Nemalé jsou i problémy s kvalifikaci pracovníků.
Podniky je řeší obvykle výchovou vlastního
učňovského dorostu, ale takových profesí,
jako jsou kominíci, klempíři či obuvníci,
není stále dostatek.
Rozbory úrovně služeb také ukazuji,
jak některé podniky se hodně orientuji na
rozšiřování obchodní činnosti,
při níž prodávají tytéž
výrobky jako státní obchod, např.
v kusovém textilu, konfekci či v restaurační
činnosti. Snáze si tak získávají
tržby, ale od svého vlastního poslání
ve společnosti se přitom vzdalují.
Svůj vliv na úroveň služeb má
i proces strukturálních změn a tempa jeho
realizace. U některých výrob navržených
na zrušení se v činnosti dále pokračuje
a předpokládané záměry v rozšiřování
nových služeb se neuskutečňují.
Rychlejšímu rozvoji služeb brání
i některé, ne vždy vhodně uplatňované
ekonomické nástroje např. při každém,
ne zcela podloženém snižování podílu
materiálových a jiných nákladů,
stanovení vyššího tempa růstu zisku
než výkonů či snižování
podílu mezd na výkonech. V zásadě
je třeba vidět, že každý nedostatek
v rozvoji a úrovni služeb snižuje v očích
veřejnosti jinak již vysoký stupeň dosažené
životní úrovně.
Národní výbory, které jsou hlavně
nositeli tohoto rozvojového úkolu a jimž přísluší
pečovat o komplexní budování sektoru
místních služeb, věnují jejich
problematice a jejich souvislostem se zlepšováním
životních podmínek obyvatelstva velkou pozornost.
Svědčí o tom řada přijatých
opatření, která vyplynula z provedených
rozborů a která byla projednávána
jak s příslušnými podniky, tak s nadřízenými
orgány. Je třeba si vážit každého
úsilí a práce těch, kteří
se snaží problémy rozvoje služeb zvládnout
a kteří se o dobré výsledky zasluhují.
Snad jen by se měli někde vážněji
zamýšlet nad tím, proč ke splnění
toho, co bylo povinností, došlo až po připomínkách
či dokonce stížnostech občanů.
V letošním roce lze udělat ještě
mnohé pro kvalitní zlepšení služeb
placených obyvatelstvem a pro naplňování
výchozích záměrů, týkajících
se jejich rozvoje, pokud je v žádoucí struktuře
ohroženo. Je třeba přitom vycházet ze
závěrů listopadového pléna
ÚV KSČ a mít na zřeteli, že rozvoj
těchto služeb je záležitostí všech
řídících orgánů.
Pokud jde o některé nedostatky v této oblasti,
nemusela by většina z nich při zvýšené
náročnosti, svědomitosti a odpovědnosti
vůbec vznikat. Jednou z možných cest dalšího
zvyšování úrovně a rozsahu služeb
je především koncentrace sil a prostředků
na rozšiřování takových služeb,
o kterých obyvatelé projevují zvýšený
zájem. Nejde jen o možné sdružování
prostředků různých orgánů
a organizací na novou výstavbu a nemusí jít
ani o výstavbu velkých domů služeb.
Jde také o nahrazování nákladné
výstavby zcela nových a někdy snad až
příliš velkých a nákladných
objektů cestou účelné adaptace objektů,
které již přestaly sloužit svému
původnímu účelu a které lze
z hlediska perspektivní zástavby ještě
dobře využit. Potvrzuje to řada zkušeností
z míst, kde národní výbory získaly
starší objekty a za pomoci občanů je
dokázali v poměrně krátké době
adaptovat a vyřešit s jejich pomocí např.
umístění dalších druhů
nových služeb.
Tak, jak se mění způsob života, se přirozeně
nabízejí i některé nové formy
a druhy služeb. Některé se ve své podstatě
opírají např. o zkracování
lhůt či provádění prací
přímo u zákazníka a zejména
o organizaci sběru a rozvoje oprav předmětů
dlouhodobé osobní spotřeby pro obyvatele
obcí. Patří mezi ně i stále
významnější ochota poskytovat hlavně
pohotovostní služby, zejména v autoopravárenství
ve dnech pracovního klidu, příp. po pracovní
době, a to hlavně na některých důležitých
dopravních tazích, jak to v našem Východočeském
kraji dělají např. ve Vysokém Mýtě.
Za nejpůsobivější formu považuji
zřizování a rozšiřování
vzorových provozoven služeb. Takových, které
nám mohou sloužit za vzor po všech stránkách
estetických a kvalitativních a které mohou
být také vybaveny spolehlivou a plně využitelnou
progresívní technikou. Takové provozovny
tvoří názorný příklad
schopný strhnout s sebou ostatní podniky.
Soudružky a soudruzi, oblasti obchodu bylo věnováno
samostatné diskusní vystoupeni, dovolte mi však
přesto jednu otázku. V souladu s rozvojem výroby
zvyšuje se i životní úroveň našeho
lidu. Rok od roku stoupají reálné příjmy
občanů, ať už jsou to příjmy
v rodině anebo u jednotlivců, rostou i výdělky
a platy a nikoho u nás nesužuje bič nezaměstnanosti.
S růstem těchto příjmů zvyšuje
se prudce i poptávka po předmětech dlouhodobé
spotřeby, jako je nábytek, automatické pračky,
stavební a instalační materiál na
výstavbu rodinných domků apod.
Moje otázka tedy zni: jak se počítá
perspektivně s uspokojováním stále
rostoucí potřeby těchto výrobků
a jaká opatření přijímá,
anebo přijme vláda v této souvislosti?
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Brabcovi.
Slovo má poslanec Rusov, připraví se poslankyně
Čermáková.
Poslanec SN ing. K. Rusov: Vážený soudruhu
předsedo Federálního shromáždění,
vážený soudruhu předsedo vlády,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vláda Československé socialistické
republiky ve zprávě o plnění programového
prohlášení předkládá bilanci
výsledků, kterých jsme při uskutečňování
úkolů vytyčených XIV. sjezdem Komunistické
strany Československa dosáhli na všech úsecích
politického, hospodářského i kulturního
života. Dosáhli jsme úspěchů,
které nás opravňují k hrdosti, neboť
to jsou výsledky práce všeho našeho lidu,
který pod vedením Komunistické strany Československa
je organizátorem i realizátorem své socialistické
přítomnosti i budoucnosti. Politika naší
strany, zaměřená na další rozvoj
naší socialistické vlasti má podporu
všeho lidu, protože je to politika reálná,
důsledně marxisticko-leninská, opírající
se o pevné přátelství, spolupráci
a spojenectví se Sovětským svazem a ostatními
socialistickými státy. Výsledky, kterých
jsme v uplynulém období dosáhli na úseku
ekonomického, politického a kulturního života,
jsou pozitivní a nemalé a dokazují přednosti
socialistického zřízení. V současné
době, kdy ve vyspělých kapitalistických
státech stále více se projevují příznaky
krize, náš lid úspěšně splnil
úkoly čtvrtého roku pětiletého
plánu a nastoupil k plnění úkolů
posledního roku pětiletky. Nelze však přitom
ani na okamžik zapomínat, že žijeme v třídně
rozděleném světě a že výsledky
naší socialistické výstavby je nutné
zabezpečovat proti možnému ohrožení
ze strany imperialismu.
Přestože mírové vztahy socialistického
tábora a hlavních mocností kapitalistického
světa se díky principiální politice
Sovětského svazu stále prohlubují,
nelze se s dosaženým stavem uspokojovat, protože
proces uvolňování napětí mezi
státy vyžaduje neustálý postup vpřed.
Konkrétně o této otázce hovořili
s. Brežněv a s. Husák na jednání
XI. sjezdu Maďarské socialistické dělnické
strany a zdůraznili, že v politice uvolňování
napětí budeme pokračovat, aby se již
nikdy nemohly opakovat hrůzy války.
