V popředí našeho trvalého zájmu
byla a je výstavba hlavního města Prahy a
Bratislavy. V obou městech jsme v této pětiletce
přistoupili k zásadnímu a komplexnímu
řešení otázek bydleni, dopravy a životního
prostředí, a to z hlediska dlouhodobé perspektivy.
Jde o mimořádně náročné
úkoly, které si vyžadují nebývalou
koncentraci investičních prací a dodávek
a rozsáhlé přesuny stavebních kapacit
z ostatních krajů. I když patrně nebudou
zcela splněny některé plánované
úkoly, zejména v Praze, podařilo se v této
pětiletce soustředit kapacity tak, že rozsah
stavebních prací bude v Praze i v Bratislavě
zhruba dvojnásobný proti předcházející
pětiletce. V nastoupené linii je třeba pochopitelně
pokračovat i v příštím pětiletí.
Tyto výsledky ovšem neznamenají, že se
nám už podařilo zvládnout celý
cyklus reprodukce základních prostředků.
Vzdor velkým tlakům se sice podařilo regulovat
do určité míry zahajování staveb,
avšak stále velký počet rozestavěných
akcí je jednou z hlavních příčin
dlouhých lhůt výstavby a zpožděných
terminů, v nichž jsou některé kapacity
uváděny do provozu. Přestože se růst
rozpočtových nákladů zpomaluje, stále
nemůžeme být spokojeni, zvláště
ve srovnání se zahraničím, s vývojem
měrných investičních nákladů
na jednotku výroby a kapacity.
Pro investiční politiku má klíčový
a zásadní význam stanovení celkového
rozsahu a struktury investic, které musí být
v nezbytném souladu s reálnými možnostmi
ekonomiky i s podmínkami realizace jednotlivých
investičních akcí.
Proto musíme a budeme preferovat stavby s rychlou návratností,
především takové, které nám
pomohou řešit situaci v zahraničním
obchodě a na vnitřním trhu. U všech
staveb pak musí vždy platit hledisko národohospodářské
efektivnosti. To znamená, že i investiční
akce, které jsou pro národní hospodářství
životně důležité, je třeba
stavět jen za nezbytně nutné náklady.
Při stanovení celkového objemu investiční
výstavby, zvláště pro období
šesté pětiletky, musíme být střízliví
a pečlivě zvažovat naše možnosti,
zejména s ohledem na zajistitelné zdroje, na naše
investiční záměry v zahraničí
a na plynulý vzestup životní úrovně.
S tím ovšem souvisí správný přístup
k vyššímu využití stávajících
základních fondů. Tato nezbytnost zatím
dostatečně neproniká do vědomí
všech vedoucích pracovníků, jak o tom
především svědčí podklady,
předložené výrobně hospodářskými
jednotkami a resorty pro přípravu návrhů
směrnic šesté pětiletky. Propočty
efektivnosti se zde nahrazují jen a jen prosazováním
požadavků na nové investice bez ohledu na jejich
reálnost a efekt pro společnost. Je naprosto neodpovědné
vymáhat nové investice, aniž by byly plně
využity všechny možnosti stávajících
výrobních zařízení.
Optimálnímu využití základních
fondů je třeba podřídit i rozmístění
bytové výstavby. Vůbec je nutné požadovat
jako podmínku pro zahájení investiční
akce nejen řádnou projektovou přípravu,
ale i důkaz o nákladech, době výstavby
a zvláště o zabezpečení pracovních
sil pro její budoucí provoz. Právě
v této otázce je mnoho neodpovědnosti jak
ze strany investorů, tak některých národních
výborů, které velmi neodpovědně
vydávají potvrzení o budoucím zajištění
pracovních sil. Mnoho z investičních akcí
je dnes uváděno do provozu s polovičními
i s nižšími stavy pracovních sil, než
byly přislíbeny.
Racionalizovat investiční výstavbu musíme
i v nevýrobní sféře. Je sice pravda,
že zde nemůžeme měřit návratnost
investic stejně jako u výroby, avšak nelze
dále přihlížet k tomu, jak investiční
náklady v této oblasti neúměrně
rostou. Budeme proto důsledně prosazovat u škol,
nemocnic a všech dalších objektů občanské
výstavby typizaci a opakování osvědčených,
již realizovaných projektových řešení
s cílem dosáhnout výrazného snížení
měrných nákladů na jednotku kapacity.
Usilujeme o rozšíření dodavatelských
kapacit, o přiměřené vybavování
stavebních i montážních organizací
novou technikou i pracovníky. Orientujeme se přitom
zejména na posilování kapacit pro dokončovací
cyklus na rozestavěných akcích. Současně
ovšem je třeba řádně využívat
pracovní dobu i novou náročnou nákladnou
techniku. V duchu těchto vyšších nároků
ovlivňujeme investiční výstavbu dnes
a budeme řídit její přípravu
i v příští pětiletce.
Soudružky a soudruzi poslanci, v úvodu jsem již
charakterizoval rozvoj našeho zemědělství
v této pětiletce. Činíme všechna
opatření k tomu, abychom letos i v dalších
letech zvýšili výrobu obilí, zlepšili
hospodaření s tímto nenahraditelným
fondem, abychom stupňovali intenzitu rostlinné výroby
na veškeré půdě a tak posílili
krmivovou základnu, zvláště produkci
krmiv s vysokým obsahem bílkovin, která většinou
dovážíme za stále vyšší
ceny.
Dovolte, abych se v této souvislosti dotkl pouze dvou aktuálních
otázek.
Je známo, že Československo je tradičním
vývozcem cukru, jehož hodnota, zvláště
v poslední době - a prognózy ukazují,
že tomu tak bude i nadále - prudce vzrůstá.
S úrovní výroby cukru však v této
pětiletce nemůžeme být spokojeni. V
uplynulých čtyřech letech byla cukrovka pěstována
v průměru na 193 000 ha při výnosu
346 q z ha. Výroba cukru z 1 ha činila pouze 37,3
q, což je značně pod evropským výnosem.
Výnosy cukrovky v jednotlivých letech značně
kolísají. Je skutečností, že
úkol v nákupu cukrovky v uplynulých čtyřech
letech splnilo jen 14 z 51 řepařských okresů.
Vážným problémem, který ovlivňuje
celkovou produkci cukru, je postupný pokles cukernatosti
řepy, a to zhruba z 18 %, dosahovaných počátkem
šedesátých let, na 14,5-15 % v posledních
letech. Nepříznivě tu působí
nedostatky v celkové výživě cukrovky,
stále nízký počet jedinců na
1 ha a v důsledku pozdního setí i zkrácená
doba vegetace. Neuspokojivá je rovněž vlastní
výtěžnost cukru, která je ovlivněna
dlouhodobým skladováním a pozdním
zpracováním cukrovky.
Význam cukrovky a cukru pro naši ekonomiku nás
vede k tomu, že jsme přijali opatření
ke zvýšení výroby i kvality cukrovky.
Počítáme už v letošním roce
s rozšířením osevních ploch cukrovky
o 10 000 ha a s celkovou produkcí cukru zhruba 840 000
tun. Kladem je, že snaha o vytvoření příznivých
podmínek k zabezpečení tohoto úkolu
se stala záležitostí všech stupňů
řízení zemědělství,
i většiny zemědělských podniků.
Nejde pouze o výrobu cukru, jde i o jeho spotřebu.
Musíme lépe hospodařit s vyrobeným
cukrem, především v potravinářském
průmyslu. Je to účelné nejen z hlediska
ekonomického, ale i z hlediska racionální
výživy obyvatelstva a zdraví lidu.
Rozvoj zemědělství je umožňován
postupující koncentraci, specializací a kooperací.
V současné době je v provozu již 334
společných zemědělských podniků,
které dosahují několikanásobně
vyšší produktivity práce, a to i při
větši kulturnosti práce a pracovního
prostředí.
Zvláště v posledních dvou letech pokročila
koncentrace tak, že z 6270 družstev na počátku
roku 1971 s průměrnou výměrou zemědělské
půdy 640 ha se snížil jejich počet v
současné době na 2800. Průměrná
výměra jejich zemědělské půdy
vzrostla na 1470 hektarů. Také počet státních
statků se za tuto dobu snížil z 336 na 290
a průměrná výměra se zvýšila
ze 4260 na 5000 ha zemědělské půdy.
Tedy proces slučování především
družstev poněkud předstihl naše původní
záměry a klade mnohem větší nároky
na vnitropodnikové řízení, na řízení
vůbec, na organizaci výroby a práce. Těmto
otázkám právě tak jako nejefektivnějšímu
rozvoji kooperačních forem mezi zemědělskými
podniky navzájem a mezi podniky v zemědělství
a ve zpracovatelském průmyslu i postupné
přestavbě materiálně technické
základny celého zemědělství
věnujeme proto zvýšenou pozornost a řešíme
ji a můžeme ji řešit jen v souladu s celospolečenskými
možnostmi.
Soudružky a soudruzi, významné místo
v úsilí o vyšší výkonnost
naši ekonomiky patří otázkám
hospodárnosti. Ve všech oblastech našeho života,
doslova na každém pracovišti, v každé
činnosti je možno dosáhnout existujícími
materiálními, energetickými, palivovými,
finančními i lidskými zdroji mnohem vyššího
hospodářského efektu a většího
společenského prospěchu.
Základním předpokladem pro vyšší
hospodárnost je podstatně účinnější
a promyšlenější organizace práce,
seriózní ekonomická kalkulace každého
zamýšleného opatření, důsledné
respektování reálných možností
naší společnosti, soustavný boj proti
plýtvání a velikášství
a proti umrtvování vytvořených hodnot.
Je zapotřebí - jak říká listopadové
plénum ÚV KSČ - vytvářet všude
takové ovzduší a podmínky, aby každý
projev nehospodárnosti byl nejen kritizován, ale
především důsledně řešen.
Státní plán i rozpočet na rok 1975
obsahuji soubor některých opatření
ke zvýšení hospodárnosti. Zaměřujeme
úsilí na omezování neproduktivních
a nevýrobních nákladů, na upevnění
kázně při vynakládání
celostátních a podnikových prostředků.
Bylo by však nesprávné omezovat se jen na tyto
problémy. Je nezbytně nutné, aby všechny
řídící orgány velmi konkrétně
propracovaly celý komplex opatření, jak myšlenku
soustavného zvyšování hospodárnosti
učinit neodlučitelnou součástí
našeho každodenního myšlení a chování,
jak každé rozhodnutí podrobit kritickému
hodnocení, zda konkrétní vynakládání
prostředků je nutné, zda skutečně
dosahujeme žádoucích výsledků.
V této souvislosti bych rád ocenil úsilí
Revolučního odborového hnutí, Socialistického
svazu mládeže i dalších organizaci při
hledání cest účinnějšího
hospodaření palivy, energií, surovinami a
materiály, se zásobami, při rozvíjení
úsilí o komplexní socialistickou racionalizaci
a o rozvoj zlepšovatelského hnutí.
Dosavadní úvahy o možnostech dalšího
rozvoje v šesté pětiletce totiž jednoznačně
ukazují, že přísnější
hospodárnost se musí mnohem výrazněji
než dosud podílet na růstu našich zdrojů.
Bude to, soudružky a soudruzi, úkol značně
obtížný, ale nezbytný. K jeho splnění
musíme využít všech dostupných
nástrojů a možností, které dnes
máme.
Odkrývání rychle mobilizovatelných
rezerv má nejen význam ekonomický a finanční,
ale je třeba zvlášť zdůraznit širší
politický dosah ve výchově a působení
na postoje pracujících i řídících
kádrů. Proto na základě společné
výzvy ústředního výboru strany,
vlády, Ústřední rady odborů
a ústředního výboru Socialistického
svazu mládeže zaměřujeme iniciativu
pracujících a závazky k 30. výročí
osvobození především na zvyšování
efektivnosti a odhalování rezerv.
S velkým ohlasem se setkává výzva
bratislavského Slovnaftu, zaměřená
na úsporu paliv a energie, domácích i dovážených
surovin a materiálů, pracovních sil a na
ochranu životního prostředí. V jednotných
zemědělských družstvech a na státních
statcích nacházejí rovněž velkou
odezvu závazky Jihomoravského a Západoslovenského
kraje ke zvýšení a zhospodárnění
zemědělské výroby. Tato iniciativa,
která je projevem snahy pracujících aktivně
se podílet na řešení aktuálních
problémů ekonomiky, právem zasluhuje našeho
vysokého ocenění a co nejširšího
rozšíření.
Soudružky a soudruzi poslanci, trvalou součástí
práce vlády ČSSR v uplynulém období
byla snaha rozvíjet všechny funkce socialistického
státu, plně využívat předností
federativního státoprávního uspořádání,
zvyšovat účinnost práce státního
aparátu, zdokonalovat právní řád
a legislativní činnost.
Federativní uspořádání má
za sebou prvních 5 let existence. Získané
zkušenosti jednoznačně prokazují, že
toto řešení vzájemných vztahů
mezi našimi národy přispívá k
upevnění společného státu a
vedlo k odstranění řady třecích
ploch, které v minulosti bránily hlubšímu
vzájemnému porozumění. Mnohému
jsme se za tuto relativně krátkou dobu naučili
a zlepšili jsme vzájemnou spolupráci federálních
a národních orgánů. Všechny vážnější
otázky jsou rozhodovány na základě
vzájemného posouzení a dosažená
úroveň vzájemné součinnosti
působí v obou směrech příznivě.
Orgánům federace umožňuje rozhodovat
se znalostí potřeb a problémů každé
z obou republik a národní orgány na straně
druhé lépe a plastičtěji poznávají
obecný, celospolečenský zájem, v jehož
rámci uplatňují svou působnost.
Dnešní doba, kdy do popředí vystupuje
požadavek všestranného posílení
společenského i pracovního uvědomění,
kázně a výkonnosti, klade větší
nároky na právní řád a na dodržování
socialistické zákonnosti. Proto jsme za účinné
podpory a pomoci Federálního shromáždění
věnovali trvalou a každodenní péči
zdokonalování právního řádu.
Návrhy zákonů předložené
Federálnímu shromáždění
v období od prosince 1973, kdy jsme posledně podávali
zprávu o plnění vládního prohlášení,
ilustrují úsilí vlády o postupné
zdokonalování zákonodárství.
Z nejdůležitějších byly projednány
zákon o zemědělské dani, zákon
o Sboru národní bezpečnosti, nový
celní zákon i návrhy na změny a doplnění
zákonů o dráhách a vnitrozemské
plavbě.
Byly též zpracovány zásady zákona
o zemědělském majetku, vycházející
z předpokládané orientace dalšího.
rozvoje zemědělské výroby. Pracuje
se též na přípravě nového
lesního zákona a Federálnímu shromáždění
byly předloženy zásady novelizace zákona
o civilním letectví.
Projednali jsme nařízení o organizaci výrobních
hospodářských jednotek a o jejich statutech.
Tato úprava vytváří lepší
předpoklady pro posílení řídící
funkce středních článků řízení
a takové změny v organizačním uspořádání
výrobně technické základny, které
budou účinněji napomáhat integračnímu
procesu, koncentraci výroby a potřebným strukturálním
přeměnám.
Do závěrečného stadia vstupuje příprava
zákona o územním plánování
a stavebním řádu.
V nynějším období usilujeme o zdokonalení
právních předpisů zvláště
v oblasti investic, materiálně technického
zásobování a mezinárodní spolupráce
a kooperace. Považujeme za správné zjednodušit
nižší právní normy ve vybraných
oblastech hospodářského práva, v letošním
roce je prověřit, a ty, které jsou překonané,
nadbytečné a málo účinné,
zrušit.
V poslední době byly v orgánech obou sněmoven
projednávány zprávy o vývoji kriminality.
U většiny trestných činů dochází
k určitému poklesu. Rozbor ukazuje, že opatření
je třeba zaměřit na boj proti kriminalitě
mladých lidí ve věku od 15 do 24 let, která
podstatně ovlivňuje vývoj kriminality jako
celku.