V oblasti veřejného osvětlení je nutno
jít cestou vysoce efektivních světelných
zdrojů a svítidel s vysokou účinností
a nikoliv pouze vypínáním již instalovaných
zařízení.
V legislativní sféře zatím zůstávají
v platnosti prováděcí pokyny našeho
ministerstva k závazným úsporám elektřiny
z roku 1976 a zásady směrnice našeho ministerstva
č. 5/1979. Jsou však připravovány nové
směrnice technického charakteru, které ve
vazbě na příslušné ČSN
budou řešit vzniklé problémy.
Významnou úlohu v oblasti lepšího využívání
a zdokonalování palivoenergetických zdrojů
sehraje dlouhodobý program racionalizace spotřeby,
úspor a využití všech druhů paliv
a energie, schválený předsednictvem vlády
ČSSR 27. září t. r. Podle tohoto programu,
který se bezprostředně týká
všech resortů a státních orgánů,
má být v roce 1985 dosaženo úspor paliv
a energie ve výši nejméně 11 mil. tmp/rok
a v roce 1990 nejméně 25 mil. tmp/rok ve srovnání
s rokem 1980.
Jde tentokrát o komplexnější a exaktnější
postižení procesu racionalizace počínaje
opatřeními v technickém rozvoji, investicích,
organizovanosti a režimů práce, kvalifikace
i hmotné zainteresovanosti. Byl koncipován, a přáli
bychom si, aby byl také pochopen, s vědomím,
že orientace na zvýšení tempa úspor
a vyšší zhodnocování palivoenergetických
vstupů se v současnosti stává nejvýznamnějším
zdrojem dalšího dynamického rozvoje československé
ekonomiky.
Vážené soudružky a soudruzi, vážení
hosté, rozhodujícím činitelem při
zajišťování potřebného množství
paliv a energie jsou naši pracující.
Ve výrobních hospodářských
jednotkách resortu paliv a energetiky pracuje více
než 300 tisíc zaměstnanců. Nejvíce
pak v uhelném průmyslu - 187 620. Proti roku 1974
se zvýšil počet pracovníků o
17 900. Režim a charakter práce jsou v resortu vysoce
náročné také proto, že v převážné
řadě provozů je zajišťován
třísměnný a nepřetržitý
provoz.
Zvýšené požadavky na fyzickou a psychickou
dispozici při výkonu prací se projevují
negativně při náboru pracovních sil
a učňů. Začátkem září
nastoupilo do učňovských zařízení
resortu celkem 7964 žáků, což je 102,1
% plánovaných úkolů v náboru
učňovského dorostu. Přesto, že
celkově překračujeme plánované
počty náboru učňovského dorostu,
nemůžeme být spokojeni s jeho strukturou. Například
do důlních učebních oborů nastoupilo
k 3. září 1979 2745 učňů,
tj. 95 %, ale do učebního poměru horník
jenom 976 žáků, což je pouze 62,8 % plánovaného
stavu.
Získávání nových pracovníků
je velmi obtížné, přestože koncernové
organizace získávají pracovníky všemi
existujícími formami náboru. V současné
době vázne nábor ze SSR pro koncernové
podniky SHD Most. Hlavními příčinami
tohoto neplnění je značná odlehlost
náborových oblastí od koncernu i nevýrazné
možnosti výdělků na povrchových
dolech ve vztahu k ostatním resortům.
Stále stoupající nároky na palivoenergetickou
základnu mají odraz i v oblasti pracovních
sil a sociálního rozvoje, který je nerozlučně
spjat s potřebou reprodukce pracovní síly.
Velmi vážný je bytový problém,
který přímo navazuje na zabezpečování
pracovních sil. Možnost uspokojit zájemce o
byt v přiměřené době se stává
často rozhodujícím faktorem při získávání
nových pracovníků.
Směrnicí šesté pětiletky bylo
resortu přiděleno 22 750 bytů. Dalšími
opatřeními vlády byl zvýšen tento
limit o 6025 bytů. Při hodnocení předpokladu
splnění bytové výstavby do konce šesté
pětiletky zjišťujeme, že v některých
oblastech nebude limit bytové výstavby splněn,
zejména pro nedostatek stavební kapacity ve Středočeském,
Severočeském a Severomoravském kraji.
Při přípravě potřeby bytů
na sedmou pětiletku, předložil resort požadavek
na limit bytů ve výši 49 tisíc. Předběžným
rozpisem plánovacích orgánů bylo přiděleno
pouze 25 920 bytů. Přetrvávající
nedostatek bytů by velmi komplikoval získávání
a stabilizaci pracovníků pro nové provozy,
zejména pro uhelný průmysl.
Převážná část pracovišť
v resortu paliv a energetiky, zejména v hlubinných
dolech, je v prostředí, které nepříznivě
ovlivňuje zdravotní stav pracovníků.
Vyžaduje zvýšenou fyzickou námahu a je
náročná na jejich neuropsychické funkce.
Průměrné procento pracovní neschopnosti
je o 15 % až 20 % vyšší a průměrný
počet nemocí z povolání na 100 pracovníků
je dokonce 2,5krát vyšší než celostátní
průměr.
V roce 1978 pracovalo v resortu 14 799 osob se změněnou
pracovní schopností: jejich průměrný
věk byl 38,7 let.
K řešení otázek péče o
zdraví a hygienu práce byla v roce 1972 vytvořena
jako pomocný orgán našeho ministerstva zdravotní
rada, složená z pracovníků odvětví
zdravotnictví a paliv a energetiky. Na úseku zdravotní
péče je úspěšně řešena
potřeba lázeňské a preventivní
léčby dýchacích cest i léčebná
rekreace.
Těmito dílčími pozitivními
výsledky není však oblast zdravotní
péče o pracovníky resortu řešena
komplexně. Proto ministerstva zdravotnictví ČSR
a SSR ve spolupráci s ministerstvem paliv a energetiky,
v souladu s usnesením předsednictva vlády
č. 79/1978, připravují návrh opatření
k prohloubení péče o pracující,
jímž má být řešena zejména
tato problematika:
doplnění a stabilizace závodních lékařů,
zlepšení zdravotní péče o pracující
na odloučených pracovištích, vybudování
závodních ústavů národního
zoravi v největších koncernech, postupné
vybudování komplexní záchranné
služby v uhelných revírech a prohloubení
zdravotní péče o pracovníky jaderných
elektráren.
Současné těžební podmínky
hlubinných důlních podniků, vyvolané
zhoršenými technickogeologickými podmínkami,
nedovolují dosáhnout takových denních
těžeb, aby rostoucí požadavky národního
hospodářství a obyvatelstva mohly být
kryty těžbou v pracovních dnech. Součástí
stávajícího těžebního
a pracovního režimu v hlubinných dolech se
stala práce o sobotách a nedělích.
Její rozsah se zvyšuje zejména v koncernech
OKD Ostrava a ULB Prievidza a dosahuje až čtyřnásobku
v porovnání s ostatními odvětvími
národního hospodářství. Tento
stav negativně ovlivňuje organizovanost, pravidelnost
a rytmičnost práce, zhoršuje zdravotní
stav horníků a snižuje atraktivnost hornického
povolání. V této souvislosti na základě
usnesení předsednictva vlády ČSSR
č. 92/1979 je připravován návrh na
úpravu stávajících těžebních
režimů v hlubinných dolech resortu paliv a
energetiky.
Cílem navrhované úpravy je zajištění
požadovaných těžeb černého
i hnědého uhlí při současném
postupném odstraňování nadměrné
přesčasové práce. Navrhované
řešení spočívá v rozšíření
pětidenního pracovního týdne o nezbytný
počet pracovních sobot v třísměnném
provozu s tím, že pro horníky bude zachován
pětidenní pracovní týden, tj. 40 hodin
týdně.
Realizace upravených režimů vyžaduje postupné
zvýšení pracovních sil v letech 1981-1983
v celkovém počtu 5785 pracovníků nad
rámec limitu sedmé pětiletky.
Dalším problémem, který je nutno řešit
v rámci prohloubení sociálních opatření,
je novelizace zákona o věrnostním přídavku
horníků. Platný zákon o věrnostním
přídavku horníků byl projednán
v roce 1968 a nabyl účinnosti 1. února 1969.
Výše věrnostního přídavku
byla stanovena s ohledem na mzdovou úroveň, dosaženou
koncem šedesátých let.
V současné době je zpracováván
nový návrh zásad poskytování
věrnostního přídavku, který
bude projednán v připomínkovém řízení
s příslušnými ústředními
orgány. Základní principy nové úpravy
spočívají v upřesnění
okruhu příjemců věrnostního
přídavku a ve zvýšení sazeb u
pracovníků v podzemí, na lomech a skrývkách.
Poskytování věrnostního přídavku
podle nové úpravy se předpokládá
v hornickém roce 1981/1982.
V rozvoji pracovní iniciativy a socialistické soutěže
bylo dosaženo pozitivních výsledků,
spočívajících ve zvýšeném
počtu uzavřených socialistických závazků
i v rekordním hnutí.
V průběhu osmi měsíců letošního
roku bylo ve všech odvětvích resortu paliv
a energetiky uzavřeno celkem 85 527 osobních závazků,
14 876 kolektivních, 689 sdružených, 446 celozávodních
a 136 celopodnikových závazků. Je to o více
než 3000 závazků proti prvnímu pololetí
1978. V našich odvětvích působí
9134 kolektivů zapojených do hnutí BSP se
179 250 pracovníky a 1286 KRB s více než 14
tis. pracovníky.
Vynikajících výsledků jsme dosáhli
v meziresortní soutěži úspor paliv a
energie za rok 1978. Mezi deseti vybranými resorty národního
hospodářství a podniky se umístil
na prvním místě Tranzitní plynovod
Praha. Dobrých výsledků dosáhl i kolektiv
Palivového kombinátu 25. únor ve Vřesové,
tvůrce tzv. "vřesovské výzvy"
.
Při rozvoji pracovní iniciativy a socialistického
soutěžení nám nikdy nešlo a ani
nepůjde jen o počty kolektivů a jejich samoúčelné
zvyšování. Jde v prvé řadě
o výsledné morální a ekonomické
hodnoty, vyjádřené vztahem našich pracujících
k socialistické společnosti a politice naší
komunistické strany.
Vážený soudruhu předsedo, vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážení hosté, úkoly
palivoenergetického komplexu našeho státu jsou
velmi složité a náročné na řešení.
Jejich průběžné plnění
však nemůže být pouze záležitostí
třísettisícového kolektivu pracujících
resortu paliv a energetiky. Musí se stát, jako je
to v celém světě, předmětem
úsilí a odpovědnosti celé naší
společnosti. Je třeba, aby vědomí
vyšší sounáležitosti ještě
více poznamenalo práci těch, kteří
ovlivňují každodenní rytmus našich
pracovišť. Jsou to především pracující
ve strojírenství, dopravě, stavebnictví
i dalších odvětví.
V závěru mi dovolte poděkovat vám
za pozornost našim problémům, za současnou,
ale i příští podporu a pomoc při
jejich aktivním a tvůrčím řešení.
Rozhodným odhodláním tisíců
našich pracovních kolektivů i jednotlivců
je pracovat tak, aby rovnoměrností a kvalitou každodenní
práce spoluvytvářeli předpoklady pro
další rozvoj naší vyspělé
socialistické společnosti. Učiníme
vše, abychom konkrétními činy podpořili
realizaci cílů hospodářské
politiky Komunistické strany Československa. Děkuji
za pozornost.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji ministru Ehrenbergerovi.
Soudružky a soudruzi, písemnou zprávu ministra
paliv a energetiky projednaly všechny výbory sněmovny
kromě výboru mandátového a imunitního.
Zpravodajskou zprávu přednese místopředseda
Sněmovny lidu a předseda výboru pro průmysl,
dopravu a obchod Sněmovny lidu poslanec Alois Hůla.
Dávám mu slovo.
Společný zpravodaj výborů SL místopředseda
SL A. Hůla: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, jedním ze základních
úkolů, které je nutno v rozvoji ekonomiky
řešit, je zabezpečení potřeb
národního hospodářství palivy
a energií. Tento životně významný
úkol pro další rozvoj naší společnosti
byl stanoven programem XIV. a XV. sjezdu Komunistické strany
Československa. Správnost této orientace
v současném období potvrzuje hospodářský
a průmyslový rozvoj, který klade stále
vyšší nároky na spotřebu paliv
a energií. Málokterá oblast světové
ekonomiky prochází tak prudkým rozvojem jako
světové energetické hospodářství.
Při dnešní úrovni techniky je hospodářský
rozvoj nerozlučně spjat s vybaveností společnosti
palivy a energiemi. Podle propočtu odborníků
dosavadní vývoj ukazuje, že vzrůst národního
důchodu v dlouhodobém průměru o 1
% vyžaduje zvýšení spotřeby prvotních
zdrojů paliv a energie alespoň o 0,8 %.
Přitom dynamický rozvoj světové ekonomiky
v procesu vědeckotechnické revoluce bude požadavky
na spotřebu energetických zdrojů neustále
zvyšovat. Tuto skutečnost charakterizuje i naše
palivoenergetická bilance. Zatímco domácí
produkce v 5. pětiletce se podílela na přírůstku
energetických zdrojů 4,7 %, v 6. pětiletce
v důsledku pokrytí potřeb národního
hospodářství se její podíl
zvyšuje na 32 %. Vyžaduje to rychlý rozvoj výroby,
růst životní úrovně, rozvoj vysoce
mechanizovaných a automatizovaných výrobních
procesů, rozvoj dopravy všeho druhu, vznik nových
technologií apod.: to klade velké požadavky
na prvotní energetické zdroje i vyšší
využívání ostatních zdrojů.
Obstarávání paliv a energií působí
převážné většině
států velké starosti a podmínky jejich
získávání jsou stále složitější,
obtížnější a jejich ceny na světových
trzích neustále rostou. Podmínky dalšího
plynulého rozvoje výroby a celého národního
hospodářství v ČSSR závisí
převážně na vlastních zdrojích
paliv a energie a současně na dovozu efektivnějších
zdrojů, zejména ropy a zemního plynu.
Rozhodující složkou naší palivoenergetické
bilance je a stále zůstává uhlí;
k rozvoji jeho těžby a k zajištění
směrnice XV. sjezdu KSČ na léta 1976 -1980
je nutno zabezpečit:
- prvotní energetické zdroje ve výši
114-117 mil. tun měrného paliva,
- těžbu uhlí a lignitu v roce 1980 ve výši
122-125 mil. tun,
- výrobu koksu ve výši 11 mil. tun,
- zdroje svítiplynu a zemního plynu ve výši
14 mld m3, z toho dovoz zemního plynu naftového
ze SSSR ve výši 8,8 mld m3,
- výrobu elektřiny ve výši 77-79 mld
kWh.
K tomuto zajištění přijala vláda
ČSSR řadu usnesení, která jsou uvedena
v písemné zprávě ministra paliv a
energetiky. Týkají se zejména opatření
v těžbě, k přípravě a
realizaci kapacit a v oblasti spotřeby a úspor.
Účelem jednání Sněmovny lidu
je ověřit, jak tato vládní usnesení
jsou plněna a jak je zajišťován rozvoj
paliv a energií i jejich hospodárné využívání,
jako nezbytný předpoklad rozvoje naší
socialistické společnosti.
V rámci přípravy na toto jednání
Sněmovny lidu byly provedeny ve vybraných organizacích
skupinové poslanecké průzkumy. Průzkumy
byly organizovány jako sdružené, více
výborů současně a ve spolupráci
s poslanci Sněmovny národů a za účasti
poslanců výborů České a Slovenské
národní rady. Byla získána řada
poznatků a informací, jak pro schůzi Sněmovny
lidu, tak i pro schůzi Sněmovny národů
- průzkumy měly tedy racionální charakter.
Celkem bylo uskutečněno 21 průzkumů
a 3 konzultace. Značná pozornost byla věnována
Severočeskému hnědouhelnému revíru,
kde se koncentrují zvýšené požadavky
na těžbu hnědého uhlí, a dále
na plnění programu racionalizace spotřeby
paliv a energií. Důležitou přípravou
pro informovanost poslanců byly i odborné semináře
a písemné informace o největších
spotřebitelích elektrické energie, svítiplynu,
zemního plynu a hnědého uhlí, dále
přehled důležitých úkolů
jmenovitě uložených jednotlivým organizacím
ve státním programu racionalizace spotřeby
paliv a energií. Ministr paliv a energetiky ČSSR
k přípravě jednání sněmovny
předložil v dubnu t. r. písemnou zprávu
jako podklad pro všechny poslance Sněmovny lidu.
Celková příprava 4. schůze Sněmovny
lidu byla projednávána na schůzích
předsednictva sněmovny, které věnovalo
tomuto politickému a ekonomickému úkolu soustavnou
kontrolu a pozornost. Dále byla projednávána
na schůzích výborů a všichni
poslanci se vší vážností se podíleli
na její přípravě.
Z jednání výborů vyplynula řada
doporučení; dovolte, abych vás o některých
informoval:
- výbor pro plán a rozpočet zdůraznil
úzce spojovat potřebu racionalizace paliv a energie
se střednědobým a s ročními
plány rozvoje. Touto cestou tak zabezpečovat dosahování
lepšího poměru mezi růstem a spotřebou
palivoenergetických zdrojů. Zvýšit ve
výrobní a nevýrobní sféře
úroveň analýz energetického hospodářství.
Vytvořit ve finanční, úvěrové,
cenové, popř. mzdové soustavě vhodné
formy aktivní stimulace výroby k využívání
úspornějších spotřebičů
energie. Dále doporučil, aby stanovení a
využívání norem a ukazatelů úrovně
měrné spotřeby paliv a energie se stalo jednou
z neměnných, trvale závazných částí
státního plánu;
- výbor pro zemědělství a výživu
doporučil, aby byla uvedena do praxe a důsledně
využívána koncepce zemědělské
energetické politiky jako součást státní
energetické politiky. Dále věnovat mimořádnou
pozornost využívání spalitelných
odpadů včetně lesního dřeva,
odpadních olejů, ojetých pneumatik, bioplynů,
odpadního tepla z kompresních stanic tranzitních
plynovodů a využívat v maximální
míře energie slunečního záření
jak pro ohřev užitkové vody, tak i pro sušení
pícnin;