Celá činnosť RVHP neustále dokazuje,
že hospodárska spolupráca je procesom nevyhnutným
a jednotným. Aj zmeny Štatútu a Dohoovru správne
vyjadrujú dosiahnutý stupeň budovania socialistického
spoločenstva a vytvárajú potrebné
nástroje na jeho ďalšie upevňovanie a
rozvoj, na rozšírenie jeho podielu na utváraní
budúcich osudoch ľudstva. Prihováram sa preto,
aby Federálne zhromaždenie vyslovilo s predloženým
vládnym návrhom súhlas.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Šlapkovi. Slovo má poslanec
Chlad.
Poslanec SN R. Chlad: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, stojíme bezprostředně před
aktem potřebného odsouhlasení Protokolu o
změnách Statutu Rady vzájemné hospodářské
pomoci a Úmluvy o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách Rady vzájemné
hospodářské pomoci.
Úvodní zpráva místopředsedy
vlády ČSSR doc. ing. Rohlíčka, jakož
i obě zpravodajské zprávy výstižně
ovětlily význam a kvalifikovaně odůvodnily
vládní návrh schvalovaných usnesení.
Poté lze těžko očekávat v tomto
směru od rozpravy další hlubší
pohledy a kvalitnější argumentaci odůvodňující
předložený vládní návrh.
Přesto mi dovolte vyjádřit několik
pohledů našeho průměrného občana-ekonoma
k projednávanému bodu.
Především je nesporně uznávána
nezbytnost rozvoje a zdokonalování ekonomické
integrace jako základní předpoklad zabezpečování
dynamického rozvoje, ekonomické síly společenství
socialistických zemí. Vysoce se hodnotí rámec
takovéto významné a rozsáhlé
hospodářské spolupráce, daný
mj. respektováním úplné rovnoprávnosti
a vzájemných výhod v souladu se zásadami
socialistického internacionalismu.
Článek III. bod 1 změny Statutu Rady vzájemné
hospodářské pomoci přímo nabízí
a vytváří základní podmínky
pro nepředstavitelné možnosti rozvoje socialistického
hospodářství, pro efektivnější
využívání všech předností
socialistické ekonomiky, pro racionálnější
zhodnocování nevyčerpatelného surovinového
bohatství, pro cílevědomý rozvoj výrobního
potenciálu zabezpečujícího rostoucí
požadavky a potřeby socialistického člověka
dneška a zítřka. Kdyby bylo někomu uloženo
vybrat z tohoto III. článku, který odstavec
je významnější nebo důležitější,
velmi těžko by se rozhodoval. Tím chci potvrdit,
že opodstatněnost změny co do důležitosti
je ve svém obsahu vzácně vyrovnána
a že každá statutární věta
má svůj hluboký praktický význam.
Neobyčejný rozsah, významné etapové
politickohospodářské dopady, velkorysost
jednotlivých projektů, to vše se vybavuje při
studiu jednotlivých řádků přílohy
1 předloženého materiálu. Můžeme
konstatovat, že takovýto statut, resp. jeho změny,
dávají vysoce progresívní platformu
ke konkrétnímu naplňování principů
socialistické integrace pro ten nejširší
realizační záměr.
Jsme generačními svědky rozvinutí
mohutné epochy - realizačního procesu socialistické
integrace. Takovýto rozmach nabízí neopakovatelné
šance pro jednotlivé národní ekonomiky.
Vyžaduje kvalitní komplexní prognostiku, vyžaduje
koncepční koordinaci národohospodářských
plánů, vyžaduje odpovědné a promyšlené
rozhodování o směrech a výhodnosti
specializací. Vyžaduje samozřejmě i
notnou dávku tzv. podnikatelského rizika.
Jsem přesvědčen, že jsme na to dobře
připraveni, že máme dostatek schopných
lidí. Snad bychom měli v praxi přece jenom
přidat větší dávku důvěry
a podpory ve prospěch realizátorů této
významné epochy za účelem posílení
jejich pocitu větší perspektivní stability
a rozumné odvahy.
