Na druhej strane sa domnievam, že treba vytvoriť väčší
priestor pre využitie možností a iniciatívy
poľnohospodárskych podnikov tým, že bude
umožnená výstavba, ktorá nie je spojená
s nárokmi na úzkoprofilové fundované
materiály a mohla by byť realizovaná nad limity
plánu šiestej päťročnice. Mám
na mysli predovšetkým výstavbu spevnených
poľných ciest bez nárokov na fondové
materiály, výstavbu malých vodných
nádrží a ďalšie akcie tohto charakteru.
Ide o výstavbu intenzifikačného a racionalizačného
charakteru s nesporne preukázateľnou efektívnosťou,
ktorá bezprostredne vedie k lepšiemu využívaniu
pôdneho fondu, nášho najväčšieho
prírodného bohatstva.
Ďalším problémom je, že už v
prvom roku šiestej päťročnice vznikajú
vážne problémy s využívaním
teplovzdušných sušiarní a ich rozvojom
v ďalších rokoch šiestej päťročnice.
Vyčlenené zdroje ušľachtilých palív
pre odvetvie nedovoľuje plne využiť niektoré
kapacity. Navyše je v tomto roku celý rad rozostavaných
a zmluvne zabezpečených dodávok teplovzdušných
sušiarní pre výstavbu, ktoré však
nemajú palivové výmery. Vzniknutú
situáciu na tomto úseku treba zodpovedne posúdiť
a vytvoriť možnosti v bilanciách ušľachtilých
palív pre ďalší programový rozvoj
poľnohospodárskeho sušiarenstva. V poľnohospodárstve
bude potrebné stanoviť normy pre využívanie
sušiarní a realizovať opatrenia v úspornom
a efektívnom využívaní jednotlivých
druhov ušľachtilých palív.
Poukázala som na niektoré vybrané problémy,
ktorých riešenie stojí pred nami pri zabezpečovaní
úloh plánu šiestej päťročnice
a ktoré boli predmetom rokovania i vo výbore pre
poľnohospodárstvo a výživu snemovne. Konštatovali
sme, že ide na úseku poľnohospodárskej
výroby a spracovania potravín o veľmi náročné
úlohy, ale pri využití všetkých
existujúcich rezerv na tomto úseku, dobrou politicko-organizátorskou
prácou, využitím pracovnej iniciatívy,
ďalším využívaním koncentrácie
a špecializácie a za pomoci ostatných rezortov
sú tieto úlohy splniteľné.
Obraciam sa na našich poslancov, aby vo svojich volebných
obvodoch využili svoj vplyv na zabezpečovanie zdarného
plnenia úloh v súlade so záujmami našej
socialistickej spoločnosti.
V tomto smere sa naše výbory pre poľnohospodárstvo
a výživu dôkladne zaoberali rozpracovaním
a zabezpečením záverov XV. zjazdu KSČ
v ďalšej činnosti výborov. Teraz pôjde
o to, aby tieto úlohy výbory v budúcom volebnom
období s náročnou kritičnosťou
sledovali a pomáhali zabezpečovať ich plnenie.
Ďakujem za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Paulechové.
Po přestávce vystoupí jako první poslanec
František Bill.
Odpolední jednání, jehož první
část bude řídit předseda Sněmovny
národů soudruh Dalibor Hanes, zahájíme
ve 13.45 hod.
(Jednání přerušeno ve 12.28 hod.)
(Jednání opět zahájeno ve 13.45 hod.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
FS a předseda SN prof. JUDr. D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať
v rozprave k vládnemu návrhu zákona o štátnom
pláne rozvoja národného hospodárstva
Československej socialistickej republiky na roky 1976 -
1980. Hovorí poslanec František Bill, pripraví
sa poslanec Miroslav Hudeček.
Poslanec SL ing. F. Bill: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, budování rozvinuté socialistické
společnosti a vzestup životní úrovně
našeho lidu, jak je vytyčil XV. sjezd KSČ,
vyžaduje vytvořit odpovídající
zdroje. Vládní návrh zákona o šestém
pětiletém plánu, který dnes projednáváme,
formuluje úkoly k jejich zabezpečení. Je
správné, že respektuje poněkud jiné
podmínky, než byly v pátém pětiletém
plánu.
Analýza současných vnitřních
a vnějších podmínek ukázala nutnost
zabezpečovat i nadále dynamický a proporcionální
rozvoj naší ekonomiky, nutnost potřebného
růstu národního důchodu a tedy i nezbytných
zdrojů. Od toho se odvíjí i úloha
strojírenství, kterou je možno shrnout do 5
základních okruhů problémů:
- zabezpečit vysoká tempa
produkce, a to o 48 - 51 % za šestý pětiletý
plán, to je meziroční nárůst
téměř o 10 %, přičemž
mnohé rozvojové programy mají trend až
200 %;
- zabezpečit mimořádně
vysoká tempa vývozu o 72 - 74 %, to je značně
rychleji, než nám naroste výroba; z toho je
zřejmé, že strojírenství bude
tvořit základní prostředek platební
bilance v zahraničním obchodě, zejména
se socialistickými zeměmi;
- zabezpečit kvalitativní
stránky rozvoje, to je efektivnost, výkonnost a
kvalitu. To si nutně vyžádá urychlenou
inovaci výrobků, zavedení progresívních
výrobních způsobů, modernizaci výrobně
technické základny, uskutečnění
potřebných a účelných strukturálních
změn;
- zabezpečit potřeby pro ostatní
odvětví národního hospodářství
- především pro palivoenergetickou základnu,
zemědělství, chemii a stavebnictví;
jde zejména o včasné zabezpečení
výkonných a spolehlivých strojů, zařízení
a celých investičních celků pro klíčové
stavby;
- pátým základním
okruhem problémů úzce souvisejících
s růstem životní úrovně je zabezpečení
spotřebních předmětů, to je
kvalitního strojírenského zboží
počínaje elektrickými spotřebiči
pro domácnost, přes bytová zařízení
a konče výrobou osobních automobilů.
V čem je rozdílnost úkolů šesté
a páté pětiletky? Hlavní úkoly
čs. strojírenství budou muset být
nyní zabezpečovány především
cestou vysoké efektivnosti a vysokou kvalitou práce
při nižší výrobní spotřebě
nutné ke zlepšení relace mezi společenským
produktem a národním důchodem.
Obtížnost úlohy, kterou má strojírenství
sehrát, je i v tom, že vyžaduje provést
velké strukturální změny výroby,
k nimž mohou být využity jen ty nové kapacity,
jejichž výstavba byla zahájena v minulém
pětiletém plánu nebo ve výjimečných
případech jen ty, které budou zahájeny
na začátku této pětiletky. Velikost
strukturálních změn je zřejmá
z těchto údajů: zatímco celková
výroba z těžkého strojírenství
vzroste o 47 %, výroba rozvojových programů
má vzrůst o 92 %. Např. výrobu strojů
pro zpracování plastických hmot a kaučuku
je třeba zvýšit na dvojnásobek, výrobu
automatizační a regulační techniky
více než dvojnásobně; obdobně
je tomu u čerpadel, tak potřebných rozvaděčů,
ale i u potravinářských strojů a dalších.
Také v resortu všeobecného strojírenství,
jehož výroba má vzrůst o 50,6 %, vývoz
o 72 %, z toho do kapitalistických států
dokonce o 84 %, dojde k výrazným změnám
struktury. Rozvojové a nosné programy vzrostou jako
celek o více než 70 %. U slaboproudé polovodičové
techniky u hydraulických prvků a pohonných
agregátů má vzrůst výroba více
než dvojnásobně. Téměř
dvojnásobně pak u vybraných obráběcích
a špičkových textilních strojů.
Tyto strukturální změny budou vyžadovat
omezování a rušení neperspektivních
výrob se všemi výrobními i společenskými
důsledky. Nebude jednoduché přesouvat a měnit
výrobní potenciál, který má
své územní rozvržení se svou
tradicí a s ucelenými kolektivy pracovníků.
Zde svou úlohu mohou sehrát nejen pracovníci
centrálních orgánů, poslanci, ale
zejména pracovníci národních výborů
všech stupňů.
Rovněž bylo zdůvodněno v závěrech
XV. sjezdu KSČ, že při zabezpečování
nových složitých úkolů je nutno
vzít v úvahu nově vzniklé faktory
a volit nové přístupy. Např. věda
a technika, která se stává výrobní
silou, musí být daleko intenzivněji využita.
Do užitné hodnoty výrobků se musí
promítnout vysoká efektivnost.
S tím úzce souvisí vysoká kvalita
veškeré práce. Nejde jenom o prosté
udržování průměrné výrobní
úrovně, snížení zmetků,
ale zejména o efektivní inovaci - zavedení
nových výrobků a progresívních
výrobních způsobů.
Zvlášť výrazně se dostává
do popředí úloha člověka v
rozvoji socialistické společnosti nejen jako spotřebitele,
ale i jako výrobce - tvůrce všech hodnot.
Pátým faktorem je existence světové
socialistické soustavy a vytvořený ekonomický
potenciál v naší zemi.
Dovolte mi stručně se zmínit o některých
faktorech, které se stávají i cestou k zabezpečení
úkolů.
Prvým rozhodujícím faktorem je vědeckotechnický
rozvoj. Jde o to prosadit vědu a techniku do řešení
a zabezpečování problémů.
Pro urychlení realizace úkolů vědy
a techniky v praxi musí být důraz položen
zejména na úrovni podnik - VHJ až resort, neboť
z celkového počtu úkolů tyto zabezpečují
70 % a navíc z celkově vynakládaných
neinvestičních prostředků na vývoj
a výzkum je téměř 60 % hrazeno z podnikových
zdrojů. Jaké jsou nedostatky v této oblasti?
Není dosud účinně prováděna
koncentrace sil a prostředků, stále je velká
rozptýlenost a roztříštěnost.
Proto se domnívám, že nejen s četností
vytyčených úkolů rozvoje vědy
a techniky, ale i s kvalitou dosavadního plnění
nemůžeme být zcela spokojeni. Důkazem
toho je skutečnost, že v pátém pětiletém
plánu jsme inovovali a zavedli do výroby zhruba
1 000 nových výrobků a 400 technologií.
Ne všechny výrobky včas dosahují prvního
stupně jakosti, problémy máme nadále
z vývozem a není uspokojivá devizová
výnosnost.
Rovněž doba vývoje až po realizaci je
stále příliš dlouhá. Domníváme
se, že dnes více než kdykoliv jindy platí
zákon času. Dokladem toho může být
např. získané prvenství v textilních
strojích, avšak opožděnou výrobou
jsme byli zahraniční konkurencí předstiženi,
což je nejvíce patrné z ještě nezavedené
výroby tolik známého a diskutovaného
kontisku. Obdobně i my, kteří pracujeme v
automobilovém průmyslu, musíme s urychlením
provést opatření ke zvýšení
exportovatelnosti a schopnosti zvýšení efektivnosti
vývozu u některých typů nákladních
automobilů. Prostě technicky a ekonomicky je uzpůsobit,
aby byly vyváženy do obou teritorií.
Nedaří se dále dostat do vědomí
mnohých tvůrčích pracovníků
skutečnost, že výsledkem naší společné
práce a snažení musí být efekt,
nejen technické novum, jak se ještě v praxi
děje, ale přísně technicko-ekonomický
efekt ve výrobě, v zahraničním obchodě,
v podílu na dobrých výsledcích našeho
národního hospodářství.
Dovolte mi ještě jednu poznámku k hodnocení
úrovně výrobků, kterou provádějí
zejména státní autorizované zkušebny.
Kolektivy těchto zkušeben by mohly výrazným
způsobem napomoci zvyšování technické
úrovně výrobků. Současně
s hodnocením výrobků by měly vytypovat
příčiny a navrhnout opatření,
která je nutno provést, aby výrobek mohl
být zařazen do nejvyššího stupně
jakosti. Tím by se staly spolutvůrci špičkové
úrovně výrobků. Domníváme
se, že dosavadní způsob, to je vydávání
"certifikátů" není dostatečnou
účinnou pomocí.
Druhým problémem je nutná vysoká efektivnost
získávání devizových zdrojů
bez podstatného nárůstu hmoty. K tomu je
zapotřebí podstatné zvýšení
technické úrovně výrobků a
zabezpečovat jen takové inovace, při nichž
docílíme špičkovou úroveň
výrobků.
Splnění těchto úkolů není
však možné bez výrazné a účinné
pomoci zahraničního obchodu a jeho sepětí
s výrobou.
To potvrzuje i tento příklad: zahraniční
obchod tvrdí, že naše obráběcí
stroje můžeme prodávat za cenu vyšší
o 50 - 100 %. Bylo by však nutno je vybavit nástroji
a přídavnými zařízeními,
případně kvalitnější elektrotechnikou.
Tvrdí, že za nás dělá zahraniční
partner a tak si zvyšuje svůj zisk.
Je nutno však plně souhlasit se zahraničním
obchodem v tom, že k významnému zvýšení
vývozu by napomohlo urychlené zlepšení
v dodávkách náhradních dílů
a budování servisů.
Zároveň je nutno zamezit i neúčelnému
dovozu takových výrobků, které náš
průmysl je schopen levněji vyrobit, jako např.
ještě velké množství dovážených
karosářských plechů, technické
pryže, pneumatik, metalurgických polotovarů,
zalomených klikových hřídelů
a další.
Postupně je třeba zabránit tendenci vývozu
za každou cenu, aby se naplnil objem a procenta i u těch
výrobků, které nesporně potřebuje
náš průmysl, jako měřicí
a regulační techniku, a které pak musíme
stejně dovážet, ale za nepoměrně
větší cenu.
Třetím významným a trvalým
faktorem je prohloubení a širší zapojení
našeho strojírenství do mezinárodní
dělby práce v rámci zemí RVHP, zejména
v těch rozvojových oborech, na které nemáme
dostatek sil, a jsou limitující pro naše národní
hospodářství. Nebudu je jmenovat. Jistě
jsou nám všem známy. Jen poznámku, že
je pravda, že za existence RVHP se udělal obrovský
kus práce. Přesto však nejsou zdaleka vyčerpány
všechny možnosti a existující potenciál.
Domníváme se, že ovšem neodvisí
jen od práce nejvyšších představitelů,
ale zejména od všech odpovědných vedoucích
hospodářských pracovníků, ať
jsou či nejsou členy komise či sekce orgánů
RVHP.
Vážené soudružky a soudruzi, jen z uvedených
úkolů, které má zabezpečit
hutnicko-strojírenský komplex, je zřejmá
složitost a mimořádnost. S tím nutně
vznikají obavy a starostlivost, zda je dost sil tyto úkoly
úspěšně a včas splnit.
Dosažené výsledky v uplynulém období,
zejména plnění páté pětiletky
a existující potenciál s tvůrčím
a aktivním přístupem nám dávají
záruku o reálnosti a splnitelnosti. Máme
k tomu dobré předpoklady.
Celý potenciál naší země musí
být zapojen do reprodukčního procesu v šesté
pětiletce. Za minulou pětiletku vzrostl o celou
jednu třetinu.
Můžeme navázat na zkušenosti a tradici
významných strojírenských podniků
jako je Tatra Kopřivnice, Škoda Plzeň, ČKD
Praha, AZNP Mladá Boleslav, Strojírny Povážská
Bystrica a řada dalších.
Dále pro zabezpečení úkolů
šesté pětiletky se počítá
s dokončením řady nových kapacit,
zejména pro rozvojové programy, jako např.:
výstavba VTŽ Chomutov, Škody Plzeň (reaktorová
hala), Tatry Kopřivnice, Bánovce, Bratislavských
automobilových závodů, Trenčín
(hala NC strojů) a dalších.
Důležitým činitelem by se mělo
stát i plnění úkolů v §
10 předkládaného vládního návrhu,
který ukládá prohloubit plánování
a operativní funkci dodavatelskoodběratelských
vztahů od finální produkce až do kompletujících
výrobků a skupin.
Program širokého rozmachu a růstu strojírenské
výroby vytváří předpoklady
pro další rozvoj socialismu v naší vlasti,
pro růst životní úrovně a blahobytu
našeho lidu. Jsme proto přesvědčeni,
že celá naše společnost, všichni
naši občané, kteří přejímají
a podporují cíle, vytyčené XV. sjezdem
KSČ, přispějí k úspěšnému
plnění náročných úkolů
strojařů.
Navrhuji proto schválit zákon o šestém
pětiletém plánu jako výraz nezlomné
vůle našeho lidu budovat pod vedením Komunistické
strany Československa naši socialistickou společnost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Billovi. Slovo má poslanec Miroslav
Hudeček a pripraví sa poslankyňa Magdaléna
Vojteková.