Súdružky a súdruhovia poslanci! Súhrn
náročných úloh šiesteho päťročného
plánu, zapracovaných do návrhu zákona,
bude treba naplniť konkrétnymi činmi, ktoré
vyžadujú mnoho zodpovedných rozhodnutí.
Celým svojim poňatím naznačuje, že
na jeho splnenie bude treba klásť vysoké požiadavky
na účinnosť a vyššiu úroveň
spoločenskej práce a najmä na presadzovanie
celospoločenských cieľov a priorít v
každodennej práci, pretože od toho bude predovšetkým
závisieť dosiahnutie plánovaného cieľa
a proporcionálneho rozvoja. Náročnosť
programov v šiestom päťročnom pláne
nekladie preto vysoké požiadavky len na odvetvie priemyslu,
stavebníctva, poľnohospodárstva, dopravy a
ďalších, ale predovšetkým i na spôsob
riadenia, na jeho účinnosť a formy, úroveň
poznávania a sústavnosť kontroly a aj na to,
aby uskutočňovanie základnej línie
stanovenej pre obdobie šiesteho päťročného
plánu sa od rezortov až po podnikovú sféru
odrážalo hlavne v myslení a konaní vedúcich
pracovníkov, v ich prístupoch k riešeniu jednotlivých
úloh a k prijatým rozhodnutiam.
Výbory preto považujú za významné,
že návrh zákona zdôrazňuje úlohu
riadiacej práce, povinnosti a zodpovednosť štátnych
a hospodárskych orgánov a že stanovuje aj úlohu
rozvíjať a zdokonaľovať riadenie národného
hospodárstva, pričom na viacerých miestach
zákona konkretizuje túto úlohu v smeroch,
ktoré sú rozhodujúce pre danú etapu
vývoja.
Zdôrazňuje pritom, že sa dosiahnutie vytýčeného
cieľa a splnenie úloh plánu cieľavedome
podporí rozvojom tvorivých schopností našich
pracujúcich a ich aktivitou, iniciatívou a zodpovednosťou
a organizovaním ďalšieho rozmachu socialistického
súťaženia. Pri rokovaní vo výboroch
pre plán a rozpočet sme považovali za účelné
zvýrazniť v tejto časti návrhu zákona
aj významný prínos zapojenia našich
pracujúcich do zlepšovateľského a vynálezcovského
hnutia. V tejto súvislosti preto odporučili, aby
prvá veta § 12 zákona bola doplnená
o slová "a rozvojom vynálezcovského
a zlepšovateľského hnutia". Rovnaké
stanovisko zaujali aj ústavnoprávne výbory.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Dovoľte mi na záver správy konštatovať,
že vo všetkých výboroch Snemovne národov
bol vládny návrh zákona o šiestom päťročnom
pláne prijatý v navrhovanom znení. Rozvoj
národného hospodárstva ČSSR na roky
1976 - 1980 bude záväznou smernicou pre riadiacu činnosť
federálnej vlády a vlád republík,
ako aj všetkých orgánov a inštitúcií
vo všetkých oblastiach národného hospodárstva.
Preto ako spoločný spravodajca jej výborov
navrhujem Snemovni národov, aby vládny návrh
tohto zákona prijala.
Mojou povinnosťou je informovať vás aj o tom,
že návrh tohto zákona prerokovali aj príslušné
orgány Českej národnej rady a Slovenskej
národnej rady. Tieto orgány ho taktiež doporučili
schváliť. Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Blažejovi.
Nyní prosím, aby se ujal slova společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Prchal.
Zpravodaj poslanec SL J. Prchal: Vážený
soudruhu generální tajemníku, vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi, abych jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu především
vyslovil souhlas s tím, co bylo řečeno ve
zprávě podané zpravodajem výborů
Sněmovny národů poslancem Blažejem a
abych v návaznosti na ni vás informoval o dalších
otázkách, které byly v souvislosti s návrhem
zákona o šestém pětiletém plánu
předmětem jednání výborů.
Jsou to hlavně otázky, které souvisejí
s potřebným dosažením souladu hmotných
a finančních procesů v šesté
pětiletce a vyrovnanosti finančního vývoje.
Jednání výborů sněmovny především
ocenilo, že návrh zákona zvýrazňuje
odpovědnost centrálních míst řízení
za zvýšení kvality a autority národohospodářských
plánů jako základního nástroje
řízení a spolu s tím i za úroveň
řídící a organizátorské
práce na všech stupních řízení.
Ocenilo dále, že orgány hospodářského
řízení budou podle zákona povinny
účinněji využívat nepřímých
forem řízení, jmenovitě mzdové,
cenové a finanční nástroje a že
neopomíjejí potřebu uplatňovat v jednotě
s nimi i nezbytné stimuly morální. Podle
názoru výborů orientují tato ustanovení
zákona využití forem stimulace správným
směrem, tj. na rozhodující stránky
rozvoje ekonomiky.
Jednání výborů též ocenilo,
že v návrhu zákona, jako závazné
direktivy pro činnost příslušných
orgánů všech stupňů, je věnována
patřičná pozornost též oblasti
materiálně technického zásobování
a zejména zdokonalení dodavatelskoodběratelských
vztahů a že návrh zdůrazňuje
zvláště zvýšenou odpovědnost
odvětvových ústředních orgánů
a VHJ za plynulé zásobování národního
hospodářství výrobky z jejich oborů.
Velká pozornost byla ve výborech věnována
též dalšímu vývoji zásob
a systémovým opatřením, která
byla k zajištění jejich optimálního
vývoje v letech šesté pětiletky přijata
na základě zprávy předsedy Státní
banky československé o stavu a vývoji zásob
v národním hospodářství minulý
měsíc ve federální vládě.
Jednání výborů věnovalo pozornost
též tomu ustanovení zákona, které
stanoví, že na všech stupních řízení
bude důsledněji uplatňována kontrola
plnění plánu. V souvislosti s tím
bylo poukázáno na to, že bude třeba
dosáhnout, aby naši pracující se účinně
podíleli na zabezpečení cílů
šestého pětiletého plánu, na
přípravě a realizaci prováděcích
plánů, a to způsobem, jehož zásady
byly pro období šesté pětiletky a pro
státní, hospodářské a odborové
orgány stanoveny federální vládou
a Ústřední radou odborů již v
červenci minulého roku.
Soudružky a soudruzi poslanci, základní záměry
šestého pětiletého plánu o rozsahu
a způsobech tvorby a užití hmotných
zdrojů nacházejí svůj odraz i v předpokládaném
vývoji tvorby a použití zdrojů finančních
a v celkovém vyjádření záměrů
finanční politiky pro toto období.
Základní linii této politiky vyjadřují
směrnice přijaté na XV. sjezdu KSČ
tím způsobem, že k prosazování
vyšší efektivnosti a k prosazování
vyšší hospodárnosti při vynakládání
finančních a devizových prostředků
vytyčují úkol, posilovat úlohu státního
rozpočtu a úlohu měnového plánu.
Návrh zákona v tom směru obecně stanoví
povinnost účinněji působit na zajištění
takové úrovně finančních zdrojů,
která bude s přihlédnutím k cílům
a úkolům šestého pětiletého
plánu odpovídat daným potřebám
a současně při vynakládání
všech finančních a devizových prostředků
prosazovat hospodárnost, aby bylo možno zajistit základní
požadavek této pětiletky, tj. dodržení
finanční, měnové a rozpočtové
rovnováhy.
Současně stanoví, že v této pětiletce
budou státní rozpočty federace a republik
v "zásadě" vyrovnané. Základním
předpokladem této vyrovnanosti bude, jak na to jednání
výborů poukázalo, aby státní
rozpočty a měnové plány na jednotlivá
léta této pětiletky vycházely z úkolů
státního plánu a zpětně je
ovlivňovaly a dále, aby je finančně
zabezpečovaly v souladu se záměry finanční
politiky, která se bude opírat o poznatky vyplývající
z rozpočtového výhledu na období 1976
- 1980, s nímž byly výbory pro plán
a rozpočet seznámeny.
Podle tohoto výhledu se předpokládá,
že úkoly státního plánu budou
finančně zabezpečeny při vyšší
mobilizaci finančních zdrojů podnikové
sféry a při optimálním využívání
návratných prostředků k financování
investičních a neinvestičních potřeb.
K tomu cíli bude muset přispět zejména
tvorba zisku hospodářských organizací
vyšší téměř o 60 %, na nichž
by se mělo podílet snížení celkových
nákladů přibližně jednou polovinou
(přesněji snižováním těchto
nákladů v rozsahu 48,9 %). Dále pak úkol
zlepšit obrátku zásob těchto organizací
do roku 1980 na 102,9 dní, tj. o 5 dní, což
představuje asi 15 mld Kčs uvolněných
zdrojů.
V souhrnu všech rozpočtových předpokladů
jde o velmi náročné projekty finančního
vývoje, jejichž reálnost bude moci být
zajištěna jen při účinné
mobilizaci zjevných rezerv v národním hospodářství,
a dále za předpokladu, že finanční
a devizové prostředky budou vynakládány
skutečně s co největším možným
efektem, k optimálním účelům
a při vysoké hospodárnosti.
Při jednání výborů se potvrdilo,
že podle dosavadních zkušeností se budou
hlavní problémy zajištění rozpočtové
vyrovnanosti soustřeďovat především
do oblasti snižování nákladů,
kde i některé strukturální změny
ve výrobě se mohou ukázat jako materiálově
náročnější, a dále do
oblasti zásob, ve snaze o dosažení relativního
uvolnění finančních prostředků,
vázaných v dosud nadměrných zásobách.
Hlavní problémy se budou určitým způsobem
koncentrovat též v oblasti financování
investičních potřeb, kde dochází
ke kumulaci nároků na zdroje státního
rozpočtu a měnového plánu. Podobně
skrývá další možný vývoj
vnějších ekonomických vztahů
vůči kapitalistickým státům
v sobě též určitá rizika.
Nemenší pozornosti si zasluhuje i předpokládaný
vývoj nerealizované kupní síly obyvatelstva.
Je zřejmé, že k dosažení celkové
finanční rovnováhy bude třeba vytvářet
potřebné předpoklady jak v oblasti příjmů
obyvatelstva, tak v oblasti jejich realizace a dosáhnout
plynulého vývoje vkladů a tím i plynulého
financování rostoucích potřeb prostřednictvím
úvěrového plánu.
Souhrnně mohu, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dnes s přihlédnutím
k požadavkům zapracovaným do úvodu §
11 navrhovaného zákona říci, že
rozpočtový výhled všech tří
státních rozpočtů ČSSR a rozpočtů
národních výborů do roku 1980, tak
jak jsme měli příležitost se s ním
ve výborech pro plán a rozpočet seznámit,
vychází ze stability finančního vývoje
a splňuje požadavek finanční vyrovnanosti.
Dosažená v něm rovnováha se opírá
o úkoly v růstu efektivnosti naší ekonomiky.
Pro její dosažení bude mít rozhodující
význam, aby se zejména podařilo zvýšit
aktivní saldo výsledného finančního
vztahu hospodářských organizací ke
státnímu rozpočtu zhruba ze 121 mld Kčs
v roce 1975 na 190,5 mld Kčs v roce 1980, tj. asi o 57
%.
Pro dosažení devizové rovnováhy bude
rozhodné zejména aktivní využívání
finančně ekonomických nástrojů,
stimulujících zajištění vysoké
dynamiky vývoje vývozu a jeho předstihu před
dovozy a zvýšení zájmu o růst
jeho efektivnosti.
Konečně pro zabezpečení vnitřní
měnové rovnováhy, pro další upevňování
kupní síly čs. koruny a posilování
důvěry obyvatelstva k ní bude důležité
dosáhnout potřebných podmínek pro
uspokojování rostoucí poptávky obyvatelstva
po zboží a službách a pro plynulý
a rovnoměrný vývoj jeho úsporných
vkladů.
Jednání výborů potvrdilo, že
celá finanční soustava se bude muset v období
šesté pětiletky plně zaměřovat
na to, aby všechny její nástroje a prostředky,
jmenovitě pak finanční plány a forma
ekonomické stimulace, působily účinněji
na růst finančních zdrojů a na jejich
efektivní využívání, aby působily
k upevňování finanční kázně
a odhalování rezerv a zejména pak, aby vedly
k omezení výdajů neproduktivního charakteru
a zamezení neúčelného využívání
volných finančních prostředků,
či finančních a devizových limitů.
Při jednání výborů nebyl opomenut
ani žádoucí přínos ve zlepšení
dosažitelných výsledků na základě
soustavně vykonávané, dobře organizované
a racionálně pojaté rozborové práce,
prováděné na každém stupni řízení
za aktivní účasti pracujících.
Pozornosti se dostalo i pozitivnímu přínosu
činnosti finančních kontrol a revizí,
zvláště pokud jde o preventivní působení
výsledků jejich práce k upevňování
finanční kázně a pořádku
a o jejich potenciální příspěvek
ke zlepšování řídící
činnosti a ke zdokonalování systémových
opatření.
Soudružky a soudruzi poslanci, ve vztahu k úkolům
šesté pětiletky bude významným
národohospodářským opatřením
komplexní přestavba velkoobchodních cen,
jíž se naplňují závěry
XIV. sjezdu KSČ o potřebě "vytvářet
soustavu cen lépe vyjadřujících společensky
nutné množství práce vynakládané
na výrobu, a to při stabilizaci celkové hladiny
velkoobchodních cen a hledání možností
jejich snižování".
Práce na nových velkoobchodních cenách,
prováděné v úzké spolupráci
Federálního cenového úřadu
s ostatními ústředními orgány,
VHJ a podniky, jsou prakticky uzavřeny. Přestavbou
cen bylo zajištěno promítnutí plánovaného
snížení nákladů v páté
pětiletce do nových cen a jejich přiblížení
společensky nutným nákladům, vytvoření
racionálnějších cenových relací,
zakalkulování ekonomicky odůvodněného
zisku do cen výrobků, sjednocení cen výrobků
vyráběných více podniky a realizovány
další záměry uložené politickohospodářskou
směrnicí.
Tím jsou vytvořeny předpoklady k aktivnějšímu
působení cen v soustavě plánovitého
řízení národního hospodářství
na zvyšování efektivnosti výroby a na
hospodárnost. K tomu přispěje i zpřesnění
technickohospodářských norem a kalkulačních
postupů i provedené posouzení a ohodnocení
technické úrovně, jakosti a vzájemné
srovnatelnosti výrobků.
K nejzávažnějším úkolům
přestavby patřilo vypořádání
zvýšených cen dovážených
surovin v rámci původně připravovaného
snížení hladiny velkoobchodních cen
o 10 %, tj. přenesení tohoto zvýšení,
které dosud v podstatě nesl státní
rozpočet, do reprodukčního procesu.
Z provedených propočtů vyplývá,
že se základní cíle přestavby
podařilo naplnit a vzestup cen dovážených
surovin podchytit a že nové ceny jsou jako celek pod
dosavadní hladinou velkoobchodních cen. Rovněž
se podařilo dosáhnout též tzv. snížení
reprodukčních nákladů vývozu.
l když se vlivem toho všeho celková hladina velkoobchodních
cen podstatněji nemění, dochází
obecně ke změnám velkoobchodních cen
jednotlivých výrobků. Jejich nové
ceny byly zpracovány na kalkulačním principu,
s promítnutím plánovaného snížení
nákladů a zvýšených cen dovážených
surovin a ekonomicky odůvodněného zisku.
Tím se změnily prakticky všechny velkoobchodní
ceny více než u 2 miliónů výrobků.
Ke snížení cen dojde zhruba u 60 % výrobků
a ke zvýšení asi u 40 %. Zvýší
se velkoobchodní ceny v základním průmyslu
- zhruba o 8,5 % - zatímco ve zpracovatelském průmyslu,
na čemž má hlavní podíl strojírenství
a stavebnictví, se o 6,5 % sníží. Dochází
i k výrazným změnám ve vztahu ke státnímu
rozpočtu. V jeho příjmové složce
se např. sníží odvod ze zisku, ale na
druhé straně ve výdajích odpadne dosavadní
krytí cenových rozdílů u dovážených
surovin.
Obecně lze říci, že novou cenovou soustavou
se zakládají náročnější
ekonomické podmínky pro podniky, což odpovídá
objektivně dané nezbytnosti dále zvyšovat
hospodárnost, lépe zhodnocovat zpracovávané
suroviny a materiály a výrazněji zvyšovat
efektivnost výroby.
Návrh zákona počítá ve svých
závěrečných ustanoveních s
tím, že v zákoně stanovené úkoly
rozvoje budou přepočteny a v těchto nových
velkoobchodních cenách vyjádřeny.
V souvislosti s touto změnou bylo ve výborech poukázáno
na to, že přestavba těchto cen a na ni navazující
úprava finančně ekonomických nástrojů
přinese změny v hodnotových a pochopitelně
též i v přerozdělovacích vztazích.
Pokud tyto změny vyvolají některé
nové problémy, bude třeba na jejich řešení
operativně reagovat. Jinak byla se souhlasem vzata na vědomí
informace, že na hodnotové vztahy vzniklé po
přestavbě cen naváže předpokládaná
úprava soustavy odvodů do státního
rozpočtu k 1. 1. 1978 a nebyly vysloveny připomínky,
že by tato okolnost měla být též
v zákoně vyjádřena.
V souvislosti s otázkou cen bylo však ve výborech
poukázáno na to, že bude třeba věnovat
velkou pozornost zvláště cenové stimulaci
výrobkové inovace. Bylo zejména upozorněno
na to, že v souvislosti se zvyšováním
efektivnosti naší ekonomiky a intenzifikací
procesů reprodukce by nově zaváděnými
a cenově stimulovanými výrobky měly
být hlavně výrobky společensky efektivní,
schopné rychlého zavádění do
běžné výroby a umožňující
ji stabilizovat na vysoké technické úrovni.
Naproti tomu by nové výrobky, které udržují
sortiment na jeho průměrné úrovni
a které představují jen jeho běžnou
obměnu, měly zůstávat na úrovni
cenové základny, zatímco výrobky s
dnes již podprůměrnými a nízkými
užitnými hodnotami musí být cenově
znevýhodňovány, aby byly uspořeny
vklady živé a zhmotnělé práce
do jejich další výroby, a to ve prospěch
výrobků progresívních.
Soudružky a soudruzi poslanci, šestý pětiletý
plán byl ve výborech Sněmovny lidu přijat
jako základní nástroj řízení
do roku 1980 a v souvislosti s tím bylo jimi doporučeno
vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona.
Jako společný zpravodaj těchto výborů
navrhuji sněmovně, aby tento zákon přijala.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Prchalovi.
V jednání budeme pokračovat po přestávce
přesně v 11.15 hod.