Chtěla bych se zde pozastavit a položit otázku,
v jaké míře využíváme
zemědělských škol pro výzkumnou
činnost. Dělba práce mezi školami a
pracovišti akademií věd by přispěla
k formování nových, vysoce kvalifikovaných
odborníků, kteří v budoucnu převezmou
odpovědné řídící funkce.
Vědeckotechnická základna plní nezastupitelnou
úlohu při rozvíjení vědeckotechnické
revoluce. Čím více bude socialistická
inteligence chápat své poslání a přispívat
svými schopnostmi k rozvoji společnosti, tím
významnější místo v ní
zaujme a získá prostor pro svou tvůrčí
práci. Bez tvůrčí práce a aktivity
inteligence by nebylo rozvoje vědy a techniky, právě
tak jako bez obrovské práce dělníků
a rolníků by objevy vědy a techniky musely
ležet ladem.
Na tyto otázky je a bude i nadále zaměřena
pozornost našich zemědělských výborů.
Systematickou kontrolou chceme přispět k realizaci
usnesení našeho výboru ze září
a pléna Sněmovny lidu z října m. r.
a k plnění úkolů v oblasti vědeckotechnického
rozvoje. Musíme dosáhnout toho, aby ve smyslu jednání
listopadového pléna ÚV KSČ letošního
roku i výsledky vědy a výzkumu aktivněji
než doposud ovlivňovaly další rozvoj odvětví
zemědělství.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Kuželovej. Udeľujem slovo poslankyni
Kolářovej. Do rozpravy sa pripraví poslanec
E. Trávníček.
Poslankyně SL R. Kolářová:
Vážené soudružky a soudruzi, stranické
a státní orgány věnují v posledním
období zvýšenou pozornost vývoji naší
populace. Byla přijata celá řada významných
sociálně ekonomických opatření,
která bezesporu výrazně přispěla
k tomu, že můžeme dnes konstatovat, že vývoj
porodnosti u nás dosáhl nebývalého
vzestupu. V referátě na listopadovém plénu
ÚV KSČ se konstatuje, že se letos narodí
přibližně o 60 tisíc dětí
víc než v roce 1970 a bude to nejvíce od roku
1947.
Jistě z tohoto vývoje máme všichni radost.
Nemůžeme se však spokojit pouze s tímto
příznivým výsledkem, ale jako dobří
a starostliví hospodáři se musíme
postarat o to, abychom našim dětem a jejich rodinám
zabezpečili potřebnou společenskou pomoc,
abychom napomáhali rodinám vytvářet
co nejpříznivější podmínky
pro výchovu dětí. Tím současně
můžeme účinně působit,
aby se zvyšoval počet rodin s dvěma, ale zejména
se třemi dětmi.
Když dnes projednáváme návrh státního
rozpočtu, chtěla bych se pozastavit u některých
výdajových položek, které právě
umožňují, aby i nadále v roce 1975 byla
trvale poskytována celá široká škála
finanční pomoci státu rodinám s dětmi.
Jsou to například výdaje na výplatu
rodinných přídavků, mateřských
příspěvků, finanční
pomoc při narození dítěte, novomanželské
půjčky, dotace k cenám dětského
zboží, slevy na nájemném, na úhradě
poplatků v jeslích, mateřských školách,
ve školních jídelnách apod.
Již v současné době dosahují
celkové náklady, které na společenskou
pomoc rodinám s dětmi ve všech formách
vynakládáme, asi 25 mld Kčs; z toho přímá
peněžní pomoc představuje téměř
14 mld Kčs. Největší položku z
této částky tvoří výdaje
na rodinné přídavky. A protože nám
narůstají rodiny s dvěma dětmi, a
my si všichni přejeme, aby tento trend byl zaznamenán
v roce 1975 i u rodin s třemi dětmi, znamená
to, že narůstají tyto výdajové
položky v našem rozpočtu. Z údajů,
které máme k dispozici víme, že se zvýšil
počet dětí, na které byly vypláceny
rodinné přídavky, o více než
40 tisíc dětí a že došlo i k růstu
počtu vyplacených rodinných přídavků
na dvě děti o necelých 30 tisíc, což
se výrazněji musí projevit i v rozpočtových
výdajích této skupiny, neboť na dvě
děti vyplácíme už 430 Kčs, zatímco
na jedno 90 Kčs. Správně je tedy počítáno
s růstem výdajů dávek nemocenského
pojištění o 3,5 % jak se uvádí
v návrhu rozpočtu.
Podle zákona č. 99 z roku 1972 byly také
zvýšeny příplatky k přídavkům
na děti na 300 Kčs měsíčně,
jsou-li děti invalidní. Početně nejde
o velkou skupinu dětí a v rozpočtu nehraje
velkou roli. Ale přece jen se musíme pozastavit
nad tím, že narůstá počet invalidních
dětí z celkového počtu dětí,
na které se vyplácejí přídavky.
V roce 1970 to bylo 0,24 % a v letošním roce je to
0,36 % dětí. Protože nám jde nejen o
kvantitivní hlediska vývoje populace, ale i o to,
aby se rodily duševně i fyzicky zdravé děti,
bude asi správné, aby i těmto otázkám
byla věnována náležitá pozornost
a aby také byly podle společenské potřeby
využity rozpočtové prostředky na zabezpečení
všestranné péče invalidních dětí,
včetně dostatečných kapacit léčebných
zařízení a domovů, v nichž by
tyto děti měly možnost připravovat se
na specifická povolání. Lépe však
bude, podaří-li se této invaliditě
předcházet.
Když jsme projednávali ve výborech pro sociální
politiku otázky vývoje populace, konstatovali jsme,
že je třeba operativně zabezpečit dostatek
lůžek v porodnicích a ženských
odděleních tak, aby byla zabezpečována
a dále prohlubována ústavní a mimoústavní
péče o matku a novorozence. Myslím si, když
dokážeme dobře a účelně
hospodařit s prostředky, které stát
na zdravotní péči poskytuje a které
rok od roku narůstají a pro rok 1975 již překročily
částku 15,5 mld Kčs, dokážeme
také zabezpečit, aby zdravotní péče
novorozeňatům i jejich maminkám se opravdu
zkvalitnila.
Nemalé starosti nám působí téměř
trvalý nedostatek kapacit jeslí, který se
v posledním období ještě prohloubil
zvýšenou porodností. Současná
kapacita těchto zařízení se pohybuje
okolo 70 tisíc míst a ke konci letošního
roku by mělo být dosaženo pro děti do
3 let asi 82 tisíc míst v jeslích a jeselských
zařízeních. Ukazuje se, že to je opravdu
málo; potřeba podle počtu nevyřízených
žádostí o umístění dětí
do těchto zařízení je daleko vyšší.
Při projednávání těchto otázek
v našich výborech poslanci upozorňovali na
naléhavost tohoto, pro další populační
vývoj tak závažného problému.
Když zde dnes o tom hovořím, uvědomuji
si, že jsou tyto skutečnosti vládě ČSSR
známé a že v tomto smyslu byla již přijata
konkrétní usnesení vládních
orgánů. Uvědomuji si rovněž,
že populační politika našeho státu
musí být plně v souladu s našimi ekonomickými
možnostmi. V tomto smyslu byly tyto otázky projednávány
i na schůzi předsednictva Federálního
shromáždění.
Návrh rozpočtu s rozšiřováním
kapacit těchto zařízení počítá
a je to plně na místě, avšak domnívám
se, že jen tímto postupem se nepodaří
tento problém zcela vyřešit.
Chtěla bych připomenout, že by bylo potřebné
ve větší míře než dosud
zainteresovat na budování jeslí i mateřských
škol závody a JZD a tak napomoci k urychlenému
řešení tohoto, společensky velmi závažného
problému.
Na řadě příkladů z volebních
obvodů by bylo možné doložit, že
ne vždy rozhodující stránkou, zda se
tato zařízení budou nebo nebudou stavět,
nejsou finanční prostředky, ale i pochopení
funkcionářů národních výborů
a řídících hospodářských
pracovníků pro tyto potřeby a odhodlání
operativně a iniciativně je řešit.
Myslím, že i my, poslanci Federálního
shromáždění ve svých volebních
obvodech bychom mohli napomoci v řešení tohoto
problému tím, že budeme ve své politické
práci věnovat těmto otázkám
patřičnou pozornost, aby se tak stala předmětem
trvalé pozornosti všech funkcionářů,
kteří ve své pravomoci mohou o těchto
otázkách rozhodovat.
Na závěr svého diskusního vystoupení
bych chtěla ocenit, že rozpočet, tak jak nám
byl předložen k projednávání,
vytváří v oblasti zdrojů dostatečné
předpoklady k tomu, aby plánované výdaje
na zabezpečení populační politiky
našeho státu byly plně zajištěny.
Tato opodstatněná starost naší společnosti
o rozvíjení životní úrovně
rodin s dětmi přispívá k upevňování
jejich sociálních a životních jistot.
To je také zcela v souladu s úkoly, které
v této oblasti vytyčilo listopadové plenární
zasedání ÚV KSČ. Záleží
tedy na nás všech, abychom přiložili ruku
k dílu a pomohli tyto cíle ústředního
výboru uskutečňovat.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdružke Kolářovej a udeľujem
slovo poslancovi Emilu Trávníčkovi.
Poslanec SN E. Trávníček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, v
příštím roce bychom chtěli, jak
to vyjadřují úkoly zapracované do
vrcholných národohospodářských
plánů příštího roku, úspěšně
dovršit realizaci záměrů celé
páté pětiletky a zabezpečit dobrou
výchozí základnu přechodu do období
další pětiletky.
To, co zde bylo řečeno o podmínkách
dalšího rozvoje naší společnosti
a o jejích potřebách v příštím
roce ukazuje, jak závažné úkoly a problémy
se do posledního roku probíhající
pětiletky soustřeďují.
Zabezpečit jejich naplnění, dosáhnout
vytyčených cílů a úspěšně
se přitom vypořádat i s problematikou nových,
zvláště pak vnějších podmínek
dalšího rozvoje naší ekonomiky, to vše
si na mnoha jejích úsecích a v řídící
oblasti vyžádá skutečně nový,
důslednější a rozhodnější
postup. Jeho společnou - možno tak říci
- základnou bude snaha zmobilizovat dosažitelné
rezervy ekonomiky a řízení, zabezpečit
vysokou úroveň tvorby zdrojů, využít
možností prohloubení hospodárnosti a
celkově dosáhnout vyšší efektivnosti
našeho národního hospodářství.
Řekl bych, že zvlášť velké
pozornosti všech orgánů hospodářského
řízení si vyžádá zabezpečení
progresívně plánovaného růstu
zisku, a to zvláště po stránce vytváření
podmínek, vedoucích ke snížení
celkových nákladů a působících
na zhospodárňování výroby.
V tom směru budou tvorbu plánované výše
zisku ovlivňovat hlavně tendence dalšího
vývoje materiálových a jiných nákladů
a dále náklady na mzdy a ostatní osobní
výdaje, které se ukazují nejprogresívnější
složkou v oblasti nákladů, neboť jejich
růst je zatím v poměru k tempu růstu
výkonů podstatně pomalejší. Pozornosti
si však zasluhuje i vývoj ostatních nákladů
a výdajů, tedy zejména bankovních
úroků z provozních a investičních
úvěrů, jakož i pojistného a ostatních
plánovatelných položek finančních
nákladů, jehož tempo růstu je na příští
rok plánováno 6 %, tedy prakticky ve stejné
výši, v jaké je plánován růst
upravených výkonů.
Velmi pozitivně se na zabezpečení progresívně
stanovených úkolů v tvorbě zisku a
při snižování nákladů
ve výrobní sféře a v nevýrobní
sféře mohou projevit opatření vlády
z října tohoto roku, budou-li důsledně
prováděna a dodržována. V řadě
případů jde u nich o výdaje, na které
i naše veřejnost často citlivě reaguje.
Mám zde na mysli zejména různé výdaje
na cestovné při domácích a zahraničních
cestách, různé ty odměny za přednášky
a expertízy či za příspěvky
do časopisů, některé výstavní
akce, míru spotřeby pohonných hmot, režimy
výprodejových akcí a podobně i růst
výdajů v našich rozpočtových
organizacích za nakupovaný materiál a tendence
dalšího růstu řídicího
a správního aparátu, kterým je nutno
zavčas čelit.
Myslím si, že v souvislosti s potřebou zhospodárnění
výdajů na cestovné by se celá řada
našich organizací měla zvlášť
zamyslet i nad způsobem, jakým jsou pořádána
různá školení a kursy a jaká
bývá jejich kvalita a přínos. Některé
organizace si zvykly pořádat tyto akce na místech
vzdálených a režijně nákladných
a přitom ne vždy je dosažený přínos
školení úměrný celkově
vynaloženým nákladům.
V úsilí o zabezpečení vyšší
úrovně efektivnosti národního hospodářství
a při prohlubování hospodárnosti musí
naše hospodářské organizace věnovat
potřebnou pozornost i dalším kategoriím
výdajů nevýrobní povahy a také
vývoji výdajů za služby nevýrobní
povahy. Zmíněná opatření vlády
sledují v této oblasti zejména dosažení
přiměřenějších a účelnějších
výdajů na různé náborové
příspěvky a nákladové paušály,
jakož i za propagaci a reklamu, kdekoliv prováděnou.
Neméně vážně by se měly
naše hospodářské organizace v příštím
roce zamýšlet i nad další složkou
jejich finančních výdajů, jakou představují
manka a škody, zjištěné při realizaci
jejich úkolů, či zaplacené jimi penále
a pokuty. Měly by se jimi zabývat zejména
proto, že jde o zcela neproduktivní výdaje,
které většinou ukazují na různé
a mnohdy vážné nedostatky v činnosti
podniků, na nedostatky v péči o svěřený
jim socialistický majetek a jeho ochranu atd.
Všechny tyto výdaje neproduktivní povahy dosáhly
v roce 1971 5,5 mld Kčs, v následujícím
roce 4,7 mld Kčs a v minulém roce částky
4,4 mld Kčs. V letošním roce za první
tři čtvrtletí dosahují 2,6 mld Kčs.
Dalo by se tedy říci, že od roku 1971 se tyto
výdaje postupně snižují a v tom smyslu
z hlediska potřeb našeho finančního
hospodářství příznivě
vyvíjejí.
Avšak i v této oblasti se, podobně jako tomu
je jinde, skrývají za celkově příznivým
vývojem některé negativní jevy, které
signalizují, že zdaleka není ještě
vše v pořádku.
Tak např. manka a škody zjištěné
za první tři čtvrtletí 1974 jsou ve
srovnání se stejným obdobím minulého
roku vyšší o 14,8 % a i pokuty a penále
jsou vyšší o 2,4 %. Zvlášť výrazně
se v letošním roce zejména zvýšila
manka a škody zjištěné v organizacích
energetiky, v organizacích chemického průmyslu
a ve zdravotnictví a relativně o desítky
procent též v oblasti zahraničního,
obchodu (zatím bez organizací umístěných
ve zničeném Veletržním paláci),
u státních statků a organizací zemědělského
nákupu a u národních ministerstev průmyslu.
Podobně výdaje za pokuty a penále vykázaly
větší růst zejména u spojů,
dopravy a chemického průmyslu. Relativně
největší zvýšení představují
při indexu 368 pokuty a penále u ministerstev školství.
Uváděné skutečnosti naznačují
potřebu věnovat nemenší pozornost také
všem podmínkám, které mohou v příštím
roce neplánovitě ovlivňovat vznik a míru
všech těchto neproduktivních výdajů,
zejména věnovat zvýšenou pozornost zkvalitnění
konkrétní organizátorské, rozhodovací
a kontrolní činnosti s cílem předcházet
možnému vzniku těchto nežádoucích
výdajů.
Závěrem bych se chtěl leště zmínit
o jednom dalším faktoru, ovlivňujícím
míru různých ztrát a výdajů,
totiž o vytváření podmínek pro
bezpečnou práci v našich závodech. Je
jistě potěšitelné, že proti předešlému
roku je u nás počet úrazů v prvních
třech čtvrtletích nižší
asi o 8 a půl tisíce případů
a že také v důsledku toho můžeme
denně vyrobit více zboží v hodnotě
několika desítek milionů Kčs. Avšak
i přes tyto úspěchy se musíme dívat
na pracovní úrazovost jako na stále vážný
společenský problém. Jen letos s ní
spojená absence pracovníků připravila
naši společnost v hodnotě výroby asi
o 1,6 mld Kčs a další náklady vznikly
prostojem výroby, léčením a rehabilitací
postižených a v některých případech
i v souvislosti s následným sociálním
zajištěním.
Jestliže budeme proto v příštím
roce uplatňovat zvýšené nároky
na úroveň řízení a hledat zdroje
a rezervy ke zvládnutí rostoucích úkolů,
pak se přimlouváme též o to, aby péče
o bezpečnou práci se stala skutečně
nedílnou součástí každodenního
řízení a nebylo v ní připuštěno
jakékoli podceňování a nedodržování
základních požadavků.
Soudružky a soudruzi, to, co jsem zde ve svém vystoupení
přednesl, vystupuje zvlášť do popředí
po listopadovém plénu ÚV KSČ, kde
generální tajemník ÚV KSČ soudruh
Husák ve zprávě zvlášť zdůraznil
potřebu dosáhnout vysoké hospodárnosti
a efektivnosti národního hospodářství.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Poslanec Trávníček vystúpil
ako posledný z prihlásených rečníkov.
Súdružky a súdruhovia, praje si ešte niekto
slovo? (Nikdo.) Nikto.
Vyhlasujem rozpravu za skončenú. Žiadam súdruha
ministra Léra o záverečné slovo.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.:
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
plnění úkolů v roce 1975 bude velmi
náročné. Rozhodující úlohu
zde bude mít, jak zdůraznilo listopadové
plénum ÚV KSČ, řízení,
jeho kvalita, důslednost, konkrétnost, iniciativní
přístup k řešení všech úkolů
a problémů.
Vláda si je plně vědoma této skutečnosti
a proto přijala řadu konkrétních opatření
na úseku investiční výstavby, zahraničního
obchodu, zajištění vnitřního
trhu, jakož i soubor opatření ke zvýšení
efektivnosti a hospodárnosti na všech úsecích
národního hospodářství, aby
úkoly plánu a rozpočtu na příští
rok byly splněny.
Vláda oceňuje, že projednávání
státního rozpočtu na příští
rok ve Federálním shromáždění
se neslo duchem velké náročnosti a že
poznatky poslanců, obsažené v jejich vystoupeních
ve výborech i dnes na plénu podporují úsilí
vlády. Této podpory si vláda velmi váží.
Jsme přesvědčeni, že společným
úsilím všech pracujících pod
vedením Komunistické strany Československa
velmi náročné, ale reálné úkoly
v roce 1975 budou splněny, a že tak společně
úspěšně dovršíme splnění
celé naší 5. pětiletky.