Realizační proces nám přináší
nové pojmy a bude vyžadovat nové přístupy,
nové ekonomické nástroje a řešení.
Kromě těch základních oblastí,
jako je technická specializace a kooperace výroby,
směna zboží a doprava, se urychleně
pracuje na přizpůsobení měnové
a finanční oblasti, na metodickém sjednocování
informačních soustav a na srovnatelnosti statistického
výkaznictví. Podle dostupných informací
se zdá, že vývoj v těchto, naposled
jmenovaných oblastech, není adekvátní
potřebám, je pomalejší. Dále
lze předpokládat, že do popředí
budou stále více vystupovat náklady na přepravu.
Při posuzování efektivnosti předpokládaných
kooperací by měly hrát jednu z nejdůležitějších
rolí.
Rovněž se domnívám, že i stávající
kalkulační metody, podle kterých rozhodujeme
o rentabilitě produkce rublu nebo dolaru v zahraničním
obchodě, přestávají být v integraci
uživatelnými. Budeme muset pravděpodobně
přistoupit k integračnímu kalkulování
komplexních výrobních nákladů,
tj. včetně přepravy ze surovinového
centra, očišťovat tyto o vliv dotací toho
kterého kooperujícího státu a nikoliv
brát za základ státní velkoocbodní
cenu platnou v zemi finálního producenta, resp.
vývozce.
Vlastní realizační proces je svými
výsledky pochopitelně rozhodující.
Potvrzuje správnost předpokladů, ukazuje
však i na chyby, reguluje a upravuje původní
záměry. Dnešní předložená
změna je jednou výslednicí takového
přirozeného procesu.
Dnešním schválením Protokolu o změnách
Statutu RVHP a Úmluvy o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách RVHP dáváme
zelenou k dalšímu významnému kroku všestranného
rozvoje ekonomik zemí RVHP. Doporučuji rovněž
vládní návrh schválit.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji poslanci Chladovi.
Soudružky a soudruzi, hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo.) Vyhlašuj i rozpravu za
skončenou.
Žádá místopředseda federální
vlády s. Rohlíček závěrečné
slovo? (Nežádá.) Nežádá.
Ptám se společných zpravodajů, zda
žádají o závěrečné
slovo. (Nežádají.) Rovněž ne.
Můžeme proto přistoupit k hlasování
o vládním návrhu, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
ČSSR k souhlasu Protokol o změnách Statutu
RVHP a Úmluvy o právní způsobilosti,
výsadách a imunitách RVHP, podepsaný
v Sofii dne 21. června 1974.
Konstatuji, že v zasedací síni je přítomno
150 poslanců Sněmovny lidu, 60 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České socialistické
republice a 62 poslanců Sněmovny národů
zvolených ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou schopné se usnášet.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců souhlasí s vládním
návrhem, jak ho doporučil společný
zpravodaj, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna národů s návrhem souhlasí.
Nyní budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.
Kdo souhlasí s vládním návrhem, doporučeným
společným zpravodajem, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Také Sněmovna lidu návrh schválila.
Mohu proto závěrem konstatovat, že Federální
shromáždění ČSSR souhlasí
s Protokolem o změnách Statutu RVHP a Úmluvou
o právní způsobilosti, výsadách
a imunitách RVHP, podepsaným v Sofii dne 21. června
1974.
Dalším bodem pořadu je
Vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
26/1964 Sb., o vnitrozemské plavbě (tisk 77)
Za vládu ČSSR odůvodní návrh
ministr dopravy s. Štefan Šutka.
Ministr dopravy ČSSR dr. ing. Š. Šutka:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci! Skôr
než pristúpime k prerokúvaniu novelizácie
zákona o vnútroštátnej plavbe, dovolím
si aspoň v krátkosti pripomenúť hlavné
úlohy vodnej dopravy, vyplývajúce zo záverov
XIV. zjazdu KSČ.
Ide predovšetkým o orientáciu na väčšie
využívanie vodnej dopravy, o modernizáciu lodného
parku rozvoj československých prístavov.
Naša vodná doprava, ktorú zabezpečujú
dve plavebné organizácie - Čs. plavba dunajská
a Čs. plavba labsko-oderská - má vzrásť
do roku 1990 (oproti roku 1970) čo do objemu prepravy 4,5
násobne a v prepravných výkonoch takmer dva
aj polkrát.
V zahraničnej preprave bude zabezpečovať najmä
spojenie ČSSR s námornými prístavmi
a počíta sa aj s rozšírením prepráv
do ďalších prístavov v dunajskej i labskej
oblasti, najmä po dokončení niektorých
prieplavov.
Objem zahraničných prepráv má v porovnaní
s rokom 1970 vzrásť do roku 1990 viac ako dvojnásobne
a výkony budú takmer 2,5 krát vyššie.
Vo vnútroštátnej doprave dôjde k podstatnému
rastu výkonov vodnej dopravy najmä v dôsledku
zásobovania veľkoelektrární uhlím,
zvýšenou prepravou štrkopiesku a ďalších
materiálov.
Pre zabezpečenie týchto zvýšených
požiadaviek sa počíta s modernizáciou
zastaralých prístavných objektov, s výstavbou
nových zariadení a s predĺžením
splavnosti niektorých riek, pričom bude sledovaná
maximálna mechanizácia ložných prác.
V ČSR sa uskutoční rekonštrukcia a dostavba
plavebných komôr na Labe a Vltave a počíta
sa aj s kanalizovaním dolnej Labe a so splavnením
Odry až do Ostravy, v rámci integrácie s Poľskou
ľudovou republikou.
V SSR majú pokračovať práce na splavnení
Váhu a dolnej Moravy a v nadväznosti na dokončení
prieplavu Rýn-Mohan-Dunaj by sa mal dobudovať prístav
Bratislava a prístav na dolnom Váhu.
Lodný park bude doplňovaný novými
typami plavidiel, vybavenými modernou technikou, umožňujúcou
plavbu i za sťažených podmienok. Celková
tonáž lodného parku má do roku 1990
vzrósť o 120 % (oproti roku 1970). K zabezpečeniu
čo najvyššej prevádzkyschopnosti plavidiel
sa uskutoční výstavba ďalších
opravárenských dielní v oblasti Mělníka
a Bratislavy.
K ďalšiemu zvyšovaniu kvality lodného parku
prispeje unifikácia lodného zariadenia a špecializácia
výroby, ktorá sa uskutočňuje v rámci
RVHP.
Naznačený technický rozvoj už sám
osebe vyvoláva potrebu novelizácie terajšieho
zákona o vnútroštátnej plavbe. Ide o
vytvorenie právnych predpokladov pre zabezpečenie
dostatočného vplyvu štátnych orgánov
na technický stav plavidiel a tým i na bezpečnosť
plavebnej prevádzky.
Podľa súčasného právneho stavu
preskúmava Štátna plavebná správa
spôsobilosť plavidla pre plavbu, a to po dokončení
alebo prestavbe plavidla a pred vydaním lodného
osvedčenia. Doteraz však chýbal právny
podklad pre povinne vykonávaný štátny
odborný dozor v priebehu stavby alebo prestavby plavidla.
Vzhľadom na to, že nároky na bezpečnosť
i technické vybavenie plavidiel neustále rastú,
je potrebné, aby sa už pri stavbe, rekonštrukcii
alebo pri modernizácii plavidiel vykonával štátny
odborný technický dozor povinne. Iba tak
je možné zabezpečiť dodržanie predpísaných
konštrukčných noriem i z hľadiska použitých
materiálov i stavebnej technológie. Pre riadny výkon
tohto technicky náročného dozoru nie sú
plavebné správy dostatočne vybavené
ani personálne. Doteraz platný zákon nezabezpečuje
v plnej miere ani nezávadnosť technického stavu
plavidiel po celý čas ich používania
v prevádzke. Je to dôsledok toho, že uskutočňovanie
periodických prehliadok ukladá plavebným
podnikom, resp. plavebnej správe len ich sledovanie.
Uvedené nedostatky viedli k rozhodnutiu prehĺbiť
výkon štátneho odborného dozoru na technický
stav plavidiel tým, že tento dozor bude zverený
špecializovanej organizácii, ktorá disponuje
odborne fundovanými pracovníkmi a má v tomto
odbore dlhoročné skúsenosti. V ČSSR
vykonává technický dozor pri stavbách,
prestavbách a opravách lodí pre domácich
i zahraničných záujemcov za úplatu
Československý lodný register, organizačne
začlenený do "INSPEKTY" - podniku Federálneho
ministerstva zahraničného obchodu. Vláda
ČSSR prerokovala zásady novelizácie zákona
o vnútrozemskej plavbe a svojim uznesením z 5. júla
1973 č. 205 vyslovila súhlas previesť Československý
lodný register z pôsobnosti Federálneho ministerstva
zahraničného obchodu do pôsobnosti Federálneho
ministerstva dopravy, a to ku dňu nadobudnutia účinnosti
novelizovaného zákona.
Novelizovaný zákon § 9 a 10 poveruje Čs.
lodný register výkonom odborného technického
dozoru nad stavbou, rekonštrukciou, prípadne modernizáciou
plavidiel, ako aj vykonávaním poriodických
prehliadok týchto plavidiel v priebehu ich používania
v plavebnej prevádzke.
Je možno očakávať, že toto opatrenie
prispeje k zlepšeniu technického stavu plavidiel i
k bezpečnosti plavebnej prevádzky. Počíta
sa s tým, že vykonávacím predpisom bude
Čs. lodný register poverený aj výkonom
štátneho odborného technického dozoru
na technické zariadenie na plavidlách. Okrem toho
bude táto inštitúcia i naďalej plniť
úkoly technického dozoru pri stavbe plavidiel pre
zahraničných záujemcov, najmä pre Sovietský
zväz.
Ďalším dôvodom novelizácie zákona
o vnútroštátnej plavbe je potreba sankcionovať
faktický stav v usporiadaní štátnej
správy vo veciach plavby. Nositeľom odborného
dozoru nad vnútroštátnou plavbou i ostatných
úloh štátnej správy vo veciach plavby
je podľa doterajšej právnej úpravy Federálne
ministerstvo dopravy a jemu podriadená Štátna
plavebná správa v Bratislave s pôsobnosťou
pre celú ČSSR.
V dôsledku federatívneho usporiadania štátu
došlo fakticky k rozdeleniu tejto pôsobnosti medzi
Štátnou plavebnou správou v Bratislave a vedúcou
pobočkou Štátnej plavebnej správy so
sídlom v Prahe. Toto rozdelenie výkonu štátnej
správy sa v praxi plne osvedčilo a prinieslo značnú
úsporu nákladov spojených so zabezpečovaním
výkonu štátnej správy. Štátna
správa v Prahe bude podľa § 2 ods. 3 návrhu
zákona vykonávať svoju pôsobnosť
na území Českej socialistickej republiky
a Štátna plavebná správa v Bratislave
bude mať pôsobnosť na území Slovenskej
socialistickej republiky.
Novela zákona pamätá aj na širšie
vymedzenie pôsobnosti oboch plavebných správ,
ktorých hlavným poslaním bude:
- starať sa o plavebnú bezpečnosť na vodných
cestách a v prístavoch,
- vykonávať dozor nad dodržiavaním predpisov
týkajúcich sa plavby,
- rozhodovať o prevádzkovej spôsobilosti plavidiel
a viesť ich evidenciu,
- a napokon overovať spôsobilosť členov
lodných posádok na vedenie plavidiel i k obsluhe
strojového a iného zariadenia.
Tým sa súčasne vymedzuje sféra pôsobnosti
správ vo vzťahu k orgánom Verejnej bezpečnosti
- konkrétne k riečnym oddielom VB - ktorých
poslaním je predovšetkým chrániť
verejný poriadok, bezpečnosť osôb a majetku.