Na záver považujem za potrebné zdôrazniť,
že základné úlohy a ciele Zboru ozbrojenej
ochrany železníc spočívajú predovšetkým:
- v preventívno-výchovnej činnosti,
- v zabraňovaní narúšania bezpečnosti
a plynulosti železničnej prevádzky,
- v zlepšenej ochrane verejného poriadku a bezpečnosti
osôb i majetku v obvode celoštátnych dráh,
- v predchádzaní príčinám,
ktoré umožňujú páchanie protispoločenských
činov v železničnej doprave.
V prípadoch, keď pôjde o trestný čin
alebo prečin, bude aj naďalej kompetentný Zbor
národnej bezpečnosti.
V konečnom dôsledku nám všetkým
spoločne musí ísť o to, aby sme novelizáciu
zákona o dráhach čím skôr uviedli
do života. Ide o to, aby každý statočný
občan našej republiky mal pocit istoty a bezpečnosti
a na druhej strane každý, kto ohrozuje bezpečnosť
železničnej prevádzky, osôb alebo majetku,
kto narúša verejný poriadok - ten musí
počítať s rozhodným zákrokom
príslušníkov OOŽ.
Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia
poslanci! Môžem vás ubezpečiť, že
snahou všetkých pracovníkov rezortu i celého
vedenia Federálneho ministerstva dopravy bude aj naďalej
splnenie záverov XIV. zjazdu KSČ, čo znamená
uspokojovanie prepravných potrieb národného
hospodárstva i nášho obyvateľstva.
A práve k tomu môže významnou mierou
prispieť aj uvedenie novely zákona o dráhach
do každodennej praxe.
Odporúčam preto, aby najvyšší zastupiteľský
zbor navrhovanú právnu úpravu zákona
o dráhach schválil v plnom rozsahu, a ďakujem
za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS Ing. J. Marko: Ďakujem ministrovi Šutkovi.
Prosím, aby za výbory Snemovne ľudu prednesol
spravodajskú správu poslanec Stanislav Koranda.
Zpravodaj poslanec SL S. Koranda: Vážené
předsednictvo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, předložený návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, byl
projednán v těchto výborech obou sněmoven:
ve výboru branném a bezpečnostním,
ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod a ve výboru
ústavně právním.
Výbory zhodnotily, jak byly využity a akceptovány
připomínky, které přijaly při
projednávání zásad novely tohoto zákona.
Po projednání konstatovaly, že do § 19
bylo promítnuto doporučení výborů,
aby návrh zákona umožňoval federálnímu
ministerstvu dopravy pověřit plněním
některých úkolů ve věcech správy
dráhy také podřízené organizace.
Respektováno bylo také doporučení,
aby zákon při vymezení působnosti
Sboru ozbrojené ochrany železnic vycházel ze
stejných politickoprávních principů,
které byly zakotveny v nedávno přijatém
zákoně o Sboru národní bezpečnosti.
Zákon také vytváří předpoklady
pro to, aby zásahy sboru byly úměrné
potřebám ochrany železnic a také aby
byly vymezeny ve vztahu k SNB, aby nedocházelo k duplicitním
zásahům obou sborů. Podrobně mají
být tyto vztahy upraveny v "Řádu výkonu
služby ve Sboru ozbrojené ochrany železnic",
který ve smyslu tohoto zákona vydá federální
ministerstvo dopravy po dohodě s federálním
ministerstvem vnitra a federálním ministerstvem
národní obrany.
Při projednávání zásad výbory
také doporučily zvážit, aby v osnově
byly upraveny skutkové podstaty přestupků
v obvodu celostátních drah a řízení
o jejich postihu obdobně jako v celním zákoně.
Toto doporučení nebylo do návrhu osnovy zákona
promítnuto se zdůvodněním, že
by zasahovalo do působnosti národních výborů,
které provádějí přestupkové
řízení i v dopravě, na rozdíl
od celního přestupkového řízení,
pro které jsou zřízeny orgány celní
správy. Výbory toto zdůvodnění
přijaly.
Výbory také shodně konstatovaly, že
předložený vládní návrh
novely zákona je v souladu se schválenými
zásadami tak, jak byly ve výborech projednány.
Jsou zde upravovány v podstatě dva okruhy otázek.
Upravuje se státní správa ve věcech
dráhy a státní odborný dozor na dráhách,
navrhuje se zřídit Sbor ozbrojené ochrany
železnic a vymezit jeho působnost, povinnosti a pravomoci
v souladu se současnými a perspektivními
potřebami dopravy.
V návrhu úpravy státní správy
ve věcech dráhy a státního odborného
dozoru na dráhách, vyzvedly výbory důležitost
a nezbytnost navrhovaných opatření k ochraně
proti poškozování nebo rušení zabezpečovacích
zařízení, uvedených zejména
v § 20. Moderní technická a zabezpečovací
zařízení v dopravě jsou složitá,
velmi nákladná a na jejich dobrém fungování
záleží plynulost a hlavně bezpečnost
celého provozu. Z toho důvodu byly ve všech
výborech také tyto návrhy odsouhlaseny. Je
pochopitelné, a bylo to také při jednání
zdůrazněno, že nejde jen o oprávnění
drážních správních orgánů
sledovat, zda zabezpečovací zařízení
jsou účelná a hospodárná, o
zjišťování zdrojů poškozování
nebo rušení drážního provozu a
podobně, ale že jejich práce musí nést
pečeť zodpovědnosti za předcházení
poruch, pečeť bezpečnosti a spolehlivosti těchto
zařízení.
Současně však všechny výbory doporučily
úpravu § 20, která návrh logicky upřesňuje
a doplňuje. Návrh na upřesnění
vychází z dosavadní osvědčené
praxe. Orgány dopravy, kterým zákon ukládá
zajišťovat bezpečnost a spolehlivost dopravy,
ověřují u vybraných výrobků
spolehlivost a způsobilost nejen v provozu, ale už
u výrobců. Tyto otázky byly doposud řešeny
vyhláškami. Předkládaný návrh
novely zákona však řeší část
z těchto pověření a oprávnění.
Podle závěrů výborů je však
správné, aby úprava zahrnovala všechny
orgány, kterých se má dotýkat.
Z toho důvodu výbory doporučují oběma
sněmovnám schválit vládní návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách s
tím, že v § 20 nový odstavec 3 písm.
a) se doplní takto:
"a) prověřuje způsobilost určených
technických zařízení při projektování,
výrobě a provozu u organizací řízených
federálním ministerstvem dopravy, jakož i u
výrobců, provozovatelů a uživatelů
těchto zařízení, která podléhají
státnímu odbornému technickému dozoru
na dráhách, a vydává osvědčení,
že určená technická zařízení
dovážená pro organizace řízené
federálním ministerstvem dopravy splňují
požadavky kladené na tato zařízení,".
Tento návrh je zakotven ve společné zprávě
uvedených výborů.
Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny
lidu navrhuji proto v souladu se závěry výborů
schválit vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 51/1964 Sb., o dráhách ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního, branného a bezpečnostního
a pro průmysl, dopravu a obchod (tisk 22/SL). Děkuji
za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS Ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Korandovi. Prosím,
aby za výbory Snemovne národov predniesla spoločnú
spravodajskú správu poslankyňa Zita Babilonská.
Zpravodajka poslankyně SN Z. Babilonská:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci! Dovoľte, aby som nadviazala na spravodajskú
správu s. poslanca Korandu a hovorila o niektorých
otázkach k prvej časti predloženého
vládneho návrhu zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 51/1964
Zb. o dráhach tak, ako sa o nich diskutovalo vo výboroch.
V diskusiách sa pripomenulo, že už pri rokovaní
o zásadách tejto novely zákona poslanci upozornili
na celý rad negatívnych javov a narúšania
spoľahlivosti a bezpečnosti dopravy či už
rozkrádaním a poškodzovaním zariadení,
alebo obmedzovaním účastníkov dopravy
rôznymi výtržníkmi, násilníkmi,
a vandalmi.
Napr. v roku 1972 príslušníci zložiek
ochrany železníc zistili 4771 osôb, ktoré
narušili železničný poriadok, prevádzku
alebo ohrozovali účastníkov prevádzky.
Z toho v 661 prípadoch išlo o činy spáchané
v opilosti. Naši občania i pracovníci dopravy
právom kritizujú značný rozsah poškodzovania
spoločenského majetku na železnici, vandalizmus
a násilníctvo voči pracovníkom dopravy
i cestujúcich. Predmetom kritiky bola tiež nedostatočná
právomoc ozbrojených zložiek dopravy pri zásahoch
proti výtržníkom.
Očakávame, že opatrenia a zvýšenie
právomoci zverenej Zboru ozbrojenej ochrany železníc
touto novelou zákona umožnia rýchlejšie
a účinnejšie zásahy ich príslušníkov
proti narušovateľom.
Výbory oboch snemovní pri prerokúvaní
novely zákona ocenili takisto aj to, že sa nevytvárajú
ďalšie nové orgány ozbrojených
zložiek ochrany železníc, ktoré by vyžadovali
nároky na ďalšie pracovné sily. Zbor ozbrojenej
ochrany železníc bude vytvorený z doterajších
útvarov ozbrojenej ochrany železníc a skupiny
pátracej služby.
Podľa ubezpečenia v dôvodovej správe
nevyžiada si celá navrhovaná úprava
tohto zákona žiadne zvýšenie finančných
nákladov ani zvýšenie plánu pracovných
síl.
Ako sa už o tom zmienil spravodajca výboru Snemovne
ľudu, je nutné z právneho hľadiska oceniť,
že ustanovenia tohto zákona, ktoré upravujú
práva a povinnosti príslušníkov Zboru
ozbrojenej ochrany železníc, rešpektujú
zákon o Zbore národnej bezpečnosti, ktorý
Federálne zhromaždenie schválilo v júni
tohto roku.
Dovoľte mi ešte v súlade s diskusiou vo výboroch
vyzdvihnúť taktiež skutočnosť, že
rovnako ako v zákone o ZNB, aj v tomto vládnom návrhu
sa príslušníkom výslovne ukladá
dbať na to, aby použili len také prostriedky,
ktoré sú primerané situácii, v ktorej
zasahujú, aby škoda alebo obmedzovanie občanov,
ku ktorým musí dôjsť v dôsledku
zákroku, neboli v nijakom zjavnom nepomere k záujmu,
ktorý je chránený.
K tejto časti svojej správy by som chcela pripomenúť,
hoci samozrejmú, ale dôležitú otázku.
Je nevyhnutne potrebné, aby Federálne ministerstvo
dopravy ako nadriadený orgán Zboru ozbrojenej ochrany
železníc vytvorilo také kádrové
predpoklady, aby príslušníci tohto zboru mali
politické i odborné predpoklady, ako aj morálne
kvality pre vykonávanie tejto spoločensky dôležitej
činnosti. Na druhej strane zložitosť a často
i nepopulárnosť práce príslušníkov
ozbrojenej ochrany železníc pri ochrane socialistického
majetku a pri izolovaní výtržníkov a
vandalov vyžaduje si pochopiteľne aj súčinnosť
občanov, cestujúcich i ostatných príslušníkov
dopravy. V tom im musíme všetci pomáhať.
Vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci!
Príslušné výbory Snemovne národov,
t. j. Branný a bezpečnostný výbor,
Výbor pre priemysel, dopravu a obchod a Ústavnoprávny
výbor rešpektovali pri svojich rokovaniach závery,
ktoré prijali orgány Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady. Na záver prijali
jednotne zhodné stanovisko s výbormi Snemovne ľudu.
Ako spoločná spravodajkyňa výborov
Snemovne národov preto v súlade so závermi
výborov odporúčam Snemovni národov,
aby schválila vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení spoločnej
správy Ústavnoprávneho výboru, Branného
a bezpečnostného výboru a Výboru pre
priemysel, dopravu a obchod Snemovne národov (tlač.
18/SN). Ďakujem vám za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS Ing. J. Marko: Ďakujem polankyni Babilonskej.
Teraz pristúpime k rozprave o vládnom návrhu
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach.
Do rozpravy sa zatiaľ písomne prihlásil poslanec
Maxmilián Jirák.
Poslanec SL M. Jirák: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
značná část doplňku k zákonu
o dráhách, jehož návrh dnes projednáváme
na plénu obou sněmoven, dotýká se
Sboru ozbrojené ochrany železnic. Výbory branné
a bezpečnostní se touto problematikou podrobně
zabývaly a došly k celé řadě
poznatků. Sbor ozbrojené ochrany železnic má
zvláštní postavení. Nelze jej ztotožňovat
se závodními strážemi, proti nimž
má značně širší povinnosti,
ale také práva. Jeho činnost se blíží
spíše svým charakterem některým
druhům činnosti Veřejné bezpečnosti,
kterou doplňuje v rámci resortních objektů.
Proto se jeví také potřeba stálé
a těsné spolupráce obou těchto sborů.
V souhrnu je možné charakterizovat službu ozbrojené
ochrany železnic jako činnost zabezpečující
ochranu přepravovaných zásilek všeho
druhu, majetku železnic v celém rozsahu, plynulost
přepravy a udržování klidu a pořádku
v budovách a objektech železnic.
Podle specifických úkolů rozděluje
se OOŽ na složku pátrací, která
je početně slabší, a složku hlídkovou
a pořádkovou.
Široká škála úkolů vyplývá
přímo z potřeb ochrany socialistického
majetku. Ozbrojená ochrana železnic se nezabývá
pouze prevencí, která má zabraňovat
trestné činnosti šetřením a postihem,
ale také zachraňuje hodnoty, které mohou
být ztraceny chybami odesílatelů, chybami
v přepravě, v evidování zásilek
apod.
Nejsou řídké případy, kdy důležitá,
někdy i obsahově nebezpečná zásilka,
např. kyanid draselný, se někam zatoulá,
nebo se nedostane úplná na místo určení.
V takovémto případě okamžitě
zahajuje pátrací služba intenzívní
šetření, které ve valné většině
zásluhou příslušníků OOŽ
vede k úspěšnému zjištění
všech okolností a vypátrání ztracené
zásilky.
V některých případech však ani
několikaleté šetření nevede k
žádoucímu výsledku. Tak naší
skupině poslanců, která byla v Čierné
n. Tisou, bylo ukázáno na rampě poškozené
bednění s motorem, k němuž se od roku
1968 nikdo nehlásí, odesílatel ani adresát
nemohli být zjištěni.
Pátrací služba OOŽ je celkem úspěšná
a vykazuje za rok 1971 2055 vyšetřených případů
v hodnotě 24,7 mil. Kčs; v roce 1972 bylo 1981 vyšetřených
případů v hodnotě 42,5 mil. Kčs.
Na dráhách však existuje také kriminální
činnost, spočívající především
v rozkrádání zásilek. Obtížnost
šetření je v tom, že zásilky jsou
ve stálém pohybu a kontrola jejich úplnosti
je obtížná, stejně jako určení
místa, kde došlo ke krádeži nebo ztrátě.
Proto také řada pachatelů přes vynaložené
úsilí zůstává neodhalena. Zájmy
rozkrádačů jsou všestranné. Je
zcizeno pivo za 68,- Kčs, hra hokej za 286,- Kčs,
2 lahve vína za 41,- Kčs, ale také automobilové
součástky a stavební materiál za několik
tisíc korun.
Celkové hodnoty představují velké
materiální i finanční ztráty,
snižující efektivnost dopravy a ztráty
musí hradit železniční orgány.
Právě Sbor OOŽ tyto ztráty a škody
snižuje na míru odpovídající
jeho možnostem.
Boj s poškozováním železničního
majetku odčerpává značné síly
jednotek OOŽ. Tak na odstavné koleji vršovického
nádraží na rychlíkové soupravě
způsobili mladiství škodu za více než
1 milión korun tím, že rozbili všechna
okna, zničili vnitřní zařízení
a poškodili i částečně rozebrali
strojové zařízení. I při odhalení
a zadržení pachatelů byla však škoda
uhrazena jen z 10 %.
Hlídková činnost příslušníků
OOŽ slouží i k udržování pořádku
v nádražních objektech. Konkrétní
příklady ukazují, že ohrožení
zdraví hlídek napadením je běžnou
záležitostí a proto návrh novely zákona
musí být vítán i v části
určující nové vybavení proti
útokům výtržníků.
Uvedu dva konkrétní případy: v železniční
stanici Poprad napadla skupina 4 mladíků příslušníka
OOŽ a zlomila mu nohu; v rychlíku č. 49 ohrožoval
nebezpečný pachatel pistolí průvodčího.
Rázný zákrok příslušníka
OOŽ vyřešil situaci a pachatel byl zadržen.
Poslanci, kteří se podrobně seznámili
s problematikou OOŽ konstatovali, že činnost
OOŽ je velmi významná při ochraně
socialistického majetku, udržování pořádku
a bezpečnosti v dopravě a že zasluhuje plného
ocenění především od orgánů
ministerstva dopravy.