Domnívám se, že za situace, ve které
se naše ekonomika nachází, bude potřebné
položit - více než kdykoli předtím
- důraz zejména na:
- zvýšení úrovně řídící
práce a kvality i odpovědnosti řídících
kádrů na všech stupních, primérně
pak na úseku hospodářského a finančního
plánování,
- komplexní racionalizaci, která by měla
zahrnout i všestrannou iniciativu všech pracujících,
přičemž konečný racionalizační
efekt by měl být vodítkem pro zaměřování
socialistické soutěže,
- intenzívní zapojení výsledků
vědeckých a vývojových organizací
do ekonomických procesů. Ty by do nich měly
vnést kvalitativně nové prvky a touto cestou
vést k jejich žádoucí dynamizaci.
Myslím, že vynecháme-li kteroukoliv z nich,
nebude výsledek optimální a nepovede ke splnění
plánovaných cílů.
Sám bych se rád věnoval problému racionalizačních
metod, s nimiž máme bohaté a v naprosté
většině kladné zkušenosti, neboť
vedou k lepšímu využití zdrojů,
minimalizaci ztrát v procesu výroby, oběhu
i spotřeby, a to při velice malém nároku
na nové zdroje.
Komplexní socialistická racionalizace již přestala
být jen čistě teoretickou, či jen
technokratickou záležitostí. Postupně
se rozvíjí a ve výrobní praxi uplatňuje
a významně se podílí na zabezpečování
úkolů 5. pětiletky. Z hlediska svých
ekonomických cílů se zaměřuje
na řadu oblastí a promítá do konkrétních
racionalizačních programů a opatření,
ať již jde o státní racionalizační
programy podporované současně vyhlášeným
tématickým soutěžením, či
o programy odvětvové a podnikové.
Tyto programy jsou převážně zaměřeny
na zvyšování technologické a technickoekonomické
úrovně výroby. Dalo by se hovořit
o poměrně rozsáhlých efektech, které
právě na tomto úseku racionalizace již
pro zvýšení výroby a její úrovně
a zejména pro zvýšení dosahované
produktivity práce a pro účinnější
využívání různých výrobních
činitelů přinesla. V příštím
roce čekají toto racionalizační úsilí
a činnost různých racionalizačních
útvarů a brigád velké úkoly,
zejména v potřebě docílit relativně
nižší spotřeby základních
materiálů, paliv a energie.
S rozvojem ekonomiky, zvláště pak s rozvojem
průmyslové a zemědělské výroby,
s rozvojem dopravy, životní úrovně obyvatelstva
jako takové, rostou zcela zákonitě požadavky
na odpovídající surovinové zabezpečení
a na spotřebu energie a paliv, zvláště
pak elektřiny, plynu a nafty. Jejich další
opatřování je nejen u nás, ale i v
celém světě stále náročnější
a bude stále obtížnější
a nákladnější.
Právem je proto nutné vyvodit z tohoto vývoje
včas a v celé řídící
a hospodářské oblasti potřebné
závěry, které by se měly projevit
již v průběhu zabezpečování
úkolů příštího roku a
které budou mít pochopitelně i dlouhodobější
platnost.
Pokud jde o suroviny a materiály všeho druhu, měly
by se v přínosech racionalizačních
směrů a racionalizačního úsilí
a v hospodářských rozborech příštího
roku objevovat výsledky, které budou dokumentovat,
jak se více využívá naší
domácí surovinové základny a jak dovedeme
v našich závodech tyto domácí suroviny
a suroviny k nám dovážené stále
efektivněji využívat a zhodnocovat ve finálních
výrobcích.
Bez racionálního a obezřetného hospodaření
se neobejdeme ani v oblasti paliv a energie. Před asi 20
lety stačilo mít v naší ekonomice asi
45 mil. tun měrného paliva. V příštím
roce se bude tohoto paliva potřebovat zhruba dvojnásobné
množství. V elektřině bude zapotřebí
vyrobit asi 85 mld kWh. Jsou to na naše podmínky množství
nemalá a také náklady na jejich opatření
představují nemalou částku. Požadavek
na jejich relativní úspory je více než
oprávněný. Bylo již mnohokrát
zdůrazněno, že např. uspořit
v palivech a energii pouhé 1 % znamená dosáhnout
na druhé straně úspory kolem 1/2
mld Kčs. Cesty k úsporám energie a paliv
vedou, jak na to ukazují nedávno proběhlé
ankety, od zdánlivých maličkostí až
po různou modernizaci a rekonstrukci zařízení,
od nerovnoměrnosti užití, zvláště
ve spotřebě elektřiny, k větší
rovnoměrnosti a efektivnějšímu rozložení.
Je mnoho příkladů, které ukázaly,
že naše ekonomika má ještě dost rezerv
a možností, jak lépe hospodařit s cenou
energií a jak sebemenší čin, sledující
tyto záměry, může svými účinky
nemalým podílem přispívat již
dnes či zítra ke společnému prospěchu.
Máme hodně pracovních kolektivů i
jednotlivců, kteří plně pochopili,
že socialistická racionalizace neznamená jen
technická či organizační opatření
ve výrobě, ale že znamená racionálně
přemýšlet a jednat, mít vysoký
smysl pro to nové, co je aktuální a právě
dnes tolik potřebné. Najdeme je v brigádách
socialistické práce a v kolektivech o tento titul
teprve soutěžících a v řadě
racionalizačních brigád, které již
mají jako nová forma iniciativy pracujících,
své místo v závodech a podnicích.
Všichni jejich členové pochopili, že svou
účastí a aktivním podílením
se na úspěších racionalizačního
úsilí nejlépe prokazují svou politickou
vyspělost a uvědomění. Potřebný
rozmach účelné tvůrčí
a pracovní iniciativy zajišťuje i socialistické
soutěžení. Pracující odpověděli
na letošní výzvu ústředních
orgánů na počest slavných výročí
mnoha konkrétními činy a závazky a
rozvinutím dalších forem iniciativy zejména
ve zlepšovatelské i vynálezecké oblasti.
Dosavadní výsledky práce na úseku
racionalizace přinesly mimořádně příznivé
výsledky. Na jejich konto lze připočítat
přírůstek výroby ve výši
několik miliard, relativní úspory několika
desítek tisíc pracovníků, úspěchy
ve snižování nákladů v některých
oborech apod. Racionalizace se stala metodou, směřující
k zabezpečení bezporuchového chodu ekonomiky.
Zdůrazňuji tyto výsledky zejména proto,
že rozvojové investice a nově vybudované
investiční celky v prvních etapách
uvedení do provozu zpravidla nevedou ke snižování
vlastních nákladů. Nechci rozebírat
příčiny této skutečnosti, proti
jejíž objektivní oprávněnosti
hovoří i řada zahraničních
zkušeností. Přijmeme-li však tento závěr
jako fakt, znamená to, že racionalizace současné
ekonomické základny musí nejen zajistit její
další hladké fungování, ale krýt
vysoké nároky rozvojového programu.
To na druhé straně vytváří
jakousi jednostrannou závislost rozvojového programu
a vědeckotechnického rozvoje na účinnosti
racionalizačních metod. Domnívám se,
že by bylo správné prohloubit oboustrannost
této závislosti:
- za prvé tím, že by do rozvojového
programu byly důsledně zařazovány
jen ty investiční akce, které budou přinášet
jednoznačný kladný efekt po stránce
všech kvalitativních ukazatelů;
- za druhé pak tím, že by vědeckotechnický
rozvoj měl být plně vtažen do samotného
procesu racionalizace stávající základny,
a to jako neinvestiční faktor růstu.
Myslím tím konkrétně požadavek,
aby vědecké útvary a ústavy vnášely
své poznatky do racionalizačních programů,
aby konzultovaly jejich zaměření a postup
realizace, aby stoupl podíl předávání
organizátorsko-řídících vědeckých
poznatků ve výrobní a odbytové sféře.
Zkrátka, aby investiční rozvoj přestal
být výlučnou formou realizace vědeckých
poznatků a vědeckotechnického rozvoje, jako
je tomu do značné míry dnes.
Potřeba propojení racionalizačních
metod s využitím vědeckotechnického
pokroku je nezbytná. Trvalá motivace vývoje
tímto směrem však potřebuje zabudovat
základní nástroje přímo do
systému řízení, a to tak, aby soustava
ekonomických nástrojů, užívaná
všemi řídícími stupni, působila
ve směru racionalizace vědecké, resp. plně
využívající vědeckých
poznatků.
Za nedílnou součást racionalizace považuji
i racionalizaci a modernizaci celé administrativy, centrem
počínaje a závody konče. Je mnoho
důkazů, že racionalizace ve sféře
výroby přinesla a dále bude přinášet
nevídané úspěchy. Dělníci
to dokázali. Jsou vzorem administrativě. Proto administrativa
musí následovat, hledat sama u sebe rezervy, odhalovat
a využívat je. Navštívil jsem řadu
podniků, závodů a jiných zařízení.
Slyšel jsem mnoho oprávněných stesků
a přesvědčivých důkazů,
jak lze i na tomto úseku, ve kterém pracuje několik
set tisíc lidí, dosáhnout přesvědčivých
výsledků.
Soudružky a soudruzi poslanci, máme široké
možnosti, jak sledovat a ovlivňovat návrhy
i průběh realizace hospodářských
a finančních plánů. Jako poslanci
ale máme menší možnost se bezprostředněji
zapojit do tvorby základních podmínek při
prohlubování racionalizačních tendencí
v procesu řízení, jak jsem o nich hovořil.
Tímto problémem by se měly trvale zabývat
výbory Federálního shromáždění.
Měla by jim být podávána zpráva
o postupu řešení a o dosahovaných výsledcích.
Všichni máme zájem, aby racionalizace státní
správy, a to nejen ve smyslu zvýšení
hospodárnosti, ale především ve smyslu
zvýšení účinnosti jejího
vlivu na zefektivňování všech těch
složitých společenských a ekonomických
jevů, které řídí, o nichž
rozhoduje a pro jejichž realizaci vytváří
podmínky, byla co nejúčinnější.
Samo zaměření pozornosti nejvyššího
zastupitelského sboru na problémy řízení
a racionalizace by pak jen podtrhlo jejich význam a obecné
povědomí, že jsou nedílnou součástí
přípravy na naši šestou pětiletku.
Děkuji.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kakosovi,
který byl posledním řečníkem
před polední přestávkou. Odpolední
jednání bude řídit místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů s. Dalibor
Hanes. Jako první po přestávce vystoupí
v rozpravě poslankyně Kuželová.
Velmi vás prosím, soudružky a soudruzi, sejděme
se přesně, opakuji přesně ve 14.00
hod. Dobrou chuť vám přeji!
(Jednání přerušeno ve 12.40 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 14.00 hod.)
(Řízení převzal místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů prof. D.
Hanes).
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené súdružky a súdruhovia,
otváram odpoludňajšiu časť rokovania
spoločnej schôdzky Snemovne ľudu a Snemovne
národov. Budeme pokračovať v rozprave k vládnem
u návrhu zákona o štátnom rozpočte
čs. federácie na rok 1975. Udeľujem slovo poslankyni
Václave Kuželovej a pripraví sa poslankyňa
Růžena Kolářová.
Poslankyně SL V. Kuželová: Soudružky
a soudruzi, při projednávání státního
rozpočtu kapitoly federální ministerstvo
zemědělství a výživy, vyslechli
poslanci výborů pro zemědělství
a výživu kromě jiného též
informaci o převedení některých ústavů
vědeckovýzkumné základny, řízených
národními ministerstvy zemědělství
a výživy a zároveň byli seznámeni
s jejich zaměřením a činností.
Tato skutečnost se také odráží
v rozpočtové kapitole federálního
ministerstva. Zatímco dříve rozpočtová
kapitola federálního ministerstva zemědělství
a výživy ve výdajové části
činila 23 mil. Kčs, dosahuje po převedení
některých ústavů v plánu na
rok 1975 93 mil. Kčs. V této souvislosti bych vás
chtěla seznámit s některými záměry
vědeckotechnického rozvoje v zemědělství
a se zabezpečováním jejich realizace.
Zasedání ÚV KSČ ve dnech 14. a 15.
května letošního roku se zabývalo otázkami
plnění závěrů XIV. sjezdu strany
v oblasti vědeckotechnického rozvoje a posoudilo,
jak se tyto závěry rozpracovávají
a plní a co je třeba dělat, aby se zvýšila
úloha vědy a techniky ve zbývajících
letech 5. pětiletky a v přípravě 6.
pětiletého plánu. V usnesení Sněmovny
lidu ze 30. října 1973 bylo doporučeno výborům
Sněmovny lidu sledovat, jak příslušné
resorty plní úkoly, které ze závěrů
sjezdu strany a dalších usnesení ústředního
výboru KSČ vyplývají. V tomto pojeti
přistoupily i naše výbory k projednávání
rozpočtu federálního ministerstva zemědělství
a výživy na rok 1975.
Výbory pro zemědělství a výživu
konstatují, že nové uspořádání
vědeckovýzkumné základny odvětví
zemědělství a výživy vytváří
jeden z předpokladů pro zvládnutí
nových náročných úkolů,
kladených na vědeckovýzkumnou základnu
odvětví. Vytváří předpoklady
pro soustředění sil a prostředků
na rozhodující úkoly v souladu s dlouhodobou
koncepcí odvětví zemědělství
a výživy. Není přehnané, že
úspěšné zvládnutí rozvoje
zemědělské výroby bude závislé
na výsledcích vědy a výzkumu a na
tom, jak se nám podaří v co nejkratším
čase je uplatnit v praxi. Žijeme v době, kdy
praxe čeká na progresívní řešení
některých problémů spojených
s výstavbou a přestavbou zemědělské
velkovýroby. A naše zemědělství
má dostatek kvalifikovaných pracovníků
schopných prověřit a realizovat výsledky
vědy a výzkumu v praxi. V našich podmínkách
při prakticky vyčerpaných možnostech
rozšiřování půdního fondu,
nedostatečných zdrojích některých
surovin důležitých pro zemědělství
a ubývání pracovních sil je jedinou
cestou k dalšímu efektivnímu zvyšování
zemědělské produkce zprůmyslnění
a uplatnění vědeckotechnického pokroku.
Zemědělské výbory jsou toho názoru,
že vědeckovýzkumná základna by
se měla zaměřit na úseku rostlinné
výroby k optimálnímu využívání
půdního fondu a k vědeckému řešení
výživy rostlin a agrochemické služby,
k dalšímu růstu výroby obilovin a jejich
hospodárnějšímu využívání,
jakož i ke zvyšování výroby tukových
surovin a kvalitní objemové píce pro uvažovaný
rozvoj živočišné výroby. Dále
a rychleji je nutno pokračovat v realizaci programu zabezpečení
dostatku bílkovin z vlastních zdrojů a tak
omezovat závislost na dovozu z kapitalistických
států.
Na úseku živočišné výroby
musí věda přispět k řešení
podmínek pro budování a provoz velkokapacitních
objektů pro chov skotu, včetně intenzívní
plemenářské práce a veterinární
péče, k řešení systému
výživy zvířat a účelné
likvidaci výkalů z velkokapacitních provozů,
zvláště u prasat.
U zemědělské techniky je nezbytné
řešit soustavu strojů v rámci zemí
RVHP, dále se zabývat výzkumem mechanizace,
automatizace a elektrifikace pracovních procesů
v rostlinné a živočišné výrobě
a komplexním řešením péče
o zemědělskou techniku, jak to v loňském
roce doporučila Sněmovna lidu.
Závažné úkoly čekají vědeckovýzkumnou
základnu v oblasti ekonomiky zemědělství.
Zde vystupuje do popředí nutnost dořešit
řídící strukturu nových velkovýrobních
celků a ekonomické vztahy v kooperačních
seskupeních, do hloubky propracovat potřebné
metody a operativně zavádět výpočetní
techniku jako nezbytnou podmínku pro přechod řízení
zemědělství na odpovídající
vysokou úroveň. Je třeba se orientovat na
řešení otázek rozvoje odvětví
jako celku a jeho vztah k ostatním odvětvím
národního hospodářství.
Je nezbytné, aby pracovníci vědy a výzkumu
vytvářeli již v průběhu řešení
úkolů předpoklady pro zavádění
výsledků do provozu. Praxe potřebuje zcela
jednoznačný návod provozně ověřeného
souboru opatření z agrotechniky, výživy,
ochrany, technologie a techniky sklizně. Komplikovanější
je situace v živočišné výrobě
z hlediska stavebního řešení a technologických
systémů. Bylo by třeba, aby zemědělská
investiční výstavba zejména nyní
v nové etapě, kdy jsou budovány nové
velkokapacitní stavby, probíhala podle opakovaných
a později typových projektů, abychom v ní
maximálně uplatnili prvky průmyslové
výstavby. Aby to byly stavby ověřené
praxí, moderní, aby shromažďovaly vědeckotechnické
poznání naše i světové, aby byly
laciné, umožňovaly stavět rychle a levně,
aby byly z estetického hlediska pěkné a vyhodnocovat
soubor opatření v rámci kooperačních
seskupení a celých okresů. Prvé zkušenosti
z ověřování nových poznatků
zemědělského výzkumu již máme
ze sdružení státních statků Tachov,
kde byly řešeny a realizovány nové soustavy
výživy rostlin v rámci celého okresu.
Obdobně vyúsťuje řešení
úkolu rozvoje čs. bramborářství
do výstavby dvou experimentálních objektů
na výrobu sadbových a konzumních brambor
v JZD Brtnice a Okrouhlice. K úspěšnému
řešení složitých problémů
rozvoje zemědělství se vytvářejí
široké kolektivy pracovníků z řad
vědních oborů, výzkumu a vývoje,
které jsou a musí být ve spojení s
praxí. Své výsledky ověřují
přímo v zemědělských podnicích.
Znamená to, že přenášejí
nové poznatky do praxe již v procesu řešení.
Domníváme se, že tato forma spojení
výzkumu s praxí je velmi účinná,
neboť tyto objekty jsou nejenom novým zdrojem zkušeností
a podnětů pro další kvalitativně
vyšší řešení, ale především
jsou praktickou ukázkou pro ostatní zemědělské
podniky.