Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Buňovi.
Hovoří poslankyně Jánská, připraví
se poslanec Vranic.
Poslankyně SL K. Jánská: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi, z předložených nám materiálů
vyplývá, že v příštím
rozpočtovém období bude jedním z hlavních
úkolů, docílit ve srovnání
s očekávanou skutečností, v tomto
roce téměř o 8 % vyšších
rozpočtových příjmů. Jejich
dosažení umožní zabezpečit finanční
úhradu všech, v příštím
roce plánovaných investičních a neinvestičních
potřeb rozvoje naší společnosti a vytvoření
žádoucího přebytku příjmů
nad výdaji, navrženého ve výši
1,3 mld Kčs.
Pohled na strukturu těchto příjmů
ukazuje, jak významnou úlohu při jejich celkovém
zabezpečení musí splnit předpokládaný
výnos daně z obratu, kterou odvádějí
naše ústředně řízené
organizace a veškeré organizace, které jsou
řízeny národními výbory, a
družstva. Podle rozpočtových předpokladů
by měly dosáhnout výnosy této daně
částku 66 mld Kčs, z čehož na
organizace ústředně řízené
připadne podíl o něco vyšší
než 92 %.
Naše veřejnost se mnohdy dívá na úlohu
této daně dosti formálně, jako na
něco, co je prostě zahrnuto do ceny výrobku,
na co je méně vidět a co automaticky plyne
ve prospěch státní pokladny. Ve skutečnosti
je však tato daň druhým nejvýznamnějším
zdrojem státních příjmů a jeho
zabezpečení klade nejen na orgány finanční
soustavy, ale hlavně na výrobní a obchodní
organizace vzhledem k jejich podílu na realizaci plánovaného
daňového výnosu značné požadavky.
Chtěla bych proto ve svém diskusním příspěvku
poukázat na ty skutečnosti, o kterých soudím,
že budou pro vytváření předpokladů
naplnění plánovaného přínosu
daně z obratu, popř. pro jeho žádoucí
překročení významné a které
charakterizují náročnost tohoto úkolu.
Spatřuji je především v tom, že
na zabezpečení a dosažení přírůstku
celkových státních rozpočtů,
který je uvažován ve výši 17,6
mld Kčs, se budou odvody výnosů daně
z obratu podílet částkou 3,8 mld Kčs,
to znamená z více než jedné pětiny.
Dále je spatřuji v tom, že potřebné
zvýšení výnosů daně z
obratu je proti skutečnosti letošního roku
vyjádřené růstem o 6,3 %. To znamená
dosáhnout v příštím roce rychlejšího
tempa v růstu výnosu daně z obratu, než
bude činit růst samotných dodávek
zboží do tržních fondů.
V praxi to tedy bude znamenat, že o zabezpečení
plánovaných příjmů na dani
z obratu bude rozhodovat jak zajištění plynulého
zásobení našeho vnitřního trhu
v předpokládaném objemu, tak zejména
závažné změny strukturálního
charakteru. Především pak, aby bylo dosaženo
takové skladby dodávek, jaká odpovídá
objektivním potřebám vývoje naší
společnosti a změnám, které souvisejí
s růstem příjmů a kupní síly
obyvatelstva, s jeho zvyšující se životní
úrovní a tomu odpovídající
poptávkou po zboží.
Je správné počítat s tím, že
tyto kvalitativní změny se v příštím
roce mohou projevit s větší intenzitou a že
si vyžádají větší přizpůsobivost
sortimentu a kvality průmyslového zboží
a potravin poptávce spotřebitelů, a to jak
u zboží naší výroby, tak i u zboží
k nám dováženého, a celkově především
u průmyslového zboží dlouhodobějšího
spotřebního charakteru.
Výchozí předpoklad zabezpečení
plánovaného výnosu daně z obratu spočívá
již v základním zaměření
struktury celkových dodávek zboží do
tržních fondů, které také asi
ze 3/4 celkový výnos daně
z obratu ovlivňují. Ta totiž předpokládá,
že objem dodávek průmyslového zboží,
které je daňově v průměru výnosnější,
se zvýší o 7,3 %, zatímco u daňově
méně zatíženého zboží
potravinářského stoupnou jeho dodávky
jen o 3,7 %.
Další předpoklad zabezpečení
plánovaného daňového výnosu
bude záviset na schopnostech naší výroby.
Především pak, aby za součinnosti s
obchodními organizacemi dokázala svými výrobky,
jimiž bude tržní fondy naplňovat, uspokojovat
požadavky spotřebitele na stálou a vysokou
jejich kvalitu, na technickou a estetickou úroveň
a na jejich funkční vlastnosti a celkovou užitnou
hodnotu.
Jak se ukazuje, bude se daná problematika koncentrovat
hlavně dvojím směrem. Jednak na stupeň
a tempa inovace vyráběného zboží,
jednak na jeho kvalitu.
Máme již nemálo příkladů
svědčících o tom, jak se v současné
době ve výrobních organizacích přistupuje
k vytváření a plnění inovačních
programů. Tak např. ve výrobních podnicích
všeobecného strojírenství, které
samo zabezpečuje asi 97 % dodávek strojírenského
zboží pro vnitřní trh, je inovováno
kolem 20 % vyráběného zboží.
Nedávno proběhla v Bratislavě výstava
spotřebního strojírenského zboží,
která odborným kruhům i spotřebitelům
dala příležitost posoudit návrhy modernizace
a obměny tohoto zboží a umožnila seznámit
se s výsledky plnění inovačních
programů a záměrů inovace pro příští
rok. V potravinářském zboží je
v současné době asi 20 % základních
výrobků mladších 5 let, a každoročně
se obměňuje sortiment o cca 300 nových výrobků.
Můžeme také s jistým uspokojením
konstatovat, že při obměně vyráběného
sortimentu nezapomíná většina našich
výrobců na potřebu docílení
vyšší kvality nově vyráběného
zboží. Také výsledky kontrolního
hodnocení státních zkušeben dovolují
konstatovat, že podíly výrobků v první
jakosti se zvyšují a že další převážná
část vyráběného zboží
má standardní úroveň. Rovněž
obchodní složky začaly šířeji
uplatňovat svou úlohu ochrany spotřebitele,
rozšiřují okruh zboží, u něhož
se provádí důsledná přejímka
a kontrola jakosti, a soustavněji také začínají
sledovat inovační programy dohodnuté již
s výrobou a jejich postupné naplňování.
To vše přispívá k tomu, že struktura
a jakost zboží nabízeného na našem
vnitřním trhu se zlepšuje, a že se postupně
snižuje i počet některých, z různých
důvodů zatím nedostatkových jeho druhů.
Přesto však zůstávají v některých
našich oborech a organizacích tempa přístupu
k soustavné inovaci výrobků dost rozdílná
a nevyčerpávají ještě, jak o
tom svědčí některé rozbory,
dané možnosti. Některé kontrolní
poznatky také signalizují, že k zavádění
nových výrobků s vyšší užitnou
hodnotou a kvalitou se nepřistupuje všude se stejnou
svědomitostí.
Pro příští rok bychom si proto měli
zavčas uvědomit, že každý nedostatek
a každé prodlení přináší
určité škody a ztráty pro naše
hospodářství, a ty bychom právě
v příštím roce při určité
napjatosti finančních zdrojů a potřeb,
o které zde bylo hovořeno, potřebovali co
nejméně. Obvykle bývá možné
je zaznamenat a vyčíslit, ale to, co spočítat
dobře nejde, a co bývá podle našich
zkušeností svými důsledky daleko horší,
to bývají škody politické a neméně
i ztráta tempa.
Všechny následné rozbory a kontroly již
nepomohou zlepšit technickou úroveň a kvalitu
zboží dodávaného do obchodní
sítě. Úroveň dodaných výrobků
vždy byla a zůstane především věcí
celkové úrovně našich výrobních
podniků a jejich závodů a útvarů.
Skutečností je, že v našich podnicích
se zvýšil technologický režim a dozor,
že se zavedla jak průběžná, tak
i opakovaná kontrola kvality produkce, že se mnohde
zvýšil i počet útvarů a míst,
která mají zabezpečovat vysokou úroveň
přípravy a jakosti produkce. Přesto se však
ještě setkáváme s případy
odchylek od stanovených technických norem či
od provedení předloženého k tzv. povinnému
hodnocení a při rozboru zjišťovaných
nedostatků se setkáváme s případy
spoléhání se na to, že někde
někým nějaká kontrola již asi
musela být provedena.
Myslím, že v názorech některých
našich pracovníků ve výrobě není
dost doceňován politický význam vysoké
náročnosti na úroveň výrobků
a jejich kvality a že její podstata je někdy
zužována jen na problémy technické.
Vzhledem k náročnosti úkolů příštího
roku a zvláště významu inovace výrobků
a jejich vysoké kvality pro zabezpečení závažných
potřeb naší ekonomiky by asi nebylo na škodu
věci, považovat dosahovanou úroveň kvality
příštích výrobků a zvláště
výrobních novinek, spolu s dosaženou mírou
inovace, za určité měřítko
vyspělosti výrobců a používat
je pak jako kritéria při celkovém hodnocení
kvality práce hospodářského vedení
a celkově dosažených hospodářských
výsledků. Děkuji vám.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Jánské.
Slovo má poslanec Vranic, připraví se poslanec
Kakos.
Poslanec SL J. Vranic: Vážené súdružky,
vážení súdruhovia! Odvetvie palív
a energetiky, ktorého hlavnou úlohou je bezporuchové
zásobovanie národného hospodárstva
palivami a energiou, predstavuje v štátnom rozpočte
významnú kapitolu, pretože jeho príjmy
predstavujú 5,8 mld Kčs a výdavky temer 7,3
mld Kčs. Chcel by som sa zmieniť o niektorých
otázkach hospodárnosti v tejto oblasti.
Naše národné hospodárstvo je v tomto
roku dobre zásobené pevnými palivami. Baníci
pracujú dobre a plnia svoje úlohy a hľadajú
nové cesty, ako znižovať náklady na ťažbu
a znižovať spotrebu materiálu. Je predpoklad,
že v budúcom roku zaistia dostatok pevných
palív i v štruktúre a akosti tak ako treba.
Podľa doterajšieho vývoja národné
hospodárstvo bude potrebovať v roku 1975 zhruba o
5 mil. ton uhlia menej, ako predpokladal plán piatej päťročnice.
To je pozitívny výsledok racionalizácie potreby
palív. Aby sa však ťažba uhlia nebrzdila
a mohla byť dodržaná plánovaná
hospodárnosť, nemali by sa opakovať nedostatky
tohto roka. V letných mesiacoch bol totiž malý
záujem občanov o predzásobenie uhlím
a tak Uhoľné sklady nepredali toľko uhlia, koľko
bolo treba. Na jeseň sa zase vagóny použili
pochopiteľne prednostne na odvoz repy a zemiakov, takže
sa uhlia doviezlo menej. V súčasnej dobe je doprava
dlžná baniam 47 000 vagónov proti plánu
a Uhoľné sklady majú nižšie stavy
zásob. Pokiaľ nebude hneď od začiatku
tuhá zima, doprava bude rýchlejšie pristavovať
vagóny a zásoby sa doplnia. Je to zbytočne
drahšie, je to nehospodárne. V letných mesiacoch
sa nevyužili ani vagóny ani ťažobné
kapacity a teraz sa šturmuje. Taká nehospodárnosť
sa prejaví i v štátnom rozpočte a spoluvinníkmi
sú všetci, ktorí si v letných mesiacoch
neodobrali aspoň časť paliva na zimu.
V elektrickej energii nemáme takú priaznivú
situáciu ako pri pevných palivách. Nemáme
také veľké rezervy v kapacitách, aby
sme mohli pokryť veľkú spotrebu v špičkách
ráno a večer. Spotrebu musíme rozložiť,
pokiaľ je to možné, na celý deň
rovnomerne. Elektrárne však musia pracovať spoľahlivo.
Nie je napr. únosné, aby sa nám opakovali
poruchy a havárie, ktoré boli tohto roku. Boli to
poruchy najmä v kotolnej časti elektrární
a boli zavinené z prevažnej časti nekvalitnými
výrobkami zo strojárskych závodov a sčasti
malou starostlivosťou o údržbu, čím
vznikali veľké finančné straty za opravy,
ale vznikali aj škody vo výrobných závodoch.
Závody museli mimoriadne obmedzovať spotrebu elektriny,
zastavovať niektoré veľké spotrebiče
a hľadať náhradné a drahšie riešenie.
To všetko sa nám nepriaznivo premieta do nákladov,
do hospodárnosti a do rozpočtu. Elektrina bude vôbec
v budúcom roku značne ovplyvňovať efektívnosť
a hospodárnosť pri plnení plánu. Bude
záležať na spoľahlivosti dodávok
elektriny, ktorú by mali kvalitnou a obetavou prácou
zaistiť všetci pracovníci elektrární.
Okrem toho musíme s elektrinou veľmi starostlivo hospodáriť
a to tak v priemysle, ako aj v domácnostiach. Musíme
všetci rozmýšľať, ako ušetriť
čo najviac elektriny. Každý by mal začať
od seba a nespoliehať sa, že šetriť budú
tí druhí. Programy racionalizácie a zlepšovateľské
hnutie by mali s plnou vážnosťou a pohotovo realizovať
námety, ktoré znamenajú efektívnejšie
využívanie elektrickej energie. Opatrenia na úsporu
jednotlivých druhov palív sa musia robiť premyslene.
Nemalo by napr. zmysel znížiť dodávku
tepla pre hromadné vyhrievanie bytov tak, že by potom
občania používali vo veľkom rozsahu elektrické
telesá na prikurovanie. Tým by sa zvýšila
spotreba elektriny práve v čase energetických
špičiek a museli by sme obmedzovať výrobu
so všetkými dôsledkami pre národné
hospodárstvo.
Keď hovoríme o efektívnom využívaní
palív a energie na dosahovanie úspor v národnom
hospodárstve a na rast produktivity práce, musím
pripomenúť ešte jednu dôležitú
funkciu, ktorú musia organizácie ministerstva palív
a energetiky zaistiť pre svojich odberateľov.
Je to spoľahlivosť v dodávkach všetkých
druhov energie a zaručené vopred dohodnuté
množstvo. Uviedol by som príklad zo svojho volebného
obvodu. Slovenské magnezitové závody používajú
zemný plyn ako technologické palivo, to znamená,
že jeho spotreba by mala byť v podstate rovnomerná
počas celého roka. Podnik však dostal prídel
v 3. štvrťroku 29 % z celoročného množstva
a vo 4. štvrťroku 22 %. To znamená, že podnik
musí robiť veľké opatrenia vo výrobe,
aby túto nerovnomernosť mohol dodržať. Horšie
však bolo to, že ani uvedené množstvo nie
je rovnomerne dodávané. Napríklad začiatkom
novembra dostával podnik prídel 159 000 m3
plynu na deň. V druhej dekáde len 129 000 m3
a v tretej dekáde 230 000 m3, čo je skoro
dvakrát toľko ako v druhej dekáde. Pre podnik
by to znamenalo odstaviť v druhej dekáde 12 šachtových
a 2 tunelové pece a pre 800 pracovníkov prideliť
náhradnú prácu. Nakoniec sa podarilo po celom
rade rokovaní v priebehu mesiaca dojednať čiastočnú
úpravu. Každý si iste vie predstaviť,
k akým stratám a nehospodárnosti pri tomto
prideľovaní energie dochádza vo výrobných
závodoch. Nehovorím tento príklad preto,
aby som tu intervenoval za rovnomerné dodávky plynu
pre Slovenské magnezitové závody.
V svojom vystúpení by som chcel poukázať
na rezervy, ktoré ešte máme na všetkých
stupňoch a ktoré možno využiť pre
rast efektívnosti nášho národného
hospodárstva a vytvorenia ďalších zdrojov,
s ktorými počíta štátny rozpočet
na r. 1975. Vyžaduje to zlepšiť riadenie a odstraňovať
nedostatky a byrokratizmus v organizácii, musíme
získať každého pracovníka, každého
občana, aby poctivou, svedomitou a iniciatívnou
prácou sa podieľal na plnení úloh plánu
na rok 1975. Ďakujem vám za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Vranicovi.
Prosím poslance Kakose.
Poslanec SL F. Kakos: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, úkoly příštího
roku, tak jak je formuluje předložený návrh
státního rozpočtu, jsou náročné.
Orientují pozornost nejen k metodám jeho realizace,
ale nutí i ke konfrontaci výšky cílů
se zkušenostmi z dosavadního způsobu zabezpečování
hospodářských úkolů včetně
reálných možností mobilizace rezerv.
Je správné a všestranně odůvodnitelné,
že rozpočet pro rok 1975 v prvé řadě
sleduje zabezpečení rovnovážného
chodu ekonomiky při zachování většiny
dlouhodobých kladných trendů v růstu
produkce, tvorby národního důchodu, životní
úrovně apod.
Za druhé pak ve vytvoření žádoucího
prostoru pro rozvojový program ekonomiky, který
by měl vnést potřebnou dynamiku do celého
procesu zvyšování efektivnosti všech ekonomických
dějů.
Obtížnost úkolů obou těchto skupin
ovlivňují stejné faktory. Při dosavadním
pojetí celého systému organizace a řízení
sem zejména patří vyčerpanost zdrojů
extenzívního růstu, tedy volných pracovních
sil, vyčerpanost dostupných materiálových
a energetických zdrojů, všeobecně známý
vývoj cen surovin a energií na světových
trzích.
Zajištění podmínek pro bezporuchové
fungování všech oblastí našeho
společenského a hospodářského
života si tedy vynucuje vytvořit určité
ochranné bariéry před intenzitou vnějších
vlivů. Obrací pozornost na hledání
vnitřních rezerv, které ekonomice vznikají
z napojení na mezinárodní dělbu práce
za nových podmínek.
Tomuto cíli plně odpovídají snahy
o omezení dovozů, zvyšování domácí
surovinové základny, snižování
materiálové, mzdové a energetické
náročnosti produkce. Tedy politika úspornosti
a intenzifikace ve všech oblastech hospodářského
života tak, jak je v plánu zakotvena.
Vytvoření dostatečně širokého
prostoru pro rozvojový a skutečně dynamický
program však vyžaduje zesílit tlak mezinárodní
směny jako silného motivačního a rozvojového
faktoru.
Znamená to, že program rozvoje v roce 1975 musí
uvést do pohybu rezervy, které se dlouhou konzervací
staly natolik samozřejmou součástí
hospodářského i společenského
života, že k jejich uvedení do pohybu bude nezbytné
překonat mnoho objektivních a ještě
více subjektivních překážek.
Tato cesta je nezbytná, protože realizace úkolů
cestou nižšího stupně obtížnosti
plnění je s to zajistit pouze setrvání
na dnešní úrovni. Přitom nová
generace chce žít na úrovni odpovídající
zítřku, pro který již dnes musíme
položit odpovídající základny.
Předložený finanční plán
vychází z předpokladů, že v národním
hospodářství jsou rezervy v požadované
výši. Důkazem toho je, že kupř.
uvažuje s přírůstkem 13,5 mld Kčs
zisku dosaženého snížením materiálových
nákladů a růstem výkonů. Předpokládám,
že orgány státní správy mají
připraveny a vhodnou formou sdělí hospodářským
organizacím metody směřující
k dosažení těchto výsledků již
proto, že v opačném případě
nelze vyloučit hledání únikových,
snadnějších cest plnění státního
úkolu, ať již snahou o zvyšování
cen, či nežádoucí pohyb sortimentu směrem
k dražším výrobkům apod.