Úterý 17. prosince 1974

Kromě těchto oblastí zajišťuje státní rozpočet životní úroveň občanů dalšími formami, jako jsou dotace k některým maloobchodním cenám, na dopravu, teplo, provoz bytového hospodářství apod. v částce zhruba 15 mld Kčs.

Při vysokém objemu rozpočtových výdajů na společenskou spotřebu musíme s přihlédnutím k současným ekonomickým podmínkám požadovat co nejúčinnější využití přidělených prostředků a prosazovat hospodárnost i v této oblasti. Přitom je nutno zabezpečit potřebný růst výkonů a kvality poskytovaných služeb.

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, zabezpečování dalšího dynamického rozvoje naší ekonomiky a životní úrovně obyvatelstva je stále více závislé na růstu efektivnosti. Dosavadní vývoj to dokazuje a nové podmínky v národním hospodářství jen zdůrazňují narůstající význam tohoto faktoru. Vypracování návrhu státního rozpočtu na rok 1975 důsledně vycházelo z tohoto poznatku, z potřeby dalšího zkvalitnění řídící činnosti a nezbytnosti intenzívněji a radikálněji postupovat v prosazování hospodárnosti. Bylo by chybou si myslet, že jde o přechodnou záležitost.

Listopadové plénum ÚV KSČ stanovilo hlavní směry dalšího postupu v ekonomice. Jejich důsledná realizace spolu s dosavadním úspěšným plněním rezoluce XIV. sjezdu KSČ vytvářejí reálné předpoklady splnění úkolů roku 1975, a tím i celé pětiletky. Proto dobré pracovní výsledky v roce 1975 budou nejlepší oslavou 30. výročí osvobození naší vlasti Sovětskou armádou.

Projednávání návrhu státního rozpočtu ve výborech obou sněmoven Federálního shromáždění ukázalo, že náročná kritéria a koncepce rozpočtové politiky vytyčená pro příští rok jsou ve shodě s poznatky a zkušenostmi poslanců Federálního shromáždění, kteří na řadě konkrétních příkladů ze svých volebních obvodů dokumentovali správnost našich záměrů. Za tuto podporu a další iniciativní návrhy vám děkuji.

Jménem vlády Československé socialistické republiky navrhuji, aby Federální shromáždění schválilo návrh zákona o státním rozpočtu čs. federace na rok 1975.

Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí Lérovi. Prosím zpravodaje Sněmovny lidu poslance ing. Belka, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec SL J. Belko: Vážený súdruh generálny tajomník, vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky, súdruhovia poslanci!

Na základe prijatého odporúčania predsedníctiev obidvoch snemovní, v októbri t. r. prerokovanie štátneho, rozpočtu československej federácie na rok 1975 bolo rozdelené do, dvoch etáp. V prvej etape boli v poverených výboroch každej snemovne posudzované návrhy dovedna tridsiatich kapitol ústredných orgánov štátnej správy federácie. V druhej etape vo výboroch pre plán a rozpočet za účasti delegovaných poslancov z ostatných výborov snemovní, bolo posúdené súhrnné znenie návrhu štátneho rozpočtu československej federácie, včítane informatívneho súhrnu všetkých troch štátnych rozpočtov ČSSR a rozpočtov národných výborov.

Prerokovanie vládneho návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie na rok 1975 bolo v Snemovní ľudu, ako aj v Snemovni národov uložené ústavnoprávnym výborom a výborom pre plán a rozpočet.

Prerokovanie súhrnného rozpočtového návrhu sa opieralo o úlohy vytýčené v štátnom vykonávacom pláne na budúci rok. Pritom sa kládol dôraz v zmysle odporučenia predsedníctiev snemovní na to, aby sa do rozpočtových návrhov premietli základné požiadavky politicko-hospodárskych smerníc vytýčených pre rok 1975 a aj aby sa do nich zahrnulo aktívne pôsobenie finančnej politiky v úlohe štátnych rozpočtov pri zabezpečovaní potrieb posledného roku piatej päťročnice.

V tomto smere rokovanie výborov sa zameralo predovšetkým na východiskovú základňu hmotných a finančných úloh budúceho roku a na predpoklady spojené s potrebou udržania dostatočne dynamického a vyváženého tempa rastu výroby, docielenia úrovne efektívnosti v rozvoji ekonomiky a zabezpečenia základných podmienok pre ďalší rozvoj životnej úrovne v súlade so zámermi piatej päťročnice. Osobitná pozornosť bola venovaná zabezpečeniu rozhodujúcich zámerov investičnej výstavby, zahraničnému a vnútornému obchodu a na zabezpečenie zvýšenej tvorby zdrojov mobilizáciou rezerv našej ekonomiky a prehĺbeniu hospodárnosti vo výrobnej a nevýrobnej sfére.

