Poslanec SN M. Hudeček: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, československý
zahraniční obchod při plnění
úkolů stanovených XV. sjezdem KSČ
ve Směrnici k pátému pětiletému
plánu rozvoje národního hospodářství
na léta 1971 - 1975 značně přispěl
k posílení aktivní úlohy Československa
v mezinárodní dělbě práce,
sepětí čs. ekonomiky s ekonomikou členských
států RVHP a vytvářel podmínky
pro realizaci plánovaného rozvoje národního
hospodářství.
Celkový obrat zahraničního obchodu v letech
1971 - 1975 se rozvíjel ve srovnání s plánem
rychleji a předstihl značně růst národního
důchodu. Zvýšil se, počítáno
ze stálých cen, o 44 %. Obrat se socialistickými
zeměmi se zvýšil přitom o 50 %, tedy
podstatně rychleji než s kapitalistickými státy,
s nimiž se zvýšil o 34 %. Podíl socialistických
zemí na celkovém obratu dosáhl v loňském
roce 62 %.
Celkové pozitivní plnění základních
úkolů čs. zahraničního obchodu
v období páté pětiletky ovlivnily
některé negativní jevy. Proti původním
záměrům nedařilo se posilovat úlohu
strojírenství v čs. zahraničním
obchodě. Zeslabila se tak poněkud úloha Československa
jako dodavatele technicky náročných technologických
zařízení.
Na úseku chemického průmyslu došlo k
negativním změnám zejména v důsledku
opožďování výstavby nových
kapacit, takže nebylo dosaženo pozitivního přínosu
chemického průmyslu pro bilanci zahraničního
obchodu.
V přípravě šesté pětiletky
bylo jedním z nejobtížnějších
problémů řešení vyrovnaného
a dynamického rozvoje vnějších ekonomických
vztahů. V rámci daných vnějších
i vnitřních podmínek se v plánu podařilo
dospět k přijatelnému, ale náročnému
řešení.
Předpokládá se, že v této pětiletce
poroste vývoz do socialistických zemí ročním
tempem 7,8 % (ve stálých cenách) a vývoz
do kapitalistických států 8,2 %. Roční
růst dovozu ze socialistických zemí je plánován
ve výši 5,2 % a dovoz z kapitalistických států
ve výši 3,4 %.
Hospodářský vývoj se bude nadále
opírat o čs. účast na mezinárodní
socialistické dělbě práce. V rámci
socialistických zemí budou přednostně
rozvíjeny hospodářské styky se Sovětským
svazem, s nímž se v tomto pětiletí zvýší
obchodní výměna o 48 % a zároveň
se v plánu zajišťuje potřebný předstih
před dovozem.
Na vyváženosti plánu se pozitivně projevují
výsledky koordinace plánů se zeměmi
RVHP, jakož i konkretizované podmínky pro realizaci
různorodých forem spolupráce, zajišťující
dlouhodobé potřeby dovozu energie, surovin a dalšího
zboží.
Za důležitou součást našich vnějších
ekonomických vztahů pokládáme rozšiřování
obchodních, finančně hospodářských,
výrobních i vědeckotechnických styků
s nesocialistickými zeměmi. Celkový obrat
s těmito zeměmi se za pět let má zvýšit
o více než 33 mld Kčs, především
na straně vývozu. Přednostní pozornost
bude věnována rozšiřování
hospodářské spolupráce s rozvojovými
zeměmi, kde budou intenzívněji využívány
různé formy dlouhodobé spolupráce,
zaměřené na rozvoj výrobních
sil těchto zemí, v zájmu efektivního
zabezpečení čs. potřeb v palivech,
surovinách i hotových výrobcích.
Pro neplnění záměru zvyšování
efektivnosti je rozhodující optimální
zaměření zbožové struktury zahraničního
obchodu. V plánu se počítá s těmito
tempy ročního růstu vývozu jednotlivých
odvětví během této pětiletky,
vše na bázi fco hodnot:
hutnictví | 1,5 % | -4,5 % |
těžké strojírenství | 11,6 % | 19,8 % |
všeobecné strojírenství | 11,1 % | 16,8 % |
chemický průmysl | 7,7 % | 3,4 % |
spotřební průmysl | 4,2 % | 7,3 % |
zemědělství | 6,0 % | 4,1 % |
Dovoz strojů ze socialistických
zemí poroste o 7,6 % ročně a dovoz strojů
pro investice z kapitalistických států o
1,9 % ročně.
Z toho je zřejmé, že ve struktuře zahraničního
obchodu je klíčová úloha určena
čs. strojírenství, jak to zde přede
mnou již řekl poslanec Bill a další řečníci.
V šesté pětiletce se sleduje politickohospodářský
záměr, aby se čs. strojírenství
stalo progresívním, dynamickým činitelem
růstu vnějších ekonomických vztahů,
hlavním zdrojem aktivní bilance zahraničního
obchodu. Plánovaný záměr na zvýšení
podílu strojírenství v čs. zahraničním
obchodě je jedinou přijatelnou alternativou ekonomického
růstu.
Je pochopitelně nadále zájem na zvyšování
vývozu a účasti na mezinárodní
dělbě práce všech odvětví,
která budou schopna vědeckotechnickou úrovní
- a v neposlední řadě optimálním
zhodnocováním surovin a materiálů
- aktivně přispívat k efektivnímu
zapojení čs. ekonomiky do mezinárodního
obchodu.
V plánu šesté pětiletky zůstala
však z pohledu zahraničního obchodu ještě
některá úzká místa nedořešena.
Jde zejména o
nedostatek výrobků těžkého
strojírenství na zajištění závazků
pro vývoz do socialistických zemí;
nesoulad plánované struktury
čs. dovozu z ostatních socialistických zemí
se závazky z koordinace plánů a dlouhodobých
dohod;
mezistátní závazky
totiž počítají s nižším
dovozem nestrojírenských výrobků než
je plán, a naproti tomu plánovaný dovoz strojírenských
výrobků objem mezistátních závazků
plně nevyčerpává;
zvýšení plánu
vývozu strojírenských a spotřebních
výrobků do kapitalistických států
v zahraničních cenách bez odpovídajícího
hmotného zvýšení.
Pro realitu a účinnost šesté pětiletky
a pro řešení uvedených úzkých
míst má nyní rozhodující význam,
jak se rychle a spolehlivě podaří naplnit
plánovaný objem dodávek pro vývoz
zbožím s potřebnými užitnými
a tržními vlastnostmi. Jde o zboží, které
je schopné po všech stránkách efektivně
obstát ve stále náročnější
konkurenci na zahraničních trzích. Jde o
zboží které odpovídá světové
vědeckotechnické úrovni, které šetří
suroviny a energii.
V souvislosti s intenzívnějším zapojováním
čs. ekonomiky do procesu socialistické ekonomické
integrace bude nutno výrazně orientovat oborovou
a výrobkovou strukturu zejména čs. strojírenství
na zboží potřebné pro rozvoj integrace
a na takové výrobky, které podstatně
sníží tempo nárůstu kompletačních
dovozů z kapitalistických států, jak
pro naší ekonomiku tak i pro ostatní země
RVHP.
Stejně závažná je i druhá stránka
obchodní bilance, stránka čs. dovozu. Omezené
možnosti a vzrůstající těžkosti
při opatřování dalších
zdrojů surovin vedou k tomu, že zvyšování
dovozu je ve stále větší míře
podmiňováno účastí našich
výrobních kapacit a finančních prostředků
při budování surovinové základny
v zahraničí, s dlouhodobou návratností
vkládaných prostředků nebo přímými
dodávkami zboží, které je investičně,
devizově a materiálově značně
náročné. Dovoz je tak stále nákladnější,
a to nejenom po stránce cenové. To musí nutně
vést k úspornějšímu zacházení
s dováženým zbožím a surovinami,
cestou plánovitého snižování
výrobní spotřeby, k intenzivnímu využití
dovážené techniky, ke snižování
dovozní náročnosti hospodářského
vývoje. V současné době jde o to,
aby v dodavatelsko-odběratelských vztazích
byly ověřeny reálné potřeby
dovozů podle konkrétních a v potřebné
míře specifikovaných požadavků
odběratelů, v návaznosti na možnost
efektivního nákupu na zahraničních
trzích a dlouhodobé závazky se socialistickými
zeměmi.
Měnícím se vnějším podmínkám
realizace zahraničního obchodu a náročnosti
úkolů šesté pětiletky musí
také plně odpovídat formy a prostředky
hospodářských styků se zahraničím.
Především jde o podstatné zvýšení
výrobní, vědeckotechnické i obchodní
kooperace, ale i modernizaci a zefektivnění komerčních
prostředků a forem obchodu
Zároveň bude třeba hledat a realizovat nové
formy řízení a účelnou centralizaci
organizací zahraničního obchodu, která
bude odpovídat aktuálním podmínkám
účasti na mezinárodní dělbě
práce a na procesu socialistické ekonomické
integrace. Zvláště jde o další
prohloubení spolupráce zahraničního
obchodu a výroby cestou rozvoje ověřených
a účinných metod a forem této spolupráce,
zaměřené především na
posílení společné hmotné a
morální zainteresovanosti na dynamickém rozvoji
a růstu efektivnosti zahraničního obchodu.
Vážené soudružky a soudruzi, v současné
době probíhají na všech stupních
řízení, ve výrobních i obchodních
organizacích práce, které mají potvrdit
a zabezpečit reálnost složitých úkolů
na úseku zahraničního obchodu.
Jsem přesvědčen, že stejně jako
v pátém pětiletém plánu se
podaří i v šestém pětiletém
plánu vytvořit předpoklady pro splnění
těchto náročných úkolů.
Doporučuji proto schválit návrh zákona
o šestém pětiletém plánu jako
závazný dokument dalšího rozvoje naší
společnosti.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Hudečkovi. Slovo má poslankyňa
Magdaléna Vojteková. Pripraví sa poslanec
Vladimír Mařík.
Poslankyně SN ing. M. Vojteková: Vážený
súdruh predseda, súdružky a súdruhovia!
Chcela by som uviesť niekoľko poznámok k investičnej
politike a k úlohám vedeckotechnického rozvoja.
Na XV. zjazde KSČ bolo pripomenuté, že v riadiacom
a rozhodovacom procese si budeme musieť lepšie vážiť
každú vynaloženú korunu a z tohto hľadiska
i merať efektívnosť prijímaných
opatrení.
Tieto požiadavky sa týkajú predovšetkým
v súčasnom období ešte nie celkom uspokojivej
kvality investičných procesov a plnenia úloh
v oblasti rozvoja vedy a techniky.
V minulej päťročnici pribudlo asi na 528 mld
Kčs nových základných prostriedkov,
z ktorých hodnota nových strojov a zariadení
predstavuje asi 202 mld Kčs. To podstatne prispelo k zvýšeniu
nášho výrobného potenciálu a
uskutočnením celého radu štrukturálnych
zmien ho priviedlo na vyššiu technickú úroveň.
To sú nesporné pozitíva. Je však tak
isto známe, ako sa znižovalo využitie strojov
a zariadení; že vložené prostriedky neprinášali
vždy možný a žiadúci efekt; že
nové stroje a zariadenia neboli vždy dostatočné
využívané alebo že nebol pre nie k dispozícii
potrebný počet pracovníkov. Vo výboroch
nám je tak isto známe, že v minulej päťročnici
dochádzalo k zvyšovaniu rozpočtových
nákladov investícií v rozsahu, ktorý
prekročil 30 mld Kčs a že približne iba
jedna ich polovica sa týkala zlepšenia technicko-ekonomických
parametrov jednotlivých akcií. Na drobné
stavby stroje a zariadenia do 1,5 mil. Kčs rozpočtových
nákladov sme vynaložili v tom istom období
198 mld Kčs a celkove sme pritom v pláne uvažované
zámery dokonca prekročili o 24 mld Kčs. V
globálnom pohľade to môže byť významnou
črtou ekonomiky, ale podľa meradiel návratnosti
prostriedkov a podľa ich výšky, pripadajúcej
na substitúciu pracovných síl, bola z toho
len asi štvrtina prostriedkov vynaložená s maximálnou
efektívnosťou.
Tieto fakty ukazujú ako musíme v šiestej päťročnici
z hľadiska splnenia požiadaviek vysokej efektívnosti
a kvality spoločenskej práce lepšie a s väčšou
zodpovednosťou uvažovať vo všetkých
oblastiach o konkrétnych spôsoboch využitia
tých 800 mld Kčs, s ktorými sa v tejto päťročnici
počíta na investície, a ako bude potrebné
s nimi úmerne k ich výške riadne hospodáriť,
vyvarovať sa hlavne akýchkoľvek úvah špekulatívnej
povahy alebo názorov, že vyčlenené limity
treba čerpať za každú cenu, neprihliadať
blahosklonne k trvajúcim nedostatkom, zvýšiť
náročnosť na kritériá rozhodovania
a podporovať viac také smery, ako sú modernizácia
a rekonštrukcia vybraných úsekov, ktoré
sú schopné prinášať vyšší
efekt za nižšie náklady.
Skúsenosti našich výborov a poznatky ich členov
môžu potvrdiť, že z hľadiska dosiahnutia
vyššej efektívnosti investičnej výstavby
bude rozhodujúcim faktorom hlavne dokonalejšie zvládnutie
celého investičného procesu, spojené
s odstránením dodávateľských
a rezortných zábran, ďalej samotná príprava
plánovaných akcií a dosiahnutie ich vyššieho
súladu s dlhodobými koncepciami rozvoja, rovnako
ako včasná a kvalitne uskutočnená
príprava projektov a kvalita zhodnocovania akcií
podľa kritérií efektívnosti, v neposlednom
rade však aj dôkladne zaistenie každej akcie stavebnou
organizáciou a dodávateľmi technológie.
Spolu s tým však bude rozhodujúce aj obmedzenie
výnimiek z podmienok predpísaných pre akcie
a nepovoľovanie takých úprav či postupov,
ktoré by viedli k zvyšovaniu rozpočtových
nákladov a hlavne k predlžovaniu doby výstavby.
Ak sa v piatej päťročnici priemerná doba
výstavby znížila z 5,6 na 4,8 rokov, potom
koncom šiestej päťročnice by nemala presiahnuť
4 roky. Buďme si však vedomí, že ani táto
doba nie je z hľadiska rýchleho uplatnenia vedeckotechnického
pokroku ešte tou najlepšou.
Niektoré ťažkosti investičnej výstavby
bývajú prisudzované odvetviu stavebníctva
s tým, že jeho práca má temer rozhodujúci
vplyv na funkciu celého systému výstavby.
Často sú videné vo vysokom stupni rozostavanosti
s tým, že táto pôsobí na trieštenie
síl a prostriedkov a že zvyšuje dobu trvania
stavieb zhruba na dvojnásobok, ako je technicky možné
a ekonomicky žiadúce. Poukazuje sa i na to, že
štruktúra stavebníctva sa len pomaly prispôsobuje
investičnému plánu a vývoju jeho štruktúry.
V nie menšej miere sa poukazuje i na rôznu nehospodárnosť
a nedostatky kvality vlastného výrobného
procesu stavebníctva.
Ak má byť teraz toto významné odvetvie
národného hospodárstva dokonalejším
nástrojom realizácie investičnej politiky,
malo by nachádzať predovšetkým čo
najsprávnejší vzťah medzi prínosom
stavebného diela a efektivitou vykonania s ním súvisiacich
stavebných prác. Malo by v tomto období dosahovať
užšiu väzbu plánu stavebnej výroby
s investičným plánom a jeho štruktúrou,
a to na optimalizáciu tejto výroby, na plynulejšie
využitie ich kapacít, a tým i lepšie dodržiavanie
termínov spoločensky dôležitých
stavieb. Potrebovalo by zrejme získať určitý
predstih v poznaní štrukturálnej orientácie
ďalšej výstavby, aby mohlo k nej taktiež
lepšie a včas prispôsobovať svoje profesie,
mechanizmy a materiálovú základňu
a vytvárať si tak priaznivejšie podmienky najmä
pre skracovanie lehôt výstavby a pre znižovanie
rozostavanosti.
Vo zvyšovaní výkonnosti stavebníctva
v minulej päťročnici zohral technický
pokrok, založený hlavne na zvyšovaní stupňa
spriemyselnenia prác a znižovania prácnosti
stavebnej výroby, vo všetkých odboroch stavebných
prác rozhodujúcu úlohu. V novom päťročnom
období bude zvlášť dôležité,
aby stavebníctvo dosiahlo ešte užšie spojenie
vedy a techniky s výrobou a aby technický pokrok
mu pomáhal rozhodujúcou mierou riešiť
niektoré naliehavé problémy. Predstavuje
ich napríklad rozvoj občianskej výstavby
na sídliskách, kde z plánu šiestej päťročnice
vyplýva značný rast úloh a kde pôjde
o uplatnenie pokrokových montovaných technológií
či typizácie rozhodujúcich objektov a kde
i pre strojársky priemysel vzniká rad podnetov k
riešeniu výroby kompletných zariadení
pre technické vybavenie sídlisk. Svoju úlohu
tu musí zohrať i výroba stavebných hmôt
a zvlášť produkcie stavebných dielcov
občianskej, priemyselnej a inžinierskej prefabrikácie
a celkovej ich kompletizácie.
Pokiaľ ide, súdružky a súdruhovia poslanci,
o vedeckotechnický pokrok, vieme, aké významné
miesto dnes zaujíma v hospodárskej stratégii.
Úspechy, ktoré sa dosiahli v oblasti vedeckotechnického
rozvoja, ocenil XV. zjazd KSČ, ktorý poukázal
hlavne na to, ako technický rozvoj prispel napríklad
k úsporám živej a zhmotnenej práce,
k vytváraniu vyššej produktivity práce
a rastu technickej úrovne i kultúrnejšieho
životného prostredia, a stanovil ďalšie
ciele. Kladie v nich zvlášť dôraz na zvýšenie
váhy vedeckotechnického rozvoja i pokroku v rozvoji
výrobných síl. Základnou úlohou
bude preto dôslednejšie orientovať teraz vedeckovýskumnú
činnosť na potreby rozvoja a sústrediť
sily vedeckotechnického potenciálu na spoločensky
rozhodujúce úlohy, a to zvlášť
na také, ktoré sú schopné priniesť
ďalší rast produktivity práce a úsporu
pracovných síl, urýchliť obmenu a rozširovanie
sortimentu a jeho zdokonaľovanie alebo nahradiť niektoré
dovážané výrobky.
Ciele plánu koncentrujú výskumno-vývojovú
aktivitu do niekoľkých štátnych programov
základného výskumu a radu štátnych
programov vedeckotechnického rozvoja. Desiatky ďalších
úloh sú v pláne rozvoja vedy a techniky zaradené
do úloh mimo programu. Celkove ide o veľmi náročné
úlohy, ktoré nie sú zamerané na potreby
ekonomiky, ale i na rad otázok starostlivosti o životné
prostredie, o ktoré sa my poslanci často zaujímame,
ako napríklad rozvoj vodných zdrojov a ich ochrana,
zachytávanie exhalátov, využívanie tuhých
odpadov, uplatňovanie bezodpadovej technológie a
tak ďalej.