Pri tomto hodnotení bezpochyby ešte presvedčivejšie
vystupuje do popredia skutočnosť, že tieto výsledky
sme mohli dosiahnuť len vďaka každodennej starostlivosti
a pozornosti našej strany, jej vedenia, vďaka principiálnosti,
rozhodnosti a dôslednosti pri plnení zahraničnopolitickej
línie XIV. zjazdu KSČ.
Vláda republiky si je plne vedomá toho, že
ďalší vývoj medzinárodných
vzťahov na nás kladie rastúce nároky.
Tento vývoj bude vyžadovať nielen vysokú
aktivitu a iniciatívu na samotnom poli medzinárodnej
politiky a všestranné využívanie a zdokonaľovanie
všetkých jej nástrojov, ale predovšetkým
ďalšie politické a ekonomické upevnenie
našej socialistickej spoločnosti.
Úsilie našej zahraničnej politiky bude aj naďalej
zamerané na vytváranie priaznivých vonkajších
podmienok pre budovanie vyspelej socialistickej spoločnosti,
na neustále posilňovanie jednoty socialistického
spoločenstva, na podporu politiky zachovania mieru, na
znižovanie napätia a rozvoj medzinárodného
porozumenia a spolupráce.
Dovoľte mi, súdružky a súdruhovia, aby
som vás z tejto významnej tribúny ubezpečil,
že československá zahraničná
politika je plne pripravená splniť všetky veľké
úlohy, ktoré pred ňu vytýči
nadchádzajúci XV. zjazd našej strany. Ďakujem
za pozornosť. (Potlesk).
Předseda FS A. Indra: Děkuji ministru zahraničních
věcí s. Chňoupkovi za jeho výklad.
Soudružky a soudruzi, doporučuji vám zvolit
šestičlennou komisi poslanců, která
by posoudila vaše stanoviska vyslovená v jednání
jednotlivých výborů i v dnešní
rozpravě a připravila návrh závěrečného
usnesení.
Zahraniční výbory doporučují
toto složení komise poslanců: ze Sněmovny
lidu poslanci Exner, Fučíková a Manca, ze
Sněmovny národů poslanci Auersperg, Kožík
a Helena Čermáková.
Jsou k navrhovanému složení nějaké
připomínky nebo doplňující
návrhy? (Nebyly.) Není tomu tak.
V této chvíli je v zasedací síni přítomno
174 poslanců Sněmovny lidu, 66 poslanců Sněmovny
národů zvolených v České a
68 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou tedy usnášení
schopné.
Prosím poslance Sněmovny národů, aby
se vyjádřili, zda souhlasí se složením
návrhové komise. (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Není tomu tak.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
lidu. Kdo z nich souhlasí s navrhovaným složením?
(Hlasuje se.) Děkuji vám.
Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Komise poslanců k přípravě návrhu
usnesení byla zvolena.
Soudružky a soudruzi, zahajuji rozpravu, do které
se zatím písemně přihlásili
poslanci: Josef Plojhar, Bedřich Kačírek,
Zdeněk Pšenička, Ján Riško, Ján
Marko, Otakar Svěrčina, Richard Nejezchleb, Oľga
Vacková, Tomáš Trávníček,
Pavel Auersperg, Ján Bandžák, František
Exner, Václav Králíček a Margita Adamová.
Uděluji slovo poslanci Plojharovi, připraví
se poslanec Kačírek.
Poslanec SL ThDr. J. Plojhar: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté! Soudruh ministr Chňoupek zdůraznil,
že československá zahraniční
politika "neúnavně ruku v ruce s dalšími
zeměmi socialistického společenství,
usiluje o vytvoření co nejlepších mezinárodních
podmínek pro úspěšné budování
vyspělé socialistické společnosti
v naší vlasti".
Před několika dny jsme spolu s celým pokrokovým
lidstvem oslavili výročí Velké říjnové
socialistické revoluce a vstoupili jsme do už tradičního
Měsíce československo-sovětského
přátelství. S našimi sovětskými
přáteli nás však nespojuji jen vzpomínky
na slavné a historicky významné události
minulosti, ale především stále se prohlubující
spolupráce na řešení aktuálních
problémů naší současnosti.
Se Sovětským svazem a dalšími socialistickými
zeměmi nás spojuje především
zájem na vytvoření příhodných
podmínek pro mírové budování
našich zemí a pro klidný a spokojený
život jejich obyvatelstva. Proto usilujeme, aby se ve světovém
měřítku prosadily principy mírového
soužití zemí s odlišným společenským
systémem, aby se sporné otázky řešily
ne na bojištích, ale jednáním, a aby
se rozvíjela vzájemně prospěšná
spolupráce mezi státy.
V zápase za prosazení těchto ušlechtilých
zásad se už podařilo dosáhnout mnoha
cenných úspěchů. V posledních
letech se nesporně prosadila výrazná tendence
ke zmírňování napětí
ve světě.
Sovětský svaz a Spojené státy, dvě
největší mocnosti současného
světa, uzavřely řadu důležitých
smluv, směřujících k odvrácení
nebezpečných konfliktů.
Ve Vietnamu umlkly zbraně a po dlouholeté válce
úspěšně skončil boj vietnamského
lidu za národní nezávislost, svobodu a socialismus.
Ve Vídni probíhá jednání o
omezení stavu ozbrojených sil a výzbroje
ve střední Evropě. Dodejme, že jednání
je velmi nesnadné, protože kapitalistické země
se místo symetrického snížení
stavů snaží prosadit asymetrické omezení,
a to jednostranně ve svůj vlastní prospěch.
V Helsinkách byla podepsáním závěrečného
dokumentu uzavřena Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě.
Co je v pozadí těchto změn v mezinárodním
ovzduší? Jejich hybnou silou je cílevědomá
a soustavná mírová zahraniční
politika Sovětského svazu a dalších
socialistických zemí, politika, která neúnavně
bojuje za mírové soužití ve světě
a za vytvoření takových vztahů mezi
státy, které by vyloučily použití
síly nebo hrozby silou a které by nynějšímu
uvolnění v mezinárodních vztazích
zajistily nezvratný charakter.
Naše republika jako pevná součást světového
socialistického společenství podporovala
a podporuje tuto mírovou ofenzívu. V souladu s vůlí
a přesvědčením všech našich
poctivých občanů přispíváme
k zabezpečení jednotné a koordinované
zahraniční politiky socialistického společenství,
neboť soudíme, že právě společný
přístup a postoj socialistických zemí
k světovým problémům je jednou z rozhodujících
opor dosažených úspěchů a zdrojem
rostoucí mezinárodní autority socialistického
společenství.
Jednota socialistických zemí a totožnost jejich
zájmu a cílů je vyjádřena spojeneckými
svazky v rámci Varšavské smlouvy, prohlubující
se hospodářskou spoluprací členských
zemí Rady vzájemné hospodářské
pomoci i rozmanitými dvoustrannými nebo mnohostrannými
smlouvami, dohodami a vůbec prací vzájemně
prospěšné součinnosti. Domníváme
se, že bude k prospěchu celého socialistického
společenství, jestliže najdeme další
cesty, jak dosavadní spolupráci prohlubovat a zdokonalovat.
To platí i o spolupráci na úseku zahraničně
politického působení socialistických
zemí.
Takové prohloubení součinosti je o to potřebnější,
že ve světě i dnes existují a působí
síly, jimž dnešní tendence ke zmírňování
mezinárodního napětí nevyhovují.
Militaristické a krajně pravicové síly
hledají způsoby, jak do soukolí mezinárodních
vztahů nasypat písek. Rozvíjejí pomlouvačné
kampaně proti socialistcikému společenství,
organizují různé provokace, prosazují
stupňování zbrojení a zvyšování
nákladů na armády. Připomeňme
např., že když se holandská vláda
rozhodla snížit vojenský rozpočet, stala
se terčem kritiky ze strany některých severoatlantických
spojenců.
I když se soustavným úsilím mírové
politiky socialistických zemí a vlivem veřejného
mínění ve světě podařilo
stoupence studené války a politiky z pozice síly
zatlačit do defenzívy, i když tyto politické
kruhy dnes neurčují směr vývoje, nelze
v žádném případě složit
ruce do klína.
Je třeba stát na stráži dosažených
výsledků a proces uvolňování
mezinárodního napětí dále prohlubovat
a posilovat. Tato snaha však rozhodně neznamená,
že bychom byli ochotni přistoupit na ideologický
smír. Rozhodně odmítáme pokusy zneužít
takzvaného třetího kola helsinských
rozhovorů jako zástěny pro ideologickou diverzi
v socialistických zemích.
Zahraniční politika socialistického společenství
tedy stojí před mnoha složitými a náročnými
úkoly. A právě tento fakt vyžaduje,
aby působila jednotně a koordinovaně. V tom
je záruka jejich dalších úspěchů.
Náš lid podporuje zahraniční politiku
Komunistické strany Československa a vlády.
Vyjadřuje to nejen svými stanovisky, ale zejména
svou obětavou prací na díle socialistické
výstavby. Protože i dnes platí, že věc
světového míru je tak silná, jak silní
jsou její obhájci.
Konečným cílem všeho našeho snažení
je vítězství socialismu a komunismu ve světě.
Cesta k tomuto cíli není snadná a bez problémů.
Pokrokové lidstvo ji však zdolá, i když
ji nebudou vroubit jen úspěchy, ale i retardační
události, jak je představuje třeba oživení
pravicových živlů ve Španělsku,
anebo i některé rysy vývoje na Středním
východě. Naše marxisticko-leninské přesvědčení
nás však opravňuje k závěru,
že dějinný pokrok, který uvedla do pohybu
Velká říjnová socialistická
revoluce, nelze zastavit a že vyústí v konečné
vítězství socialismu a komunismu na naší
planetě a tím i ve vítězství
míru a šťastného života všeho
lidstva.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Plojharovi.
Před polední přestávkou promluví
ještě poslanec Kačírek.
Poslanec SN B. Kačírek: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, když hodnotíme realizaci zahraničně
politické linie XIV. sjezdu KSČ, který tvoří
nedílnou součást mírového úsilí
celého socialistického společenství,
koncentrují se její vysoce pozitivní výsledky
především ve skutečnosti, že i
za našeho účinného přispění
byly vytvořeny předpoklady k nastolení kvalitativně
nových vztahů mezi státy našeho kontinentu,
jejichž zásadní aspekty zakotvuje závěrečný
akt Konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě.
Často se zdůrazňuje, že dokumenty podepsané
v Helsinkách nejvyššími představiteli
evropských států, Spojených států
amerických a Kanady, nesou pečeť výjimečnosti
v celé dosavadní historii mezinárodních
vztahů. Toto hodnocení plně vystihuje mnohostranný
dosah podmínek, jež konference vytvořila pro
upevnění a další rozvinutí procesu
zmírnění mezinárodního napětí.
Musíme mít totiž stále na zřeteli,
že na konferenci nešlo o souhrn obecných ujednání
o mírovém soužití, ale o konkrétní
dohody, podmiňující mírové
soužití států s různým
společenským zřízením, s rozdílnými
společenskými systémy a ideologií,
a řekněme přímo - i když
to není právě diplomatická terminologie
- mezi státy reprezentujícími vládu
dělnické třídy, společnosti
reálného socialismu a státy, kde vládnou
buržoazie a monopoly. Helsínské dohody nejen
tyto rozdíly v ideologii i společenských
soustavách v ničem nezastírají, ale
naopak, všestranně berou v úvahu problémy
plynoucí ze současné reality světa,
které bude třeba ještě vyřešit,
aby se mezinárodní uvolnění stalo
nejen trvalým a nezvratným "stále životaschopnějším
a obsáhlejším, univerzálním svým
rozsahem", jak se zdůrazňuje v úvodní
části závěrečného aktu.
O to je však vítězství neúnavné,
aktivní mírové zahraniční politiky
Sovětského svazu a celého socialistického
společenství, k němuž přispělo
svým podílem také socialistické Československo,
významnější, proto je svým dějinným
dosahem tak mimořádné.
Rozhodující a dlouhodobě působící
faktor procesu zmírňování a upevňování
mírové spolupráce států s rozdílným
společenským zřízením spatřujeme
v tom, že konference v Helsinkách stvrdila takové
normy vztahů mezi státy, které vycházejí
z respektování jejich svrchovaných práv,
vylučují hrozbu násilím a válkou,
jež by při současném nahromadění
jaderných zbraní znamenala totální
zničení evropské i světové
civilizace, že stanovila trvale platné principy, jejichž
dodržování umožní dosáhnout
mezi evropskými státy nové úrovně
spolupráce v zájmu míru, bezpečnosti
a blaha národů.
Prvořadý význam deseti základních
principů vyjadřujících klíčové
podmínky zajištění míru a bezpečnosti
v Evropě potvrzují nejen naše historické
zkušenosti, ale i zkušenosti dalších evropských
národů, které se staly nejednou v minulosti
obětí agresí a válek. Podíváme-li
se zpátky na vývoj vztahů mezi evropskými
státy jen v posledních třiceti letech -
po skončení druhé světové války,
byli jsme svědky toho, že nejednou docházelo
k situacím na pokraji nového ozbrojeného
konfliktu právě proto, že socialistickým
zemím byla upírána svrchovaná práva
svobodně si volit a rozvíjet svůj politický,
sociální, hospodářský a kulturní
systém, že byly vedeny útoky proti neporušitelnosti
hranic vzniklých po druhé světové
válce a v poválečném vývoji,
že místo normalizace vztahů byly národům
vnucovány metody a praktiky studené války.
Teprve zásluhou Sovětského svazu a dalších
socialistických zemí i československé
zahraniční politiky, se podařilo proti tvrdošíjnému
odporu nepřátel uvolnění mezinárodního
napětí, ale s rostoucí podporou všeho
pokrokového lidstva a nakonec i s porozuměním
realisticky uvažujících představitelů
vládnoucích kruhů kapitalistických
zemí, krok za krokem, a nejprve v dílčích
dohodách, prosadit takové pojetí vztahů
mezi státy, které zajišťují bezpečnost
každého z nich i dobré sousedské vztahy,
a které vyjadřují v rámci mírového
soužití států s různým
společenským zřízením ochotu
k vzájemné spolupráci. Toto dlouhodobé,
neúnavné i složité úsilí
dostatečně ověřilo na dvoustranné
základně životnost a sílu základních
principů mírových vztahů mezi státy
různých společenských soustav. Právem
se proto stalo východiskem i pro formulaci podmínek
a norem mnohostranných vztahů mezi evropskými
státy, jak je obsahuje nejpodstatnější
část závěrečného aktu
helsinské konference - kapitola o bezpečnosti
v Evropě.
Jestliže především na tuto část
dohod podepsaných na Konferenci o bezpečnosti a
spolupráci v Evropě se soustřeďuje náš
zájem, vedou nás k tomu četné zkušenosti,
které prokazují, že jinak není možné
mezi státy s různým společenským
zřízením rozvíjet všestrannou,
vzájemně prospěšnou a rovnoprávnou
spolupráci, nejen v politické, ale ani v hospodářské,
vědecké, kulturní, či kterékoli
jiné oblasti. Copak lze přistupovat ke spolupráci
tohoto druhu z pozic respektování svrchovaných
zájmů, bez jakékoli formy diskriminace motivované
rozdílností společenských systémů,
na základě vzájemné výhodnosti,
když nejsou ujasněny a uznávány principiální
politické zásady a dodržovány patřičné
normy ve vztazích zúčastněných
států?
Jsme přesvědčeni, že plné uznání
principů mírového soužití bezpečnosti
a spolupráce evropských národů otevírá
mnohem nadějnější perspektivy také
intenzívnějšímu společnému
úsilí na poli hospodářství,
vědeckotechnické spolupráce, výrobní
kooperace i zlepšování životního
prostředí. Na řešení těchto
problémů, které úzce souvisejí
s hospodářským a společenským
pokrokem jsou přece zainteresovány milióny
pracujících především v kapitalistických
zemích, na něž veškerou tíhou dopadají
důsledky nezadržitelné inflace, poklesu výroby
a rostoucí nezaměstnanosti. Nezapomínejme,
že jen za současnými čísly, která
charakterizují dosud ještě skromný rozsah
hospodářské spolupráce kapitalistických
a socialistických zemí, stojí v jednotlivých
zemích západní Evropy osudy statisíců
dělnických rodin i ostatních pracujících.
Ale také naši pracující, jejichž
životní i sociální jistoty jsou plně
zabezpečeny před krizovými otřesy,
plně sdílí názor, jak zdůraznil
v Helsinkách generální tajemník ÚV
KSČ a prezident republiky soudruh Gustáv Husák,
"že všestranný rozvoj takovéto spolupráce
je dosud zdaleka nevyčerpatelným zdrojem nových
možností ekonomického rozvoje".
Stejnými hledisky, která se opírají
o důsledné uskutečňování
závěrečného aktu jako celku, se neochvějně
řídí i naše stanovisko k uskutečňování
spolupráce v humánních a jiných oblastech,
kde dohodnuté zásady nejpřesvědčivěji
vyjadřují potvrzení i uznání
rozdílů ve společenských systémech
i rozdílů ideologií zúčastněných
států.