Na základe výsledkov prerokovania rozpočtových podkladov došli výbory k záveru, že obsah a štruktúra štátneho rozpočtu československej federácie a tomu zodpovedajúci návrh rozpočtového zákona sú v súlade s požiadavkami ústavného zákona č. 143 z roku 1968 o československej federácii, ako i s ustanoveniami zákona č. 134 z roku 1970 o tzv. rozpočtových pravidlách.

Ďalej mohli konštatovať, že bolo dosiahnuté nevyhnutné prepojenie hmotných a finančných úloh v oboch našich vrcholných národohospodárskych plánoch, čo je základnou podmienkou pre dosiahnutie nutného súladu budúcich hmotných a finančných procesov. Dosiahla sa tiež potrebná koordinácia štátneho rozpočtu s menovým plánom a zladenie zámerov rozpočtovej a úverovej politiky. V zmysle požiadaviek ústavného zákona o československej federácii v podmienkach a možnostiach týkajúcich sa tvorby a užitia národného dôchodku v budúcom roku sú tiež vytvorené a rozpočtové zabezpečené predpoklady ďalšieho postupného sociálno-ekonomického vyrovnávania medzi ČSR a SSR. Z hľadiska požiadaviek zákona o piatom päťročnom pláne rozvoja na roky 1971 až 1975 bola vytýčená úloha v rozpočte federácie na rok 1975 dosiahnuť pri vyrovnanosti oboch republikových rozpočtov a rozpočtov národných výborov prebytok rozpočtových príjmov nad výdavkami. Plánovanú celkovú výšku 1,3 mld Kčs treba chápať ako výsledný efekt našej budúcej rozpočtovej politiky a ako výraz pokračovania v ceste nastúpenej na začiatku tejto päťročnice. K výhľadové uvažovanému použitiu tohto prebytku neboli vo výboroch vznesené žiadne pripomienky.

Na základe predložených materiálov, výkladu federálneho ministra financií a po rozprave došli výbory k spoločnému záveru o tom, že úlohy vytýčené určujúcou úlohou štátneho vykonávacieho plánu dodržujú základnú líniu piatej päťročnice a že pri aktívne chápanej úlohe štátnych rozpočtov budú dosiahnuteľné.

Východiskovým predpokladom pre to sú celkove priaznivé výsledky dosiahnuté v uplynulých troch rokoch päťročnice a očakávané výsledky v tomto roku.

Závažná zmena spočíva však v tom, že sa podstatne zvyšujú nároky na zabezpečenie týchto úloh a zvyšujú sa nároky na zodpovednosť riadiacich stupňov za ich splnenie. To je tak preto, že vykonávací plán i štátny rozpočet musí v dôsledku rastu cien a menovej krízy v kapitalistických štátoch riešiť niektoré úlohy, s ktorými sa pri zostavovaní piatej päťročnice rozpočtového výhľadu na roky 1971-1975 nepočítalo. Tak ako to už bolo mnohokrát zdôraznené, vstupujeme do obdobia ďaleko tvrdšieho a v mnohých oblastiach s náročnejšími kritériami. Predovšetkým pôjde o udržanie dostatočne dynamického a pritom vyváženého rozvoja, zvlášť pokiaľ sa týka získavania ďalšieho množstva energie, palív, surovín a potrebnej tvorby výšky národného dôchodku.

Za tejto situácie výbory svojimi stanoviskami k rozpočtu ocenili úsilie ÚV KSČ a vlády o to, aby sa i naďalej mohla zabezpečovať vyššia úroveň osobnej a spoločenskej spotreby, ako bola pre obdobie piatej päťročnice určená, a úsilie o to, pokračovať i naďalej v politike stability celkovej úrovne maloobchodných cien a dbať, aby vnútorná hodnota kúpnej sily koruny zostala stabilizovaná. Rozhodnutie o tom, že vplyv nových skutočností vonkajších ekonomických vzťahov nebude riešený na úkor životnej úrovne nášho obyvateľstva vyžaduje pochopiteľne výrazné zvýšenie tvorby zdrojov a zvýšenie celkovej dynamiky a efektívnosti národného hospodárstva.

Výbory svojimi stanoviskami tiež zdôrazňujú, že zaistenie úloh hudúceho roku bude klásť vysoké nároky predovšetkým na riadiacu prácu na všetkých stupňoch štátneho a hospodárskeho riadenia, bude menovite od nich vyžadovať, aby venovali maximálnu pozornosť kvalitatívnym stránkam reprodukčného procesu. Pritom majú na mysli podmieňujúcich činiteľov k dosiahnutiu vyššej tvorby hmotných a finančných zdrojov, včítane zdokonalenia štruktúry výrobných programov a zvýšenie technicko-ekonomickej úrovne výroby. Zvýšené nároky musia byť pri uplatnení náročnejšieho režimu menovite v súvislosti s efektívnym hospodárením s energiou, palivami, surovinami a lepším využívaním zdrojov s trvale zvýšeným spôsobom zhodnocovania ich vo finálnych výrobkoch.

Zaistenie úloh plánovaných v budúcom roku podľa súhlasného názoru neobíde sa ani bez sústavného vytvárania podmienok pre zabezpečenie kvality výrobkov a štruktúry vyvážaného tovaru a pre dosiahnutie predstihu vývozu pred dovozom. Predpokladá sa, že bude rozšírené zapojenie našej ekonomiky do medzinárodnej socialistickej deľby práce a že vo vzťahoch ku kapitalistickým štátom budú sústavne vytvárané dostatočné zdroje na zníženie vplyvu cenového vývoja na kapitalistických trhoch, rovnako i podmienky pre efektívnejšie využívanie dovážaných strojov a zariadení.

V oblasti investičnej výstavby ukazuje sa napriek obmedzeniu rozsahu novozačínaných stavieb, že treba ďalej prednostne zabezpečovať akcie kľúčového významu pre naplnenie zámerov piatej päťročnice. Zvlášť sú to kapacity v energetike, chemickej výrobe a výrobe stavebných hmôt pre realizáciu štrukturálnych zámerov v ďalšej päťročnici. Zaistenie plánovaných zámerov bude vyžadovať, aby bol dodržaný stanovený objem investičnej výstavby, zvlášť rozsah začatých stavieb v poľnohospodárstve, bytovej výstavbe a akcií "Z" a aby bola v neposlednom rade zvýšená aj náročnosť na efektívnosť využívania prostriedkov na tzv. stroje a zariadenia nezahrnuté do rozpočtu stavieb.

Podľa názoru výborov závažnou podmienkou zefektívnenia reprodukčného procesu a riešenia niektorých potrieb hospodárskeho rozvoja bude aj správne zameranie úloh vedeckotechnického rozvoja a účelné využívanie uvoľnených prostriedkov na tento účel. Predpokladá sa ešte dôslednejšia orientácia úloh v tejto oblasti na riešenie kľúčových otázok rozvoja ekonomiky, na užšie spojenie výskumu a vývoja s potrebami praxe a na urýchlené zavádzanie získaných poznatkov do praxe.

V oblasti životnej úrovne významnou úlohou sa ukazuje najmä zabezpečenie plynulého zásobovania vnútorného trhu podľa ďalšieho vývoja dopytu a vytvárania podmienok pre zvyšovanie podielu priemyselného tovaru na celkovom maloobchodnom obrate v smere vyššieho objemu predaja tovaru dlhodobej spotreby.

Súdružky, súdruhovia poslanci, úlohy hmotného plánu a štátneho rozpočtu, s ktorými sa výbory zoznámili a ktoré spoločne posúdili, sú predobrazom našej cesty ďalšieho rozvoja. Ako dosiahnuť vytýčené ciele, to naznačili podnetné a mnohostranné závery novembrového pléna ÚV KSČ. Ukazujú, ako bude treba za nových, zložitejších a náročnejších podmienok organizovať spoločné úsilie na to, aby bola ďalej posilnená ekonomika a financie nášho štátu a vytvárané predpoklady ďalšieho zvyšovania životnej úrovne. Tieto závery predstavujú veľkú pomoc a oporu pre prístup k zabezpečeniu a realizovaniu všetkých konkrétnych cieľov a potrieb rozvoja v budúcom roku vytýčených pre jednotlivé odvetvia. Pod ich zorným uhlom možno predložený návrh štátneho rozpočtu pokladať za reálny, schopný plniť úlohu aktívneho nástroja pri napĺňaní rozhodujúcich zámerov spoločenského rozvoja v budúcom roku.

V tomto duchu Ústavnoprávny výbor a Výbor pre plán a rozpočet Snemovne ľudu vládny návrh rozpočtového zákona na budúci rok posúdili a vyslovili s jeho znením, tak ako bol Federálnemu zhromaždeniu predložený, súhlas a uzniesli sa odporučiť ho svojej snemovni na schválenie.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi. Společným zpravodajem výborů Sněmovny národů je poslanec Křenek. Prosím, aby se ujal slova.

Zpravodaj poslanec SN ing. D. Křenek: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, ve své zprávě bych chtěl úvodem předeslat, že také oba výbory Sněmovny národů, a to výbor ústavně právní a výbor pro plán a rozpočet, vládní návrh zákona o státním rozpočtu na rok 1975 v duchu listopadového pléna ÚV KSČ řádně projednaly, vyslovily souhlas s jeho zněním a doporučily sněmovně tento zákon schválit.

Jak se o tom zmínil již zpravodaj Sněmovny lidu, probíhalo jednání o státním rozpočtu čs. federace ve dvou etapách. Dovolte mi, abych v návaznosti na jeho zprávu podal informaci o tom, s jakými výsledky probíhalo jednání o jednotlivých rozpočtových kapitolách ústředních orgánů státní správy federace, v pověřených tím výborech sněmoven.

Výbory věnovaly posouzení obsahu jednotlivých kapitol a rozpočtovaným v nich druhům příjmů a účelových výdajů, jakož i finančním vztahům rozpočtových, příspěvkových a hospodářských organizací, ústředním orgánem řízených a na jeho rozpočet napojených, velkou pozornost.

Při posuzování jednotlivých kapitol vycházely především ze zhodnocení výsledků očekávaných v tomto roce, jako výchozí základny úkolů příštího roku. Dále se zaměřily na důvody vedoucí ke změnám ve výši plánovaných příjmů a výdajů každého orgánu, či organizace na rozpočet napojené a na zabezpečení potřebné koncentrace jejich sil a prostředků na úkoly, které budou v činnosti těchto orgánů a organizací v příštím roce rozhodující.

U všech kapitol se zvlášť zabývaly promítnutím opatření sledujících prohloubení hospodárnosti a zvýšení úspornosti, jakož i uplatněním hledisek, sledujících zvýšení státní, plánovací a rozpočtové kázně. U kapitol tzv. hospodářských resortů se jmenovitě zabývaly též vybranými otázkami, které z hlediska potřeb naší ekonomiky představují v příštím roce zvlášť závažné a přitom složité či náročné úkoly.

V tom duchu se výbory zajímaly zejména o konkrétní přístup každého orgánu k řešení politickohospodářských potřeb příštího roku a jeho budoucí podíl na jejich zabezpečení, zvláště pokud se týká dosažení vyšší tvorby zdrojů, mobilizace rezerv a realizace opatření omezující růst některých výdajů.

Projednávání rozpočtové kapitoly toho kterého ústředního orgánu bylo ve výborech využito též k poukázání na aktuální potřeby a na problematiku, s níž se členové výborů setkávají ve svých volebních obvodech, a dále k vyžádání bližšího vysvětlení k některým plánovaným záměrům dalšího společenskoekonomického rozvoje, s tím spojené náročnosti a možnosti realizace. Podobně jich bylo využito též k objasnění řady otázek stávající praxe a k poukázání na jevy a důsledky s ní spojené.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve všech případech projednávaných kapitol státního rozpočtu čs. federace na příští rok vyslovily jak výbory Sněmovny národů, tak i výbory Sněmovny lidu souhlas se zněním těchto kapitol a usnadnily tak i projednání a odsouhlasení souhrnného znění tohoto rozpočtu. Podle svého uvážení, motivovaného hlavně zájmem na velmi odpovědném, včasném a důsledném zabezpečení některých úkolů, či některých řešení, v příštím roce zvlášť významných otázek, připojily jednotlivé výbory ke svému stanovisku též některá doporučení k práci toho kterého ústředního orgánu.

Konkrétně v tom směru očekávají od příslušných orgánů, že na úseku plánovaném bude věnována pozornost zdokonalení analytické a kontrolně plánovací činnosti, a to na základě vymezení a stabilizace okruhu základních ukazatelů pro sestavení státního plánu a státního rozpočtu, včetně zajištění jejich metodické jednoty a propojení se soustavou sociálně ekonomických ukazatelů. Předpokládají také, že bude dosaženo účinnějšího propojení plánu rozvoje vědy a techniky s národohospodářským plánem; s cílem dosáhnout těsnějšího usměrnění činnosti vědeckovýzkumné základny v zájmu potřeb rozvoje národního hospodářství, jakož i systematického uplatňování výsledků vědeckotechnického rozvoje v přípravě hospodářských plánů i prognóz. Dále na tomto úseku též očekávají, že podle získaných zkušeností dojde k dořešení problematiky a upevnění dodavatelskoodběratelských vztahů a že nebudou připouštěny žádné úpravy plánů, které by zakrývaly včasné nezabezpečování a neplnění stanovených úkolů.

Na úseku investiční výstavby očekávají od příslušných orgánů urychlené dobudování jednotného, integrovaného systému informací o investiční výstavbě a stavebnictví, zvýšenou pozornost zabezpečování investiční výstavby zvláště v odvětví paliv a energetiky a prohloubení systému řízení a kontroly cen v oblasti investiční výstavby, s cílem dosáhnout jeho vyšší účinnosti. Očekávají též, že dojde k dalšímu prohloubení ekonomickokontrolní funkce státní banky, s cílem dodržet plánem stanovený objem růstu investic.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP