Středa 10. října 1979

V oblasti veřejného osvětlení je nutno jít cestou vysoce efektivních světelných zdrojů a svítidel s vysokou účinností a nikoliv pouze vypínáním již instalovaných zařízení.

V legislativní sféře zatím zůstávají v platnosti prováděcí pokyny našeho ministerstva k závazným úsporám elektřiny z roku 1976 a zásady směrnice našeho ministerstva č. 5/1979. Jsou však připravovány nové směrnice technického charakteru, které ve vazbě na příslušné ČSN budou řešit vzniklé problémy.

Významnou úlohu v oblasti lepšího využívání a zdokonalování palivoenergetických zdrojů sehraje dlouhodobý program racionalizace spotřeby, úspor a využití všech druhů paliv a energie, schválený předsednictvem vlády ČSSR 27. září t. r. Podle tohoto programu, který se bezprostředně týká všech resortů a státních orgánů, má být v roce 1985 dosaženo úspor paliv a energie ve výši nejméně 11 mil. tmp/rok a v roce 1990 nejméně 25 mil. tmp/rok ve srovnání s rokem 1980.

Jde tentokrát o komplexnější a exaktnější postižení procesu racionalizace počínaje opatřeními v technickém rozvoji, investicích, organizovanosti a režimů práce, kvalifikace i hmotné zainteresovanosti. Byl koncipován, a přáli bychom si, aby byl také pochopen, s vědomím, že orientace na zvýšení tempa úspor a vyšší zhodnocování palivoenergetických vstupů se v současnosti stává nejvýznamnějším zdrojem dalšího dynamického rozvoje československé ekonomiky.

Vážené soudružky a soudruzi, vážení hosté, rozhodujícím činitelem při zajišťování potřebného množství paliv a energie jsou naši pracující.

Ve výrobních hospodářských jednotkách resortu paliv a energetiky pracuje více než 300 tisíc zaměstnanců. Nejvíce pak v uhelném průmyslu - 187 620. Proti roku 1974 se zvýšil počet pracovníků o 17 900. Režim a charakter práce jsou v resortu vysoce náročné také proto, že v převážné řadě provozů je zajišťován třísměnný a nepřetržitý provoz.

Zvýšené požadavky na fyzickou a psychickou dispozici při výkonu prací se projevují negativně při náboru pracovních sil a učňů. Začátkem září nastoupilo do učňovských zařízení resortu celkem 7964 žáků, což je 102,1 % plánovaných úkolů v náboru učňovského dorostu. Přesto, že celkově překračujeme plánované počty náboru učňovského dorostu, nemůžeme být spokojeni s jeho strukturou. Například do důlních učebních oborů nastoupilo k 3. září 1979 2745 učňů, tj. 95 %, ale do učebního poměru horník jenom 976 žáků, což je pouze 62,8 % plánovaného stavu.

Získávání nových pracovníků je velmi obtížné, přestože koncernové organizace získávají pracovníky všemi existujícími formami náboru. V současné době vázne nábor ze SSR pro koncernové podniky SHD Most. Hlavními příčinami tohoto neplnění je značná odlehlost náborových oblastí od koncernu i nevýrazné možnosti výdělků na povrchových dolech ve vztahu k ostatním resortům.

Stále stoupající nároky na palivoenergetickou základnu mají odraz i v oblasti pracovních sil a sociálního rozvoje, který je nerozlučně spjat s potřebou reprodukce pracovní síly.

Velmi vážný je bytový problém, který přímo navazuje na zabezpečování pracovních sil. Možnost uspokojit zájemce o byt v přiměřené době se stává často rozhodujícím faktorem při získávání nových pracovníků.

Směrnicí šesté pětiletky bylo resortu přiděleno 22 750 bytů. Dalšími opatřeními vlády byl zvýšen tento limit o 6025 bytů. Při hodnocení předpokladu splnění bytové výstavby do konce šesté pětiletky zjišťujeme, že v některých oblastech nebude limit bytové výstavby splněn, zejména pro nedostatek stavební kapacity ve Středočeském, Severočeském a Severomoravském kraji.

Při přípravě potřeby bytů na sedmou pětiletku, předložil resort požadavek na limit bytů ve výši 49 tisíc. Předběžným rozpisem plánovacích orgánů bylo přiděleno pouze 25 920 bytů. Přetrvávající nedostatek bytů by velmi komplikoval získávání a stabilizaci pracovníků pro nové provozy, zejména pro uhelný průmysl.

Převážná část pracovišť v resortu paliv a energetiky, zejména v hlubinných dolech, je v prostředí, které nepříznivě ovlivňuje zdravotní stav pracovníků. Vyžaduje zvýšenou fyzickou námahu a je náročná na jejich neuropsychické funkce. Průměrné procento pracovní neschopnosti je o 15 % až 20 % vyšší a průměrný počet nemocí z povolání na 100 pracovníků je dokonce 2,5krát vyšší než celostátní průměr.

V roce 1978 pracovalo v resortu 14 799 osob se změněnou pracovní schopností: jejich průměrný věk byl 38,7 let.

K řešení otázek péče o zdraví a hygienu práce byla v roce 1972 vytvořena jako pomocný orgán našeho ministerstva zdravotní rada, složená z pracovníků odvětví zdravotnictví a paliv a energetiky. Na úseku zdravotní péče je úspěšně řešena potřeba lázeňské a preventivní léčby dýchacích cest i léčebná rekreace.

Těmito dílčími pozitivními výsledky není však oblast zdravotní péče o pracovníky resortu řešena komplexně. Proto ministerstva zdravotnictví ČSR a SSR ve spolupráci s ministerstvem paliv a energetiky, v souladu s usnesením předsednictva vlády č. 79/1978, připravují návrh opatření k prohloubení péče o pracující, jímž má být řešena zejména tato problematika:

doplnění a stabilizace závodních lékařů, zlepšení zdravotní péče o pracující na odloučených pracovištích, vybudování závodních ústavů národního zoravi v největších koncernech, postupné vybudování komplexní záchranné služby v uhelných revírech a prohloubení zdravotní péče o pracovníky jaderných elektráren.

Současné těžební podmínky hlubinných důlních podniků, vyvolané zhoršenými technickogeologickými podmínkami, nedovolují dosáhnout takových denních těžeb, aby rostoucí požadavky národního hospodářství a obyvatelstva mohly být kryty těžbou v pracovních dnech. Součástí stávajícího těžebního a pracovního režimu v hlubinných dolech se stala práce o sobotách a nedělích. Její rozsah se zvyšuje zejména v koncernech OKD Ostrava a ULB Prievidza a dosahuje až čtyřnásobku v porovnání s ostatními odvětvími národního hospodářství. Tento stav negativně ovlivňuje organizovanost, pravidelnost a rytmičnost práce, zhoršuje zdravotní stav horníků a snižuje atraktivnost hornického povolání. V této souvislosti na základě usnesení předsednictva vlády ČSSR č. 92/1979 je připravován návrh na úpravu stávajících těžebních režimů v hlubinných dolech resortu paliv a energetiky.

Cílem navrhované úpravy je zajištění požadovaných těžeb černého i hnědého uhlí při současném postupném odstraňování nadměrné přesčasové práce. Navrhované řešení spočívá v rozšíření pětidenního pracovního týdne o nezbytný počet pracovních sobot v třísměnném provozu s tím, že pro horníky bude zachován pětidenní pracovní týden, tj. 40 hodin týdně.

Realizace upravených režimů vyžaduje postupné zvýšení pracovních sil v letech 1981-1983 v celkovém počtu 5785 pracovníků nad rámec limitu sedmé pětiletky.

Dalším problémem, který je nutno řešit v rámci prohloubení sociálních opatření, je novelizace zákona o věrnostním přídavku horníků. Platný zákon o věrnostním přídavku horníků byl projednán v roce 1968 a nabyl účinnosti 1. února 1969. Výše věrnostního přídavku byla stanovena s ohledem na mzdovou úroveň, dosaženou koncem šedesátých let.

V současné době je zpracováván nový návrh zásad poskytování věrnostního přídavku, který bude projednán v připomínkovém řízení s příslušnými ústředními orgány. Základní principy nové úpravy spočívají v upřesnění okruhu příjemců věrnostního přídavku a ve zvýšení sazeb u pracovníků v podzemí, na lomech a skrývkách. Poskytování věrnostního přídavku podle nové úpravy se předpokládá v hornickém roce 1981/1982.

V rozvoji pracovní iniciativy a socialistické soutěže bylo dosaženo pozitivních výsledků, spočívajících ve zvýšeném počtu uzavřených socialistických závazků i v rekordním hnutí.

