- ďalej plénum stanovilo budovať spoločné
opravovne poľnohospodárskych strojov a v nadväznosti
na to centrálne sklady náhradných dielcov,
- v živočišnej výrobe urýchlene
budovať spoločné výkrmne býkov
a dobudovať odchovne jalovíc,
- ďalej plénum stanovilo dobudovať zberové
a pozberové linky, ako aj sklady na zemiaky v jednotlivých
kooperačných obvodoch.
Z uvedeného vyplýva, že v okrese nás
čaká ešte veľa práce v rozvíjaní
kooperačných vzťahov, a myslím si, že
práca právnej úpravy, ktoré zákon
obsahuje, umožnia a urýchlia ďalší
rozvoj špecializácie a kooperácie v našich
podhorských a horských oblastiach.
Je správne, že v praxi osvedčené formy
spolupráce v poľnohospodárstve nový
zákon obsahuje, pretože je tým zaistený
ďalší plynulý a úspešný
rozvoj existujúcich kooperačných vzťahov.
Podľa môjho názoru formy spolupráce v
poľnohospodárstve tak, ako sú v zákonnej
úprave uvažované, umožňujú,
aby dochádzalo v priebehu 6. päťročného
plánu k ďalšiemu rozvoju koncentrácie
a špecializácie poľnohospodárskej výroby.
Chcem pripomenúť skutočnosť, že pri
rámcovom ustanovení o spolupráci v prerokúvanom
zákone bude veľmi ovplyvňovať formu spolupráce
v poľnohospodárstve vykonávací predpis
vydaný v § 97 zákona. Pri prerokúvam
vládneho návrhu vo výboroch pre poľnohospodárstvo
a výživu oboch snemovní boli sme informovaní
o tom, že návrh vykonávacej vyhlášky
upravuje bližšie podrobnosti pri zavádzaní
oboch foriem spolupráce a upravuje také citlivé
otázky, ako je financovanie a finančné hospodárenie
spoločného poľnohospodárskeho podniku,
vrátane zvláštných úprav v agrochemických
alebo melioračných podnikoch.
Súdružky, súdruhovia poslanci, v závere
sa chcem zmieniť ešte o jednej okolnosti, ktorá
v najbližšom období v našich podhorských
a horských oblastiach bude mať vplyv na realizáciu
vytýčených cieľov v procese špecializácie
a koncentrácie poľnohospodárskej výroby.
Ide o skutočnosť, že predpokladom zabezpečenia
efektívnej špecializácie a koncentrácie
v našich podmienkach je prevedenie ďalšej dosocializácie
poľnohospodárstva. V podmienkach okresu Žilina
za celú piatu päťročnicu bolo získaných
5000 ha poľnohospodárskej pôdy od súkromných
roľníkov a v 6. päťročnici na základe
uznesenia pléna OV KSS počítame prevziať
ďalších 3000 ha pôdy. Táto skutočnosť
si vyžiada budovanie ďalších ustajňovacích
priestorov pre rozšírené alebo novozaložené
JZD. Tiež uvedená skutočnosť si vyžiada
veľké investičné vklady na zúrodnenie
získanej pôdy, ako sú rekultivácie
a meliorácie. Vzhľadom na to, že v našich
horských a podhorských oblastiach družstvá
majú nedostaok finančných prostriedkov a
pri realizovaní spomínaných zámerov
sa dostávajú družstvá do zlej finančnej
situácie, dochádza k vysokému zaťaženiu
úverov v prepočte na 1 ha pôdy. Tak napr.
máme družstvá v okrese, ktoré v posledných
rokoch preberali pôdu od súkromných roľníkov
vo väčšom rozsahu a ich terajšie úverové
zaťaženie na 1 ha pôdy predstavuje 4850 Kčs,
keď v roku 1971 malo úverové zaťaženie
na 1 ha pôdy 1810 Kčs. Uvedená skutočnosť
potvrdzuje, že tieto)RD majú problém s jednoduchou
reprodukciou a prejavuje sa nedostatok finančných
zdrojov na rozšírenú reprodukciu.
Z uvedených dôvodov chcel by som požiadať
príslušné ministerstvá o posúdenie
celého systému financovania a úverovania
tých JRD, ktoré sa podstatne rozšírili.
Na záver dovoľte, aby som vyslovil presvedečenie,
že schválením predloženého vládneho
návrhu zákona o poľnohospodárskom družstevníctve
náš právny poriadok bude doplnený potrebnou
vyhovujúcou právnou úpravou na tomto významnom
úseku. Ďakujem
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji. Slovo má poslankyně
Blažena Šmejkalová.
Poslankyně SN B. Šmejkalová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, socialistická společnost zaručuje
zásadu rovnoprávného postavení žen,
a to jak v každodenním rodinném, politickospolečenském
a hospodářském životě, tak i
v právní nadstavbě. Předním
úkolem naší společnosti je nepochybně
toto pokrokové postavení ženy i nadále
rozvíjet. Projednávaný vládní
návrh zákona o zemědělském
družstevnictví má proto v tomto ohledu nemalý
význam v členských i pracovních vztazích
družstva.
Naše zemědělství je jedním z
významných výrobních odvětví,
v němž ženy měly a mají mimořádně
významnou úlohu, která ani dalším
rozvojem zemědělské velkovýroby nedozná
žádné změny.
Mohu konstatovat, že ženy účinně
napomáhaly a často byly rozhodující
silou, která určovala budoucí vývoj
socialistického zemědělství, který
od základu změnil jejich postavení, způsob
práce a života.
Před osvobozením v československém
zemědělství převládá
individuálně hospodařící rolník
a jeho hospodaření bylo poznamenáno nízkou
produktivitou a vysokým stupněm namáhavosti
práce. Z více než tří miliónů
zemědělců v té době tvořily
přitom ženy nadpoloviční většinu.
I když ve vlastnictví zemědělské
usedlosti se zpravidla objevovalo spoluvlastnictví obou
manželů, žena nebyla rovnocenným partnerem
hospodáře, ale jen bezplatnou pracovní silou,
její nároky byly hluboko pod hranicí běžného
životního standardu. Sociologické výzkumy
z té doby prokazují, že zemědělské
domácnosti v převážné míře
byly nejhůře materiálně vybaveny,
že prostředky rodiny směřovaly téměř
výhradně do výroby a v oblasti osobní
spotřeby byly omezovány na nejnutnější
minimum. Celková zaostalost zemědělských
domácností způsobená prostorovou a
informační odloučeností od příslušných
zdrojů, materiální nejistota a nezajištěnost
jako projev objektivních zákonů soukromé
malovýroby, to vše bylo součástí
každodenního života pracujících
žen na vesnici.
Proto také proces socializace našeho zemědělství
byl namnoze podporován a prosazován intenzívněji
zemědělskými ženami než muži.
Tehdy ani ony však neměly jasnou představu
o výsledcích, jichž bude v dalším
vývoji v socialistickém zemědělství
dosaženo. Všichni víme, že socialistická
zemědělská výroba vyloučila
primitivní zemědělskou usedlost a hospodaření
a že na její místo nastoupily moderní,
technicky stále dokonaleji vybavované podniky, v
nichž se charakter práce, organizace a řízení
stále více přibližuje moderním
průmyslovým závodům. Od vytvoření
prvního jednotného zemědělského
družstva uvolnilo naše zemědělství
více než polovinu svých pracovníků
pro ostatní úseky národního hospodářství.
Můžeme tedy říci, že k dosažení
celkových úspěchů socialistického
zemědělství přispěly zemědělské
ženy významným dílem.
Podíl žen k celkovému počtu pracovníků
v jednotných zemědělských družstvech
činil počátkem letošního roku
47,6 %. Zvláště v živočišné
výrobě jsou ženy zastoupeny rozhodující
měrou, neboť zde tvoří téměř
3/4 z celkového počtu pracovníků.
I v moderní zemědělské velkovýrobě
budou mít nadále dobré perspektivní
uplatnění, a to především v živočišné,
ale také i v industrializované rostlinné
výrobě.
Po důkladném seznámení se s vládním
návrhem zákona o zemědělském
družstevnictví nabyla jsem přesvědčení,
že tento návrh vytváří plně
vyhovující právní předpoklady
jak pro rovnoprávné postavení ženy ve
vlastní zemědělské výrobě,
tak také v řídících funkcích
družstev.
S rozvojem systematické péče o pracovní
a životní podmínky pracovníků
nepochybně porostou možnosti širšího
uplatnění žen také v nevýrobní
sféře činnosti družstev. Mám
na mysli např. uplatnění žen v přidružené
výrobě, jejíž provozování
zákon umožňuje. Již dnes jsme svědky
toho, jak mnohá družstva cílevědomě
pečují o neustálé zlepšování
podmínek práce v družstvech a života na
vesnici, zvláště z hlediska zaměstnaných
žen. Zaváděním moderní mechanizace
do družstev je odstraňována fyzicky namáhavá
práce při současném zvyšování
její produktivity bez nepříznivých
důsledků na zdraví pracovníků.
Jsme svědky toho, že v uplynulých letech se
podařilo dosáhnout pokroku také ve sbližování
mimopracovních podmínek života ve městě
a na vesnicích. Tento pokrok se projevil především
v zásobování, v sociální a
zdravotní péči, ve službách pro
obyvatelstvo a v rozvoji celkového kulturního života
na vesnici.
Jsem přesvědčena, že projednávaný
vládní návrh zákona o zemědělském
družstevnictví dává jednotným
zemědělským družstvům dostatečné
možnosti, aby spolu s národními výbory
a společenskými organizacemi dále koordinovaně
rozvíjela své úsilí na podporu probíhajících
přeměn života a práce žen, pracujících
v zemědělství.
Dosavadní právní úprava pracovních
vztahů nezajišťovala ženám ani členkám
jednotných zemědělských družstev
takovou úroveň práv a nároků
jako ženám zaměstnaným na jiných
úsecích. Většina družstev se sice
snažila vyrovnat podmínky pracujících
členek a přebírala proto vlastními
rozhodnutími hlavní instituty pracovního
práva, jako je dovolená na zotavenou, pracovní
doba apod. Tato praxe jednotných zemědělských
družstev byla různá a přejímání
příslušných ustanovení zákoníku
práce se uskutečňovalo neorganizovaně,
čímž vznikly mezi jednotlivými družstvy
neodůvodněné rozdílnosti. Nová
úprava zemědělského družstevnictví
přináší také novou úpravu
v oblasti pracovních vztahů členů
a znamená také pro ženy - členky
družstva, že budou mít napříště
stejná práva a stejné nároky jako
mají všechny pracující ženy v ostatních
odvětvích. Nelze ovšem nevidět, že
nová úprava ve své komplexnosti při
sbližování pracovních vztahů
členů družstev poskytuje nejen práva,
ale také povinnosti. V praxi to znamená, že
tedy naše ženy - členky jednotných
zemědělských družstev - napříště
budou používat nejen výhody obecné délky
pracovní doby, ale bude se také požadovat,
aby tato pracovní doba z jejich strany byla též
náležitě dodržována a efektivně
využívána. Lze tedy říci, že
nová úprava pracovních vztahů v družstvech
podstatně zlepšuje též postavení
ženy - členky družstva - mimo jiné
i v tom, že jim zajistí výhody, které
doposud neměly, jako např. zajištění
návratu k původní práci po skončení
mateřské dovolené apod.
Lze tedy hodnotit novou úpravu, k níž dojde
od 1. ledna 1976, zejména na úseku pracovních
vztahů členek jednotných zemědělských
družstev jednoznačně kladně. V nové
právní úpravě zemědělského
družstevnictví spatřuji logické pokračování
důsledně uplatňované leninské
politiky dělnickorolnického svazu a konkrétní
projev a důkaz cílevědomé zemědělské
politiky naší Komunistické strany Československa.
Ze všech těchto důvodů budu hlasovat
pro schválení vládního návrhu.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji poslankyni Šmejkalové.
Přerušuji naše společné jednání
na 30 minut. Zahájíme přesně v 10.25
hod. Jako první vystoupí v rozpravě poslanec
František Musil.
(Jednání přerušeno v 9.55 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 10.25 hod.)
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené
rozpravě k zákonu o zemědělském
družstevnictví. Vystoupí poslanec František
Musil, připraví se poslanec Josef Gratcl.
Poslanec SL F. Musil: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážený soudruhu předsedo,
dovolte mi, abych při příležitosti projednávání
vládního návrhu zákona o zemědělském
družstevnictví řekl několik slov k významu
jednotné právní úpravy na tomto úseku.
Jedním z důležitých politických
aspektů, které charakterizují motivaci nové
právní úpravy je to, že zemědělské
družstevní organizace tvoří nedílnou
součást národního hospodářství
Československé socialistické republiky řízeného
státem pod vedením Komunistické strany Československa.
Správnost tohoto principu je potvrzena více než
25 letými zkušenostmi úspěšného
vývoje zemědělského družstevnictví,
které se významně podílelo na celkovém
dynamickém rozvoji našeho socialistického zemědělství
a celého národního hospodářství.
Významné místo zemědělského
družstevnictví v rámci jednotného plánování
hospodářství našeho státu proto
vyžaduje, aby i řešení vnitrodružstevních
vztahů jako jsou vztahy členské, pracovní,
majetkové, otázky organizace a řízení
družstev, jakož i vztahy mezi družstvy navzájem,
popřípadě mezi družstvy a jinými
zejména zemědělskými organizacemi
bylo upraveno jednotnými zásadami a jednotným
celostátním předpisem. Toto pojetí
je v souladu s článkem 18 ústavního
zákona o československé federaci, podle něhož
v oblasti zemědělství a výživy
patří jednotná právní úprava
zemědělského družstevnictví do
působnosti Československé socialistické
republiky.
Ze zmíněného článku ústavního
zákona nesporně také vyplývá,
že kromě již uvedené zákonné
úpravy problematiky zemědělského družstevnictví
vyžadují jednotnou celostátní právní
úpravu i další podrobnější
otázky, jichž se zákon dotýká
a která bude zakotvena v prováděcích
předpisech.
Významné místo si přitom zachovají
především vzorové stanovy jednotných
zemědělských družstev, podle nichž
si družstva vypracují vlastní stanovy. Vzorové
stanovy budou vydány vládou Československé
socialistické republiky po projednání s ústředním
výborem Svazu družstevních rolníků.
Se zřetelem na zmíněný ústavní
princip shledávám zcela za opodstatněné,
že i další prováděcí předpisy,
které budou řešit otázky financování
a finančního hospodaření družstev,
jakož i bližší úpravu problematiky
dohod o pracovních podmínkách a dovolené
na zotavenou u družstevníků, budou vydány
formou nařízení vlády ČSSR
jako jednotná a celostátní právní
úprava. Totéž platí o prováděcích
předpisech o spolupráci v zemědělství
- jak o tom konečně bylo již dnes hovořeno.
Z projednávaného vládního návrhu
zákona vyplývá, že jedním z jeho
cílů je posílení organizátorské
a řídící funkce socialistického
státu a jeho orgánů, zejména národních
výborů, a jejich vztahů k jednotným
zemědělským družstvům a družstevním
organizacím uvedeným v návrhu zákona.
V tom, že projednávaný návrh zákona
obsahuje ustanovení o působnosti národních
výborů v družstevních vztazích,
spatřuji účelnou aplikaci ústavní
zásady pojaté do článku 18 ústavního
zákona o čs. federaci, jíž je plněn
požadavek přehlednosti a ucelenosti významných
právních úprav, jakou je bezesporu i právní
úprava zemědělského družstevnictví.