U jednotlivých podniků bude dopad nové daně
značně rozdílný. Prakticky u poloviny
JZD se daň sníží nebo nezmění,
u dalších JZD dojde ke zvýšení
daně, přičemž jen u malého počtu
JZD bude zvýšení daně činit ročně
více než 500 tis. Kčs. Pro většinu
podniků hospodařících v horších
nebo méně příznivých podmínkách
bude nové zdanění znamenat snížení
daňového zatížení, a tím
i vytvoření předpokladu pro jejich intenzívnější
rozvoj a zlepšení úrovně jejich ekonomiky.
Zvýšení daně u podniků hospodařících
v lepších podmínkách nelze chápat
jako opatření směřující
proti těmto podnikům. Společnost dobrou práci
těchto podniků plně oceňuje a nový
systém daně jim ponechává dostatečný
prostor pro jejich další rozvoj i pro hmotnou zainteresovanost.
Finanční dosah navrhované úpravy byl
podrobně kvantifikován podle jednotlivých
podniků a provedené propočty jak za rok 1972,
tak i za rok 1973 prokazují oprávněnost a
opodstatněnost nové zemědělské
daně i to že bude působit předpokládaným
směrem. Vyšší finanční výnos
oproti dosavadní dani, na kterém se podílí
zejména nově zaváděná daň
z překročení mezd a odměn u JZD, bude
použit ve prospěch zemědělství
a to především na úhradu zvýšených
sazeb diferenciálních příplatků,
které vláda ČSSR schválila svým
usnesením z června t. r. Vyhlášení
nových sazeb diferenciálních příplatků
provede příslušný resort zemědělství
a výživy po schválení zákona
o zemědělské dani. Rozsah zvýšení
diferenciálních příplatků na
podmínky roku 1972 činí více než
125 mil. Kčs.
V této souvislosti bych chtěl uvést, že
i když nově navrhovaný systém zdaňování
zemědělských organizací lépe
odpovídá současným podmínkám
i potřebám dalšího intenzívního
rozvoje našeho socialistického zemědělství,
může správně působit jen v souladu
a v součinnosti s ostatními nástroji plánovitého
řízení. Jde zejména o celý
soubor opatření, která, jak to stanovilo
dubnové plénum ÚV KSČ v roce 1972,
mají pozvednout co nejdříve úroveň
ekonomiky podniků na úroveň nejvyspělejších
podniků. V tom spočívá smysl řídící
činnosti všech orgánů a organizací
i náplň programů komplexní socialistické
racionalizace.
Z řady analýz, které byly provedeny i při
vypracování návrhu nové zemědělské
daně vyplývá, že úroveň
hospodaření je i ve stejných podmínkách
značně rozdílná. I když rezervy
ve zvyšování výroby a celkových
hospodářských výsledků mají
i naše přední podniky, největší
rezervy jsou však především u podprůměrných
a průměrných hospodářských
podnicích. K odhalování těchto rezerv
je nutno využít i kritického porovnávání
výsledků jednotlivých podniků a závodů
s cílem stanovit a realizovat opatření ke
zvýšení úrovně ekonomiky všech
zemědělských organizací. V tomto směru
je potřebné zvýšit nároky na
úroveň plánování, řízení,
organizace práce i objektivního odměňování
podle dosažených výsledků a důsledně
a tvořivě uplatňovat vnitropodnikový
chozrasčot. Je třeba soustavně zlepšovat
vnitropodnikové řízení, prohlubovat
úroveň plánování včetně
finančního plánu, upřesňovat
normy všeho druhu, zdokonalovat evidenci a rozborovou činnost.
Takto náročný přístup směřující
k důslednému zvyšování efektivnosti
musí být zabezpečován na všech
stupních řízení zemědělské
výroby, jakož i v postupu finančních
a bankovních orgánů.
Nemenší pozornost je nutno věnovat užití
vytvořeného důchodu, a to především
v oblasti efektivní investiční výstavby
při plném využití stávajících
výrobních fondů. Jen tak je možno důsledně
zabezpečit strategickou linii intenzívního
a efektivního rozvoje našeho socialistického
zemědělství.
Předložený vládní návrh
zákona je plně v souladu s těmito cíli
a potřebami, a to jak v oblasti tvorby, tak i užití
finančních zdrojů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
chci vás ubezpečit o tom, že s ohledem na politickou
závažnost navrhované změny ve zdaňování
zemědělských organizací byla příslušnými
politickými i hospodářskými orgány
věnována mimořádná pozornost
přípravě i projednávání
předloženého vládního návrhu
zákona o zemědělské dani. S velkou
důsledností a pečlivostí byly zvažovány
všechny připomínky, náměty a
doporučení, které byly pro vládu velmi
cennými podněty k vypracování vládního
návrhu.
Současně vás chci ujistit, že po schválení
zákona budou realizována politickoorganizační
opatření tak, aby nové zdanění
bylo správně chápáno a realizováno
jako opatření k prohloubení soustavy plánovitého
řízení a k zabezpečení všestranného
intenzívního rozvoje našeho socialistického
zemědělství.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky doporučuji, aby Federální shromáždění
návrh zákona o zemědělské dani
projednalo a schválilo. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji soudruhovi ministrovi.
Prosím, aby se ujal slova poslanec Lněnička,
který je společným zpravodajem výborů
Sněmovny lidu.
Zpravodaj poslanec SL V. Lněnička: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
projednání vládního návrhu
zákona o zemědělské dani bylo svěřeno
ve Sněmovně lidu třem jejím výborům,
a to výboru pro plán a rozpočet, výboru
pro zemědělství a výživu a výboru
ústavně právnímu.
Všechny tyto výbory, v pořadí jak jsem
uvedl, tento návrh v průběhu měsíce
září a října na svých
schůzích řádně projednaly a
výsledky svého jednání shrnuly do
souhlasného stanoviska, které bylo Sněmovně
lidu předloženo jako společná zpráva.
V ní se potvrzuje, že všechny tyto výbory
souhlasí se zněním vládního
návrhu zákona o zemědělské
dani (tisk 72), přičemž doporučují,
aby v tomto znění byly provedeny jen čtyři
dílčí a svým charakterem v podstatě
jen stylizační úpravy textu. Tyto úpravy
sledují, aby znění zákona v odstavcích
1 §§ 21,27 a 28 odpovídalo textaci použité
předtím v jiných ustanoveních tohoto
zákona. resp. aby v odst. 3 § 56 byl text navrhovaným
doplněním zpřesněn.
Dovolte mi nyní, abych se ve své zprávě
zmínil též o vlastním průběhu
projednávání návrhu zákona
o zemědělské dani ve výborech Sněmovny
lidu.
Výbory mohly při tomto jednání především
konstatovat, že návrh zákona byl zpracován
na základě a v souladu se zásadami, které
byly ve výborech přijaty v měsíci
březnu letošního roku a k nimž jednotlivé
výbory doporučily ještě zvážit
některé připomínky a náměty,
jimiž bylo zejména sledováno prohloubení
a upřesnění některých záměrů
zákona tak, aby způsob a forma zdanění
lépe odpovídaly současným ekonomickým
podmínkám a rozvojovým potřebám
našeho zemědělství a byly v souladu
s poznatky, které poslanci získali při průzkumech
ve volebních obvodech. Výbory přijaly s uspokojením,
že v rámci změn, které doznal vládní
návrh zákona oproti původně předloženým
pro něj zásadám, byla respektována
zcela převážná část připomínek
a námětů, podaných členy výborů
a výbory při projednávání zásad
zákona přijatých.
Mohly dále též konstatovat, že takto upravené
znění návrhu zákona bylo v dalším
postupu prací projednáno se všemi kompetentními
ústředními orgány federace a republik,
jakož i s krajskými národními výbory,
Svazem družstevních rolníků, zemědělskými
správami a některými vybranými okresními
a místními národními výbory,
resp. dalšími zainteresovanými orgány.
Z průběhu tohoto poměrně velmi širokého
projednávání návrhu zákona
vyplynul zásadní souhlas s pojetím zákona
a se záměry jím sledovanými. Lze říci,
že k tomu přispělo i širší
politickoekonomické zdůvodnění navrhovaného
zákona i řada doplňkových materiálů,
úvah a propočtů, které svým
obsahem napomohly k hlubší analýze soudobých
podmínek zemědělské výroby
v její základní struktuře a organizaci
i k bližšímu poznání účelnosti
a předpokládané účinnosti navrhovaného
daňového systému.
Zvláště byly v tomto směru výbory
s uspokojením přijaty dodatečně předložené
propočty finančního dopadu nového
způsobu zdanění zemědělskou
daní, provedené na bázi výsledků
docílených v zemědělské výrobě
v roce 1973. Ty prokázaly, že i při lepších
hospodářských výsledcích nedochází
v zemědělských závodech z hlediska
daňového zatížení k výraznějším
změnám oproti propočtům provedeným
na úrovni roku 1972 a naopak, že dochází
k úměrnějšímu rozložení
daňového zatížení jednotlivých
zemědělských závodů, které
lépe odpovídá diferenciaci jejich hospodářských
výsledků.
Podobně bylo s uspokojením přijato i ujištění,
že celkový dopad daňový je zbilancován
uvnitř zemědělství a obou republik
s tím, že výnosy daně budou zpět
použity ve prospěch rozvoje zemědělství,
ať již ve formě dotací, či subvencí
nebo ve formě příplatků.
Průběh projednávání návrhu
zákona ve výborech v podstatě vyzněl
v přesvědčení, že doba i podmínky
pro přistoupení k nové úpravě
zdanění zemědělských organizací
zemědělskou daní jsou vhodné; že
dosavadní systém potřebám dalšího
intenzívního rozvoje zemědělství
již nevyhovuje a je proto třeba uplatnit místo
něj v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ
systém nový.
S jeho základními záměry, tj. zmíněním
rozdílů v důchodech zemědělských
organizací, které vyplývají z odlišných
přírodních podmínek a intenzity hospodaření,
s podporou rozvíjení integračních
a kooperačních vztahů, se sjednocením
systému zdanění pro všechny organizace
zabývající se zemědělskou výrobou
a službami, s odstraněním přežitého
již důchodového principu u pohyblivé
složky daně a se zajištěním přiměřeného
podílu zemědělských organizací
a státu na výsledcích hospodaření,
byl v rozpravě ve výborech Sněmovny lidu
a v jejich stanoviscích vysloven souhlas.
Na základě porovnání s původně
navrženými zásadami bylo v rozpravě
s uspokojením přijato zejména přehodnocení
sazby daně ze zisku a její upravení tak,
aby daňová křivka stoupla rovnoměrně
s růstem rentability. Stejně tak prodloužení
doby osvobození nově budovaných společných
zemědělských podniků od daně
ze zisku na 5 let od jejich vzniku. Obdobně bylo přijato
i upřesnění věcného rozsahu
tzv. nezemědělské činnosti, a zvýšení
diferenciace podílu tržeb z nezemědělské
činnosti, které nebudou podléhat zvýšení
daně ze zisku.
Se stejnou, tj. pozitivní odezvou, se v podstatě
setkalo i zpřesnění způsobu pojetí
základu daně z překročení mezd
a odměn v tom smyslu, že zdanění budou
podléhat jen mzdy nákladové a že výpočet
pracovníků bude sladěn s metodikou jednotné
celostátní evidence a statistiky. Příznivě
byla posouzena i úprava průměrných
norem výnosnosti pro výpočet daně
z příjmů občanů za zemědělské
výrobky a zpracování těchto norem
přímo do návrhu zákona, a dále
i diferenciace sazeb pozemkové daně, provedená
tak, aby její výrazně vyšší
sazba platila pro pozemky ležící v nejlepších
přírodních podmínkách.
V rozpravě výborů Sněmovny lidu bylo
shodně poukázáno na to, že si řádné
uvedení zákona do běžné praxe
vyžádá provést v potřebné
šíři a hloubce seznámení funkcionářů
v zemědělství a v zemědělské
a lidové správě, se všemi jeho důležitými
podmínkami a ustanoveními, za účelem
jejich správného výkladu a finančně
technického uplatňování.
Bylo též zdůrazněno, že zákonu
a jeho provádění bude třeba dát
velkou publicitu i ve sdělovacích prostředcích
a v ní se zaměřit zvláště
na taková místa, která - jako to ukázal
již průběh jednání o zásadách
tohoto zákona ve výborech a ve volebních
obvodech - představují i pro širší
zemědělskou veřejnost určité
citlivější téma, jako např. daň
z překročení mezd a odměn u jednotných
zemědělských družstev.
Závěrem považuji za správné zmínit
se o tom, že v rozpravě výborů Sněmovny
lidu bylo též poslanci doporučeno, aby při
provádění zákona byl zaručen
nejen správný výklad jeho ustanovení,
ale docíleno i jednotného postupu orgánů,
na provádění zákona účastněných.
Jde hlavně o případy, kdy zákon zachovává
možnost zvýšení, či snížení
daně za určitých podmínek a kde bude
třeba docílit, aby příslušné
orgány postupovaly jednotně a dovedly citlivě
používat daného zmocnění či
pověření. To předpokládá
i zvážit jednotná kritéria, podle nichž
by mělo být v praxi postupováno, a vést
příslušné orgány k jejich dodržování.
Tím by bylo možno, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, též přispět k dosažení
správného a přitom efektivního působení
nové úpravy zemědělské daně.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Lněničkovi.
Slovo nyní má poslankyně Oľga Poliaková,
společná zpravodajka výborů Sněmovny
národů.
Zpravodajka poslankyňa SN O. Poliaková: Vážený
súdruh generálny tajomník, vážený
súdruh predseda, vážené súdružky,
súdruhovia poslanci, vážení hostia!
Pri prerokúvaní návrhu zásad zákona
došli všetky výbory Snemovne národov k
záveru, že doterajší systém zdaňovania
poľnohospodárskych organizácií už
nezodpovedá novým podmienkam a úlohám
ďalšej etapy intenzívneho rozvoja socialistickej
poľnohospodárskej veľkovýroby. Výbory
vyjadrili zásadne kladné stanovisko s poňatím
navrhovaných zásad zákona o poľnohospodárskej
dani. Súčasne odporučili, aby v rámci
prípravy návrhu zákona boli zvážené
niektoré námety, pripomienky a odporúčania
k jednotlivým ustanoveniam. Možno konštatovať,
že prevažnej väčšine z nich sa vyhovelo
a vládny návrh ich patrične zohľadňuje.
1. Odporučilo sa prehodnotiť v zásadách
zákona navrhovanú stupnicu dane zo zisku v tom smere,
aby sa viacej zvýhodnili podniky s podpriemernou rentabilitou
a zvýšila sa hmotná zainteresovanosť podnikov
na zvyšovanie rentability výroby. Stupnica dane zo
zisku od 0,8 do 40 % tomuto odporučeniu plne vyhovuje.
Nezdaňujú sa podniky, ktoré nevykážu
rentabilitu a daňová krivka stúpa rovnomerne
s rastom rentability.
2. Vo všetkých výboroch sa požadovalo
predĺžiť dobu oslobodenia novobudovaných
spoločných poľnohospodárskych podnikov
s prevažne poľnohospodárskou výrobou a
agrochemických podnikov od dane zo zisku z troch na štyri,
prípadne na päť rokov. Tomuto odporúčaniu
sa plne vyhovelo a podľa vládneho návrhu zákona
budú tieto podniky oslobodené od dane po dobu piatich
rokov a od ich vzniku. Tak sa týmto podnikom dostáva
ďalšia podpora zo strany spoločnosti. Teraz bude
záležať najmä na tom, aby výstavba
týchto podnikov sa pokiaľ možno skrátila
a prostriedky, ktoré získajú daňovou
úľavou, sa použili účelne a hospodárne.