Středa 23. října 1974

Na záver považujem za potrebné zdôrazniť, že základné úlohy a ciele Zboru ozbrojenej ochrany železníc spočívajú predovšetkým:

- v preventívno-výchovnej činnosti,

- v zabraňovaní narúšania bezpečnosti a plynulosti železničnej prevádzky,

- v zlepšenej ochrane verejného poriadku a bezpečnosti osôb i majetku v obvode celoštátnych dráh,

- v predchádzaní príčinám, ktoré umožňujú páchanie protispoločenských činov v železničnej doprave.

V prípadoch, keď pôjde o trestný čin alebo prečin, bude aj naďalej kompetentný Zbor národnej bezpečnosti.

V konečnom dôsledku nám všetkým spoločne musí ísť o to, aby sme novelizáciu zákona o dráhach čím skôr uviedli do života. Ide o to, aby každý statočný občan našej republiky mal pocit istoty a bezpečnosti a na druhej strane každý, kto ohrozuje bezpečnosť železničnej prevádzky, osôb alebo majetku, kto narúša verejný poriadok - ten musí počítať s rozhodným zákrokom príslušníkov OOŽ.

Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci! Môžem vás ubezpečiť, že snahou všetkých pracovníkov rezortu i celého vedenia Federálneho ministerstva dopravy bude aj naďalej splnenie záverov XIV. zjazdu KSČ, čo znamená uspokojovanie prepravných potrieb národného hospodárstva i nášho obyvateľstva.

A práve k tomu môže významnou mierou prispieť aj uvedenie novely zákona o dráhach do každodennej praxe.

Odporúčam preto, aby najvyšší zastupiteľský zbor navrhovanú právnu úpravu zákona o dráhach schválil v plnom rozsahu, a ďakujem za pozornosť.

Předsedající I. místopředseda FS Ing. J. Marko: Ďakujem ministrovi Šutkovi. Prosím, aby za výbory Snemovne ľudu prednesol spravodajskú správu poslanec Stanislav Koranda.

Zpravodaj poslanec SL S. Koranda: Vážené předsednictvo Federálního shromáždění, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, předložený návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, byl projednán v těchto výborech obou sněmoven: ve výboru branném a bezpečnostním, ve výboru pro průmysl, dopravu a obchod a ve výboru ústavně právním.

Výbory zhodnotily, jak byly využity a akceptovány připomínky, které přijaly při projednávání zásad novely tohoto zákona. Po projednání konstatovaly, že do § 19 bylo promítnuto doporučení výborů, aby návrh zákona umožňoval federálnímu ministerstvu dopravy pověřit plněním některých úkolů ve věcech správy dráhy také podřízené organizace. Respektováno bylo také doporučení, aby zákon při vymezení působnosti Sboru ozbrojené ochrany železnic vycházel ze stejných politickoprávních principů, které byly zakotveny v nedávno přijatém zákoně o Sboru národní bezpečnosti. Zákon také vytváří předpoklady pro to, aby zásahy sboru byly úměrné potřebám ochrany železnic a také aby byly vymezeny ve vztahu k SNB, aby nedocházelo k duplicitním zásahům obou sborů. Podrobně mají být tyto vztahy upraveny v "Řádu výkonu služby ve Sboru ozbrojené ochrany železnic", který ve smyslu tohoto zákona vydá federální ministerstvo dopravy po dohodě s federálním ministerstvem vnitra a federálním ministerstvem národní obrany.

Při projednávání zásad výbory také doporučily zvážit, aby v osnově byly upraveny skutkové podstaty přestupků v obvodu celostátních drah a řízení o jejich postihu obdobně jako v celním zákoně. Toto doporučení nebylo do návrhu osnovy zákona promítnuto se zdůvodněním, že by zasahovalo do působnosti národních výborů, které provádějí přestupkové řízení i v dopravě, na rozdíl od celního přestupkového řízení, pro které jsou zřízeny orgány celní správy. Výbory toto zdůvodnění přijaly.

Výbory také shodně konstatovaly, že předložený vládní návrh novely zákona je v souladu se schválenými zásadami tak, jak byly ve výborech projednány. Jsou zde upravovány v podstatě dva okruhy otázek. Upravuje se státní správa ve věcech dráhy a státní odborný dozor na dráhách, navrhuje se zřídit Sbor ozbrojené ochrany železnic a vymezit jeho působnost, povinnosti a pravomoci v souladu se současnými a perspektivními potřebami dopravy.

V návrhu úpravy státní správy ve věcech dráhy a státního odborného dozoru na dráhách, vyzvedly výbory důležitost a nezbytnost navrhovaných opatření k ochraně proti poškozování nebo rušení zabezpečovacích zařízení, uvedených zejména v § 20. Moderní technická a zabezpečovací zařízení v dopravě jsou složitá, velmi nákladná a na jejich dobrém fungování záleží plynulost a hlavně bezpečnost celého provozu. Z toho důvodu byly ve všech výborech také tyto návrhy odsouhlaseny. Je pochopitelné, a bylo to také při jednání zdůrazněno, že nejde jen o oprávnění drážních správních orgánů sledovat, zda zabezpečovací zařízení jsou účelná a hospodárná, o zjišťování zdrojů poškozování nebo rušení drážního provozu a podobně, ale že jejich práce musí nést pečeť zodpovědnosti za předcházení poruch, pečeť bezpečnosti a spolehlivosti těchto zařízení.

Současně však všechny výbory doporučily úpravu § 20, která návrh logicky upřesňuje a doplňuje. Návrh na upřesnění vychází z dosavadní osvědčené praxe. Orgány dopravy, kterým zákon ukládá zajišťovat bezpečnost a spolehlivost dopravy, ověřují u vybraných výrobků spolehlivost a způsobilost nejen v provozu, ale už u výrobců. Tyto otázky byly doposud řešeny vyhláškami. Předkládaný návrh novely zákona však řeší část z těchto pověření a oprávnění. Podle závěrů výborů je však správné, aby úprava zahrnovala všechny orgány, kterých se má dotýkat.

Z toho důvodu výbory doporučují oběma sněmovnám schválit vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách s tím, že v § 20 nový odstavec 3 písm. a) se doplní takto:

"a) prověřuje způsobilost určených technických zařízení při projektování, výrobě a provozu u organizací řízených federálním ministerstvem dopravy, jakož i u výrobců, provozovatelů a uživatelů těchto zařízení, která podléhají státnímu odbornému technickému dozoru na dráhách, a vydává osvědčení, že určená technická zařízení dovážená pro organizace řízené federálním ministerstvem dopravy splňují požadavky kladené na tato zařízení,".

Tento návrh je zakotven ve společné zprávě uvedených výborů.

Jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu navrhuji proto v souladu se závěry výborů schválit vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách ve znění společné zprávy výborů ústavně právního, branného a bezpečnostního a pro průmysl, dopravu a obchod (tisk 22/SL). Děkuji za pozornost.

Předsedající I. místopředseda FS Ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Korandovi. Prosím, aby za výbory Snemovne národov predniesla spoločnú spravodajskú správu poslankyňa Zita Babilonská.

Zpravodajka poslankyně SN Z. Babilonská: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci! Dovoľte, aby som nadviazala na spravodajskú správu s. poslanca Korandu a hovorila o niektorých otázkach k prvej časti predloženého vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach tak, ako sa o nich diskutovalo vo výboroch.

V diskusiách sa pripomenulo, že už pri rokovaní o zásadách tejto novely zákona poslanci upozornili na celý rad negatívnych javov a narúšania spoľahlivosti a bezpečnosti dopravy či už rozkrádaním a poškodzovaním zariadení, alebo obmedzovaním účastníkov dopravy rôznymi výtržníkmi, násilníkmi, a vandalmi.

Napr. v roku 1972 príslušníci zložiek ochrany železníc zistili 4771 osôb, ktoré narušili železničný poriadok, prevádzku alebo ohrozovali účastníkov prevádzky. Z toho v 661 prípadoch išlo o činy spáchané v opilosti. Naši občania i pracovníci dopravy právom kritizujú značný rozsah poškodzovania spoločenského majetku na železnici, vandalizmus a násilníctvo voči pracovníkom dopravy i cestujúcich. Predmetom kritiky bola tiež nedostatočná právomoc ozbrojených zložiek dopravy pri zásahoch proti výtržníkom.

