Konštatujem, že všetci prítomní poslanci
Snemovne ľudu hlasovali za návrh, a teda i Snemovňa
ľudu uznesenie schválila.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie oboch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje
štátny záverečný účet
československej federácie za rok 1975, a podľa
§ 26 ods. 4 zákona č. 143/1970 Zb. rozhodlo
súčasne o použití prebytku štátneho
záverečného účtu československej
federácie.
Vážené súdružky a súdruhovia,
prerušujem teraz rokovanie na 25 minút. Pokračovať
budeme o 11.30 hod.
(Jednání přerušeno v 11.05 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 11.30 hodin.)
Předsedající I. místopředseda
ing. J. Marko: Súdružky a súdruhovia, pokračujeme
v rokovaní podľa schváleného programu.
Prerokujeme
Návrh zákona za vládu odôvodní
minister poľnohospodárstva a výživy Bohuslav
Večeřa. Dávam mu slovo.
Ministr zemědělství a výživy
ČSSR RSDr. B. Večeřa: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, po přijetí zákona o zemědělském
družstevnictví a zákona o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění zemědělské
výroby projednávaných na podzimním
zasedání Federálního shromáždění,
je dnešnímu plenárnímu zasedání
předložen vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu.
Vytváří se tak soubor významných
zemědělských zákonů, kterými
v první oblasti je reagováno na dynamický
rozvoj výrobních sil a socialistických výrobních
vztahů v zemědělství a současně
jsou vytvářeny v právní oblasti podmínky
pro další úspěšný vzestup
naší socialistické zemědělské
velkovýroby.
Půda je základním výrobním
prostředkem pro zemědělskou výrobu,
ale současně naším velkým celospolečenským
bohatstvím.
Proto při socialistické přestavbě
našeho zemědělství jsme vždy usilovali
nejen o to, aby toto celospolečenské bohatství
přešlo do rukou pracujících v zemědělství,
aby se posilovaly a upevňovaly užívací
vztahy socialistických zemědělských
organizací k půdě, ale současně
aby zemědělská půda byla maximálně
využívána pro výrobu potravin.
V podmínkách naší země je tento
požadavek zvláště významný,
neboť patříme k státům s nejmenším
podílem půdy na občany, a to v průměru
0,47 ha zemědělské, z toho 0,33 ha orné.
Úbytky zemědělské půdy jsou
nenahraditelné, neboť zemědělskou půdu
nelze rozšiřovat nad hranice dané přírodními
podmínkami. Proto musíme považovat za velmi
varovný uplynulý vývoj, kdy za téměř
40 let - od roku 1937 - poklesla výměra zemědělské
půdy v naší zemi o 9,68 %, to je o 751 027
ha půdy, z toho 696 004 ha orné půdy, tj.
o 12,42 %.
Snaha nahradit zemědělský půdní
fond, omezit vyčleňování půdy
ze zemědělského půdního fondu,
který již v té době patřil k
prvým legislativně právním opatřením
na světě, směřujícím
k ochraně zemědělského půdního
fondu.
Uplatňování ustanovení tohoto zákona
přineslo určité zlepšení, nikoliv
však zásadní obrat.
Trvající nepříznivý vývoj
v úbytcích půdního fondu, představující
v letech 1960 - 1965 ještě ročně přes
33 tis. ha zemědělské a téměř
12 tis. ha orné půdy, byl proto podnětem
k vydání nového zákona č. 56/1966
Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu, který nabyl účinnosti k 1. září
1966.
Časový odstup téměř 10 let
k praktickému uplatňování tohoto zákona
umožnil komplexně zhodnotit jeho účinnost.
Nesporně pozitivním výsledkem je skutečnost,
že v průběhu čtvrté a páté
pětiletky se podařilo snížit na polovinu
roční úbytky zemědělské
půdy proti stavu, který byl zaznamenán před
rokem 1966, kdy představoval 15 662 ha ročně.
Naproti tomu však nepoklesly úbytky orné půdy,
které zůstaly relativně na vysoké
úrovni.
I když na snižování výměry
orné půdy se zčásti podílí
její převod do luk a pastvin v extremních
horských oblastech, zvláště v SSR, a
to často i v zájmu ochrany půdy proti erozi,
jsou trvale vysoké zábory půdy pro účely
veškeré výstavby, které činí
ročně 5700 - 9400 ha zemědělské
půdy, z toho je téměř 60 % půdy
orné.
Ukazuje se, že dosavadní zákonná úprava
důsledně nechrání ve všech směrech
zemědělskou půdu a zvláště
s ohledem na její kvalitu.
Při dosažené úrovni zemědělské
výroby v naší zemi a při požadavcích,
které jsou na další rozvoj zemědělské
výroby kladeny XV. sjezdem naší strany, který
vytyčil strategický úkol dále zvýšit
naši soběstačnost ve výrobě potravin
a postupně během několika let dosáhnout
soběstačnosti ve výrobě zrnin - je
hlavním zdrojem přírůstků výroby
zvyšování intenzity produkce na každém
hektaru zemědělské a orné půdy.
Během budování socialistického zemědělství
se již podařilo intenzitu výroby značně
zvýšit. Proti roku 1948 bylo v uplynulých pěti
letech vyrobeno na každém hektaru zemědělské
půdy o 97 % více produkce. V příštím
období však musíme dosáhnout ještě
výraznější výsledky, zvláště
v rostlinné výrobě.
Při současné úrovni a předpokládaném
vývoji půdního fondu to předpokládá
na každém hektaru zemědělské
půdy zvýšit produkci o dalších
18 % v porovnání s uplynulou pětiletkou.
Splnění těchto záměrů
je přímo spojeno s kvalitativní strukturou
půdního fondu, se soustavným zvyšováním
úrodnosti zemědělské a orné
půdy.
Je proto ve společenském zájmu, aby byly
přednostně chráněny lokality nejlepší
zemědělské půdy, neboť společenské
vklady na zvyšování úrodnosti půdy
a zejména na zúrodnění méně
hodnotných půd jsou vysoké a při současné
tendenci, kterou jsem dokumentoval i na číselných
údajích o úbytcích zejména
kvalitní půdy, by dále vzrůstaly a
nakonec i limitovaly samotnou úroveň výroby.
Jen v minulé pětiletce činily náklady
na zúrodnění půdy 14,5 mld Kčs.
Bylo odvodněno 306 tis. ha zemědělské
půdy, na 99 tis. ha vybudováno závlahové
zařízení, rekultivováno 256 tis. ha
luk a pastvin, 40 tis. ha půdy pro zemědělskou
výrobu předtím nepoužívaných
a 179 tis. ha písčitých a těžkých
půd.
Počítáme s tím, že tento program
získávání a zúrodňování
půdy bude dále rozvíjen i v této pětiletce.
Je proto zcela přirozené, že společnost
má zájem, aby tyto značné vklady byly
plně zhodnoceny nejen zemědělskými
podniky, ale současně, aby nebyly znehodnocovány
a jejich efekt snižován záborem nejlepších
a nejkvalitnějších pozemků, což
vede k tomu, že zemědělská výroba
je vytlačována do lokalit, ve kterých zvyšování
úrodnosti půdy je spojeno s vysokými společenskými
náklady.
Proto při zkoumání působnosti zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu, k němuž dalo podnět a direktivu dubnové
plénum ÚV KSČ z roku 1972, bylo přihlíženo
k celému komplexu těchto otázek se snahou
zahrnout do jeho novely kvalitativně nová ustanovení,
která by zvýšila jeho účinnost
za situace, kdy dále všestranně vzrostl společenský
význam půdy a potřeba jejího vysoce
intenzívního využívání.
Vážení soudruzi poslanci, dovolte, abych v
další části svého vystoupení
stručně objasnil a zdůvodnil hlavní
směry předložené novely.
V duchu direktivy stranických orgánů a vlády
je všeobecnou tendencí všech novelizovaných
ustanovení zpřísnění ochrany
půdního fondu, a to vhodnou kombinací ekonomických
a administrativních opatření.
Zvlášť výrazně je tato tendence
uplatněna v ustanoveních, která se týkají
ochrany nejlepších půd.
Ukázalo se nezbytným, aby přímo v
zákoně byl vysloven zákaz používat
pro nezemědělské účely ornou
půdu I. nebo II. bonitní třídy, chmelnice,
vinice, intenzívně obhospodařované
sady a zelinářské plochy, jakož i ornou
půdu, na které byla provedena investiční
opatření ke zvýšení intenzity
výroby. V obcích, v nichž není orná
půda I. nebo II. bonitní třídy, bude
této ochrany požívat orná půda,
zařazená do dvou nejlepších bonitních
tříd.
Napříště tak budou chráněny
nejlepší půdy, kterých máme pouze
pětinu z veškeré výměry zemědělského
půdního fondu.
Návrh zákona zvyšuje rovněž nároky
na všechny zemědělské organizace, kterým
je ukládána povinnost intenzívně a
racionálně využívat zemědělskou
půdu pro zemědělskou výrobu.
Řádné neobdělávání
zemědělské půdy nebo její nevyužívání
bude mít za následek postihy a sankce.
Nová úprava věnuje pozornost i vedení
řádné evidence půdy. Ve vládním
návrhu zákona je socialistickým zemědělským
organizacím uložena povinnost vést soustavně,
za účinné pomoci orgánů geodézie
a kartografie, podnikovou evidenci půdy. Zavedení
pořádku do podnikové evidence půdy
přispěje kromě jiného k odstraňování
tzv. nepovolených změn kultur a nežádoucích
převodů zemědělské půdy
do půdy lesní a do kategorie pozemků pro
zemědělskou výrobu nevhodných.
V novelizovaném zákoně bude vyslovena povinnost,
aby o takových převodech půdy, pokud budou
nutné, rozhodovaly orgány ochrany zemědělského
půdního fondu, tak jako ve všech případech
odnětí půdy pro jiné účely.
K zavedení pořádku a k zamezení úniku
zemědělské půdy přispěje
i to, že jsou přesně vymezena kritéria
kvality půdy a převody budou omezeny pouze na případy,
kdy jde o pozemky extrémně svažité,
ohrožené erozí, kamenité, štěrkovité,
nepřístupné mechanizaci apod.
Dosavadní zákon nemá žádné
ustanovení o ochraně zemědělského
půdního fondu před jeho odnímáním
pro výstavbu rekreačních chat a rekreačních
objektů. V novele bude proto výslovně stanoveno,
že zemědělská půda nesmí
být odnímána zemědělské
výrobě pro výstavbu rekreačních
chat a rekreačních objektů.
Vládní návrh se důsledně vypořádává
s otázkou rekultivace dočasně odňaté
zemědělské půdy a v tomto směru
zpřesňuje podmínky pro předkládání
plánu rekultivace. Plány rekultivace budou podléhat
schválení orgánů udělujících
předchozí souhlas k odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě.
Tak, jako budou postihovány zemědělské
organizace za nevyužívání zemědělské
půdy, tak současně ustanovení zákona
povede k zvýšení tlaku na těžební
investorské organizace, aby včas provedly rekultivační
práce. Jestliže tyto organizace provedou rekultivaci
opožděně a nevrátí dočasně
odňatou půdu ve stanovených lhůtách,
budou jim podle připravovaného vládního
nařízení odvody zvyšovány za
každý další rok vždy na dvojnásobek
původně stanoveného odvodu.
K zabezpečení jednotného postupu při
výpočtu výše odvodů za odnětí
půdy určuje návrh objektivní kritéria
pro sazby odvodů, a to podle přírodních
stanovišť a bonitních tříd, v nichž
jsou pozemky zatříděny. Základní
sazba bude u pozemků první bonitní třídy
v nejlepším přírodním stanovišti
činit 1350 tis. Kčs za 1 ha a u pozemků osmé
bonitní třídy v nejhorším přírodním
stanovišti 10 tis. Kčs za 1 ha.
V některých zákonem určených
případech bude základní sazba zvýšena
až o 100%. Naproti tomu u luk a pastvin budou základní
sazby sníženy, a to u luk od 30 do 65% a u pastvin
od 65 do 80%. Předpokládá se, že tato
struktura odvodů za odnětí půdy bude
působit na investory tak, aby investiční
výstavbu prováděli na horších
půdách.
Významným opatřením je i posílení
centrálních zdrojů, pro financování
nákladů sloužících k zúrodnění
půdy tím, že napříště
i jednotná zemědělská družstva
budou platit odvody do Státního fondu pro zúrodnění
půdy a nikoli do svého fondu, jako je tomu dosud.
Tato změna, doprovázená celkovou objektivizací
základních sazeb odvodů, podstatně
zpřísňuje podmínky i pro účelovou
zemědělskou výstavbu družstevních
organizací. Je v tom vyjádřena snaha, abychom
i v zemědělství stavěli na půdách
horších - od V. bonitní třídy
výše.
Dosavadní zákon o ochraně zemědělského
půdního fondu nemá žádné
ustanovení o náhradě ekonomické újmy,
která vzniká socialistickým zemědělským
organizacím při podstatném zásahu
do jejich půdního fondu. V podstatě mají
organizace nárok pouze na náhradu za likvidované
základní prostředky a za škody na porostech.
V praxi dochází k značným komplikacím,
které spočívají v tom, že zemědělské
organizace, u nichž dojde k značnému záboru
půdy, nejsou schopny z vlastních zdrojů intenzifikovat
výrobu na zbývajících plochách
tak, aby mohly plnit stanovené výrobní úkoly.
Je proto namístě, aby zemědělským
organizacím byla poskytována úhrada nákladů
na účelná intenzifikační opatření
v případech, kdy odnětí zemědělské
půdy, popřípadě omezení hospodaření
na ní povede průkazně k výraznému
narušení výroby.
Použití prostředků bude přísně
účelové, kontrolované příslušnou
okresní zemědělskou správou, aby směřovala
především k intenzifikaci rostlinné
výroby.
Podle dosavadní právní úpravy nemohly
orgány ochrany zemědělského půdního
fondu ukládat pokuty. Přitom v praxi dochází
velmi často k obcházení některých
zákonných ustanovení a mnohdy i k jejich
vědomému porušování.
Je proto nezbytné, aby zákon byl v tomto směru
doplněn. Navrhuje se, aby organizacím byly ukládány
pokuty až do výše 500 tis. Kčs, a to zejména
za neoprávněné odnímání
půdy pro nezemědělské účely,
za nedovolené provádění změn
kultur, za neplnění opatření, která
byla uložena při odnětí půdy,
za nedostatečné obdělávání
nebo využívání zemědělské
půdy apod.
To jsou, soudružky a soudruzi, v hrubých rysech nejdůležitější
principy novely, o nichž jsem chtěl v krátkosti
informovat.
l z tohoto výčtu konkrétních opatření
je zřejmé, že odpovídají směrům
a potřebám, které jsem v úvodu zdůvodnil,
a že jsou realizací direktiv, které pro zpřísnění
ochrany půdního fondu a lepšího hospodaření
s půdou vytyčil ÚV KSČ.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, předložený vládní
návrh byl po obvyklém meziresortním projednání
projednán dne 22. dubna 1976 ve federální
vládě a po jeho předložení Federálnímu
shromáždění byl projednán v příslušných
výborech Federálního shromáždění.
Navržená doporučení výborů
se týkají menších úprav §
7a odst. 2, § 23 a legislativně technických
zpřesnění § 27 odst. 2 písm.
a) a § 28 odst. 1. Jde o změny a úpravy, s
nimiž souhlasím.
K provedení zákona jsou připravena vládní
nařízení o základních sazbách
odvodů za odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě
a vládní nařízení o odstraňování
ekonomické újmy socialistických zemědělských
organizací. Oba tyto návrhy byly již předloženy
vládě ČSSR a jsou v současné
době projednávány v jednotlivých odborných
komisích Legislativní rady vlády ČSSR.
Předpokládá se, že nabudou účinnosti
ke stejnému datu jako novela zákona.