Otázkami péče o půdní fond,
jeho využívání a jeho ochrany jsme se
ve Federálním shromáždění
zabývali již několikrát. Výbor
Sněmovny lidu pro zemědělství a výživu
již v roce 1970 v souvislosti s projednáváním
zprávy Ústřední komise lidové
kontroly o vývoji zemědělského půdního
fondu v ČSSR zaujal kritické stanovisko k tehdejšímu
vývoji úbytku zemědělské půdy
a taktéž i stanovisko k tehdejším představám
o nové právní úpravě otázek
ochrany zemědělského půdního
fondu, předloženým bývalým Federálním
výborem pro zemědělství a výživu.
V této fázi vývoje výbor pro zemědělství
a výživu Sněmovny lidu uplatnil řadu
připomínek směřujících
k zásadním otázkám připravované
nové právní úpravy. Naše připomínky
se týkaly především problematiky stanovení
bonitních tříd zemědělské
půdy, podle nichž bylo možno zpracovat takové
sazby odvodů za odnětí zemědělské
půdy, které by objektivizovaly odvody za odňatou
zemědělskou půdu podle jednotlivých
přírodních stanovišť a bonitních
tříd a tím pomohly vytvořit ekonomicky
účinné nástroje k orientaci investorů
na půdy horší kvality.
Další tehdejší připomínka
se zabývala problémem převodu zemědělské
půdy do půdy lesní, a neodůvodněnými
převody orné půdy do luk a pastvin.
Chtěl bych konstatovat, že časový předstih,
s nímž byla problematika nové právní
úpravy projednána v našem výboru již
v roce 1970, přispěla k upřesnění
koncepce novelizace zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu, v níž se účelně
spojují ekonomické a administrativní stimuly
a vytvářejí zábrany proti živelnému
odnímání zemědělské
půdy zemědělské výrobě
a dále též ke konkrétnější
formulaci jejich jednotlivých ustanovení. V této
souvislosti bych chtěl ocenit zodpovědný
přístup federálního ministerstva zemědělství
a výživy k přípravě novely zákona
ve všech fázích jejího legislativního
zpracování, v nichž byl vzat zřetel
na všechny připomínky uplatněné
poslanci. Pozitivně hodnotíme také tu skutečnost,
že návrh novelizace byl projednán s širokým
aktivem pracovníků v krajích a okresech již
se záměrem, činit konkrétní
opatření k ochraně půdy ještě
před vydáním zákona.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi, abych také kladně
ocenil tu skutečnost, že se podařilo věcně
i časově zkoordinovat projednání novelizace
zákona o ochraně zemědělského
půdního fondu s projednáváním
návrhů zákonů národních
rad o působnosti orgánů ochrany zemědělského
půdního fondu, návrhů vládních
nařízení o odstraňování
ekonomické újmy socialistických zemědělských
organizací a o základních sazbách
odvodů za odnětí zemědělské
půdy zemědělské výrobě,
jak o nich ve svém úvodním vystoupení
hovořil soudruh ministr.
Závěrem se ztotožňuji se zpravodajskou
zprávou Sněmovny národů s přesvědčením,
že tento zákon bude cenným přínosem
k dalšímu rozvoji výrobních sil v našem
socialistickém zemědělství, v souladu
se závěry XV. sjezdu KSČ a říjnového
pléna strany z roku 1975.
Z těchto všech důvodů doporučuji
Sněmovně lidu schválit vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 53/1966 Sb., o ochraně
zemědělského půdního fondu
s dílčími úpravami obsaženými
ve společné zprávě výborů
Sněmovny lidu.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Kalkusovi.
Súdružky a súdruhovia, otváram rozpravu
k vládnemu návrhu zákona ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 53/1966
Zb. o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu.
Písomne sa do rozpravy prihlásili poslanci: Juraj
Buňa, Jan Andrýs, Jozef Minďáš
a František Musil. Ako prvý vystúpi v rozprave
poslanec Juraj Buňa, pripraví sa poslanec Jan Andrýs.
Poslanec SN J. Buňa: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci! V súčasnej dobe je v ČSSR 7 003
973 ha poľnohospodárskej pôdy a z toho 4 milióny
907 996 ha ornej pôdy. Na tomto pôdnom fonde zabezpečuje
naše poľnohospodárstvo úlohy poľnohospodárskej
produkcie, ktoré sú mu uložené národohospodárskym
plánom. Dosiahnuté výsledky uplynulého
obdobia i vytýčené úlohy pre šiestu
päťročnicu ukazujú na rastúcu intenzitu
poľnohospodárskej výroby a stále vyššie
využívanie poľnohospodárskej pôdy.
Pritom, ako je všeobecne známe, je poľnohospodárska
produkcia získavaná zo stále menšej
výmery poľnohospodárskej pôdy.
Údaje v štatistických prehľadoch o pôdnom
fonde ukazujú, že len za posledných 10 rokov
poľnohospodárstvo stratilo v ČSSR poľnohospodársku
i ornú pôdu predstavujúcu rozsah najmenej
troch priemerných okresov. Úbytky, ktoré
spočívajú zvlášť v zábere
poľnohospodárskej pôdy na výstavbu a
ťažbu a sú aj dôsledkom prevodov nevhodných
plôch pre poľnohospodársku výrobu do
pôdy lesnej alebo ostatnej, boli na druhej strane čiastočne
kompenzované rekultiváciami nepoľnohospodárskej
pôdy. Napriek tomu, ako som uviedol, výsledné
straty poľnohospodárskej pôdy boli veľké.
Na tieto problémy sa správne zamerala novela dnes
prerokúvaného zákona o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu. Táto novela zákona bude znamenať
ďalšie sprísnenie a objektivizáciu podmienok
pre odnímanie poľnohospodárskej pôdy
na investičnú a ťažobnú činnosť,
a to nielen vo vzťahu k veľkosti, ale aj vo vzťahu
ku kvalite poľnohospodárskej pôdy. Novela zákona
taktiež prispeje k tomu, aby došlo ďalej k zlepšenému
hospodáreniu s pôdnym fondom i v samotných
poľnohospodárskych závodoch. K tomuto smeruje
niekoľko ustanovení nového zákona, ktoré
sa týkajú zvlášť dôkladného
využívania pozemkov na poľnohospodársku
výrobu, sprísneného posudzovania zmien kultúr
i odoberania pozemkov z poľnohospodárskeho pôdneho
fondu na účely zalesnenia alebo prevodu do ostatných
plôch, vedenia podnikových evidencií pôdy.
Niektoré z uvedených otázok síce boli
a zvlášť v poslednom čase sú predmetom
mimoriadnej pozornosti, avšak do zákonnej normy sa
dostávajú až teraz.
Jednou z najvýznamnejších úloh nášho
poľnohospodárstva je všestranné zveľaďovanie
poľnohospodárskeho pôdneho fondu a zapájanie
pôdnych rezerv do produktívnej poľnohospodárskej
výroby. Ide o cestu, ktorá spoluvytvára podmienky
pre splnenie náročných úloh určených
poľnohospodárstvu októbrovým zasadnutím
ÚV KSČ a XV. zjazdom strany: dosiahnuť v najbližších
rokoch sebestačnosť vo výrobe obilia a ďalej
zvýšiť sebestačnosť vo výrobe
potravín. Melioračné a zúrodňovacie
práce, o ktoré predovšetkým ide, sú
významne podporované z celospoločenských
zdrojov, z prostriedkov štátneho fondu pre zúrodňovanie
pôdy, kde sú odvádzané finančné
odvody za trvalé i dočasné odobratie poľnohospodárskej
pôdy poľnohospodárskej výrobe, ako to
znovu potvrdzuje novela zákona o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu.
Keď hovoríme o problematike využívania
poľnohospodárskej pôdy, nemôžeme
sa najmä vyhnúť takej významnej časti
pôdneho fondu, ktorú predstavujú trvalé
trávne porasty rozkladajúce sa v ČSSR na
ploche 1 milión 747 556 ha. Keďže intenzita využitia
ornej pôdy i špeciálnych kultúr je už
na veľmi dobrej úrovni, nemožno zatiaľ i
napriek čiastkovým úspechom považovať
výsledky výroby na lúkách a pastvinách
za dostatočné. Z tohto hľadiska treba sústavne
rozvíjať konkrétnu organizátorskú
prácu smerujúcu k tomu, aby sa plochy lúk
a pastvín viacej podieľali na potrebnej produkcii
objemových krmív, ktoré sú vážnym
problémom poľnohospodárskej výroby.
Opatrenia, ktoré spočívajú v nutných
úpravách plôch na riadne využitie, v
zabezpečení vhodných prostriedkov na obhospodarovanie
a zber z plôch v obťažných podmienkach,
často veľkej svahovitosti, vyžadujú mimoriadnu
pozornosť tak v samotnom poľnohospodárstve, ako
aj v plánovacích zložkách strojárskej
výroby a ďalších odvetviach nášho
národného hospodárstva.
Dovoľte mi k týmto problémom povedať pár
slov z nášho okresu Spišská Nová
Ves, teda z typicky horskej oblasti, v ktorej pracujem.
Zabezpečenie smerníc ÚV KSČ dosiahnuť
postupne počas niekoľkých rokov sebestačnosť
vo výrobe zrnovín a ďalej zvyšovať
sebestačnosť vo výrobe potravín si vyžaduje
dôslednejšie uplatňovať intenzifikačné
činitele, pružnejšie uvádzať vedeckotechnické
poznatky a lepšie využívať existujúce
rezervy. Za hlavné rezervy považujeme v našom
okrese veľké množstvo lúk a pastvín,
ktoré pre svoju veľkú svahovitosť sa dajú
len čiastočne využívať. Treba povedať,
že okrem dovážaných kosačiek typu
"Reform 2000" naše strojárstvo nezabezpečilo
vhodný stroj ani na kosbu, ani na zber, ktorý by
vyhovoval týmto podmienkam.
Veľké množstvo objemu takto zostáva veľakrát
ležať úhorom, pretože niet techniky, ktorou
by sme mohli túto lacnú, bez devíz vyrobenú
bielkovinu zobrať a racionálne zužitkovať.
Akosi pomaly sa rieši i pre našu horskú oblasť
pojazdná sušiareň, ktorá by bola schopná
sušiť priamo v odľahlých častiach
lúk a pastvísk, kde by sme ušetrili nielen
na kvalite krmovín, ale hlavne v nákladovej časti
v oblasti zvozu a tradičného sušenia sena.
O horách a podhorách sa už veľa popísalo
a narozprávalo; dovoľte mi však povedať,
že nám, čo žijeme v týchto krásnych
lokalitách našej vlasti, nestačia iba sľuby.
I my chceme zvyšovať a zefektívňovať
výrobu, a to sa dá len a len zabezpečením
kvalitných výkonných strojov, ktoré
by boli v týchto extrémnych podmienkach schopné
pracovať a postupne odstraňovať namáhavú,
náročnú a poväčšine rizikovú
prácu našich ľudí na úseku poľnohospodárstva.
Zároveň je potrebné vidieť aj to, že
lúky a pastviny sú v mnohých prípadoch
hlavným zdrojom rozšírenia výmery ornej
pôdy realizáciou rekultivačných opatrení
a rozorávok, čím je vytvorená možnosť
určitej kompenzácie nevyhnutných a zdôvodnených
úbytkov ornej pôdy. Tieto cesty budú účelné
pri rešpektovaní hľadísk ochrany pôdneho
fondu, ktorý má naše socialistické poľnohospodárstvo
k dispozícii.
Možno povedať, že ustanovenie prerokúvaného
zákona o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho
fondu podporuje, resp. priamo vyžaduje, aby hlavné
smery intenzifikácie poľnohospodárskeho pôdneho
fondu, jeho využívanie na poľnohospodársku
výrobu boli dôsledne zabezpečované
a celospoločensky rešpektované. Z tohto hľadiska
bude novela zákona významným prínosom
pre hospodárenie s poľnohospodárskym pôdnym
fondom a preto odporúčam predložený
vládny návrh zákona schváliť.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Buňovi. Slovo
má poslanec Andrýs. Pripraví sa poslanec
Jozef Mindáš.
Poslanec SN J. Andrýs: Vážené
soudružky a soudruzi, opatření na ochranu zemědělského
půdního fondu musíme usměrnit především
na ty úseky a odvětví, která nejvíce
zemědělské půdy odebírají.
Je třeba také uvítat, že při
zpracovávání vládního návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon z roku 1966 o ochraně zemědělského
půdního fondu, byl kladen důraz na opatření,
která by zabránila, aby půda nejlepších
a dobrých kvalit nebyla často bez důkladných
ekonomických propočtů a bez posuzování
jiných variant odnímána zemědělské
výrobě.
Návrh zákona má vytvořit právní
překážky, morální zábrany
a stanovit také ekonomické stimuly, které
budou omezovat zábory půdy pro nezemědělské
účely vůbec a zejména pak přísně
ochraňovat nejkvalitnější a nejúrodnější
půdu.
Ve svém diskusním příspěvku
bych se chtěl zaměřit na ekonomické
stimuly zákona a prováděcích předpisů,
které mají orientovat výstavbu průmyslových
podniků na dosavadní území závodů
nebo na půdy horší kvality. Hned v úvodu
bych chtěl říci, že půda zabíraná
na průmyslovou výstavbu nepředstavuje největší
podíl z celkového objemu zabírané
půdy. Svědčí o tom několik
následujících údajů:
- v roce 1970 bylo odňato pro celkovou výstavbu
zhruba 6500 ha zemědělské půdy, z
toho pro průmysl jen 880 ha;
- v roce 1975 už bylo odňato zhruba 9400 ha, z toho
pro průmysl 1225 ha. To znamená, že průmyslová
výstavba se podílí 13 - 15% na celkovém
záboru zemědělské půdy; obdobně
u záboru nejcennější, tj. orné
půdy, se průmysl podílí jen 16 až
18 %.
I tento podíl je dost výrazný a vyžaduje,
abychom usilovali o jeho snížení. Ekonomické
stimuly uplatněné v zákoně mají
vést i průmyslové podniky k maximální
úspornosti zemědělské půdy;
proto mají citelně finančně postihovat
každý zábor půdy a tak doplňovat
právní omezení daná zákonem.
Jestliže např. zákon zakazuje odnímat
zemědělskou půdu I. a II. bonitní
třídy a umožňuje povolit jen mimořádné
výjimky, pak je správné, že sazby, které
bude podnik v těchto případech platit, jsou
progresívně zvýšeny. Např. bude-li
odnímána černozemní půda I.
bonity ve velmi teplé oblasti, zaplatí podnik za
každý hektar 1 350 tis. Kčs. Bude-li to ještě
orná půda zavlažovaná, popřípadě
chmelnice, vinice anebo zelinářské plochy,
bude sazba zdvojnásobena, tj. 2 700 tis. Kčs za
1 ha.
Naproti tomu při výstavbě na půdě
nejnižší bonity v horských oblastech je
sazba jen 10 tis. Kčs. Při výstavbě
v areálu závodu, kde je již půda vyňata
ze zemědělského půdního fondu,
pochopitelně poplatky za půdu odpadají vůbec.
Tento výrazný rozdíl sám o sobě
povede jistě k zamyšlení ekonomy a vůbec
všechny řídící pracovníky
v podnicích při úvahách o výstavbě.
Poplatky za odejmutou půdu se promítnou přímo
do investičních nákladů a tím
se pak cestou odpisů budou promítat i do nákladů
na výrobu.
Síla a účinnost ekonomických stimulů
se ještě zvýší v případech
povinnosti odstraňovat tzv. ekonomickou újmu, kdy
se jedná o zábor většího množství
půdy na stejném místě, takže
bude nepříznivě ovlivněno hospodaření
zemědělské organizace, která doposud
půdu obdělává. V uvedených
případech bude ještě na opatřeních
k odstranění ekonomické újmy placena
úhrada, která bude činit až 100 tis.
Kčs za 1 ha odňaté půdy.
Podle mého názoru budou tyto sazby, zejména
pak jejich progresívní nárůst u zemědělské
půdy vyšších bonit působit v současné
době příznivě k maximální
hospodárnosti se zemědělským půdním
fondem jako základním přírodním
bohatstvím naší země a nenahraditelným
výrobním prostředkem.
V této souvislosti stojí za zmínku ještě
jedno srovnání: v případech, kdy půjde
o investiční výstavbu v hodnotě 100,
200 nebo 400 mil. Kčs, poplatek za zábor několika
hektarů i nejlepší zemědělské
půdy bude činit kolem 5 - 15 mil. Kčs celkem.
To je poměrně malé procento z celkových
nákladů a tím i opticky menší
vliv ve srovnání s celkovým objemem investic.
Myslím, že je třeba využít všechny
nástroje, to je jak zábrany dané zákonem,
kde bude velmi obtížné získat výjimky
u zemědělské půdy nejvyšší
bonity, dále kdy o umístění velkých
staveb bude rozhodovat přímo vláda; budou
zde i morální zábrany a společenská
zodpovědnost podtržená v zákoně,
které budou usměrňovat rozhodování
vedoucích hospodářských pracovníků
a v neposlední řadě to budou ekonomické
stimuly, jejichž vliv bude zhruba dvojnásobný
než doposud.
Jsem toho názoru, že celý tento soubor opatření
bude výrazně orientovat výstavbu průmyslových
podniků v souladu se zájmy naší společnosti
především na lepší využívání
stávajících objektů a pozemků
závodů a dále na umísťování
nových kapacit na půdy nejnižší
zemědělské kvality. Z tohoto důvodu
doporučuji schválit předložený
vládní návrh ve znění zpravodajských
zpráv. Děkuji za pozornost.
Předsedající I. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Andrýsovi.
Dávam slovo poslancovi Jozefu Minďášovi.
Pripraví sa poslanec František Musil.
Poslanec SL J. Minďáš: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Vo svojom diskusnom príspevku
budem hovoriť o povinnostiach dočasných užívateľov
pôdy, ktoré vyplývajú z prerokúvanej
novely zákona o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu.
Dočasnými užívateľmi poľnohospodárskej
pôdy sú v našich podmienkach najčastejšie
ťažobné podniky, ale i podniky stavebné
a podniky uskutočňujúce geologický
prieskum. Pojem dočasného odňatia vyjadruje
novela zákona veľmi presne a obsahuje veľmi cenné
opatrenia, aby dočasní užívatelia vracali
pôdu poľnohospodárskym podnikom na opätné
využitie na poľnohospodársku výrobu, a
to čo najrýchlejšie po skončení
svojej činnosti na použitých pozemkoch.
My, ktorí pracujeme vo výrobe, najlepšie poznáme
dôsledky, ktoré má činnosť týchto
podnikov pre poľnohospodársku výrobu. Vieme,
že nie všetky organizácie, ktoré dočasne
užívajú poľnohospodársku pôdu
na nepoľnohospodárske účely, ju vracajú
v stave, aby na nej bolo možné dobre hospodáriť,
a týchto prípadov nie je málo.