Mezinárodní spolupráce a kontakty ve všech
uvedených oblastech se budou po Helsinkách dále
rozvíjet a prohlubovat v přímé závislosti
na pokračujícím uvolňováni,
na rostoucí důvěře mezi státy.
O tom však, co je kulturní hodnota, umělecké
dílo, objektivní informace, žádoucí
kontakt, budeme právě ve smyslu podepsaných
10 principů rozhodovat jako suverénní stát
podle našich platných zákonů a zvyklostí.
Československý lid plně souhlasí se
stanovisky našich vedoucích představitelů,
že uvítáme v naší vlasti každého,
kdo k nám přijíždí v dobré
vůli rozvíjet rovnoprávnou, vzájemně
výhodnou spolupráci, prospěšnou dalšímu
oslabování mezinárodního napětí,
upevňování mírového soužití,
věci míru a společenského pokroku.
Že s radostí přijmeme každou objektivní
informaci, každé skutečně umělecké
dílo, každou kulturní hodnotu, vědecký
objev, pedagogickou zkušenost, že se rádi obohatíme
o poznání zkušeností a hodnot získaných
a vytvořených jinde, získaných a vytvořených
lidmi dobré vůle této planety.
Nemůžeme však otevřeně neříci:
kdo by chtěl propagovat válku, fašismus, rasismus,
apartheid, náboženskou nesnášenlivost,
šovinismus apod., a to osobně anebo prostřednictvím
různých "děl" a informací,
ten by porušoval zásady naší ústavy,
toho u nás vítat nebudeme, ani mu neumožníme,
aby k šíření těchto myšlenek
užíval dostupných hromadných sdělovacích
prostředků. Zcela jednoznačně také
říkáme: máme zejména životní
zájem na tom, aby se naše mladá generace nestala
obětí pseudovědeckých děl a
různých výtvorů a informací,
propagujících válku a fašismus, sociální
nespravedlnost, nerovnost lidí, ale i pornografii, sadismus,
zločinnost, aby se naše mladé pokolení
nestalo obětí drog, aby prostě naše
mladé pokolení žilo naším socialistickým
způsobem života tak, jako všichni čestně
a obětavě pracující občané
naší socialistické vlasti. To je naše
suverénní právo a lidská, vpravdě
humanistická povinnost. To je také plně v
duchu závěrů helsinské Konference
o bezpečnosti a spolupráci v Evropě.
Soudružky a soudruzi poslanci, mezinárodní
politika Komunistické strany Československa, vlády
Československé socialistické republiky plně
odpovídá životním zájmům
našeho lidu, lidí dobré vůle celé
planety. Její plnění je úspěšné.
Proto poslanci kulturních výborů jednomyslně
schválí expozé ministra zahraničních
věcí a v jeho duchu v souvislosti s přípravou
XV. sjezdu KSČ budou svým voličům
nadále ofenzívně mezinárodní
politiku strany a vlády vysvětlovat. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi.
Před přestávkou vystoupí ještě
poslanec Auersperg.
Poslanec SN RSDr. P. Auersperg: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a poslanci, vážené Federální
shromáždění, v předneseném
výkladu ministra zahraničních věcí
se pozitivně oceňuje konkrétní přínos
naší mírové politiky k urovnání
vztahů s našimi západními sousedy a
právem se charakterizuje tento nastupující
obrat jako stabilizující prvek, který ostře
kontrastuje s krajně vratkou předválečnou
situací a nedávnou minulostí. V našem
poměru k NSR se stala tímto mezníkem Smlouva
o vzájemných vztazích mezi ČSSR a
NSR, podepsaná 11. prosince 1973, která definitivně
uzavřela do té doby otevřené otázky
kolem nulity hanebného mnichovského diktátu
i některých dalších důsledků
druhé světové války. Pochopitelně
nikdo nemohl očekávat, že se v poměrně
krátkém čase dokážeme úplně
vyrovnat se vším, co zplodila poválečná
doba i dlouholeté období studené války.
Správně prohlásil kancléř NSR
H. Schmidt v Helsinkách, že přechod od konfrontace
ke koexistenci a kooperaci se nemůže odehrát
přes noc, a že sousedé Německé
spolkové republiky, k nimž patří i Československá
socialistická republika, se mohou spolehnout na stálou
politiku NSR. Očekáváme, že se to bude
i výrazně promítat do praktické politiky
NSR.
Celkově můžeme věcně a odpovědně
prohlásit, že došlo za měsíce,
jež uplynuly od podepsání a ratifikace smlouvy,
ke zřetelnému a pozitivnímu posunu v našich
vztazích k NSR. Sama styková činnost byla
velmi rozsáhlá a bohatá: za poslední
dva roky se uskutečnila dvě setkání
na nejvyšší úrovni, sedm setkání
na úrovni ministrů zahraničí, dvě
návštěvy československého ministra
zahraničního obchodu v Bonnu a Düsseldorfu,
z nichž jedné se také zúčastnil
československý ministr pro technický a investiční
rozvoj. Začátkem prosince čekáme návštěvu
ministra hospodářství NSR Fridrichse, který
má v Praze otevřít výstavu "Technický
týden v NSR", a chystáme se na.další
návštěvy předních představitelů
NSR v Praze.
Všechny tyto kontakty měly věcný charakter
a potvrzovaly oboustranné odhodlání zlepšovat
vzájemné vztahy, vytvářet podmínky
pro jejich další zkvalitňování
a prohlubování. V jejich průběhu se
nejednou konstatovalo, že máme mnohé nevyužité
možnosti a rezervy, jejichž aktivizace by nesporně
přinesla prospěch oběma zemím. Prakticky
se dá říci, že sporných problémů
není dnes mnoho a co je hlavní, že existuje
oboustranná shoda řešit je mezi sebou s dobrou
vůlí. Urovnání některých
z těchto otevřených otázek vyžaduje
i potřebného času a trpělivosti, aby
se dosáhlo výsledků uspokojujících
obě strany. To se týká i nezbytné
plynulosti kontaktů, kde zkušenosti potvrzují,
že pozitivní výsledky může zaručit
jedině oboustranně realistický a přísně
racionální přístup ke všem projednávaným
záležitostem. V tomto směru bude jistě
krokem vpřed realizace pozvání prezidenta
ČSSR a předsedy vlády do Německé
spolkové republiky, která zajisté otevře
další pozitivní stránku ve vzájemných
vztazích obou zemí.
V poměru k NSR zaujímá prvořadé
místo široká sféra obchodních
styků. Na celkovém obratu našeho zahraničního
obchodu se podílí Německá spolková
republika 6,5 %, na celkovém obratu ČSSR s vyspělými
kapitalistickými zeměmi 24,7 %. Za období
1970 až 1975 (počítáno do konce září
letošního roku) se pohybovat průměrný
roční vzestup československého vývozu
do NSR mezi 8-10 % a průměrný roční
nárůst našeho dovozu z NSR dosahoval 14-15
%. I celkový objem zahraničního obchodu mezi
ČSSR a NSR je velmi značný, svědčí
o dobrých tradicích, zkušenostech i solidní
partnerské důvěře, která hraje
nemalou úlohu ve stabilizaci vzájemných obchodních
styků.
Není však tajemstvím, že v posledních
dvou letech se v obchodní bilanci mezi ČSSR a NSR
projevily určité disproporce, které by mohly
vyvolávat nežádoucí komplikace. Jednou
z příčin je skutečnost, že od
1. ledna 1975, kdy skončila platnost dlouhodobé
dohody mezi vládami ČSSR a NSR o výměně
zboží a kooperaci v hospodářské
oblasti i vědeckotechnické oblasti, fakticky existuje
mezi oběma zeměmi bezesmluvní vztah. Tato
situace nedává potřebnou perspektivu, stimul
i jistotu pro další výhledy na úseku
hospodářské i vědeckotechnické
spolupráce. Společným úsilím
obou stran by se proto měla hledat a najit schůdná
a vzájemně přijatelná cesta k dosažení
bilaterální smluvní úpravy obecného
charakteru.
Některé další problémy jsou vyvolávány
i tím, že západoněmecká strana
dosud nesplnila závazný příslib, že
k 31. prosinci 1974 zajistí plnou liberalizaci našeho
vývozu do NSR v takovém rozsahu, jaký poskytuje
třetím zemím. K některým dalším
liberalizačním uvolněním sice došlo,
avšak nadále platí určitá kvantitativní
omezení uvalená na vývoz řady československých
výrobků, který je navíc mnohdy vázán
na reciproční nákupy v NSR. Současně
mnohé povolené limity našeho zboží
se uměle rozdělují na několik dílů,
přičemž dochází k různým
administrativním manipulacím, nemluvě už
o různých nepravdivých kampaních,
jež ztěžují přístup našeho
zboží na západoněmecký trh. Tato
diskriminační opatření postihují
nemalý počet našich tradičních
vývozních artiklů. Jsme přesvědčeni,
že při dobré vůli by se určitě
našla potřebná východiska vedoucí
k odstranění těchto diskriminačních
bariér a k plnému uvedení zásady rovnosti,
nediskriminace a vzájemných výhod do života.
Současně by bylo velmi žádoucí,
aby se účinným tempem uskutečňovala
a naplňovala příslušná ustanovení
dohody o dalším rozvoji hospodářské,
průmyslové a technické spolupráce
mezi ČSSR a NSR podepsaná v lednu 1975. V prvé
řadě se to týká otázky, aby
pracovní skupiny pro otázky strojírenství
a metalurgie, chemie a energie, elektroniky a elektrotechniky,
zřízené v rámci smíšené
komise, rozvinuly v plném rozsahu svou činnost a
v brzké době dospěly ke společným
doporučením, směřujícím
k praktickému rozvíjení efektivních
kooperačních vztahů v těchto oblastech.
K tomu je ovšem nezbytná oboustranná iniciativa,
která by dostala celou záležitost do pohybu
a převedla ji do polohy věcných řešení
a konkrétních opatření, jejichž
realizace by rovněž přispívala jak k
dalšímu růstu zahraničně obchodního
obratu, tak i k jeho vnitřní vyváženosti.
Na československé straně nechybí iniciativa
ani v dalších směrech. Našim partnerům
v NSR je například známo, že jsme už
navrhli na pořad jednání náměty
na řadu dalších smluvních úprav,
především v oblasti vědeckotechnické
spolupráce, odstranění dvojího zdanění,
dopravy i dalších důležitých problémů,
které by dávaly normalizaci vzájemných
vztahů opravdu stabilní a solidní charakter.
Pokud jde o kulturní dohodu, rozvoj školských,
vědeckých i zdravotnických styků,
nevidíme žádné překážky,
jež by bránily i těmto smluvním úpravám.
Budou-li ovšem jako nezměnitelné reality respektovány
naše zákony, právní předpisy
i prováděcí mechanismy, čemuž
by - jestliže se nemýlíme - nasvědčovala
rozsáhlá zpráva o zahraniční,
kulturní politice NSR, nedávno zveřejněná
v Bonnu. Pokud jde o problematiku západního Berlína,
lze se tady jenom odvolat na jasné prohlášení
ministra zahraničních věcí obsažené
v jeho výkladu, že "vycházíme v
našich vztazích z čtyřstranné
dohody o západním Berlíně, jejíž
přesné a důsledné dodržování
je zárukou klidu a míru v této oblasti".
V našich vztazích k NSR je kapitolou svého
druhu problematika vzájemných styků mezi
Federálním shromážděním
ČSSR a Spolkovým sněmem NSR. Kromě
dílčích osobních kontaktů na
půdě Meziparlamentní unie, ojedinělých
neoficiálních individuálních styků
a posledního skupinového setkání se
sociálně demokratickými poslanci Spolkového
sněmu z Bavorska, nebyly do dneška ještě
navázány oficiální styky mezi nejvyššími
zákonodárnými sbory ČSSR a NSR.
Proto i zde přišla s iniciativou československá
strana, když 31. srpna letošního roku soudruh
Indra osobním dopisem předsedkyni Spolkového
sněmu pozval delegaci poslanců Spolkového
sněmu na oficiální návštěvu
Československa. Pozvání bylo kladně
přijato s tím, že konkrétní termín
bude stanoven na blízkou dobu vyhovující
oběma stranám.
Mezi oběma stranami došlo také ke shodě
názorů, že by bylo účelné
ustavit v brzké době parlamentní skupiny
a vytvořit tak organizační základnu
pro hladký vzájemný styk mezi poslanci nejvyšších
zákonodárných sborů ČSSR a
NSR. Chceme tak demonstrovat, že i po parlamentní
linii máme živý zájem na otevřeném,
věcném a konstruktivním dialogu o všech
otázkách zajímajících obě
strany; na dialogu vedeném se všemi demokratickými
představiteli Spolkového sněmu, kteří
v duchu zásad Smlouvy o vzájemných vztazích
mezi ČSSR a NSR chtějí přispívat
k upevňování dobrých sousedských
vztahů mezi oběma státy na základě
mírového soužití.
Praxe potvrzuje, že bezprostřední kontakt a
konfrontace názorů umožňují nejen
lepší poznání a pochopení, ale
umožňují také vyložit a vysvětlit
v otevřené diskusi stanoviska k záležitostem,
kde vznikají nejasnosti buď z nedostatku informací
nebo v důsledku tendenčního zkreslování
faktů. To ukázalo i poslední setkání
se skupinou bavorských poslanců SPD, které
hodnotíme jako pozitivní počin a prvý
dobrý krok. Otevřená výměna
názorů např. dokázala na faktech,
že rozsah vzájemného turismu je v odpovídající
relaci k počtu obyvatel obou zemí, že často
vůbec neexistují problémy tam, kde se uměle
hledají, dále, že některé věci
vyžadují oboustranného pochopení, další
že ještě nedozrály k řešení
a potřebují delšího času a jiné
že bude možné uspořádat až
v kontextu širších souvislostí.
Z parlamentní tribuny chtěl bych zároveň
vyjádřit stanovisko zahraničních výborů
obou sněmoven k realizaci tak zvaného humanitního
dopisu, kolem něhož se šíři v NSR
mnoho nejasností a dezinformací nejrůznějšího
druhu. Znovu potvrzujeme, že v otázce vyřizování
žádostí našich občanů německé
národnosti o vystěhování do NSR postupujeme
a budeme i nadále postupovat velkoryse a blahovolně
v souladu se zákony a předpisy platnými v
ČSSR. Smlouva o vzájemných vztazích
mezi ČSSR a NSR byla se všemi přílohami,
včetně tzv. humanitního dopisu zveřejněna
ve Sbírce zákonů a nařízení,
kterou mají k dispozici příslušné
orgány všech stupňů a mohou tedy se
znalostí věci postupovat při vyřizování
podaných žádostí. Došlo-li v některých
případech z různých příčin
k malicherným průtahům, jsou tyto záležitosti
nyní napravovány. Nikdo však nemůže
zůstat na pochybách, že takzvaný humanitní
dopis se týká jenom a výlučně
občanů německé národnosti a
v žádném případě občanů
české a slovenské národnosti. Bereme
s uspokojením na vědomí, že také
nejvyšší oficiální místa
v NSR dala jasně najevo a potvrdila, že jim jde jen
o ryze německé rodiny.
Taková jsou fakta, která nelze svévolně
obracet na ruby. Velmi nezodpovědně si počínají
proto některé informační prostředky
v NSR, jež operují s různými pětimístnými
ciframi, ačkoliv dobře znají, že skutečné
počty podaných a vyřizovaných žádostí
tvoří jen zlomek jimi uváděných
a uměle zveličovaných údajů.
Pokud jde o západoněmecké sdělovací
prostředky vůbec, můžeme jenom s politováním
konstatovat, že až na ojedinělé výjimky
postrádají většinou smysl pro elementární
informační objektivitu, zaujatě a tendenčně
očerňují naši socialistickou skutečnost
i naše zahraniční vztahy. Místo toho,
aby přispívaly k odstraňování
bariér minulosti v duchu Smlouvy o vzájemných
vztazích, v duchu helsinských dokumentů,
otravují tyto vztahy různým destruktivním
působením, přerůstajícím
v některých případech v otevřenou
protičeskoslovenskou kampaň.
Náš podiv zejména vyvolává skutečnost,
že podobné tóny a útočné
variace se ozývají i z rozhlasových stanic
Deutschlandsfunk i Deutsche Welle, spolupracujících
- jak známo - se státními orgány
Německé spolkové republiky. Od těchto
orgánů by snad bylo namístě očekávat
a žádat, aby svůj seriózní vztah
ke Smlouvě o vzájemných vztazích prokazovaly
tím, že budou v jejím duchu ovlivňovat
propagandu těchto rozhlasových center a konstruktivně
tak napomáhat nové situaci, jež se na základě
této smlouvy začíná slibně
rozvíjet.
Současně klademe politicky závažnou
otázku, zda příslušné orgány
NSR vyvodí závěry z helsinského dokumentu
i v tom směru, že důsledně uplatni svou
svrchovanou pravomoc nad vlastním územím
a vyvinou iniciativu k tomu, aby se zastavila činnost Svobodné
Evropy, chrlící denně z Mnichova špinavý
propagandistický kal, který je produktem psychologické
války a ideologické diverze. Těžko také
můžeme pochopit, a nikdo nám to nevysvětlí
a neobhájí, že se doposud poskytují
oficiální dotace ze spolkových a zemských
zdrojů revanšistickým landsmannsohaftům.
Bez značných dotací, zejména z bavorských
zemských zdrojů by např. nebylo možné
vydávání plátku "Sudentendeutsche
Zeitung", na jehož stránkách se každý
týden rozvíjí zběsilá propaganda
proti politice uvolňování, šíří
zavilá nenávist a zášť proti Československu
buď od lidí, kteří byli rozpalovači
a žháři mnichovského komplotu v roce
1938, anebo jsou jejich bezprostředními následníky.
Naši lidé také očekávají,
že příslušná místa v NSR
podniknou patřičná opatření
k tomu, aby nesla zákonnou odpovědnost vyplývající
ze suverenity NSR i z příslušných mezinárodních
závazků za všechno, co se děje na západoněmeckém
území. Jde o to, aby se už neopakovaly podobné
provokace, jako bylo např. lipenské vrtulníkové
pirátství, nebo nedávné svévolné
překročení našich hranic ozbrojenými
narušiteli - vojáky armády USA.
Považujeme za naši povinnost otevřeně
hovořit i o těchto negativních věcech,
aby nikde v NSR nevznikl mylný dojem, že je snad nevidíme,
přecházíme mlčením a ve skutečnosti
se tak s nimi smiřujeme. Činíme tak i proto,
že si upřímně přejeme, aby všechno
to pozitivní a konstruktivní, co přinesla
takzvaná východní politika NSR, zůstalo
zachováno, rozvíjelo se na stále vyšším
pozitivním stupni a očišťovalo se od rozkladných
prvků a tendencí, které jsou v nesmiřitelném
rozporu s principy mírového soužití
a spolupráce.
Pochopitelně nezavíráme oči ani před
skutečností, že i mezi realistickými
silami v NSR existují rozdílné interpretace
politiky uvolnění a soužití. A pokud
si někteří myslí, že by se mohly
pod štítem nových myšlenek prosazovat
staré cíle na rozvracení socialistického
systému ať v krátkodobé či dlouhodobé
perspektivě, pak se velice mýlí a přepočítají,
neboť je to nerealistické a iluzorní. Navíc
podobné spekulace otevírají prostor pro politický
nástup reakčních sil staré éry,
jimž přichází vhod každá
příležitost, aby jí využily ke
zmaření procesu uvolnění a soužití
a ke zvrácení dosavadního pozitivního
vývoje zpět ke studené válce.
Takové síly reálně působí
v NSR a není vůbec zapotřebí pouštět
se do nějakých podrobných analýz,
aby se dokazovaly existence i nebezpečné plány
těchto zavilých odpůrců mírového
soužití. Stačí si jen přečíst
takzvaný "poziční papír CSU",
kde jsou vyloženy Straussovy zahraničně politické
cíle, nebo jeho dopis některým představitelům
CDU, namířený proti polsko-západoněmeckým
vztahům, kde tvrdě požaduje nutnost "především
samostatného zahraničně politického
programu CDU/CSU v příštích volbách".