Přítomno: | 165 poslanců Sněmovny lidu |
60 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
- Sněmovny lidu
Biľak, Brabec, Dzúr, Fekete, Hejna, Horáček,
Hruškovič, Jandová, Janec, Kapek, Kazmér,
Korbeľová, Korčák, Lenárt, Lichner,
Lněnička, Löbl, Madarász, Mamula, Najmanová,
Neubert, Neuman, Panster, Pražák, Remek, Říman,
Sakmar, Suber, J. Šimek, Švestka, Varholík, Zuska
- Sněmovny národů
zvolení v České socialistické republice
Baryl, Bleyer, Burger, Fojtík, Gratcl, Krauskopf, Kvasnicová,
Majtán, Procházka, Piščeková,
Sedláček, Straka, Sytný, Šmejkalová,
Vávra
- Sněmovny národů
zvolení ve Slovenské socialistické republice
Balog, Colotka, Dráb, Erös, Gregor, Kantorák,
Lúčan, Rigo, Sevejáni, Súľovská,
Šucha, Tomášik, Válek
(Řízení schůze
převzal a druhý den jednání zahájil
I. místopředseda FS ing. J. Marko.)
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Vážené Federálne
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci,
vážení hostia! Pokračujeme v rokovaní
23. spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne
národov Federálneho zhromaždenia Československej
socialistickej republiky.
Podľa článku 40 ods. 1 a 2 ústavného
zákona o československej federácii sú
snemovne schopné sa uznášať. Môžeme
pristúpiť k prerokovaniu ďalšieho bodu schváleného
programu, ktorým je
Návrh zdôvodní za federálnu vládu
minister financií ČSSR súdruh Leopold Lér.
Dávam mu slovo.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.:
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky předkládá Federálnímu
shromáždění návrh státního
závěrečného účtu za
rok 1975. Je to závěrečný účet
posledního roku páté pětiletky, tedy
období, které, jak bylo konstatováno na XV.
sjezdu KSČ, patří k nejúspěšnějším
v celé historii budování socialismu v naší
zemi.
Strana a společnost se úspěšně
vypořádaly s důsledky krizového vývoje,
politického a hospodářského rozvratu
vyvolaného koncem šedesátých let pravicově
oportunistickými a antisovětskými silami.
V souladu s usnesením XIV. sjezdu KSČ dosáhl
náš pracující lid pod vedením
strany významných úspěchů v
rozvoj i národního hospodářství,
což vytvořilo i předpoklady pro splnění
programu růstu hmotné i kulturní úrovně
pracujících. Bylo tomu tak proto, že cílevědomou
prací vedení strany i stranických orgánů
se neustále prohlubovala jednota a akceschopnost strany
- vedoucí síly naší socialistické
společnosti, upevňovala se vedoucí úloha
dělnické třídy, jednota strany a lidu
a byly důsledně uplatňovány principy
proletářského internacionalismu, zejména
všestranné a hluboké vztahy přátelství,
spojenectví a vzájemné spolupráce
se Sovětským svazem.
Na základě reálného programu vytyčeného
XIV. sjezdem strany bylo dosaženo celé řady
kvalitativních změn v naší ekonomice
a celé společnosti.
Dosažené výsledky umožnily na XV. sjezdu
KSČ vytyčit nové perspektivy výstavby
rozvinuté socialistické společnosti.
Na XV. sjezdu KSČ byly pozitivně hodnoceny i výsledky
ve finančním a měnovém hospodaření
našeho státu i společnosti. Výstižně
charakterizoval dosažené výsledky ve finanční
oblasti soudruh Husák, když řekl: "Na
zdravých základech se v uplynulých pěti
letech vyvíjelo celkové hospodaření
státu. Při zabezpečování plánovaných
výdajů skončilo přebytky. Upevnila
se kupní síla koruny doma i ve vztahu k zahraničí,
a to i v obtížnějších podmínkách,
které začaly působit v druhé polovině
pětiletky."
Rovněž státní závěrečný
účet posledního roku páté pětiletky,
který předkládáme Federálnímu
shromáždění, je dokladem dalšího
výrazného vzestupu společenského,
hospodářského a kulturního rozvoje
naší republiky.
Realizace úkolů, které XIV. sjezd KSČ
vytyčil pro léta 1971 - 1975 v oblasti financí
prokázal, že i zde byly úkoly náročné,
ale reálné.
V poměrně krátké době se podařilo
překonat důsledky inflačního vývoje
v krizovém období a při dynamickém
rozvoji ekonomiky dosáhnout finanční rovnováhy
a měnové stability.
Klíčový význam mělo úspěšné
splnění úkolů v oblasti hmotných
zdrojů v souladu s cíli páté pětiletky.
Národní důchod stoupl během pětiletky
o 32 %. Na tomto výsledku se podílejí všechna
rozhodující odvětví národního
hospodářství.
Tento vývoj se příznivě projevil i
v poměrně rychlém růstu tvorby finančních
zdrojů, s kterými naše ekonomika disponovala.
Za pět let vzrostly o 92 mld Kčs, tj. o 38 %, což
umožnilo finančně zabezpečit plánovaný
rozvoj národního hospodářství
i růst životní úrovně obyvatelstva.
Z přírůstku finančních zdrojů
tvoří více než třetinu přírůstek
zisku. Vzrostla rovněž daň z obratu, odpisy
a ostatní finanční zdroje vytvářené
v podnicích socialistického sektoru. Prakticky téměř
celý přírůstek finančních
zdrojů byl získán růstem společenské
výroby, zvyšováním výkonnosti
a efektivnosti.
Na finanční a měnovou situaci měl
příznivý vliv cenový vývoj.
V souladu s direktivou strany hladina velkoobchodních i
maloobchodních cen se během pětiletky prakticky
nezměnila. Stabilita cen pozitivně ovlivnila pevnost
československé koruny, posílila sociální
jistoty obyvatelstva, zvýšila jeho důvěru
v čs. měnu.
Posílila se úloha a autorita nejvýznamnějšího
společenského finančního fondu, kterým
je státní rozpočet, a to v souvislosti s
celkovým zvyšováním účinnosti
centrálního plánovitého řízení.
Objem finančních prostředků, které
procházejí rozpočtovou soustavou, se stabilizoval
na úrovni představující zhruba dvě
třetiny objemu národního důchodu.
Došlo též k výraznému posílení
rozpočtu federace, který má koordinující
a integrující rolí v prosazování
zásad rozpočtové politiky na základě
principů demokratického centralismu. Z celkového
objemu rozpočtových prostředků se
soustředila v rozpočtu federace v roce 1975 více
než polovina - 53 %. Celá rozpočtová
soustava v souladu s pátou pětiletkou přispívala
k vyrovnávání ekonomické úrovně
obou národních republik a napomáhala k efektivnímu
využívání jejich ekonomického
potenciálu ve prospěch celé společnosti.
V hospodaření podnikové sféry se zvýšila
úloha finančního plánu a prohloubily
se jeho vazby na hmotný plán.
Soustava odvodů založených na zisku se stala
hlavním regulátorem plánovitého rozdělování
finančních zdrojů při zajišťování
potřeb státu a podniků.
Významně se též posílila pravomoc
a odpovědnost resortů a VHJ při finančním
hospodaření. Objem finančních prostředků,
které soustřeďují z podniků a
které znovurozdělují, stoupl během
pětiletky více než dvaapůlkrát
a dosáhl v roce 1975 již 34,5 mld Kčs.
Ke zvýšení tlaku na mobilizaci zdrojů
byly jednotlivým článkům řízení
stanoveny závazné úkoly v tvorbě zisku
a zpřísněním dotační
politiky, jakož i limitováním neproduktivních
výdajů byl vytvářen tlak na hospodárnost.
Byla obnovena funkce ročních rozborů hospodaření
v procesu řízení. Významnou úlohu
mělo i rozvinutí kontrolní a revizní
práce finančních správ.
V souladu s úkoly státního plánu byly
finanční nástroje také využívány
k zabezpečování úkolů v našem
zahraničním obchodě a pro hlubší
zapojování Československa do mezinárodní
dělby práce. Mobilizací zdrojů ve
výrobě i úsilím v zahraničním
obchodě se podařilo ve státním rozpočtu
zabezpečit i nezbytné prostředky pro řešení
důsledků vyvolaných růstem světových
cen. V upevňování hospodářské
spolupráce zemí RVHP a při zabezpečování
úkolů komplexní socialistické ekonomické
integrace stále aktivnější úlohu
sehrává Mezinárodní banka hospodářské
spolupráce, Mezinárodní investiční
banka a kolektivní měna socialistických zemí
- převoditelný rubl. V souladu s narůstajícími
úkoly v této oblasti hledáme cesty, jak úlohu
těchto významných nástrojů
socialistické integrace dále rozvinout a prohloubit.
Celkově lze říci, že jednotlivé
nástroje finanční politiky prokázaly
v průběhu pětiletky svoji ekonomickou opodstatněnost
při zajišťování příjmů
státních rozpočtů a působily
pozitivně na proces intenzifikace a zvyšování
efektivnosti.
Jestliže můžeme konstatovat, že v plnění
strategické linie hospodářské politiky
- zvýšení efektivnosti společenské
výroby - se dosáhlo pozitivních výsledků,
neplatí to ve stejné míře o všech
intenzifikačních faktorech. Nemalé rezervy
zůstávají ve využití základních
fondů i zásob, jakož i ve snížení
materiálových i finančních nákladů.
Nakonec i v dobrých podnicích je stále co
zlepšovat - pružně uspokojovat výrobky
měnící se potřeby národního
hospodářství i obyvatelstva, včas
reagovat na technický pokrok, využívat změnu
situace na světových trzích, držet krok
se světovou konkurencí.
Soudružky a soudruzi, jaké jsou základní
výsledky rozpočtového hospodářství?
Příjmy státních rozpočtů
včetně rozpočtů národních
výborů dosáhly v roce 1975 celkové
částky 278,1 mld Kčs, což proti roku
1974 je více o 5,4 %.
Protože celkové výdaje dosáhly částky
273,8 mld Kčs, skončilo rozpočtové
hospodaření ČSSR celkovým přebytkem
ve výši 4,3 mld Kčs, z toho připadá
na státní rozpočty 1,4 mld Kčs a na
rozpočty národních výborů 2,9
mld Kčs. Samotný státní rozpočet
federace vykazuje přebytek 1,343 mld Kčs. Přebytek
ústředních rozpočtů za loňský
rok se použije na úhradu závazků u Státní
banky československé a na posílení
státních finančních rezerv.
Přebytky rozpočtů národních
výborů posílí stejně jako v
předchozích letech jejich fondy rezerv a rozvoje.
Stav těchto fondů dosáhne celostátně
4,8 mld Kčs. Jde o prostředky, jejichž použití
umožňuje národním výborům
plynulé plnění jejich úkolů
a realizaci volebních programů Národní
fronty, zejména v akci "Z".
Díky iniciativě a aktivitě občanů,
organizací a národních výborů,
které vynaložily velké politickoorganizátorské
úsilí, se podařilo vybudovat v akci "Z"
řadu nových společensky prospěšných
zařízení. Jen za loňský rok
tak přibylo např. 246 mateřských škol,
33 základních devítiletých škol,
566 dětských hřišť, 101 oddělení
zdravotnických středisek, 224 společenských
domů, 69 tělocvičen, 82 koupališť
a bazénů. Tento výčet je možno
ještě rozšířit o vybudované
prodejní plochy, vodovody a kanalizace a opatření
k ochraně a rozšiřování zeleně
a vůbec o všestrannou konkrétní pozornost
národních výborů věnována
zlepšování životního prostředí
a.všemu, co napomáhá dále a všestranně
zvyšovat úroveň života našich občanů.
Soudružky a soudruzi, za celou pětiletku skončily
státní rozpočty přebytky v celkové
výši 12 mld Kčs. Z toho bylo použito:
- na úhradu závazků
státu u státní banky vzniklých v šedesátých
letech celkem 5,4 mld Kčs, čímž byly
tyto závazky plně vyrovnány a bylo tak v
plném rozsahu splněno usnesení Federálního
shromáždění z roku 1970,
- na splacení investičních
úvěrů hospodářských
organizací s neúměrně dlouhou dobou
návratnosti bylo použito celkem 2,8 mld Kčs
a
- na posílení státních
finančních rezerv celkem 3,8 mld Kčs.
Přebytky rozpočtů národních
výborů činily za pětiletku 15,3 mld
Kčs.
Aktivní protiinflační politika státního
rozpočtu nespočívá jen v každoročním
vytváření přebytků hospodaření,
ale především v jejich použití
a vytváření celkového klimatu hospodárnosti
v hospodářské i rozpočtové
sféře. Dosažené výsledky přispěly
k upevnění financí socialistického
státu a naší měny. Nedostavily se automaticky,
vyžádaly si nemálo úsilí. Významně
se na nich podílel i nepřetržitý rozvoj
aktivity a iniciativy pracujících projevující
se rozvojem socialistické soutěže, uzavíráním
socialistických závazků zejména k
30. výročí osvobození naší
republiky a na počest XV. sjezdu KSČ.
Vážíme si zejména brigád socialistické
práce, komplexních racionalizačních
brigád, zlepšovatelů a všech poctivě
pracujících, protože právě jejich
iniciativní a tvůrčí práce
je základem dosažených úspěchů
a nejpevnější zárukou dalšího
dynamického rozvoje národního hospodářství,
růstu životní úrovně a upevňování
československé koruny.
Soudružky a soudruzi, rozhodující význam
pro hospodaření státu mají finanční
výsledky státních hospodářských
organizací. Zisk státních hospodářských
organizací dosáhl loni částky 117,3
mld Kčs, jeho plán byl překročen o
1,73 mld Kčs. V reálném vyjádření
rostl během pětiletky tento důležitý
zdroj financování průměrně
o 8,4 % ročně.
Třebaže se nepodařilo zcela realizovat záměry
plánu ve snížení materiálových
nákladů, došlo i zde k úsporám,
takže materiálová náročnost hospodářství
se snížila. Zabezpečení dalších
materiálových úspor vyžaduje trvalé
zkvalitňování vnitropodnikového řízení,
důsledné uplatňování principu
chozrasčotu, soustavné používání
ekonomických kalkulací a dodržování
norem spotřeby. Pro snížení materiálových
nákladů se musí cílevědomě
vytvářet předpoklady na všech pracovištích.
Plán daně z obratu, která v roce 1975 dosáhla
66,5 mld Kčs, byl rovněž dobře plněn.
Během pětiletky daň z obratu rostla v průměru
o 5,9 %. Příznivý vývoj dodávek
do tržních fondů se tedy projevil nejen v lepším
uspokojování potřeb obyvatelstva, ale i ve
státních příjmech.
Dosažené úspěchy v hospodaření
státních hospodářských organizací
nemohou zakrýt skutečnost, že nejsou výsledkem
práce všech organizací. Stále ještě
existuje řada podniků i VHJ, které se nedokáží
vyrovnat se svými plánovanými úkoly
nebo u nichž dochází ke zhoršování
kvalitativních ukazatelů proti předchozím
rokům.
V duchu listopadového pléna ÚV KSČ
z roku 1974 je třeba zvýšit kritičnost
při posuzování dosahovaných výsledků
a důsledněji přistupovat k odstraňování
zjištěných nedostatků. Svědčí
o tom i poznatky z ročních rozborů. Je třeba
zvýšit adresnost a konkrétnost v řídící
práci, přijímat účinná,
problémy řešící opatření
a zabezpečit jejich důslednou kontrolu.
Zvýšení účinnosti řídící
práce platí zejména pro oblast investiční
výstavby, ve které v páté pětiletce
bylo vynaloženo 600 mld Kčs. Základní
fondy vzrostly o 30 %; je to nejrychlejší růst
za období socialistické výstavby. V samotných
hospodářských a rozpočtových
organizacích bylo na investice vynaloženo 500 mld
Kčs. To je částka bez individuální
a družstevní bytové výstavby a bez investic
družstevních organizací, na nichž se rozpočet
podílel jednou polovinou.
Společenský zájem vyžaduje, aby návratnost
těchto velkých vynaložených prostředků
byla co nejrychlejší, aby jednotlivé investiční
akce byly dokončeny včas, měly projektované
parametry a dosahovaly plánovaného efektu. Nemůžeme
si dovolit plýtvat, musíme ekonomicky kalkulovat
a zvažovat, co nám každá proinvestovaná
koruna přinese - ve vyšší výrobě,
produktivitě práce, zisku a podobně.