Za krátkou dobu oslaví náš lid 30. výročí
osvobození Československa Sovětskou armádou
a vyvrcholení národně osvobozeneckého
boje v Čechách a na Slovensku. Dále oslavíme
20. výročí uzavření Varšavské
smlouvy. Znovu si připomeneme, že za naši národní
a státní svobodu a nezávislost vděčíme
našemu velkému příteli a spojenci -
Sovětskému svazu, který vítězstvím
nad fašistickým Německem ve druhé světové
válce přinesl svobodu porobeným národům,
mezi nimi i národům naši země. V historii
našich národů máme četné
důkazy o tom, že orientace naší politiky
na pevné přátelství a spojenectví
se Sovětským svazem je rozhodující
a základní linií. Pevné svazky se
Sovětským svazem a ostatními socialistickými
státy, které našly svůj výraz
v uzavřené Varšavské smlouvě,
jsou zárukou našeho dalšího mírového
života.
Vycházeje z tohoto závěru, uložil XIV.
sjezd naší strany zvyšovat a upevňovat
obranyschopnost naší vlasti v rámci jednotného
úsilí států Varšavské
smlouvy v nerozborném přátelství a
spojenectví se Sovětským svazem na principech
proletářského internacionalismu, přičemž,
jak řekl s. Husák na XIV. sjezdu KSČ: "Obrana
naší svobody a socialistických vymoženosti
je trvalým úkolem celé společnosti,
nejen ozbrojených sil, ale i všech státních,
společenských organizací a institucí,
které zabezpečují úkoly obrany země
komplexně v jednotném branném systému
státu".
Přes pozitivní výsledky politiky mírového
soužití, dosahované cílevědomým
a koordinovaným úsilím Sovětského
svazu a ostatních socialistických zemí, pokračují
v našem bezprostředním sousedství rozsáhlé
vojenské přípravy Severoatlantického
paktu. Na středoevropském válčišti
je nejsilnější uskupení ozbrojených
sil NATO, z nichž podstatná část je
rozmístěna v blízkosti našich západních
hranic.
Jsou to především moderní prostředky
jaderného napadení operačně taktického
dosahu armády Spojených států amerických
a Německé spolkové republiky, řízené
střely LANCE a PERSHING, letouny - nosiče. V jižní
části NSR je silné uskupení pozemního
vojska USA a NSR. Bylo zahájeno posílení
amerického pozemního vojska v Evropě o další
dvě brigády, z nichž jedna je rozmisťována
v blízkosti našich hranic, a západoněmecké
velení připravuje výstavbu dalších
několika brigád.
Vcelku se v NATO klade v rámci intenzívní
modernizace ozbrojených sil důraz na zkvalitňování
jaderných i konvenčních sil. Přes
prohlubující se ekonomické obtíže
kapitalistických států jsou vojenské
rozpočty členských zemí paktu plně
zabezpečovány a rostou. Vojenské výdaje
se v rámci paktu v letošním roce zvýší
o 11 %, z toho v NSR o více než o 7 % a ve Spojených
státech amerických asi o 10 %.
Tyto skutečnosti nesporně prokazují, že
se agresivní charakter Severoatlantického paktu
nemění. a to nás zavazuje k bdělosti
a dalšímu všestrannému upevňování
obranyschopnosti země.
Československá lidová armáda vynaložila
a vynakládá veškeré úsilí
k tomu, aby úkoly uložené ji XIV. sjezdem KSČ,
byly úspěšně splněny. Naše
armáda, která je budována na pevných
ideových marxisticko-leninských a internacionálních
základech, je v současné době, díky
neustáté péči naší strany
a vlády, vybavena a doplňována moderní
bojovou technikou a dokonalejšími zbraněmi.
Dále se zvýšila a upevnila bojová a
mobilizační pohotovost a připravenost vojsk.
Vedle této, specificky armádní činnosti
a úkolů, o kterých mluvit soudruh předseda
vlády ve svém vystoupení, však ČSLA
plní i úkoly vyplývající ze
zákona č. 73/1973 Sb., o branné výchově,
a to jak v pomoci státním orgánům,
tak i v pomoci společenským organizacím Národní
fronty, jimž připadlo v branné výchově
významné místo. V této činnosti
vycházíme z předpokladu. že spolehlivá
obrana země, která je představována
syntézou všech politických, materiálních,
ekonomických, vědeckých a kulturních
sil společnosti, vyžaduje soustavnou organizovanou
přípravu všech státních orgánů,
společenských organizací, celého státního
území a všech občanů s cílem,
zabránit potenciálnímu nepříteli
rozpoutat válku jako prostředek k dosažení
svých politických cílů.
Před několika měsíci jsme na společném
zasedání výborů branných a
bezpečnostních Sněmovny národů
a Sněmovny lidu projednávali otázku plnění
úkolů branné výchovy v Slovenské
socialistické republice. Konstatovali jsme, že bylo
dosaženo kladných výsledků v realizaci
úkolů vyplývajících ze základních
oblastí jednotného systému branné
výchovy obyvatelstva. Úspěšně
byly splněny úkoly v branné výchově
na školách, v přípravě branců
a v branné přípravě záloh.
Tyto úspěchy jsou výsledkem dobré
práce funkcionářů všech stupňů
i správného pochopení cílů
branné výchovy obyvatelstvem.
Obdobné pozitivní zkušenosti mám i ze
svého poslaneckého obvodu, kde jsem se na schůzi
poslanců v Plzni, na okresním aktivu v Tachově
i v Chebu a na řadě aktivů věnovaných
projednání výsledků listopadového
pléna přesvědčil o tom, že obyvatelé
Tachovska a Chebska správně chápou politiku
naší strany a podporují ji svými pracovními
výsledky i vysokou politickou angažovaností.
Všem pak leží na srdci otázka zabezpečení
mírového pokojného života jako hlavního
předpokladu další úspěšné
výstavby socialismu v naší zemi.
Proto také činnost naší armády,
jak na úseku bojové a politické přípravy,
tak i na úseku pomoci státním orgánům
a společenským organizacím při provádění
branné výchovy, je zaměřena k podpoře
a zabezpečení splnění úkolů
směřujících k dalšímu
upevňování obranyschopnosti naší
vlasti a v tomto směru se naše armáda významně
podílí na zabezpečování úkolů
uvedených v programovém prohlášení
vlády ČSSR.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, lid naší země pod vedením
Komunistické strany Československa vyvíjí
značnou aktivitu k splnění všech náročných
úkolů stanovených hospodářským
plánem, neboť je si dobře vědom toho,
že jak dnes bude pracovat, tak bude zítra žít
a že na úspěšném plnění
úkolů v našem hospodářství
je závislý i růst hmotné a kulturní
úrovně a životních jistot našeho
lidu. Hlavním úkolem naší armády
zůstává nedovolit nepříteli
ohrozit naši socialistickou vlast a naše socialistické
společenství, a zabránit jakýmkoliv
pokusům imperialismu ohrozit budování socialismu
v naší krásné vlasti. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Rusovovi.
Prosím poslankyni Čermákovou a připraví
se poslední z písemně přihlášených
řečníků, poslanec Bocek.
Poslankyně SN H. Čermáková:
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážené
Federální shromáždění,
ve svém vystoupení k plnění programového
prohlášení vlády ČSSR ze 17.
prosince 1971 se chci zaměřit na úsek tělesné
výchovy a sportu.
Kulturní výbory Federálního shromáždění
kromě problematiky kultury, školství, hromadných
sdělovacích prostředků se zajímají
i o problematiku tělesné výchovy a sportu.
Poslanci kulturních výborů jsou si vědomi
toho, že v období budování vyspělé
socialistické společnosti se stává
tělesná výchova a sport důležitým
nástrojem komunistické výchovy a je nezastupitelnou
součástí životního stylu občanů
socialistického státu. Zejména pro mládež,
její zdraví, fyzický vývoj i výchovu
má tělesná výchova mimořádnou
důležitost. Tělesná výchova přispívá
i k plnění kulturně výchovné
a ekonomické funkce státu a zvyšuje obranyschopnost
lidu. XIV. sjezd KSČ upozornil na skutečnosti, které
charakterizují současný stav naší
tělovýchovy, jak v projevu generálního
tajemníka ÚV KSČ s. dr. Husáka, tak
ve sjezdové rezoluci. Proto kulturní výhory
obou sněmoven, vedeny snahou projednávat tyto otázky
se znalostí věci a kvalifikovaně, ustavily
desetičlennou pracovní skupinu pro problematiku
mladé generace a tělesné výchovy.
Tato pracovní skupina prováděla průzkumy
a na základě získaných zkušeností
předkládala zprávy kulturním výborům.

