Jestliže na úseku investiční výstavby
se ukazují přes setrvávající
nedostatky první nesmělé krůčky
ke zlepšení, pak oblast zásob nedává
žádný důvod k uspokojení.
Jen za poslední rok se jejich stav zvýšil o
20 mld Kčs, z největší části
v průmyslových resortech, což vedlo k dalšímu
zpomalení jejich obrátky proti jejímu plánovanému
zrychlení. Souhrn příčin nakonec vyúsťuje
v neplnění závaznosti dodavatelsko-odběratelských
vztahů, v neplnění stability hospodářských
plánů, na čemž se nepodílejí
jen základní hospodářské jednotky.
Svůj záporný vliv zde vykonávají
stále nevyřešené závady v organizaci
a řízení na různých místech.
I když připustíme, že každé
podnikání s sebou nutně nese hospodářská
rizika, která se také uplatňují, není
trvale možný takový stav dále udržovat.
Proto budu se zájmem sledovat, jakou účinnost
prokáže opatření ministra financí
směrované na tvorbu a čerpání
fondu odměn, vztažené k plnění
plánovaných ukazatelů o zásobách.
Uvolnění nadbytečných zásob
do užití má hluboký národohospodářský
význam také jako syntetický ukazatel plynulosti
a rytmičnosti procesu výroby a oběhu.
Pro řešení naznačených problémů
neexistuje jistě jeden a jednoduchý recept. Proto
z tohoto pohledu je třeba posuzovat mé doplňující
stanovisko k potřebě zvýšení
osobní odpovědnosti pracovníků v celé
struktuře řízení - jak se říká
od mistra až po ministra - za kvalifikované, bezchybné
řízení investiční politiky
a touto odpovědností podnítit jejich pracovně
politické hodnocení včetně zvyšování
nebo snižování jejich odměn.
Dále se domnívám, že by mohlo být
účelné podpořit vhodným normativním
opatřením soustředění investičních
prostředků, určených pro komplexní
racionalizaci a modernizaci technického a technologického
zařízení v kombinaci a vazbě na automatizaci
i výsledné omezení nároků na
dovoz. V tomto směru pak dát ještě přednost
takovým záměrům, jimiž je sledováno
rozšíření mezinárodní
socialistické spolupráce.
Soudružky a soudruzi, na závěr mi dovolte,
přes kritické zaměření mého
vystoupení, vyslovit souhlas s hospodářskou
politikou strany a státu i přesvědčení
a důvěru, že tvořivé schopnosti
našeho lidu jsou plnou zárukou dalšího
úspěšného rozvoje naší socialistické
vlasti.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Hovorí poslanec Ján
Konečník, pripraví sa poslanec Milan Grégr.
Poslanec SL J. Konečník: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci. Výsledky štátneho
záverečného účtu za rok 1975
skúmame aj z hľadiska závažnosti úloh
vytýčených na novembrovom zasadaní
ÚV KSČ 1974. Toto zasadanie položilo veľký
dôraz na pozornosť, ktorá musí byť
venovaná úsporám palív, energie, surovín
a materiálov všetkého druhu a ďalej tomu,
aby sa trvalo zvyšovalo ich zhodnocovanie vo výrobnej
produkcii. Tieto požiadavky boli v podstate jedným
z dôležitých predpokladov pre zabezpečenie
ďalšieho rastu efektívnosti nášho
národného hospodárstva v minulom roku a významným
podnetom k usmerňovaniu a rozvíjaniu tvorivej zlepšovateľskej
činnosti a racionalizačnej iniciatívy v podnikovej
sfére.
Rad správ a informácií, s ktorými
sme mali príležitosť sa v priebehu roku 1975
v našich výboroch zoznámiť, potvrdzuje,
ako sa otázky úspor a lepšieho zhodnocovania
stávali súčasťou činnosti mnohých
podnikových projektov a konštruktérov, technológov,
technikov a robotníkov, mnohých racionalizátorov
a zlepšovateľov a hlavne komplexných racionalizačných
brigád. Na mnohých miestach bola otázka úspor
sprievodným javom kvality činnosti hospodárskych
organizácií a dosiahnuté výsledky
predstavovali významný prínos pre zabezpečenie
aktuálnych potrieb rozvoja. Uviedol by som za všetky
aspoň jeden príklad z odvetvia hutníctva
a ťažkého strojárstva, ktoré patrí
k najväčším spotrebiteľom palív
a energie. Vlani mali byť v tomto rezorte dosiahnuté
úspory vo výške 313 tisíc ton merného
paliva, ale výsledkom úsilia jeho pracujúcich
bolo dosiahnuté úspor vyšších o
89 tis. ton merného paliva.
K podpore úsilia o materiálové úspory
a k dosiahnutiu pozitívnych prínosov na tomto úseku
prispeli aj výsledky celoštátnej tematickej
súťaže o úsporu kovov, surovín
a materiálov. Konkrétne predstavuje v roku 1975
úsporu viacej ako 98 tis. ton ocele a železných
kovov, takmer 3000 ton neželezných kovov, takmer 1
tonu drahých kovov a asi 40 a pol tisíc ton materiálov
nekovových. Je iste potešiteľné, že
to boli súčasne najlepšie výsledky za
predchádzajúce roky súťaženia a
že ich efekt sa zvyšuje o ďalšie preukázateľné
úspory v nákladoch investičného a
neinvestičného charakteru, resp. že rad námetov
sa dá opakovať a využiť i v iných
závodoch a pracoviskách a predstavuje ďalšie
možné zdroje úspor.
Oceňujem výsledky tohto spoločenského
úsilia kladne, i keď na druhej strane hospodárske
výsledky minulého roku ukazujú, že v
hlavných priemyselných rezortoch rástla materiálová
spotreba vyšším tempom než dosiahnuté
výkony, resp. že sa v spotrebe materiálov nepodarilo
dosiahnuť celú plánovanú úsporu.
V novom období, keď závery XV. zjazdu KSČ
ukazujú, akou spoločensky závažnou úlohou
je dosiahnuť ďalšie úspory vyšším
a efektívnejším zhodnocovaním surovín,
paliva a energie a ako bude treba - ako to tiež bolo včera
zdôraznené - sa ešte intenzívnejšie
zamerať na mobilizáciu rezerv v tejto oblasti; v praxi
napr. v oblasti palív a energie i na najvyššie
zužitkovanie druhotných energetických zdrojov,
či na širšie uplatňovanie polovodičovej
techniky, alebo na zavedenie dokonalejších spotrebičov
s vyššou účinnosťou odberanej energie.
Pôjde však i o potencionálne rezervy v možnostiach
využívania druhotných surovín. Vzhľadom
na ich rastúci význam by som chcel vo svojom príspevku
venovať tejto oblasti tiež niekoľko poznámok.
Stále výraznejšie sa totiž ukazuje, že
v dnešnom modernom surovinovom hospodárstve prestávajú
byť tieto suroviny považované len za určitú
výrobnú rezervu a stávajú sa významnou
súčasťou surovinovej základne. Ich znovupoužitie
vo výrobných procesoch pri našich obmedzených
prírodných zdrojoch surovín a pri stále
rastúcich potrebách priemyselnej výroby nie
je však len podmienkou zabezpečenia dostatku tej ktorej
dôležitej suroviny. Je totiž v nemalej miere spojené
- ako to rad rozpočtov ukazuje - i s nemalými úsporami
práce, energie, investícií, dopravných
prostriedkov atp. a ich vplyvom nadobúda hospodárenie
s druhotnými surovinami celospoločensky aktuálny
charakter významnej záležitosti. Výsledky,
ktoré sa v tejto oblasti dosiahli v minulej päťročnici
pri zbere kovového odpadu a ďalších, pre
národné hospodárstvo cenných surovín,
možno označiť za dobré. Predstavujú
mnohomiliónové úspory v národnom hospodárstve.
V minulej päťročnici to bol na poprednom mieste
hlavne zber papieru, ktorého sa vykúpilo cez 1 a
pol milióna ton, ktoré predstavujú úsporu
asi 300 tisíc plnometrov dreva, nehľadiac na ďalšie
úspory energie a pracovných síl. Pritom podľa
odhadu ešte mnoho papieru unikalo bez úžitku
do spaľovní. Nepriemyslový zber železného
šrotu dosiahol takmer 3 mil. ton, čo ročne
predstavuje úspory asi 1,3 mil. ton rudy. Zber farebných
kovov, ktorý je ešte efektívnejší,
vyniesol za päťročnicu na 87 tis. ton. Sklenených
črepov sa u obyvateľstva pozbieralo na 150 tis. ton,
ktoré kryli danú potrebu len asi z 50 %. Pritom
podľa odhadov uniklo na skládkach ešte väčšie
množstvo. Významný bol i zber kožiek a
peria od chovateľov drobného hospodárskeho
zvieratstva. Napr. v zajačích kožkách
sa vykúpilo cez 80 mil. kusov. Nie menej významné
boli v tomto rámci i výsledky zberu dosiahnuté
v minulom roku. Oceňujem zvlášť pohotové
opatrenie vlády v oblasti priemyselného a nepriemyselného
zberu odpadu ocele a liatiny, keď na počiatku minulého
roku uviazol prísun šrotu do našich hút.
Ich vplyvom sa podarilo napríklad v nepriemyselnej sfére
zhromaždiť na 500 tis. ton šrotu a to je množstvo,
ktoré sa do tej doby nepodarilo zozbierať. Napriek
všetkým týmto pozitívam si z hľadiska
požiadaviek na dosiahnutie lepšieho zhodnocovania surovín
zasluhujú pozornosť niektoré rezervy v samotnom
zbere a využívaní surovín. Určité
rezervy zdrojov železného odpadu sú predovšetkým
v samotných hutných podnikoch, pri odvoze rôznych
odpadov na haldy, či pri spracovaní a odvoze oceliarskej
trosky. Sú i v likvidovaných základných
prostriedkoch, označovaných ako amortizačný
šrot; sú na mnohých staveniskách a v
banských podnikoch, a ako to často naša verejnosť
kritizuje, bývajú mnohokrát za múrmi
rôznych prevádzok, JRD či pozdĺž
ciest.
Ako sa ukazuje, bude náš priemysel v šiestej
päťročnici potrebovať zvlášť
železný šrot, papier a z textilu hlavne vlnené
a polovlnené pleteniny i veci ľanové a textil
použitý na umývanie a čistiace potreby.
Bude znovu potrebovať farebné kovy a sklenené
črepy. Nemalá je i úloha vo výkupe
zajačích kožiek, najmä keď počet
chovateľov klesá. Pri získavaní drahých
kovov by mala byť výdatnejšia aj pomoc laboratórií,
výskumných ústavov a fotoúsekov.
Rezervy treba hľadať i v doterajšej organizácii
práce, zvlášť pokiaľ ide o organizáciu
výkupu a prepravy použitých surovín
do zberní a spracovateľských podnikov. Ukazuje
sa, že pre riadnu organizáciu zberu použitých
surovín a hlavne pre zabezpečenie zvýšených
úloh zberu bude potrebné vytvárať zodpovedajúce
technické a ekonomické podmienky a pristupovať
k tejto úlohe na príslušných miestach
s väčšou koncepčnosťou a zodpovednosťou.
Predovšetkým dobudovať a vhodne rozmiestňovať
širokú výkupnú sieť, zabezpečiť
vyhovujúce technické vybavenie najmä na zníženie
fyzicky namáhavej práce a zabezpečiť
i potrebnú prepravnú kapacitu.
Stretávame sa s tým, že naši občania
poukazujú napr. na to, ako by bolo účelné
budovať takúto výkupnú sieť ako
súčasť komplexnej bytovej výstavby,
pretože na nových sídliskách unikne
najviac použitých surovín. Na to by však
mali pamätať investori a projektanti a brať ohľad
aj na to, že výkup z takto koncentrovaných
zdrojov bude efektívnejší než zo zdrojov
rozptýlených. Na verejnosti sa tiež hovorí
o tom, že vo väčších mestách
by sa nemali rušiť zberne druhotných surovín
bez súčasného vybudovania náhradných.
Domnievam sa, že oboje je správne a treba podporovať
a hlavne treba domyslieť možnosť systematickejšej
spolupráce organizácií Zberných surovín
s národnými výbormi, napr. v oblastiach rekreačných
a chatárskych, kde by úspešné riešenie
mohlo prinášať pozitívne výsledky
i z hľadiska záujmov sledovaných pri ochrane
životného prostredia.
V otázke technického vybavenia a najmä v úpravárskej
a lisovacej technike sa ukazuje, že by bolo účelné
zainteresovať na ich výrobnom riešení
hlavne niektoré podniky miestneho hospodárstva.
Pokiaľ ide o zvoz a odvoz kovového šrotu a starého
papieru, ukazuje sa, ako by bolo účelné túto
problematiku doriešiť tiež koncepčne a plánovito
podložiť.
Úlohy spojené s rastom významu druhotných
surovín a zdokonaľovaním ich zberu sú
z hľadiska potrieb tejto päťročnice výzvou
k tomu, aby sa na všetkých miestach pristupovalo k
zberovej, výkupnej a úpravníckej činnosti
s ešte väčšou zodpovednosťou než
v predchádzajúcich rokoch. V oblasti tzv. ľudového
zberu sú pracovníkom Zberných surovín
a NV výzvou k úspešnému rozvíjaniu
akcií, ktoré povedú k ďalšiemu
intenzívnemu zberu. V oblasti priemyselného zberu
sú výzvou hlavne pre komplexné racionalizačné
brigády a brigády združené z pracovníkov
Kovošrotu a výrobných podnikov, aby sa účinne
zapodievali riešením vzájomných vzťahov
v tejto oblasti a uskutočňovaním prepravy
a úpravy materiálov. Je to okrem iného dôležité
aj preto, že v dôsledku realizácie racionalizačných
opatrení a širšej renovácie rôznych
dielcov objektívne narastajú i známky užšieho
výskytu kovového šrotu.
Úspora všetkých druhov energie a materiálov
je oblasť činnosti, kde sa skutočne otvárajú
široké možnosti iniciatívy našich
ľudí. Svoju úlohu by tu mali zohrať i
masovokomunikačné prostriedky, ktoré podľa
môjho názoru by mohli urobiť rozhodne viac,
a to nielen v oblasti propagačnej, ale aj informačnej.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Konečníkovi.
Slovo má poslanec Milan Grégr, do rozpravy sa pripraví
poslanec Anton Muržic.
Poslanec SL JUDr. M. Grégr: Vážené
soudružky a soudruzi, vážení hosté,
dodavatelskoodběratelské vztahy představují
rozsáhlou oblast především ekonomických
vztahů vytvářejících se v procesu
plánovitého rozdělování a oběhu
výrobních prostředků a předmětů
spotřeby. Jejich význam je dán v prvé
řadě tím, že se v těchto vztazích
zabezpečují materiální a ostatní
potřeby společnosti a realizují záměry
a cíle hospodářské politiky strany
a státu.
Proto byla problematice dodavatelskoodběratelských
vztahů věnována zvýšená
pozornost v rámci příprav opatření
na šestou pětiletku. Výsledky provedené
analýzy přesvědčivě vyzněly
v závěr, že cesta, která byla na tomto
úseku nastoupena po památném zasedání
ústředního výboru KSČ v dubnu
1969 a v níž bylo pokračováno po XIV.
sjezdu KSČ, je správná a že je pouze
třeba hledat opatření, která usnadní
a urychlí další postup na této cestě
v průběhu šesté pětiletky.
Plně platí i nadále poznatek vyplývající
z analýz provedených k zabezpečení
závěrů XIV. sjezdu KSČ, podle kterého
dodavatelskoodběratelské vztahy nelze chápat
zúženě a omezovat je pouze na vztahy vznikající
až v etapě realizace a tedy v období rozpisu
prováděcího plánu. V této fázi
je totiž obvykle již pozdě odstraňovat
vzniklé poruchy, zejména proto, že výrobní
kapacita dodavatelských podniků je zpravidla již
rezervována pro jiné úkoly a jakákoliv
opatření působí jako zásahy
do zformovaných dodavatelskoodběratelských
vztahů a plánu běžného roku.
Proto bylo třeba v plánovacím procesu dosáhnout
toho, aby zmíněné problémy byly zjištěny
a vyřešeny v období přípravy
prováděcích plánů a tedy před
uzavíráním realizačních smluv
a vytvořit za tímto účelem potřebné
předpoklady i v právním řádu.
To se stalo především právní
úpravou projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů v plánovacím procesu, která
byla u nás poprvé přijata v roce 1972.
Za poměrně krátké působení
této úpravy z roku 1972 bylo zjištěno,
že principiálně je tato úprava nepochybně
správná, avšak že pro období šesté
pětiletky je v některých směrech třeba
prohloubit pojetí vyhlášky a tak posílit
její účinnost.
Tak se především ukázalo, že je
třeba stanovit, v kterých případech
je projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů povinné. V návaznosti na to bylo nutno
upravit rozhodování vzniklých rozporů
nadřízenými orgány. Dalším
nutným opatřením bylo stanovení závaznosti
dohodnutých protokolů o projednání
dodavatelskoodběratelských vztahů anebo případných
rozhodnutí nadřízených orgánů,
pokud jde o uzavírání hospodářských
smluv.
Prohloubení a upřesnění zmíněné
úpravy projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů bylo nutné zejména v oblasti dodávek
pro investiční výstavbu, v oblasti zahraničního
obchodu a v oblasti úkolů rozvoje vědy a
techniky. V těchto oblastech, které lze označit
za klíčové z hlediska náročných
úkolů, jež před nás staví
šestá pětiletka, se totiž projevovaly
a projevují závažné potíže
v dodavatelskoodběratelských vztazích.
Pokud jde o investiční výstavbu, ukázalo
se, že je třeba propojit úpravu obsaženou
ve vyhlášce o dokumentaci staveb z roku 1973 s vyhláškou
o projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů a dosáhnout tak jejich souladného
působení. Existují zde velmi těsné
vazby; z postupně zpracovávané dokumentace
staveb vyplývá stále konkrétnější
poznání specifikace dodávek výrobků
a prací potřebných pro konkrétní
stavbu a naopak nelze připustit, aby postupovala příprava
stavby, aniž by pro to byly vytvořeny potřebné
předpoklady ve sféře plánu a aniž
by pro ni byl vybudován dodavatelský systém.
Též postupy stanovené pro projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů musí
přispět k utužení celkové kázně
v investiční výstavbě, bez nichž
nelze dosáhnout odstranění některých
"notorických nedostatků", které
se na tomto úseku projevují, jako je např.
zahájení rozestavěnosti při nedostatečném
projektovém či dodavatelském zajištění.
Na úseku zahraničního obchodu docházelo
mezi organizacemi ke vzniku rozporů zejména při
řešení otázky, jakým sortimentem
mají být "naplňovány" úkoly
plánu ukládané pouze v tzv. korunovém
vyjádření. Tato problematika byla ožehavou
zejména v oblasti tzv. kusových dodávek pro
vývoz. Bylo proto třeba stanovit postupy vedoucí
k odstranění těchto rozporů. U dodávek
z dovozu pak bylo třeba pamatovat zejména na úpravy,
k nimž došlo ve sféře předpisů
o devizovém hospodářství, a které
se nutně promítají do dodavatelskoodběratelských
vztahů a na vytvoření podmínek pro
účelné obnovení tzv. dovozních
gescí. Na úseku rozvoje vědy a techniky bylo
nutno stanovit postupy projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů, které odpovídají specifické
povaze těchto hospodářských vztahů.