3. Najmä vo výboroch pre poľnohospodárstvo
a výživu sa požadovalo upresnenie rozsahu nepoľnohospodárskej
činnosti, ktorá bude podliehať zvýšeniu
dane zo zisku. Súčasne sa odporučila väčšia
diferenciácia percenta tržieb z nepoľnohospodárskej
činnosti na celkových tržbách, ktorá
v podnikoch hospodáriacich na pôde nebude podliehať
zvýšeniu dane zo zisku. S uspokojením bolo
prijaté riešenie obsiahnuté vo vykonávacích
predpisoch, návrh ktorého výbor dostal pre
informáciu. Riešenie obsiahnuté vo vykonávacích
predpisoch plne zodpovedá odporučeniam výborov
Snemovne národov a Snemovne ľudu i diskusiám
vo výboroch SNR a ČNR. Za nepoľnohospodársku
činnosť sa nebude považovať výroba
a predaj poľnohospodárskych výrobkov, výroba
a predaj nepoľnohospodárskych výrobkov, poskytovanie
prác a služieb medzi poľnohospodárskymi
organizáciami navzájom, ako aj rad výrobkov,
prác a služieb pre nepoľnohospodárske
organizácie, napr. pre účely akcie "Z",
opravy traktorov a pod. Kladne bola takisto prijatá väčšia
diferenciácia podielu tržieb z nepoľnohospodárskej
činnosti, ktorá nebude podliehať zvýšeniu
dane zo zisku podľa prírodných podmienok.
4. S uspokojením bolo prijaté riešenie pri
najcitlivejšej zložke poľnohospodárskej
dane, t. j. dane z prekročenia miezd a odmien v JRD, kde
sa vyhovelo nášmu odporučeniu, a vo vládnom
návrhu je uvedené, že základom dane
je prekročenie nákladovej odmeny na jedného
pracovníka. Výbory rovnako kladne prijali i to,
že v dôvodovej správe je vyjadrené, z
čoho bude vychádzať hranica, ktorú určí
vláda ČSSR. To, že sa bude vychádzať
z porovnateľnej úrovne štátnych majetkov,
zodpovedá požiadavkám uplatňovaným
v diskusii vo výboroch k zásadám zákona.
5. S uspokojením prijali výbory návrh na
úpravu zdanenia príjmov, ktoré majú
občania z vykonávania poľnohospodárskej
výroby, a to tak zvýšenie priemerných
noriem výnosnosti, ako aj zdanenie vysokých príjmov
zo špecializovanej rastlinnej a živočíšnej
výroby, daňou z príjmov obyvateľstva.
Pri prerokúvaní vládneho návrhu zákona
sa vo výboroch upozornilo i na to, že je nutné
zabezpečiť dôkladné zoznámenie
s novým zákonom o poľnohospodárskej
dani nielen tých, ktorí budú s novou daňou
pracovať, ale celú našu verejnosť. Bude
preto veľa záležať aj na oznamovacích
prostriedkoch, aby nová daň bola správne
pochopená a aplikovaná v každodennej praxi.
Ako sme už uviedli, poslanci sa podieľali významnou
mierou na príprave nového zákona o poľnohospodárskej
dani. Sú presvedčení, že prerokovávaný
návrh zákona plne zodpovedá potrebám
rozvoja poľnohospodárstva. Preto odporúčam
Snemovni národov schváliť vládny návrh
zákona o poľnohospodárskej dani, vrátane
navrhovaných úprav.
Předseda FS A. lndra: Děkuji soudružce
Poliakové. K předloženému návrhu
zákona o zemědělské dani zahajuji
rozpravu, do které se zatím písemně
přihlásili poslanci: Čestmír Lovětínský,
Stanislav Bazala, Zdeňka Pelnářová,
Ladislav Kopřiva, Michal Rusnák. Jako první
vystoupí v rozpravě poslanec Lovětínský,
připraví se poslanec Bazala.
Poslanec SL Č. Lovětínský:
Vážený soudruhu tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, součástí navrhovaného
zákona o zemědělské dani je i daň
z překročení mezd a odměn u JZD. Chtěl
bych se ve svém diskusním vystoupení vyjádřit
k této části návrhu. Nebylo jistě
náhodou, že právě tato daň byla
předmětem řady diskusních příspěvků
již při projednávání zásad
zákona ve výborech sněmoven. Na základě
našich připomínek byl upraven základ
daně tak, že se vychází z nákladových
odměn namísto původně uvažovaných
celkových odměn. Tím nedochází
k dvojímu zdanění podílů na
hospodářských výsledcích, které
jsou poskytovány ze zisku po zdanění. To
současně umožňuje, aby JZD lépe
využívala odměn po zdanění (podíly
na hospodářských výsledcích)
k zvyšování úrovně hospodaření,
což umožňuje i spravedlivější
diferenciaci celkové odměny ve vazbě na dosažené
výsledky.
Zásadní zdůvodnění nutnosti
uplatnění této složky zemědělské
daně je uvedeno v důvodové zprávě
k vládnímu návrhu, a proto jej nebudu rozvádět.
Chtěl bych však připomenout, že výše
odměn v jednotlivých JZD je přitom značně
odlišná. Tak např. v roce 1972 při průměrné
měsíční odměně v JZD
1683 Kčs mělo 7,8 % JZD nižší odměnu
než 15 tis. Kčs a 12,4 % JZD odměnu vyšší
než 23 tis. Kčs. U 44 družstev byla vyšší
odměna než 30 tis. Kčs. Jsou značné
rozdíly i v podílech na hospodářských
výsledcích z celkových mezd a odměn.
Např. v roce 1973 u družstev ztrátových
a s rentabilitou do 5 % činily tyto podíly 2 % z
celkových odměn a u družstev s nadprůměrnou
rentabilitou dosahovaly téměř 30 %. Přitom
všichni víme, že ne u všech JZD odpovídá
odměna vždy dosaženým výsledkům
práce. Často se vychází pouze z důchodové
situace, přičemž v některých
případech je dávána přednost
bezprostřední momentální spotřebě
před zajištěním rozvojových potřeb
družstva.
Proto daň z překročení mezd a odměn
tvoří podle mého názoru logický
a nezbytný doplněk zdanění a vztahuje
se pouze na tu část nákladových mezd
a odměn, která přesáhne hranici stanovenou
vládou pro příslušné období.
Uplatnění této daně bude pochopitelně
u JZD, která vyplácejí vysoké odměny
za pracovníka, znamenat určitý finanční
dopad. Podle kvantifikací a rozborů, které
nám byly předloženy, by daň z překročení
mezd a odměn při hranici nákladové
odměny Kčs 19 700 znamenala v roce 1973 246 mil.
Kčs. Přitom v tomto roce činila průměrná
nákladová odměna u JZD Kčs 18 800
na pracovníka. Podle navrhovaného zmocnění
bude však moci vláda ČSSR stanovit, že
tato daň se nebude uplatňovat u družstev, u
nichž bude zavedena a potvrzena nová soustava odměňování
za práci. Tato soustava je dosud experimentálně
ověřována a navazuje na ty prvky soustavy
odměňování, které jsou již
dnes uplatňovány v družstvech s peněžní
odměnou a které odpovídají prvkům
soustavy odměňování ve státních
hospodářských organizacích, tj. na
výkonové normy, tarifně kvalifikační
katalog, tarifní stupnice atd.
Podstatou navrhované soustavy odměňování
za práci je uplatnění těch prvků,
které vynucují změny ve výrobě,
zejména pak uplatňování nových
technologií a dosažení dalšího
kroku při sjednocování principů zejména
pokud jde o základní odměny. Znamená
to, že nadále by byly pro oba sektory jednotné
nejen výkonové normy, tarifně kvalifikační
katalogy, ale u podstatné části JZD i základní
tarifní stupnice se zřetelem k netto odměnám
v JZD. U zbývajících JZD by pak byly uplatněny
snížené tarifní stupnice podle ekonomické
situace JZD. Doporučuji, aby pro období šesté
pětiletky se uvažovalo se stanovením této
hranice pro jednotlivá léta pětiletky (i
když například jen orientačně)
tak, aby JZD mohla provést potřebná opatření
včetně sestavení výhledového
finančního plánu.
Významnou navrhovanou změnou je též,
že limit bude stanoven vládou tak, že při
výpočtu normativní úrovně nákladových
odměn bude využíváno průměrného
evidenčního počtu pracovníků.
To znamená, že se bude vycházet v podstatě
z metodiky platné ve státním sektoru zemědělství
i ostatních odvětví národního
hospodářství. Přepočítávat
se budou nadále tedy pouze osoby pomáhající,
brigádníci a pracovníci-družstevníci,
kteří v měsíci neodpracovali plný
počet pracovních směn.
Pro daňové účely bude využíváno
takových statistických údajů, které
lépe a jednotně vyjadřuji jak počet
pracovníků, tak i úroveň průměrné
odměny.
Jak jsem již uvedl, výnos daně z překročení
mezd odměn by u JZD podle výsledků roku 1973
při hranici 19 700,- Kčs činil 246 mil. Kčs.
Tohoto výnosu má být použito ve prospěch
zemědělství. Tato daň bude rovněž
zdrojem krytí zvýšení sazeb diferenciálních
příplatků, jak o tom hovořil ve svém
úvodním vystoupení soudruh ministr Lér.
Na závěr bych chtěl uvést, že
tato daň, tato složka daně, bude patřit
nepochybně k nejcitlivějším a bude proto
na nás, poslancích Federálního shromáždění,
abychom smysl, účel a poslání této
daně správně ve svých volebních
obvodech vysvětlovali. Děkuji vám za pozornost.
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Lovětínskému.
Hovořit bude poslanec Bazala, připraví se
poslankyně Pelnářová.
Poslanec SN ing. S. Bazala: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Ako už bolo povedané
v spravodajskej správe, zaoberali sme sa začiatkom
tohto roku veľmi podrobne návrhom na zmenu doterajšieho
systému zdaňovania poľnohospodárskych
organizácií nielen vo výboroch, ale i vo
svojich volebných obvodoch.
Vzhľadom na to, že už návrh zásad
zákona bol vypracovaný podrobne a s veľkou
pozornosťou a dôslednosťou, mohlo byť prerokúvanie
veľmi konkrétne.
Z poznatkov zo svojho volebného obvodu môžem
len potvrdiť, že doteraz uplatňovaná poľnohospodárska
daň skutočne nezodpovedá súčasným
podmienkam. To sa prejavuje najmä v procese kooperácie,
špecializácie a koncentrácie socialistickej
poľnohospodárskej veľkovýroby.
Vidíme, že nedostatky doterajšieho systému
zdanenia sa prejavujú najvýraznejšie predovšetkým
v poľnohospodárskej dani z dôchodku, bez zreteľa
na dosiahnutý hospodársky výsledok - zisk.
Jej konštrukcia vedie k tomu, že táto daň
nemôže účinnejšie pôsobiť
na zmierňovanie rozdielov v dôchodkovej situácii,
ani vo vývoji odmien. Jej nedostatočné regulačné
pôsobenie sa prejavuje aj v tom, že pri raste rentability
spravidla klesá daňové zaťaženie
zisku.
Výsledky hospodárenia poľnohospodárskych
organizácií vykazujú však v skutočnosti
značné rozdiely, ktoré nie sú len
dôsledkom rozdielneho úsilia samotných podnikov,
ale vyplývajú aj z objektívnych podmienok
ich výroby (napr. priaznivejšie prírodné
podmienky, efektívnejšia štruktúra výroby,
pracovné príležitosti v danej oblasti apod.)
a z rozdielneho pôsobenia a využívania niektorých
ekonomických nástrojov. Vytvára sa tak určitý
rozpor medzi potrebami vecného rozvoja jednotlivých
hospodárskych závodov a ich finančným
zabezpečením.
Pritom spôsob zdanenia je nejednotný. Zdanenie JRD,
štátnych majetkov a šľachtiteľských
a semenárskych podnikov daňou z dôchodku je
založené na upravenom hrubom dôchodku, zatiaľ
čo zdanenie spoločných poľnohospodárskych
služieb sa zakladá na progresívnom zdanení
zisku podľa zákona o dôchodkovej dani. Nejednotne
je upravené i zdanenie nepoľnohospodárskej
činnosti. To všetko sťažuje i rozvoj kooperačných
vzťahov a budovanie spoločných zariadení
a podnikov.
Prekonať uvedené nedostatky, zvýšiť
regulačný vplyv štátu na tvorbu zdrojov
podnikov v súlade s ich potrebami a s potrebami ďalšieho
rozvoja poľnohospodárstva ako celku vyžaduje
preto zmeniť súčasný daňový
systém, najmä zmeniť systém zdanenia dôchodkov
podnikov.
K tomu smeruje prerokúvaný vládny návrh
zákona. Chcel by som zdôrazniť ako osobitne
pozitívnu skutočnosť, že návrh
nesleduje odčerpanie finančných prostriedkov
z poľnohospodárstva, ale počíta s prerozdelením
vo vnútri poľnohospodárstva, ktoré má
umožniť ďalší efektívny rozvoj
poľnohospodárstva. To je dôležité
najmä z politického hľadiska, lebo sa tak reaguje
na možnú námietku, že na dobré
výsledky dosiahnuté v poľnohospodárstve
sa reaguje obmedzovaním zdrojov pre ďalší
intenzívny a rovnomerný rozvoj nášho
poľnohospodárstva.
Navrhovaná úprava vychádza zo zásady,
že predovšetkým zisk ako súhrnný
syntetický ukazovateľ vyjadruje výsledný
efekt hospodárenia podnikov, je zdrojom ich rozšírenej
reprodukcie a je najvhodnejšou základňou pre
systém zdanenia. Na tejto základni budú odstránené
nedostatky súčasného systému zdaňovania
upraveného hrubého dôchodku, podľa ktorého
boli zdaňované i tie podniky, ktoré nevytvárali
dostatočné zdroje ani na jednoduchú reprodukciu,
a naproti tomu sa zdaňovali v úmernej výške
podniky, ktoré dosahovali vysoký zisk.
Stupnica dane zo zisku je upravená podľa pripomienok
uplatnených pri prerokúvaní zásad
zákona. Tým, že bude uplatňovaný
jednotný systém zdaňovania všetkých
poľnohospodárskych organizácií, budú
odstránené prípadné zábrany
pri uskutočňovaní programu koncentrácie,
špecializácie a kooperácie poľnohospodárskej
výroby tak, ako som sa o nich zmienil.
S navrhovanou úpravou poľnohospodárskej dane
je preto možno vysloviť súhlas. Odporúčam,
vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, aby sme predložený vládny návrh
zákona o poľnohospodárskej dani vrátane
navrhovaných spresnení schválili. Aj podľa
môjho názoru bude veľmi potrebné dôsledne
zabezpečiť, aby široká poľnohospodárska
verejnosť bola správne a včas informovaná
o povahe tohto opatrenia. Nepochybne bude záležať,
vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, aj na nás, aby sme vo svojich volebných
obvodoch urobili všetko pre správne vysvetlenie a
pre dôslednú a objektívnu realizáciu
nového zákona o poľnohospodárskej dani
v praxi.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bazalovi.
Slovo má poslankyně Pelnářová,
připraví se poslanec Kopřiva.
Poslankyně SL Z. Pelnářová:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, projednávaný
vládní návrh zákona o zemědělské
dani je též významným opatřením
pro rozvoj koncentrace a specializace zemědělské
výroby, které nedílně souvisí
s úsilím o intenzifikaci a růst produktivity
práce. Jde o naplnění úkolu vyplývajícího
ze XIV. sjezdu KSČ, který stanovil, že k vytváření
a prohlubování kooperačních vztahů
mezi zemědělskými podniky nutno zaměřit
i daňovou politiku státu.
Význam společných zemědělských
podniků spočívá především
v tom, že koncentrací a specializací některých
odvětví zemědělské výroby
se umožňuje uplatnění nových
forem práce a použití moderní technologie
na vyšší úrovni a ve velkovýrobních
podmínkách, dociluje se snížení
celkové fondové náročnosti, umožňuje
se účelněji rozmisťovat materiálové
a finanční prostředky z hlediska perspektivy,
vytvářejí se pracovní příležitosti
průmyslového charakteru přijatého
především pro mladší pracovníky
a umožňuje se řešit místní
specifické problémy.
Hlavní sférou společného podnikání
jsou především ta odvětví živočišné
výroby, u nichž není přímé
závislosti na půdě a kde je možno organizovat
výrobu v samostatných specializovaných podnicích
o velké koncentraci (výroba vajec a drůbeže,
výroba vepřového masa apod.).
Počátkem roku 1974 bylo v celé ČSSR
405 společných zemědělských
podniků. V provozu bylo 334 podniků. Z toho bylo
22 společných zemědělských
podniků na výrobu vajec, jeden na výrobu
drůbežího masa, dva na chov skotu a 42 na výrobu
vepřového masa. Kromě toho existovaly společné
zemědělské podniky, které měly
více výrob najednou. Z nich se produkcí vajec
zabývalo 28 podniků, produkcí drůbežího
masa 13 podniků, produkcí vepřového
masa 28 podniků a produkcí selat 15 podniků.
V roce 1973 se podílely společně zemědělské
podniky na produkci vajec 30 % a tento podíl dále
stoupá.
Na úseku služeb jde zejména o rozvoj těch
společných podniků, které přispívají
k přestavbě materiálně technické
základny zemědělství v další
etapě jeho rozvoje a k zajištění efektivního
výrobního procesu zemědělských
podniků (stavební, meliorační, sušárenské
apod.).
Současný systém zdanění, tak
jak to vyplývá z projednávaného vládního
návrhu zákona, je nejednotný a nevytváří
tak příznivé předpoklady pro další
rozvoj kooperačních vtahů. V praxi, tak jak
jsem si to mohla ověřit, se nepříznivě
projevuje zejména při kooperaci organizací
zemědělské prvovýroby s organizacemi
zemědělských služeb. To vede ke značným
obtížím, spekulacím a především
k brzdění progresívní dělby
práce. Zdanění organizací zemědělské
prvovýroby je totiž založeno na hrubém
důchodu a zdanění podniků služeb
na zisku. Na zisku je též založeno zdanění
společných zemědělských podniků.
Na základě stávajících předpisů
o důchodové dani je na žádost přiznáváno
osvobození společných zemědělských
podniků s převážně zemědělskou
činností, a to až na dobu dvou let od zahájení
činnosti. Těmto podnikům jsou též
přiznávány individuální úlevy
okresními národními výbory na základě
pokynů pro jednotný postup, který byl vydán
ministerstvem financí.
Projednávaný vládní návrh zákona
o zemědělské dani sjednocuje systém
daně pro organizace zemědělské výroby
a zemědělských služeb. Zdanění
bude založeno na dosahovaném zisku a výše
daňové sazby bude záviset na docílené
rentabilitě. Nově budované společné
zemědělské podniky, u nichž tržby
z rostlinné a živočišné výroby
překročí 50 % celkových tržeb,
budou osvobozeny od daně ze zisku. V zásadách
zákona bylo navrhováno osvobození po dobu
tří let. Při jejich projednávání
v našem výboru i v dalších výborech
Federálního shromáždění
i národních rad bylo všeobecně doporučováno
toto osvobození prodloužit. Doporučené
prodloužení lhůty vycházelo z toho,
že tříleté období od založení
nepostačuje většinou k tomu, aby podniky mohly
skutečně využívat výhody plynoucí
z daňového osvobození. Lze proto uvítat,
že ve vládním návrhu zákona je
doba osvobození prodloužena na pět let od vzniku
organizace; stejné osvobození bez žádosti
organizace bude přiznáváno i agrochemickým
podnikům.