Současně s návrhem paragrafovaného
znění byly připraveny návrhy zákonů
České národní rady a Slovenské
národní rady o působnosti orgánů
ochrany zemědělského půdního
fondu, které jsou souběžně projednávány
v zákonodárných orgánech republiky.
Tyto zákony v souladu s čl. 91 ústavy upravující
působnost jednotlivých stupňů národních
výborů a ministerstev zemědělství
a výživy republik při ochraně zemědělského
půdního fondu. Také tyto zákonné
předlohy nabudou účinnosti ke stejnému
datu jako novela zákona.
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vláda Československé socialistické
republiky i vlády republik se mohly při konečných
pracích na vládním návrhu zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, opírat o výsledky pozorného
a kvalifikovaného projednání návrhu
jeho zásad ve čtyřech výborech Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění, a to ve výborech
pro plán a rozpočet, ve výborech pro průmysl,
dopravu a obchod, pro zemědělství a výživu
a ve výborech ústavně právních
a v příslušných výborech národních
rad. Shodná stanoviska výborů, potvrzující
zásadní souhlas s projednávaným návrhem,
spolu s některými připomínkami a náměty
vytvořila pevnou základnu pro dopracování
jednotlivých ustanovení zákona.
Cenným přínosem bylo též projednání
návrhu zásad zákona v komisích ústředního
výboru a krajských výborů Komunistické
strany Československa a Komunistické strany Slovenska
pro zemědělství a výživu, jakož
i v radách krajských národních výborů
a Národního výboru hl. m. Prahy a Bratislavy.
Výsledky všech těchto projednávání
nám dávají jistotu, že navrhované
řešení je správné.
Dovolte mi proto, abych závěrem vyslovil přesvědčení,
že předložený vládní návrh
v souladu s direktivami stranických orgánů
zabezpečí žádoucí zpřísnění
ochrany zemědělského půdního
fondu, vytvoří nezbytné právní
předpoklady pro racionální hospodaření
se zemědělským půdním fondem
a spolu se zákony národních rad a prováděcími
předpisy povede k důslednému šetření
se zemědělskou půdou a k jejímu intenzívnějšímu
využívání. Tím se stane účinným
nástrojem ke splnění úkolů
šesté pětiletky v odvětví zemědělství
a výživy.
Proto jménem vlády Československé
socialistické republiky navrhuji, aby jej obě sněmovny
Federálního shromáždění
schválily.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem ministrovi Večeřovi.
Návrh dostali na prerokovaní výbory Ústavnoprávne,
pre plán a rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod
a Výbory pre poľnohospodárstvo a výživu.
Tieto výbory poverili prednesením spravodajských
správ za Snemovňu národov poslanca René
Zahradníka a za výbory snemovne ľudu poslanca
Jaroslava Kalkusa.
Zpravodaj poslanec SN R. Zahradník: Vážený
soudruhu předsedo Federálního shromáždění,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, Federální
shromáždění ČSSR schválením
předloženého vládního návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, uzavírá sérii
zemědělských zákonů tohoto
volebního období, které ve svém celku
vytvořily značný prostor pro další
rozvoj československé socialistické zemědělské
velkovýroby.
Úvodem bych chtěl poznamenat, že ochrana zemědělského
půdního fondu je problémem světovým.
Vždyť půdy postupně ubývá
a přitom roste počet obyvatel tak, že z dnešních
necelých 4 mld odhadují demografové, že
kolem roku 2050 bude na zemi žít asi 10 mld lidí.
Zajištění výživy se tak stává
jedním z nejvýznamnějších a rozhodujících
úkolů lidstva. Bezpochyby v budoucích 10
až 15 letech bude vzrůstat napětí v
zabezpečování výživy obyvatelstva.
Tato skutečnost také určuje i náš
vztah k půdě.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, vážení hosté, vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu,
byl projednán ve čtyřech výborech
Sněmovny národů, a to ve výboru pro
plán a rozpočet, ve výboru pro průmysl,
dopravu a obchod, ve výboru pro zemědělství
a výživu a ve výboru ústavně
právním.
Tyto výbory shrnuly výsledky svého jednání
do souhlasného stanoviska, které bylo Sněmovně
národů předloženo jako společná
zpráva. Zpráva potvrzuje, že uvedené
výbory souhlasí se zněním vládního
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu,
a doporučují, aby tento návrh byl schválen
s některými dílčími změnami.
Nyní dovolte, abych uvedl a zdůvodnil navržené
dílčí úpravy, které vyplynuly
z jednání výborů. Poznamenávám,
že jde v podstatě o úpravy navrhované
z důvodů zpřesnění a vhodnějšího
legislativního vyjádření, které
se týkají především § 7a
odst. 2 a § 23.
V prvém případě jde o zpřesnění
formulace zmocnění pro vlády republik, při
rozhodování orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu o výjimečném
odnímání nejkvalitnějších
a intenzívně obhospodařovaných zemědělských
půd. Navrhuje se, aby ustanovení § 7a závěru
druhého odstavce bylo zpřesněno formulací,
podle níž "vláda republiky si může
vyhradit, ve kterých případech bude rozhodnutí
orgánu ochrany zemědělského půdního
fondu podmíněno jejím souhlasem". Tento
nový text formulace poslední věty odstavce
2 umožní vládám republik přesněji
vymezit okruh případů, v nichž bude
třeba, aby příslušný orgán
ochrany zemědělského půdního
fondu si ještě před vydáním svého
rozhodnutí o odnětí předem vyžádal
souhlas vlády republiky.
Připomínka k § 23 odst. 2 směřuje
k tomu, aby již přímo z textu zákona
bylo jasnější, jakým způsobem
budou zajišťována opatření, jimiž
bude odstraněna ekonomická újma. V zákoně
bude podle této připomínky již přímo
vyjádřeno, že organizace, v jejímž
zájmu byla zemědělská půda
odňata nebo ztíženo hospodaření
na ní, splní svou povinnost vůči zemědělské
organizaci buď tím, že poskytne finanční
prostředky k provedení opatření zajišťujících
odstranění ekonomické újmy nebo toto
opatření provede sama. Touto úpravou se dává
direktiva pro podrobnější úpravu této
problematiky v nařízení vlády ČSSR.
Z jednání výborů vyplynul dále
návrh na doplnění § 23 novým
odstavcem, který byl zařazen za dosavadní
odstavce 2, v němž by se působnost orgánů
ochrany zemědělského půdního
fondu, týkající se problematiky ekonomické
újmy, kterou je třeba odstranit v důsledku
odnětí půdy zemědělské
výrobě, vztáhla i na zřizování
ochranných pásem, uvedených v odstavci 1
tohoto paragrafu pod písm. b), při němž
k odnětí zemědělské půdy
nedochází. Tímto doplněním
bude jednoznačně zajištěna působnost
orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu a orgánů státního
hospodářského řízení
zemědělství pro případy, kdy
socialistické zemědělské organizaci
vznikne ekonomická újma zřízením
ochranných pásem k ochraně zdravotní
nezávadnosti nádrží povrchových
vodních zdrojů pitné vody pro hromadné
zásobování obyvatelstva nebo k ochraně
přírodních léčivých
zdrojů.
Z důvodů formulačního upřesnění
se posléze doporučují dvě drobné
stylistické úpravy v § 27 odst. 2 písm.
a) a v § 29 odst. 1 tak, jak bylo uvedeno v předloženém
stanovisku výborů Sněmovny národů.
Soudružky a soudruzi poslanci, při projednávání
vládního návrhu zásad předmětného
zákona příslušné výbory
vznesly některé připomínky, týkající
se zejména vedení řádné evidence
zemědělské půdy, povolování
výjimek ze zákazu odnímání
nejkvalitnějších půd ve zvlášť
závažných případech a problematiky
působnosti orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu při odstraňování
ekonomické újmy. Konstatujeme, že všechny
tyto připomínky jsou ve vládním návrhu
zapracovány.
Další skupina připomínek se týkala
podnětů směřujících
ke zlepšení činnosti orgánů ochrany
zemědělského půdního fondu
při rozšiřování zemědělského
půdního fondu, zejména v těch případech,
kdy je možno dříve odňatou zemědělskou
půdu vrátit jejímu původnímu
účelu, to znamená zemědělské
velkovýrobě, a orientovat tak novou výstavbu
do asanovaných ploch dřívější
staré zástavby.
V některých diskusních příspěvcích
byl uplatňován požadavek na řešení
problematiky intravilánu, zejména v souvislosti
s požadavky na odnětí půdy při
zpracování výhledových územních
plánů a i z hlediska potřeby vymezení
intravilánu. Tento požadavek je zčásti
řešen v již před časem přijatém
zákoně o územním plánování
a stavebním řádu, podle něhož
orgány územního plánování
musí důsledněji prověřovat
a navrhovat možnosti přestavby obcí s cílem,
aby nová výstavba v maximální míře
chránila zemědělský půdní
fond, a dále se počítá též
s tím, že v prováděcích předpisech
k zákonu o ochraně zemědělského
půdního fondu bude otázka intravilánu
rovněž řešena.
Při projednávání zásad bylo
dále doporučeno, aby v novelizaci zákona
o ochraně zemědělského půdního
fondu a též v připravovaném lesním
zákoně bylo umožněno provádění
arondace mezi zemědělskou a lesní půdou.
Z hlediska novelizace zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu se tato možnost nevylučuje,
ovšem zpřísňují se podmínky
pro určení zemědělské půdy,
kterou by bylo možno zalesnit. Napříště
bude totiž možno pro účely zalesnění
použít pouze nekvalitní zemědělskou
půdu s takovými znaky, které jsou uvedeny
v § 7a odst. 3.
Z tohoto stručného výčtu připomínek
soudruhů poslanců ve výborech při
projednávání návrhu zásad novelizace
tohoto zákona a z toho, jak na ně bylo pamatováno
při zpracování paragrafovaného znění,
lze učinit závěr, že všechny zásadní
připomínky byly v předloženém
textu vládního návrhu plně zohledněny.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi na závěr vyslovit přesvědčení,
že navrhovaná právní úprava v
souladu se závěry XV. sjezdu KSČ vytvoří
nezbytné právní předpoklady pro racionální
hospodaření se zemědělským
půdním fondem, zpřísní na všech
stupních orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu režim dodržování
ustanovení zákona, zaváže všechny
investorské a těžební organizace i ostatní
orgány a organizace k důslednému šetření
se zemědělskou půdou a tím vytvoří
též důležité předpoklady
pro další dynamický rozvoj socialistické
zemědělské velkovýroby v podmínkách
její prohlubující se koncentrace a specializace.
Proto doporučuji Sněmovně národů
schválit vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu s úpravami, o kterých
jsem hovořil. Děkuji za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Zahradníkovi.
Spoločnú zpravodajskú správu výborov
Snemovne ľudu prednesie teraz poslanec Kalkus.
Zpravodaj poslanec SL J. Kalkus: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, pověřené
výbory Sněmovny lidu, a to výbor pro plán
a rozpočet, výbor ústavně právní,
výbor pro průmysl, dopravu a obchod a výbor
pro zemědělství a výživu rovněž
projednaly vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
53/1966 Sb., o ochraně zemědělského
půdního fondu, a dospěly k shodnému
závěru jako výbory ve Sněmovně
národů.
Vládní návrh zákona byl taktéž
projednán v příslušných výborech
České a Slovenské národní rady,
které k návrhu neměly připomínek
a vyslovily s ním souhlas.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
problémy ochrany zemědělského půdního
fondu a jeho využívání byly vždy
v popředí zájmu naší strany.
Jinou kvalitu však měly v podmínkách
buržoazní republiky, kdy zejména zemědělská
půda šlechtických, církevních
a zbytkových statků, jakož i půda vesnických
boháčů byla nástrojem vykořisťování
zemědělských dělníků,
drobných zemědělských pachtýřů
a chalupníků. V této době politické
působení Komunistické strany Československa
se soustředilo na boj drobných a středních
rolníků za spravedlivou pozemkovou reformu, proti
velkostatkářské šlechtě a agrárnímu
a průmyslovému velkokapitálu. Po roce 1945,
po osvobození Československa slavnou Sovětskou
armádou, Komunistická strana Československa
důsledně pokračovala ve své zemědělské
politice vytvářením podmínek pro přechod
k socialistickým formám zemědělské
velkovýroby. Únorové vítězství
pracujícího lidu v roce 1948 a po něm IX.
sjezd Komunistické strany Československa otevřel
cestu pro racionální využívání
zemědělského půdního fondu
i cestu k tomu, aby půda konečně patřila
těm, kdož na ní pracují.
Veliká péče Komunistické strany Československa,
naší vlády a celé naší společnosti
se odrazila i v investičních vkladech věnovaných
ke zlepšení zemědělského půdního
fondu. Zatímco za buržoazní republiky, za panství
a vlády Beranů, Preissů a Feirabendů
bylo zmeliorováno asi 296 tis. ha zemědělské
půdy nákladem zhruba 1 mld Kčs, tak za nynějšího
našeho socialistického zřízení,
kdy si náš pracující lid měst
a venkova sám vládne, bylo jenom od roku 1955 až
do roku 1975, to je taktéž za 20 let, zmeliorováno
1113 tis. ha zemědělské půdy úhrnným
nákladem 16 726 mld Kčs.
Stranické i vládní orgány v uplynulých
30 letech se soustavně zabývaly otázkami
zkvalitňování zemědělského
půdního fondu a přitom také i otázkami
jeho řádného využívání.
Přesto však někdy i v zájmu plnění
ostatních celospolečenských úkolů
dochází k neustálému úbytku
výměry zemědělského půdního
fondu.
Již při projednávání vládního
návrhu zásad novelizace zákona o ochraně
zemědělského půdního fondu
jsme měli možnost seznámit se podrobněji
s dokumenty, které analyzovaly varující statistické
přehledy o značných úbytcích
zemědělského půdního fondu,
jako základního výrobního prostředku
zemědělské výroby za dobu od roku
1937 a v nichž byly též konkrétně
vyčísleny úbytky zemědělské
půdy od roku 1966, to je od doby účinnosti
zákona č. 53/1966 Sb.
Analýza úbytků zemědělské
půdy jasně ukazuje, že k největším
úbytkům zemědělské půdy
docházelo v letech 1949 až 1959, v nichž docházelo
k mohutnému rozvoji socialistické výstavby
našeho národního hospodářství.
V těchto letech, kdy bylo nutno kvalitativně změnit
materiálně technickou základnu naší
socialistické velkovýroby, nejen na základních
úsecích naší průmyslové
výroby, ale i zajistit náležitý rozvoj
bytové výstavby i socialistické přestavby
zemědělství, docházelo k tomu, že
výstavba byla realizována bez náležitého
koncepčního výhledu a mnohdy i živelně,
přičemž se někdy i subjektivně
rozhodovalo o záborech kvalitní zemědělské
a orné půdy. To mělo za následek,
že od roku 1945, to je za 30 let existence našeho státu,
ubylo takové množství zemědělské
půdy, které představuje zhruba výměru
např. Jihomoravského nebo Západoslovenského
kraje a úbytek orné půdy téměř
výměru dvou krajů v republice.
Kdyby tato orná půda mohla být ještě
zemědělsky dnes využívána, představovalo
by to při 30 q výnosů po hektaru zhruba 1386
tis. tun zrnin, takže by odpadly jakékoliv jejich
dovozy. Proto také XIV. sjezd naší strany stanovil,
považovat zvýšenou ochranu zemědělského
půdního fondu za celospolečenský úkol
a k tomu cíli vytvořit účinné
nástroje politické, ekonomické a v právní
oblasti.
Sami vidíme při práci v našich volebních
obvodech, že mnohde se stále ještě se
zemědělskou a zvláště pak i s
ornou půdou nedobře zachází a hospodaří.
Stále ještě dochází k tomu, že
často nejlepší půda je zabírána
pro investiční výstavbu. Investorské
organizace někdy i v důsledku nedostatečného
plánování provádějí
zábory půdy v době plné vegetace,
čímž přichází nazmar práce
našich družstevních rolníků a pracovníků
státních statků.
Také samotné zemědělské organizace
často ještě dobře nevyužívají
zemědělskou i ornou půdu, je mnoho zemědělských
závodů které namísto aby si opravily
cesty, zřizují nové na polích. Nedoorávají
hony až do konce, takže vzniká mnoho mrtvých
a zaplevelených míst.
Proto je třeba i v zemědělských organizacích
zlepšit péči a ochranu půdního
fondu i hospodaření s ním. My, poslanci a
s námi všichni funkcionáři národních
výborů, vedoucí pracovníci podniků
a závodů, bychom měli udělat vše,
aby ve vědomí lidí byla zakotvena veliká
vážnost k půdě, protože máme
půdy příliš málo, vážnost
a úcta proto, že jde skutečně o zemi
živitelku, jak ji u nás v jižních Čechách
právem nazýváme. Proto je také správné,
že zákon ukládá i zemědělským
organizacím pečovat o půdu, evidovat každý
ar a stále ji zúrodňovat, aby mohl být
úspěšně plněn úkol uložený
XV. sjezdem Komunistické strany Československa -
zabezpečit v naší zemi v nejbližších
letech plnou soběstačnost v zrninách.