře a porady, zaměřené na výklad právních předpisů, na informace o připravovaných předpisech, na doporučování správných postupů v různých právních otázkách hospodářského práva. Zatím jen některé sektory svolávají jen příležitostně pracovní porady. Soudružky a soudruzi poslanci, významný krok ke zlepšení úrovně hospodářsko právní služby byl učiněn federální vládou v září minulého roku a vládami obou republik v květnu t. r. přijetím zásad a opatření o postavení a úkolech právních útvarů v hospodářských organizacích. Cílem těchto opatření je vytvořit pro působnost právních útvarů podniků přiměřené podmínky a zkvalitnit jejich práci.

Jsem přesvědčen, že přijaté zásady a opatření budou mít, zejména pokud jde o výchovu mladé generace podnikových právníků, příznivý vliv na jejich uvědomění si jejich poslání a stanou se podnětnou pobídkou ke zvyšování jejich celkové kvalifikace a odbornosti a tím i nástrojem pro zvyšování celkové úrovně hospodářsko-právní služby.

Svým vystoupením jsem chtěl jen zdůraznit nutnost řešení problémů kolem podnikových právních služeb, doufám, že náměty získané průzkumem, budou příslušnými orgány posouzeny a vhodné zkušenosti uplatněny v praxi v dalších závodech. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Pravdovi za jeho vystúpenie. Súdružky a súdruhovia, vystúpením poslanca Pravdy sme vyčerpali všetky písomné prihlášky poslancov do rozpravy k štátnemu záverečnému účtu.

Praje si ešte niekto z poslancov prehovoriť v rozprave? (Nikdo.)

Vyhlasujem rozpravu o štátnom záverečnom účte federácie na rok 1973 za skončenú.

Praje si súdruh minister financií zaujať stanovisko k predneseným príspevkom? (Ano.) Prosím s. ministra Léra, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.: Vážené soudružky a soudruzi, jménem vlády ČSSR vám chci poděkovat za velkou pozornost, kterou jste v rozpravě věnovali státnímu závěrečnému účtu za rok 1973 a řadě závažných ekonomických problémů s ním spojených.

Chci vás současně ujistit, že vámi přednesené zkušenosti a náměty vláda využije ve své práci při zajišťování úkolů letošního roku, které jsou opět náročnější, než tomu bylo loni, i při přípravě plánu a rozpočtu závěrečného roku naší páté pětiletky. Děkuji vám.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi financií. Praje si vystúpiť spravodajca poslanec Blažej? (Ano.) Slovo má poslanec Blažej.

Zpravodaj poslanec SN Blažej: Vážené súdružky a súdruhovia, v diskusii vystúpilo 16 poslankýň a poslancov. Námety, pripomienky i stanoviská, ktoré formulovali za jednotlivé výbory alebo osobne, boli v súlade s predloženými materiálmi i s predloženým návrhom uznesenia federálnej vlády k štátnemu záverečnému účtu za rok 1973. Preto ako spoločný spravodajca Snemovne národov odporúčam snemovni, aby s návrhom vlády na uznesenie Federálneho zhromaždenie k štátnemu záverečnému účtu federácie za rok 1973, tlač. č. 70, vyslovila súhlas.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem spravodajcovi poslancovi Blažejovi.

Praje si slovo spravodajca poslanec Doležal? (Ano.) Slovo má poslanec Doležal.

Zpravodaj poslanec SL J. Doležal: Vážené soudružky a soudruzi, po skutečně obsáhlé rozpravě ke státnímu závěrečnému účtu a k návrhu vlády ČSSR na usnesení Federálního shromáždění k tomuto účtu mám za to, že její obsah byl v souladu se zprávou s. ministra financí jako pověřeného zástupce vlády a s návrhem vlády, který máme dnes schválit.

Považuji proto za správné doporučit Sněmovně lidu jako společný zpravodaj výborů, aby s návrhem vlády na usnesení Federálního shromáždění ke státnímu závěrečnému účtu federace za rok 1973, jak je uveden v tisku č. 70, vyslovila souhlas.

Předsedající předseda SN prof. dr. D. Hanes: Ďakujem. Súdružky a súdruhovia poslanci, môžeme pristúpiť k hlasovaniu o predloženom návrhu.

Pri schvaľovaní štátneho záverečného účtu federácie platí zákaz majorizácie, to znamená, že v Snemovni národov hlasujú oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Konštatujem, že v zasadacej sieni je teraz prítomných 163 poslancov Snemovne ľudu, 65 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike a 63 poslancov zvolených v Slovenskej socialistickej republike. Snemovne sú spôsobilé sa uznášať.

Prosím najskôr o hlasovanie poslancov Snemovne národov, ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili súhlas všetci poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov zvolených v Českej socialistickej republike.

Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

S návrhom uznesenia vyslovili súhlas aj prítomní poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike.

Konštatujem, že návrh bol schválený potrebnou väčšinou hlasov Snemovne národov. Snemovňa národov uznesenie schválila.

Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.

Kto z poslancov tejto snemovne súhlasí s návrhom uznesenia, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.)

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)

Konštatujem, že všetci prítomní poslanci Snemovne ľudu hlasovali za návrh a že Snemovňa ľudu uznesenie schválila.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne národov a Snemovne ľudu konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny záverečný účet federácie za rok 1973, a podľa § 26 ods. 4 zákona č. 134/1970 Zb. rozhodlo súčasne o použití zvyšku štátneho záverečného účtu federácie za rok 1973.

Môžeme pristúpiť k ďalšiemu bodu programu našej spoločnej schôdze. Je ním

II

Vládny návrh ústavného zákona o zmenách štátnych hraníc s Rakúskou republikou (tlač 69)

Návrh ústavného zákona odôvodní podpredseda vlády ČSSR poslanec Karol Laco. Prosím, aby sa ujal slova.

Místopředseda vlády ČSSR prof. JUDr. K. Laco, DrSc.: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia! Vláda Československej socialistickej republiky predkladá snemovniam Federálneho zhromaždenia návrh, aby vyslovili súhlas so Zmluvou medzi Československou socialistickou republikou a Rakúskou republikou o spoločných štátnych hraniciach. Týmto súhlasom sa vytvoria ústavou predpísané predpoklady, aby československá strana mohla zmluvu ratifikovať. Vláda ČSSR pritom vychádza z presvedčenia, že uzavretie predloženej zmluvy je súčasťou politiky dobrých susedských vzťahov medzi Československou socialistickou republikou a Rakúskou republikou, politiky, s ktorou sa neraz stotožnilo i Federálne zhromaždenie a jeho orgány.

Predložená Zmluva bola podpísaná vo Viedni 21. decembra 1973. Upravuje otázky súvisiace s priebehom spoločných československo-rakúskych štátnych hraníc, uskutočňuje účelnú výmenu štátneho územia a okrem toho rieši i do budúcnosti režim vymeriavania, vyznačovania, udržiavania a správy štátnych hraníc. Novo zriaďuje spoločnú československo-rakúsku hraničnú komisiu na realizáciu tejto zmluvy pri vymeriavaní a vyznačovaní línie štátnych hraníc.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP