Uvedených příznivých výsledků
mohlo být dosaženo proto, že v celém dosavadním
průběhu budování socialistického
zemědělství vycházela Komunistická
strana Československa vždy z konkrétních
podmínek dané etapy rozvoje. Citlivě reagovala
na dosažený stupeň vývoje, dokázala
postřehnout vznikající problémy včetně
jejich důsledného a rozhodného řešení
i stanovení reálných cílů a
konkrétních úkolů. Dovedla správně
podpořit iniciativu družstevníků a pracovníků
zemědělství a orientovat ji žádoucím
směrem.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
za hlavní obsah hospodářské politiky
stanovil XIV. sjezd Komunistické strany Československa
důsledné a všestranné zvyšování
efektivnosti všech odvětví národního
hospodářství, a to uplatněním
intenzívních faktorů růstu. Při
realizaci této strategické linie v zemědělství
je třeba vycházet z rezoluce XIV. sjezdu KSČ,
která stanovila, že:
"Socialistické zemědělství vstupuje
do nové etapy svého vývoje. Další
mohutný rozvoj výrobních sil, zejména
efektivní uplatnění velkovýrobní
technologie a techniky, vyžaduje výraznou cílevědomou
koncentraci a specializaci rostlinné a živočišné
výroby.
Základním předpokladem k tomu je zejména
vytváření a prohlubování kooperačních
vztahů mezi zemědělskými podniky na
základě ekonomické výhodnosti a dobrovolnosti
při respektování celospolečenských
zájmů. K tomu zaměřit investiční,
subvenční, intervenční a daňovou
politiku státu."
K zabezpečení těchto úkolů
musí působit celý systém řízení,
plánování a financování.
Stejně jako analyzujeme celkovou soustavu řízení
zemědělství s cílem jejího
zdokonalení v souladu s politickoekonomickými záměry
dalšího všestranného rozvoje zemědělství,
tak byla podrobena analýze i zemědělská
daň. Rozbory prokázaly, že dosavadní
daň neodpovídá svým potřebám.
Současně zemědělská daň
z důchodu, která je založena na zdanění
hrubého důchodu v podstatě však na zdaňování
fondu osobní spotřeby, a to bez vztahu k dosaženému
zisku, nevyvolává dostatečný ekonomický
tlak na zvyšování efektivnosti a snižování
nákladů v zemědělské výrobě
a nejen že nečelí prohlubující
se důchodové diferenciaci mezi jednotlivými
zemědělskými podniky, ale naopak tuto diferenciaci
nežádoucím způsobem ještě
prohlubuje. Přitom, jak je dostatečně známo,
docílené výsledky hospodaření
nevyplývají jen bezprostředně z úrovně
řízení, i když úroveň
řízení je nutno považovat za rozhodnou,
ale také ve značné míře z přírodních
podmínek, z rozdílné rentability obsažené
v cenách jednotlivých zemědělských
výrobků, z rozdílného podílu
nezemědělské činnosti a v neposlední
řadě i rozdílné výše finančních
vkladů společnosti vynaložené na rozvoj
té které oblasti. To vede ke značným
rozdílům v možnostech úrovně
odměňování a tím i získávání
kvalifikovaných pracovníků, vytváření
vlastní finanční základny pro rozvoj
výroby i uspokojování některých
společenských potřeb. To vyvolává
současně na jedné straně větší
potřeby dotací ze státního rozpočtu,
avšak na druhé straně se snižuje finanční
tlak na zvyšování hospodárnosti a efektivnosti
využívání vlastních zdrojů,
včetně optimálního působení
úvěru.
Výsledky všech těchto vlivů se projevují
ve značných rozdílech v dosahované
úrovni zisku. Při průměrném
zisku dosaženém na 1 ha zemědělské
půdy v roce 1973 za všechna JZD ve výši
1862 Kčs vykázalo 268 JZD ztrátu ve výši
548 Kčs na 1 ha, zatímco 302 JZD dosáhlo
průměrného zisku 4421 Kčs. Družstva
s nižší rentabilitou přitom odváděla
i při výrazně nižších odměnách
na dani z důchodu relativně podstatně víc
než družstva s nadprůměrnou rentabilitou.
Tak např. u JZD s rentabilitou do 5 % činilo v roce
1973 daňové zatížení bilančního
zisku 27,7 %, přičemž těmto JZD zůstalo
po celkovém zdanění na 1 ha zemědělské
půdy v průměru 817 Kčs, zatímco
u JZD s průměrnou rentabilitou 42,5 % zůstalo
5606 Kčs při daňovém zatížení
11,3 %. Tento nežádoucí stav vyplývá
především z vlastní konstrukce zdaňování
upraveného hrubého důchodu.
Dnes platné sazby daně z pozemků již
plně neodpovídají dosahovaným výsledkům
v tvorbě důchodu. Rovněž tak tomu je
u diferenciálních příplatků.
Je tomu tak především proto, že poslední
roky jsou charakteristické podstatně vyšší
úrovní zemědělské výroby,
zejména v nejprodukčnějších oblastech
jako výsledky všeobecné intenzifikace zemědělské
výroby, a to při její diferencované
účinnosti v rozdílných přírodních
podmínkách.
Dnešní systém zdanění organizací
zemědělské výroby a zemědělských
služeb je nejednotný a není v souladu s tendencí
rozvoje kooperačních vztahů v zemědělství.
Platný daňový systém u JZD a státních
statků je založen na hrubém důchodu,
zatímco u společných zemědělských
podniků a podniků zemědělských
služeb je založen na zdaňování
zisku. To nepříznivě ovlivňuje další
vývoj koncentrace, specializace a kooperace.
Současný daňový systém byl
utvářen v podmínkách, kdy převládal
univerzální typ zemědělského
podniku s mnohaodvětnou strukturou výroby při
poměrně nízké rozvinutosti dělby
práce nejen uvnitř zemědělství,
ale i mezi zemědělstvím a průmyslem.
Navíc i důchodová situace včetně
úrovně odměn byla podstatně jiná.
Uvedený daňový systém měl v
dřívější době nesporně
své oprávnění, avšak v současné
době již neodpovídá novým podmínkám
a potřebám dalšího všestranného
intenzívního rozvoje socialistické zemědělské
velkovýroby.
Za účelem odstranění dosavadních
nedostatků se navrhuje upravit zemědělskou
daň s účinností od 1. ledna 1975 jako
jedno z opatření dalšího zdokonalování
a rozvíjení soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství. Potřebu
změny daňového systému doporučovaly
i příslušné orgány Federálního
shromáždění a její naléhavost
pociťují delší dobu i samotné řídící
zemědělské orgány.
Specifičnost výrobního procesu v zemědělství,
zejména působení přírodních
podmínek, úloha zemědělství
při zabezpečování výživy
obyvatelstva, velké množství organizací
při převaze skupinového vlastnictví,
si vyžaduje osobitý přístup při
volbě systému vztahu ke státnímu rozpočtu.
S ohledem na existující kooperační
a integrační vztahy, nutnost jejich dalšího
prohlubování za účelem zvyšování
efektivní zemědělské výroby
v rámci celého družstevního i státního
sektoru, je účelné uplatnit pro celý
úsek zemědělství jednotný a
ucelený daňový systém, který
ve svých principech je shodný s odvodovou a daňovou
politikou uplatňovanou u organizací v ostatních
odvětvích národního hospodářství.
Návrh zemědělské daně sleduje
především:
Aktivní působení zemědělské
daně v rámci komplexní soustavy plánovitého
řízení, přičemž základním
nástrojem řízeni je plán. Jednotlivé
složky zemědělské daně musí
proto podporovat záměry a úkoly plánu,
a to především v oblasti tvorby zdrojů
a jejich efektivního užití.
Zemědělská daň musí vyvíjet
ekonomický tlak na zvyšování efektivnosti
a hospodárnosti zemědělské výroby,
a to jak v oblasti důslednějšího využívání
stávajících rezerv a zdrojů, zvyšování
úrovně řízení a organizátorské
činnosti, tak i správnou orientací hmotné
zainteresovanosti zemědělských podniků,
a jejich pracovníků na docilovaných výsledcích,
včetně utváření správných
proporcí mezi fondem akumulace a spotřebou.
Nová zemědělská daň musí
zajistit přiměřený podíl organizací
a státu na výsledcích hospodaření
tím, že progresivní zdanění zisku
bude založeno na dosahované rentabilitě při
vytvoření dostatečného prostoru hmotné
zainteresovanosti na zvyšování hospodárnosti.
Spolu s úpravou daně z pozemků a navazující
úpravou diferenciálních příplatků
bude nová daň lépe reagovat na rozdílnosti
v důchodech zemědělských organizací
vyplývající především
z rozdílných přírodních podmínek
a dalších objektivních vlivů.
Vytvoření podmínek pro rozvíjení
integračních a kooperačních vztahů
v zemědělství, jak sjednocením daňového
systému u všech zemědělských
organizací zabývajících se zemědělskou
výrobou a službami, tak i přechodným
daňovým osvobozením nově budovaných
podniků.
Dále má nová zemědělská
daň zajistit přiměřenou úpravu
intenzity zdaňování příjmů
občanů ze zemědělské činnosti
tak, aby odpovídala současné úrovni
zemědělské výroby a příjmů
z ní dosahovaných.
Přestože předložený vládní
návrh zákona obsahuje podrobné zdůvodnění
navrhované úpravy zdaňování
zemědělských organizací, považuji
za účelné alespoň ve stručnosti
shrnout základní principy nové zemědělské
daně.
Posláním daně z pozemků je především
zmírňovat rozdíly v důchodech zemědělských
podniků vyplývajících z vlivů
rozdílných přírodních podmínek,
tj. reagovat na diferenciální rentu I. a dále
působit též na lepší využívání
zemědělské půdy.
Na základě podrobných rozborů a kvantifikací
provedených za uplynulé období navrhuje se
upravit sazby této daně tak, aby odpovídaly
novým podmínkám. V nejlepších
přírodních stanovištích se daň
zvyšuje z dosavadní maximální sazby
930 Kčs na 1000 Kčs na 1 ha zemědělské
půdy, přičemž v některých
přírodních stanovištích se sazba
zvyšuje až o 400 Kčs. Naopak v horších
přírodních stanovištích se daň
snižuje nebo zcela ruší, čímž
se odstraňuje nežádoucí stav, kdy z
půdy byla odváděna daň z pozemků
a současně byly poskytovány diferenciální
příplatky. Úpravou sazeb daně z pozemků
i diferenciálních příplatků
se sleduje i další sblížení úrovně
těchto nástrojů na území celé
ČSSR.
Daň ze zisku představuje základní
změnu, která spočívá především
v tom, že u organizací zemědělské
prvovýroby se ruší systém zdaňování
hrubého důchodu, a že základem zdaňování
se stává zisk. Znamená to, že i zemědělské
podniky budou zdaňovány podle skutečného
výsledku svého hospodaření, který
je zdrojem jejich rozšířené reprodukce
i hmotné zainteresovanosti. Tato změna odpovídá
potřebě soustředit se na efektivnost veškeré
činnosti, na snižování nákladů
a na růst tvorby a efektivní užití zisku.
Obdobný systém progresívního zdaňování
zisku je uplatňována např. i v SSSR.
Dosažený zisk upravený o odůvodněný
okruh připočitatelných a odpočitatelných
položek bude zdaňován podle progresívní
stupnice v závislosti na dosažené rentabilitě
tak, že sazba této daně bude činit za
každé procento rentability 0,8 %. Tak např.
při průměrné rentabilitě 16
% bude sazba daně ze zisku činit 12,8 %. Přitom
i podniky s nejvyšší rentabilitou budou odvádět
formou této daně maximálně 40 % ze
zisku, což znamená, že z každých
100 Kčs vytvořeného zisku jim zůstane
60 Kčs. Navrhované sazby daně odpovídají
nejen rozdílné důchodové situaci,
která je ovlivněna především
objektivními podmínkami, ale vytvářejí
dostatečný prostor pro hmotnou zainteresovanost
a působí i na růst výroby, její
efektivnost a hospodárnost.
Navrhovaná úprava sazeb daně ze zisku plně
zohledňuje připomínky zejména zákonodárných
orgánů, které byly uplatněny při
projednávání zásad zákona.
Nový zákon o zemědělské dani
přináší také významnou
podporu procesu koncentrace a specializace. Osvobozuje nově
budované společné zemědělské
podniky s převážně zemědělskou
činností a agrochemické podniky od daně
ze zisku po dobu pěti let od jejich založení.
Je to především výraz další
podpory státu v uplatňování nových
progresívních organizačních forem,
které jsou zárukou vyšší efektivnosti
našeho moderního zemědělství.
Stanovením úlevy od založení těchto
podniků je současně sledován cíl
zkrácení doby jejich výstavby a urychleného
využití nově budovaných kapacit.
Vzhledem k tomu, že agrochemické podniky budou poskytovat
specializované služby pro členské organizace
na úrovni vlastních nákladů, budou
si moci členské organizace odpočítávat
od základu daně ze zisku složené členské
podíly na jejich budování. Touto formou se
tedy i stát podílí na budování
těchto podniků.
Kromě zemědělské výroby zabývají
se podniky nezemědělskou činností,
a to převážně za účelem
lepšího celoročního využití
stávajících kapacit. Je však mnoho zemědělských
organizací, u nichž přesahuje tato činnost
přiměřený podíl. Pokud tato
činnost neslouží přímo zemědělským
organizacím, popř. jmenovitě stanoveným
účelům a přesahuje rozsah optimálního
využití výrobních kapacit v období
vegetačního klidu, je potřebné i v
oblasti zdaňování stanovit relativně
stejné ekonomické podmínky v rámci
celého národního hospodářství.
Proto bude nezemědělská činnost přesahující
rámec daňového osvobození podléhat
zvýšení daně ze zisku ve výši
10 % z tržeb dosažených z této činnosti.
Za účelem objektivnějšího daňového
posuzování rozsahu nezemědělské
činnosti v jednotlivých přírodních
stanovištích, bude v prováděcí
vyhlášce stanoven diferencovaný podíl
tržeb z této činnosti na celkových tržbách,
a to od 3 až do 40 %, který nebude podléhat
zvýšení daně ze zisku za nezemědělskou
činnost. Aby nedocházelo k dvojímu zdanění,
bude zvýšení daně z nezemědělské
činnosti odpočitatelnou položkou od základu
daně ze zisku.
Jen samotnou formou zdanění však nelze regulovat
rozsah a zaměření této činnosti.
Proto bude i nadále potřebné, aby příslušné
ústřední orgány a v praxi především
národní výbory a zemědělské
správy v rámci své pravomoci důsledně
usměrňovaly tuto činnost tak, aby byla v
souladu s celospolečenskými potřebami a zájmy.
Návrh na uplatnění daně z překročení
mezd a odměn u JZD vychází ze skutečnosti,
že u JZD nejsou zatím uplatňovány jednotné
zásady odměňování, což
má značný vliv i na úroveň
nákladů a zisku, a tím i na výši
daně ze zisku. Tato daň je proto logickou a nedílnou
součástí zdaňování zisku.
Daň budou platit pouze ta JZD, která překročí
normativně stanovený objem mezd a odměn poskytovaných
z nákladů. Pro výpočet této
daně stanoví vláda ČSSR podle navrhovaného
zmocnění normativní částku
průměrné celoroční nákladové
odměny, a to v souladu se mzdově politickou koncepcí
v JZD s přihlédnutím k úrovni průměrných
mezd u státních statků.
Základem této daně bude objem překročení
normativní výše odměn, která
se vypočte jako násobek vládou stanovené
normativní odměny a průměrného
evidenčního počtu pracovníků.
Navrhovaná 50 % sazba sleduje, aby nebylo pro JZD výhodnější
zvyšovat základní odměny na úkor
zisku. Tím se sleduje i dosažení správných
relací mezi použitím zisku pro účely
akumulace a osobní spotřeby.
Na rozdílnou úroveň dosahovaných hospodářských
výsledků má především
reagovat doplňková odměna vyplácená
z prostředků po zdanění. To umožňuje,
aby bez postihu touto daní mohla celková odměna
vyjadřovat diferencovanou míru zásluh družstevníků
na dobrých hospodářských výsledcích.
Podle vládního návrhu zákona může
vláda ČSSR stanovit, že u těch JZD,
kde bude potvrzena nová soustava odměňování
včetně mzdové regulace, nebude tato daň
uplatňována. Význam této daně
není tedy v odčerpávání prostředků,
ale především v podpoře cílevědomého
plánovitého vývoje mezd a odměn i
v JZD.
U ostatních zemědělských organizací
se ponechává v současné době
uplatňovaný systém doplňkové
mzdové regulace.
Zdanění příjmů občanů
z provozované zemědělské výroby
je předmětem dnes značné kritiky zejména
v tom směru, že je nízké, že neodpovídá
v mnoha případech docilovaným vysokým
příjmům. Tyto připomínky byly
uplatňovány i v průběhu přípravy
zákona téměř všemi orgány.
K odstranění těchto nedostatků se
proto navrhuje jak zvýšení zdanění
příjmů ze základní zemědělské
výroby, a to formou přiměřené
úpravy průměrných norem výnosnosti,
na základě kterých se vypočítává
základ daně, tak především zdanění
příjmů nad 20 tis. Kčs plynoucích
občanům z pěstování zvláštních
velmi výnosných plodin a z provozování
specializované živočišné výroby,
které budou podléhat dani z příjmů
obyvatelstva, která je svou intenzitou vyšší
než zemědělská daň.
Výkon správy zemědělské daně
i rozpočtové určení příjmů
budou upraveny zákony národních rad. Předpokládá
se, že správu této daně budou vykonávat
i nadále příslušné národní
výbory, do jejichž rozpočtu bude plynout tato
daň s výjimkou daně z překročení
mezd a odměn a příspěvků na
sociální zabezpečení, které
mají být příjmem státních
rozpočtů republik.
Předložený vládní návrh
zákona o zemědělské dani nesleduje
odčerpání vyšších finančních
prostředků ze zemědělství.
Vztah ke státním rozpočtům bude zachován,
a to na srovnatelné úrovni roku 1972. Návrh
znamená v podstatě především
přerozdělení daňové povinnosti
mezi jednotlivými zemědělskými podniky.
Navrhovaný systém zdaňování
zemědělských organizací bude však
v dalších letech lépe reagovat na dosaženou
úroveň zisku a jeho efektivnějšího
užití.