V oblasti zahraničního obchodu očekávají,
že příslušné orgány zaměří
svou pozornost hlavně na ochranu našich zájmů
proti důsledkům pokračující
krize kapitalistických měn a na docilování
optimálních cen zboží v obchodě
s kapitalistickými zeměmi. Dále, že
bude plně zajištěn plánovaný
objem závazků vyplývajících
z dohod a protokolů uzavřených se zeměmi
socialistického tábora a že přitom bude
zvláštní pozornost zaměřena na
zajištění celkového objemu a struktury
dodávek do SSSR a dále i na plnění
Úmluvy o uplatňování norem RVHP. Podobně
očekávají, že bude prohlouben systém
sledování vývoje světových
cen a cen skutečně námi dosahovaných
u dovážených surovin a materiálů.
V oblasti vnitřního trhu výbory očekávají
hlavně trvalou orientaci příslušných
výrobců na dosažení žádoucí
míry a tempa inovace výroby strojírenského
spotřebního zboží.
Od všech ústředních orgánů
federace pak výbory očekávají, že
budou důsledně ve své oblasti působení
plnit ta opatření, jimiž mají být
podle konkrétní situace zabezpečeny úsporné
cíle sledované vládním usnesením
č. 277 z října tohoto roku. popř.
realizována další opatření, která
sledují stejný cíl. S ohledem na určité
napětí finančních zdrojů a
potřeb ve státním rozpočtu je také
od federálního ministra financí očekáváno,
že bude věnovat ve své práci mimořádnou
pozornost zejména průběhu vytváření
plánovaných finančních zdrojů
a opatřením, podmiňujícím dosažení
celostátní finanční rovnováhy
a vztahujícím se jak na výrobní, tak
i nevýrobní sféru.
Výbory se dále vyslovily též kriticky
k některým jevům, např. k průběhu
cyklické přípravy pracovníků,
k dosud neuspokojivému stavu zajištění
oprav a výstavby budov a bytů pro zastupitelské
úřady v Praze, či k potřebě
účinnějšího využívání
vlastních zdrojů a kapacit dopravy k řešení
bytových potřeb jejích pracovníků
a podobně i k růstu zatím neřešeného
úvěrového zatížení organizací
v odvětví paliv a energetiky a k některým
nedostatkům, připomenutým při posledním
schvalování kapitoly SZÚ spojů.
Současně však též ocenily, že
byly respektovány jejich připomínky z předchozích
rozpočtových období a zejména, že
byly na některých exponovaných úsecích,
zvláště pak ve strojírenství
převzaty na příští rok velmi
progresívní úkoly.
V některých případech využily
jednotlivé výbory průběhu rozpravy
ke kapitolám též k upřesnění
svých pracovních záměrů v příštím
roce, zvláště úkolů kontrolně
poznávacích a vyžádaly si v tom směru
i některé další informace a materiály.
Soudružky a soudruzi poslanci, také obsah rozpravy
provedené ve výborech sněmoven k jednotlivým
rozpočtovým kapitolám naznačil, jak
vysoké požadavky budou klást v jednotlivých
odvětvích a oblastech úkoly v zabezpečení
dalšího rozvoje naší ekonomiky, potřeba
udržet nezbytný krok se světovým vývojem
a s technickým pokrokem a zabezpečení dalšího
růstu životní úrovně.
Ukázal v tomto směru zejména na to, s jakou
náročností a odpovědností bude
nutno přistupovat ve státní a hospodářské
sféře k realizaci jednotlivých úkolů,
chceme-li dosáhnout v podstatě toho, aby každá
koruna vytvářená společenskou prací
přinášela v národním hospodářství
a pro životní úroveň větší
efekt.
Ukázal též k jakým cílům
bude třeba zaměřit činnost našich
předních pracovních kolektivů a rozvíjet
růst odbornosti, jakož i směry závazkového
hnutí a socialistického soutěžení,
aby vyvolaná iniciativa, obětavost a hospodárnost
účinně napomáhaly k úspěšné
realizaci aktuálních potřeb naší
ekonomiky a celospolečenského rozvoje.
Výbory očekávají, že se za této
široké pomoci a angažovanosti našich pracujících
podaří v příštím roce
mobilizovat rezervy, které máme v řízení
i ekonomice a využít všech možností
a předností socialistického systému,
k dosažení úspěšného naplnění
plánovaných hmotných a finančních
úkolů v příštím roce.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Křenkovi.
Rozpravu k předloženému vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
na rok 1975 zahájíme po přestávce.
Přerušuji jednání do 11 hodin.
(Jednání přerušeno v 10.29 hod.)
(Jednání znovu zahájeno v 11.03 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi
poslanci, zahajuji přerušené jednání.
Budeme pokračovat rozpravou k návrhu zákona
o státním rozpočtu federace. Do rozpravy
se zatím přihlásili písemně
poslanci Josef Prchal, Ferdinand Tomášik, Karel Kubrt,
Jan Procházka, Václav Frynta, Juraj Buňa,
Květomila Jánská, Ján Vranic, František
Kakos, Václava Kuželová, Růžena
Kolářová, Emil Trávníček.
Jako první v rozpravě vystoupí poslanec Prchal,
připraví se poslanec Tomášik.
Poslanec SL J. Prchal: Vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
úsilí o to, aby rozvoj naší ekonomiky
byl i v posledním roce 5. pětiletky dostatečně
dynamický a přitom plynulý, se za současné
situace světové ekonomiky setkává
se ztíženými podmínkami našich
vnějších ekonomických vztahů.
Bylo již zde poukázáno na to, jak zejména
podmínky získávání dalších
množství surovin, paliv a potravin se značně
zhoršily a jak se ceny těchto surovin, paliv a potravin
na světových trzích pohybují na výši,
která představuje několikanásobek
průměrných cen z let 1972-1973.
Naše rozsáhlá ekonomická spolupráce
se Sovětským svazem a s ostatními zeměmi
socialistického tábora nám velmi pomáhá
čelit nepříznivým výsledkům
tohoto vývoje. Prohlubující se ekonomické
sepětí s těmito zeměmi vytváří
nové zdroje společenské výroby a společné
využívání zdrojů surovin a energie
přináší naší ekonomice nemalý
efekt, který významnou měrou přispívá
k růstu efektivnosti našeho hospodářství.
Jak to ukazuje obsah předloženého nám
rozpočtového návrhu, přistoupíme
i v příštím roce k dalším
akcím hospodářské spolupráce,
jimiž budou v budoucnu zajišťovány další
dodávky potřebných surovin.
Nemalou část našich surovinových a jiných
potřeb budeme však krýt i nadále na
kapitalistických trzích, a v té souvislosti
čelit růstu cen na těchto trzích a
jejich vlivu. Je jistě velkou předností našeho
socialistického zřízení, že důsledky
surovinové a energetické krize a dopad současných
vysokých světových cen surovin nechce zjednodušeně
přenášet tak, jak tomu je v kapitalistických
zemích, na bedra pracujících. Zvolena byla
jiná cesta, která je náročnější,
ale která se přitom - a tady mám na mysli
hlavně rezervy naší ekonomiky a řízení
- jeví jako reálná. Je to cesta aktivních
opatření ve výrobě, cesta, která
se opírá o možnost dosáhnout vyšší
efektivnosti a lepších výsledků v hospodaření
s celospolečenskými prostředky.
Kurs, který přitom sleduje úsilí o
výrazné zvýšení tvorby zdrojů
v příštím roce a jejich co nejlepší
využívání, nebude v žádném
případě možno pojímat jako jednorázový
úkol. Naopak, vše nasvědčuje tomu, že
takovýto kurs zůstane stálým požadavkem
a že od začátku příštího
roku bude třeba dosahovat toho, aby v souladu s možnostmi,
které naše ekonomika má, byl tento kurs na
všech úsecích prosazován s potřebným
důrazem a také s nezbytnou účinností.
Tento požadavek se bude za nových vnějších
ekonomických podmínek týkat zejména
úrovně práce našeho zahraničního
obchodu. Jeho plánovaný obrat se socialistickými
zeměmi bude třeba v příštím
roce zvýšit proti letos očekávané
skutečnosti o 6 % a ve vztazích s kapitalistickými
státy o 11 %, přičemž v obou případech
bude z hlediska potřeb naší ekonomiky nutné
dosáhnout relativně většího růstu
vývozů než dovozů.
Tempo plánovaného růstu obratu zahraničního
obchodu na kapitalistické státy může
být pochopitelně ovlivněno dalším
vývojem cen na kapitalistických trzích. Prognózy,
které se objevily i v našem tisku, počítají
např. s tím, že cenová úroveň
surovin se může udržet na dosavadní výši
a projeví spíše tendenci k mírnému
poklesu, zatímco u cen hotových výrobků
nevylučují tendenci vzestupu. Celkově však
zůstávají tyto prognózy rezervované
a připouštějí, že další
vývoj inflace, krize měn a růstu energetických
potíží by mohl tyto předpoklady ještě
překvapivě ovlivnit.
To naznačuje, že náš zahraniční
obchod, jeho složky a jejich partneři si budou muset
při plnění svých úkolů
v tak náročných podmínkách
počínat opatrně a s nezbytnou předvídavostí
a že budou mít v rámci svého podílu
na dosažení vyšší tvorby společenských
zdrojů velmi obtížné a odpovědné
poslání.
Základní pohled na dosažitelnou efektivnost
našeho zahraničního obchodu nám zatím
hlavně poskytuje dosavadní vývoj nákladů
na reprodukci deviz, tedy v podstatě poměru mezi
objemem vnitřních velkoobchodních cen a dosahovaných
cen zahraničních. V obchodě s našimi
partnery v socialistických zemích umožňuje
plánovitý charakter vzájemných ekonomických
vztahů, aby úroveň dosahovaných reprodukčních
hodnot se v podstatě mnoho neměnila a udržela
se na určité úrovni.
Ve vztazích na kapitalistické země však
na vývoj efektivnosti značně působí
změny měnové a cenové. Pod jejich
vlivem bylo možno v I. pololetí letošního
roku celkově zaznamenat, s výjimkou strojírenství,
výrazný pokles míry nákladů
na reprodukci dolaru, jako zvolené měrné
jednotky. V dovozu se však, zvláště vzhledem
k vysokému růstu cen surovin, převážně
krytému z rozpočtových prostředků,
zhodnocení deviz snižovalo.
Z hlediska potřeb, sledovaných v příštím
roce, naznačují tyto základní poznatky
především, že bude třeba zaměřit
pozornost příslušných míst zvláště
na vývoj efektivnosti strojírenského vývozu,
v jeho celku i v jeho struktuře.
Nemenší pozornost pak bude třeba zaměřit
i na to, aby všichni naši technici a ekonomové
a všechny pracovní kolektivy dobře znaly, co
nás opravdu stojí dovezené suroviny, které
při výrobě používají,
či dovážené stroje, na kterých
vyrábějí, nebo nová technika, o kterou
se opírají, a jaká proto musí být
i rentabilita vývozu jejich výrobků. Velké
pole možností se zde naskýtá pro vhodnou
ekonomickou propagandu, i pro obsah a zaměření
závazkového hnutí.
Setkávali jsme se již s mnoha příklady,
které svědčí o tom, jak naši
pracující iniciativně vyhledávají
možné úspory na devizových nákladech,
ale setkáváme se na druhé straně i
s opačnými jevy a požadavky. Kurs na dosažení
podstatně vyšší efektivnosti by měl
proto - po mém soudu - do budoucna vylučovat výtku,
že v našich podnicích se dbá spíše
na ukazatele, než o skutečnou hospodárnost.
Měl by také plně respektovat připomínku,
která vzešla již na květnovém zasedání
ÚV KSČ, totiž že úspory nelze hledat
jen v běžné výrobě, ale že
se o nich rozhoduje již při investiční
výstavbě, ve výzkumu a vývoji, při
určování výrobní struktury
a domácí či zahraniční kooperace,
tedy v předvýrobních etapách a mnohdy
i ve značném předstihu před samotnou
výrobou.
Kdybychom dosáhli na tomto úseku výrazné
změny, pak jsem přesvědčen i o tom,
že potřebného růstu vývozů
by nebylo nutné někdy dosahovat i za cenu zařazování
pro nás méně rentabilních položek
do vývozu, zvláště pak některých,
surovinově náročných položek
spotřebního zboží, které bychom
mohli neméně dobře umísťovat
na našem vnitřním trhu.
Zmiňuji se o tom i z toho důvodu, že jako pracovník
z oboru vnitřního obchodu znám, jak nepříjemnou
situaci nám dovede někdy způsobovat střet
zájmů zahraničního obchodu a zájmů
vnitřního obchodu. Z tempa růstu úkolů
vývozu v příštím roce a tempa
růstu dodávek na vnitřní trh nelze
v příštím roce možné střetávání
těchto zájmů, zvláště
z časového hlediska jejich plnění,
vyloučit. Protože oba sektory jsou u nás řízeny
na rozdílné úrovni - federální
a národní - stálo by za úvahu, pokusit
se o užší sladění obou zájmů,
a to z hlediska potřeb, vyjádřených
pro příští rok zájmy celospolečenskými.
Děkuj i za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Prchalovi.
Nyní bude hovořit poslanec Tomášik,
připraví se poslanec Kubrt.
Poslanec SN F. Tomášik: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Rozvojový program na roky
1971-1975 vychádza z koncepcie stanovenej XlV. zjazdom
KSČ, ktorá určila obsah hospodárskej
politiky v piatom päťročnom pláne. Náročné
úlohy v investičnej výstavbe zabezpečujú
podniky priemyslu a stavebníctva. Pritom sa však nezabúda
ani na ostatné odvetvia, ako je poľnohospodárstvo
a obchod. Postupne sa riešia naliehavé úlohy
v terciárnej sfére, ako je výstavba bytov,
škôl a zdravotníckych zariadení.
V tejto päťročnici sa dalo do prevádzky
niekoľko nových závodov a zostrojené
mnoho výrobných zariadení a strojov. Bol
rozvinutý napr. rozsiahly program investičnej výstavby,
rad elektrární, hutníckych zariadení
a chemických kombinátov, bol uskutočnený
rad akcií v oblasti dopravy a spojov, vybudovaný
tranzitný plynovod a prvý úsek metra. Ďalej
bolo daných do užívania 465 000 bytov a realizovalo
sa mnoho ďalších investičných úloh.
Veľký rozsah činnosti na tomto úseku
dokumentuje podiel všetkých investícií
na užitnom národnom dôchodku, čo predstavuje
zhruba jednu jeho tretinu.
Taktiež na budúci rok vytyčuje štátny
plán v oblasti investičnej výstavby ďalšie
rozsiahle úlohy, na ktoré návrhy štátnych
rozpočtov a rozpočty národných výborov
úzko nadväzujú. Pripravuje sa realizácia
investícií, ktoré zabezpečia najmä
potrebný rozvoj palivo-energetickej a surovinovej základne
a potrebné štrukturálne zmeny, týkajúce
sa hlavne strojárskej oblasti, ďalej realizáciu
mnohých racionalizačných a modernizačných
akcií, špecifické akcie, ktoré sa týkajú
čistoty vôd a ovzdušia, rozsiahle úlohy
bytovej výstavby a v neposlednej miere tiež niektoré
významné akcie hospodárskej spolupráce.
Keďže jednou z hlavných úloh v budúcom
roku je výrazne zvýšiť efektívnosť
nášho národného hospodárstva,
potom sa v plnej miere táto požiadavka týka
taktiež celej investičnej výstavby. Nakoľko
bude treba a v akom smere venovať pozornosť najmä
skvalitneniu riadiacich procesov v tejto oblasti, ukázal
už rad rôznych materiálov, zaoberajúcich
sa postupným odstraňovaním problémov
v tejto oblasti. Ukázali to taktiež nedávne
výsledky prieskumu efektívnosti 58 dokončených
priemyslových stavieb a stavu využívania dovezenej
techniky, ktoré boli zistené Štátnou
bankou československou. Ukazuje to tiež výsledok
prieskumov projektovej prípravy tzv. záväzných
a centrálne posudzovaných stavieb, ktorú
uskutočnili na Federálnom ministerstve pre technický
a investičný rozvoj.
Mnoho spoločných chýb sa zistilo predovšetkým
pri nedostatočnej pripravenosti stavieb, najmä po
stránke projekčnej a z hľadiska dodávateľských
vzťahov; lebo prekračovanie doby predpokladaného
trvania výstavby, čiže značný
stupeň rozostavanosti a nedôsledné dodržiavanie
harmonogramu prác na stavbách, vrátane systému
technických režimov a jej kontroly, a rad ďalších
javov, vrátane neuvádzania načas dovezených
strojov do prevádzky, alebo ich odovzdávanie na
montáž.
Logickým dôsledkom takýchto okolností
je zvyšovanie nákladov stavieb, oproti rozpočtu
vypracovanému k súhrnnému projektovému
riešeniu. Takéto zvyšovanie nákladov,
ak súvisí so zlepšením parametrov investície,
našu ekonomiku niečo i stojí a naviac spôsobuje
ďalšie problémy, lebo prinajmenšom porušuje
stabilitu plánu a plnenie vecného programu rozšírenej
reprodukcie a odčerpáva finančné zdroje
využiteľné na iné účely.
Na zamedzenie rastu rozpočtových nákladov
investícií sa už mnoho vykonalo. Nové
predpisy o dokumentácii pôsobia k väčšej
spolupráci projektantov stavieb a ich dodávateľov
v rámci tzv. projektovej prípravy stavieb. Úvodný
projekt nie je schválený, keď sú rozpory
v technickom riešení investície. Pri finančne
náročnejších akciách nie je úloha
schvaľovaná, ak neboli určení hlavní
dodávatelia a ak nie je známy systém realizovania
stavby. Avšak naše poslanecké poznatky ukazujú,
že ani najlepšia úprava mnoho nepomôže,
keď nebude každé prijaté opatrenie uplatňované
dôsledne a taktiež sústavne kontrolované.
Toto moje konštatovanie chcem priblížiť
na príkladoch, ktoré zistila Štátna
banka Československá u nás, v Stredoslovenskom
kraji, svojou kontrolou a rozborovou činnosťou.
Len v roku 1973 schválili nadriadené orgány
zvýšenie rozpočtových nákladov
pri 44 stavbách vo výške 444 miliónov
Kčs, z čoho predstavovalo podhodnotenie nákladov
pri zaraďovaní stavieb 133 miliónov Kčs
a vecné zmeny, nezlepšujúce parametre ďalších
45 miliónov Kčs.