Skutečný obsah tohoto programu vyložil Strauss
na tajné schůzi vybraných představitelů
stran evropských křesťanských demokracií
9. září t. r. v Salzburgu v projevu, který
italský týdeník L´Europeo označil
za "protikomunistický a pravicový, přednesený
ve jménu německého velkoprůmyslu a
spojenectví USA s Čínou, ve jménu
oživení studené války, na obranu Západu
před Východem". K tomu zmíněný
list dodává, že "šlo o schůzi
reakčních stran, z nichž některé
mají fašistický charakter" a že "Strauss
kryje právě tyto strany a tím buduje svou
západní strategii, jež má za cíl,
aby se Evropa dostala pod nadvládu stále silnějšího,
bohatšího a stabilizujícího se Německa.
Přirozeně též co nejvíce pravicového".
Naše hranice s NSR není jenom geografickou linií
mezi dvěma sousedními státy. Je zároveň
předělem mezi dvěma zeměmi s rozdílným
společenským zřízením, mezi
socialistickým a kapitalistickým světem.
Některé demokratické síly na Západě
i v NSR vytýkají socialistickým zemím,
že prý chtějí uměle přenášet
třídní boj přes hranice a údajně
to dokazují na tom, že se nechtějí zříci
ideologického boje. K tomu stačí říci,
že téze o umělém přenášení
třídního boje přes hranice je banální
fráze, protože jeho kořeny jsou především
třídní povahy a třídní
boj se projevuje všude tam, kde existuje a působí
antagonistický rozpor kapitálu a námezdní
práce. A ideologický boj má vskutku mezinárodní
rozměry, protože odpůrci politiky uvolnění
ve světě nesložili ruce v klín a příklad
Strausse názorně dokazuje, že brojí
proti němu všemi prostředky. Tento politický
a ideologický zápas není zdaleka jen v zájmu
socialistických zemí, ale slouží obecně
demokratickému ušlechtilému cíli -
zachování a rozvoji mírové alternativy
života lidstva. Je to v souladu s životními zájmy
všech národů a právě historie
Německa nabízí otřesné precedenty
o tom, jak podceňování nebezpečí
zprava může přerůst v katastrofu pro
všechen lid i pro ty síly, které se dopustily
té osudové chyby, že této hrozbě
včas a rázně nečelily všemi prostředky.
Naše vztahy k NSR, které stavíme na cílevědomém
uskutečňování koncepce mírového
soužití, jsou neoddělitelné od historické
skutečnosti existence dvou německých států,
která je nezměnitelná, nezvratná a
trvalá. To také navždy činí konec
některým ještě působícím
iluzím, že takzvaná německá otázka
je prý ještě otevřená. S Německou
demokratickou republikou nás pojí vztahy kvalitativně
nového typu, založené na třídním
bratrství dvou socialistických států
a vycházejí z myšlenek marxismu-leninismu,
socialistického internacionalismu, společných
cílů socialistické výstavby a nerozborné
jednoty a přátelství se Sovětským
svazem i ostatními zeměmi světového
socialistického společenství. Proto také
vítáme uzavření nové spojenecké
smlouvy mezi SSSR a NDR ze 7. října letošního
roku, neboť jejím jádrem a posláním
je všestranně podporovat proces sbližování
socialistických národů. Současně
je prodchnuta stejnými ideály i socialistickými
záměry, jako naše nová spojenecká
smlouva se Sovětským svazem z 6. května 1970.
Závěrem bych chtěl vyslovit plný souhlas
s předneseným výkladem, který přesvědčivě
dokazuje důsledné plnění linie XIV.
sjezdu KSČ v československé zahraniční
politice. Považuji také za samozřejmou povinnost
vysoce ocenit nejužší součinnost vedení
ministerstva zahraničních věcí i osobně
ministra se zahraničními výbory obou sněmoven,
součinnost, z níž se stala pravidelná
a vzájemně užitečná konzultace
o problémech naší zahraniční
politiky a která vždy ústila do jednoznačné
podpory zahraničně politického úsilí
naší komunistické strany a našeho socialistického
státu. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Auerspergovi.
Soudružky a soudruzi poslanci, pokračovat v jednání
budeme přesně v 16.15 hod.
Jako první po přestávce vystoupí místopředseda
FS s. Bandžák.
(Jednání přerušeno v 15.45 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 16.15 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi
poslanci, budeme pokračovat v rozpravě k výkladu
ministra zahraničních věcí ČSSR.
Slovo má místopředseda FS s. Bandžák.
Připraví se místopředseda SL s. Exner.
Místopředseda FS ing. J. Bandžák:
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci! Vo svojom príspevku
by som chcel venovať pozornosť tej pasáži
expozé ministra zahraničných vecí,
v ktorej sa zaoberal vzťahmi medzi Československou
socialistickou republikou a Rakúskou republikou.
Chcem vyzdvihnúť skutočnosť, že normalizácia
vzťahov - čo dnes už s uspokojením
možno povedať - je príkladom a úspechom
aktívnej, mierumilovnej československej zahraničnej
politiky, plne zodpovedajúcej záverom XIV. zjazdu
KSČ. Rovnako je pochopiteľne i dokladom realistických
prvkov v zahraničnej politike Rakúska a jeho želania
žiť v pokoji a mieri v dobrej susedskej spolupráci
s našou republikou.
Československo bolo prvým štátom, ktorý
30. augusta 1955 pristúpil k štátnej zmluve.
Naša vláda potom prijala žiadosť rakúskej
vlády o uznanie trvalej neutrality a vzala s uspokojením
na vedomie ústavný zákon o neutralite Rakúska
prijatý 26. októbra 1955 rakúskym parlamentom.
Urobili sme tak preto, lebo sme videli a vidíme v neutrálnom
Rakúsku prínos k riešeniu najdôležitejších
medzinárodných problémov pôsobiacich
ako konsolidačný činiteľ v Európe.
Tento faktor prispel k rastu medzinárodnej autority Rakúska,
ktoré sa stalo jedným zo stredísk stykov
Východu a Západu, sídlom viacerých
významných medzinárodných organizácií,
dal možnosť pozitívne sa angažovať
za uvoľnenie napätia vo svete. V tejto súvislosti
si vysoko ceníme, že Rakúsko ako prvý
kapitalistický štát v Európe podporil
myšienku zvolania konferencie o európskej bezpečnosti
a spolupráci a zohralo pozitívnu úlohu o
jej zdarný priebeh i záver.
No, i napriek všetkým týmto nesporným
pozitívam, nemožno nevidieť tmavšie miesta
v našich vzájomných vzťahoch. Chcem pripomenúť,
že Československo od začiatku systematicky
usilovalo o vytvorenie dobrých susedských vzťahov
s Rakúskom, a to bez ohľadu na rozdielnosť politického
a spoločenského zriadenia oboch štátov.
Žiaľ, i v minulosti nebolo to tak vždy zo strany
nášho južného suseda. Na pôde Rakúska,
vo všetkých komunikačných prostriedkoch,
a to často i oficiálnych, bola dávaná
možnosť rôznym kampaniam proti Československu,
kde si rozličné živly z radov revanšistov,
emigrantov, nacistov i neonacistov vymýšľali
najrôznejšie zlomyseľnosti, klamstvá proti
našej republike, nášmu zriadeniu a jeho predstaviteľom.
Vzájomné vzťahy sa často narušovali
pohraničnými incidentmi, ktoré československá
strana nezavinila.
Základným kameňom nepriaznivých vzťahov
k minulosti bola predovšetkým nevyriešená
majetkovoprávna problematika, ktorá po celé
desaťročia zatieňovala vzťahy medzi oboma
štátmi. Od roku 1972 sa však začala postupne,
i napriek početným výkyvom, presadzovať
realistickejšia atmosféra.
Oficiálne rokovanie ministrov zahraničných
vecí oboch štátov pripravili koncom roka 1973
k podpisom dve významné zmluvy, a to o spoločných
štátnych hraniciach a zmluvy o postupe pri riešení
udalostí na spoločných štátnych
hraniciach. V decembri 1975 po veľmi zložitých
rokovaniach bola podpísaná zmluva o vysporiadaní
určitých finančných a majetkovoprávnych
otázkach. Tým sa odstránila vážna
prekážka vo vzájomných vzťahoch
a otvorila cesta k širokému rozvoju vo všetkých
oblastiach.
Prístup oboch krajín k tomuto riešeniu je príkladom
realizmu, vzájomného pochopenia a skutočnosti,
že pri dobrej vôli možno riešiť i tie
najzložitejšie problémy. Plne dokazuje reálnosť
mierovej koexistencie a vzájomne prospešnej spolupráce
bez ohľadu na rozdielne spoločenské zriadenie.
Je dokladom toho, že i malé štáty môžu
účinne prispieť k upevňovaniu dôvery
medzi štátmi a vzájomne prospešnou spoluprácou
prispieť k mieru.
Pripravenosť a ochota oboch štátov všestranne
rozvíjať vzájomné styky sa už prejavila
v rade významných opatrení, ako boli napríklad
povýšenie zastupiteľských úradov
na veľvyslanectvá. Ďalej veľmi úspešná
návšteva - rakúskeho spolkového
ministra zahraničných vecí v Československu.
Najvýznamnejšou doterajšou udalosťou bolo
stretnutie generálneho tajomníka ÚV KSČ
a prezidenta republiky s. dr. G. Husáka s rakúskym
spolkovým kancelárom dr. Kreiskym v Helsinkách.
Predpokladaná návšteva pána spolkového
kancelára dr. Kreiskeho v Československu iste mimoriadne
prispeje k prehĺbeniu našich vzájomných
vzťahov. V budúcom roku sa uvažuje i o výmene
návštev oficiálnych delegácií
oboch parlamentov. V tom vidíme posilnenie pre budúcu
úspešnú spoluprácu medzi najvyššími
zákonodarnými zbormi. Nazdávam sa, že
ešte pred stretnutím parlamentných delegácií
bolo by užitočné nadviazať kontakty našej
parlamentnej československo-rakúskej záujmovej
skupiny s obdobnou v rakúskom parlamente.
Úspešne sa rozvíja i spolupráca v ekonomickej
oblasti. Predpoklady k tomu tu sú i v blízkej zemepisnej
polohe, vyspelom priemysle, vhodnej štruktúre, tradícii
obchodných stykov a rovnako nie sú zanedbateľné
i veľmi dobré dopravné podmienky. V dôsledku
hospodárskej depresie v západných štátoch
sa prejavuje v Rakúsku snaha o zvýšenie podielu
socialistických štátov, ako oblasti hospodárskej
stability, na zahraničnom obchode.
Pred niekoľkými dňami bol podpísaný
protokol, ktorý upravuje vzájomnú výmenu
tovarov medzi Československom a Rakúskom na rok
1976 - v rámci dlhodobej obchodnej dohody. S uspokojením
berieme na vedomie, že v priebehu rokovania sa docielila
plná liberizácia československého
vývozu do Rakúska tak, ako ju rakúska strana
uplatňuje voči ostatným členským
štátom GATTu. Boli by sme veľmi radi, keby podobné
realistické pochopenie prejavil i náš západný
sused, Nemecká spolková republika.
Máme záujem na prehlbovaní spolupráce
v oblasti priemyslovej kooperácie. Doterajšie výsledky
nie sú príliš uspokojivé a nezodpovedajú
daným možnostiam.
Problémom zostáva i naďalej colné zvýhodnenie
československého vývozu do Rakúska
v porovnaní s krajinami ESVO a EHS. Predpokladáme
v dobrej nádeji, že rakúska strana bude tento
problém posudzovať s príslušným
porozumením.
Pri súčasnom pozitívnom hodnotení
vzájomných vzťahov oboch štátov
na ďalšom všestrannom rozvoji vzájomných
stykov by sme mali postupovať uvážene a cieľavedome,
vidieť pritom súčasne podmienky a možnosti
jednej či druhej strany, proste vzájomné
vzťahy rozvíjať v plnom súlade s helsinskými
princípmi.
Dokázali sme, že pri úprimnom záujme
oboch strán, je možné sporné otázky
riešiť a prehlbovať spoluprácu.
Je záujmom nášho ľudu a tým i našej
mierovej zahraničnej politiky žiť a rozvíjať
dobré susedské vzťahy s Rakúskou republikou.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bandžákovi.
Slovo má poslanec Exner. Připraví se poslankyně
Adamová.
Místopředseda SL ing. F. Exner: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
úspěšné zakončení Konference
o bezpečnosti a spolupráci v Evropě, podpis
závěrečného aktu této konference,
klade na československou zahraniční politiku
nové, ještě náročnější
úkoly. Dává nové, ještě
širší možnosti rozvoje vztahů ČSSR
se všemi evropskými zeměmi, dává
nové možnosti rozvoje vztahů se zeměmi
západní Evropy. V této otázce bych
chtěl navázat na přednesenou zprávu
a na přede mnou diskutující poslance.
Vycházíme z přesvědčení,
že realizace závěrů Konference o bezpečnosti
a spolupráci v Evropě spočívá
právě v tom, že se budou upevňovat a
rozvíjet především dvoustranné
styky mezi evropskými zeměmi. Sama konference vytváří
pro tento rozvoj styků účinnou politickou
základnu, která bude bezesporu příznivě
ovlivňovat další prohlubování
procesu zmírňování mezinárodního
napětí a rozvoj vzájemně výhodné
spolupráce mezi evropskými státy.
V rozvoji vztahů se zeměmi západní
Evropy navazuje ČSSR na bohaté tradice, které
se vytvářejí staletími. Jedná
se o bohaté tradice kulturní i hospodářské,
vědecké, školské i sportovní.
V minulém období jsme úspěšně
normalizovali vztahy s našimi sousedy. Dnes je nejenom možné,
ale i nutné využít všech možností,
které mohou v duchu principů, jak je zakotvil helsinský
dokument, přispět k dalšímu rozvinutí
a prohloubení vzájemně výhodné
spolupráce.
Zahraniční výbory soustavně sledují
vývoj našich vztahů se všemi zeměmi
a se zvláštním zájmem vztahy s evropskými
zeměmi. Mohly konstatovat, a z výkladu s. ministra
Chňoupka to vysvítá, že s celou řadou
západoevropských zemí bylo v posledních
letech, často přes složité problémy,
dosaženo výrazného zlepšení stykové
úrovně. Potěšitelná je zejména
skutečnost, že se zintenzívňují
kontakty v politické a parlamentní oblasti. O vývoj
styků ČSSR s NSR a Rakouskem hovořili poslanci
přede mnou. Dovolte mi všimnout si našich styků
s některými dalšími zeměmi.
V nejbližších dnech navštíví
Francii předseda vlády ČSSR s. Lubomír
Štrougal. Jeho cesta následuje krátce po návštěvě
místopředsedy vlády ČSSR s. Matěje
Lúčana v Paříži, při které
byla zahájena úspěšná kulturní
akce - výstava "Deset století českého
a slovenského umění".
Na jaře tohoto roku navštívil Francii na pozvání
ministra zahraničí Jeana Sauvagnarguese ministr
zahraničních věcí ČSSR s. Chňoupek.
Tyto množící se kontakty na vládní
úrovni, které se dotýkají nejrůznějších
oblastí naznačují, jak široké
možnosti ve vzájemných stycích existují.
Nelze přitom nepodtrhnout skutečnost, že jde
o styky vzájemně výhodné a užitečné.
Jde však o to, aby obě strany usilovaly o jejich co
nejbohatší náplň. To se zejména
vztahuje na hospodářskou oblast, kde stále
ještě nemůžeme být spokojeni s
dosaženým stavem. Lze předpokládat,
že připravovaná dlouhodobá dohoda o
hospodářské spolupráci bude v tomto
směru velkým příspěvkem. Jsme
přesvědčeni, že zejména nastávající
návštěva předsedy vlády ČSSR,
stejně jako očekávané návštěvy
francouzských činitelů v ČSSR se stanou
dalším impulsem pro prohloubení našich
vzájemných vztahů.
I ve vztazích s dalšími zeměmi západní
Evropy zaznamenáváme výrazné zlepšení
celkové atmosféry. V poslední době
se to týká našich vztahů s Itálií.
Ve srovnání s předcházejícím
obdobím značně vzrostl počet vzájemných
kontaktů, rozšířily se i smluveni vztahy
a rýsují se nové možnosti i v oblasti
hospodářské. Potvrdila to i nedávná
návštěva státního podtajemníka
italského ministerstva zahraničních věcí
poslance Cattaneiho, v jejímž průběhu
se uskutečnily rozhovory a došlo k přijetí
předsedou vlády ČSSR, ministry zahraničních
věcí a zahraničního obchodu a byla
podepsána nová konzulární úmluva.
Vítané oživení vzájemných
kontaktů jsme v posledním období zaznamenali
i ve vztazích s Belgií, Nizozemím a Lucemburskem.
Svědčí o tom návštěva
ministra zahraničních věcí Renata
van Elslandea v ČSSR v červnu t. r. a návštěva
prince Alberta spolu s ministrem zahraničního obchodu
panem M. Toussaintem v září t. r., při
které byl podepsán důležitý dokument,
Dohoda o hospodářské, průmyslové
a technické spolupráci. Československý
ministr zahraničních věcí navštíví
v nejbližších dnech na pozvání
nizozemského ministra zahraničních věcí
oficiálně Nizozemí. Také tato návštěva
zdůrazní novou kvalitu bilaterálních
vztahů, jejichž oživení začalo
v roce 1974 návštěvou čs. parlamentní
delegace v Nizozemí a pokračovalo návštěvami
ministra kultury van Dórna u nás a ministra kultury
ČSR s. Klusáka v Haagu.
Pozitivní vývoj vzájemných vztahů
se v posledním období s větší
či menší intenzitou rozšiřuje i
na skandinávské země. Nejčilejší
a přátelské jsou naše styky s Finskem,
které podrobněji uvedl s. ministr. V posledních
dvou letech se rozšířily i kontakty s dalšími
zeměmi této oblasti a povýšila se jejich
úroveň. ČSSR navštívil dánský
ministr zahraničních věcí, norská
parlamentní delegace a řada dalších
návštěv na vládní úrovni,
po linii odborů a dalších masových organizací,
prohloubily se kontakty představitelů hlavních
měst. Se všemi skandinávskými zeměmi
proběhly konzultace mezi ministerstvy zahraničních
věcí, jejichž věcnou náplní,
podobně jako tomu bylo i s dalšími zeměmi
západní Evropy, byly kromě bilaterálních
otázek rozhovory o problematice evropské bezpečnosti,
odzbrojení a hlavních problémech mezinárodně
politické situace.
Zahraniční výbory hodnotily v posledním
období naše styky i s dalšími evropskými
zeměmi: nové možnosti zejména po pádu
vojenského režimu ve vztazích s Řeckem;
aktivní přístup ČSSR k řešení
kyperského problému a rozvíjení vztahů
plodné spolupráce s Kyperskou republikou, kterými
napomáhá ČSSR účinným
způsobem k jeho spravedlivému a mírovému
řešení, svržení fašistického
režimu v Portugalsku a znovunavázání
diplomatických styků s touto zemí, které
otevřelo cestu pro prohloubení vzájemných
styků a kde již byly uskutečněny pozitivní
kroky v hospodářské, kulturní i smluvní
oblasti, naše vztahy s Velkou Británií a možnosti
navázat na všechny dobré zkušenosti z
tradičních rozsáhlých československo-britských
kontaktů v minulosti a s dalšími západoevropskými
zeměmi.