Výsledky dosažené jednotnými zemědělskými
družstvy ukazují, že ve většině
družstev plní uplatňování těchto
principů důležitou stimulující
funkci v rozvíjení výroby, avšak jsou
rovněž případy, kdy tyto principy nejsou
důsledně uplatňovány nebo nejsou vytvářeny
pro jejich uplatnění potřebné předpoklady,
někdy i organizačně technického charakteru.
Rovněž zvětšování podniků,
k němuž dochází jejich slučováním,
vytváří nové, mnohem náročnější
podmínky pro důslednější uplatňování
principů družstevní demokracie.
Na základě připomínek a zkušeností
z JZD se proto doplňuje soustava orgánů jednotných
zemědělských družstev sborem zástupců,
který se má stát dalším voleným
orgánem přejímajícím zčásti
úkoly členské schůze.
Členské schůzi zůstanou vyhrazeny
k projednání rozhodující otázky
života družstva, jako jsou volby orgánů
družstva, přijímání stanov, schvalování
střednědobých a prováděcích
plánů a koncepcí rozvoje JZD, účetní
uzávěrky a podobně.
Ke zvyšování účasti družstevníků
na řízení a činnosti družstva
budou však sloužit i pravidelné výrobní
porady v pracovních kolektivech a také jednání
a činnost jednotlivých volených orgánů
družstev.
Objektivně podmíněné změny
v obsahu družstevní demokracie se promítají
i v uplatňování jedno ty kolektivního
rozhodování s rozhodováním odpovědnou
osobou.
V období budování jednotných zemědělských
družstev převažoval v JZD zcela jednoznačně
princip kolektivního rozhodování, které
zahrnovalo i operativní řízem výrobních
a pracovních procesů. Postupná stabilizace
jednotných zemědělských družstev
a jejich přechod na velkovýrobní způsob
hospodaření, pronikání vědeckotechnického
pokroku do zemědělství a jeho zprůmyslňování,
růst politické a odborné úrovně
kádrů - to vše ovlivňovala uplatňování
družstevní demokracie ve vztahu k zásadě
jediného odpovědného vedoucího. Stalo
se ekonomickou nutností, aby operativní řízení
bylo přeneseno včetně osobní odpovědnosti
na příslušné vedoucí funkcionáře
a odborné pracovníky družstva, v prvé
řadě na jeho předsedu.
V duchu těchto závěrů upravuje vládní
návrh působnost orgánů družstva,
zejména členské schůze, sboru zástupců,
představenstva a předsedy, vzájemné
vztahy mezi nimi a metody jejich práce. Dělba kompetence
mezi představenstvo a předsedu je v podstatě
založena na tom, že představenstvo jako statutární
výkonný orgán družstva je orientováno
na celkové řízení hospodářské
a společenské činnosti družstva a na
celkové usměrňování práce
vedoucích funkcionářů a odborných
pracovníků družstva. Předsedovi jako
výkonnému orgánu družstva přísluší
v mezích daných rozhodnutím kolektivních
orgánů družstva řídit běžnou
činnost družstva, uvádět v život
usnesení přijatá kolektivními orgány
družstva a bezprostředně řídit
a kontrolovat práci ostatních vedoucích funkcionářů
a odborných pracovníků družstva.
Se zřetelem na velikost některých závodů
JZD, na jejich specializaci a koncentraci a tím i na rostoucí
nároky na odbornost řízení je vládním
návrhem umožňováno, aby na základě
rozhodnutí členské schůze jednotná
zemědělská družstva ustavovala hospodářské
vedení. Půjde o pomocný orgán předsedy,
složený z vedoucích odborných pracovníků
družstva. Jeho hlavní poslání bude v
tom, že kolektivním odborným posouzením
některých otázek, vyplývajících
z provozu družstva, usnadní předsedovi přijímání
kvalifikovaných, odborně fundovaných rozhodnutí.
Skutečnost, že již dnes více než
80 % předsedů JZD má vysokoškolské
nebo středoškolské odborné vzdělání
a rozhodující většina agronomů,
zootechniků a ekonomů jsou absolventy vysokých
nebo středních odborných škol a že
je vypracován program dalšího odborného
vzdělávání řídících
kádrů v zemědělství, vytváří
předpoklady, aby v navržené struktuře
orgánů družstva byla účelně
a především efektivně organizována
dělba práce tak, aby řízení
mělo potřebnou odbornou úroveň a současně
se v něm uplatňovala iniciativa, kterou umožňuje
systém družstevní demokracie a kolektivního
rozhodování v jednotných zemědělských
družstvech.
Soudružky a soudruzi! Vládní návrh otevírá
potřebný prostor pro prohlubování
specializace a koncentrace zemědělské velkovýroby.
Obsahuje rámcová ustanovení o spolupráci
v zemědělství, přičemž
ponechává naplnění obsahu svých
obecných ustanovení prováděcím
předpisům.
Věcně zůstává vládní
návrh u dvou základních forem spolupráce
v zemědělství: u kooperačního
sdružení, tj. u spolupráce, při níž
nevzniká nová organizace, a u společného
zemědělského podniku. Dosavadní zkušenosti
potvrdily, že na bázi těchto dvou základních
forem může být prospěšně
rozvíjena spolupráce v jednotlivých oblastech
společné činnosti, v různých
územních celcích a v takovém rozsahu,
jak to vyžadují potřeby dalšího
rozvoje zemědělství.
Jednou z oblastí, do kterých nová právní
úprava vnáší kvalitativně nové
prvky, je řešení otázek pracovních
vztahů v JZD.
Cílem je dosáhnout podstatného sblížení
pracovních vztahů družstevníků
s ostatními pracujícími.
Tento politicky mimořádně významný
krok je výsledkem dlouhodobé politiky strany a její
péče o zvyšování životní
úrovně družstevních rolníků
jako spojence dělnické třídy při
budování socialistické společnosti.
Je umožněn jednak konsolidací většiny
družstev a jejich ekonomickými výsledky, ale
současně i možnostmi, danými dalším
rozvojem naší ekonomiky.
Nová úprava pracovních vztahů znamená
další upevňování sociálních
jistot družstevních rolníků. Současně
však zakládá vedle práv i odpovídající
povinnosti družstev i jednotlivých členů,
zejména v upevňování pracovní
kázně, v plném využívání
pracovní doby a podobně.
Společenský zájem na racionálním
socialistickém hospodaření na veškeré
zemědělské půdě odůvodňuje
účelné rozšíření
práv jednotných zemědělských
družstev při užívání sdružené
půdy. Dochází tak k obsahovému sjednocení
práva družstevního užívání
s právem užívání podle návrhu
zákona o užívání půdy
a jiného zemědělského majetku k zajištění
výroby, k němuž podám při projednávání
druhého zákona samostatný výklad.
Jednota obsahu obou užívacích práv umožní
jednotným zemědělským družstvům
"aby využívala obhospodařovaný
zemědělský půdní fond jako
celek v souladu s potřebami socialistické zemědělské
velkovýroby, aniž by musela vždy zvažovat
na základě kterého užívacího
práva užívají jednotlivé pozemky.
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci Vláda Československé socialistické
republiky i vlády republik se mohly při konečných
pracích na vládním návrhu zákona
o zemědělském družstevnictví
opírat o výsledky pozorného, kvalifikovaného
projednání návrhu jeho zásad ve výborech
sněmoven Federálního shromáždění
i ve výborech národních rad. Shodná
stanoviska výborů, potvrzující zásadní
souhlas s projednávaným návrhem, spolu s
některými připomínkami a náměty
vytvořila pevnou základnu pro dopracování
jednotlivých ustanovení.
Z rozhodnutí předsednictva ústředního
výboru Komunistické strany Československa
byla organizována široká diskuse k návrhu
zásad v krajích, okresech i jednotných zemědělských
družstvech. Tato diskuse se setkala se značnou odezvou
v celé zemědělské veřejnosti.
O mimořádném zájmu o novou právní
úpravu zemědělského družstevnictví
svědčí více než 6000 připomínek
a námětů, které vzešly z diskuse.
Kromě toho byly teze zpracování zákona
o zemědělském družstevnictví
široce projednány již před VIII. sjezdem)ZD.
Výsledky celé této diskuse nám proto
dávají jistotu, že byla zvolena správná
koncentrace nové právní úpravy.
Dovolte mi proto, abych závěrem vyslovil přesvědčení,
že předložený návrh zákona
vytváří příznivé předpoklady
pro další rozvoj socialistické zemědělské
výroby, zejména jejího družstevního
sektoru v podmínkách výstavby rozvinuté
socialistické společnosti k realizaci cílů
zemědělské politiky Komunistické strany
Československa. Jménem vlády Československé
socialistické republiky navrhuji, aby jej obě sněmovny
Federálního shromádždění
schválily. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji ministru Večeřovi.
Konstatuji, že k vládnímu návrhu se
vyjádřily příslušné orgány
národních rad, které doporučily návrh
schválit.
Ve sněmovnách Federálního shromáždění
byl tento vládní návrh přikázán
výborům ústavně právním,
pro zemědělství a výživu a výborům
pro sociální politiku.
Výbory Sněmovny národů pověřily
přednesením společné zpravodajské
zprávy poslance Jana Červinku, člena výboru
pro zemědělství a výživu. Slovo
má poslanec Červinka.
Zpravodaj poslanec SN J. Červinka: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vládní návrh zákona
o zemědělském družstevnictví
byl projednán ve třech výborech Sněmovny
národů, a to ve výboru pro zemědělství
a výživu, ve výboru pro sociální
politiku a ve výboru ústavně právním.
Tyto výbory shrnuly výsledky svého jednání
do souhlasného stanoviska, které bylo Sněmovně
národů předloženo jako společná
zpráva. Zpráva potvrzuje, že uvedené
výbory souhlasí se zněním vládního
návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví a doporučují, aby byl
tento návrh schválen s některými dílčími
změnami.
Úpravy, jež se týkají ustanovení
§ 4 a § 5 odst. 2 a § 24 odst. 1 písm. b)
jsou úpravami navrhovanými z důvodů
legislativně-technických a stylistických,
popřípadě jazykových; ostatní
úpravy sledují zajištění maximálního
souladu s jinými právními předpisy
v rámci jednotného československého
právního řádu. V ustanovení
§ 14 odst. 3 jde zejména o shodu návrhu s ustanovením
§ 94 návrhu, jakož i s ustanovením připravované
novely vládního nařízení č.
139/1971 Sb., o finančním hospodaření
státních hospodářství a některých
dalších socialistických organizací.
Smyslem doporučení, jež se vztahuje k ustanovení
§ 31 odst. 1 písm. a), je především
dosažení takového vyjádření
způsobu, jakým jednotné zemědělské
družstvo jedná navenek, který by byl konformní
s tím, jak je upravena tato otázka v hospodářském
zákoníku. Doplnění ustanovení
§ 56 odst. 2 písm. a) směřuje k tomu,
aby toto ustanovení obsahově korespondovalo s ustanovením
§ 1U9 odst. 2 zákoníku práce.
Vládní návrh byl zpracován na základě
zásad, které byly projednávány ve
výborech Sněmovny národů v průběhu
měsíce března letošního roku.
Už tehdy konstatovaly výbory shodně, že
zpracování kvalitativně nové, ucelené
právní úpravy zemědělského
družstevnictví v současné etapě
dynamického rozvoje socialistické zemědělské
velkovýroby je úkolem více než náročným.
Současně bylo zdůrazněno, že
předložené zásady jsou dobrým
podkladem pro takovou úpravu a dávají dostatečné
záruky toho, že náročný úkol
bude čestně splněn.
Výbory vyslovily souhlas s celkovou koncepcí nové
právní úpravy zemědělského
družstevnictví, jak vyplývala z předložených
zásad, a doporučily pouze, aby byly v průběhu
dalších prací zváženy některé
konkrétní připomínky a náměty,
sledující prohloubení, popřípadě
upřesnění některých záměrů
budoucího zákona. Tyto připomínky
a náměty se týkaly zejména otázek
organizační a řídící
struktury jednotného zemědělského
družstva a vymezení vzájemných případů
porušení družstevní kázně,
zřizování smírčích komisí
v družstvech s malým počtem členů,
postupu při uzavírání smluv o kooperačním
sdružení a výkonu sistačního
práva okresního národního výboru.
S uspokojením přijaly výbory, že většina
připomínek a námětů, vycházejících
ze zkušeností praxe a ověřených
průzkumy ve volebních obvodech, byla respektována
a promítnuta do vládního návrhu.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, členové
výborů pro zemědělství a výživu
obou sněmoven sledovali přípravu nové
právní úpravy zemědělského
družstevnictví od počátku a v jejich
jednotlivých fázích vnášeli do
ní jak vlastní zkušenosti a poznatky, tak zkušenosti
a poznatky svých voličů. Ti z nich, kteří
vykonávají funkce předsedů jednotných
zemědělských družstev, se sešli
ještě k tomu, aby posoudili návaznost nového
zákona o zemědělském družstevnictví
a hlavního prováděcího předpisu
k němu, nových vzorových stanov, a aby s
vlastní praxí kriticky konfrontovali řešení
někerých vnitrodružstevních vzahů,
připravované v nových vzorových stanovách.
Výbory ocenily také, že práce na nové
právní úpravě zemědělského
družstevnictví probíhaly za aktivního
zájmu celé zemědělsko-družstevní
veřejnosti, která se seznámila s celým
projektem nové úpravy již v souvislosti s VIII.
celostátním sjezdem jednotných zemědělských
družstev v roce 1972 a která s pozorností diskutovala
zásady zákona o zemědělském
družstevnictví koncem prvého a počátkem
druhého čtvrtletí letošního roku.
O šíři a hloubce zájmu zemědělsko-družstevní
veřejnosti o novou právní úpravu zemědělského
družstevnictví svědčí nejlépe
množství připomínek, námětů
a doporučení, které vzešly z rozpravy.
Výsledky rozpravy byly odpovědně zhodnoceny
a svým dílem rovněž přispěly
ke zkvalitnění vládního návrhu,
který tak - možno říci -
"vyrostl" na vskutku široké základně.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci! Projednávání vládního
návrhu ve výborech Sněmovny národů
vyznělo v přesvědčení, že
toto legislativní dílo odpovídá současným
ekonomickým podmínkám i rozvojovým
potřebám našeho socialistického zemědělství,
zejména pak jeho družstevnímu sektoru, a že
vytváří v právní oblasti vhodné
předpoklady k tomu, aby socialistická zemědělská
velkovýroba úspěšně splnila úkoly
XIV. sjezdu a ještě náročnější
úkoly, jež budou vytyčeny XV. sjezdem Komunistické
strany Československa.
Základní záměry nové právní
úpravy zemědělského družstevnictví,
s nimiž byl v rozpravě výborů Sněmovny
národů vysloven souhlas, byly akcentovány
již v odůvodnění vládního
návrhu, jež přednesl ministr zemědělství
a výživy Československé socialistické
republiky s. Bohuslav Večeřa. Chtěl bych
však poukázat ještě na některé
jiné aspekty nové právní úpravy,
které ji charakterizují jako progresivní
a na které výbory soustředily svou pozornost.
Již naše ústava řadí jednotná
zemědělská družstva nejen mezi organizace
hospodářské, které mají důležité
úkoly v rozvoji socialistické zemědělské
velkovýroby na základě pokrokové vědy
a techniky, ale také mezi dobrovolné společenské
organizace s významným posláním v
oblasti politické, kulturní a sociální.
Naše jednotná zemědělská družstva
plní tak tradičně dvojí úlohu:
prvou v oblasti ekonomické, druhou v oblasti mimoekonomické,
úlohu, o níž se obvykle hovoří
jako o společenské funkci jednotného zemědělského
družstva. Rozvoj našeho socialistického zemědělského
družstevnictví v posledních letech, zejména
po XIV. sjezdu Komunistické strany Československa,
to není jen rozvoj daný úspěchy ve
sféře hospodářské, ale také
úspěchy ve sféře společenské.
Právě úspěchy, dosažené
při realizaci politicko-ideové a kulturně
výchovné funkce našeho zemědělského
družstevnictví, přispěly k formování
nové třídy družstevních rolníků
jako hlavního spojence dělnické třídy,
k upevňování jejího svazku s dělnickou
třídou a k formování a prohlubování
jejích socialistických rysů.
Z tohoto hlediska vychází vládní návrh
správně z toho, že jednotné zemědělské
družstvo je dobrovolným sdružením pracujících
rolníků a ostatních pracujících
ke společné socialistické zemědělské
velkovýrobě, ale zároveň i dobrovolnou
společenskou organizací. Společenská
funkce jednotného zemědělského družstva
bude pochopitelně podrobněji upravena v nových
vzorových stanovách. Těžiště
této úpravy bude jistě v tom, že jednotné
zemědělské družstvo jako společenská
organizace pod vedením strany dále rozvíjí
dělnicko-rolnický svazek jako třídní
základnu socialistické společnosti, získává
družstevní rolníky pro aktivní podporu
a prosazování iniciativy družstevních
rolníků, napomáhá jejich širokému
uplatnění v politickém a veřejném
životě a obhajuje jejich oprávněné
zájmy.
V souvislosti s úpravou vnitrodružstevních
vztahů v družstevnictví vůbec -
a tedy i v zemědělském družstevnictví
- mají specifické poslání stanovy;
v prvé řadě vzorové stanovy, které
jsou každému družstvu podkladem pro vypracování
vlastních stanov. Význam vzorových stanov
vyplývá již z toho, že o nich teorie i
praxe mluví jako o "základním zákoně
vnitřního života družstev. Vzorové
stanovy napomáhaly vždy k tomu, aby se principy socialistického
zemědělského družstevnictví,
vyjádřené v zákoně, dostaly
do stanov každého družstva, a tak i ke každému
družstevnímu rolníkovi. Vzorové stanovy
byly tak ve všech fázích socialistického
vývoje našeho zemědělského družstevnictví
důležitým politicko-ideovým nástrojem
a budou jím jistě i v nadcházející
době.
Z vládního návrhu vyplývá,
že se - ve srovnání s nynějším
stavem - poněkud mění způsob
tvorby vzorových stanov. Zatímco dosud se na návrhu
stanov usnášel celostátní sjezd jednotných
zemědělských družstev a schvalovala
je vláda svým usnesením, vydá nyní
vzorové stanovy vláda Československé
socialistické republiky nařízením
po projednání s ústředním výborem
Svazu družstevních rolníků Československé
socialistické republiky. Výbory Sněmovny
národů dospěly k závěru, že
tato změna způsobu tvorby vzorových stanov
je účelná se zřetelem na dynamický
vývoj těch společenských vztahů,
které jsou vzorovými stanovami upravovány.