Zvládnout tuto situaci na úrovni závěrů
XV. sjezdu KSČ je možné pouze komplexním
úsilím. Především chceme použít
opatření organizačního rázu,
a to v terciární sféře, řízené
národními výbory. Jejich cílem je
zejména lepší využití pracovních
sil ve prospěch služeb obyvatelstvu a činností
nezbytně nutných pro hlavní město.
Proto došlo ke sloučení podniku Kovoslužba
s Kovodělným podnikem, které umožní
v rámci strukturálních změn postupný
přesun pracovníků z oblasti výroby
do sféry služeb, předpokládá
úsporu 26 technickohospodářských pracovníků
a vytváří možnost posílit opravárenskou
činnost podniků, zejména při úpravách
spotřebičů na zemní plyn. Proces omezování
a rušení některých činností
v podnicích místního hospodářství
v období šesté pětiletky představuje
celkovou úsporu 320 pracovníků, s nimiž
se v období do roku 1980 počítá pro
potřebu služeb. Připravuje se také integrace
podniků komunálních služeb dosud řízených
některými místními národními
výbory v připojených obcích, jejímž
základním cílem je vytvoření
podmínek pro všestranné zlepšení
a zkvalitnění služeb, zefektivnění
provozu a zvýšení úrovně řízení
a organizátorské práce. Pro představu
jde v souhrnu téměř o 3 tis. pracovníků
v uvedených podnicích.
Dalším mimořádně důležitým
nástrojem řešení této problematiky
je komplexní využívání výsledků
vědy a jejich rychlejší zavádění
do praxe. Tento záměr byl rozpracován v pražských
národních výborech z iniciativy MV KSČ
jako konkrétní, pražským podmínkám
odpovídající reagence na výsledky
zasedání ÚV KSČ z listopadu roku 1974.
Již v minulém roce byly vyřešeny celkem
104 úkoly, z toho 11 úkolů, které
směřovaly kromě jiného k absolutní
úspoře pracovních sil. Nerad bych vyvolal
domněnku, že šlo o veliké úspory
a veliká čísla. Např. ve vodním
hospodářství Pražských vodáren
použití doporučených úprav na
čeřičích a při čištění
vodojemů znamenalo úsporu 35 pracovníků,
zavedení vysokotlakého čisticího agregátu
v Pražských teplárnách úsporu
20 pracovníků, využití elektronického
měření při zjišťování
poruch kabelových hlav v Elektropodniku hl. m. Prahy vedlo
k úspoře 10 pracovníků. Domníváme
se, že i tyto úspory jsou ve svém souhrnu významné
a chceme v takovém postupu pokračovat.
Pro následující období jsou připravovány
podklady k řešení úkolů snížit
počty pracovníků v administrativě,
archivech a skladovém hospodářství.
Prohlubující se spolupráce Národního
výboru hl. m. Prahy a jím řízených
podniků a institucí s vědeckovýzkumnou
základnou a pražskými vysokými školami
se v současné době soustřeďuje
na řešení 143 tematických úkolů.
Kromě toho jsou ve prospěch hlavního města
řešeny dva úkoly státního plánu
rozvoje vědy a techniky.
Konečně třetí významnou cestou
řešení vleklého problému pracovních
sil je aktivní migrační politika spojená
s procesem technické inovace v rozhodujících
pražských závodech. Praha v minulosti vždy
rozvíjela zaměstnanost na základě
přírůstků z migrace. V posledních
letech se však objevila spíše opačná
tendence.
V souladu se schválenou ekonomickou strukturou je namístě
vytvořit předpoklady pro zvýšení
migrace, a to v potřebné sociální,
kvalifikační a věkové struktuře
při současném úsilí o stabilizaci
mladých lidí. Je nezbytné dále zvyšovat
přitažlivost města pro mladé lidi a
jejich rodiny. Přitom nám jde o takovou strukturu
obyvatelstva, která by upevnila postavení pražské
dělnické třídy koncentrované
ve velkých rozvojových výrobních závodech.
Národní výbory v Praze vytvářejí
takové podmínky jak v pětiletém plánu
rozvoje hospodářství, tak v ročních
prováděcích plánech a rozpočtech.
Jednou z těchto podmínek je zabezpečit rozvoj
a bezporuchové fungování základních
zařízení městského organismu
pro zlepšování životního prostředí
a tím i základních životních
podmínek pražského obyvatelstva. Ke stejnému
cíli bude zaměřen i volební program
Národní fronty v hlavním městě
Praze na léta 1976 - 1980, v němž bude stát
v popředí všestranné zajišťování
růstu životní úrovně pražského
obyvatelstva a uspokojování jeho rostoucích
potřeb v oblasti služeb všeho druhu.
Spojitost řešení problémů rozvoje
vybavenosti města s otázkami strukturálních
změn pražské výroby vyniká v
oblasti zabezpečení nových pracovních
sil právě pro sféru hospodářství
řízeného pražskými národními
výbory a pro resorty zabezpečující
funkce obsluhy, ať již jde o obchod, energetiku, spoje
a další.
Za nejvýznamnější opatření,
které jsme ve městě přijali k vytvoření
podmínek migrace i k zabezpečení potřebné
stabilizace pracujících, považujeme rozhodnutí
vyčlenit z 58 tis. bytů, které ukládá
státní plán dokončit v šesté
pětiletce, plných 20 tis. jako byty podnikové.
Orgány Národního výboru hl. m. Prahy
dohodly již v závěrečných měsících
roku 1975 s resorty i jednotlivými podniky nejen konkrétní
počty bytů, ale i jejich rozdělení
podle let a určených lokalit. Sledovali jsme přitom
i záměr zabezpečit v mezích možnosti
byty poblíž výrobních závodů
tak, aby se v souladu s požadavkem komplexnosti nezhoršovala
již beztak složitá situace pražské
dopravy.
Podniková bytová výstavba se tak vedle pokračující
výstavby ubytoven hotelového typu stává
jedním z hlavních nástrojů realizace
migrace a stabilizace pracovníků. Půjde o
to, aby tato forma byla současně co nejlépe
využita i pro posílení autority jednotného
provádění státní bytové
politiky.
Rozsáhlé, složité a proto náročné
úkoly dalšího rozvoje výstavby hlavního
města Prahy v šesté pětiletce vyžadují,
aby v úsilí o jejich splnění bylo
využito osvědčených přístupů.
Navíc půjde o to, rozvinout promyšlený
systém cílevědomě prováděné
ideově výchovné a organizátorské
práce zvolených orgánů národních
výborů všech stupňů, a to nejen
u národních výborů, ale také
u všech orgánů a organizací Národní
fronty.
Úkol, zabezpečit stabilizaci a migraci všech,
není adresován jen národním výborům.
Jde současně o prosazení a uskutečnění
sociálních programů přímo na
pracovištích a zejména o naléhavou obměnu
technického vybavení pražského průmyslu,
o energeticky zabezpečovaný, diferencovaný
proces jeho modernizace a vymísťování.
A to je odpovědnost vedoucích hospodářských
pracovníků a resortů.
Jsem přesvědčen, že zákon o státním
plánu rozvoje národního hospodářství
Československé socialistické republiky na
léta 1976 až 1980, s jehož návrhem souhlasím,
vytváří příznivé předpoklady
pro zvládnutí problematiky pracovních děl
i dalších úkolů souvisejících
s formováním ekonomické struktury hlavního
města Prahy.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Zuskovi. Slovo má poslanec Ján
Machoň, pripraví sa poslanec Jozef Škula.
Poslanec SL J. Machoň: Vážené
soudružky a soudruzi, základním cílem
šestého pětiletého plánu, jak
to uvádí § 2 návrhu právě
projednávaného zákona, je zajistit v souladu
s prohlubováním socialistického způsobu
života uspokojování rostoucích hmotných
i duchovních potřeb obyvatelstva a další
upevňování jeho životních a sociálních
jistot na základě trvalého rozvoje a vysoké
efektivnosti společenské výroby a kvality
veškeré práce. Už zde, v samotné
preambuli zákona, je tak jednoznačně rozlišeno,
co je cílem a co prostředkem, a plně se tu
zrcadlí, co na XV. sjezdu KSČ zdůraznil s.
Gustáv Husák, když řekl: "Vybudovat
socialismus a komunismus předpokládá jak
rozvoj materiální výrobní základny
vědy a techniky, zdokonalování socialistických
vztahů, tak růst socialistické uvědomělosti,
kultury a vzdělanosti lidu."
Šestá pětiletka staví před nás
úkoly, které se dotýkají všech
sfér a všech projevů lidské činnosti.
Své místo, své úkoly, nároky
a potřeby tu mají i úseky, které nás,
členy kulturních výborů, především
zajímají, jako školství, kultura, tělovýchova,
věda. Současně - a to je pro socialistický
společenský řád příznačné
- objevují se otázky vzdělávání,
výchovy, kultury a vůbec péče o člověka
a rozvoj jeho osobnosti nejen v úkolech příslušných
resortů, ale i v mnoha souvislostech dalších.
Charakteristickým znakem socialistické kultury,
znakem, který ji protikladně odlišuje od možností
a postavení kultury v kapitalistickém světě,
je její demokratizace. A to nejen ve smyslu dostupnosti
všech kulturních hodnot pro všechny členy
společnosti, ale - a to zejména - v tom, že
tak jak se daří rozvíjet výstavbu
socialismu, proniká kultura do dalších a dalších
oblastí a projevů života pracujících.
Vstupuje do jejich myšlení, obohacuje a rozvíjí
jejich poznání jako nezastupitelný syntetizující
činitel. Na dnešním stupni vývoje se
tu projevuje i těsná spojitost rozvoje kultury s
vědeckotechnickým pokrokem, když - stručně
řečeno - oba tyto zdroje společenského
pohybu představují v leninském pojetí
dvojjediný úkol s jediným cílem, jímž
je naplnění humanistických cílů
socialismu a komunismu.
Takto komplexně pojatému významu kultury,
umění, vzdělání a výchovy
odpovídá pozornost, péče i prostředky,
které na jejich rozvoj vynakládá náš
socialistický stát. V šesté pětiletce
jde téměř o celou třetinu rozpočtu.
V souhrnu to představuje částku přesahující
600 mld Kčs, což ve srovnání s pátou
pětiletkou znamená zvýšení o
38 %. A to už v páté pětiletce tu bylo
využito o 138 mld Kčs více než v pětiletí,
které ji předcházelo, přičemž
další mnohamiliardové částky
byly a jsou čerpány ještě z fondu kulturních
a sociálních potřeb podniků a organizací.
Rozsah mého vystoupení neumožňuje vypočítávat,
jak se rozrostla síť kulturních zařízení,
škol, tělovýchovných zařízení;
vypočítávat náklady knih, návštěvnost
divadel, koncertů, výstav; vzpomenout tu všeho,
co dokumentuje rozmach obou našich národních
kultur. Jak to jasně vyplývá ze závěrů
XV. sjezdu KSČ a jak to fakticky dokládají
skladba i cíle šesté pětiletky, dosažená
životní a kulturní úroveň je
nám znovu jen základem a východiskem k dalšímu
všestrannému rozvoji, rozvoji, který před
nové, kvalitativně vyšší a náročnější
úkoly staví i celou naši kulturní frontu.
Stejně jako jinde i zde je plně aktuální
požadavek vyšší kvality a snahy po maximální
účinnosti. Jde zejména o cílevědomé
stupňování a dokonalé sepětí
ideové, umělecké, estetické a výchovné
funkce kultury, o to, aby více a hlavně emotivněji
pomáhala ve výchově uvědomělého,
všestranně vzdělaného, ideově
pevného a společensky aktivního občana.
Mimořádně náročné jsou
tu však i některé úkoly po stránce
věcné a organizační. Tak příznivý
populační vývoj se nám nyní
odráží v neodkladných nárocích
na úseku předškolní výchovy.
V šesté pětiletce se počítá
s tím, že do roku 1980 se zvýší
počet dětí umístěných
v mateřských školách asi o 116 tis.,
což znamená, že by na konci šesté
pětiletky procházelo předškolní
výchovou 70,6 % všech dětí příslušného
věku, zatímco loni přes všechno, co
se už udělalo, dosáhl tento podíl 67
%.
Dosažení vytčeného stavu představuje
velmi náročný úkol nejen pokud jde
o stavební kapacity a včasnou přípravu
a zahájení staveb. Při stávající
napjatosti ve stavech pracovních sil stává
se problémem zabezpečení provozu nově
postavených mateřských škol. Přitom
je jasné, že každá mateřská
škola, kterou uvedeme do provozu, nám přivede
do práce více pracovních sil, než kolik
je jich třeba k zajištění jejich provozu.
Obecně se naléhavost tohoto úkolu chápe,
avšak v jednotlivých případech (a v
konkrétní situaci je každý případ
případem jednotlivým) se ukazuje, že
tomuto problému bude neodkladně nutno věnovat
všestranně trvalou pozornost.
Zmínil jsem se už o tom, jak kultura - v jiných
společenských systémech doména a výsada,
obrazně řečeno, horních deseti tisíc
- proniká ve stále širším záběru
celou naší společností. Živým
důkazem toho je velmi rozsáhlá a vnitřně
bohatě členitá kulturní oblast řízená
národními výbory. Při bohaté
síti kin, divadel, muzeí, galerií a výstavních
síní, za situace, kdy rozhlas je samozřejmostí
v každé rodině, kdy televize večer co
večer nabízí 2 programy, kdy si své
pozice drží kniha, a kdy se po jejím boku stále
více uplatňuje i gramofonová deska a magnetofonová
páska, žije a bohatě se košatí
zájmová umělecká činnost. A
to už mezi dětmi a mládeží, takže
dnes máme v Československu téměř
24 tis. kroužků a souborů uměleckého
směru, v nichž pracuje přes 400 tis. členů.
Každý z nás, jak tu jsme, víme ze svých
volebních obvodů, jakým přínosem
se v průběhu minulých let staly jednotné
plány kulturně výchovné činnosti.
Jak sílila, a to v potřebách i v uplatnění,
vazba kulturně výchovné činnosti na
volební programy Národní fronty. Tak v Brně,
kde mám svůj volební obvod, má dnes
už tradici celoměstská soutěž obvodních
národních výborů, které se
v ní už neutkávají pouze v akci "Z",
ale i v rozsahu a úrovni kulturně výchovné
práce.
Jiný pohled: kolik měst, městeček
a obcí pořádá u nás nejrůznější
kulturní slavnosti? Kolik a jakých máme u
nás přehlídek, festivalů a různých
dalších programových akcí? Jak objemný
by například byl jen pouhý přehled
všech jednotlivých kulturních podniků,
které se konaly loni, v roce 30. výročí
našeho osvobození?
A to šlo o rok, v němž se uskutečnila
Čs. spartakiáda a další rozsáhlé,
často cyklické akce na vrcholné úrovni,
jimiž se k slavnému výročí přihlásily
umělecké svazy a všechna profesionální
kulturní zařízení a instituce. V tomto
roce, a to je nutno vzpomenout, protože šlo o podobným
způsobem dříve nevyužívanou možnost
mezinárodní socialistické kulturní
spolupráce, se uskutečnila i výstava "30
vítězných let". Obdobný význam
měl i festival lidové umělecké tvořivosti,
organizovaný společně s Polskem a NDR v tzv.
trojúhelníku těchto zemí, tj. v místech,
kde se sbíhají jejich hranice. Sem patří
i společný ediční projekt socialistických
zemí, vydat do roku 1980 35 svazků Knihovny vítězství.
A jsme-li u projevů vrcholné kulturní reprezentace,
nelze se nezmínit o výstavě českého
a slovenského umění v Paříži
a o dalším důkazu vztahu naší společnosti
ke kulturnímu dědictví minulosti, jakým
je úprava Jiřského kláštera na
Pražském hradě pro skvělé sbírky
našeho starého umění.
Nedávno skončilo Pražské jaro, v plném
proudu a za účasti desetitisíců televizních
diváků probíhá právě
XIII. mezinárodní televizní festival pracujících.
Co akce - to důkaz, jak jsme v souladu se závěry
helsinské Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě i na úseku kulturní výměny
schopni bohatě nabízet i bohatě přijímat.
Ovšem, vždy na úrovni, na které jde o
skutečné kulturní hodnoty.
Bylo by možno pokračovat a uvádět další
formy a způsoby, jimiž se u nás kultura a všechno,
co lze pod tento pojem zahrnout v nejširším pojetí,
stává neodmyslitelnou součástí
života naší společnosti i každého
jejího příslušníka. Nejde však
pouze o formy a způsoby, ale především
o podíl, jímž se kultura uplatňuje při
tvorbě nového, socialistického způsobu
života, v němž z nových výrobních
vztahů a sílícího kolektivismu vyvěrají
nové morální hodnoty, které se stávají
stále se obnovujícím zdrojem pracovního
hrdinství a tvůrčí iniciativy. Zdrojem,
z něhož pramení úcta k člověku
a jeho práci, skutečně činné
socialistické vlastenectví i správné
chápání proletářského
internacionalismu. Zejména dnes, za existence dvou třídně
rozdílných světových soustav, mezi
nimiž probíhá neúprosný ideologický
zápas, jehož základní součástí
je boj o vědomí lidí, záleží
na tom, jak a pro co dokáže kultura ovlivňovat,
inspirovat, a zda straní pokroku a míru.