V průběhu osmi měsíců letošního roku bylo ve všech odvětvích resortu paliv a energetiky uzavřeno celkem 85 527 osobních závazků, 14 876 kolektivních, 689 sdružených, 446 celozávodních a 136 celopodnikových závazků. Je to o více než 3000 závazků proti prvnímu pololetí 1978. V našich odvětvích působí 9134 kolektivů zapojených do hnutí BSP se 179 250 pracovníky a 1286 KRB s více než 14 tis. pracovníky.

Vynikajících výsledků jsme dosáhli v meziresortní soutěži úspor paliv a energie za rok 1978. Mezi deseti vybranými resorty národního hospodářství a podniky se umístil na prvním místě Tranzitní plynovod Praha. Dobrých výsledků dosáhl i kolektiv Palivového kombinátu 25. únor ve Vřesové, tvůrce tzv. "vřesovské výzvy" .

Při rozvoji pracovní iniciativy a socialistického soutěžení nám nikdy nešlo a ani nepůjde jen o počty kolektivů a jejich samoúčelné zvyšování. Jde v prvé řadě o výsledné morální a ekonomické hodnoty, vyjádřené vztahem našich pracujících k socialistické společnosti a politice naší komunistické strany.

Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, úkoly palivoenergetického komplexu našeho státu jsou velmi složité a náročné na řešení. Jejich průběžné plnění však nemůže být pouze záležitostí třísettisícového kolektivu pracujících resortu paliv a energetiky. Musí se stát, jako je to v celém světě, předmětem úsilí a odpovědnosti celé naší společnosti. Je třeba, aby vědomí vyšší sounáležitosti ještě více poznamenalo práci těch, kteří ovlivňují každodenní rytmus našich pracovišť. Jsou to především pracující ve strojírenství, dopravě, stavebnictví i dalších odvětví.

V závěru mi dovolte poděkovat vám za pozornost našim problémům, za současnou, ale i příští podporu a pomoc při jejich aktivním a tvůrčím řešení. Rozhodným odhodláním tisíců našich pracovních kolektivů i jednotlivců je pracovat tak, aby rovnoměrností a kvalitou každodenní práce spoluvytvářeli předpoklady pro další rozvoj naší vyspělé socialistické společnosti. Učiníme vše, abychom konkrétními činy podpořili realizaci cílů hospodářské politiky Komunistické strany Československa. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji ministru Ehrenbergerovi.

Soudružky a soudruzi, písemnou zprávu ministra paliv a energetiky projednaly všechny výbory sněmovny kromě výboru mandátového a imunitního.

Zpravodajskou zprávu přednese místopředseda Sněmovny lidu a předseda výboru pro průmysl, dopravu a obchod Sněmovny lidu poslanec Alois Hůla. Dávám mu slovo.

Společný zpravodaj výborů SL místopředseda SL A. Hůla: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, jedním ze základních úkolů, které je nutno v rozvoji ekonomiky řešit, je zabezpečení potřeb národního hospodářství palivy a energií. Tento životně významný úkol pro další rozvoj naší společnosti byl stanoven programem XIV. a XV. sjezdu Komunistické strany Československa. Správnost této orientace v současném období potvrzuje hospodářský a průmyslový rozvoj, který klade stále vyšší nároky na spotřebu paliv a energií. Málokterá oblast světové ekonomiky prochází tak prudkým rozvojem jako světové energetické hospodářství.

Při dnešní úrovni techniky je hospodářský rozvoj nerozlučně spjat s vybaveností společnosti palivy a energiemi. Podle propočtu odborníků dosavadní vývoj ukazuje, že vzrůst národního důchodu v dlouhodobém průměru o 1 % vyžaduje zvýšení spotřeby prvotních zdrojů paliv a energie alespoň o 0,8 %.

Přitom dynamický rozvoj světové ekonomiky v procesu vědeckotechnické revoluce bude požadavky na spotřebu energetických zdrojů neustále zvyšovat. Tuto skutečnost charakterizuje i naše palivoenergetická bilance. Zatímco domácí produkce v 5. pětiletce se podílela na přírůstku energetických zdrojů 4,7 %, v 6. pětiletce v důsledku pokrytí potřeb národního hospodářství se její podíl zvyšuje na 32 %. Vyžaduje to rychlý rozvoj výroby, růst životní úrovně, rozvoj vysoce mechanizovaných a automatizovaných výrobních procesů, rozvoj dopravy všeho druhu, vznik nových technologií apod.: to klade velké požadavky na prvotní energetické zdroje i vyšší využívání ostatních zdrojů.

Obstarávání paliv a energií působí převážné většině států velké starosti a podmínky jejich získávání jsou stále složitější, obtížnější a jejich ceny na světových trzích neustále rostou. Podmínky dalšího plynulého rozvoje výroby a celého národního hospodářství v ČSSR závisí převážně na vlastních zdrojích paliv a energie a současně na dovozu efektivnějších zdrojů, zejména ropy a zemního plynu.

Rozhodující složkou naší palivoenergetické bilance je a stále zůstává uhlí; k rozvoji jeho těžby a k zajištění směrnice XV. sjezdu KSČ na léta 1976 -1980 je nutno zabezpečit:

- prvotní energetické zdroje ve výši 114-117 mil. tun měrného paliva,

- těžbu uhlí a lignitu v roce 1980 ve výši 122-125 mil. tun,

- výrobu koksu ve výši 11 mil. tun,

- zdroje svítiplynu a zemního plynu ve výši 14 mld m3, z toho dovoz zemního plynu naftového ze SSSR ve výši 8,8 mld m3,

- výrobu elektřiny ve výši 77-79 mld kWh.

K tomuto zajištění přijala vláda ČSSR řadu usnesení, která jsou uvedena v písemné zprávě ministra paliv a energetiky. Týkají se zejména opatření v těžbě, k přípravě a realizaci kapacit a v oblasti spotřeby a úspor.

Účelem jednání Sněmovny lidu je ověřit, jak tato vládní usnesení jsou plněna a jak je zajišťován rozvoj paliv a energií i jejich hospodárné využívání, jako nezbytný předpoklad rozvoje naší socialistické společnosti.

V rámci přípravy na toto jednání Sněmovny lidu byly provedeny ve vybraných organizacích skupinové poslanecké průzkumy. Průzkumy byly organizovány jako sdružené, více výborů současně a ve spolupráci s poslanci Sněmovny národů a za účasti poslanců výborů České a Slovenské národní rady. Byla získána řada poznatků a informací, jak pro schůzi Sněmovny lidu, tak i pro schůzi Sněmovny národů - průzkumy měly tedy racionální charakter. Celkem bylo uskutečněno 21 průzkumů a 3 konzultace. Značná pozornost byla věnována Severočeskému hnědouhelnému revíru, kde se koncentrují zvýšené požadavky na těžbu hnědého uhlí, a dále na plnění programu racionalizace spotřeby paliv a energií. Důležitou přípravou pro informovanost poslanců byly i odborné semináře a písemné informace o největších spotřebitelích elektrické energie, svítiplynu, zemního plynu a hnědého uhlí, dále přehled důležitých úkolů jmenovitě uložených jednotlivým organizacím ve státním programu racionalizace spotřeby paliv a energií. Ministr paliv a energetiky ČSSR k přípravě jednání sněmovny předložil v dubnu t. r. písemnou zprávu jako podklad pro všechny poslance Sněmovny lidu.

Celková příprava 4. schůze Sněmovny lidu byla projednávána na schůzích předsednictva sněmovny, které věnovalo tomuto politickému a ekonomickému úkolu soustavnou kontrolu a pozornost. Dále byla projednávána na schůzích výborů a všichni poslanci se vší vážností se podíleli na její přípravě.

Z jednání výborů vyplynula řada doporučení; dovolte, abych vás o některých informoval:

- výbor pro plán a rozpočet zdůraznil úzce spojovat potřebu racionalizace paliv a energie se střednědobým a s ročními plány rozvoje. Touto cestou tak zabezpečovat dosahování lepšího poměru mezi růstem a spotřebou palivoenergetických zdrojů. Zvýšit ve výrobní a nevýrobní sféře úroveň analýz energetického hospodářství. Vytvořit ve finanční, úvěrové, cenové, popř. mzdové soustavě vhodné formy aktivní stimulace výroby k využívání úspornějších spotřebičů energie. Dále doporučil, aby stanovení a využívání norem a ukazatelů úrovně měrné spotřeby paliv a energie se stalo jednou z neměnných, trvale závazných částí státního plánu;

- výbor pro zemědělství a výživu doporučil, aby byla uvedena do praxe a důsledně využívána koncepce zemědělské energetické politiky jako součást státní energetické politiky. Dále věnovat mimořádnou pozornost využívání spalitelných odpadů včetně lesního dřeva, odpadních olejů, ojetých pneumatik, bioplynů, odpadního tepla z kompresních stanic tranzitních plynovodů a využívat v maximální míře energie slunečního záření jak pro ohřev užitkové vody, tak i pro sušení pícnin;


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP