Přítomno: | 171 poslanců Sněmovny lidu |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
- Sněmovny lidu
Barčák, Benc, Biľak, Cyprich, Dzúr,
Fekete, Hejna, Humeník, V. Hůla, Chňoupek,
Jandová, Kakos, Kapek, Lichner, Lovětínský,
Löbl, Mamula, Martinka, Moc, Mrázik, Neuman, Ondřich,
Sakmar, Svěrčina, J. Šimek, Štrougal,
Švestka, Urban, Zuska
- Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice
Baryl, E. Erban, V. Erban, Hájek, Kempný, Kvasnicová,
Petera, Piščeková, Přibyl, Richter,
Sedláček, V. Valo
- Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice
Gregor, Hanes, Janík, Lúčan, Sevejáni,
Súľovská, Válek
(Řízení schůze převzal a třetí
den jednání zahájit místopředseda
FS JUDr. J. Srb.)
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Vážené Federální
shromáždění, soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, zahajuji
třetí den 20. společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění Československé
socialistické republiky.
Přistoupíme k projednání dalších
bodů schváleného pořadu 20. společné
schůze obou sněmoven Federálního shromáždění.
Na pořadu je
Vládní návrh zákona o zemědělském
družstevnictví (tisk 98) ve znění společné
zprávy výborů Sněmovny lidu a Sněmovny
národů (tisk 34/SL a 25/SN).
Za vládu Československé socialistické
republiky odůvodní návrh federální
ministr zemědělství a výživy
dr. Bohuslav Večeřa. Dávám mu slovo.
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR RSDr. B. Večeřa: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci! Nedávné říjnové
zasedání ÚV Komunistické strany Československa
s kritickou náročností zhodnotilo dosažené
úspěchy našeho socialistického zemědělství,
jež jsou výsledkem cílevědomé
zemědělské politiky strany, založené
na tvůrčí realizaci Leninova družstevního
plánu v našich podmínkách.
V historicky krátkém období sotva jedné
generace došlo k revoluční přeměně
naší vesnice. Pod vedením strany, za trvalé
politické i materiální pomoci státu,
dělnické třídy a celé společnosti
byla uskutečněna přestavba roztříštěné,
málo produktivní zemědělské
malovýroby v moderní, efektivní socialistickou
zemědělskou velkovýrobu, která plní
významou úlohu stabilizačního činitele
při rozvoji celého našeho národního
hospodářství. Byla vybudována mohutná
materiálně technická základna socialistické
zemědělské velkovýroby, která
umožňuje stále širší uplatňování
poznatků vědeckotechnického pokroku. Upevnily
a prohloubily se socialistické výrobní vztahy
v zemědělství, v řadách pracujících
v zemědělství vyrostly tisíce vysoce
kvalifikovaných organizátorů a specialistů.
Zejména po XIV. sjezdu Komunistické strany Československa
se naše zemědělství rozvíjí
dynamickým tempem a jeho výsledky jsou přesvědčivým
důkazem o přednostech zespolečenštěné
výroby organizované v socialistických podmínkách.
Z ovzduší vysoké politické a pracovní
iniciativy jsou překračovány úkoly
pátého pětiletého plánu a je
úspěšně plněna směrnice
XIV. sjezdu Komunistické strany Československa -
krýt přírůstek spotřeby potravin
z vlastních zdrojů. Podle odhadu vzroste za období
pátého pětiletého plánu celková
zemědělská výroba o 15 % proti plánovaným
14. % a tržní produkce o více než 30 %
proti 19 % stanoveným plánem.
Růstu zemědělské výroby bylo
dosaženo při podstatném zvýšení
produktivity práce. Proti roku 1948 pracuje dnes v zemědělství
polovina pracovníků, která produkuje zhruba
dvojnásobný objem hrubé zemědělské
produkce a téměř trojnásobek tržní
zemědělské produkce. Na jednoho pracovníka
v zemědělství připadá 14 obyvatel,
což je více než dvojnásobek proti úrovni
před 25 lety, kdy jeden pracovník v zemědělství
vyráběl potraviny pro 6 obyvatel.
Základním rysem rozvoje socialistického zemědělství
od jeho zrodu je výrazně aktivní role socialistických
výrobních vztahů.
Zformovala se třída družstevních rolníků
jako významný spojenec dělnické třídy
a pevná opora našeho socialistického společenského
zřízení. Jednotná zemědělská
družstva se stala ekonomicky silnými, všestranně
stabilizovanými zemědělskými organizacemi.
Jejich podíl na celkové výměře
zemědělské půdy činí
dnes 60 % a na tržní zemědělské
produkci 67 %.
K výraznému posunu došlo v oblasti koncentrace,
specializace a kooperace v zemědělské výrobě.
Zatímco v roce 1960 - tedy v počátcích
účinnosti dosavadního zákona o jednotných
zemědělských družstvech - hospodařilo
u nás 10 816 JZD s průměrnou výměrou
zemědělské půdy cca 420 ha, klesl
jejich počet v současné době na čtvrtinu
s průměrnou výměrou zemědělské
půdy téměř 1500 ha.
Existují a nově se vytvářejí
různé způsoby a formy spolupráce mezi
JZD navzájem i mezi družstvy a ostatními socialistickými
zemědělskými organizacemi, jakož i organizacemi
služeb a zpracovatelského průmyslu.
Příznivé výsledky v rozvoji se projevují
ve výrazném zvýšení životní
úrovně pracujících v zemědělství.
Úspěšně se podařilo naplnit direktivu
strany o postupném vyrovnávání úrovně
příjmů družstevních rolníků
na úroveň příjmů ostatních
pracujících. Zatímco v roce 1970 byla srovnatelná
měsíční odměna v národním
hospodářství 1937 Kčs a v JZD 1685
Kčs, v roce 1974 činila v národním
hospodářství 2232 Kčs a v JZD 2111
Kčs.
Převážná část jednotných
zemědělských družstev poskytuje svým
členům placenou dovolenou na zotavenou za podmínek
a v rozsahu, jako pracovníkům v pracovním
poměru. Nový zákon o sociálním
zabezpečení sjednocuje podmínky i družstevních
rolníků s ostatními pracujícími.
Je to další názorný doklad důsledného
uplatňování linie postupného překonávání
rozdílů mezi postavením obou základních
tříd naší socialistické společnosti.
Souhrnně hodnotilo říjnové plénum
ÚV KSČ dosažený stupeň rozvoje
zemědělství tak, že byla vytvořena
dobrá základna pro plnění nového
náročného úkolu - dosáhnout
postupně během několika let soběstačnosti
ve výrobě zrnin a dále zvýšit
naši celkovou soběstačnost ve výrobě
potravin.
Realizace této programové linie bude vyžadovat
dále prohloubit proces intenzifikace a zvýšení
efektivnosti zemědělské velkovýroby,
odstranit nedostatky, které se vyskytly a využít
všech vnitřních rezerv. Bude třeba dále
posílit materiálně výrobní
základnu zemědělství širším
uplatňováním vymožeností vědeckotechnického
pokroku a prohloubit proces koncentrace a specializace při
upevňování jednotných zemědělských
družstev v nové etapě realizace leninského
družstevního plánu. V tomto procesu budou kladeny
daleko vyšší nároky na úroveň
efektivního řízení jak vnitropodnikového
tak nadpodnikového, jakož i na zvyšování
účasti družstevních rolníků
na správě družstevních záležitostí
a na prohlubování družstevní demokracie.
V souvislosti s tím vyvstala i nezbytnost provedení
nové právní úpravy základních
výrobních a společenských vztahů
v oblasti zemědělského družstevnictví.
K realizaci generální linie výstavby socialismu
na vesnici, vytyčené IX. sjezdem Komunistické
strany Československa, byl v roce 1949 vydán prvý
zákon o jednotných zemědělských
družstvech, který se stal - spolu s prvými
vzorovými stanovami - hlavním nástrojem
regulování přechodu malých a středních
rolníků do kolektivní výroby v socialistických
podmínkách. Po dovršení socializačního
procesu na vesnici - v roce 1959 - byl přijat
dosud platný zákon o jednotných zemědělských
družstvech, který s platnými vzorovými
stanovami z roku 1974 - plnil významnou úlohu
při upevňování jednotných zemědělských
družstev.
Některá jeho ustanovení jsou však již
překonána, popřípadě již
nevyjadřují odpovídajícím způsobem
vše nové, jež se v praxi prosazuje v souladu
se zájmy společnosti, jednotných zemědělských
družstev i družstevních rolníků.
Proto byl na základě závěrů
zasedání ústředního výboru
Komunistické strany Československa v dubnu 1972
a VIII. celostátního sjezdu jednotných zemědělských
družstev vypracován návrh nového zákona
o zemědělském družstevnictví,
který vláda Československé socialistické
republiky dnes předkládá Federálnímu
shromáždění k projednání
a ke schválení.
Soudružky a soudruzi, vládní návrh předloženého
zákona o zemědělském družstevnictví
je výsledkem, dá se říci, několikaletých
prací, které byly vedeny snahou nalézt na
podkladě analýzy sou časného stavu
i předpokládaného dalšího rozvoje
optimální řešení pro koncepčně
sladěnou právní úpravu všech
základních otázek, týkajících
se našeho zemědělského družstevnictví.
Vládní návrh přitom navazuje na osvědčené
principy a nosné instituty zemědělského
družstevnictví, které nic neztratily na akutuálnosti,
a harmonicky je spojuje s novými instituty v ucelený
systém právní úpravy.
Po koncepci vládního návrhu je důležité,
že budou - vedle zákona - zachovány
vzorové stanovy jednotných zemědělských
družstev. To je odrazem skutečnosti, že vzorové
stanovy jako "základní zákon vnitřního
života družstev" hrály v procesu budování
a upevňování jednotných zemědělských
družstev výrazně pozitivní roli. Nebyly
jen jedním z právních předpisů,
ale vpravdě politickým dokumentem, jehož prostřednictvím
vešly principy socialistického zemědělského
družstevnictví do vědomí družstevních
rolníků a staly se jeho trvalou součástí.
Vládní návrh zákona o zemědělském
družstevnictví sleduje tyto hlavní cíle:
1. posílení organizátorské a řídící
funkce socialistického státu a jeho orgánů
ve vztahu k jednotným zemědělským
družstvům;
2. prohloubení účasti družstevních
rolníků na správě a řízení
družstevních záležitostí;
3. přizpůsobení soustavy a působnosti
orgánů jednotných zemědělských
družstev novým podmínkám a úkolům,
vyplývajícím z vytváření
velkých výrobních celků a z uplatňování
nových vyšších forem a metod organizace
a řízení;
4. vytvoření nezbytného prostoru pro další
koncentraci a specializaci zemědělské výroby,
především na základě plánovitého
rozvoje účelných způsobů a
forem spolupráce mezi socialistickými zemědělskými
organizacemi navzájem a organizacemi služeb a potravinářského
průmyslu;
5. sblížení postavení družstevních
rolníků ve sféře pracovních
vztahů s postavením ostatních pracujících
širším uplatněním principů
pracovního práva vyjádřeným
v zákoníku práce;
6. rozšíření a posílení
práva družstevního užívání
sdružené půdy, aby opravňovalo jednotná
zemědělská družstva k užívání
sdružených pozemků pro plnění
všech úkolů, jež jsou předmětem
jejich činnosti.
Dovolte, abych nyní poněkud podrobněji osvětlil
některé tyto stěžejní otázky
navrhované právní úpravy.
Pokud jde o posílení vlivu státu a jeho aktivní
účasti na řízení JZD, je třeba
především zdůraznit, že příslušná
ustanovení zákona směřují k
posílení jeho vlivu v těch směrech,
které vyjadřují změny v procesu rozvoje
výrobních sil v zemědělství,
v jeho rostoucí úloze, kterou má v ekonomice
našeho státu, a to jak v utváření
potřebné proporcionality uvnitř celé
ekonomiky, tak ve vnějších vztazích.
Vždyť zemědělsko-potravinářský
komplex, který zabezpečuje výrobu, zpracování
a oběh zemědělských surovin a finálních
výrobků, se podílí téměř
z poloviny na maloobchodním obratu. Přitom jde o
produkty, které z hlediska uspokojování potřeb
obyvatelstva mají prvořadý význam.
Socialistická společnost ve svém vlastním
zájmu, zvláště za současné
situace ve výživě, musí mít proto
všestranné záruky dalšího vývoje
zemědělství ve všech jeho sektorech,
včetně družstevního.
Je třeba vidět, že stát plánovitě
zabezpečuje materiálně technické předpoklady
pro všestranný rozvoj zemědělské
výroby, významně ekonomicky podporuje rozvoj
výroby družstev subvencemi a dalšími finančními
prostředky poskytovanými ze státního
rozpočtu, zabezpečuje odběr všech výrobků
vyrobených zemědělskými podniky za
pevné ceny, čímž zajišťuje
ekonomickou stabilitu družstev a trvalý růst
životní úrovně družstevníků.
Tento přístup socialistického státu
k zemědělským podnikům včetně
JZD ostře kontrastuje s politikou, kterou uplatňují
kapitalistické státy.
Proto je zcela samozřejmé, že socialistický
stát musí mít na druhé straně
dostatečné jistoty, že vynakládané
prostředky v zemědělských podnicích
i vyrobená produkce zajišťují uspokojování
potřeb společnosti, což je i v nejvlastnějším
zájmu družstevních rolníků.
Zákonem se proto posiluje plánovitost a cílevědomost
rozvoje zemědělství v souladu s programem
vedoucí síly naší společnosti
- Komunistické strany Československa.
Z tohoto pohledu klade vládní návrh důraz
na dokonalejší rozpracování celého
souboru vztahů, které se vytvářejí
mezi socialistickým státem a jednotnými zemědělskými
družstvy.
Prostředky vlivu státu jsou hlavně národohospodářské
plány a ekonomické nástroje, právní
předpisy a politicko-hospodářská opatření
a směrnice.
Posílení státního řízení
zabezpečuje trvalý vzestup zemědělské
družstevní velkovýroby a shodu zájmů
družstevních kolektivů se zájmy celé
společnosti.
Proces zvětšování jednotných
zemědělských družstev a realizace programu
specializace a koncentrace výroby vyžaduje, aby v
předložené právní úpravě
byly nově řešeny otázky vnitřní
organizace družstev a systému vnitrodružstevního
řízení.
Vládní návrh vychází především
z nezbytnosti postupného přechodu od územní
na odvětvovou strukturu řízení. Ke
zvyšování účinnosti systému
vnitrodružstevního řízení ukládá
jednotným zemědělským družstvům,
aby zdokonalovala vnitropodnikové plánování
a vnitropodnikový chozrasčot, aby zkvalitňovala
evidenci, rozborovou a kontrolní činnost. V této
oblasti sleduje zákon zejména celkové zkvalitnění
řídící činnosti, jak to zdůraznilo
nyní říjnové plénum ÚV
KSČ, kdy v celém systému řízení
je nutné více působit na zvyšování
efektivnosti výroby, na snižování jak
materiálových, tak pracovních nákladů.
Řízení uvnitř družstva se proto
musí ve stále větší míře
opírat o progresívní normy, normativy a kalkulace.
Ministerstva zemědělství počítají
s tím, že při zavádění
progresívních systémů vnitropodnikového
řízení bude zemědělským
podnikům poskytnuta účinná pomoc.
Nedílnou součástí zvýšení
úrovně řízení je soustavné
zvyšování účasti družstevních
kolektivů a jednotlivých družstevníků
na rozhodování a řízení výroby.
I v nových podmínkách rozvoje činnosti
družstva není zdaleka vyčerpána funkce
vnitrodružstevní demokracie, zahrnující
práva a současně povinnosti každého
člena družstva podílet se iniciativně
prací na rozvoji družstva, účastnit
se na rozhodování o základních otázkách
činnosti družstva, nést za přijatá
rozhodnutí plnou spoluodpovědnost a podílet
se na výsledcích činnosti družstva v
míře, která odpovídá osobnímu
podílu každého družstevníka.