Úterý 22. června 1976

Na druhej strane sa domnievam, že treba vytvoriť väčší priestor pre využitie možností a iniciatívy poľnohospodárskych podnikov tým, že bude umožnená výstavba, ktorá nie je spojená s nárokmi na úzkoprofilové fundované materiály a mohla by byť realizovaná nad limity plánu šiestej päťročnice. Mám na mysli predovšetkým výstavbu spevnených poľných ciest bez nárokov na fondové materiály, výstavbu malých vodných nádrží a ďalšie akcie tohto charakteru. Ide o výstavbu intenzifikačného a racionalizačného charakteru s nesporne preukázateľnou efektívnosťou, ktorá bezprostredne vedie k lepšiemu využívaniu pôdneho fondu, nášho najväčšieho prírodného bohatstva.

Ďalším problémom je, že už v prvom roku šiestej päťročnice vznikajú vážne problémy s využívaním teplovzdušných sušiarní a ich rozvojom v ďalších rokoch šiestej päťročnice. Vyčlenené zdroje ušľachtilých palív pre odvetvie nedovoľuje plne využiť niektoré kapacity. Navyše je v tomto roku celý rad rozostavaných a zmluvne zabezpečených dodávok teplovzdušných sušiarní pre výstavbu, ktoré však nemajú palivové výmery. Vzniknutú situáciu na tomto úseku treba zodpovedne posúdiť a vytvoriť možnosti v bilanciách ušľachtilých palív pre ďalší programový rozvoj poľnohospodárskeho sušiarenstva. V poľnohospodárstve bude potrebné stanoviť normy pre využívanie sušiarní a realizovať opatrenia v úspornom a efektívnom využívaní jednotlivých druhov ušľachtilých palív.

Poukázala som na niektoré vybrané problémy, ktorých riešenie stojí pred nami pri zabezpečovaní úloh plánu šiestej päťročnice a ktoré boli predmetom rokovania i vo výbore pre poľnohospodárstvo a výživu snemovne. Konštatovali sme, že ide na úseku poľnohospodárskej výroby a spracovania potravín o veľmi náročné úlohy, ale pri využití všetkých existujúcich rezerv na tomto úseku, dobrou politicko-organizátorskou prácou, využitím pracovnej iniciatívy, ďalším využívaním koncentrácie a špecializácie a za pomoci ostatných rezortov sú tieto úlohy splniteľné.

Obraciam sa na našich poslancov, aby vo svojich volebných obvodoch využili svoj vplyv na zabezpečovanie zdarného plnenia úloh v súlade so záujmami našej socialistickej spoločnosti.

V tomto smere sa naše výbory pre poľnohospodárstvo a výživu dôkladne zaoberali rozpracovaním a zabezpečením záverov XV. zjazdu KSČ v ďalšej činnosti výborov. Teraz pôjde o to, aby tieto úlohy výbory v budúcom volebnom období s náročnou kritičnosťou sledovali a pomáhali zabezpečovať ich plnenie. Ďakujem za pozornosť.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Paulechové. Po přestávce vystoupí jako první poslanec František Bill.

Odpolední jednání, jehož první část bude řídit předseda Sněmovny národů soudruh Dalibor Hanes, zahájíme ve 13.45 hod.

(Jednání přerušeno ve 12.28 hod.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.45 hod.)

(Řízení schůze převzal místopředseda FS a předseda SN prof. JUDr. D. Hanes.)

Předsedající předseda SN D. Hanes: Súdružky a súdruhovia, budeme pokračovať v rozprave k vládnemu návrhu zákona o štátnom pláne rozvoja národného hospodárstva Československej socialistickej republiky na roky 1976 - 1980. Hovorí poslanec František Bill, pripraví sa poslanec Miroslav Hudeček.

Poslanec SL ing. F. Bill: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, budování rozvinuté socialistické společnosti a vzestup životní úrovně našeho lidu, jak je vytyčil XV. sjezd KSČ, vyžaduje vytvořit odpovídající zdroje. Vládní návrh zákona o šestém pětiletém plánu, který dnes projednáváme, formuluje úkoly k jejich zabezpečení. Je správné, že respektuje poněkud jiné podmínky, než byly v pátém pětiletém plánu.

Analýza současných vnitřních a vnějších podmínek ukázala nutnost zabezpečovat i nadále dynamický a proporcionální rozvoj naší ekonomiky, nutnost potřebného růstu národního důchodu a tedy i nezbytných zdrojů. Od toho se odvíjí i úloha strojírenství, kterou je možno shrnout do 5 základních okruhů problémů:

- zabezpečit vysoká tempa produkce, a to o 48 - 51 % za šestý pětiletý plán, to je meziroční nárůst téměř o 10 %, přičemž mnohé rozvojové programy mají trend až 200 %;

- zabezpečit mimořádně vysoká tempa vývozu o 72 - 74 %, to je značně rychleji, než nám naroste výroba; z toho je zřejmé, že strojírenství bude tvořit základní prostředek platební bilance v zahraničním obchodě, zejména se socialistickými zeměmi;

- zabezpečit kvalitativní stránky rozvoje, to je efektivnost, výkonnost a kvalitu. To si nutně vyžádá urychlenou inovaci výrobků, zavedení progresívních výrobních způsobů, modernizaci výrobně technické základny, uskutečnění potřebných a účelných strukturálních změn;

- zabezpečit potřeby pro ostatní odvětví národního hospodářství - především pro palivoenergetickou základnu, zemědělství, chemii a stavebnictví; jde zejména o včasné zabezpečení výkonných a spolehlivých strojů, zařízení a celých investičních celků pro klíčové stavby;

- pátým základním okruhem problémů úzce souvisejících s růstem životní úrovně je zabezpečení spotřebních předmětů, to je kvalitního strojírenského zboží počínaje elektrickými spotřebiči pro domácnost, přes bytová zařízení a konče výrobou osobních automobilů.

V čem je rozdílnost úkolů šesté a páté pětiletky? Hlavní úkoly čs. strojírenství budou muset být nyní zabezpečovány především cestou vysoké efektivnosti a vysokou kvalitou práce při nižší výrobní spotřebě nutné ke zlepšení relace mezi společenským produktem a národním důchodem.

Obtížnost úlohy, kterou má strojírenství sehrát, je i v tom, že vyžaduje provést velké strukturální změny výroby, k nimž mohou být využity jen ty nové kapacity, jejichž výstavba byla zahájena v minulém pětiletém plánu nebo ve výjimečných případech jen ty, které budou zahájeny na začátku této pětiletky. Velikost strukturálních změn je zřejmá z těchto údajů: zatímco celková výroba z těžkého strojírenství vzroste o 47 %, výroba rozvojových programů má vzrůst o 92 %. Např. výrobu strojů pro zpracování plastických hmot a kaučuku je třeba zvýšit na dvojnásobek, výrobu automatizační a regulační techniky více než dvojnásobně; obdobně je tomu u čerpadel, tak potřebných rozvaděčů, ale i u potravinářských strojů a dalších. Také v resortu všeobecného strojírenství, jehož výroba má vzrůst o 50,6 %, vývoz o 72 %, z toho do kapitalistických států dokonce o 84 %, dojde k výrazným změnám struktury. Rozvojové a nosné programy vzrostou jako celek o více než 70 %. U slaboproudé polovodičové techniky u hydraulických prvků a pohonných agregátů má vzrůst výroba více než dvojnásobně. Téměř dvojnásobně pak u vybraných obráběcích a špičkových textilních strojů.

Tyto strukturální změny budou vyžadovat omezování a rušení neperspektivních výrob se všemi výrobními i společenskými důsledky. Nebude jednoduché přesouvat a měnit výrobní potenciál, který má své územní rozvržení se svou tradicí a s ucelenými kolektivy pracovníků. Zde svou úlohu mohou sehrát nejen pracovníci centrálních orgánů, poslanci, ale zejména pracovníci národních výborů všech stupňů.

Rovněž bylo zdůvodněno v závěrech XV. sjezdu KSČ, že při zabezpečování nových složitých úkolů je nutno vzít v úvahu nově vzniklé faktory a volit nové přístupy. Např. věda a technika, která se stává výrobní silou, musí být daleko intenzivněji využita. Do užitné hodnoty výrobků se musí promítnout vysoká efektivnost.

S tím úzce souvisí vysoká kvalita veškeré práce. Nejde jenom o prosté udržování průměrné výrobní úrovně, snížení zmetků, ale zejména o efektivní inovaci - zavedení nových výrobků a progresívních výrobních způsobů.

Zvlášť výrazně se dostává do popředí úloha člověka v rozvoji socialistické společnosti nejen jako spotřebitele, ale i jako výrobce - tvůrce všech hodnot.

Pátým faktorem je existence světové socialistické soustavy a vytvořený ekonomický potenciál v naší zemi.

Dovolte mi stručně se zmínit o některých faktorech, které se stávají i cestou k zabezpečení úkolů.

Prvým rozhodujícím faktorem je vědeckotechnický rozvoj. Jde o to prosadit vědu a techniku do řešení a zabezpečování problémů.

Pro urychlení realizace úkolů vědy a techniky v praxi musí být důraz položen zejména na úrovni podnik - VHJ až resort, neboť z celkového počtu úkolů tyto zabezpečují 70 % a navíc z celkově vynakládaných neinvestičních prostředků na vývoj a výzkum je téměř 60 % hrazeno z podnikových zdrojů. Jaké jsou nedostatky v této oblasti?

Není dosud účinně prováděna koncentrace sil a prostředků, stále je velká rozptýlenost a roztříštěnost. Proto se domnívám, že nejen s četností vytyčených úkolů rozvoje vědy a techniky, ale i s kvalitou dosavadního plnění nemůžeme být zcela spokojeni. Důkazem toho je skutečnost, že v pátém pětiletém plánu jsme inovovali a zavedli do výroby zhruba 1 000 nových výrobků a 400 technologií. Ne všechny výrobky včas dosahují prvního stupně jakosti, problémy máme nadále z vývozem a není uspokojivá devizová výnosnost.

Rovněž doba vývoje až po realizaci je stále příliš dlouhá. Domníváme se, že dnes více než kdykoliv jindy platí zákon času. Dokladem toho může být např. získané prvenství v textilních strojích, avšak opožděnou výrobou jsme byli zahraniční konkurencí předstiženi, což je nejvíce patrné z ještě nezavedené výroby tolik známého a diskutovaného kontisku. Obdobně i my, kteří pracujeme v automobilovém průmyslu, musíme s urychlením provést opatření ke zvýšení exportovatelnosti a schopnosti zvýšení efektivnosti vývozu u některých typů nákladních automobilů. Prostě technicky a ekonomicky je uzpůsobit, aby byly vyváženy do obou teritorií.

Nedaří se dále dostat do vědomí mnohých tvůrčích pracovníků skutečnost, že výsledkem naší společné práce a snažení musí být efekt, nejen technické novum, jak se ještě v praxi děje, ale přísně technicko-ekonomický efekt ve výrobě, v zahraničním obchodě, v podílu na dobrých výsledcích našeho národního hospodářství.

Dovolte mi ještě jednu poznámku k hodnocení úrovně výrobků, kterou provádějí zejména státní autorizované zkušebny. Kolektivy těchto zkušeben by mohly výrazným způsobem napomoci zvyšování technické úrovně výrobků. Současně s hodnocením výrobků by měly vytypovat příčiny a navrhnout opatření, která je nutno provést, aby výrobek mohl být zařazen do nejvyššího stupně jakosti. Tím by se staly spolutvůrci špičkové úrovně výrobků. Domníváme se, že dosavadní způsob, to je vydávání "certifikátů" není dostatečnou účinnou pomocí.

Druhým problémem je nutná vysoká efektivnost získávání devizových zdrojů bez podstatného nárůstu hmoty. K tomu je zapotřebí podstatné zvýšení technické úrovně výrobků a zabezpečovat jen takové inovace, při nichž docílíme špičkovou úroveň výrobků.

Splnění těchto úkolů není však možné bez výrazné a účinné pomoci zahraničního obchodu a jeho sepětí s výrobou.

To potvrzuje i tento příklad: zahraniční obchod tvrdí, že naše obráběcí stroje můžeme prodávat za cenu vyšší o 50 - 100 %. Bylo by však nutno je vybavit nástroji a přídavnými zařízeními, případně kvalitnější elektrotechnikou. Tvrdí, že za nás dělá zahraniční partner a tak si zvyšuje svůj zisk.

Je nutno však plně souhlasit se zahraničním obchodem v tom, že k významnému zvýšení vývozu by napomohlo urychlené zlepšení v dodávkách náhradních dílů a budování servisů.

Zároveň je nutno zamezit i neúčelnému dovozu takových výrobků, které náš průmysl je schopen levněji vyrobit, jako např. ještě velké množství dovážených karosářských plechů, technické pryže, pneumatik, metalurgických polotovarů, zalomených klikových hřídelů a další.

Postupně je třeba zabránit tendenci vývozu za každou cenu, aby se naplnil objem a procenta i u těch výrobků, které nesporně potřebuje náš průmysl, jako měřicí a regulační techniku, a které pak musíme stejně dovážet, ale za nepoměrně větší cenu.

Třetím významným a trvalým faktorem je prohloubení a širší zapojení našeho strojírenství do mezinárodní dělby práce v rámci zemí RVHP, zejména v těch rozvojových oborech, na které nemáme dostatek sil, a jsou limitující pro naše národní hospodářství. Nebudu je jmenovat. Jistě jsou nám všem známy. Jen poznámku, že je pravda, že za existence RVHP se udělal obrovský kus práce. Přesto však nejsou zdaleka vyčerpány všechny možnosti a existující potenciál. Domníváme se, že ovšem neodvisí jen od práce nejvyšších představitelů, ale zejména od všech odpovědných vedoucích hospodářských pracovníků, ať jsou či nejsou členy komise či sekce orgánů RVHP.

Vážené soudružky a soudruzi, jen z uvedených úkolů, které má zabezpečit hutnicko-strojírenský komplex, je zřejmá složitost a mimořádnost. S tím nutně vznikají obavy a starostlivost, zda je dost sil tyto úkoly úspěšně a včas splnit.

Dosažené výsledky v uplynulém období, zejména plnění páté pětiletky a existující potenciál s tvůrčím a aktivním přístupem nám dávají záruku o reálnosti a splnitelnosti. Máme k tomu dobré předpoklady.

Celý potenciál naší země musí být zapojen do reprodukčního procesu v šesté pětiletce. Za minulou pětiletku vzrostl o celou jednu třetinu.

Můžeme navázat na zkušenosti a tradici významných strojírenských podniků jako je Tatra Kopřivnice, Škoda Plzeň, ČKD Praha, AZNP Mladá Boleslav, Strojírny Povážská Bystrica a řada dalších.

Dále pro zabezpečení úkolů šesté pětiletky se počítá s dokončením řady nových kapacit, zejména pro rozvojové programy, jako např.: výstavba VTŽ Chomutov, Škody Plzeň (reaktorová hala), Tatry Kopřivnice, Bánovce, Bratislavských automobilových závodů, Trenčín (hala NC strojů) a dalších.

Důležitým činitelem by se mělo stát i plnění úkolů v § 10 předkládaného vládního návrhu, který ukládá prohloubit plánování a operativní funkci dodavatelskoodběratelských vztahů od finální produkce až do kompletujících výrobků a skupin.

Program širokého rozmachu a růstu strojírenské výroby vytváří předpoklady pro další rozvoj socialismu v naší vlasti, pro růst životní úrovně a blahobytu našeho lidu. Jsme proto přesvědčeni, že celá naše společnost, všichni naši občané, kteří přejímají a podporují cíle, vytyčené XV. sjezdem KSČ, přispějí k úspěšnému plnění náročných úkolů strojařů.

Navrhuji proto schválit zákon o šestém pětiletém plánu jako výraz nezlomné vůle našeho lidu budovat pod vedením Komunistické strany Československa naši socialistickou společnost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Billovi. Slovo má poslanec Miroslav Hudeček a pripraví sa poslankyňa Magdaléna Vojteková.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP