Mimo tuto formu podpory obsahuje návrh zákona ustanovení,
podle kterého si budou moci členské organizace
odpočítávat od základu daně
ze zisku složené členské podíly
do agrochemických podniků.
V současné době se vytvářejí
nová JZD popř. dochází k rozšiřování
jejich členské základny o samostatně
hospodařící rolníky i rozšiřování
výrobní činnosti u společných
zemědělských podniků. Lze proto uvítat,
že vládní návrh zákona na tyto
případy pamatuje a umožňuje, aby těmto
organizacím bylo poskytnuto plné nebo částečné
osvobození od daně ze zisku, a to až na dobu
pěti let od jejich vzniku popř. podstatného
rozšíření činnosti.
Chtěla bych v závěru říci,
že podle mého názoru vládní návrh
zákona o zemědělské dani vytváří
podmínky k prohlubování a rozšiřování
kooperačních vztahů a tak účinně
přispěje k další intenzifikaci zemědělské
výroby. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Pelnářové.
Slovo má poslanec Kopřiva, připraví
se poslanec Rusnák.
Poslanec SN L. Kopřiva: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
navrhovaná úprava zemědělské
daně vzbudila v zemědělské veřejnosti
velký zájem, a to nejen v socialistickém
sektoru našeho zemědělství, ale i u
všech drobných uživatelů zemědělské
půdy. Vždyť ještě v roce 1973 zůstávalo
jednotlivě hospodařícími rolníky
obhospodařováno na 540 tisíc ha zemědělské
půdy kromě dalších asi 290 tisíc
ha záhumenku. Důchodovou daň z příjmů
občanů ze zemědělské výroby
platilo asi 590 tisíc našich občanů.
Ve své základní struktuře má
zemědělská daň dvě části,
kterými se přímo dotýká jednotlivých
občanů. Je to především daň
z pozemků, která se týká jejich uživatelů,
jde-li o pozemky vedené podle evidence nemovitostí
jako zemědělská půda. Dále
daň z příjmu občanů ze zemědělské
výroby provozované na vlastní či společný
účet. Obě tyto formy zůstávají
v podstatě zachovány i v návrhu nového
zákona.
Daň z pozemků až dosud je určitým
prostředkem k dosažení zmírnění
stávajících rozdílů v důchodech,
které při jednotných cenách zemědělských
výrobků vyplývají z rozdílných
přírodních podmínek. Daň z
pozemků při své pevné sazbě
na hektar půdy je také určitou pobídkou
k racionálnímu využití této půdy
a k dalšímu zvyšování výnosu
z této půdy. Podle získaných zkušeností
lze souhlasit s tím, že se tato daň projevila
jako dostatečně účinný nástroj
plně odpovídající své době.
Vývoj však ukázal, že v konstrukci jejích
sazeb se již nelze dále opírat o výrobní
podmínky a výsledky dosahované zhruba před
10 lety. Za toto období dosáhla zvláště
v posledních letech zemědělská výroba,
hlavně v oblastech s nejlepší půdou,
podstatně vyšší úrovně.
Je proto správné, že ze stávajícího
zákona ponechává nová úprava
ty prvky, které se plně osvědčily.
Nedochází proto také k žádné
změně ve vymezení předmětu
daně a okruhu jejich poplatníků a mění
se jen sazby daně s přihlédnutím k
výsledkům zhodnocení přírodních
stanovišť, faktorů klimatických, terénních,
půdních a z nich vyplývajících
hospodářských výsledků.
Jsme si plně vědomi toho, že zcela přesné
zařazení pozemků podle bonity půdy
je časově velmi náročné a poměrně
obtížné. Při snaze o objektivní
posouzení přírodních stanovišť
a za situace, kdy se výpočet této daně
opírá o dosavadní zařazení
katastrálního území obcí do
přírodních stanovišť, je proto
správné, že zmocnění zpracované
do návrhu zákona umožňuje upravit ve
výjimečných a odůvodněných
případech toto zařazení.
Podle ujištění ministerstva financí
dojde v důsledku navrhovaných změn sazeb
této daně v celkovém měřítku
v jejím finančním dopadu na občany
jen k nepodstatným oboustranným změnám.
Myslím, že tato skutečnost bude jimi přijata
s uspokojením.
Pokud jde o zdanění příjmů
občanů získávaných z provozování
zemědělské výroby, byla dosavadní
úprava tohoto důchodového zdanění
činitelem sledujícím v podstatě zdanění
osobní spotřeby. Jak ukazuje praxe, toto zdanění
již dostatečně nevystihuje změněné
podmínky soudobé intenzívní zemědělské
výroby.
Pokládám za správné, že i u této
formy zemědělské daně dochází
k určité změně. Tato modifikace respektuje
především skutečnost, že daň
se týká hospodářství s malou
výměrou zemědělské půdy
a jedná se o zemědělské podniky, u
nichž by nebylo účelné požadovat
zvláštní zjišťování
hospodářských výsledků a dani
podrobeného příjmu. Proto se konstrukce této
daně opírá o průměrné
normy výnosnosti.
Při projednávání zásad i osnovy
zákona bylo jak ve výborech, tak i v ostatních
orgánech poukazováno na to, že ve srovnání
s dosavadním stavem našeho zemědělství
jsou stávající normy výnosnosti nízké
a bude nutno je přiměřeně zvýšit,
a že postupující všestranná intenzifikace
zemědělské výroby se zákonitě
odrazila i ve výnosech zemědělské
výroby provozované jednotlivci. Z toho důvodu
se také v návrhu zákona přiměřeně
zvýšila sazba normy výnosnosti z 1 hektaru
zemědělské půdy.
Je správné, že přitom zákonná
úprava respektuje i sociální podmínky
poplatníků této daně a připouští
snížení daně při překročení
věkové hranice 65 let, při změněné
pracovní schopnosti a při individuálně
nepříznivých přírodních
a výrobních podmínkách. Na druhé
straně bude však také schopna umožnit
pružné reagování zvýšením
daně v případech, kde poplatník získává
vyšší příjmy. Jedná se zejména
o příjmy z přímého prodeje
zemědělských výrobků spotřebitelům,
který se cenově přibližuje, nebo rovná
cenám ve státním maloobchodě. Dále
o ty případy, kdy bude poplatník docilovat
příjmů podstatně převyšujících
průměrné normy výnosnosti.
Daňová úprava počítá
rovněž s tím, že pro posouzení
této daňové povinnosti nebude rozhodující,
kolik osob provozuje zemědělskou výrobu na
vlastní účet. Všechny osoby hospodařící
na společný účet budou tvořit
jeden daňový subjekt a tím se zamezí
možnému drobení příjmů
s cílem obcházet daňový dopad.
Za významné můžeme pokládat ustanovení
té části zákona, kde se hovoří
o osvobození od daně z příjmů
ze zemědělské výroby. Toto ustanovení
se týká členů JZD, pokud jde o jejich
peněžní a naturální příjmy,
za práci v družstvu a příjmy ze záhumenků.
Je správné, že osvobození od daně
z příjmu ze zemědělské výroby
se týká rovněž pracovníků
Státních statků a dalších zemědělských
organizací, pokud jde o příjmy ze zemědělské
výroby, prováděné jimi na pozemcích
přenechaných jim - podtrhuji - dočasně
do užívání.
Zemědělské hospodářství
a obdobně i příležitostná činnost,
či vedlejší výroba v zemědělství,
však mohou mít v některých případech
takový rozsah, který se svým charakterem
vymyká z rámce zdroje doplňkových
příjmů.
Proto je správné, že v zákoně
byly výslovně odděleny tyto příjmy
z předmětu daně z příjmu občanů
ze zemědělské výroby. Bylo stanoveno,
že příjmy z pěstování
zvláštních kultur, jako např. vinné
révy, žampiónů, tabáku, léčivých
rostlin a příjmy ze specializované živočišné
výroby, jako např. kožišinových
a laboratorních zvířat, pokud přesahují
20 tisíc Kčs ročně a obdobně
i rozsáhlá příležitostná
činnost a vedlejší výroba, budou podléhat
zdanění podle zákona o dani z příjmu
obyvatelstva č. 145/1961 Sb.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
při svém zaměstnání v zemědělském
nákupním a zásobovacím závodě
jsem v denním styku se zemědělskou veřejností
a měl jsem možnost často slyšet názory
na chystanou úpravu zemědělské daně.
Všechny orgány i zemědělská veřejnost
celkem správně chápou a posuzují nutnost
navrhovaných úprav a považují je za
oprávněné.
Cením si právě toho, že do zákona
byly promítnuty četné připomínky
a náměty nás poslanců, které
jsme tlumočili z našich průzkumů v terénu
a které směřují k prohloubení
a upřesnění znění zákona,
který má přispět k dokonalejšímu
působení nástrojů řízení
na úseku zemědělské výroby.
Doporučuji proto Sněmovně národů
návrh zákona o zemědělské dani
schválit.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kopřivovi.
Vystoupí poslanec Rusnák jako poslední z
písemně přihlášených do
rozpravy.
Poslanec SN M. Rusnák: Vážený
súdruh predseda, súdružky a súdruhovia
poslanci! Vládny návrh zákona o poľnohospodárskej
dani rieši aj zdanenie pridruženej výroby. Vykonávanie
pridruženej výroby má u nás svoju dlhoročnú
tradíciu, špecifické dôvody a opodstatnenosť,
keďže prispieva k zmierňovaniu účinkov
menej priaznivých podmienok výroby, najmä v
podhorských a horských oblastiach. Dosiaľ nie
je v týchto oblastiach celkom doriešený vplyv
diferenciálnej renty a sezónnosť práce,
ktorá je daná biologickým charakterom poľnohospodárskej
výroby, a jej závislosti od prírodných
podmienok. Táto skutočnosť sa v plnom rozsahu
prejavuje v rastlinnej výrobe, kým v živočíšnej
výrobe už k vzniku sezónnosti práce
takmer nedochádza.
V rokoch 1968 a 1969 došlo k živelnému rozvoju
nepoľnohospodárskej činnosti, najmä v
JRD a dochádzalo až k predaju pracovnej sily. Preto
vykonávaniu pridruženej výroby v JRD bola v
uplynulých štyroch rokoch venovaná mimoriadna
pozornosť najvyšších vládnych, straníckych
a kontrolných orgánov.
Opatrenia uskutočnené na základe uznesení
vlády ČSSR č. 127 a 246/1969 a na ne nadväzujúce
uznesenia vlád republík, ktoré vytýčili
hlavné zásady pre vykonávanie a ďalšie
povoľovanie pridruženej výroby, zamedzili ďalší
živelný rozvoj a v zásade odstránili
nežiadúce javy, špekulatívne tendencie
a výslovne zakázali zneužívať pridruženú
výrobu na predaj pracovnej sily.
Národné výbory s príslušnými
orgánmi uskutočnili previerky stanov JRD, či
druh, rozsah a miesto vykonávania pridruženej výroby
je v súlade s vymedzením uvedeným v zákone
č. 49/1959 Zb. o JRD, a vo vyhláške č.
47/1969 Zb. Súčasne boli zastavené také
činnosti, ktoré boli v rozpore s týmto zákonným
vymedzením, postupne boli odstraňované nedostatky,
ako napr. neporiadky na úseku hospodárenia s pracovnými
silami, odmeňovanie, cenové tvorby, atď. Ministerstvá
poľnohospodárstva a výživy oboch republík
určili v roku 1970 zásady pre vykonávanie
pridruženej výroby. Napriek tomu sa však v tejto
oblasti vyskytujú stále niektoré nedostatky.
Reguláciu a usmerňovanie rozvoja a zameranie pridruženej
výroby preto treba robiť dôsledne predovšetkým
v oblasti riadenia a výkonu štátnej správy.
Tu majú svoju nezastupiteľnú úlohu národné
výbory a poľnohospodárske správy. Daň
môže iba doplniť opatrenia týchto orgánov.
Myslím, že treba otázku pridruženej výroby
posudzovať v krajoch a okresoch už pri posudzovaní
celkovej koncepcie rozvoja poľnohospodárskej výroby.
Navrhované zdanenie nepoľnohospodárskej činnosti
nadväzuje a vychádza zo systému uplatňovaného
vo forme vyrovnávacej dane z obratu v JRD a štátnych
majetkoch od roku 1969 - čiže nepôjde o zásadnú
zmenu. Navrhované riešenie však odstraňuje
často problematické vymedzenie obdobia vegetačného
pokoja, a to vymedzením výšky, do ktorej sa
zvýšenie dane nebude uplatňovať.
Je správne, že táto diferenciácia sa
robí podľa prírodných podmienok, ktoré
sa potom pre praktickú potrebu vyjadrujú i v priemerných
sadzbách dane z pozemkov. To zodpovedá aj odporučeniu
našich výborov, které sme uplatnili pri prerokúvaní
návrhu zásad zákona.
Považujeme za veľmi dobré, že sme vo výboroch
mali k dispozícii návrh vykonávacích
predpisov k zákonu o poľnohospodárskej dani,
ktoré neustanovujú iba výnimky, ale aj jasne
hovoria, a čo nie je z hľadiska dane nepoľnohospodárskou
činnosťou. Toto ustanovenie istotne odstráni
celý rad doterajších ťažkostí.
Len pre informáciu by som rád uviedol, že v
súčasnej dobe robí podiel pridruženej
a pomocnej výroby a ďalej i prác a služieb
cca 18 % tržieb z poľnohospodárskej výroby.
Zvýšeniu dane však bude podliehať cca jedna
pätina. Podliehať bude iba to, čo budú
poľnohospodárske organizácie vykonávať
pre organizácie nepoľnohospodárske. Pritom
sa pamätá na to, že jednotné roľnícke
družstvá sú často jedinou hospodárskou
organizáciou na dedine, kde sa významne podieľajú
na plnení volebných programov národných
výborov. Návrh vyhlášky jasne uvádza,
že všetky práce a služby i dodávky
stavebných hmôt vlastnej výroby pre akciu
"Z" nebudú považovať za nepoľnohospodársku
činnosť, za ktorú by organizácia platila
zvýšené dane zo zisku. To iste prispeje k prehĺbeniu
spolupráce poľnohospodárskych závodov
s národnými výbormi, a to v prospech vytvorenia
lepšieho životného prostredia na našej dedine,
a tým k stabilizácii pracovníkov v poľnohospodárstve.
Na rozdiel od doterajšieho stavu takisto pri opravách
traktorov a poľnohospodárskych strojov nebude rozhodovať,
či je odberateľom poľnohospodárska alebo
nepoľnohospodárska organizácia. Všetkým
odberateľom to budú môcť organizácie
vykonávať bez zvýšenia dane za nepoľnohospodársku
činnosť. Tým sa rovnako vyhovelo aj pripomienkam
našich výborov. Nazdávam sa, že by to
mohlo prispieť aj k zníženiu cien týchto
opráv.
Zmeny v zdanení nepoľnohospodárskej činnosti
sa tiež prejavujú aj v príspevku na sociálne
zabezpečenie. Na rozdiel od doterajšieho stavu nebudú
už spoločné poľnohospodárske podniky
tento príspevok platiť. Dosiaľ platia 10 % z
miezd pripadajúcich na nepoľnohospodársku činnosť.
Táto zmena je vlastne tak ďalším príspevkom
k zjednoteniu systému dane v podnikoch poľnohospodárskej
prvovýroby s podnikmi nimi spoločne vytváranými.
Záverom by som chcel podotknúť, že posudzovanie
nepoľnohospodárskej činnosti z hľadiska
daňového, tak ako je koncipované, zodpovedá
potrebám rozvoja poľnohospodárstva. Myslím,
že v zdanení nepoľnohospodárskej činnosti
nemožno vidieť prostriedok a nástroj jej regulácie.
Túto funkciu majú v oblasti svojej pôsobnosti
národné výbory a poľnohospodárske
správy. Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Rusnákovi.
Soudružky a soudruzi, vystoupením poslance Rusnáka
byly vyčerpány všechny písemné
přihlášky do rozpravy k vládnímu
návrhu zákona o zemědělské
dani.
Přeje si ještě někdo z poslanců
vystoupit v rozpravě k tomuto zákonu? (Nikdo.)
Vyhlašuji rozpravu za skončenou.
Prosím soudruha ministra Léra, aby zaujal stanovisko
k rozpravě.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér,
CSc.: Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi vyslovit názor, že rozprava k předloženému
vládnímu návrhu zákona o zemědělské
dani plně potvrdila účelnost a správnost
změny systému zdaňování zemědělských
organizací. Chtěl bych při této příležitosti
jménem vlády ocenit velkou pomoc orgánů
Federálního shromáždění,
České národní rady a Slovenské
národní rady a poděkoval všem poslancům
za cenné připomínky a náměty,
které přispěly ke zkvalitnění
projednávaného vládního návrhu
zákona o zemědělské dani.
V diskusi jsme právem požadovali důsledné
zabezpečení zákona. Chci vás ujistit,
že ke správnému a důslednému
uvedení nového zákona o zemědělské
dani do praxe bude ze strany ústředních orgánů
provedena řada politickoorganizačních opatření.
Vedoucí pracovníci ministerstev financí a
ministerstev zemědělství a výživy
budou zabezpečovat aktivy v jednotlivých krajích,
na nichž budou podrobně vysvětlovat jak cíle
a záměry, tak i principy nového zdanění.
Na tyto krajské akce pak naváží okresní
aktivy a vysvětlovací akce u vybraných organizací
a JZD, kde lze předpokládat podstatnější
změny ve zdaňování, a dále
instruktáže a školení pro pracovníky,
kteří budou zabezpečovat správu daně.
Chtěl bych se na vás v této souvislosti obrátit
s prosbou, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, abyste svým vlivem, znalostmi a zkušenostmi,
zejména ve svých volebních obvodech nám
pomohli ke splnění a správnému pochopení
nového zákona o zemědělské
dani.
Jménem vlády ČSSR vyslovuji souhlas s navrhovanými
upřesněními jednotlivých ustanovení
zákona tak, jak byla přednesena soudruhem zpravodajem.
Vláda je plně přesvědčena,
že důsledná realizace nového systému
zdaňování zemědělských
organizací přispěje k rychlejšímu
a efektivnějšímu rozvoji našeho socialistického
zemědělství v souladu se závěry
XIV. sjezdu KSČ. Děkuji.