Náš vnitřní trh byl v podstatě
plynule zásoben spotřebním zbožím.
Rozšířil se v něm sortiment průmyslového
zboží a zvýšila i jeho kvalita, přičemž
hladinu maloobchodních cen se podařilo v zásadě
udržet na úrovni roku 1970. Prodeje některých
druhů průmyslového zboží však
stagnovaly a naproti tomu poptávka po některých
druzích výrobků nebyla ještě
plně pokryta.
Dále se prohloubila úloha plánu jako základního
nástroje řízení a v řadě
směrů bylo dosaženo vyšší
úrovně řízení, která
se zejména projevila v úsilí o naplnění
základních ukazatelů plánu a ve snaze
dát národnímu hospodářství
a celé společnosti i více, než určoval
sám plán. Na jednotlivých stupních
řízení však ještě nebyly
vytvořeny všechny předpoklady zejména
pro zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů, účinnou mobilizaci vnitřních
rezerv a efektivní řešení plánovaných
úkolů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dynamický vývoj tvorby hmotných zdrojů
vytvořil příznivé podmínky
i pro úspěšnou tvorbu hlavních finančních
zdrojů.
V základních záměrech rozpočtové
politiky roku 1975 bylo hlavním úkolem zajistit
rovnováhu mezi těmito finančními zdroji
a jejich potřebami, vyplývající ze
záměrů hmotného plánu a současně
přispívat k upevnění měnové
stability. Naplnění těchto záměrů
se proto opíralo o další růst efektivnosti
naší ekonomiky a prohloubení hospodárnosti.
Růst efektivnosti a hospodárnosti byl zajišťován
zejména závazně stanovenými úkoly
v tvorbě zisku, zpřísněním
dotační politiky v investiční i neinvestiční
oblasti a limitováním některých druhů
výdajů. Rozpočtové příjmy
byly stanoveny s přihlédnutím ke kritériím
vyšší efektivnosti a jejich zdroje plánovány
ve výši předpokládající
využití dostupných rezerv. Rozpočtové
výdaje byly orientovány na dosažení
efektivnějšího využití finančních
prostředků ve výrobní i nevýrobní
sféře a jejich snižování bylo
podpořeno stanovením úsporných úkolů
ve vybraných položkách obou těchto sfér.
Aktivní úlohu přitom plnila též
opatření, provedená k posílení
pravomoci středního článku řízení
ve finanční oblasti.
Výsledky dosažené podle údajů
státních závěrečných
účtů v hospodaření podle státních
rozpočtů ČSSR i rozpočtů národních
výborů potvrzují ve své podstatě
správnost přijatých záměrů
rozpočtové politiky na rok 1975 a reálnost
zvýšených nároků na tvorbu zdrojů
i jejich užití.
Vysoká dynamika tvorby zdrojů umožnila zajistit
dostatečné krytí rostoucích finančních
potřeb naší společnosti a udržet
celostátně finanční rovnováhu.
Při plném finančním zabezpečení
úkolů státního plánu byly plánované
příjmy státních rozpočtů
překročeny o 3,12 mld Kčs, čímž
mohly být pokryty i vyšší jejich výdaje
v částce 3 mld Kčs a přitom zajištěn
a v podstatě o něco zvýšen přebytek
stanovený v rozpočtovém zákoně
přijatém na rok 1975.
Překročení plánovaných příjmů
státních rozpočtů bylo příznivě
ovlivněno hlavně zvýšením plánovaných
odvodů hospodářských organizací
z výsledků jejich hospodaření, a to
o 1,1 mld Kčs; dále vyššími výnosy
na dani z obratu o 500 mil. Kčs a také vyššími
příjmy rozpočtových a příspěvkových
organizací v částce zhruba 900 mil. Kčs.
Naproti tomu byly plánované výdaje těchto
rozpočtů překročeny hlavně
v položce neinvestičních výdajů
rozpočtových a příspěvkových
organizací do hospodářství.
V souladu s rozpočtovým zákonem naplnil státní
rozpočet čs. federace též svou koordinační
a integrační funkci vůči státním
rozpočtům České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky. Při
zabezpečování celostátně jednotné
ekonomiky a finanční politiky soustředil
více než 61 % všech příjmů
státních rozpočtů a do státních
rozpočtů ČSR a SSR poskytl účelově
a v globálu celkem 80,33 mld Kčs, které byly
použity k plnění úkolů státních
plánů těchto republik a k zajištění
jejich finančně vyrovnaného hospodaření.
Splnění záměrů rozpočtové
politiky se odrazilo i ve výsledku hospodaření
národních výborů, které při
původně vyrovnaných jejich rozpočtech
skončilo u národních výborů
ČSR přebytkem 1766 mil. Kčs a u národních
výborů SSR přebytkem 1142 mil. Kčs,
i když plánované dotace do těchto rozpočtů
zůstaly jak v ČSR, tak i v SSR zhruba o 2 mld Kčs
nenaplněny.
Při vyrovnaném finančním hospodaření
státu se dále posílila i pevnost koruny a
její kupní síla.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
v záměrech rozpočtové politiky páté
pětiletky bylo počítáno s tím,
že z výsledků přebytkového hospodaření,
požadovaného zákonem o pátém
pětiletém plánu rozvoje, budou hrazeny závazky
státu u Státní banky československé
a posilovány státní finanční
rezervy.
V souladu s těmito závěry je navržen
i způsob použití rozpočtových
přebytků státních rozpočtů
ČSSR za rok 1975. Přitom je významné,
že uhrazením zbývající části
závazku vůči Státní bance československé
ve výši 1,2 mld Kčs budou prakticky všechny
v této pětiletce námi sledované závazky
státu u banky zcela uhrazeny a dosaženo tak i na tomto
úseku významného ekonomického úspěchu.
Po stránce politické vynikne tento úspěch
zejména ve srovnání s růstem schodkového
hospodaření a zadlužování v mnoha
kapitalistických státech. Např. v Německé
spolkové republice dosahuje státní zadlužení
více než 3 tis. marek na osobu a v letošním
roce přijde každá pátá marka
rozpočtových prostředků na splácení
dluhů a úroků.
Zbývající část přebytku
rozpočtového hospodaření federace
a obdobně i neplánované a v podstatě
jen technické přebytky rozpočtového
hospodaření obou národních republik
budou převedeny do příslušných
státních finančních rezerv. Pokud
jde o přebytky hospodaření ve sféře
národních výborů, budou použity
v plné jejich výši k posílení
jejich fondů rezerv a rozvoje, s nimiž národní
výbory disponují ve své pravomoci, zejména
k plnění volebních programů Národní
fronty a jejichž stav by celostátně dosáhl
asi 4,8 mld Kčs.
Podle ústavního zákona o čs. federaci
předložila federální vláda Federálnímu
shromáždění návrh usnesení,
kterým toto shromáždění schvaluje
státní závěrečný účet
čs. federace za rok 1975 a návrh na použití
dosaženého přebytku hospodaření
ve znění, uvedeném v tisku 132, a bere současně
na vědomí souhrnné výsledky plnění
státních rozpočtů ČSSR, výsledky
finančního hospodaření národních
výborů a stav státních aktiv a pasív
ke konci roku 1975.
Soudružky a soudruzi poslanci, výbor pro plán
a rozpočet Sněmovny národů s přihlédnutím
k výsledkům projednání jednotlivých
kapitol tohoto účtu ve výborech vyslovil
s návrhem státního závěrečného
účtu čs. federace souhlas a na jeho základě
doporučuje sněmovně vládní
návrh ke schválení tak, jak je ve sněmovním
tisku uveden.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Křenkovi.
Súdružky a súdruhovia poslanci, otváram
rozpravu. Zatiaľ sa do rozpravy písomne prihlásili
poslanci Jarmila Zadražilová, Ján Konečník,
Milan Grégr a Anton Muržic.
Ako prvá vystúpi v rozprave poslankyňa Jarmila
Zadražilová, pripraví sa poslanec Ján
Konečník.
Poslankyně SL J. Zadražilová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, již při projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1975 ve výboru pro plán
a rozpočet jsme s uspokojením konstatovali jeho
příznivý výsledek také jako
výraz vztahu našich pracujících k reálné,
cílevědomé politice KSČ. Takové
zjištění je o to příjemnější,
že výsledky byly dosaženy za ztížených
vnějších podmínek a při souběžném
uskutečnění rozsáhlého sociálního
programu financovaného ze společenských fondů.
Příznivé hodnocení hospodaření
státu však nedává důvod k tomu,
abychom kriticky neposoudili, kde a proč se nám
nepodařilo mobilizovat další zdroje, které
jsou v národním hospodářství
stále ještě blokovány. Jestliže
pro dynamický růst národního hospodářství
jako základní předpoklad uspokojování
hmotných a kulturních potřeb občanů
má základní význam efektivnost společenského
reprodukčního procesu v celé jeho šíři,
pak tento kategorický požadavek byl jasně a
jednoznačně zdůrazněn v hospodářské
části dokumentů XV. sjezdu KSČ i v
diskusních vystoupeních delegátů.
Jejich zvláštní pozornost byla určena
situací na úseku investiční výstavby
a vývoje zásob - zejména v průmyslovém
odvětví. Jde právě o tu problematiku
výrobních fondů, v níž se dlouhodobě
nedaří dosahovat plánované záměry
nebo alespoň tendenci výraznějšího
zlepšení.
Není jistě účelné uvádět
fakta o negativních jevech v celém rozsahu, protože
jsou obecně známa, ale jejich stručným
souhrnem pokládám za potřebné znovu
zdůraznit naléhavost řešení.
Na úseku investiční politiky trvá
stav vysoké rozestavěnosti s prošlými
lhůtami uvádění nových kapacit
do plné výrobní pohotovosti, dále
nízká úroveň využití základních
fondů a jejich pomalá obnova. Nepříznivě
rovněž působí malá koncentrace
prostředků na ucelené investiční
záměry, které mají obvykle předpoklad
rychlé návratnosti, zvýšení produkce
i její kvality, vysokého efektu. A to se týká
nejen soustředěné investiční
výstavby, ale také v plném rozsahu i opatřování
kompletů technologického zařízení.
Domnívám se, že jako soubornou příčinu
lze označit nízkou úroveň ekonomické
kalkulace v nejširším smyslu toho pojmu a opomíjení
uspokojování těch potřeb, které
mají mít pro jejich společenský význam,
obchodně-politické závěry a hospodářský
význam přednost. K takovým závěrům
mě vedou vlastní poznatky, z nichž uvádím
tyto příklady.
Neujasněnost a hlavně nesoulad podmínek nezbytných
pro akce soustředěné investiční
výstavby, která způsobuje finanční
a ekonomické ztráty pro neplnění lhůt,
z nízké účinnosti vložených
prostředků, při nižší než
plánované produkci. Na takovém stavu se podílí
nedostatečné finanční krytí,
malá návaznost technického řešení
projekční přípravy na technologii
předpokládaných nebo přidělených
stavebních organizací. Dochází k zastaralosti
projektů s potřebou jejich opakovaného přepracování
při prodlužování lhůt zahájení,
nebo při neorganických a často nelogických
změnách investičních záměrů.
Pro nedodržování termínů schváleného
harmonogramu výstavby i pro neuvážené
nákupy se technologické zařízení
dlouhodobě skladuje a zastarává, opakují
se závady v jeho kvalitě. Projektovaná potřeba
pracovních sil bývá překročena
a dostává se do rozporu s reálnou možností
jejich náboru v místě. V průběhu
výstavby nebo po jejím dokončení se
mění zaměření výrobního
programu, což vyvolává další nároky
na investorské potřeby.
Nelze ani pominout i velmi nepříznivé politické
důsledky takového stavu, které se jen pomalu
napravují.
V těchto případech nutně vyvstávají
otázky: na základě jakých ověřených
podkladů bylo přijato rozhodnutí o výstavbě,
kdo a jakým impulsem byl k tomu veden, zda byla dobře
ověřena komplexnost z hlediska potřeb národního
hospodářství i socialistického integračního
seskupení, jak byly dořešeny všechny problémy
vyvolaných investic atd.
Další okruh otázek se váže k obnově
technologického zařízení a rozšiřování
jeho kapacit. Jako jednoznačné kritérium
by měl sloužit požadavek ne prosté obnovy,
ale výměna zařízení na vyšší
technické a výkonnostní úrovni, která
mj. nepřipouští rozšiřování
pracovních míst a zvýší i celkovou
úroveň technologického procesu. Kvalifikovaný
zájem na tom musí mít investor, projektant
i dodavatel, kterého je třeba zavázat k energické
inovaci svého programu.
Pozornost zaslouží i způsob prováděné
obnovy a rozšiřování kapacit, které
je často limitováno administrativními zásahy
tak, že k souboru morálně a fyzicky dožívajícímu
je připojován moderní prvek, jehož efektivnost
se tím snižuje nehledě k tomu, že ještě
vyžaduje další doplňky, které by
při komplexnosti řešení nebyly nutné.
Takto se výrobní park typově i výkonnostně
tříští, jeho údržba a modernizace
je obtížná a nehospodárná. Do
organizace výroby se vnášejí poruchové
podmínky, když z takového spojení vznikají
úžinová místa, jejichž disproporce
se řeší mimořádnými formami
obvykle ekonomicky i morálně nežádoucími.
Z vlastních poznatků mohu potvrdit, že obdobné
důsledky nastávají, když komplexní
modernizační záměr rozložený
z objektivních důvodů na delší
období je materiálně i finančně
zajištěn pouze v zahajovací fázi, avšak
jeho další pokračování bývá
závislé na trpělivosti, houževnatosti,
ale také známostech investora, který je nucen
- a často bezvýsledně - je znovu obhajovat
a prosazovat.
V této souvislosti mě napadá myšlenka,
k jakým výsledkům by asi při takovém
způsobu zajišťování inovace výrobního
zařízení vedla např. modernizace přádelny
na bázi československých dopřádacích
strojů typu BD.
S předchozí otázkou souvisí i reprodukce
základních fondů, zejména její
včasnost, rychlost, účinnost. Nemám
opět v úmyslu podrobně rozebírat příčiny
zjišťovaných nedostatků, které
v tomto směru máme, avšak nepochybně
zde působí předstih morálního
opotřebení před skutečným technickým
stavem jako důsledek nízkého využití.
Dále pak potřeba uchování nadměrných
a zastaralých kapacit při nevyjasněném
výrobním programu nebo jeho neuvážených
změnách.
Na druhé straně však bývají změny
ve struktuře výroby automaticky podmiňovány
požadavky na další investiční prostředky,
aniž by byla objektivně ověřena schopnost
adaptace na stávajícím zařízení
nebo vůbec účinnost rozhodnutí o takové
změně, doložená ekonomickou kalkulací.
Patrně mnozí máme své zkušenosti
z takového živelného opatření.
Pro národní hospodářství je
zcela neúnosné, aby další dynamika rozvoje
byla založena pouze na růstu produktivity živé
práce při současném poklesu využití
výrobních fondů. Jestliže tento faktor
měříme přes koeficient směnnosti,
pak má stále sestupnou tendenci. Na začátku
minulé pětiletky v roce 1970 činil 1,351,
v roce 1975 však již 1,325, z toho ve strojírenství
pouhých 1,234.
Paušální kritika takového vývoje
není jistě správná, avšak nelze
již dále pasivně přihlížet
k tomu, že jsou nevyužita výkonná a zpravidla
drahá strojní zařízení a taková,
která vyžadují vysoké investiční
náklady na výstavbu ploch. Zkoumání
tohoto stavu přinese opět řadu objektivních
i subjektivních důvodů. Z nich pokládáme
za pozoruhodné dva. Je to rozdílná úroveň
konkrétní organizátorské i morálně
politické činnosti odpovědných pracovníků
provázená kvalitou mzdové a sociální
stimulace. Další faktor vyplývá jako
důsledek vysoké životní úrovně,
sociální jistoty, relativního i absolutního
přebytku pracovních příležitostí.
Řešení těchto a dalších
vlivů má pochopitelně své zákonitosti
i hranice.
Jako nejúčinnější se proto ukazuje
cesta energické racionalizace a modernizace výrobně-technické
základny směrem k její vybavenosti vysoce
produktivním zařízením a technologií
a zejména pak k automatizaci provozu umožňující
třísměnný až nepřetržitý
režim. Přínos takové investiční
strategie, jejíž prvky znám z praxe našeho
závodu, je mnohonásobný: efektivní
spotřeba tzv. zhmotnělé práce, snížení
pracnosti a úspora výrobních nákladů,
zpravidla také snížení zmetků
i spotřeby materiálu.
Zvláštní oblastí je dovoz zahraniční
techniky, jehož význam se bude při růstu
mezinárodní dělby práce dále
zvyšovat. Do značné míry platí
i pro tuto sféru to, co bylo již dříve
řečeno. Navíc však přistupuje
povinnost rychlé instalace a uvedení do vícesměnného
provozu, přesná vazba na jednotlivé termíny
výstavby, přísné hodnocení
efektivnosti a technických vlastností pro zamýšlené
nasazení. Nezbytné je i porovnání
technických parametrů několika nabídek
ve vztahu k pořizovacím cenám. Zcela mimořádně
zde platí, aby produkce těchto zařízení
měla dlouhodobě zajištěn plný
odbyt. Podstatně větší péče
musí být pak věnována dovozním
potřebám pro velké investiční
akce, které mívají dostatek finančních
i devizových prostředků, což může
vést k nehospodárnosti i nezdravé velkorysosti.
Jsou známy případy, kdy k instalaci naléhavě
dovezených zařízení nebo pořízených
na brněnském veletrhu musely být organizace
donuceny se zpožděním několika roků
po kontrolním zjištění revizních
orgánů a devizového dohledu.
Stále diskutovaný, ale také nedořešený
zůstává problém likvidace zastaralých
provozů. Když pomineme ne lehké otázky
politické a sociální s tím spojené,
pak vždy zůstává obtížný
úkol, jak a kde zajistit náhradu za zrušenou
výrobu, jejíž potřebnost je nesporná.
Zkušenosti nejsou v takových případech
ty nejlepší a proto se znovu s plnou intenzitou nabízejí
zásady mezinárodní spolupráce především
v rámci RVHP. Ekonomická výhodnost reciproční
výměny ucelených výrobních
programů a kooperace spojená s důslednou
specializací umožňují zhromadění
výroby; růst její technické kvality
a užitných hodnot nepotřebuje žádné
zvláštní důkazy. Nezbytné je
však urychlit tempo integračního procesu přednostně
založeného na propojení hospodářských
plánů. Při jednáních v odborných
skupinách a mezi podniky, které mají stanovit
konkrétní náplň rámcových
dohod, se však s velkými obtížemi daří
překonávat úzké lokální
zájmy, a to zejména tehdy, když obě
strany postrádají jistotu, že jim budou zabezpečeny
nezbytné realizační podmínky.