Úterý 22. června 1976

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte mi vysloviť presvedčenie, že dnes nielen schválime predložený návrh zákona, ale že i využijeme všetky sily a schopnosti na realizáciu tohto významného hospodárskeho a sociálneho programu.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Martinkovi. Hovoří poslanec Lumír Sakmar a po něm jako poslední před polední přestávkou vystoupí poslankyně Paulechová.

Poslanec SL L. Sakmar: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, předložený návrh zákona o šestém pětiletém plánu je závazný dokument, který přispěje k realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ. Jeho zpracování vychází ze Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj ČSSR v letech 1976 - 1980. Základní cíl hospodářské a sociální politiky KSČ pro období šesté pětiletky, vytyčený v této směrnici, je jasný a lehce srozumitelný. Jeho zabezpečení je složité, náročné, ale reálné. Je třeba se častěji vracet ke sjezdovým materiálům a vyhledat si to, co v těchto dokumentech každému z nás patří při plnění úkolů a povinností. Každý, kdo umí pozorně číst, se tam zcela určitě najde. Naše společnost počítá s poctivou prací každého občana tohoto státu. Máme tam své místo i my, kteří pracujeme v odvětví paliv a energetiky. Uhlí, plyn a elektřina jsou tepnami našeho národního hospodářství, představují teplo a světlo našich domovů, jsou surovinou a energií pro náš průmysl. Za současné situace ve světě, kdy se ještě řada kapitalistických států nevzpamatovala z energetické krize, řeší země RVHP perspektivně, plánovitě a cílevědomě své palivoenergetické potřeby. Těmto podřizujeme také my naše záměry v této oblasti v šesté pětiletce.

Další růst energetických zdrojů v rozsahu 14 - 17 % nelze dále zabezpečovat jen cestou dovozu. Správně poukazují závěry XV. sjezdu KSČ na nutnost intenzívnějšího využívání především domácích zdrojů paliv, pevných paliv a vodní energie pro výrobu elektřiny. Tyto mají pokrýt zhruba z poloviny celkový přírůstek energie v tomto pětiletí.

O tom, že pracující našeho odvětví vzali tyto úkoly za své, svědčí nejlépe výsledky jejich práce za období leden až květen letošního roku. Naše národní hospodářství dostalo nad úroveň státního plánu 419 tis. tun uhlí a lignitu, 13 mil. m3 svítiplynu, 8,6 mil. m3 tuzemského zemního plynu a 151 mil. khWh elektřiny.

Úspěchy nás neopravňují zapomínat na nedostatky, které v našem resortu jsou, a to především v energetice. Byly převzaty do provozu bloky, které nedosahují projektovaných parametrů a navíc vykazují vysokou poruchovost, vyvolávající nerovnoměrnost prací elektrizační soustavy a nedostatek potřebných výkonů. Důsledky nezbytné regulace jsou známy. Ohrožují plnění plánu, vyvolávají nervozitu, šturmovštinu, změny pracovních režimů se všemi nepříznivými dopady na ekonomiku, zaměstnance, jejich rodinný život apod.

Víme, že federální ministerstvo paliv a energetiky přijalo pro řešení této situace v energetice konkrétní opatření. Výsledky však stále neodpovídají předpokládaným záměrům. Z důvodu, že dosažení rovnováhy a stability činnosti elektrizační soustavy je otázkou dlouhodobou, nehledě k tomu, že zanedlouho zahájíme přípravu na zimní období, musíme uplatnit vyšší náročnost, důraz a účinnost v realizaci všech praktických cílů a úkolů.

Výrazné úspěchy politiky naší strany nás zavazují a potřeby společnosti vyžadují, abychom se více zaměřili na zvyšování produkce a překračování plánovaných úkolů v uhelném průmyslu.

Již třetí rok jsou požadavky národního hospodářství v pevných palivech vyšší než předpokládaly roční prováděcí plány. Po celou tuto dobu překračují havíři své těžební úkoly s cílem zabezpečit dostatek uhlí, koksu a briket. Iniciativa i obětavost horníků jsou známy. V našem resortu se v minulých letech zrodila řada vynikajících kolektivů brigád socialistické práce. Nejinak je tomu i v tomto roce, kdy naši pracující svou odpovědnou a poctivou prací se hodlají vypořádat s náročnými úkoly státního plánu. Množství a obsah uzavíraných a již úspěšně realizovaných předsjezdových i posjezdových socialistických závazků je nejlepším dokladem toho, jak chápeme v praxi podporu cílů ekonomické politiky naší strany.

Chci zdůraznit bez dlouhých slov - nejde nám přitom o tuny, sjezdové závěry naplňujeme i v růstu produktivity práce, hospodárnosti, zkulturnění a bezpečnosti práce. Jde nám všem i o něco více. Toto každodenní pracovní úsilí je kovárnou uvědomělých budovatelů socialismu, jejich morálně politických charakterů. Je zapotřebí, aby hospodářské orgány na podnicích a závodech společně se stranickými, mládežnickými a odborovými orgány v současné době soustředily pozornost na to, aby žádný z těchto socialistických závazků nezapadl a nezůstal nepovšimnut v průběhu celého roku. Je mezi námi stále dost těch, kteří nedoceňují aktivitu a iniciativu pracovních kolektivů jako prostředek k řešení nejnaléhavějších úkolů i těžkostí našeho současného rozvoje.

Rovněž zásada závazek nejen vyhlásit, ale beze zbytku splnit, není vždy v praxi dodržována. Jen iniciativou, aktivitou a nadšenou prací lidí nemůžeme léčit některé nedostatky v řídící sféře. Pozitivní rysy uvědomělé společenské angažovanosti je zapotřebí znásobit vědeckotechnickým pokrokem. Pouze v jejich úzkém spojení můžeme dosáhnout vytyčených cílů.

K naplnění těchto záměrů však nestačí, kdybychom se hlásili pouze my v našem odvětví. Vždyť pro současné nejbližší období nemáme zcela zajištěny od dodavatelských organizací ostatních odvětví dodávky důlních strojů a zařízení, čerpadel, ventilátorů, důlních lokomotiv a kompresorů. Velké starosti jsou s pásovou dopravou pro povrchové doly, trvá nesladěnost dodávek velkostrojů a zakladačů, nejsou potvrzeny strojní dodávky pro výstavbu nového koksárenského závodu v OKR, potíže jsou s kompresory pro výstavbu kompresorové stanice 1 v Košicích, trvají skluzy v dodávkách kotlů pro teplárenství, nejsou vyřešeny silové transformátory a vypínače pro přenosnou soustavu. To již nehovořím o dodávkách výkonnější techniky pro uskutečnění praktických inovací v našich revírech. Chci upozornit zástupce dodavatelských resortů na skutečnost, že nemůžeme pracovat na čestné slovo, že těžba a výroba paliv a energie je též v jejich rukou, že jsou za ně nepřímo odpovědni. Zdůraznilo to už listopadové zasedání ústředního výboru naší strany v minulém roce, znovu jsou tyto povinnosti zdůrazněny ve směrnici. Jistě bychom měli méně starostí, kdybychom se všichni společně, zodpovědní pracovníci ve vedení příslušných odvětví, výrobně hospodářských jednotek spolu s podnikovou sférou upřímně zamysleli nad smyslem soutěžního hnutí soudruha Osreckého z Třineckých železáren a sdružením sil a prostředků hledali řešení výše uváděných problémů.

Současné problémy odvětví paliv a energetiky nemohou být zužovány jen na oblast, o které jsem se dříve zmínil. Je to především téměř třistatisícová armáda dělníků, techniků a dalších pracovníků, kteří svou každodenní prací vytvářejí zdroje energie, tolik potřebné pro naše hospodářství.

Je povinností našeho federálního ministerstva, aby neopomíjelo úsilí při zajišťování maximálních těžeb uhlí a výroby ostatních druhů energie, potřeby pracujících, zejména dělníků v podzemí. Důvěra lidí neroste jen s hospodářskými úkoly a úspěchy, ale i s vytvářením lepších podmínek v bezpečnosti, hygieně práce a kultuře pracovního prostředí. Tyto základní principy by měly najít uplatnění v dokumentech, které budou zpracovány na jednotlivých stupních řízení resortů, pro zabezpečení úkolů šestého pětiletého plánu. Měly by být zakotveny i v sociálních programech zpracovávaných na příštích pět let.

Soudružky a soudruzi, krytí potřeb paliv a energie nemůže být pouze záležitostí jejich výrobců, ale rovněž i spotřebitelů. Jen účinnou realizací racionalizačních programů úspor těchto zdrojů může být zvládnuto rovnoměrné zásobování. Proto musíme na všech stupních řízení, ať už v uzavíraných socialistických závazcích, praktických i technických opatřeních využít všech možností k snižování energetické náročnosti při zajišťování výroby.

Federální ministerstvo paliv a energetiky rozepsalo šestý pětiletý plán na výrobně hospodářské jednotky 27. května, to je pět týdnů před termínem, který stanovila vláda, z čehož je vidět, že rozpis se pečlivě delší dobu připravoval a že toto úsilí se vyplatilo. Nyní se pracuje v hospodářské sféře resortu na přípravě roku 1977 a na úkolech šesté pětiletky. Tyto práce jsou motivovány vysokou náročností a zodpovědností od ministerstva až po podnikovou sféru.

Dovolte mi vyjádřit naději, že nám tuto práci usnadní dodavatelské podniky svým věcným přístupem při zajišťování potřeb uhelného průmyslu, plynárenství a energetiky.

Soudružky a soudruzi, havíři, energetici i pracující plynárenství stáli vždy v prvních řadách těch, kteří budovali naší socialistickou společnosti, přispívali k stabilizaci její ekonomiky, neváhali obětovat i své osobní volno, v případech, kdy spotřebitelé požadovali více paliv a energie. Dosavadní výsledky svědčí o tom, že chtějí ve svých pracovních úspěších pokračovat, že vzali závěry XV. sjezdu naší strany za své a že je také zodpovědně splní. Garancí jistoty splnění všech úkolů jsou stovky brigád socialistické práce a pracovních kolektivů, které svými příklady a pracovními výsledky jistě strhnou i ostatní pracující k tomu, aby bilance šesté pětiletky v celém našem národním hospodářství byla stejně úspěšná jako období předcházející. Děkuji za pozornost.

Předseda FS A. Indra: Děkuji hrdinovi socialistické práce poslanci Sakmarovi. Slovo má poslankyně Paulechová.

Poslankyně SL M. Paulechová: Vážené Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia! V rokoch 1971 - 1975 odvetvie poľnohospodárstva a výživy splnilo hlavnú úlohu stanovenú XIV. zjazdom KSČ - zabezpečiť prírastok spotreby základných potravín vlastnou produkciou a zároveň plnilo úlohu stabilizujúceho faktora národného hospodárstva. Preto sa mohlo na XV. zjazde konštatovať, že toto odvetvie významnou mierou prispelo k celkovému rozvoju ekonomiky národného hospodárstva.

Funkcia odvetvia poľnohospodárstva a výživy je nielen hospodársky, ale i politicky zvlášť významná tým, že pokrýva potreby zásobovania obyvateľstva potravinami a takmer z polovice zabezpečuje maloobchodný obrat. Pritom sa dynamicky zlepšuje skladba potravín v prospech potravín živočíšneho pôvodu v súlade s požiadavkami racionálnej výživy a trvale rastie úroveň ich kvality. Význam poľnohospodárstva a výroby potravín bude i v ďalších rokoch zaraďovať toto odvetvie medzi rozhodujúce odvetvia národného hospodárstva.

Schválený plán šiestej päťročnice v odvetví poľnohospodárstva a výživy nadväzuje na dynamiku rozvoja odvetvia dosiahnutú v štvrtej a piatej päťročnici a prihliada i na pokles dynamiky rozvoja poľnohospodárstva v roku 1975, ovplyvneného nepriaznivými poveternostnými podmienkami. Konkretizuje na všetkých úsekoch rozvoja úlohy tak, aby bol zabezpečený základný strategický cieľ, stanovený pre ďalší rozvoj odvetvia poľnohospodárskeho a potravinárskeho priemyslu XV. zjazdom KSČ - "ešte všestrannejšie zabezpečovať uspokojovanie potrieb obyvateľstva, postupne dosiahnuť sebestačnosť vo výrobe zrnovín a ďalej zvyšovať celkovú sebestačnosť vo výrobe potravín."

Plán šiestej päťročnice stanoví zabezpečovať rast spotreby potravín ďalšou intenzifikáciou poľnohospodárskej výroby, rastom materiálno-technického vybavenia a efektívnejším využívaním všetkých rezerv v odvetví poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu.

Realizácia plánovaného rozvoja poľnohospodárstva a výroby potravín v šiestej pěťročnici vyžaduje s plnou náročnosťou zabezpečovať celý rad dôležitých úloh. Nie je však v možnostiach môjho vystúpenia obsiahnuť túto problematiku komplexne. Preto chcem sústrediť pozornosť len na niektoré vybrané okruhy problémov, ktoré najmä v porovnaní s piatou päťročnicou sú kvalitatívne náročnejšie a ich úroveň realizácie v rozhodujúcej miere rozhodne o úspešnom plnení úloh šiestej päťročnice ako celku.

Predovšetkým ide o úlohu prednostného zabezpečovania rastu rastlinnej výroby pri súčasnom uplatnení čo najefektívnejšej štruktúry osevných plôch. Hlavný dôraz sa kladie nielen na ďalší rast a skvalitňovanie produkcie obilnín, ale rovnocenne i na zvyšovanie výroby objemových krmív na ornej pôde, lúkách a pasienkoch. Zabezpečenie kvalitného zberu krmovín, ich konzervovanie a skladovanie tak, aby sa zachovalo maximum kŕmnych hodnôt, čo je základným predpokladom efektívneho využívania všetkých krmív. Výroba objemových krmív v prepočte na seno sa má v šiestej päťročnici v porovnaní s piatou päťročnicou zvýšiť o viac ako 15 %, zatiaľ čo v piatej päťročnici v porovnaní s výsledkami štvrtej päťročnice sa dosiahol rast len o 7,9 %.

Splnenie tejto základnej úlohy je vedľa dosiahnutia maximálnej výroby obilnín limitujúcim faktorom rozvoja živočíšnej výroby zvlášť preto, že prírastok spotreby krmív má sa zabezpečiť z vlastnej výroby. Je známa skutočnosť, že v minulej päťročnici sa dovoz bielkovinových komponentov trvale zvyšoval. Ide teda o úlohu veľmi náročnú, musí sa stať stredobodom pozornosti všetkých poľnohospodárskych pracovníkov, ale i nás poslancov vo volebných obvodoch.

Druhým dôležitým problémom je zaisťovanie proporcionálneho a trvale dynamického rozvoja živočíšnej výroby pri súčasnom vytváraní rezerv obilnín z vlastných zdrojov na krytie schodkov jadrových krmív v rokoch s nižším než plánovaným zberom obilnín. V hospodárskom roku 1975 - 1976 pri nesplnení plánovanej výroby obilnín v roku 1975 bolo potrebné zabezpečiť pre kŕmne účely z centrálnych zdrojov (vrátane dovozu) oproti plánu naviac o 500 tis. ton obilnín. Tieto skúsenosti ukázali, že je opodstatnené dať prednosť tvorbe rezerv obilnín pre kŕmne účely na úrovni centra i okresu pred urýchľovaním tempa rozvoja živočíšnej výroby proti plánovaným úlohám. Len takýto prístup môže zabezpečiť trvalý plynulý rozvoj živočíšnej výroby bez potrieb mimoriadneho riešenia tak vo vlastnej poľnohospodárskej prvovýrobe, ako aj v oblasti mimoriadnych dovozov krmív.

Tretím úsekom, na ktorom v porovnaní s predchádzajúcou päťročnicou dochádza ku kvalitatívnym zmenám, je úsek plánovania a riadenia investičnej výstavby v poľnohospodárstve. V piatej päťročnici opatrenie vlády ČSSR čís. 61/72 o regulácii investičnej výstavby v družstevnom sektore umožňovalo pri využití vlastných (rezortných) stavebných kapacít a zdrojov dodávok investičných prostriedkov prekračovať orientačne stanovené limity. V roku 1975 bolo toto opatrenie zrušené a podľa nového opatrenia k plánu možno zaraďovať do výstavby nad úroveň limitov len akcie výstavby sadov, viníc, chmeľníc v družstevnom a štátnom sektore. Ďalej bolo umožnené v družstevnom sektore prekračovať orientačný ukazovateľ plánu objemu strojov a zariadení v rámci kategórie stavieb do 1,5 mil. Kčs rozpočtových nákladov a strojov nezahrnutých do rozpočtu stavieb.

Pre šiestu päťročnicu sú všetky investície pre družstevný a štátny sektor záväzne limitované s výjimkou výstavby sadov, viníc, chmeľníc a dodávok strojov a zariadení z vlastného rezortu a ostatných nestrojárskych rezortov. Pre napätosť zdrojov sú objemy dodávok a zariadení v rezorte ťažkého a všeobecného strojárstva a z dovozu záväzne limitované.

Plán počíta pre poľnohospodárstvo s celkovým objemom investícií 67,4 miliárd Kčs a vrátane schváleného prekročenia investícií na odvodňovanie poľnohospodárskej pôdy o 2 mld Kčs a na výstavbu sadov, viníc a chmeľníc nad úroveň plánovaných limitov dosahuje objem investícií pre poľnohospodárstvo najmenej 70 mld Kčs. To nie je malá suma, odvetvie poľnohospodárstva je však schopné realizovať viac a tak lepšie pokryť nevyhnutné potreby súvisiace s realizáciou programu zvyšovania sebestačnosti vo výrobe potravín. Je známou skutočnosťou, že rozvoj investičnej výstavby vo všetkých odvetviach je odvislý predovšetkým od vytvorených materiálových zdrojov najmä úzkoprofilového charakteru. Na to treba prihliadať i pri investičnej výstavbe v poľnohospodárstve.

Som toho názoru, že v období šiestej päťročnice v oblasti investícií poľnohospodárstva bude treba postupovať predovšetkým dvomi základnými smermi.

V poľnohospodárstve veľmi zodpovedne rozhodovať o akciách, ktoré budú zaraďované do novej výstavby, maximálne využiť možnosti rekonštrukcie už postavených objektov a hľadať cesty a spôsoby zefektívňovania investičnej výstavby snížením rozpočtových nákladov na kapacitnú jednotku. Pri nákupe strojov a zariadení bude potrebné viacej využívať možnosti, ktoré dáva kooperácia medzi jednotlivými podnikmi a cieľom zaistiť plné využitie jednotlivých mechanizmov. Na adresu strojárskych rezortov musím tiež zdôrazniť, že sa musí dosiahnuť podstatné zlepšenie v kvalite a štruktúre dodávok poľnohospodárskej techniky. Ide predovšetkým o dodávky výkonnejšej techniky zodpovedajúcej dosiahnutej a objektívne ďalej sa rozvíjajúcej koncentrácii a špecializácii poľnohospodárskej výroby. Z hľadiska náročnosti úloh na jednotlivých úsekoch poľnohospodárskej výroby ide predovšetkým o podstatné zvýšenie podielu výkonných traktorov nad 100 Hp, dostatočné dodávky šesť- a trojriadkových orezávačov listu a vyorávačov cukrovky, dvanásťriadkových sejačiek cukrovky, vyorávačov a výkonných triedičiek zemiakov, výkonnejších zberačov objemových krmív, výkonných dojacích zariadení, ako i výkonnejších nákladných automobilov nosnosti nad 5 ton, vrátane špeciálne upravených poľnohospodárskych automobilov.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP