Úterý 25. března 1975

Obchodní zákon vnáší do hospodářských vztahů mezi USA a socialistickými státy i jiné diskriminující podmínky, které znemožňují smluvní úpravu vzájemných obchodních vztahů a zabraňují v jejich rozvoji. Je zcela pochopitelné, že vláda ze zásadních důvodů s těmito podmínkami nesouhlasí a pokládá je za politicky nepřijatelné.

Očekáváme, že se dříve či později i zde prosadí zdravý rozum a nakonec zvítězí realistický přístup k věci, který povede ke změně dnešního oficiálního amerického postoje.

V našich vztazích s ostatními státy pokračuje vcelku pozitivní vývoj, jak o tom svědčí průběh velmi užitečných a prospěšných návštěv generálního tajemníka strany s. Husáka, představitelů strany a společenských organizací, představitelů Federálního shromáždění, ministra zahraničních věcí a zahraničního obchodu a dalších členů vlád v řadě zemí.

S radostí a uspokojením jsme přivítali pád fašistických diktatur v Řecku a Portugalsku. Výrazem této naší podpory se stalo i navázání diplomatických styků s Portugalskem, otevření našeho zastupitelského úřadu v Lisabonu i podepsání dlouhodobé obchodní dohody. Jsme solidární s úsilím pokrokových, demokratických a vlasteneckých sil v Portugalsku, které vyvíjejí v zájmu zajištění svobody, nezávislosti a sociálního pokroku v zemi a za zmaření různých piklů reakčních sil.

Pozorně sledujeme oblasti zostřeného napětí ve světě. Nadále zastáváme stanoviska, že dodržování "Pařížských dohod" ve Vietnamu, příslušných rezolucí Organizace spojených národů ke Střednímu východu a Kypru je jediným možným východiskem k nastolení mírových podmínek a spravedlivého uspořádání věcí v těchto částech světa.

V roce 30. výročí osvobození naší země Sovětskou armádou vstupujeme tedy i v našich zahraničně politických vztazích do významného období. Veškeré naše příští úsilí bude směřovat k dalšímu upevňování mezinárodního postavení naší republiky, k vytváření ještě příznivějších vnějších podmínek pro budování vyspělé socialistické společnosti v naší zemi, k podpoře politiky zachování spravedlivého míru a rozvoje mezinárodního porozumění a spolupráce.

Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, plně si uvědomujeme, že vše, čeho jsme až dosud dosáhli, je výsledkem obětavé práce našeho lidu, cílevědomého úsilí stranických, státních a hospodářských orgánů i společenských organizací Národní fronty a nezvratným důkazem správnosti závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa. Dosažené výsledky posuzujeme střízlivě s vědomím, že jsou dobrým základem pro další rozvoj socialistické společnosti v Československu.

Rád bych v této souvislosti vyslovil přesvědčení, že i v dalším období bude mít vláda Československé socialistické republiky všestrannou podporu Federálního shromáždění, zákonodárných sborů obou republik, národních výborů i orgánů Národní fronty.

Dovolte, vážené soudružky a soudruzi poslanci, abych vám jménem federální vlády upřímně poděkoval za trvalou pomoc v naší práci, za vaše návrhy a podněty, abych poděkoval za podporu, která umožnila vládě tvořivě naplňovat závěry XIV. sjezdu strany a uskutečňovat tak v nejvlastnějším zájmu našeho lidu jeho generální linii - linii dalšího rozvoje naší krásné socialistické vlasti (potlesk).

Předseda FS A. Indra: Děkuji předsedovi vlády s. Štrougalovi za přednesenou zprávu. Zahajuji k přednesené zprávě rozpravu, do které se zatím písemně přihlásili poslanci: František Bill, Josef Doležal, Zoltán Černák, Jaroslav Srb, Jiří Přibyl, František Exner, Stanislav Hudeček, Mária Ridziková, Tomáš Trávníček, Radomír Bubeník, Mária Gajdošová, Alois Huml, Marie Tvrzniková, Jaroslav Brabec, Karel Rusov, Helena Čermáková a Karel Bocek.

Uděluji slovo poslanci Billovi, připraví se poslanec Doležal.

Poslanec SL ing. F. Bill: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v období rozvoje a budování naší socialistické společnosti jsou poslední čtyři léta jedna z nejúspěšnějších. Všestranné a náročné úkoly vytyčené XIV. sjezdem strany a pátý pětiletý plán se úspěšně zajišťují. Za tato poslední léta se výrazně rozšířil ekonomický potenciál naší republiky, upevnily se socialistické výrobní vztahy, vybudovali jsme a nadále budujeme významné výrobní i nevýrobní investiční komplexy.

To, co se v počátcích ve vytyčených úkolech pátého pětiletého plánu jevilo jako nesplnitelné, již dnes je v mnohém skutečností anebo bude splněno a v některých oblastech dokonce překročeno. je to zejména trvalé překračování růstu průmyslové a zemědělské výroby a národního důchodu. Přes budování velmi náročných investičních celků plynule roste v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ a pětiletky životní úroveň, a upevňuje se sociální jistota našich pracujících.

Důkazem toho jsou dosažené výsledky:

- ročně se zvyšovaly peněžní příjmy o 4,6 až 4,9 % a za čtyři léta to činí 18,8 %,

- více než 1,680 tis. občanů bydlí v nových bytech, postavených za poslední čtyři léta,

- dnes jsou uspokojení i ti, kteří toužili kdykoliv volně, bez čekání si zakoupit osobní automobil a podle toho srovnávali i životní úroveň. Zakoupeno bylo 475 tis. osobních automobilů do osobního užívání,

- významná sociální opatření byla uskutečněna ve společenské spotřebě, v podpoře mladých manželství, s cílem založit a upevnit rodinu.

Úspěšně byla splněna i další významná opatření, jak uvedl ve své zprávě předseda federální vlády s. dr. Lubomír Štrougal.

Kde hledat základ těchto úspěchů? Je to předně dobrá a poctivá práce dělníků, rolníků a pracující inteligence, kteří ve své zdrcující většině nejen pochopili program strany, ale konkrétně jej realizují.

Těchto dobrých výsledků bylo dosaženo přes rozkolísanost ekonomiky a stupňující se hospodářské krize v západních kapitalistických státech, která měla svůj nepříznivý dopad i na naše národní hospodářství. V těchto složitých vnějších ekonomických vztazích znovu bylo potvrzeno, jaký význam má spolupráce a prohlubování našich internacionálních svazků se socialistickými zeměmi a integrace naší ekonomiky s ekonomikou zemi RVHP, především s ekonomikou Sovětského svazu.

Dosažené hospodářské výsledky i úspěchy v jiných oblastech společenského života i v mezinárodní politice a ekonomice současně potvrzují sílu, jistotu a stabilitu našeho socialistického zřízení.

Kde je jádro, kde jsou kořeny naší stability a docíleného pokroku? Je to výsledek správné, starostlivé a náročné práce strany i vlády, která soustavně a důsledně rozpracovává a kontroluje úkoly uložené XIV. sjezdem KSČ a směrnicí pátého pětiletého plánu. Je to dáno naší existencí ve společenství socialistických zemí.

Vážené soudružky a soudruzi, přes evidentní a pozitivní výsledky v ekonomice a rozvoji celé naší společnosti najdou se jednotlivci, kteří nechtějí nebo nedoceňují dosažené výsledky. Příliš negativně hodnotí a zveličují některé dílčí odchylky od jednotlivých úkolů, založených v pětiletém plánu i přetrvávající některé nedostatky v úsecích národního hospodářství.

Jsou problémy v oblasti investiční výstavby, snížení materiálových nákladů, v dodavatelskoodběratelských vztazích i vyššího stupně uplatnění vědy a techniky a ve zlepšení spolehlivosti a pohotovosti dopravy. Některé národohospodářské potřeby byly i podceněny, např. v růstu telekomunikačního spojení, dále ve výrobě některých základních druhů materiálů pro stavebnictví.

Avšak otevřenost a včasné seznamování nás poslanců a všech pracujících s těmito problémy a nedostatky naší vládou je nejen správné, leninské, ale současně to potvrzuje sílu, důvěru lidu vůči straně, vládě a naopak. Tato otevřenost by měla sloužit nejen k zamyšleni, ale zejména ke zlepšení naší práce, pro věc a v zájmu věci.

Vážené soudružky a soudruzi, i na tento poslední rok, kterým uzavíráme období pětiletky, jsou opět jasně vytyčeny hospodářsko-politické úkoly, jejichž úspěšným splněním vytvoříme předpoklady pro další upevnění sociálních jistot a rozvoj naší socialistické společnosti.

Přes náročnost a složitost úkolů ve všech oblastech i složité vnější ekonomické vztahy, je nadále mj. ve směrnici roku 1975 zakotvena zásada:

- udržovat stabilizaci celkové hladiny maloobchodních cen,

- zvýšit peněžní příjmy o 4,6 %,

- zvýšit růst osobní spotřeby o 4,4 %,

- předat do užívání dalších, více než 100 tis. bytů, apod.

Takovéto cíle si nemůže vytyčit ani realizovat, byť ekonomicky vyspělá Francie, NSR, Anglie.

Je třeba však otevřeně říci, že zabezpečení těchto našich cílů sociálního programu je přímo úměrné důslednému a včasnému plnění všech úkolů hospodářskopolitické směrnice letošního roku, jež byly formulovány v závěrech listopadového pléna ÚV KSČ a vládou ČSSR. Přestože v těchto dokumentech jsou určeny cíle a úkoly i analyzovány přetrvávající problémy, včetně postupu k jejich odstranění, chtěl bych se o některých zmínit.

Předně jde o důsledné využívání potenciálních rezerv.

První okruh problémů je zabezpečení efektivnosti, hospodaření a snižování materiálových nákladů.

a) Mnohé hutní a metalurgické podniky jsou hodnoceny také podle toho, jak plní své výrobní úkoly v tunách. Proto méně je zajímavá produkce v m2, např. u plechů a ocelové pásoviny - u tyčoviny jak v běžných metrech, tak v kvalitě a provedení. Dodávky tohoto materiálu jsou uskutečňovány převážně v plusových tolerancích. Nepodařilo se po léta zpřísnit ČSN, případně změnit výrobu na nulové nebo mínusové tolerance. Důsledek pak v praxi znamená vyšší spotřebu materiálu na výrobek a také nám unikají tisíce tun materiálu.

b) Obdobná je situace i ve výrobě odlitků a výkovků. Plánuje se i vyrábí v tunách, méně na kusy.

c) Existují i výrobci různých zařízení, jako např. v n. p. Kovofiniš, dále Škoda Plzeň, Žďár a Dubnice na válcovací zařízení, VŽKG a Mostáreň Brezno na výrobu ocelových konstrukcí a řada dalších, u kterých se mění výroba v tunách a tím jsou nuceni vyrábět tato zařízení s nadměrným použitím materiálu, aby docílili požadovanou váhu, jež pro technickou a technologickou funkci je mnohdy zbytečná.

Důvod je ten, že prodej zařízení je stanoven v cenách za kg a u dalších podniků je obdobná situace i s vazbou na rozpis úkolů ve výrobě zboží. Takovéto založené ekonomické ukazatele v plánu jistě nevedou k hospodárnosti a měly by být v metodických pokynech i v ekonomických ukazatelích pro šestý pětiletý plán řešeny.

d) Vedle přijatých opatření k zlepšení situace v investiční politice, prospělo by s urychlením změnit systém hodnocení projekčních ústavů a projektantů, kteří jsou hodnocení podle výše rozpočtových nákladů investiční akce. Nemohou mít tedy zájem na nejnižších nákladech a použití opakovaných projektů.

Obdobný nedostatek je i v předepsané dokumentaci pro nové investice. Při realizaci investiční výstavby - za 10 miliónů nebo za 10 miliard, musí se zajistit zpracování všech 4 etap projekční dokumentace podle vyhlášky č. 163/1973 Sb. To je u malých investičních akcí zbytečné, prodlužuje investiční přípravu a čerpá zbytečně projekční kapacity.

U velkých akcí, kde je podrobná dokumentace nezbytná, roste někdy zbytečně cena projektové práce, protože je vypočítávána v závislosti na celkových nákladech na investici. Např. investiční akce v hodnotě kolem pěti mld, jako je výstavba elektrárny Dětmarovice nebo závodu Tatra Kopřivnice, stojí nás v nákladech za projekty nejméně 200 mil. Kčs. Za tuto částku je možné vybudovat strojírenský závod téměř s tisíci zaměstnanci. Vím, že vláda řeší i tuto problematiku, ale dosavadní postup neodpovídá její naléhavosti.

Navazující okruh problémů, jež byly rovněž na listopadovém zasedání ÚV KSČ zdůrazněny, je náročnost v organizaci a řídící práci na všech stupních. S uspokojením je možno konstatovat, že zpracování plánů na všech stupních se zkvalitnilo a plány se stávají rozhodujícím nástrojem v řízení naší ekonomiky. Je ale také skutečností, že se postupně zhoršují dodavatelskoodběratelské vztahy. To je poněkud rozporné. Potvrzuje to zvýšený počet nedořešených dodavatelskoodběratelských vztahů a jejich důsledky, zejména pro investiční výstavbu, a pro kompletaci výrobků s delším výrobním cyklem. V řadě podniků tento stav způsobuje nerovnoměrné plnění výroby, neplnění sortimentu, má dopad na hospodárnost a v neposlední řadě utlumuje rozvoj pracovní iniciativy. Jistě, svůj díl na tom mají složitější vnější ekonomické vztahy. Lze přiznat rozhodující podíl na nedobrých dodavatelskoodběratelských vztazích vedoucím a řídícím hospodářským pracovníkům na podnicích a středním stupni řízení. Existuje ale také dost problémů v těchto vztazích, které nejsou v možnostech ani v pravomoci VHJ a podniků. Tyto problémy a jejich důsledky nejsou v řadě případů včas řešeny resorty v úzké spolupráci se Státní plánovací komisí. Jde o materiál a výrobky, kterých je po léta nedostatek, ať již ve strojírenské metalurgii nebo výlisky plastických hmot, technické pryže, měřící a automatizační prvky, případně uzly. Zřejmě bude nutné na určitou dobu rozšířit množství bilancí, založených již v plánu, jak na úrovni Státní plánovací komise, tak u jednotlivých resortů.

V posledních letech se podstatně rozšířila administrativa. To s sebou nese růst počtu administrativních pracovníků; nejen z těchto důvodů se však jejich počet zvýšil. Tato skutečnost má dopad i na zvýšenou administrativní práci u technických a tvůrčích pracovníků. Bylo by jistě zajímavé, ale i účelné, podrobit tuto oblast příslušné kontrole, neboť od roku 1971 do roku 1974 se zvýšil počet pracovníků správního a řídícího aparátu o více než 40 000 osob. Je to velký a nepřiměřený růst uvážíme-li, že v celém socialistickém sektoru činil za toto období přírůstek zhruba 200 000 pracovníků všech kategorií. Tolik ve stručnosti k některým existujícím problémům a potenciálním rezervám.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, je správné a nezbytně nutné, abychom vznášeli kritické připomínky, náměty a doporučení vůči vládě a jejím orgánům, pokud to z hlediska našeho stupně poznání ve volebních obvodech, anebo na základě výsledků práce našeho výboru považujeme za správné a potřebné. Základním pohledem a kritériem pro naši práci však musí být to, že my, stejně jako vláda, plníme společný a základní úkol a máme jeden společný cil - zabezpečovat úkoly, které naše komunistická strana vytyčila pro zajištění dalšího úspěšného rozvoje naší socialistické společnosti.

Proto náš výbor pro průmysl, dopravu a obchod se touto problematikou nejen zabýval, ale současně přijal konkrétní opatření k práci ve výboru i volebním obvodu každého poslance. Jsme si vědomi, že nejen svými náměty a připomínkami, ale i konkrétní prací jsme povinni napomoci v realizaci plnění politickohospodářských úkolů, v daném případě závěrů listopadového pléna. Konkrétní, aktivní a důslednou prací chceme nejen ocenit, podpořit, ale zejména napomoci úsilí vlády při plnění úkolů posledního roku pětiletky. Děkuji vám za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Billovi. Jako poslední před polední přestávkou promluví poslanec Doležal.

Poslanec SL J. Doležal: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, ve svém usnesení z prosince roku 1973, přijatém ke zprávě o dosavadních výsledcích plnění programového prohlášení vlády ČSSR, upozornilo naše shromáždění na některé skutečnosti, které oslabují tempo rozvoje a které brání plnému uplatňování předností socialistického způsobu hospodaření. Mezi jinými bylo v tomto usnesení zdůrazněno, že je třeba soustředit větší pozornost na jednu z nejsložitějších otázek rozvoje, jakou představuje potřeba dosáhnout plynulé a efektivní investiční výstavby a potřeba zvýšit účinnost a způsob využívání základních výrobních prostředků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP