Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, dovoľte mi vysloviť presvedčenie, že
dnes nielen schválime predložený návrh
zákona, ale že i využijeme všetky sily a
schopnosti na realizáciu tohto významného
hospodárskeho a sociálneho programu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Martinkovi.
Hovoří poslanec Lumír Sakmar a po něm
jako poslední před polední přestávkou
vystoupí poslankyně Paulechová.
Poslanec SL L. Sakmar: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, předložený návrh zákona
o šestém pětiletém plánu je závazný
dokument, který přispěje k realizaci závěrů
XV. sjezdu KSČ. Jeho zpracování vychází
ze Směrnice pro hospodářský a sociální
rozvoj ČSSR v letech 1976 - 1980. Základní
cíl hospodářské a sociální
politiky KSČ pro období šesté pětiletky,
vytyčený v této směrnici, je jasný
a lehce srozumitelný. Jeho zabezpečení je
složité, náročné, ale reálné.
Je třeba se častěji vracet ke sjezdovým
materiálům a vyhledat si to, co v těchto
dokumentech každému z nás patří
při plnění úkolů a povinností.
Každý, kdo umí pozorně číst,
se tam zcela určitě najde. Naše společnost
počítá s poctivou prací každého
občana tohoto státu. Máme tam své
místo i my, kteří pracujeme v odvětví
paliv a energetiky. Uhlí, plyn a elektřina jsou
tepnami našeho národního hospodářství,
představují teplo a světlo našich domovů,
jsou surovinou a energií pro náš průmysl.
Za současné situace ve světě, kdy
se ještě řada kapitalistických států
nevzpamatovala z energetické krize, řeší
země RVHP perspektivně, plánovitě
a cílevědomě své palivoenergetické
potřeby. Těmto podřizujeme také my
naše záměry v této oblasti v šesté
pětiletce.
Další růst energetických zdrojů
v rozsahu 14 - 17 % nelze dále zabezpečovat jen
cestou dovozu. Správně poukazují závěry
XV. sjezdu KSČ na nutnost intenzívnějšího
využívání především
domácích zdrojů paliv, pevných paliv
a vodní energie pro výrobu elektřiny. Tyto
mají pokrýt zhruba z poloviny celkový přírůstek
energie v tomto pětiletí.
O tom, že pracující našeho odvětví
vzali tyto úkoly za své, svědčí
nejlépe výsledky jejich práce za období
leden až květen letošního roku. Naše
národní hospodářství dostalo
nad úroveň státního plánu 419
tis. tun uhlí a lignitu, 13 mil. m3 svítiplynu,
8,6 mil. m3 tuzemského zemního plynu
a 151 mil. khWh elektřiny.
Úspěchy nás neopravňují zapomínat
na nedostatky, které v našem resortu jsou, a to především
v energetice. Byly převzaty do provozu bloky, které
nedosahují projektovaných parametrů a navíc
vykazují vysokou poruchovost, vyvolávající
nerovnoměrnost prací elektrizační
soustavy a nedostatek potřebných výkonů.
Důsledky nezbytné regulace jsou známy. Ohrožují
plnění plánu, vyvolávají nervozitu,
šturmovštinu, změny pracovních režimů
se všemi nepříznivými dopady na ekonomiku,
zaměstnance, jejich rodinný život apod.
Víme, že federální ministerstvo paliv
a energetiky přijalo pro řešení této
situace v energetice konkrétní opatření.
Výsledky však stále neodpovídají
předpokládaným záměrům.
Z důvodu, že dosažení rovnováhy
a stability činnosti elektrizační soustavy
je otázkou dlouhodobou, nehledě k tomu, že
zanedlouho zahájíme přípravu na zimní
období, musíme uplatnit vyšší náročnost,
důraz a účinnost v realizaci všech praktických
cílů a úkolů.
Výrazné úspěchy politiky naší
strany nás zavazují a potřeby společnosti
vyžadují, abychom se více zaměřili
na zvyšování produkce a překračování
plánovaných úkolů v uhelném
průmyslu.
Již třetí rok jsou požadavky národního
hospodářství v pevných palivech vyšší
než předpokládaly roční prováděcí
plány. Po celou tuto dobu překračují
havíři své těžební úkoly
s cílem zabezpečit dostatek uhlí, koksu a
briket. Iniciativa i obětavost horníků jsou
známy. V našem resortu se v minulých letech
zrodila řada vynikajících kolektivů
brigád socialistické práce. Nejinak je tomu
i v tomto roce, kdy naši pracující svou odpovědnou
a poctivou prací se hodlají vypořádat
s náročnými úkoly státního
plánu. Množství a obsah uzavíraných
a již úspěšně realizovaných
předsjezdových i posjezdových socialistických
závazků je nejlepším dokladem toho,
jak chápeme v praxi podporu cílů ekonomické
politiky naší strany.
Chci zdůraznit bez dlouhých slov - nejde nám
přitom o tuny, sjezdové závěry naplňujeme
i v růstu produktivity práce, hospodárnosti,
zkulturnění a bezpečnosti práce. Jde
nám všem i o něco více. Toto každodenní
pracovní úsilí je kovárnou uvědomělých
budovatelů socialismu, jejich morálně politických
charakterů. Je zapotřebí, aby hospodářské
orgány na podnicích a závodech společně
se stranickými, mládežnickými a odborovými
orgány v současné době soustředily
pozornost na to, aby žádný z těchto
socialistických závazků nezapadl a nezůstal
nepovšimnut v průběhu celého roku. Je
mezi námi stále dost těch, kteří
nedoceňují aktivitu a iniciativu pracovních
kolektivů jako prostředek k řešení
nejnaléhavějších úkolů
i těžkostí našeho současného
rozvoje.
Rovněž zásada závazek nejen vyhlásit,
ale beze zbytku splnit, není vždy v praxi dodržována.
Jen iniciativou, aktivitou a nadšenou prací lidí
nemůžeme léčit některé
nedostatky v řídící sféře.
Pozitivní rysy uvědomělé společenské
angažovanosti je zapotřebí znásobit
vědeckotechnickým pokrokem. Pouze v jejich úzkém
spojení můžeme dosáhnout vytyčených
cílů.
K naplnění těchto záměrů
však nestačí, kdybychom se hlásili pouze
my v našem odvětví. Vždyť pro současné
nejbližší období nemáme zcela zajištěny
od dodavatelských organizací ostatních odvětví
dodávky důlních strojů a zařízení,
čerpadel, ventilátorů, důlních
lokomotiv a kompresorů. Velké starosti jsou s pásovou
dopravou pro povrchové doly, trvá nesladěnost
dodávek velkostrojů a zakladačů, nejsou
potvrzeny strojní dodávky pro výstavbu nového
koksárenského závodu v OKR, potíže
jsou s kompresory pro výstavbu kompresorové stanice
1 v Košicích, trvají skluzy v dodávkách
kotlů pro teplárenství, nejsou vyřešeny
silové transformátory a vypínače pro
přenosnou soustavu. To již nehovořím
o dodávkách výkonnější
techniky pro uskutečnění praktických
inovací v našich revírech. Chci upozornit zástupce
dodavatelských resortů na skutečnost, že
nemůžeme pracovat na čestné slovo, že
těžba a výroba paliv a energie je též
v jejich rukou, že jsou za ně nepřímo
odpovědni. Zdůraznilo to už listopadové
zasedání ústředního výboru
naší strany v minulém roce, znovu jsou tyto
povinnosti zdůrazněny ve směrnici. Jistě
bychom měli méně starostí, kdybychom
se všichni společně, zodpovědní
pracovníci ve vedení příslušných
odvětví, výrobně hospodářských
jednotek spolu s podnikovou sférou upřímně
zamysleli nad smyslem soutěžního hnutí
soudruha Osreckého z Třineckých železáren
a sdružením sil a prostředků hledali
řešení výše uváděných
problémů.
Současné problémy odvětví paliv
a energetiky nemohou být zužovány jen na oblast,
o které jsem se dříve zmínil. Je to
především téměř třistatisícová
armáda dělníků, techniků a
dalších pracovníků, kteří
svou každodenní prací vytvářejí
zdroje energie, tolik potřebné pro naše hospodářství.
Je povinností našeho federálního ministerstva,
aby neopomíjelo úsilí při zajišťování
maximálních těžeb uhlí a výroby
ostatních druhů energie, potřeby pracujících,
zejména dělníků v podzemí.
Důvěra lidí neroste jen s hospodářskými
úkoly a úspěchy, ale i s vytvářením
lepších podmínek v bezpečnosti, hygieně
práce a kultuře pracovního prostředí.
Tyto základní principy by měly najít
uplatnění v dokumentech, které budou zpracovány
na jednotlivých stupních řízení
resortů, pro zabezpečení úkolů
šestého pětiletého plánu. Měly
by být zakotveny i v sociálních programech
zpracovávaných na příštích
pět let.
Soudružky a soudruzi, krytí potřeb paliv a
energie nemůže být pouze záležitostí
jejich výrobců, ale rovněž i spotřebitelů.
Jen účinnou realizací racionalizačních
programů úspor těchto zdrojů může
být zvládnuto rovnoměrné zásobování.
Proto musíme na všech stupních řízení,
ať už v uzavíraných socialistických
závazcích, praktických i technických
opatřeních využít všech možností
k snižování energetické náročnosti
při zajišťování výroby.
Federální ministerstvo paliv a energetiky rozepsalo
šestý pětiletý plán na výrobně
hospodářské jednotky 27. května, to
je pět týdnů před termínem,
který stanovila vláda, z čehož je vidět,
že rozpis se pečlivě delší dobu
připravoval a že toto úsilí se vyplatilo.
Nyní se pracuje v hospodářské sféře
resortu na přípravě roku 1977 a na úkolech
šesté pětiletky. Tyto práce jsou motivovány
vysokou náročností a zodpovědností
od ministerstva až po podnikovou sféru.
Dovolte mi vyjádřit naději, že nám
tuto práci usnadní dodavatelské podniky svým
věcným přístupem při zajišťování
potřeb uhelného průmyslu, plynárenství
a energetiky.
Soudružky a soudruzi, havíři, energetici i
pracující plynárenství stáli
vždy v prvních řadách těch, kteří
budovali naší socialistickou společnosti, přispívali
k stabilizaci její ekonomiky, neváhali obětovat
i své osobní volno, v případech, kdy
spotřebitelé požadovali více paliv a
energie. Dosavadní výsledky svědčí
o tom, že chtějí ve svých pracovních
úspěších pokračovat, že
vzali závěry XV. sjezdu naší strany
za své a že je také zodpovědně
splní. Garancí jistoty splnění všech
úkolů jsou stovky brigád socialistické
práce a pracovních kolektivů, které
svými příklady a pracovními výsledky
jistě strhnou i ostatní pracující
k tomu, aby bilance šesté pětiletky v celém
našem národním hospodářství
byla stejně úspěšná jako období
předcházející. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji hrdinovi socialistické
práce poslanci Sakmarovi. Slovo má poslankyně
Paulechová.
Poslankyně SL M. Paulechová: Vážené
Federálne zhromaždenie, súdružky a súdruhovia!
V rokoch 1971 - 1975 odvetvie poľnohospodárstva a
výživy splnilo hlavnú úlohu stanovenú
XIV. zjazdom KSČ - zabezpečiť prírastok
spotreby základných potravín vlastnou produkciou
a zároveň plnilo úlohu stabilizujúceho
faktora národného hospodárstva. Preto sa
mohlo na XV. zjazde konštatovať, že toto odvetvie
významnou mierou prispelo k celkovému rozvoju ekonomiky
národného hospodárstva.
Funkcia odvetvia poľnohospodárstva a výživy
je nielen hospodársky, ale i politicky zvlášť
významná tým, že pokrýva potreby
zásobovania obyvateľstva potravinami a takmer z polovice
zabezpečuje maloobchodný obrat. Pritom sa dynamicky
zlepšuje skladba potravín v prospech potravín
živočíšneho pôvodu v súlade
s požiadavkami racionálnej výživy a trvale
rastie úroveň ich kvality. Význam poľnohospodárstva
a výroby potravín bude i v ďalších
rokoch zaraďovať toto odvetvie medzi rozhodujúce
odvetvia národného hospodárstva.
Schválený plán šiestej päťročnice
v odvetví poľnohospodárstva a výživy
nadväzuje na dynamiku rozvoja odvetvia dosiahnutú
v štvrtej a piatej päťročnici a prihliada
i na pokles dynamiky rozvoja poľnohospodárstva v roku
1975, ovplyvneného nepriaznivými poveternostnými
podmienkami. Konkretizuje na všetkých úsekoch
rozvoja úlohy tak, aby bol zabezpečený základný
strategický cieľ, stanovený pre ďalší
rozvoj odvetvia poľnohospodárskeho a potravinárskeho
priemyslu XV. zjazdom KSČ - "ešte všestrannejšie
zabezpečovať uspokojovanie potrieb obyvateľstva,
postupne dosiahnuť sebestačnosť vo výrobe
zrnovín a ďalej zvyšovať celkovú
sebestačnosť vo výrobe potravín."
Plán šiestej päťročnice stanoví
zabezpečovať rast spotreby potravín ďalšou
intenzifikáciou poľnohospodárskej výroby,
rastom materiálno-technického vybavenia a efektívnejším
využívaním všetkých rezerv v odvetví
poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu.
Realizácia plánovaného rozvoja poľnohospodárstva
a výroby potravín v šiestej pěťročnici
vyžaduje s plnou náročnosťou zabezpečovať
celý rad dôležitých úloh. Nie
je však v možnostiach môjho vystúpenia
obsiahnuť túto problematiku komplexne. Preto chcem
sústrediť pozornosť len na niektoré vybrané
okruhy problémov, ktoré najmä v porovnaní
s piatou päťročnicou sú kvalitatívne
náročnejšie a ich úroveň realizácie
v rozhodujúcej miere rozhodne o úspešnom plnení
úloh šiestej päťročnice ako celku.
Predovšetkým ide o úlohu prednostného
zabezpečovania rastu rastlinnej výroby pri súčasnom
uplatnení čo najefektívnejšej štruktúry
osevných plôch. Hlavný dôraz sa kladie
nielen na ďalší rast a skvalitňovanie
produkcie obilnín, ale rovnocenne i na zvyšovanie
výroby objemových krmív na ornej pôde,
lúkách a pasienkoch. Zabezpečenie kvalitného
zberu krmovín, ich konzervovanie a skladovanie tak, aby
sa zachovalo maximum kŕmnych hodnôt, čo je
základným predpokladom efektívneho využívania
všetkých krmív. Výroba objemových
krmív v prepočte na seno sa má v šiestej
päťročnici v porovnaní s piatou päťročnicou
zvýšiť o viac ako 15 %, zatiaľ čo
v piatej päťročnici v porovnaní s výsledkami
štvrtej päťročnice sa dosiahol rast len
o 7,9 %.
Splnenie tejto základnej úlohy je vedľa dosiahnutia
maximálnej výroby obilnín limitujúcim
faktorom rozvoja živočíšnej výroby
zvlášť preto, že prírastok spotreby
krmív má sa zabezpečiť z vlastnej výroby.
Je známa skutočnosť, že v minulej päťročnici
sa dovoz bielkovinových komponentov trvale zvyšoval.
Ide teda o úlohu veľmi náročnú,
musí sa stať stredobodom pozornosti všetkých
poľnohospodárskych pracovníkov, ale i nás
poslancov vo volebných obvodoch.
Druhým dôležitým problémom je
zaisťovanie proporcionálneho a trvale dynamického
rozvoja živočíšnej výroby pri súčasnom
vytváraní rezerv obilnín z vlastných
zdrojov na krytie schodkov jadrových krmív v rokoch
s nižším než plánovaným zberom
obilnín. V hospodárskom roku 1975 - 1976 pri nesplnení
plánovanej výroby obilnín v roku 1975 bolo
potrebné zabezpečiť pre kŕmne účely
z centrálnych zdrojov (vrátane dovozu) oproti plánu
naviac o 500 tis. ton obilnín. Tieto skúsenosti
ukázali, že je opodstatnené dať prednosť
tvorbe rezerv obilnín pre kŕmne účely
na úrovni centra i okresu pred urýchľovaním
tempa rozvoja živočíšnej výroby
proti plánovaným úlohám. Len takýto
prístup môže zabezpečiť trvalý
plynulý rozvoj živočíšnej výroby
bez potrieb mimoriadneho riešenia tak vo vlastnej poľnohospodárskej
prvovýrobe, ako aj v oblasti mimoriadnych dovozov krmív.
Tretím úsekom, na ktorom v porovnaní s predchádzajúcou
päťročnicou dochádza ku kvalitatívnym
zmenám, je úsek plánovania a riadenia investičnej
výstavby v poľnohospodárstve. V piatej päťročnici
opatrenie vlády ČSSR čís. 61/72 o
regulácii investičnej výstavby v družstevnom
sektore umožňovalo pri využití vlastných
(rezortných) stavebných kapacít a zdrojov
dodávok investičných prostriedkov prekračovať
orientačne stanovené limity. V roku 1975 bolo toto
opatrenie zrušené a podľa nového opatrenia
k plánu možno zaraďovať do výstavby
nad úroveň limitov len akcie výstavby sadov,
viníc, chmeľníc v družstevnom a štátnom
sektore. Ďalej bolo umožnené v družstevnom
sektore prekračovať orientačný ukazovateľ
plánu objemu strojov a zariadení v rámci
kategórie stavieb do 1,5 mil. Kčs rozpočtových
nákladov a strojov nezahrnutých do rozpočtu
stavieb.
Pre šiestu päťročnicu sú všetky
investície pre družstevný a štátny
sektor záväzne limitované s výjimkou
výstavby sadov, viníc, chmeľníc a dodávok
strojov a zariadení z vlastného rezortu a ostatných
nestrojárskych rezortov. Pre napätosť zdrojov
sú objemy dodávok a zariadení v rezorte ťažkého
a všeobecného strojárstva a z dovozu záväzne
limitované.
Plán počíta pre poľnohospodárstvo
s celkovým objemom investícií 67,4 miliárd
Kčs a vrátane schváleného prekročenia
investícií na odvodňovanie poľnohospodárskej
pôdy o 2 mld Kčs a na výstavbu sadov, viníc
a chmeľníc nad úroveň plánovaných
limitov dosahuje objem investícií pre poľnohospodárstvo
najmenej 70 mld Kčs. To nie je malá suma, odvetvie
poľnohospodárstva je však schopné realizovať
viac a tak lepšie pokryť nevyhnutné potreby súvisiace
s realizáciou programu zvyšovania sebestačnosti
vo výrobe potravín. Je známou skutočnosťou,
že rozvoj investičnej výstavby vo všetkých
odvetviach je odvislý predovšetkým od vytvorených
materiálových zdrojov najmä úzkoprofilového
charakteru. Na to treba prihliadať i pri investičnej
výstavbe v poľnohospodárstve.
Som toho názoru, že v období šiestej päťročnice
v oblasti investícií poľnohospodárstva
bude treba postupovať predovšetkým dvomi základnými
smermi.
V poľnohospodárstve veľmi zodpovedne rozhodovať
o akciách, ktoré budú zaraďované
do novej výstavby, maximálne využiť možnosti
rekonštrukcie už postavených objektov a hľadať
cesty a spôsoby zefektívňovania investičnej
výstavby snížením rozpočtových
nákladov na kapacitnú jednotku. Pri nákupe
strojov a zariadení bude potrebné viacej využívať
možnosti, ktoré dáva kooperácia medzi
jednotlivými podnikmi a cieľom zaistiť plné
využitie jednotlivých mechanizmov. Na adresu strojárskych
rezortov musím tiež zdôrazniť, že
sa musí dosiahnuť podstatné zlepšenie
v kvalite a štruktúre dodávok poľnohospodárskej
techniky. Ide predovšetkým o dodávky výkonnejšej
techniky zodpovedajúcej dosiahnutej a objektívne
ďalej sa rozvíjajúcej koncentrácii a
špecializácii poľnohospodárskej výroby.
Z hľadiska náročnosti úloh na jednotlivých
úsekoch poľnohospodárskej výroby ide
predovšetkým o podstatné zvýšenie
podielu výkonných traktorov nad 100 Hp, dostatočné
dodávky šesť- a trojriadkových orezávačov
listu a vyorávačov cukrovky, dvanásťriadkových
sejačiek cukrovky, vyorávačov a výkonných
triedičiek zemiakov, výkonnejších zberačov
objemových krmív, výkonných dojacích
zariadení, ako i výkonnejších nákladných
automobilov nosnosti nad 5 ton, vrátane špeciálne
upravených poľnohospodárskych automobilov.