Koncentrujeme pozornost i kapacity na rozhodující
stavby, ale i na všech ostatních je třeba usilovat
o zkracování lhůt výstavby, snažit
se o snižování rozestavěnosti, nepřipouštět
zvyšování rozpočtových nákladů
a opakování dalších známých
neduhů investiční výstavby. Zvyšování
náročnosti na řídící
práci je naléhavé v této oblasti zejména
proto, že rozhoduje i o dalších možnostech
úspor pracovních sil a o rozvoji národního
hospodářství vůbec.
Nemalé rezervy máme v hospodaření
se zásobami. Stav zásob dosáhl koncem minulého
roku částky 267,3 mld Kčs a zvýšil
se v průběhu loňského roku skoro o
20 mld Kčs; je to o 8,5 mld Kčs více než
jsme plánovali. Přitom v tomto roce, podobně
jako v předchozích letech pětiletky jsme
počítali s tím, že se bude využití
zásob zlepšovat, že se budou relativně
vysoké objemy prostředků, které jsou
v zásobách imobilizovány, postupně
uvolňovat. Tento náš záměr se
nepodařilo zcela realizovat. Vláda se příčinami
neplánovaného vývoje zásob zabývala
a ke zlepšení vývoje pro šestou pětiletku
byla již přijata řada opatření.
Realizaci těchto opatření bude nutno věnovat
na všech řídících stupních
mimořádnou pozornost. Uvolnění prostředků,
jež jsou zde nadměrně vázány,
představuje významný zdroj pro rozvoj celého
hospodářství i pro zvýšení
celkové efektivnosti.
Také vliv finančních vztahů, nástrojů
finanční politiky a ekonomické kalkulace
nelze přes dosažené výsledky stále
ještě považovat za plně účinný.
Posilování jejich vlivu na růst zájmu
o efektivnost a hospodárnost i zvyšování
finančního tlaku zůstává stále
aktuální. Tak jak roste náročnost
nových úkolů, musíme hledat i účinnější
cesty prosazování chozrasčotních principů
socialistického hospodaření.
Soudružky a soudruzi, hlavním cílem programu
hospodářské politiky KSČ vytyčené
XIV. sjezdem bylo "zajistit v souladu se socialistickým
způsobem života vyšší uspokojování
potřeb obyvatelstva a další upevnění
životních jistot pracujících, a to na
základě trvalého rozvoje a zvyšování
efektivnosti společenské výroby".
XIV. sjezd KSČ tak určil nejen hlavní cíl,
na který se orientoval státní plán
a státní rozpočet, ale současně
stanovil i jedině možnou cestu k jeho dosažení.
Ve stále náročnějších
podmínkách, v nichž se uskutečňuje
hospodářský rozvoj Československa,
nelze zabezpečovat další růst životní
úrovně jinak, než cestou vyššího
využívání intenzívních
faktorů růstu, účinnějším
a efektivnějším využitím značného
ekonomického potenciálu, jímž disponujeme.
Musíme hledat skryté možnosti a nevyužité
rezervy ve všech oblastech. Každý z nás
se musí stát skutečným hospodářem.
Kvalita života je a může být jedině
odvislá od kvality práce.
Osobní spotřeba obyvatelstva se za pátou
pětiletku zvýšila o 26,9 %, tj. rostla v průměru
o 4,9 % ročně. Peněžní příjmy
obyvatelstva vzrostly v tomto období o 29 %, průměrná
mzda v národním hospodářství
skoro o 19 %, maloobchodní obrat přes 30 %.
Situace na vnitřním trhu, zejména pokud jde
o sortimentní skladbu zboží, se v průběhu
pětiletky zlepšovala. Některé nedostatky
v uspokojování poptávky po určitých
druzích zboží však zůstávají,
což musí obchod ve spolupráci s výrobou
intenzivněji řešit. Úroveň spotřeby
potravin rostla, zlepšovala se i její struktura z
hlediska racionální výživy. V průběhu
páté pětiletky výdaje na průmyslové
zboží převýšily výdaje na
potraviny. Vzrostla vybavenost domácností předměty
dlouhodobé spotřeby. Koncem minulého roku
připadalo na 100 domácností 30 osobních
automobilů, 79 chladniček, 93 televizorů
a 171 rozhlasových přijímačů.
Ruku v ruce s růstem vybavenosti domácností
i s celkovým růstem životní úrovně
se stále zvyšují i nároky spotřebitelů
na módnost, parametry, vzhled a kvalitu. Naším
vzorem není konzumní společnost, ale reálné
uspokojování rostoucích potřeb tak,
jak to umožňuje rozvoj ekonomiky v souladu s etikou
a normami socialistického životního stylu,
v souladu s rozvojem socialistického člověka.
Na růstu životní úrovně má
významný podíl i společenská
spotřeba obyvatelstva. Jde především
o výdaje na sociální zabezpečení,
školství, zdravotnictví, kulturu, bytovou výstavbu,
rozhlas, televizi atd.
V loňském roce dosáhly tyto výdaje
97 mld Kčs, což představuje proti roku 1970
přírůstek téměř o 25
mld Kčs. Na 1 obyvatele připadala v roce 1970 částka
5220 Kčs a koncem pětiletky se zvýšila
zhruba o čtvrtinu - na 6552 Kčs společenské
spotřeby na jednoho obyvatele ročně. Výdaje
na sociální zabezpečení za toto období
se zvýšily o 28 %, na školství o 37 %,
na zdravotnictví o 45 % a na kulturu o 61 %. V páté
pětiletce ve srovnání s předchozí
pětiletkou se zvýšil celkový objem výdajů
na sociální a kulturní opatření
o 46 %, z 300 mld Kčs na 438 mld Kčs.
V oblasti sociálního zabezpečení se
v průběhu páté pětiletky v
souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ realizovala
řada nových sociálních opatření,
která byla zaměřena především
na zvýšení životní úrovně
důchodců a na podporu populačního
vývoje. Systém sociálního zabezpečení,
které má v ČSSR vysokou úroveň,
se dále rozvíjel a zkvalitňoval.
Celkový objem vyplácených důchodů
vzrostl z 24,6 mld Kčs v roce 1970 na 31,3 mld Kčs
v roce 1975, tj. o 28 %. Přitom se průměrná
výše starobního důchodu zvýšila
z 863 Kčs na 953 Kčs.
Peněžitá forma společenské pomoci
rodinám s dětmi vzrostla v průběhu
pětiletky o téměř 60 %, tj. o 5,7
mld Kčs. Z celkové částky peněžních
forem pomoci z částky 15,3 mld Kčs v loňském
roce připadá 10,4 mld Kčs na přídavky
na děti, 1,8 mld Kčs na peněžitou podporu
v mateřství, 1,5 mld Kčs na mateřský
příspěvek, 0,6 mld Kčs na podporu
při narození dítěte atd. Připočteme-li
také naturální formy pomoci a nejrůznější
slevy, činil celkový objem společenské
pomoci rodinám s dětmi v loňském roce
27,3 mld Kčs proti 19,8 mld Kčs v roce 1970. Dohromady
za pětiletku poskytl stát rodinám s dětmi
téměř 121 mld Kčs.
Ve školství se věnovala pozornost především
rozvoji předškolní a mimoškolní
péče o děti zaměstnaných matek.
Koncem roku 1975 bylo v mateřských školách
umístěno v ČSSR 475 tis. dětí,
tj. 67,4 procenta 3 - 5letých dětí. Tím
byl splněn úkol XIV. sjezdu KSČ, zapojit
do mateřských škol do roku 1975 65 % těchto
dětí.
Rozšiřovalo a zkvalitňovalo se také
školní stravování. Počet stravovaných
žáků vzrostl v ČSSR z 1162 tis. žáků
v roce 1970 na 1543 tis. v roce 1975. V roce 1975 se ve školních
jídelnách stravovalo téměř
65 % 3 - 14letých dětí.
Činnost zdravotnictví se v průběhu
páté pětiletky dynamicky rozvíjela
ve zdravotnických službách. Byly posilovány
zdravotnické služby v ambulantní péči
- především územní a závodní
obvody, byla rozšířena péče o
staré a dlouhodobě nemocné občany,
důraz se kladl na rychlý rozvoj územních
a závodních jeslí v souvislosti a příznivým
populačním rozvojem.
Počet lékařských míst vzrostl
o 18 %, z toho v ambulantní péči o 21 %,
počet míst v jeslích o 8 % a počet
lůžek v nemocnicích o 5 %.
Značně se zvýšily náklady na
léky, které z 1,55 mld Kčs v roce 1970 vzrostly
na 2,54 mld Kčs v roce 1975, tj. o 64 %, náklady
na speciální zdravotnický materiál
v loňském roce dosáhly částky
790 mil. Kčs a vzrostly o 46 % za pátou pětiletku.
Údaje svědčí o pozornosti, jakou náš
stát věnuje zdraví našich občanů.
Měli bychom se však zamyslet nad tím, zda růst
nákladů na léky není podle používání
lepších, účinnějších
a také dražších léků ovlivněn
i nehospodárností a plýtváním.
Važme si více léků, lidské práce
a umu, kterého bylo zapotřebí k jejich výrobě,
surovin, jež jsme dovezli a naučme se i s léky
hospodařit rozumně. Koneckonců se požadavek
přísné hospodárnosti netýká
jen léků, ale celé oblasti společenské
spotřeby.
V kultuře se postupně prosazovaly závěry
XIV. sjezdu naší strany jak v oblasti ideologického,
tak i kulturně výchovného působení.
Značná pozornost se věnovala produkci angažovaných
uměleckých děl především
ze současnosti. Značná péče
byla věnována opravám a údržbě
státních kulturních památek, především
historických jader měst. Na tyto účely
bylo za pětiletku vynaloženo zhruba 2,8 mld Kčs.
I tato významná částka ukazuje, jak
si vážíme kulturně historického
dědictví našeho lidu a že chceme je uchovat
i pro další generace.
Velmi důležitou otázkou životní
úrovně je bytová výstavba. Při
jejím řešení se dosáhlo v průběhu
páté pětiletky výrazného pokroku
proti předchozím obdobím. Úkol XIV.
sjezdu KSČ byl vysoko překročen, celkem bylo
dokončeno 615 tis. bytů.
I v této oblasti vynakládá státní
rozpočet značné prostředky; v loňském
roce to bylo téměř 20 mld Kčs, což
je o 36 % více než v roce 1970. Z této částky
připadlo např. na státní příspěvek
na družstevní bytovou výstavbu 2,4 mld Kčs
a na úhradu ztráty podnikům bytového
hospodářství 3,2 mld Kčs. V roce 1970
tato ztráta byla 1,5 mld Kčs, čili za pátou
pětiletku výdaje na tuto oblast provozu bytového
hospodářství státních a komunálních
podniků se zvýšily o 88 %. Rozhodující
část z výše zmíněné
částky 20 mld Kčs, 11,6 mld Kčs, představují
investiční výdaje státu v oblasti
bytové výstavby, jež se od počátku
pětiletky zvýšily o více než polovinu.
Na rozvoji společenské spotřeby se kromě
státního rozpočtu podílejí
i výdaje podniků z fondu kulturních a sociálních
potřeb, z nichž se hradí příspěvky
na závodní stravování, poskytují
prostředky na zdravotní, kulturní, rekreační
a podobné účely. V průběhu
pětiletky se zvýšily tyto výdaje o 27
% a dosáhly v roce 1975 částky 2,2 mld Kčs.
Za celou pětiletku to představuje 8,6 mld Kčs
- bez půjček poskytovaných z tohoto fondu
pracovníkům organizace. Kromě toho náklady
podniků obsahují rovněž položky
související s provozem závodních jídelen,
rekreačních zařízení, jeslí,
odborných škol, kulturních a dalších
zařízení. Tyto náklady dosáhly
v roce 1975 částky 1,9 mld Kčs.
Socialistický stát a socialistická společnost
věnuje růstu životní úrovně
mimořádnou pozornost. Svědčí
o tom nejen uvedené údaje, které neobsahují
řadu cenových intervencí spotřebních
výrobků a služeb (např. hromadná
městská doprava 1,1 mld Kčs ročně,
osobní železniční doprava 2,2 mld Kčs),
ale celkový sociálně ekonomický vývoj
Československa orientovaný politikou KSČ
tak, aby sloužil blahu všech našich občanů,
zlepšoval hmotné i duchovní podmínky
jejich života, rozvíjel jejich tvořivé
síly a schopnosti.
Na rozvoji životní úrovně a upevňování
sociálních jistot se stále významnější
měrou podílí i činnost spořitelen
a pojišťoven. Základním úkolem
spořitelen pro období páté pětiletky
bylo zabezpečovat stabilitu vkladového vývoje
a upevňovat důvěru obyvatelstva v měnu.
Tohoto cíle bylo dosaženo, stav vkladů se v
páté pětiletce zvýšil o 56,2
mld Kčs a dosáhl ke konci roku 1975 výše
116,6 mld Kčs, což v přepočtu na 1 obyvatele
činí v průměru 7800 Kčs.
Významně se zvýšil rozsah spotřebního
úvěru. Za období páté pětiletky
bylo poskytnuto nových půjček za 42,1 mld
Kčs a splaceno 32,3 mld Kčs, zůstatek půjček
ke konci roku 1975 dosáhl výše 20,5 mld Kčs.
Struktura půjček se postupně změnila,
zvýšil se podíl státem zvýhodněných
půjček, které sledují celospolečenské
záměry v rozvoji životní úrovně
rodin.
Od 1. 4. 1973 do konce páté pětiletky činil
počet půjček mladým manželům
468 tis. v úhrnné výši 10,6 mld Kčs.
Počet státních příspěvků
poskytovaných ze státního rozpočtu
dosáhl 113 tis. a činil přes 300 mil. Kčs.
V oblasti pojištění došlo k dalšímu
kvantitativnímu a kvalitativnímu rozvoji pojištění
obyvatelstva. Tento trend je v souladu s růstem životní
úrovně a vybavenosti domácností. Objem
přijatého pojistného od obyvatelstva dosáhl
v roce 1975 4,1 mld Kčs proti 2,3 mld Kčs v roce
1970. Stav rezerv životního a důchodového
pojištění v roce 1975 činil 8,8 mld
Kčs, v roce 1970 4,8 mld Kčs.
Soudružky a soudruzi, jak uvedl s. Štrougal na XV. sjezdu
KSČ, musí finanční soustava plnit
i v příští pětiletce náročné
úkoly. "Pronikavé zvýšení
výkonnosti ekonomiky a trvalý růst efektivnosti
se neobejde bez účinnějšího využívání
hodnotových vztahů. Při řízení
a rozhodování musíme vážit každou
vynaloženou korunu a z tohoto hlediska poměřovat
efektivnost přijímaných řešení.
Posílit je třeba i aktivní působení
financí a úvěru. Nelze si představit
zdravý ekonomický vývoj bez finanční,
rozpočtové a měnové rovnováhy.
Celá soustava finančních plánů
a jejich nástrojů musí účinně
zasahovat všude tam, kde se celospolečenské
zdroje využívají s nízkým efektem,
nehospodárně a v rozporu se stanovenými zásadami."
To také jsou základní postuláty, z
nichž jsme vycházeli při formulování
finanční a především rozpočtové
politiky pro šestou pětiletku. Zachováváme
a rozvíjíme to, co se osvědčilo v
průběhu minulých pěti let v návaznosti
na nové úkoly a na náročnější
podmínky, v nichž je budeme realizovat.
Dosažené úspěchy nás mohou naplňovat
hrdostí a jsou dobrou základnou pro další
rozvoj naší společnosti. Nesmí nás
však uspokojovat. Potřeby společnosti neustále
narůstají, mění se podmínky,
v nichž se rozvoj realizuje, náročnost se ve
všech směrech zvyšuje. V současné
době je nejdůležitější,
aby v práci všech orgánů na všech
stupních řízení byly důsledně
uváděny do života myšlenky a závěry
XV. sjezdu KSČ, aby byly přeměněny
v konkrétní činy a výsledky. Jak ukázalo
poslední zasedání ústředního
výboru naší strany, program XV. sjezdu KSČ
se stal programem všeho pracujícího lidu.
Vážené soudružky a soudruzi, státní
závěrečný účet za loňský
rok byl důkladně projednán ve výborech
Federálního shromáždění.
Děkuji všem poslancům za tvůrčí
přístup a za řadu cenných připomínek,
které využijeme pro naši práci.
Na závěr mi dovolte jménem vlády Československé
socialistické republiky navrhnout, aby Federální
shromáždění předložený
návrh státního závěrečného
účtu čs. federace za rok 1975 schválilo.
Předsedající l. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem ministrovi Lérovi za
výklad.
Jednotlivé kapitoly záverečného účtu
prerokovali príslušné výbory a súhrnne
ho prerokovali výbory pre plán a rozpočet
Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Poslanec Jozef Belko je spoločným spravodajom výborov
Snemovne ľudu. Prosím ho, aby sa ujal slova.
Zpravodaj poslanec SL ing. J. Belko: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky,
súdruhovia poslanci! Podľa rozpočtového
zákona, prijatého na príslušné
rozpočtové obdobie a v súlade so zámermi
štátnej finančnej politiky, sú v štátnom
rozpočte federácie sústreďované
spoločenské finančné prostriedky a
prostredníctvom neho sú tieto plánovite využívané
na finančné zabezpečenie úloh štátneho
plánu. Dosiahnuté výsledky tohto hospodárenia
sa odrážajú v údajoch štátneho
záverečného účtu.
Vzhľadom na charakter a funkciu týchto prostriedkov
schvaľovanie štátneho záverečného
účtu je teda vždy politicky významným
aktom ústavno-kontrolnej pôsobnosti a právomoci
nášho Federálneho zhromaždenia. Je to
tak aj preto, že poskytuje jeho orgánom príležitosť
posúdiť a oceniť spoločenské úsilie,
vynaložené v sledovanom období na realizáciu
zámerov vyjadrených v úlohách štátneho
plánu a štátneho rozpočtu. Zvlášť
poskytuje príležitosť oceniť dosiahnutú
úroveň organizátorskej, hospodárskej
a kontrolnej práce na všetkých stupňoch.
Súčasne je aj podkladom pre ocenenie spoločenského
prínosu, aktivity a iniciatívy pracujúcich,
zameranej na dosiahnutie plánovanej tvorby hmotných
a finančných zdrojov a na ich efektívne a
hospodárne použitie vo výrobnej a nevýrobnej
sfére.
Príležitosť k tomuto hodnoteniu dostávajú
predovšetkým výbory snemovní, a to jednak
v súvislosti s prerokúvaním jednotlivých
kapitol záverečného účtu, jednak
pri prerokúvaní celkového znenia štátneho
záverečného účtu československej
federácie. Toto prerokúvanie je spojené s
informatívnym zoznámením sa so súhrnnými
výsledkami všetkých troch štátnych
záverečných účtov ČSSR
a s výsledkami hospodárenia v oblasti národných
výborov.
V nadväznosti na schválený postup v apríli
t. r. predsedníctvami obidvoch snemovní Federálneho
zhromaždenia rokovalo sa o návrhu štátneho
záverečného účtu čs.
federácie za rok 1975 vo dvoch etapách. V prvej
etape boli jednotlivé výbory snemovní poverené
posúdiť výsledky dosiahnuté v činnosti
a hospodárení jednotlivých ústredných
orgánov štátnej správy federácie.
V druhej etape po. súdili výbory pre plán
a rozpočet za účasti delegovaných
členov ostatných výborov celkové výsledky
hospodárenia čs. federácie s prihliadnutím
na vývoj našej ekonomiky a plnenie štátneho
plánu v roku 1975 a zároveň prerokovali návrh
vlády na uznesenie Federálneho zhromaždenia
k štátnemu záverečnému úctu
čs. federácie za rok 1975.