Očakávame, že opatrenia a zvýšenie právomoci zverenej Zboru ozbrojenej ochrany železníc touto novelou zákona umožnia rýchlejšie a účinnejšie zásahy ich príslušníkov proti narušovateľom.

Výbory oboch snemovní pri prerokúvaní novely zákona ocenili takisto aj to, že sa nevytvárajú ďalšie nové orgány ozbrojených zložiek ochrany železníc, ktoré by vyžadovali nároky na ďalšie pracovné sily. Zbor ozbrojenej ochrany železníc bude vytvorený z doterajších útvarov ozbrojenej ochrany železníc a skupiny pátracej služby.

Podľa ubezpečenia v dôvodovej správe nevyžiada si celá navrhovaná úprava tohto zákona žiadne zvýšenie finančných nákladov ani zvýšenie plánu pracovných síl.

Ako sa už o tom zmienil spravodajca výboru Snemovne ľudu, je nutné z právneho hľadiska oceniť, že ustanovenia tohto zákona, ktoré upravujú práva a povinnosti príslušníkov Zboru ozbrojenej ochrany železníc, rešpektujú zákon o Zbore národnej bezpečnosti, ktorý Federálne zhromaždenie schválilo v júni tohto roku.

Dovoľte mi ešte v súlade s diskusiou vo výboroch vyzdvihnúť taktiež skutočnosť, že rovnako ako v zákone o ZNB, aj v tomto vládnom návrhu sa príslušníkom výslovne ukladá dbať na to, aby použili len také prostriedky, ktoré sú primerané situácii, v ktorej zasahujú, aby škoda alebo obmedzovanie občanov, ku ktorým musí dôjsť v dôsledku zákroku, neboli v nijakom zjavnom nepomere k záujmu, ktorý je chránený.

K tejto časti svojej správy by som chcela pripomenúť, hoci samozrejmú, ale dôležitú otázku. Je nevyhnutne potrebné, aby Federálne ministerstvo dopravy ako nadriadený orgán Zboru ozbrojenej ochrany železníc vytvorilo také kádrové predpoklady, aby príslušníci tohto zboru mali politické i odborné predpoklady, ako aj morálne kvality pre vykonávanie tejto spoločensky dôležitej činnosti. Na druhej strane zložitosť a často i nepopulárnosť práce príslušníkov ozbrojenej ochrany železníc pri ochrane socialistického majetku a pri izolovaní výtržníkov a vandalov vyžaduje si pochopiteľne aj súčinnosť občanov, cestujúcich i ostatných príslušníkov dopravy. V tom im musíme všetci pomáhať.

Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci!

Príslušné výbory Snemovne národov, t. j. Branný a bezpečnostný výbor, Výbor pre priemysel, dopravu a obchod a Ústavnoprávny výbor rešpektovali pri svojich rokovaniach závery, ktoré prijali orgány Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Na záver prijali jednotne zhodné stanovisko s výbormi Snemovne ľudu.

Ako spoločná spravodajkyňa výborov Snemovne národov preto v súlade so závermi výborov odporúčam Snemovni národov, aby schválila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach v znení spoločnej správy Ústavnoprávneho výboru, Branného a bezpečnostného výboru a Výboru pre priemysel, dopravu a obchod Snemovne národov (tlač. 18/SN). Ďakujem vám za pozornosť.

Předsedající I. místopředseda FS Ing. J. Marko: Ďakujem polankyni Babilonskej.

Teraz pristúpime k rozprave o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 51/1964 Zb. o dráhach.

Do rozpravy sa zatiaľ písomne prihlásil poslanec Maxmilián Jirák.

Poslanec SL M. Jirák: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, značná část doplňku k zákonu o dráhách, jehož návrh dnes projednáváme na plénu obou sněmoven, dotýká se Sboru ozbrojené ochrany železnic. Výbory branné a bezpečnostní se touto problematikou podrobně zabývaly a došly k celé řadě poznatků. Sbor ozbrojené ochrany železnic má zvláštní postavení. Nelze jej ztotožňovat se závodními strážemi, proti nimž má značně širší povinnosti, ale také práva. Jeho činnost se blíží spíše svým charakterem některým druhům činnosti Veřejné bezpečnosti, kterou doplňuje v rámci resortních objektů. Proto se jeví také potřeba stálé a těsné spolupráce obou těchto sborů.

V souhrnu je možné charakterizovat službu ozbrojené ochrany železnic jako činnost zabezpečující ochranu přepravovaných zásilek všeho druhu, majetku železnic v celém rozsahu, plynulost přepravy a udržování klidu a pořádku v budovách a objektech železnic.

Podle specifických úkolů rozděluje se OOŽ na složku pátrací, která je početně slabší, a složku hlídkovou a pořádkovou.

Široká škála úkolů vyplývá přímo z potřeb ochrany socialistického majetku. Ozbrojená ochrana železnic se nezabývá pouze prevencí, která má zabraňovat trestné činnosti šetřením a postihem, ale také zachraňuje hodnoty, které mohou být ztraceny chybami odesílatelů, chybami v přepravě, v evidování zásilek apod.

Nejsou řídké případy, kdy důležitá, někdy i obsahově nebezpečná zásilka, např. kyanid draselný, se někam zatoulá, nebo se nedostane úplná na místo určení. V takovémto případě okamžitě zahajuje pátrací služba intenzívní šetření, které ve valné většině zásluhou příslušníků OOŽ vede k úspěšnému zjištění všech okolností a vypátrání ztracené zásilky.

V některých případech však ani několikaleté šetření nevede k žádoucímu výsledku. Tak naší skupině poslanců, která byla v Čierné n. Tisou, bylo ukázáno na rampě poškozené bednění s motorem, k němuž se od roku 1968 nikdo nehlásí, odesílatel ani adresát nemohli být zjištěni.

Pátrací služba OOŽ je celkem úspěšná a vykazuje za rok 1971 2055 vyšetřených případů v hodnotě 24,7 mil. Kčs; v roce 1972 bylo 1981 vyšetřených případů v hodnotě 42,5 mil. Kčs.

Na dráhách však existuje také kriminální činnost, spočívající především v rozkrádání zásilek. Obtížnost šetření je v tom, že zásilky jsou ve stálém pohybu a kontrola jejich úplnosti je obtížná, stejně jako určení místa, kde došlo ke krádeži nebo ztrátě. Proto také řada pachatelů přes vynaložené úsilí zůstává neodhalena. Zájmy rozkrádačů jsou všestranné. Je zcizeno pivo za 68,- Kčs, hra hokej za 286,- Kčs, 2 lahve vína za 41,- Kčs, ale také automobilové součástky a stavební materiál za několik tisíc korun.

Celkové hodnoty představují velké materiální i finanční ztráty, snižující efektivnost dopravy a ztráty musí hradit železniční orgány. Právě Sbor OOŽ tyto ztráty a škody snižuje na míru odpovídající jeho možnostem.

Boj s poškozováním železničního majetku odčerpává značné síly jednotek OOŽ. Tak na odstavné koleji vršovického nádraží na rychlíkové soupravě způsobili mladiství škodu za více než 1 milión korun tím, že rozbili všechna okna, zničili vnitřní zařízení a poškodili i částečně rozebrali strojové zařízení. I při odhalení a zadržení pachatelů byla však škoda uhrazena jen z 10 %.

Hlídková činnost příslušníků OOŽ slouží i k udržování pořádku v nádražních objektech. Konkrétní příklady ukazují, že ohrožení zdraví hlídek napadením je běžnou záležitostí a proto návrh novely zákona musí být vítán i v části určující nové vybavení proti útokům výtržníků.

Uvedu dva konkrétní případy: v železniční stanici Poprad napadla skupina 4 mladíků příslušníka OOŽ a zlomila mu nohu; v rychlíku č. 49 ohrožoval nebezpečný pachatel pistolí průvodčího. Rázný zákrok příslušníka OOŽ vyřešil situaci a pachatel byl zadržen.

Poslanci, kteří se podrobně seznámili s problematikou OOŽ konstatovali, že činnost OOŽ je velmi významná při ochraně socialistického majetku, udržování pořádku a bezpečnosti v dopravě a že zasluhuje plného ocenění především od orgánů ministerstva dopravy.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP