Kromě těchto oblastí zajišťuje
státní rozpočet životní úroveň
občanů dalšími formami, jako jsou dotace
k některým maloobchodním cenám, na
dopravu, teplo, provoz bytového hospodářství
apod. v částce zhruba 15 mld Kčs.
Při vysokém objemu rozpočtových výdajů
na společenskou spotřebu musíme s přihlédnutím
k současným ekonomickým podmínkám
požadovat co nejúčinnější
využití přidělených prostředků
a prosazovat hospodárnost i v této oblasti. Přitom
je nutno zabezpečit potřebný růst
výkonů a kvality poskytovaných služeb.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, zabezpečování dalšího
dynamického rozvoje naší ekonomiky a životní
úrovně obyvatelstva je stále více
závislé na růstu efektivnosti. Dosavadní
vývoj to dokazuje a nové podmínky v národním
hospodářství jen zdůrazňují
narůstající význam tohoto faktoru.
Vypracování návrhu státního
rozpočtu na rok 1975 důsledně vycházelo
z tohoto poznatku, z potřeby dalšího zkvalitnění
řídící činnosti a nezbytnosti
intenzívněji a radikálněji postupovat
v prosazování hospodárnosti. Bylo by chybou
si myslet, že jde o přechodnou záležitost.
Listopadové plénum ÚV KSČ stanovilo
hlavní směry dalšího postupu v ekonomice.
Jejich důsledná realizace spolu s dosavadním
úspěšným plněním rezoluce
XIV. sjezdu KSČ vytvářejí reálné
předpoklady splnění úkolů roku
1975, a tím i celé pětiletky. Proto dobré
pracovní výsledky v roce 1975 budou nejlepší
oslavou 30. výročí osvobození naší
vlasti Sovětskou armádou.
Projednávání návrhu státního
rozpočtu ve výborech obou sněmoven Federálního
shromáždění ukázalo, že
náročná kritéria a koncepce rozpočtové
politiky vytyčená pro příští
rok jsou ve shodě s poznatky a zkušenostmi poslanců
Federálního shromáždění,
kteří na řadě konkrétních
příkladů ze svých volebních
obvodů dokumentovali správnost našich záměrů.
Za tuto podporu a další iniciativní návrhy
vám děkuji.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky navrhuji, aby Federální shromáždění
schválilo návrh zákona o státním
rozpočtu čs. federace na rok 1975.
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru financí
Lérovi. Prosím zpravodaje Sněmovny lidu poslance
ing. Belka, aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec SL J. Belko: Vážený
súdruh generálny tajomník, vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, súdružky,
súdruhovia poslanci!
Na základe prijatého odporúčania predsedníctiev
obidvoch snemovní, v októbri t. r. prerokovanie
štátneho, rozpočtu československej federácie
na rok 1975 bolo rozdelené do, dvoch etáp. V prvej
etape boli v poverených výboroch každej snemovne
posudzované návrhy dovedna tridsiatich kapitol ústredných
orgánov štátnej správy federácie.
V druhej etape vo výboroch pre plán a rozpočet
za účasti delegovaných poslancov z ostatných
výborov snemovní, bolo posúdené súhrnné
znenie návrhu štátneho rozpočtu československej
federácie, včítane informatívneho
súhrnu všetkých troch štátnych
rozpočtov ČSSR a rozpočtov národných
výborov.
Prerokovanie vládneho návrhu zákona o štátnom
rozpočte československej federácie na rok
1975 bolo v Snemovní ľudu, ako aj v Snemovni národov
uložené ústavnoprávnym výborom
a výborom pre plán a rozpočet.
Prerokovanie súhrnného rozpočtového
návrhu sa opieralo o úlohy vytýčené
v štátnom vykonávacom pláne na budúci
rok. Pritom sa kládol dôraz v zmysle odporučenia
predsedníctiev snemovní na to, aby sa do rozpočtových
návrhov premietli základné požiadavky
politicko-hospodárskych smerníc vytýčených
pre rok 1975 a aj aby sa do nich zahrnulo aktívne pôsobenie
finančnej politiky v úlohe štátnych
rozpočtov pri zabezpečovaní potrieb posledného
roku piatej päťročnice.
V tomto smere rokovanie výborov sa zameralo predovšetkým
na východiskovú základňu hmotných
a finančných úloh budúceho roku a
na predpoklady spojené s potrebou udržania dostatočne
dynamického a vyváženého tempa rastu
výroby, docielenia úrovne efektívnosti v
rozvoji ekonomiky a zabezpečenia základných
podmienok pre ďalší rozvoj životnej úrovne
v súlade so zámermi piatej päťročnice.
Osobitná pozornosť bola venovaná zabezpečeniu
rozhodujúcich zámerov investičnej výstavby,
zahraničnému a vnútornému obchodu
a na zabezpečenie zvýšenej tvorby zdrojov mobilizáciou
rezerv našej ekonomiky a prehĺbeniu hospodárnosti
vo výrobnej a nevýrobnej sfére.
Na základe výsledkov prerokovania rozpočtových
podkladov došli výbory k záveru, že obsah
a štruktúra štátneho rozpočtu československej
federácie a tomu zodpovedajúci návrh rozpočtového
zákona sú v súlade s požiadavkami ústavného
zákona č. 143 z roku 1968 o československej
federácii, ako i s ustanoveniami zákona č.
134 z roku 1970 o tzv. rozpočtových pravidlách.
Ďalej mohli konštatovať, že bolo dosiahnuté
nevyhnutné prepojenie hmotných a finančných
úloh v oboch našich vrcholných národohospodárskych
plánoch, čo je základnou podmienkou pre dosiahnutie
nutného súladu budúcich hmotných a
finančných procesov. Dosiahla sa tiež potrebná
koordinácia štátneho rozpočtu s menovým
plánom a zladenie zámerov rozpočtovej a úverovej
politiky. V zmysle požiadaviek ústavného zákona
o československej federácii v podmienkach a možnostiach
týkajúcich sa tvorby a užitia národného
dôchodku v budúcom roku sú tiež vytvorené
a rozpočtové zabezpečené predpoklady
ďalšieho postupného sociálno-ekonomického
vyrovnávania medzi ČSR a SSR. Z hľadiska požiadaviek
zákona o piatom päťročnom pláne
rozvoja na roky 1971 až 1975 bola vytýčená
úloha v rozpočte federácie na rok 1975 dosiahnuť
pri vyrovnanosti oboch republikových rozpočtov a
rozpočtov národných výborov prebytok
rozpočtových príjmov nad výdavkami.
Plánovanú celkovú výšku 1,3 mld
Kčs treba chápať ako výsledný
efekt našej budúcej rozpočtovej politiky a
ako výraz pokračovania v ceste nastúpenej
na začiatku tejto päťročnice. K výhľadové
uvažovanému použitiu tohto prebytku neboli vo
výboroch vznesené žiadne pripomienky.
Na základe predložených materiálov,
výkladu federálneho ministra financií a po
rozprave došli výbory k spoločnému záveru
o tom, že úlohy vytýčené určujúcou
úlohou štátneho vykonávacieho plánu
dodržujú základnú líniu piatej
päťročnice a že pri aktívne chápanej
úlohe štátnych rozpočtov budú
dosiahnuteľné.
Východiskovým predpokladom pre to sú celkove
priaznivé výsledky dosiahnuté v uplynulých
troch rokoch päťročnice a očakávané
výsledky v tomto roku.
Závažná zmena spočíva však
v tom, že sa podstatne zvyšujú nároky
na zabezpečenie týchto úloh a zvyšujú
sa nároky na zodpovednosť riadiacich stupňov
za ich splnenie. To je tak preto, že vykonávací
plán i štátny rozpočet musí v
dôsledku rastu cien a menovej krízy v kapitalistických
štátoch riešiť niektoré úlohy,
s ktorými sa pri zostavovaní piatej päťročnice
rozpočtového výhľadu na roky 1971-1975
nepočítalo. Tak ako to už bolo mnohokrát
zdôraznené, vstupujeme do obdobia ďaleko tvrdšieho
a v mnohých oblastiach s náročnejšími
kritériami. Predovšetkým pôjde o udržanie
dostatočne dynamického a pritom vyváženého
rozvoja, zvlášť pokiaľ sa týka získavania
ďalšieho množstva energie, palív, surovín
a potrebnej tvorby výšky národného dôchodku.
Za tejto situácie výbory svojimi stanoviskami k
rozpočtu ocenili úsilie ÚV KSČ a vlády
o to, aby sa i naďalej mohla zabezpečovať vyššia
úroveň osobnej a spoločenskej spotreby, ako
bola pre obdobie piatej päťročnice určená,
a úsilie o to, pokračovať i naďalej v
politike stability celkovej úrovne maloobchodných
cien a dbať, aby vnútorná hodnota kúpnej
sily koruny zostala stabilizovaná. Rozhodnutie o tom, že
vplyv nových skutočností vonkajších
ekonomických vzťahov nebude riešený na
úkor životnej úrovne nášho obyvateľstva
vyžaduje pochopiteľne výrazné zvýšenie
tvorby zdrojov a zvýšenie celkovej dynamiky a efektívnosti
národného hospodárstva.
Výbory svojimi stanoviskami tiež zdôrazňujú,
že zaistenie úloh hudúceho roku bude klásť
vysoké nároky predovšetkým na riadiacu
prácu na všetkých stupňoch štátneho
a hospodárskeho riadenia, bude menovite od nich vyžadovať,
aby venovali maximálnu pozornosť kvalitatívnym
stránkam reprodukčného procesu. Pritom majú
na mysli podmieňujúcich činiteľov k
dosiahnutiu vyššej tvorby hmotných a finančných
zdrojov, včítane zdokonalenia štruktúry
výrobných programov a zvýšenie technicko-ekonomickej
úrovne výroby. Zvýšené nároky
musia byť pri uplatnení náročnejšieho
režimu menovite v súvislosti s efektívnym hospodárením
s energiou, palivami, surovinami a lepším využívaním
zdrojov s trvale zvýšeným spôsobom zhodnocovania
ich vo finálnych výrobkoch.
Zaistenie úloh plánovaných v budúcom
roku podľa súhlasného názoru neobíde
sa ani bez sústavného vytvárania podmienok
pre zabezpečenie kvality výrobkov a štruktúry
vyvážaného tovaru a pre dosiahnutie predstihu
vývozu pred dovozom. Predpokladá sa, že bude
rozšírené zapojenie našej ekonomiky do
medzinárodnej socialistickej deľby práce a
že vo vzťahoch ku kapitalistickým štátom
budú sústavne vytvárané dostatočné
zdroje na zníženie vplyvu cenového vývoja
na kapitalistických trhoch, rovnako i podmienky pre efektívnejšie
využívanie dovážaných strojov a
zariadení.
V oblasti investičnej výstavby ukazuje sa napriek
obmedzeniu rozsahu novozačínaných stavieb,
že treba ďalej prednostne zabezpečovať akcie
kľúčového významu pre naplnenie
zámerov piatej päťročnice. Zvlášť
sú to kapacity v energetike, chemickej výrobe a
výrobe stavebných hmôt pre realizáciu
štrukturálnych zámerov v ďalšej päťročnici.
Zaistenie plánovaných zámerov bude vyžadovať,
aby bol dodržaný stanovený objem investičnej
výstavby, zvlášť rozsah začatých
stavieb v poľnohospodárstve, bytovej výstavbe
a akcií "Z" a aby bola v neposlednom rade zvýšená
aj náročnosť na efektívnosť využívania
prostriedkov na tzv. stroje a zariadenia nezahrnuté do
rozpočtu stavieb.
Podľa názoru výborov závažnou podmienkou
zefektívnenia reprodukčného procesu a riešenia
niektorých potrieb hospodárskeho rozvoja bude aj
správne zameranie úloh vedeckotechnického
rozvoja a účelné využívanie uvoľnených
prostriedkov na tento účel. Predpokladá sa
ešte dôslednejšia orientácia úloh
v tejto oblasti na riešenie kľúčových
otázok rozvoja ekonomiky, na užšie spojenie výskumu
a vývoja s potrebami praxe a na urýchlené
zavádzanie získaných poznatkov do praxe.
V oblasti životnej úrovne významnou úlohou
sa ukazuje najmä zabezpečenie plynulého zásobovania
vnútorného trhu podľa ďalšieho vývoja
dopytu a vytvárania podmienok pre zvyšovanie podielu
priemyselného tovaru na celkovom maloobchodnom obrate v
smere vyššieho objemu predaja tovaru dlhodobej spotreby.
Súdružky, súdruhovia poslanci, úlohy
hmotného plánu a štátneho rozpočtu,
s ktorými sa výbory zoznámili a ktoré
spoločne posúdili, sú predobrazom našej
cesty ďalšieho rozvoja. Ako dosiahnuť vytýčené
ciele, to naznačili podnetné a mnohostranné
závery novembrového pléna ÚV KSČ.
Ukazujú, ako bude treba za nových, zložitejších
a náročnejších podmienok organizovať
spoločné úsilie na to, aby bola ďalej
posilnená ekonomika a financie nášho štátu
a vytvárané predpoklady ďalšieho zvyšovania
životnej úrovne. Tieto závery predstavujú
veľkú pomoc a oporu pre prístup k zabezpečeniu
a realizovaniu všetkých konkrétnych cieľov
a potrieb rozvoja v budúcom roku vytýčených
pre jednotlivé odvetvia. Pod ich zorným uhlom možno
predložený návrh štátneho rozpočtu
pokladať za reálny, schopný plniť úlohu
aktívneho nástroja pri napĺňaní
rozhodujúcich zámerov spoločenského
rozvoja v budúcom roku.
V tomto duchu Ústavnoprávny výbor a Výbor
pre plán a rozpočet Snemovne ľudu vládny
návrh rozpočtového zákona na budúci
rok posúdili a vyslovili s jeho znením, tak ako
bol Federálnemu zhromaždeniu predložený,
súhlas a uzniesli sa odporučiť ho svojej snemovni
na schválenie.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Belkovi.
Společným zpravodajem výborů Sněmovny
národů je poslanec Křenek. Prosím,
aby se ujal slova.
Zpravodaj poslanec SN ing. D. Křenek: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
ve své zprávě bych chtěl úvodem
předeslat, že také oba výbory Sněmovny
národů, a to výbor ústavně
právní a výbor pro plán a rozpočet,
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1975 v duchu listopadového pléna
ÚV KSČ řádně projednaly, vyslovily
souhlas s jeho zněním a doporučily sněmovně
tento zákon schválit.
Jak se o tom zmínil již zpravodaj Sněmovny
lidu, probíhalo jednání o státním
rozpočtu čs. federace ve dvou etapách. Dovolte
mi, abych v návaznosti na jeho zprávu podal informaci
o tom, s jakými výsledky probíhalo jednání
o jednotlivých rozpočtových kapitolách
ústředních orgánů státní
správy federace, v pověřených tím
výborech sněmoven.
Výbory věnovaly posouzení obsahu jednotlivých
kapitol a rozpočtovaným v nich druhům příjmů
a účelových výdajů, jakož
i finančním vztahům rozpočtových,
příspěvkových a hospodářských
organizací, ústředním orgánem
řízených a na jeho rozpočet napojených,
velkou pozornost.
Při posuzování jednotlivých kapitol
vycházely především ze zhodnocení
výsledků očekávaných v tomto
roce, jako výchozí základny úkolů
příštího roku. Dále se zaměřily
na důvody vedoucí ke změnám ve výši
plánovaných příjmů a výdajů
každého orgánu, či organizace na rozpočet
napojené a na zabezpečení potřebné
koncentrace jejich sil a prostředků na úkoly,
které budou v činnosti těchto orgánů
a organizací v příštím roce rozhodující.
U všech kapitol se zvlášť zabývaly
promítnutím opatření sledujících
prohloubení hospodárnosti a zvýšení
úspornosti, jakož i uplatněním hledisek,
sledujících zvýšení státní,
plánovací a rozpočtové kázně.
U kapitol tzv. hospodářských resortů
se jmenovitě zabývaly též vybranými
otázkami, které z hlediska potřeb naší
ekonomiky představují v příštím
roce zvlášť závažné a přitom
složité či náročné úkoly.
V tom duchu se výbory zajímaly zejména o
konkrétní přístup každého
orgánu k řešení politickohospodářských
potřeb příštího roku a jeho budoucí
podíl na jejich zabezpečení, zvláště
pokud se týká dosažení vyšší
tvorby zdrojů, mobilizace rezerv a realizace opatření
omezující růst některých výdajů.
Projednávání rozpočtové kapitoly
toho kterého ústředního orgánu
bylo ve výborech využito též k poukázání
na aktuální potřeby a na problematiku, s
níž se členové výborů
setkávají ve svých volebních obvodech,
a dále k vyžádání bližšího
vysvětlení k některým plánovaným
záměrům dalšího společenskoekonomického
rozvoje, s tím spojené náročnosti
a možnosti realizace. Podobně jich bylo využito
též k objasnění řady otázek
stávající praxe a k poukázání
na jevy a důsledky s ní spojené.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve všech případech
projednávaných kapitol státního rozpočtu
čs. federace na příští rok vyslovily
jak výbory Sněmovny národů, tak i
výbory Sněmovny lidu souhlas se zněním
těchto kapitol a usnadnily tak i projednání
a odsouhlasení souhrnného znění tohoto
rozpočtu. Podle svého uvážení,
motivovaného hlavně zájmem na velmi odpovědném,
včasném a důsledném zabezpečení
některých úkolů, či některých
řešení, v příštím
roce zvlášť významných otázek,
připojily jednotlivé výbory ke svému
stanovisku též některá doporučení
k práci toho kterého ústředního
orgánu.
Konkrétně v tom směru očekávají
od příslušných orgánů,
že na úseku plánovaném bude věnována
pozornost zdokonalení analytické a kontrolně
plánovací činnosti, a to na základě
vymezení a stabilizace okruhu základních
ukazatelů pro sestavení státního plánu
a státního rozpočtu, včetně
zajištění jejich metodické jednoty a
propojení se soustavou sociálně ekonomických
ukazatelů. Předpokládají také,
že bude dosaženo účinnějšího
propojení plánu rozvoje vědy a techniky s
národohospodářským plánem;
s cílem dosáhnout těsnějšího
usměrnění činnosti vědeckovýzkumné
základny v zájmu potřeb rozvoje národního
hospodářství, jakož i systematického
uplatňování výsledků vědeckotechnického
rozvoje v přípravě hospodářských
plánů i prognóz. Dále na tomto úseku
též očekávají, že podle
získaných zkušeností dojde k dořešení
problematiky a upevnění dodavatelskoodběratelských
vztahů a že nebudou připouštěny
žádné úpravy plánů, které
by zakrývaly včasné nezabezpečování
a neplnění stanovených úkolů.
Na úseku investiční výstavby očekávají
od příslušných orgánů
urychlené dobudování jednotného, integrovaného
systému informací o investiční výstavbě
a stavebnictví, zvýšenou pozornost zabezpečování
investiční výstavby zvláště
v odvětví paliv a energetiky a prohloubení
systému řízení a kontroly cen v oblasti
investiční výstavby, s cílem dosáhnout
jeho vyšší účinnosti. Očekávají
též, že dojde k dalšímu prohloubení
ekonomickokontrolní funkce státní banky,
s cílem dodržet plánem stanovený objem
růstu investic.