Chcela by som hlavne oceniť, že sú to úlohy,
ktoré majú bezprostrednú väzbu na ciele
hospodárskeho rozvoja a že sú to hlavne také
úlohy, ktoré dávajú určitú
záruku realizácie dosiahnutých výsledkov
zo spoločenskej praxe. Oceňujem tiež, že
sa uskutočňuje previerka možností skracovania
lehôt riešenia niektorých výskumno-vývojových
úloh, ktorých výsledok by mohol prispieť
k rýchlejšej realizácii vedy a techniky v spoločenskej
praxi alebo k rovnomernejšiemu rozloženiu úloh
do celej päťročnice. Zvlášť
oceňujem pritom, že plnenie úloh vedeckotechnického
rozvoja je založené na rozšírení
medzinárodnej spolupráce pri riešení
úloh štátneho plánu a na prechode k
vyšším formám tejto spolupráce
a taktiež na prehĺbení našej sústavy
vedeckotechnických informácií s významnou
sovietskou informačnou sústavou.
Pri posudzovaní úloh šiestej päťročnice
nemôžem opomenúť, že medzi rozhodujúce
faktory vedeckotechnického rozvoja vždy patrila aj
tvorivá práca vynálezcov a zlepšovateľov.
Prakticky v každej VHJ bol rozvoj vynálezcovského
a zlepšovateľského hnutia významným
prostriedkom a mnohokrát i jediným východiskom
splnenia úloh plánu a zvlášť urýchlenia
vedeckotechnického pokroku a zvyšovania produktivity
práce. Pripomínam, že len v roku 1975 bolo
u nás podaných 6380 prihlášok vynálezov
a viac ako 256 tisíc zlepšovacích návrhov
a že spoločenský prospech v roku 1975 z využitých
vynálezov a námetov predstavoval hodnotu viac ako
6,5 miliárd Kčs.
V priaznivej pozjazdovej atmosfére sú dané
podmienky, aby sa toto hnutie úspešne ďalej rozvíjalo.
Sú vyhlásené tematické úlohy
a konkretizované programy a zvlášť potešiteľné
je, že rozvoj vynálezcovského a zlepšovateľského
hnutia, poňatie ich úlohy v rozvoji a využitie
tvorivých síl a iniciatívy pracujúcich
sa správne chápu ako trvalá úloha
v celej päťročnici. Chcela by som k tomu záverom
dodať, že zápas o vysoký efekt vedeckotechnického
rozvoja a jeho účinný prínos považujeme
za jednu z prvoradých úloh tejto päťročnice,
lebo jeho výsledok bude spolu s efektívnym plnením
investičných zámerov rozhodujúcim
faktorom ďalšieho rastu životnej úrovne
nášho ľudu. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Vojtekovej. Slovo má poslanec V.
Mařík. Pripraví sa poslanec Z. Zuska.
Poslanec SN JUDr. RSDr. V. Mařík: Soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, přistupují-li
dnes poslanci Federálního shromáždění
k projednávání návrhu zákona
o šestém pětiletém plánu, činí
tak bezesporu s vědomím větší
opory než kdykoli předtím, protože milióny
pracujících již svými postoji a pracovní
iniciativou vyjádřili plnou podporu hospodářskému
a sociálnímu programu, vytyčenému
XV. sjezdem Komunistické strany Československa.
Ze závěrů sjezdu vystupuje v širších
rozměrech než dříve úloha samotného
pracujícího člověka. Je logické,
že i Revoluční odborové hnutí
jako nejmasovější organizace dělnické
třídy, se v souladu s životními zájmy
pracujících a se svou třídní
odpovědností plně hlásí k programu
XV. sjezdu KSČ. Vyjadřuje plánem aktivity
Revolučního odborového hnutí do IX.
všeodborového sjezdu odborový přístup
k prosazení programu strany v každé základní
organizaci ROH, na každém pracovišti. Jestliže
generální tajemník strany Gustáv Husák
na XV. sjezdu KSČ zdůraznil, že musíme
intenzifikační faktory učinit trvalým
pramenem efektivnosti, pak i iniciativa mas se dostává
do nové polohy, počítá se s ní
nejen jako s politickým a sociálně třídním
jevem, ale musí se vzít do souhry se všemi
ekonomickými zdroji růstu, kterými budeme
schopni prorazit mnohé bariéry, které brání
někde dalšímu vzestupu.
Soutěžní hnutí se totiž plete pod
nohama jen těm, kteří si myslí, že
se nehodí do vědeckého řízení.
Naopak, jen takové řízení, které
podněcuje a rozvíjí socialistickou iniciativu,
se může stát řízením vědeckým
a racionálním, protože tím umocňuje
všechny procesy výroby. Ale to chce od řady
vedoucích řídících pracovníků
chodit více do první fronty výroby, do první
linie, přímo v provozu poznávat problémy
práce a názory lidí a s větší
znalostí a bezprostředněji potom řídit.
V řadách hospodářských i odborových
orgánů je třeba se zamyslet nad některými
slabinami. Například akce "Odborářské
miliardy" odhalila, že téměř polovina
úspor materiálových a jiných nákladů
z jedněch závodů je pohlcena nehospodárností
z ostatních závodů, a to dokonce i v rámci
jednoho podniku.
Také přístup k brigádám socialistické
práce je nárazový. Nejčastěji
se vyžaduje od brigád pomoc, když je potřeba
"šturmem" dohnat o sobotách a nedělích
skluzy ve výrobě. Jestliže vedení a
odborová organizace nedá brigádám
potřebnou orientaci, podporu při jejich zkvalitnění,
jestliže je ponechá samy sobě, uzavírají
se potom jen do vnitřního života brigády,
otevírá se pak prostor pro formalismus a oslabí
to jejich poslání. Myslíme si, že novým,
vyšším rysem v hnutí brigád socialistické
práce se ukazuje sdružování jejich závazků
podle příkladu brigády s. Ostrockého
z Třineckých železáren, nebo osvojování
úkolů nad úroveň plánu, údernické
metody a ovládání techniky podle příkladu
brigády socialistické práce s. Sakmara či
brigády s. Greifa ze Severočeských hnědouhelných
dolů.
Revoluční odborové hnutí bude s Vědeckotechnickou
společností více podporovat součinnost
pracovníků vědeckovýzkumné
základny a vysokých technických škol
se závody. Poslankyně Vojteková tu hovořila
o významu vynálezeckého a zlepšovatelského
hnutí pro dlouhodobé tendence a ocenila jeho přínos.
S tím se plně ztotožňujeme. Ale oč
větší mohla být částka
18 mld Kčs dosažených z tohoto hnutí
v minulé pětiletce, kdyby 85 tis. zlepšovacích
návrhů, které již byly přijaty,
nezůstalo ležet ladem. Stojí tedy před
ministerstvy a odborovými svazky úkol, zpracovat
dlouhodobé tematické plány a organizovat
odbornou, technickou a morální pomoc zlepšovatelům
a vynálezcům. Nedávno federální
vláda a Ústřední rada odborů
přijaly i příslušné opatření
k morálnímu ocenění našich zlepšovatelů
a vynálezců.
S pracovním úsilím je nerozlučně
spojeno správné uplatňování
mzdových nástrojů, a to tak, aby nefungovaly
jen jaksi souběžně s plánem, ale přímo
na podporu hlavních záměrů státního
plánu, jak o tom hovořil soudruh Hůla v úvodním
referátě. Hospodářské a státní
orgány i odborové svazy mají velkou odpovědnost
za to, aby mzdová praxe - systém je jedna věc,
ale samotná praxe - byla postavena do služeb těchto
záměrů, tím spíše, že
tu byly vytvořeny nové podmínky racionalizací
práce a mzdových soustav, jež zahrnují
odměňování u více než
3 1/4 mil. pracujících hlavních
výrobních odvětví. Někde však
panují nechvalné představy, že po zavedení
nových tarifů se vystačí se starou
organizací práce. Naopak, s racionalizací
nelze končit, ale pokračovat v ní. S tím
souvisí správné stanovení výkonových
norem, kterých ze 42 mil. dosud zůstalo racionalizací
nedotčeno 15 900 tis. K tomu musí říci
naše odborové orgány stanovisko, aktivně
k tomu pomoci spolu s hospodářským vedením.
Podmiňuje to ovšem i zlepšování
pracovních podmínek dělníků.
Se mzdovou politikou bychom v dlouhodobém vývoji
neobstáli, kdyby nesměřovala, jak zdůraznil
XV. sjezd strany, k pronikavější odůvodněné
diferenciaci nejen mezi organizacemi podle společenské
prospěšnosti a zásluh, ale i mezi jednotlivými
pracovníky v rámci odvětví a podniku.
Diferenciace by měla též přihlížet
i k úzkému profilu některých povolání
a k potřebám vyšší směnnosti,
k žádoucí stálosti pracovních
sil, zejména v nosných odvětvích,
a snižování neodůvodněné
fluktuace. Prostě, musíme jasně říci,
že z jedné hroudy másla můžeme
sice namazat krajíc chleba všem, ale ne všem
stejně. Měli bychom se proto blíže podívat
i na přiznávání tříd
technickohospodářských, ekonomických
a administrativních pracovníků. Domnívám
se, že v systemizacích stále více mohutní
množina tzv. "vedoucích", kteří
vedou nanejvýš dva nebo i jednoho pracovníka.
Hospodářské i odborové orgány
se budou muset zabývat řešením oceňování
racionalizačních brigád, odměňování
externích spolupracovníků z průmyslových
závodů, vysokých škol, vědeckovýzkumných
pracovišť, kteří do závodů
vnášejí poznatky vědy a techniky. Tady
nám z obavy o stokorunu někdy unikají milióny.
Na rozhodujících stavbách je také
třeba zlepšit mzdovou praxi, aby se tam mnohé
zlepšilo z hlediska preference, a aby se od hmotného
zájmu na objemových ukazatelích přešlo
k užšímu sepětí prémií
a odměn s plněním uzlových bodů
stavební a technologické části výstavby.
Tím také podporovat i přijímání
a plnění sdružených socialistických
závazků. Měla by se též zvýšit
účinnější stimulace podniků,
zajišťujících mimořádně
závažné exportní dodávky.
Soudružky a soudruzi, je cenné, že federální
vláda do návrhu předloženého
zákona vkládá, i na doporučení
ÚRO, ustanovení o komplexních programech
péče o pracující, které budou
v souladu s tvorbou šesté pětiletky ve výrobně
hospodářských jednotkách a podnicích
sestavovány a schvalovány podle plánu aktivity
ROH do konce III. čtvrtletí t. r. Za uplynulých
pět let došlo k celkovému výraznému
snížení pracovní úrazovosti,
včetně smrtelných úrazů a nemocí
z povolání. Je to veliký úspěch
našeho socialistického zřízení.
V posledním ročním období však
stoupl počet smrtelných úrazů v hornictví,
energetice, kovoprůmyslu, dopravě a ve stavebnictví.
I když vzrostla také pronikavým způsobem
péče státu o osobní ochranné
pracovní pomůcky a zařízení
a zvýšily se náklady na jejich bezplatné
poskytování na více než 1,5 mld Kčs
ročně, přece jenom je třeba zkvalitnit
a zvýšit výrobu některých druhů
pracovních oděvů, obuvi pro pracující
ženy, pro horníky, pro dělníky na rizikových
pracovištích, a jiných druhů pomůcek.
Tato výroba by měla být podle názoru
Ústřední rady odborů i odborových
centrál socialistických zemí zahrnuta do
koordinace programů zemí RVHP.
Odborům jde o to, aby se komplexní péče
nepřijímala jen jako hodnoty vnášené
shora, ale aby se též organizoval iniciativní
podíl pracujících na zlepšení
pracovních a životních podmínek v rámci
závodů a spolu s národními výbory
a organizacemi Národní fronty v rámci obcí
a měst. Tomu musí více sloužit než
dosud fond kulturních a sociálních potřeb
i akce dobrovolných brigádnických hodin "Odboráři
svým závodům a republice".
Naplňování sociálního rozvoje
pracovních kolektivů je též výrazem
odborových práv a demokratizace sociální
politiky, o jaké se nemůže dělnické
třídě v kapitalismu ani snít.
Chtěl bych ujistit Federální shromáždění,
že v celém Revolučním odborovém
hnutí bude zákon o šestém pětiletém
plánu přijat nejen jako záruka plánovitého
vzestupu ekonomiky, ale i jako závazek uvádět
linii Komunistické strany Československa iniciativou
miliónů pracujících do života.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Maříkovi. Slovo má
poslanec Zdeněk Zuska a pripraví sa poslanec Ján
Machoň.
Poslanec SL JUDr. RSDr. Z. Zuska: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, období šesté
pětiletky znamená pro hlavní město
Prahu další, velmi významný krok k řešení
nahromaděných problémů, k postupnému
zlepšování životních podmínek
pracujících, pro jejichž iniciativní
přístup jsou vytvářeny stále
lepší podmínky, a především
k cílevědomému vytváření
předpokladů rozvoje Prahy jako vzorného socialistického
města. Pod vedením ústředního
výboru strany se tak prosazuje do života linie poprvé
zformulovaná na XIV. sjezdu a rozvinutá v dokumentech
XV. sjezdu Komunistické strany Československa.
Zabezpečení úkolů programu sociálně
ekonomického rozvoje společnosti, tak jak je vytyčil
XV. sjezd strany, má v hlavním městě
Praze některé specifické rysy.
Z iniciativy předsednictva ÚV KSČ a za účinného
přispění vlád byl - jak známo
- zpracován soubor dokumentů, určujících
rozvoj města v příštích desetiletích,
v podstatě do roku 2000. Vstupujeme tedy do etapy realizace
těchto dlouhodobých koncepcí, vyjádřených
generálním plánem rozvoje hl. města
Prahy, ekonomickou strukturou, urbanistickou koncepcí i
Směrným územním plánem Prahy,
pražské a středočeské aglomerace.
Úspěšná realizace přijatých
úkolů si vyžádá v Praze, a je
možné říci, že na úspěchu
splnění této podmínky bude přímo
záviset, promyšlené usměrňování
vývoje pražské ekonomiky respektující
principy maximální hospodárnosti, vysoké
společenské efektivnosti a harmonického,
proporcionálního rozvoje všech městských
funkcí. Půjde o to, aby hloubka poznání
ekonomických procesů umožnila jejich aktivnější
ovlivňování a také nezbytnou regulaci
jejich vzájemného působení.
Závěry generálního plánu a
ekonomické struktury znovu zdůraznily, že rozsah
a četnost činností v hl. m. Praze neumožňuje
všestranný rozvoj. Nevyvodit z tohoto poznání
konkrétní a včasné závěry
by vytvářelo nebezpečí, že ekonomika
Prahy nevyužije všech svých možností
pozitivního vlivu na dynamiku rozvoje ČSSR.
Při posuzování vývoje Prahy se za
rozhodující potíž někdy považuje
neutěšená bytová situace, jindy dopravní
problémy, úkol zlepšovat životní
prostředí nebo zabezpečit lepší
soulad mezi novou, moderní výstavbou na jedné
straně a péčí o historické
památky a údržbu domovního a bytového
fondu na straně druhé.
Je tu však jeden základní problém ne
vždy ve všech souvislostech viditelný a postřehnutelný,
ale všudypřítomný a mimořádně
významný ze sociálně ekonomických
hledisek. jde o demografický vývoj obyvatelstva
Prahy a jeho významnou součást - tíživý
nedostatek pracovních sil a 15letého dorostu.
Demografická skladba pražského obyvatelstva
charakteristická stále vyšším průměrným
věkem Pražanů, faktem, že každý
čtvrtý občan Prahy je v důchodovém
věku a teprve v posledních dvou až třech
letech příznivější porodností,
nezaručuje prakticky pro nejbližších 15
let téměř žádné přírůstky
pracovních sil z vlastních zdrojů. Ne na
všech úrovních a ve všech podnicích
je objektivně závažná problematika pracovních
sil pochopena pod zorným úhlem závěrů
listopadového pléna ÚV KSČ z roku
1974 a zejména XV. sjezdu KSČ. Svědčí
o tom fakt, že součet požadavků uplatňovaných
u národních výborů hl. m. Prahy na
nové pracovní síly dosahuje pravidelně
každých půl roku 5 - 6 tis., požadavek
na metry čtvereční nebytového prostoru,
zejména úředních místností,
skladů a archivů, každých půl
roku, znamená přírůstek asi 120 -
150 tis. m2, což je 3krát - 4krát
větší plocha Václavského náměstí.
Třebaže všechny požadavky jsou dobře
odůvodněné a do jisté části
oprávněné, je zřejmé, že
v tomto rozsahu jsou nerealizovatelné.