Mimořádně cenné bylo, že poslanci
z výborů pro průmysl, dopravu a obchod, pro
plán a rozpočet, pro zemědělství
a výživu a pro sociální politiku iniciativně
zaujali kladné stanovisko ke Směrnici hospodářského
a sociálního rozvoje ČSSR v letech 1976-1980.
Výbory pro průmysl, dopravu a obchod spolu s delegovanými
poslanci ČNR a SNR se zabývaly postupnou přestavbou
cen v jednotlivých odvětvích a smluvně
právní úpravou vztahů mezi RVHP a
EHS.
Výbory pro sociální politiku zhodnotily postup
racionalizace práce a mzdových soustav v dalších
odvětvích a projednaly zásady regulace zaměstnanosti
a rozmisťování pracovních sil.
Výbory pro plán a rozpočet připravily
návrh na způsob projednání státního
závěrečného účtu československé
federace a zákona o šestém pětiletém
plánu.
Vládním návrhem zásad lesního
zákona se zabývaly výbory pro zemědělství
a výživu, pro plán a rozpočet a ústavně
právní výbory.
Výbory branné a bezpečnostní jednaly
o úkolech bezpečnostních orgánů
v silniční dopravě, o nehodovosti a jejích
hlavních příčinách, zhodnotily
předběžně také poznatky z uplatňování
nových pravidel silničního provozu.
Zahraniční výbory se seznámily s informací
o přípravě smlouvy mezi RVHP a EHS.
Kulturní výbory se zabývaly současným
stavem a předpoklady dalšího rozvoje československé
kinematografie a vlivem kulturně výchovné
práce na využívání volného
času mládeže.
Výbory pro plán a rozpočet uspořádaly
seminář o zásadách vnitřní
a zahraniční bankovní měnové
politiky od roku 1976 a o opatřeních federální
vlády o finančním hospodaření
státních hospodářských a některých
dalších socialistických organizací.
Další politickoodborný seminář
uspořádaly ústavně právní
výbory k otázkám právní úpravy
investiční politiky.
Soudružky a soudruzi, jsou k podaným informacím
nějaké dotazy? Nejsou.
Můžeme přistoupit k projednávání
schváleného pořadu.
Nyní projednáme první bod pořadu,
a to
Zprávy předsedy Federálního shromáždění
o zákonných opatřeních předsednictva
Federálního shromáždění
a) o Kanceláři presidenta Československé
socialistické republiky (tisk 120)
b) kterým se mění a doplňuje zákon
o obraně Československé socialistické
republiky, zákon o působnosti federálních
ministerstev a zákon o branné výchově
(tisk 121)
c) kterým se mění a doplňuje zákon
č. 19/1966 Sb., o vysokých školách,
ve znění zákona č. 163/1969 Sb. (tisk
122).
V období, kdy Federální shromáždění
nezasedalo, předložila vláda ČSSR tři
naléhavé návrhy. Předsednictvo Federálního
shromáždění je projednalo a vydalo jako
zákonná opatření. Podle čl.
58 odst. 4 ústavního zákona o čs.
federaci je potřebné, aby Federální
shromáždění tato zákonná
opatření dodatečně schválilo.
Návrhy usnesení byly předloženy ve zprávách,
parlamentní tisk 120, 121 a 122.
Má někdo z poslanců dotaz nebo připomínku
k návrhům usnesení na schválení
těchto zákonných opatření předsednictva
Federálního shromáždění?
(Není tomu tak.)
Přistoupíme k hlasování. V této
chvíli je v zasedací síni přítomno
175 poslanců Sněmovny lidu, 68 poslanců Sněmovny
národů zvolených v ČSR a 60 poslanců
Sněmovny národů zvolených v SSR. Jsme
tedy usnášení schopni. Budeme hlasovat o každém
návrhu odděleně.
Nejdříve o návrhu usnesení, kterým
se schvaluje zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
o Kanceláři presidenta Československé
socialistické republiky (tisk 120).
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
usnesení, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z poslanců této sněmovny souhlasí
s návrhem usnesení, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Souhlasným usnesením obou sněmoven Federálního
shromáždění bylo schváleno zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění ze dne 11. března
1976 č. 16/1976 Sb., o Kanceláři presidenta
Československé socialistické republiky.
Nyní přistupujeme k hlasování o návrhu
usnesení, které je uvedeno v parlamentním
tisku 121 a jímž se schvaluje zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění, kterým se mění
a doplňuje zákon o obraně Československé
socialistické republiky, zákon o působnosti
federálních ministerstev a zákon o branné
výchově.
Prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nyní hlasují poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z poslanců této sněmovny souhlasí
s návrhem usnesení? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Konstatuji, že všemi přítomnými
poslanci bylo schváleno zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění
ze dne 11. března 1976 č. 17/1976 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon o obraně
Českosolvenské socialistické republiky, zákon
o působnosti federálních ministerstev a zákon
o branné výchově.
Zbývá nám hlasovat o návrhu usnesení,
kterým se schvaluje zákonné opatření
předsednictva Federálního shromáždění,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 19/1966 Sb., o vysokých školách,
ve znění zákona č. 163/1969 Sb.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
usnesení obsaženým v parlamentním tisku
č. 122? (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Nyní prosím, aby se vyjádřili poslanci
Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení? (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také zákonné opatření předsednictva
Federálního shromáždění
ze dne 11. března 1976 č. 18/1976 Sb., kterým
se mění a doplňuje zákon č.
19/1966 Sb., o vysokých školách, ve znění
zákona č. 163/1969 Sb., bylo schváleno.
Tím byly splněny všechny náležitosti
pro platnost těchto zákonných opatření.
Soudružky a soudruzi poslanci, nyní projednáme
Vládní návrh zákona o územním
plánování a stavebním řádu
(stavební zákon) (tisk 112) ve znění
společné zprávy výborů Sněmovny
lidu a Sněmovny národů (tisk 40/SL a 29/SN).
Za vládu ČSSR odůvodní návrh
ministr pro technický a investiční rozvoj
soudruh Ladislav Šupka. Prosím ho, aby se ujal slova
Ministr ČSSR pro technický a investiční
rozvoj ing. L. Šupka: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, výsledky investiční výstavby
mají nikoliv zanedbatelný dlouhodobý vliv
na ekonomický a sociální rozvoj společnosti.
Do značné míry předurčují
efektivnost budoucí výroby a tedy i životní
úroveň obyvatelstva, zejména v otázkách
bydlení a občanské vybavenosti, v tvorbě
životního prostředí a ochraně
přírodních i historických hodnot.
Řízení investiční výstavby
je složitým procesem společenským, ekonomickým
a technickým. Významná úloha přitom
přísluší právním předpisům.
Právní pravidla, uplatňovaná při
budování našich měst a jednotlivých
staveb, mají svou bohatou historickou tradici. Když
sledujeme zpětně jejich vývoj od středověkých
městských stavebních řádů
až po nynější právní normy,
zjistíme, že k úpravě principů
stavebního práva zákonem dochází
tehdy, je-li třeba nově vymezit odpovědnost
účastníků procesu investiční
výstavby.
Tvorba zákona musí přitom vycházet
z podmínek a potřeb ekonomického rozvoje
a respektovat navazující odvětví právního
řádu. Mnohostrannost vazeb a složitost procesu
investiční výstavby vyžaduje dokonalé
poznání funkcí jednotlivých činností
a pochopení jejich vlivu ve vývoji společnosti
a státu. Právě zde je nezbytně nutná
návaznost na programové směrnice a rozhodnutí
stranických orgánů, zejména sjezdu
strany a usnesení ústředního výboru
KSČ, která jsou základní platformou
pro tvorbu zákonů i v této oblasti.
Předkládaný stavební zákon
je v historii našeho stavebního práva nejrozsáhlejší
právní úpravou, která vyčerpávajícím
způsobem zahrnuje celý proces od organizace území
a umístění konkrétní stavby
až po její uvedení do užívání
a upravuje povinnosti vlastníků a uživatelů
staveb při údržbě, úpravách
a případném odstraňování
staveb. Přitom, v souladu s připravovanými
právními úpravami ochrany zemědělského
a lesního půdního fondu i ve stavebním
zákoně, se klade ve všech správních
aktech důraz na ochranu zemědělské
a lesní půdy, která je nenahraditelným
bohatstvím naší země.
Vládní návrh zákona o územním
plánování a stavebním řádu,
neboli stručně stavebního zákona,
realizuje koncepci danou směrnicí XIV. sjezdu naší
strany, která určila vytvářet předpoklady
pro zvýšení úrovně plánování
a řízení investiční výstavby
při její přípravě a realizaci,
zlepšování podmínek pro životní
a pracovní prostředí a podmínek pro
úspěšnější činnost
národních výborů a stanovila za tím
účelem posilovat pravomoc zejména národních
výborů nižších stupňů.
Stavební zákon, jako kodex správních
předpisů v investiční výstavbě,
vychází z cílů naší hospodářské
a sociální politiky, programového rozvoje
socialistického právního řádu
a kritického přístupu k existujícím
problémům.
Cesta k nové zákonné úpravě
správních předpisů v oblasti investic
byla nastoupena v návaznosti na úpravy ve způsobu
plánovitého řízení investiční
výstavby, provedené po letech 1968-1969, které
měly zpočátku konsolidační
a poté nezbytný koncepční charakter.
Analýza účinnosti právních
předpisů a jejich vztahů k ostatním
nástrojům řízení, zejména
k plánu a k novým prvkům uplatněným
v soustavě plánovitého řízení
národního hospodářství a k
věcným problémům v rozvoji československé
ekonomiky, vedla v prvé řadě k právním
úpravám hospodářských vztahů
v investiční výstavbě.
V roce 1973 se uskutečnily právní úpravy
vztahů mezi investorem a jeho nadřízenými
orgány, zejména v pořizování
přípravné a projektové dokumentace
staveb, jejího schvalování, státní
expertizy a technickoekonomického vyhodnocování
dokončených staveb. Tyto právní úpravy
navázaly na dříve provedené změny
vztahů mezi hospodářskými organizacemi,
zahrnutými v novelizaci hospodářského
zákoníku v roce 1971.
Účinnost každého předpisu v této
oblasti je třeba posuzovat v souvislosti s působením
nástrojů plánovitého řízení.
Jestliže se v posledním období podařilo
omezit a potlačit některé nedostatky v investiční
výstavbě, pak je to výsledek práce
řady orgánů, které ovlivňují
průběh investičního procesu, a to
v oblasti plánování, ekonomické zainteresovanosti,
cenové a mzdové politiky i v dalších
oblastech. Mám na mysli zejména omezení neodůvodněného
růstu rozpočtových nákladů,
účinnější soustřeďování
sil a prostředků na společensky nejvýznamnější
stavby, ke kterému došlo v posledních letech,
určité zkrácení lhůt výstavby,
plnění a překračování
plánu bytové výstavby. Tyto v praxi se prosazující
kladné tendence přispěly ke zvýšení
efektivnosti investiční výstavby jako celku.
Přitom každá stavba, ať již průmyslová
či bytová, nebo jen jednoduchá stavba prováděná
svépomocí, se musí uskutečnit v souladu
s dlouhodobými záměry územního
plánování. Navíc je ovlivňována
z hlediska veřejných zájmů akty stavebně
správního řízení, které
zabezpečují stavební úřady
národních výborů. Když dojde
k nedostatkům při výstavbě, obracejí
se občané především na národní
výbory, které zodpovídají veřejnosti
za harmonický rozvoj podmínek k práci, života
a odpočinku v jejich územních obvodech.
V minulosti vynaložily národní výbory
značné úsilí k zvládnutí
územních procesů a ke koordinaci stavební
činnosti, kde jim přísluší velmi
odpovědná úloha. Jejich snaha byla však
podvazována skutečností, že existující
předpisy o územním plánování
a stavebním řádu dosud postrádají
některé nezbytné právní prostředky.
Ve druhé polovině padesátých let se
v tehdejších konkrétních podmínkách
považovalo za potřebné přesunout zejména
na úseku stavebního řádu některé
typické odpovědnosti za celospolečenské
otázky investiční výstavby do sféry
odvětvového hospodářského řízení.
Tento přesun byl charakterizován například
existujícím pojetím stavebního řízení
a kolaudací staveb organizací, vypuštěním
obecných technických pravidel pro výstavbu,
nedostatkem vlivu národních výborů
na upevnění disciplíny při provádění
staveb a malou účinností státního
stavebního dohledu.
Soudobé potřeby naší ekonomiky a rostoucí
význam urbanizace a péče o životní
prostředí si postupně vyžádaly
provedení řady dílčích úprav
v prováděcích předpisech územního
plánování a stavebního řádu
i v navazujících odvětvích právního
řádu, například v právní
úpravě některých složek životního
prostředí a v předpisech o národních
výborech. Výrazného posílení
autority národních výborů v řízení
investiční výstavby tím však
ještě dosaženo nebylo.
Teprve nový stavební zákon významně
posílí úlohu národních výborů
i dalších státních orgánů
odpovídajících za celospolečenské
otázky a vybaví tyto orgány účinnými
pravomocemi. Dává jim právní nástroje
k podstatně účinnějšímu
řízení dlouhodobého územního
rozvoje měst a obcí, k ochraně životního
prostředí, uplatňování prvků
jednotné technické politiky, kvality a kázně
v investiční výstavbě.
Prohlubují se také právní opatření,
která podporují aktivní součinnost
veřejnosti a dotčených organizací
i občanů v přípravě investiční
výstavby. V souladu s rozvojem socialistické demokracie
a upevňováním státního řízení
chtějí naši občané účinněji
uplatňovat svůj názor na uspořádání
sídel, ve kterých budou žít nejen oni,
ale i příští generace. Zákon
zakotvuje v tomto směru dosud získané dobré
zkušenosti.