Všechna tato výše uvedená opatření
přinesla nová společná vyhláška
Státní plánovací komise a Státní
arbitráže ČSSR z roku 1975 o projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů v plánovacím
procesu. Spolu s ní došlo k některým
dalším úpravám, z nichž je účelné
poukázat zejména na současně vydanou
vyhlášku Státní arbitráže
ČSSR, kterou se výrazně posilují právní
předpoklady pro realizaci hospodářské
kooperace se zahraničím, zejména v rámci
RVHP a na vyhlášku Státní arbitráže
ČSSR, kterou se upravují hospodářské
závazky ve výzkumu a vývoji s cílem
zabezpečit cyklus: vývoj, výzkum, výroba,
užití. V současné době dále
dochází k novelizaci většiny základních
podmínek dodávky; připraven je rovněž
předpis o dovozu investičních celků,
který má mj. stimulovat organizace a orgány
k zabezpečování maximální efektivnosti
při těchto dovozech a k včasnému uvádění
dovážených kapacit do provozu.
Lze odpovědně konstatovat, že všechna
tato opatření ve svém komplexu vytvářejí,
resp. vytvoří předpoklady pro další
zkvalitnění dodavatelskoodběratelských
vztahů. Je samozřejmé, že je nelze považovat
za konečná. Neustále se rozvíjející
naše národní hospodářství,
postupující budování materiálně
technické základny vyspělé socialistické
společnosti, používání stále
modernějších a účinnějších
metod řízení, budou nesporně vyžadovat
i další zdokonalování postupů
v oblasti dodavatelskoodběratelských vztahů
v plánovacím procesu. Proto je třeba neustále
analyzovat účinnost přijatých opatření
s cílem včas zabezpečit jejich úpravy
tam, kde se taková potřeba projeví. Na toto
hledisko se v rámci zabezpečování
úkolů vyplývajících z XV. sjezdu
KSČ přednostně zaměřuje Státní
arbitráž ČSSR ve spolupráci s celým
systémem hospodářské arbitráže.
Je však nutné si položit ještě jednu
závažnou otázku: je samotný fakt, že
shora zmíněná opatření skýtají
předpoklady pro další zkvalitnění
dodavatelskoodběratelských vztahů, zárukou,
že své poslání splní v plném
rozsahu, a že tedy budou dostatečně účinná?
Jediná správná odpověď na tuto
otázku zní: účinnost těchto
opatření závisí do značné
míry na politické a odborné úrovni
doslova tisíců pracovníků, jimž
připadne úkol jejich provádění.
Zkušenosti ukazují, že v pozadí celé
řady nedostatků vznikajících na tomto
úseku je nedodržování právních
norem. Právní normy se však nedodržují
samy. K tomu, aby se dodržovaly, je třeba lidí,
kteří je vezmou "za své".
Funkci dodavatelskoodběratelských vztahů
tedy významně ovlivňuje - buď pozitivně,
či negativně - lidský činitel. Tento
faktor mnohdy zůstává při zkoumání
problematiky dodavatelskoodběratelských vztahů
stranou naší pozornosti, která zde bývá
především upřena na řešení
celé řady jiných otázek. Sebelepší
opatření však bude mít vždy určité
nedostatky, jejichž výskytu asi vůbec nelze
zabránit. Jde o to, aby tyto "skulinky" nebyly
vyhledávány, aby nebyly používány
k úniku z režimu příslušných
opatření a aby dokonce takové - úspěšně
provedené - jednání nebylo považováno
za projev zdatnosti příslušného pracovníka
spojené dokonce s finanční odměnou
udělenou v ocenění za tyto "zásluhy".
Velice mnoho záleží na tom, jaké "klima"
se v tomto směru vytvoří na podnicích
a na nadřízených orgánech. Jestliže
na podniku, VHJ či na ministerstvu bude považováno
za správné a pozitivně hodnoceno prosazování
úzkých podnikových či resortních
zájmů, pak se zde i sebelepší opatření
přinejmenším zčásti mine svým
posláním.
Zvýšení úrovně dodavatelskoodběratelských
vztahů vyžaduje, aby došlo k celkovému
zvýšení úrovně řídící
činnosti. Zejména je nutné odstranit stávající
nedostatek, spočívající v tom, že
nadřízené orgány v mnoha směrech
neuplatňují nebo nejsou s to uplatňovat dostatečně
svou řídící činnost vůči
svým podřízeným organizacím
a místo ochrany celospolečenských zájmů
podporují prosazování úzkých
podnikových či resortních zájmů.
S tím souvisí i skutečnost, že z centra
se dosti často nedostatečně působí
na dodržování socialistické zákonnosti,
konkrétně na dodržování postupů
stanovených vyhláškou č. 33.
Proto ruku v ruce se zdokonalováním systémových
opatření musí být prosazováno
politické hodnocení negativních jevů
tohoto druhu. Je nutno vidět politickou škodlivost
těchto jevů a umět se s ní vypořádat.
A nezapomínejme, že to není podnik, VHJ nebo
ministerstvo, které něco prosazuje, či odmítá
atd., avšak že to jsou lidé - pracovníci,
kteří za tyto orgány a organizace příslušný
názor prosazují. Důležitost dodavatelskoodběratelských
vztahů vyžaduje, aby pracovníci, kteří
je provádějí, byli přitom nejen odborně,
ale i politicky hodnoceni.
A na závěr je třeba zdůraznit ještě
jeden fakt: tak četné a složité vztahy,
jako jsou dodavatelskoodběratelské, nejsou myslitelné
bez přísné kázně. A ta není
myslitelná bez důsledného dodržování
socialistické zákonnosti. Proto vůbec základním
předpokladem účinnosti přijatých
opatření v oblasti dodavatelskoodběratelských
vztahů je, aby se příslušní pracovníci
na všech stupních řízení důkladně
seznámili s příslušnými předpisy
a aby je důsledně dodržovali. Samotná
znalost právních předpisů sama o sobě
však ještě nestačí, pokud není
podložena přesvědčením, že
ta či ona právní úprava je správná,
resp., že to či ono chování a jednání
podniků je z celospolečenského hlediska rozumné,
účelné a nutné. V tomto směru
máme ještě co dohánět. A z toho,
co jsem uvedl, vyplývá, že celková účinnost
dodavatelskoodběratelských vztahů je závislá
nejen na dobré, účinné a kvalitní
právní úpravě a dostatečné
úrovni soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství, ale
i na tom, jak budeme trpělivě, systematicky a cílevědomě
provádět politickovýchovnou práci
a dosahovat žádoucí ideově politické
úrovně pracujících, která je
základním předpokladem dosahování
žádoucích výsledků a kvality
práce na všech úsecích našeho společenského
života. Děkuji za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Grégrovi.
Ako posledný z písomne prihlásených
vystúpi teraz poslanec Anton Muržic.
Poslanec SN A. Muržic: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Záverečný rok piatej päťročnice
ukázal, že závery XIV. zjazdu KSČ boli
úspešne splnené. Vytvorili sa tým súčasne
i podmienky pre plnenie náročných úloh,
vytýčených XV. zjazdom KSČ.
Dosiahli sme výrazné úspechy vo všetkých
oblastiach našej činnosti, aké nemajú
u nás obdobu. O to viac nás musia mrzieť straty,
ktorými vyšli navnivoč hodnoty vytvorené
našou spoločnou prácou. A tieto straty neboli
malé.
Keď pátram po príčinách škôd
a strát v našej ekonomike, vidím, že príčiny
spočívajú niekedy predovšetkým
v nízkej úrovni riadenia a organizácie práce,
v nedostatočnej kontrole a náročnosti, v
pohodlnosti, nezodpovednosti, nedbalosti a ľahostajnosti
niektorých pracovníkov.
Dovoľte, súdružky a súdruhovia poslanci,
aby som sa niektorých príčin dotkol trocha
podrobnejšie.
Jednou z hlavných príčin je, ako konštatoval
generálny tajomník našej strany v správe
ÚV KSČ na XV. zjazde KSČ: "Úroveň
práce niektorých riadiacich pracovníkov,
ktorí mnohé nedostatky len registrujú, uznesenia
berú na vedomie, boja sa však rozhodnúť
a vziať na seba konkrétnu zodpovednosť. To vedie
k zbytočným prieťahom, k stavu, keď sa
tak povediac, prehadzuje horúci zemiak z ruky do ruky."
Aktuálnosť týchto slov potvrdzuje i prax niektorých
vedúcich pracovníkov, ktorí sa snažia
s každým vyjsť i za cenu ústupkov, skrývajú
sa za rôzne predpisy a nariadenia, za kolektívne
orgány, boja sa podriadených kontrolovať, z
kontrol vyvodzovať závery, volať nezodpovedných,
byrokratov a lajdákov k štátnej i straníckej
zodpovednosti a tam, kde treba, aj náročnejšie
ako dosiaľ využívať nápravné
opatrenia v zmysle našich zákonov.
Ako ukazuje praktický život, taký štýl
práce umožňuje, aby v takýchto neusporiadaných
pomeroch stále ešte vegetovali ľudia, ktorí
buď z nenávisti k socializmu alebo z osobných
prospechárskych dôvodov nám škodia a
parazitujú na našej práci. Preto treba, aby
sme teraz, zabezpečujúc uznesenia XV. zjazdu, vyzdvihovali
v zmysle uznesenia ÚV KSČ o kádrovej práci
na funkcie smelých, iniciatívnych, energických
pracovníkov, ktorí sa nebudú zmierovať
s neporiadkami, lajdáctvom, parazitizmom a záškodníctvom
a ktorí tieto negatívne javy budú energicky
v zmysle našich československých zákonov
riešiť.
Významnou skupinou škôd v našej ekonomike
sú mimoriadne udalosti, ktoré predstavujú
vysoké sumy i straty na ľudských životoch.
Tak v roku 1975 to bolo 1/2 miliardy Kčs
a 110 smrteľných úrazov. A následné
hmotné škody sú ešte niekoľkokrát
vyššie. Výbuch uhoľného prachu v
brnenskej kotolni a vzniknutý požiar, s priamou škodou
50 mil. Kčs a osemnástimi stratenými životmi
zavinila nedostatočná údržba a kontrola
kvality generálnej opravy. Ako sa zistilo deň pred
výbuchom, už predtým odhalené nedostatky
sa ani za rok neodstránili.
I požiare každoročne pohltia obrovské
materiálové hodnoty. Aj tu na prvom mieste zisťujeme
nedbalosť pracovníkov i niektorých vedúcich
hospodárskych funkcionárov. K tomu by som však
chcel dodať, že i požiarna ochrana zaostáva
organizačne i technicky za súčasným
vývojom. To sa konečne prejavilo i v diskusii branných
a bezpečnostných výborov k záverečnému
účtu kapitoly Federálneho ministerstva vnútra.
Príslušníci dobrovoľných požiarnych
zborov starnú a ich dopĺňanie mladými
nie je úmerné súčasným potrebám.
Profesionálne požiarne zbory na závodoch nemajú
zatiaľ naplnené počty. Podobne je to i v mestských
jednotkách. Pritom vymedzená pôsobnosť
niekedy obmedzuje ich nasadenie v iných závodoch
a miestach.
Vzniká otázka, či by sa nemalo uvažovať
o ustanovení požiarnych zborov s pevnou, centrálne
riadenou organizáciou, s veľkou územnou použiteľnosťou
a vybavených najmodernejšou technikou.
Rozprava v branných a bezpečnostných výboroch
ukázala aj na nedostatky vo vybavení modernými
technickými prostriedkami, ako detektormi plynu, plošnými
postrekovačmi, automatickými hlásičmi
a inými, ktorých potrebu výroba pokrýva
len z nepatrnej časti.
I v poľnohospodárstve kontrola ukázala na trestnú
činnosť, na prečiny i priestupky. 394 tisíc
ton obilia sa znehodnotilo rôznou nákazou a škodcami.
Objavili sa i prípady zatajenia, rozkrádania i neoprávneného
vydávania obilia brigádnikom. Ďalšou príčinou
tohto stavu je aj politická bezstarostnosť a nezdravá
dôverčivosť určitej časti našich
ľudí. Napriek všetkej výchovnej práci
existujú ľudia, ktorí podceňujú
tendencie protistraníckych a antisovietskych skupín
a jednotlivcov, ktorí v dôležitých ekonomických
objektoch, ústavoch a organizáciách, kde
sa pracuje s utajovanými skutočnosťami, sa
snažia narušovať našu ekonomiku a vzájomné
vzťahy v rámci RVHP. Často sú spojení
s nepriateľskou emigráciou, ako to konečne
ukázali i poznatky získané našim rozviedčíkom
s. Minaříkom i pracovníkmi kontrarozviedky
a našej bezpečnosti. Sú i pokusy cudzích
rozviedok zmocniť sa utajovaných skutočností
v rozhodujúcich úsekoch, predovšetkým
v palivách, strategických surovinách, energetike,
chémii, strojárstve, doprave a spojoch. Lajdáctvo
a neporiadok ako sprievodné javy toho, o čom som
hovoril v úvode, im v tom pomáhajú.
Taktiež v zahraničnom obchode potrebujeme oveľa
dôslednejšiu prácu, najmä pri nezdôvodniteľných
nákupoch licencií z kapitalistických štátov,
a to hlavne pri nákupe zastaralých zariadení,
ktoré nemajú parametre svetovej úrovne a
ktoré ťažko poškodzujú našu
ekonomiku a brzdia plánované tempo nášho
rozvoja.
Nie je zanedbateľnou skutočnosťou ani to, že
k nám prichádzajú i niektorí cudzinci
s temnou minulosťou z čias okupácie, ktorí
sa snažia korumpovať a podplácať našich
občanov. Nejde len o trestnú kriminálnu činnosť,
ale aj o ideologickú a morálnu diverziu, ktorá
sa negatívne premieta i do socialistických výrobných
vzťahov a internacionálnych zväzkov a ktorej
musia čeliť spoločne všetky štátne
i stranícke orgány.
Preto aj XV. zjazd venoval takú pozornosť prehĺbeniu
leninského štýlu v riadiacej práci,
ktorého plné rozvinutie v straníckych i štátnych
orgánoch umožní nielen organizovať intenzívnu
a vysoko efektívnu činnosť za širokej
účasti príslušníkov strany i
nestraníckych más, ale aj energickejšie a efektívnejšie
bojovať proti negatívnym javom. Naplniť tento
hlboký zmysel a obsah myšlienky V. I. Lenina, zvýraznený
XV. zjazdom, že preverovať ľudí a kontrolovať,
čo skutočne a ako kvalitne urobili, v tom a predovšetkým
v tom je teraz jadro celej práce a všetkej politiky.
Vážené súdružky, súdruhovia!
Týchto niekoľko údajov som uviedol hlavne preto,
aby sme si uvedomili závažnosť dôsledného
postupu pri odstraňovaní príčin strát
a škôd, ktoré vznikajú každoročne
nášmu národnému hospodárstvu.
To môže napomôcť cieľavedomá
riadiaca práca, ktorej súčasťou je kritická
analýza, vysoká náročnosť a kontrola,
tak ako to bolo zdôraznené i na XV. zjazde KSČ.
V branných a bezpečnostných výboroch
pri prerokúvaní záverečného
účtu Federálneho ministerstva národnej
obrany naši poslanci mohli konštatovať, že
zriadenie kontrolných orgánov - ako pred niekoľkými
rokmi odporučili naše výbory - prinieslo podstatné
zníženie strát, že teda náklady
na kontrolu sa mnohonásobne vyplácajú.
Uznesenie vlády ČSSR z júla minulého
roka konkrétne vymenúvava kontrolné úlohy,
zamerané na naše hospodárstvo, ukladá
vytvárať vecné a časové predpoklady
pre širokú účasť pracujúcich
na kontrole a rozboroch hospodárskej činnosti. Je
teda na všetkých, aby kontrola odhaľovala nedostatky,
zo získaných poznatkov robila závery a prijímala
účinné opatrenia, aby veľké úlohy,
vyplývajúce zo záverov XV. zjazdu KSČ
mohli byť čo najúspešnejšie splnené.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Muržicovi.
Súdružky a súdruhovia, hlási sa ešte
niekto do rozpravy? (Nikdo.) Vyhlasujem teda rozpravu za skončenú.
Žiada záverečné slovo minister Leopold
Lér? (Ne.) Nežiada. Pýtam sa spoločných
spravodajcov, či nežiadajú o záverečné
slovo. (Ne.) Ďakujem.
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o predloženom
návrhu.
Pri schvaľovaní štátneho záverečného
účtu čs. federácie platí podľa
čl. 42 ods. 2 písm. e) zákaz majorizácie,
čo znamená, že v Snemovni národov hlasujú
oddelene poslanci zvolení v Českej socialistickej
republike a poslanci zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Zisťujem, že v zasadacej sieni je teraz prítomných
157 poslancov Snemovne ľudu, 60 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike a 62
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Snemovne sú schopné sa
uznášať v súlade s čl. 40 ústavného
zákona o československej federácii.
Najprv prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov,
ktorí boli zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
uznesenia na odporučenie spoločného spravodajcu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Za uznesenie hlasovali všetci prítomní poslanci
Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej
republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
uznesenia na odporučenie spoločného spravodajcu,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.)
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom uznesenia súhlasili aj všetci prítomní
poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
socialistickej republike.
Pretože v oboch hlasovaniach s uznesením vyslovila
súhlas väčšina všetkých poslancov
zvolených v jednotlivých republikách, je
uznesenie Snemovňou národov schválené.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
uznesenia podľa odporučenia spoločného
spravodajcu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)