Poslanec M. Karban: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, teoretická i praktická příprava
mládeže pro dělnická povolání
prošla složitým vývojem. Postavení
učňů v podmínkách buržoazního
zřízení nejlépe charakterizuje heslo
"učedník-mučedník". Pro
toto období byla charakteristická cílevědomá
diskriminace a podceňování a potlačování
vzdělávacích možností dělnické
mládeže.
Učni sloužili především jako levná
pracovní síla. Příprava učňů
nebyla součástí vzdělávací
soustavy a vyučením končila vlastně
ve slepé uličce.
My mladí, kteří neznáme tyto poměry
z vlastní zkušenosti, rádi studujeme dokumenty
o životě tehdejší dělnické
mládeže, stejně jako o výrazných
změnách ve vývoji po roce 1948. Umožňují
nám získat cenné poznatky o zlepšení,
ke kterému od tehdejších dob došlo, ale
zároveň nám umožňují vytvářet
si vlastní názory, jak by se výchova mladé
dělnické generace měla dále zlepšovat.
Myslím si především, že musíme
čelit zastaralým názorům, že
dělník se nepotřebuje vzdělávat
v literatuře, v přírodních vědách,
v dějepise, matematice i ruštině, ale že
mu stačí, když se naučí manuální
zručnosti, eventuálně dobře obsluhovat
stroj.
Když se mladý chlapec nebo děvče jde
učit zedníkem, pokrývačem, frézařem,
hutníkem anebo horníkem, je třeba věnovat
jeho všeobecné i odborné přípravě
nejméně tolik péče, jako studentům
na gymnáziu nebo na průmyslové škole.
Obsah studia a metody výuky budou ovšem přizpůsobeny
jejich specifickým podmínkám. Rychlý
rozvoj vědy a techniky, který se promítá
bezprostředně do výroby, klade stále
větší požadavky na úroveň
znalostí dělníků a techniků.
Musíme proto zajistit, aby učni buď už
souběžně při učení anebo
po skončení učňovského poměru
měli možnost plynule získat kromě dělnické
odborné kvalifikace i úplné středoškolské
vzdělání. Tím bude také otevřena
cesta pro nadané, schopné a vytrvalé, aby
mohli pokračovat a studovat na vysoké škole.
Z těchto hledisek je učňovské školství
v dnešní školní soustavě slabým
článkem.
Současné uspořádání
přípravy mládeže v učňovském
poměru se dostává stále více
do rozporu s nároky výroby na přípravu
dělnické třídy.
Pro průmyslovou velkovýrobu jsou učni vychováváni
v podstatě stejně jako pro malé výrobní,
opravárenské provozy, v nichž převládá
ještě rukodělná práce řemeslného
charakteru.
Na mnohých místech se učni cvičí
na starých, vyřazených strojích, což
má v počáteční fázi
výrobního výcviku určitou logiku,
avšak v pokročilejší fázi výcviku
je takovýto zastaralý strojový park brzdou.
Neoddělitelnou součástí při
výchově dělnického dorostu se musí
stát i různé formy studia při zaměstnání,
střední školy pro pracující,
dálkové a externí studium na středních
a vysokých školách.
Úpravy v učebních oborech musí směřovat
na všeobecnou přípravu učňů
- hlavně ve výchově mimoškolní
a mimopracovní a ve všech ročnících
zavést všeobecně vzdělávací
předměty, aby každý učeň
mohl navazovat na přípravu získanou v základní
devítileté škole.
Všechny tři části přípravy
budoucích dělníků, tj. všeobecné
vzdělání, odborné vzdělání
a praxe musí tvořit jeden celek.
Také dosavadní určení a zařazování
učně definitivně do učebního
oboru nevyhovuje, neboť se provádí v době,
kdy ani učeň si nemohl ověřit, zda
mu daný obor vyhovuje, ale také ani závod
neměl možnost se přesvědčit,
zda učeň má předpoklady pro daný
obor. To však ve svých důsledcích přináší
celé společnosti značné škody.
Doporučuji oddálit definitivní volbu učebního
oboru u většiny učňů o 1 rok
a přispět k podstatnému snížení
nahodilosti při výběru učebního
oboru.
V celé řadě závodů a podniků
se projevují hrubé nedostatky ve výchově
učňů. Plán výuky je v řadě
případů podřizován více
potřebám plnění výrobních
plánů, zatímco systematický výcvik
se dostává až na poslední místo.
Doporučuji příslušným ministerstvům,
aby pro střední řídící
články GŘ a VHJ byly vymezeny úkoly
a odpovědnost v režimu přípravy mládeže
na dělnická povolání a jejich postavení
a úloha byla doplněna v příslušných
předpisech.
Na utváření vztahu učňů
k práci neblaze působí ustanovení
ministerstva práce a soc. věcí č.
18/1968, podle něhož živitel rodiny nepobírá
rodinný přídavek na toho učně,
jehož čistý měsíční
výdělek po poslední úpravě
přesahuje částku 620 Kčs. Tato vyhláška
postihuje nejvíce rodiny s více dětmi. Velká
část učňů proto ve snaze nepřekročit
výše uvedenou částku záměrně
neplní normy, učí se lajdačit a schovávat
si práci. Řešení tohoto problému
zůstává stále aktuální.
Musíme také odstraňovat operativně
to, co už zastaralo i ve výuce a nebát se rozumně
experimentovat.
V n. p. Kovosvit se již před 8 lety začala
řešit problematika kvalifikační struktury
dělníků zřízením experimentu
- univerzální obráběč kovů.
Tato forma studia se osvědčila a nyní se
zkouší další čtyřletý
obor - mechanik číslicově řízených
strojů.
Je přirozené, že větší učiliště
při dobře vybavených závodech, s moderními
dílnami, mají pro takovýto způsob
přípravy mnohem lepší předpoklady
než malé závody, které mnohdy disponují
pouze tradiční technikou.
Domnívám se proto, že bude správné
soustřeďovat učně do větších
kolektivů při takovém závodě,
který by byl schopen zajistit vysokou úroveň
jejich odborné i mimoškolní přípravy.
Jako příklad chci uvést vybudování
nadpodnikového učiliště generálního
ředitelství Vzduchotechniky při jeho největším
podniku ZVVZ Milevsko. V současné době probíhá
jednání mezi závody a v nejbližších
dnech bude žádost předána k posouzení
federálnímu ministerstvu hutnictví a těžkého
strojírenství a ministerstvu školství.
Očekávám, že příslušná
ministerstva posoudí objektivně nutnost postupného
koncentrování učňů do větších
odborných učilišť, kde vzhledem k náročnosti
studia by měli působit profesoři pro výuku
všeobecně vzdělávacích předmětů
a inženýři pro vyučování
odborných předmětů.
Tak snáze učiníme učňovské
školství rovnocenné s ostatními
školami druhého cyklu, zvedneme společenskou
prestiž dělnických povolání a
povzbudíme sebedůvěru mladých, plně
kvalifikovaných členů výrobních
kolektivů.
Vážnou, dosud nedořešenou otázkou,
zůstává systematická péče
o mladé dělníky po vyučení.
Zatímco v průběhu učební doby
se mládeži věnuje potřebná péče
v těsném spojení vyučování
s výrobní praxí, která dává
dobrou možnost přímého výchovného
a politického působení mistrů, učitelů,
kádrových pracovníků na učně
- dnem vyučení jsou mladí lidé často
ponecháni sami sobě a svému okolí,
které mnohdy na ně negativně působí.
Svou roli také hraje zařazování do
kolektivů nebo přímo na samostatnou práci,
kde si málo vydělávají, a tak roste
nespokojenost s prací a prostředím.
Mladí lidé odcházejí z továrny
ihned po vyučení, anebo po návratu z vojenské
služby přecházejí do jiných podniků,
kde jim vytvoří lepší sociální
a pracovní podmínky. Fluktuace vyučenců,
zejména u hutních učebních oborů,
dosahuje v průměru jedné třetiny a
je stále důležitým problémem.
Učně totiž nestačí připravit
jen po odborné stránce, je třeba je získat
jako stálé pracovníky a vypěstovat
v nich hrdost k jejich povolání a dělnické
třídě.
S dobrou péčí o mladé dělníky
jsem se setkal v n. p. Kovosvit Sezimovo Ústí, kde
pracovní skupina výborů pro průmysl,
dopravu a obchod prováděla průzkum.
Zde soudruzi již poznali, že mladé lidi nestačí
jen dobře vyučit, ale ukázalo se, že
stálá péče a kontrola je nutná
alespoň dva roky po vyučení. Jednotliví
členové brigád socialistické práce,
přední dělníci a odborníci,
přejímají osobní patronát nad
učni a mladými dělníky. Pomáhají
jim nejen po stránce pracovní a odborné,
ale výrazně je ovlivňují i v oblasti
ideově výchovné.
Výsledkem této činnosti je skutečnost,
že každým rokem připravují ze širokého
výběru 20-25 kandidátů strany, v průměru
30 absolventů učiliště studuje ročně
různé typy středních průmyslových
škol a na vysoké školy podnik pravidelně
vysílá nejlepší absolventy učiliště.
Vážené soudružky a soudruzi, jsem toho
názoru, že o výchově mladé generace
musíme vážně a zodpovědně
za její účasti jednat, radit se a dohodnuté
závěry také důsledně realizovat.
Osobně se mi např. velmi líbil celostátní
aktiv učňovského školství, který
se konal letos v dubnu v Ostravě, protože přinesl
řadu námětů a názorů
z teorie i praxe, získané při výchově
učňovského dorostu. Byl bych rád,
kdyby se nám dnes také podařilo věcně
o otázkách mladé generace jednat.
Ve svém vystoupení jsem chtěl několika
názory a zkušenostmi rovněž přispět
k tomu, aby naše jednání účinně
napomohlo při zajišťování úkolů,
které pro nás z červencového pléna
ÚV KSČ vyplývají. Děkuji vám
za pozornost.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem
poslancovi Karbanovi. Hovorí poslankyňa Hollerová
a pripraví sa poslanec Vojtech Mihálik.
Poslankyně B. Hollerová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, dnes považujeme za samozřejmé,
že u nás je vzdělání všech
stupňů zpřístupněno širokým
masám obyvatelstva. Tuto demokratizaci vzdělání
zaručuje jednotná škola, o jejíž
zavedení usilovala Komunistická strana Československa
od samého počátku národně demokratické
revoluce.
Ovšem v té části světa, která
je ovládána kapitalismem, dochází
k absolutnímu i relativnímu růstu analfabetismu;
podle statistik vzrostl ze 740 miliónů analfabetů
v roce 1960 na 912 miliónů v současnosti.
V samotných Spojených státech - v nejbohatší
kapitalistické zemi - je 13 % analfabetů z řad
dospělých. V těchto zemích 250
miliónů dětí nemá možnost
navštěvovat školu vůbec; v samotných
USA je to 800 000 dětí ve stáří
od 6-13 let. U nás naopak v průměru 65 %
dětí tří až šestiletých
má možnost už předškolní výchovy
a naším cílem je nejen tuto výhodu zaručit
veškeré mládeži, ale postupně umožnit
- jak již bylo řečeno v hlavním referátě
- veškeré mládeži středoškolské
vzdělání. U nás od roku 1950 počet
obyvatel se středoškolským vzděláním
se zvýšil téměř čtyřikrát,
což představuje více než 1 milión
osob a počet obyvatel s vysokoškolským vzděláním
se zčtyřnásobil. Celkově 60 % pracujících
v ČSSR má vzdělání vyšší
než základní.
To jsou nezvratná fakta, která jasně mluví
ve prospěch socialismu a dokazují, že vysoké
nároky na vzdělání, které si
vyžaduje současná etapa, vědeckotechnická
revoluce, je s to řešit jedině socialistická
společnost.
U nás však právo na vzdělání
není obyvatelstvu zaručeno jen pomocí široké
sítě škol, ale máme vybudován
celý systém mimoškolského vzdělávání,
který je hlavní páteří kulturně
výchovné činnosti národních
výborů a společenských organizací.
Poslanci kulturních výborů obou sněmoven
na základě širokého průzkumu
ve všech krajích republiky zjistili, že v posledních
3 letech došlo na základě závěrů
XIV. sjezdu KSČ a ve smyslu usnesení říjnového
a červencového pléna ÚV KSČ
k zesílení vlivu zastupitelských a státních
orgánů v oblasti výchovy a vzdělání
mládeže a dospělých, jak o tom svědčí
některá opatření vlád, ministerstev
školství a kultury, národních výborů
a v neposlední řadě i společenských
organizací, zejména ROH a SSM. K těmto otázkám
byly vypracovány ministerstvy programové dokumenty.
Národní výbory a společenské
organizace zpracovaly dlouhodobé koncepce a plány
kulturně výchovné činnosti a mimoškolského
vzdělávání.
Půjde nyní hlavně o to, jak už řekl
místopředseda vlády, aby všechny oblasti,
jako je divadlo, hudební, filmové a výtvarné
umění, knihovny, muzea, památková
péče, ochrana přírody a péče
o životní prostředí, pořady rozhlasu
a televize, byly vzájemně propojeny a obsahově
skloubeny v jednotný výchovný systém
za účelem rozvoje vzdělání
a politických znalostí naší mladé
generace.
Za účelem zlepšení řízení
této oblasti doporučujeme propracovat celý
systém přímého i nepřímého
řízení politickými a ekonomickými
nástroji a využít zkušeností z
let 1963/65, kdy pod vedením státních orgánů
byl prováděn experiment k zintenzívnění
mimoškolského vzdělávání
ve vybraných 20 okresech na území celé
republiky.
Kromě celé struktury kulturně výchovného
zařízení NV a systému mimoškolského
vzdělání nás pochopitelně zajímalo,
jaký má mládež volný čas
k dispozici a jak je tento čas tráven a jaké
jsou postoje mládeže ke vzdělávání
a ke kulturním hodnotám. Využili jsme i některých
poznaků výzkumných pracovišť. Zjišťujeme,
že většina mládeže (více jak
52 %) - má kromě sobot a nedělí! -
denně 2-3 hodiny volného času; nejvíce
volného času mají podle statistik učni
- až 4 hodiny. Mladí lidé se více věnují
kulturnímu vyžití než prohlubování
svého vzdělání. Toto kulturní
vyžití je však v praxi chápáno
jednostranně, tj. že dávají přednost
lehčím a zábavným žánrům.
Jejich duševní obzor není obohacován
a rozvíjen, estetická výchova je tudíž
zatím minimální. Další problém
je, že převážná část
mládeže je jen pasivním konzumentem a málo
se účastní jako aktivní činitel.
I když máme již dostatek pozitivních výsledků
a počet ochotnických souborů divadelních,
loutkařských, písní a tanců,
hudebních pěveckých kroužků,
kroužky uměleckého přednesu, lidové
hudby a jiných nám v posledních 3 letech
značně vzrostl, úkolem bude více než
dosud rozvíjet zájmovou a uměleckou činnost
mladých lidí.
Přesto, že náš socialistický stát
má velkou přednost v tom, že zejména
národní výbory v duchu zákona č.
62 z roku 1967 disponují pestrým a početným
souborem kulturních a výchovných zařízení,
statistiky ukazují, že značná část
mládeže (kolem 40 %) není s možnostmi
kulturního a společenského života ve
svém bydlišti spokojena. Rozložení těchto
kulturních a vzdělávacích zařízení
je značně nerovnoměrné.
Alarmující je, že jen 1,4 % mládeže
svůj volný čas věnuje veřejné
činnosti. Zdůrazňujeme-li, že neoddělitelnou
součástí přípravy mladého
pokolení pro život v socialismu je účast
mladých lidí na řízení a správě
socialistického státu, pak musíme hledat
cesty, jak tento stav změnit.
Nesporná výhoda dvou volných dnů v
týdnu se nám např. začíná
ukazovat jako vážný problém při
výchově ve škole i mimo ni, a to nejen u mládeže,
ale i u dětí. K tomu přistupuje další
problém, a sice, že pod vlivem zvyšující
se životní úrovně se mládež
začíná přiklánět k hodnotám
konzumního charakteru. Projevuje se tu mnohdy nedobrý
vliv rodiny, ale i společnosti.
Nemělo by např. zůstávat bez povšimnutí,
že některá kulturní zařízení,
osvětové domy, besedy, sportovní haly, hřiště,
nádvoří škol apod. zejí o volných
sobotách a nedělích prázdnotou, zatímco
někteří mladí lidé hledají
"svůj odpočinek" v hostinci. Dříve
se alespoň dbalo na to, že v hostincích nebo
jejich blízkosti bylo možné hrát kuželky,
kulečník, zatančit si, apod.; dnes podobné
možnosti, často vzhledem k jednostrannému a
tudíž nesprávnému uplatňování
plánu akumulace, neexistují. Tyto neblahé
zkušenosti mohu potvrdit ze svého volebního
obvodu Kolín. Okresní komise veřejného
pořádku se např. zabývala problémem
tzv. druhých černých hospod, které
vznikají při výstavbě kabin na hřištích,
kde nejen při sportovních utkáních,
ale i po celý týden se scházejí převážně
mladí lidé, aby dopíjeli to, co se v neděli
neprodalo. Touha podnikat v tomto směru je i v tělovýchovných
organizacích tak veliká, jak mají někteří
jednotlivci zájem v takovém zařízení
pracovat nebo se obohacovat.
Ve výchově k volbě správných
společenských hodnot jestě stále zaostáváme.
Tyto nové problémy se často neřeší
důsledně. Východiskem pro práci celé
společnosti při výchově mladého
pokolení musí být znalost současného
stavu, a to nejen pokud jde o kvalifikační úroveň,
ale musí nám jít i o stav politických
postojů ke kulturním hodnotám, a v neposlední
řadě i o stav fyzický a morální.
Výrazně by v tomto směru mohl pomoci vědecký
výzkum, který zatím zůstává
v rovině zjišťování faktů,
postojů a zálib bez hlubších rozborů
a závěrů. Seriózně analyzovat
kterýkoliv problém mladých lidí naráží
mnohdy na nedostatek výzkumných výsledků.