Do popředí se stále větší
naléhavostí vystupuje potřeba vyššího
využití intenzívních faktorů
růstu. Zvyšování efektivnosti a upevňování
hospodárnosti se stává železným
zákonem, nekompromisní podmínkou dalšího
dynamického rozvoje našeho hospodářství
i růstu životní úrovně.
Vyšší náročnost na činnost
jednotlivých pracovníků, pracovišť,
podniků a řídících orgánů
je proto trvalým, objektivně působícím
jevem, vyvolaným dosaženým stupněm rozvoje
národního hospodářství, ve
kterém se prosazují kvalitativně nové
vnitřní a v posledních letech i vnější
podmínky dalšího ekonomického rozvoje.
Výsledky roku 1974 je nutno hodnotit v celkové souvislosti
s hospodářským rozvojem Československa
po XIV. sjezdu KSČ a s plněním úkolů
pátého pětiletého plánu.
Vývoj československé ekonomiky a další
růst její efektivnosti souhrnně dokumentují
údaje o růstu národního důchodu.
Podle předběžných údajů
vzrostl v roce 1974 o 5,6 % a za čtyři léta
páté pětiletky o 23,9 %. Plánované
záměry pětiletky jsou překračovány.
Tyto dobré výsledky znamenají nejen posílení
naší ekonomiky, ale mají i význam pro
upevňování celého socialistického
tábora. Československo se tak řadí
mezi ostatní úspěšně se rozvíjející
socialistické státy.
Významným kladným rysem bilance národního
důchodu za loňský rok je to, že jeho
přírůstek byl z více než 90 %
dosažen růstem produktivity práce. Podařilo
se též dosáhnout úspor v materiálové
spotřebě. Učinili jsme tak další
krok k plnění direktivy XIV. sjezdu, podle které
rozvoj výroby má být založen na růstu
produktivity práce a na postupném snižování
materiálové a energetické náročnosti
výroby.
Na rozvoji československé ekonomiky se podílela
všechna odvětví. Průmyslová výroba
v loňském roce stoupla o 6,3 % a při tom
se uskutečňovaly plánované změny
v její struktuře, stavební výroba
se zvýšila o 7,2 % a zabezpečila rychlý
růst investiční činnosti i prací
na opravách a údržbě. Růst zemědělské
produkce o 3 % umožňuje, jak to uložil XIV. sjezd,
krýt přírůstek spotřeby potravin
vlastní produkcí. V zásobování
živočišnými výrobky je naše
republika na rozdíl od minulosti již v podstatě
soběstačná.
Dynamický růst tvorby zdrojů umožnil
pokračovat v realizaci programu rozvoje životní
úrovně. Celkový fond osobní spotřeby
obyvatelstva se zvýšil o 6,4 %, tedy nejrychleji v
této pětiletce.
Poměrně rychlá dynamika tvorby hmotných
zdrojů spolu s úsporami nákladů zabezpečila
i rychlý růst tvorby finančních zdrojů.
Tento rychlý růst a důsledné dodržování
souladu mezi tvorbou a užitím finančních
zdrojů je charakteristickým rysem naší
finanční politiky v této pětiletce.
Plánovité vytváření finanční
rovnováhy zabezpečují všechny články
finanční soustavy. O tom svědčí
i výsledky státního rozpočtu za loňský
rok.
K hlavním úkolům státního rozpočtu
na rok 1974 patřilo zejména aktivně ovlivňovat
růst efektivnosti společenské výroby
a působit na maximální hospodárnost
a účelnost výdajů v nevýrobní
sféře. Progresívní tempo zisku a odvodů
hospodářských organizací do státního
rozpočtu spolu s náročnými kritérii
pro poskytování investičních a neinvestičních
dotací mělo vytvořit tlak na tvorbu finančních
zdrojů a jejich optimálního užití.
Touto aktivní cestou jsme zajišťovali finanční
rovnováhu a řešili též problémy
plynoucí z růstu zahraničních cen.
Mám-li stručně vyjádřit poznatky
z letošních prací na státním
závěrečném účtu, mohu
říci, že řada čísel a
dokladů plně potvrzuje ocenění hospodářského
vývoje provedené listopadovým plénem
ústředního výboru KSČ, a to
jak pokud jde o naše úspěchy, tak i slabá
místa, na které musíme orientovat svoji pozornost.
K těmto poznatkům též dospěly
letošní rozbory hospodaření našich
podniků a organizací.
Celkové příjmy státních rozpočtů
a rozpočtů národních výborů
dosáhly téměř 264 mld Kčs a
jejich výdaje převýšily 259 mld Kčs.
Plán příjmů byl splněn na 105,3
% a výdajů na 104 %. Posílila se významná
úloha rozpočtové soustavy při zabezpečování
rozvoje hospodářství a růstu životní
úrovně, o čemž svědčí
skutečnost, že objem prostředků, které
státní rozpočty a rozpočty národních
výborů přerozdělovaly v roce 1974,
představuje dvě třetiny objemu vytvořeného
národního důchodu.
Lepší plnění státních
příjmů než výdajů umožnilo
zabezpečit rozpočtový přebytek v souhrnu
ve výši 4570 mil. Kčs, na čemž
se podílejí státní rozpočty
částkou 1405 mil. Kčs a rozpočty národních
výborů částkou 3165 mil. Kčs.
Přebytek federálního rozpočtu byl
dosažen ve výši 1329 mil. Kčs, mírně
tedy překročil plán. V souladu s rozpočtovou
politikou uplatňovanou v páté pětiletce
navrhujeme jeho použití především
na další úhradu závazků vůči
Státní bance československé, které
vznikly schodkovým hospodařením v šedesátých
letech, a na posílení státních finančních
rezerv, tak jak to odpovídá požadavku upevňování
finanční a měnové stability.
Přebytky rozpočtů národních
výborů budou celé převedeny do jejich
fondů rezerv a rozvoje. Stavy těchto fondů
dosáhnou celostátně výše 4,9
mld Kčs. Posílení finanční
základny umožní národním výborům
plynulé plnění jejich plánovaných
úkolů, volebních programů a uzavřených
závazků na počest 30. výročí
osvobození. Umožní jim účelně
podpořit a zaměřit místní aktivitu
a iniciativu občanů, kteří dobrovolně
ve svém volném čase pomáhají
realizovat společensky prospěšné akce.
Vážíme si této práce a obětavosti,
která představuje konkrétní projev
angažovanosti a důvěry miliónů
našich občanů k politice Komunistické
strany Československa.
Dosažení vyrovnaného rozpočtového
hospodaření bylo umožněno tím,
že v souladu s jednáním nejvyšších
stranických orgánů a vlády byla během
roku přijímána konkrétní opatření,
která pomohla řešit vliv růstu zahraničních
cen na naši ekonomiku, plánovitě usměrňovat
průběh investiční výstavby
a zajišťovat plánované cíle na
jednotlivých úsecích národního
hospodářství. K tomu byl nezbytný
aktivní přístup jednotlivých ministerstev,
národních výborů, výrobních
a obchodních podniků, podniků zahraničního
obchodu, družstev, prostě všech článků
našeho hospodářského života. Pro
ilustraci jen řešení vlivu zahraničních
cen vyžadovalo najít ve státním rozpočtu
na rok 1974 nad rozpočet navíc 5,6 mld Kčs
proti tomu, co bylo plánováno.
Vyšší potřeby jsme dokázali pokrýt
vyšší tvorbou zdrojů při prosazování
kritérií efektivnosti a hospodárnosti. Zabezpečili
jsme finančně nejen základní úkoly
státního plánu, ale vypořádali
jsme se i s nepředvídanými okolnostmi, aniž
bychom podvázali dynamický rozvoj hospodářství
a růst životní úrovně.
V souladu s plánovanými záměry jsme
zabezpečili další pokračování
postupného procesu sociálně ekonomického
vyrovnávání mezi Českou socialistickou
republikou a Slovenskou socialistickou republikou prakticky ve
všech oblastech - počínaje tvorbou hodnot spojenou
se zvyšováním efektivnosti a konče plánovitým
užitím finančních zdrojů.
Na dosažení dobrých finančních
výsledků a rozpočtové rovnováhy
se významně podílí i rozvoj aktivity
a iniciativy pracujících, projevující
se rozvojem socialistické soutěže, uzavíráním
socialistických závazků zejména k
30. výročí Slovenského národního
povstání a k 30. výročí osvobození
naší republiky, rozvojem zlepšovatelského
hnutí, brigád socialistické práce,
komplexních racionalizačních brigád
apod.
Iniciativa pracujících se orientovala na kvalitativní
stránky reprodukčního procesu - úspory
materiálu, surovin, energie, zvyšování
kvality výroby. Toto úsilí přineslo
své plody, o čemž svědčí
i skutečnost, že v rámci odborového
hnutí, iniciativy pracujících bylo dosaženo
nadplánových úspor ve výši 1,5
mld Kčs, a to byl významný příspěvek
pro rozvoj našeho hospodářství a růst
životní úrovně.
Celkově lze tedy shrnout, že plnění
úkolů roku 1974 bylo jak v hmotné, tak i
ve finanční oblasti úspěšné,
že v tempech rozvoje navázal tento rok na předchozí
léta pětiletky a byl významným přínosem
ke splnění jejích celkových úkolů
a záměrů.
Tyto výsledky nás naplňují oprávněnou
hrdostí. Můžeme na nich stavět další
rozvoj naší společnosti, vycházet z
nich při upevňování a zlepšování
již dosaženého.
Dosažené pozitivní výsledky nás
však nesmí svádět k sebeuspokojení
či bezstarostnosti, že i v dalším vývoji
máme předem automaticky zabezpečeny dobré
výsledky. Musíme velmi pečlivě analyzovat
všechny nové jevy, které v ekonomice vznikají,
včas a plánovitě řešit problémy
a nedostatky, předcházet nežádoucímu
napětí v ekonomice, které - jak dobře
víme z minulosti - má na ni negativní vliv.
Musíme také s větší náročností,
důsledností a houževnatostí postupovat
v těchto oblastech naší ekonomiky, kde ještě
zůstává řada možností
a rezerv nevyužita. Jejich mobilizací můžeme
získat zdroje ve prospěch celé společnosti,
ve prospěch růstu uspokojování materiálních
a kulturních potřeb každého občana.
Rozhodující význam pro hospodaření
státního rozpočtu i celé společnosti
mají finanční výsledky státních
podniků. V loňském roce byly celkově
příznivé. Tvorba finančních
zdrojů vytvořených podnikovou sférou
se zvýšila o 9,7 %. Tvorba nejvýznamnějšího
finančního zdroje - zisku - dosáhla 110,4
mld Kčs a vzrostla o 15,3 %, zatímco v roce 1973
o 12,2 %. Rentabilita podniků vyjádřená
poměrem zisku k nákladům vzrostla ze 14,76
% v roce 1973 na 16,07 % v roce 1974.
Ve vývoji zisku i rentability se konkrétně
projevily výsledky procesu intenzifikace a zvyšování
efektivnosti. Klíčovou otázkou v tvorbě
zisku zůstává snižování
nákladů. V loňském roce se podařilo
dosáhnout dalšího snížení
nákladů. Celkově se náklady snížily
zhruba o 0,4 %, materiálové náklady bez odpisů
se snížily o 0,2 %. Příznivý
byl vývoj spotřeby materiálu a spotřeby
energie, kde se dosáhlo významnějších
úspor. Přitom v některých podnicích
mělo negativní vliv na náklady zdražení
dovážených surovin, pokud toto zdražení
nebylo uhrazeno systémem dotací ze státního
rozpočtu k ústředně řízeným
cenám. Vcelku však byly podnikům zabezpečeny
zhruba ty podmínky, s nimiž se v plánu počítalo.
Na přírůstku zisku se více než
v minulosti podílel zisk z exportu, který jsme prostřednictvím
státního rozpočtu použili na úhradu
vyšších výdajů vyvolaných
růstem dovozních cen. Můžeme konstatovat,
že na zlepšení výsledku vývozu
vynaložily výrobní podniky i organizace zahraničního
obchodu značné úsilí, které
přineslo kladné výsledky.
Provedeme-li však hlubší analýzu, je zřejmé,
že některé příznivé tendence
ve vývozu se nebudou každý rok opakovat. K
plánovitému zabezpečení rovnováhy
našich vnějších vztahů bude nezbytně
nutné zvýšit předstih vývozu
před dovozem a prosazovat i v této oblasti důsledně
princip efektivnosti a hospodárnosti. Musíme však
počítat s tím, že náročnost
našich odběratelů v socialistických
zemích výrazně roste. Naše hospodářství
bude stále více konfrontováno s poměry
na světovém trhu. Kvalita, technická úroveň,
efektivní sortimentní skladba vývozu spolu
se zlepšováním obchodní činnosti
budou mít zásadní význam pro další
růst našeho zahraničního obchodu a tím
i pro celkový plánovitý rozvoj naší
ekonomiky. Současně s využíváním
těchto rezerv je však třeba cílevědomě
hospodařit ve výrobních organizacích
s dováženými materiály a surovinami
a v maximální míře - aniž přitom
bude snížena kvalita, funkční vlastnosti
i vzhled finálních výrobků - nahrazovat
je domácími, levnějšími a snadněji
opatřitelnými materiály a surovinami.
Celkově pozitivní vývoj zisku i nákladů
musíme hodnotit ve světle skutečnosti, že
nároky na národní hospodářství
se stávají rok od roku tvrdšími. Vývoj
nákladů a zisku podnikové sféry bude
rozhodovat o možnostech růstu uspokojování
celospolečenských potřeb. Proto je třeba,
jak bylo zdůrazněno na listopadovém zasedání
ÚV KSČ v minulém roce, nespokojovat se s
dosaženým, ale uplatňovat stále větší
náročnost, rozvíjet tvořivou iniciativu,
energičtěji bojovat proti nedostatkům, za
větší hospodárnost a efektivnost.
Značné možnosti třeba hledat zejména
v důsledném prosazování racionalizačních
opatření, v uplatňování poznatků
vědeckotechnického pokroku. Vždyť na rozvoj
vědy a techniky jsme v loňském roce vynaložili
celkem 12,4 mld Kčs, z toho ze státního rozpočtu
5,5 mld Kčs. Efekt těchto nákladů
se musí stále intenzívněji projevovat.
Další rezervy máme ve zlepšování
dodavatelsko-odběratelských vztahů, v odstranění
ztrát vznikajících z nevyjasněnosti
a nekomplexních změn výrobních programů
a z nevyužívání výrobních
kapacit. Snižování nákladů může
pozitivně ovlivnit i cílevědomě usměrněný
rozvoj efektivních výrob.
Nemůžeme se smiřovat s tím, že
ne ve všech podnicích výrobně hospodářských
jednotek je dosahováno dobrých výsledků,
že stále existuje řada takových, které
neplní plánované úkoly nebo které
zhoršují své hospodářské
výsledky proti výsledkům dosaženým
v minulých letech. Zatímco řada podniků
a výrobně hospodářských jednotek
plán zisku vysoce překročila, jiné
nedokázaly plán splnit. Totéž je možno
říci i o snižování nákladů.
Poměrně značný rozsah této
nerovnoměrnosti dává i určitou představu
o rezervách a možnostech, které ještě
máme. Postupně musíme zmírnit tyto
existující rozdíly a vytyčit si ve
výrobně hospodářských jednotkách
a resortech úkoly, aby jednotlivé organizace usilovaly
dosáhnout v krátké době úrovně
nejlépe hospodařících podniků.
Poznatky z roku 1974 nás vedly k tomu, že pro rok
1975 jsme vedle materiálových a mzdových
nákladů započali účinněji
regulovat též některé výdaje
nevýrobní povahy s cílem upevňovat
hospodárnost, více působit na efektivní
využití každé koruny.
Je samozřejmé, že úsporná opatření
mají přinést konkrétní finanční
efekt, se kterým počítáme ve státním
rozpočtu. Ještě větší efekt
však bude z toho, když myšlenka hospodárnosti
zcela ovládne každý náš počin,
když to bude systém, pravidlo na každém
pracovišti. Každý náš krok v hospodaření,
každé hospodářské rozhodnutí
se musí opírat o ekonomickou kalkulaci, zda s danými
prostředky dosahujeme maxima výsledků. To
platí jak o výrobní, tak i o nevýrobní
sféře.
Vedle zisku patří k hlavním finančním
zdrojům naší společnosti daň
z obratu, jejíž objem v loňském roce
dosáhl částky 61,8 mld Kčs a jejíž
přírůstek činil přes 10 %.
Vývoj daně z obratu závisí do značné
míry na tom, jak dovede výroba reagovat na požadavky
vnitřního trhu, jaký je podíl nových,
módních, technicky i esteticky dokonalejších
výrobků, které mají větší
daňovou výnosnost. Znalost měnících
se tendencí v poptávce obyvatelstva, včasná
reakce na tyto změny není ovšem jen věcí
daňového výnosu, ale plného, vyváženého
a všestranného uspokojování potřeb
obyvatelstva, vytváření stability a bohatosti
vnitřního trhu.
Další proporcionální a plynulý
rozvoj naší ekonomiky zároveň vyžaduje,
abychom věnovali důslednou pozornost optimálnímu
použití vytvořených finančních
zdrojů.
Z hlediska dosahovaných výsledků tohoto užití
mají prvořadý význam investiční
výdaje. Naše společnost vkládá
velké prostředky do investic, jejichž podíl
na vytvořených zdrojích roste. Svědčí
o tom skutečnost, že se jejich objem za poslední
4 roky zvýšil o více než 37 %, vloni o
více než 9 %.
Rostou požadavky na investiční dotace ze státního
rozpočtu, což souvisí jednak s růstem
objemu investic, jednak se změnou struktury investic, v
níž roste podíl významných akcí,
jejichž realizace vyžaduje vyšší účast
státního rozpočtu. Výdaje na investice
ze státního rozpočtu stouply v loňském
roce o 6,9 % a od počátku pětiletky o 35,1
%. Jejich objem vloni dosáhl 46,2 mld Kčs při
celkovém rozsahu investičních výdajů
ve výši 111,8 mld Kčs. Rozdíl byl financován
z vlastních zdrojů hospodářských
organizací a investičního úvěru.
Otázky mnohamiliardových prostředků
vynakládaných na investice se musí nezbytně
spojovat s kalkulací jejich návratnosti, s ověřením,
jak přispívají k dynamickému rozvoji
výroby a služeb, ke snižování nákladů
a k růstu produktivity práce.
K těmto problémům byla již přijata
řada opatření, zamýšlíme
se nad nimi znovu při rozvíjení soustavy
řízení v budoucím období. Vliv
těchto opatření se podstatně projevuje
rok od roku v lepším plnění plánu
investiční výstavby, v koncentraci pozornosti
na rozhodující investiční akce.