Úterý 22. června 1976

Súdružky a súdruhovia poslanci! Súhrn náročných úloh šiesteho päťročného plánu, zapracovaných do návrhu zákona, bude treba naplniť konkrétnymi činmi, ktoré vyžadujú mnoho zodpovedných rozhodnutí. Celým svojim poňatím naznačuje, že na jeho splnenie bude treba klásť vysoké požiadavky na účinnosť a vyššiu úroveň spoločenskej práce a najmä na presadzovanie celospoločenských cieľov a priorít v každodennej práci, pretože od toho bude predovšetkým závisieť dosiahnutie plánovaného cieľa a proporcionálneho rozvoja. Náročnosť programov v šiestom päťročnom pláne nekladie preto vysoké požiadavky len na odvetvie priemyslu, stavebníctva, poľnohospodárstva, dopravy a ďalších, ale predovšetkým i na spôsob riadenia, na jeho účinnosť a formy, úroveň poznávania a sústavnosť kontroly a aj na to, aby uskutočňovanie základnej línie stanovenej pre obdobie šiesteho päťročného plánu sa od rezortov až po podnikovú sféru odrážalo hlavne v myslení a konaní vedúcich pracovníkov, v ich prístupoch k riešeniu jednotlivých úloh a k prijatým rozhodnutiam.

Výbory preto považujú za významné, že návrh zákona zdôrazňuje úlohu riadiacej práce, povinnosti a zodpovednosť štátnych a hospodárskych orgánov a že stanovuje aj úlohu rozvíjať a zdokonaľovať riadenie národného hospodárstva, pričom na viacerých miestach zákona konkretizuje túto úlohu v smeroch, ktoré sú rozhodujúce pre danú etapu vývoja.

Zdôrazňuje pritom, že sa dosiahnutie vytýčeného cieľa a splnenie úloh plánu cieľavedome podporí rozvojom tvorivých schopností našich pracujúcich a ich aktivitou, iniciatívou a zodpovednosťou a organizovaním ďalšieho rozmachu socialistického súťaženia. Pri rokovaní vo výboroch pre plán a rozpočet sme považovali za účelné zvýrazniť v tejto časti návrhu zákona aj významný prínos zapojenia našich pracujúcich do zlepšovateľského a vynálezcovského hnutia. V tejto súvislosti preto odporučili, aby prvá veta § 12 zákona bola doplnená o slová "a rozvojom vynálezcovského a zlepšovateľského hnutia". Rovnaké stanovisko zaujali aj ústavnoprávne výbory.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Dovoľte mi na záver správy konštatovať, že vo všetkých výboroch Snemovne národov bol vládny návrh zákona o šiestom päťročnom pláne prijatý v navrhovanom znení. Rozvoj národného hospodárstva ČSSR na roky 1976 - 1980 bude záväznou smernicou pre riadiacu činnosť federálnej vlády a vlád republík, ako aj všetkých orgánov a inštitúcií vo všetkých oblastiach národného hospodárstva.

Preto ako spoločný spravodajca jej výborov navrhujem Snemovni národov, aby vládny návrh tohto zákona prijala.

Mojou povinnosťou je informovať vás aj o tom, že návrh tohto zákona prerokovali aj príslušné orgány Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Tieto orgány ho taktiež doporučili schváliť. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Blažejovi. Nyní prosím, aby se ujal slova společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu poslanec Prchal.

Zpravodaj poslanec SL J. Prchal: Vážený soudruhu generální tajemníku, vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, dovolte mi, abych jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu především vyslovil souhlas s tím, co bylo řečeno ve zprávě podané zpravodajem výborů Sněmovny národů poslancem Blažejem a abych v návaznosti na ni vás informoval o dalších otázkách, které byly v souvislosti s návrhem zákona o šestém pětiletém plánu předmětem jednání výborů. Jsou to hlavně otázky, které souvisejí s potřebným dosažením souladu hmotných a finančních procesů v šesté pětiletce a vyrovnanosti finančního vývoje.

Jednání výborů sněmovny především ocenilo, že návrh zákona zvýrazňuje odpovědnost centrálních míst řízení za zvýšení kvality a autority národohospodářských plánů jako základního nástroje řízení a spolu s tím i za úroveň řídící a organizátorské práce na všech stupních řízení. Ocenilo dále, že orgány hospodářského řízení budou podle zákona povinny účinněji využívat nepřímých forem řízení, jmenovitě mzdové, cenové a finanční nástroje a že neopomíjejí potřebu uplatňovat v jednotě s nimi i nezbytné stimuly morální. Podle názoru výborů orientují tato ustanovení zákona využití forem stimulace správným směrem, tj. na rozhodující stránky rozvoje ekonomiky.

Jednání výborů též ocenilo, že v návrhu zákona, jako závazné direktivy pro činnost příslušných orgánů všech stupňů, je věnována patřičná pozornost též oblasti materiálně technického zásobování a zejména zdokonalení dodavatelskoodběratelských vztahů a že návrh zdůrazňuje zvláště zvýšenou odpovědnost odvětvových ústředních orgánů a VHJ za plynulé zásobování národního hospodářství výrobky z jejich oborů. Velká pozornost byla ve výborech věnována též dalšímu vývoji zásob a systémovým opatřením, která byla k zajištění jejich optimálního vývoje v letech šesté pětiletky přijata na základě zprávy předsedy Státní banky československé o stavu a vývoji zásob v národním hospodářství minulý měsíc ve federální vládě.

Jednání výborů věnovalo pozornost též tomu ustanovení zákona, které stanoví, že na všech stupních řízení bude důsledněji uplatňována kontrola plnění plánu. V souvislosti s tím bylo poukázáno na to, že bude třeba dosáhnout, aby naši pracující se účinně podíleli na zabezpečení cílů šestého pětiletého plánu, na přípravě a realizaci prováděcích plánů, a to způsobem, jehož zásady byly pro období šesté pětiletky a pro státní, hospodářské a odborové orgány stanoveny federální vládou a Ústřední radou odborů již v červenci minulého roku.

Soudružky a soudruzi poslanci, základní záměry šestého pětiletého plánu o rozsahu a způsobech tvorby a užití hmotných zdrojů nacházejí svůj odraz i v předpokládaném vývoji tvorby a použití zdrojů finančních a v celkovém vyjádření záměrů finanční politiky pro toto období.

Základní linii této politiky vyjadřují směrnice přijaté na XV. sjezdu KSČ tím způsobem, že k prosazování vyšší efektivnosti a k prosazování vyšší hospodárnosti při vynakládání finančních a devizových prostředků vytyčují úkol, posilovat úlohu státního rozpočtu a úlohu měnového plánu.

Návrh zákona v tom směru obecně stanoví povinnost účinněji působit na zajištění takové úrovně finančních zdrojů, která bude s přihlédnutím k cílům a úkolům šestého pětiletého plánu odpovídat daným potřebám a současně při vynakládání všech finančních a devizových prostředků prosazovat hospodárnost, aby bylo možno zajistit základní požadavek této pětiletky, tj. dodržení finanční, měnové a rozpočtové rovnováhy.

Současně stanoví, že v této pětiletce budou státní rozpočty federace a republik v "zásadě" vyrovnané. Základním předpokladem této vyrovnanosti bude, jak na to jednání výborů poukázalo, aby státní rozpočty a měnové plány na jednotlivá léta této pětiletky vycházely z úkolů státního plánu a zpětně je ovlivňovaly a dále, aby je finančně zabezpečovaly v souladu se záměry finanční politiky, která se bude opírat o poznatky vyplývající z rozpočtového výhledu na období 1976 - 1980, s nímž byly výbory pro plán a rozpočet seznámeny.

Podle tohoto výhledu se předpokládá, že úkoly státního plánu budou finančně zabezpečeny při vyšší mobilizaci finančních zdrojů podnikové sféry a při optimálním využívání návratných prostředků k financování investičních a neinvestičních potřeb. K tomu cíli bude muset přispět zejména tvorba zisku hospodářských organizací vyšší téměř o 60 %, na nichž by se mělo podílet snížení celkových nákladů přibližně jednou polovinou (přesněji snižováním těchto nákladů v rozsahu 48,9 %). Dále pak úkol zlepšit obrátku zásob těchto organizací do roku 1980 na 102,9 dní, tj. o 5 dní, což představuje asi 15 mld Kčs uvolněných zdrojů.

V souhrnu všech rozpočtových předpokladů jde o velmi náročné projekty finančního vývoje, jejichž reálnost bude moci být zajištěna jen při účinné mobilizaci zjevných rezerv v národním hospodářství, a dále za předpokladu, že finanční a devizové prostředky budou vynakládány skutečně s co největším možným efektem, k optimálním účelům a při vysoké hospodárnosti.

Při jednání výborů se potvrdilo, že podle dosavadních zkušeností se budou hlavní problémy zajištění rozpočtové vyrovnanosti soustřeďovat především do oblasti snižování nákladů, kde i některé strukturální změny ve výrobě se mohou ukázat jako materiálově náročnější, a dále do oblasti zásob, ve snaze o dosažení relativního uvolnění finančních prostředků, vázaných v dosud nadměrných zásobách. Hlavní problémy se budou určitým způsobem koncentrovat též v oblasti financování investičních potřeb, kde dochází ke kumulaci nároků na zdroje státního rozpočtu a měnového plánu. Podobně skrývá další možný vývoj vnějších ekonomických vztahů vůči kapitalistickým státům v sobě též určitá rizika.

Nemenší pozornosti si zasluhuje i předpokládaný vývoj nerealizované kupní síly obyvatelstva. Je zřejmé, že k dosažení celkové finanční rovnováhy bude třeba vytvářet potřebné předpoklady jak v oblasti příjmů obyvatelstva, tak v oblasti jejich realizace a dosáhnout plynulého vývoje vkladů a tím i plynulého financování rostoucích potřeb prostřednictvím úvěrového plánu.

Souhrnně mohu, vážené soudružky a soudruzi poslanci, dnes s přihlédnutím k požadavkům zapracovaným do úvodu § 11 navrhovaného zákona říci, že rozpočtový výhled všech tří státních rozpočtů ČSSR a rozpočtů národních výborů do roku 1980, tak jak jsme měli příležitost se s ním ve výborech pro plán a rozpočet seznámit, vychází ze stability finančního vývoje a splňuje požadavek finanční vyrovnanosti. Dosažená v něm rovnováha se opírá o úkoly v růstu efektivnosti naší ekonomiky. Pro její dosažení bude mít rozhodující význam, aby se zejména podařilo zvýšit aktivní saldo výsledného finančního vztahu hospodářských organizací ke státnímu rozpočtu zhruba ze 121 mld Kčs v roce 1975 na 190,5 mld Kčs v roce 1980, tj. asi o 57 %.

Pro dosažení devizové rovnováhy bude rozhodné zejména aktivní využívání finančně ekonomických nástrojů, stimulujících zajištění vysoké dynamiky vývoje vývozu a jeho předstihu před dovozy a zvýšení zájmu o růst jeho efektivnosti.

Konečně pro zabezpečení vnitřní měnové rovnováhy, pro další upevňování kupní síly čs. koruny a posilování důvěry obyvatelstva k ní bude důležité dosáhnout potřebných podmínek pro uspokojování rostoucí poptávky obyvatelstva po zboží a službách a pro plynulý a rovnoměrný vývoj jeho úsporných vkladů.

Jednání výborů potvrdilo, že celá finanční soustava se bude muset v období šesté pětiletky plně zaměřovat na to, aby všechny její nástroje a prostředky, jmenovitě pak finanční plány a forma ekonomické stimulace, působily účinněji na růst finančních zdrojů a na jejich efektivní využívání, aby působily k upevňování finanční kázně a odhalování rezerv a zejména pak, aby vedly k omezení výdajů neproduktivního charakteru a zamezení neúčelného využívání volných finančních prostředků, či finančních a devizových limitů.

Při jednání výborů nebyl opomenut ani žádoucí přínos ve zlepšení dosažitelných výsledků na základě soustavně vykonávané, dobře organizované a racionálně pojaté rozborové práce, prováděné na každém stupni řízení za aktivní účasti pracujících. Pozornosti se dostalo i pozitivnímu přínosu činnosti finančních kontrol a revizí, zvláště pokud jde o preventivní působení výsledků jejich práce k upevňování finanční kázně a pořádku a o jejich potenciální příspěvek ke zlepšování řídící činnosti a ke zdokonalování systémových opatření.

Soudružky a soudruzi poslanci, ve vztahu k úkolům šesté pětiletky bude významným národohospodářským opatřením komplexní přestavba velkoobchodních cen, jíž se naplňují závěry XIV. sjezdu KSČ o potřebě "vytvářet soustavu cen lépe vyjadřujících společensky nutné množství práce vynakládané na výrobu, a to při stabilizaci celkové hladiny velkoobchodních cen a hledání možností jejich snižování".

Práce na nových velkoobchodních cenách, prováděné v úzké spolupráci Federálního cenového úřadu s ostatními ústředními orgány, VHJ a podniky, jsou prakticky uzavřeny. Přestavbou cen bylo zajištěno promítnutí plánovaného snížení nákladů v páté pětiletce do nových cen a jejich přiblížení společensky nutným nákladům, vytvoření racionálnějších cenových relací, zakalkulování ekonomicky odůvodněného zisku do cen výrobků, sjednocení cen výrobků vyráběných více podniky a realizovány další záměry uložené politickohospodářskou směrnicí.

Tím jsou vytvořeny předpoklady k aktivnějšímu působení cen v soustavě plánovitého řízení národního hospodářství na zvyšování efektivnosti výroby a na hospodárnost. K tomu přispěje i zpřesnění technickohospodářských norem a kalkulačních postupů i provedené posouzení a ohodnocení technické úrovně, jakosti a vzájemné srovnatelnosti výrobků.

K nejzávažnějším úkolům přestavby patřilo vypořádání zvýšených cen dovážených surovin v rámci původně připravovaného snížení hladiny velkoobchodních cen o 10 %, tj. přenesení tohoto zvýšení, které dosud v podstatě nesl státní rozpočet, do reprodukčního procesu.

Z provedených propočtů vyplývá, že se základní cíle přestavby podařilo naplnit a vzestup cen dovážených surovin podchytit a že nové ceny jsou jako celek pod dosavadní hladinou velkoobchodních cen. Rovněž se podařilo dosáhnout též tzv. snížení reprodukčních nákladů vývozu.

l když se vlivem toho všeho celková hladina velkoobchodních cen podstatněji nemění, dochází obecně ke změnám velkoobchodních cen jednotlivých výrobků. Jejich nové ceny byly zpracovány na kalkulačním principu, s promítnutím plánovaného snížení nákladů a zvýšených cen dovážených surovin a ekonomicky odůvodněného zisku. Tím se změnily prakticky všechny velkoobchodní ceny více než u 2 miliónů výrobků. Ke snížení cen dojde zhruba u 60 % výrobků a ke zvýšení asi u 40 %. Zvýší se velkoobchodní ceny v základním průmyslu - zhruba o 8,5 % - zatímco ve zpracovatelském průmyslu, na čemž má hlavní podíl strojírenství a stavebnictví, se o 6,5 % sníží. Dochází i k výrazným změnám ve vztahu ke státnímu rozpočtu. V jeho příjmové složce se např. sníží odvod ze zisku, ale na druhé straně ve výdajích odpadne dosavadní krytí cenových rozdílů u dovážených surovin.

Obecně lze říci, že novou cenovou soustavou se zakládají náročnější ekonomické podmínky pro podniky, což odpovídá objektivně dané nezbytnosti dále zvyšovat hospodárnost, lépe zhodnocovat zpracovávané suroviny a materiály a výrazněji zvyšovat efektivnost výroby.

Návrh zákona počítá ve svých závěrečných ustanoveních s tím, že v zákoně stanovené úkoly rozvoje budou přepočteny a v těchto nových velkoobchodních cenách vyjádřeny.

V souvislosti s touto změnou bylo ve výborech poukázáno na to, že přestavba těchto cen a na ni navazující úprava finančně ekonomických nástrojů přinese změny v hodnotových a pochopitelně též i v přerozdělovacích vztazích. Pokud tyto změny vyvolají některé nové problémy, bude třeba na jejich řešení operativně reagovat. Jinak byla se souhlasem vzata na vědomí informace, že na hodnotové vztahy vzniklé po přestavbě cen naváže předpokládaná úprava soustavy odvodů do státního rozpočtu k 1. 1. 1978 a nebyly vysloveny připomínky, že by tato okolnost měla být též v zákoně vyjádřena.

V souvislosti s otázkou cen bylo však ve výborech poukázáno na to, že bude třeba věnovat velkou pozornost zvláště cenové stimulaci výrobkové inovace. Bylo zejména upozorněno na to, že v souvislosti se zvyšováním efektivnosti naší ekonomiky a intenzifikací procesů reprodukce by nově zaváděnými a cenově stimulovanými výrobky měly být hlavně výrobky společensky efektivní, schopné rychlého zavádění do běžné výroby a umožňující ji stabilizovat na vysoké technické úrovni.

Naproti tomu by nové výrobky, které udržují sortiment na jeho průměrné úrovni a které představují jen jeho běžnou obměnu, měly zůstávat na úrovni cenové základny, zatímco výrobky s dnes již podprůměrnými a nízkými užitnými hodnotami musí být cenově znevýhodňovány, aby byly uspořeny vklady živé a zhmotnělé práce do jejich další výroby, a to ve prospěch výrobků progresívních.

Soudružky a soudruzi poslanci, šestý pětiletý plán byl ve výborech Sněmovny lidu přijat jako základní nástroj řízení do roku 1980 a v souvislosti s tím bylo jimi doporučeno vyslovit souhlas s vládním návrhem zákona.

Jako společný zpravodaj těchto výborů navrhuji sněmovně, aby tento zákon přijala.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Prchalovi. V jednání budeme pokračovat po přestávce přesně v 11.15 hod.

(Jednání přerušeno v 10.47 hodin.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP