Středa 10. října 1979

- výbor kulturní doporučil jako základní úkol věnovat pozornost přípravě kádrů pro jadernou energetiku a celou její další výstavbu. Připomíná, že tato oblast energetiky má před sebou velkou budoucnost s rychlým rozvojem jednotlivých forem. Je tedy pochopitelné, že řešení těchto otázek i práce s již vyvinutými zařízeními bude vyžadovat vysoce kvalifikované odborníky. Připomíná, že je nutno zajistit, aby vysoká kvalifikace byla též patřičně využívána; prozatím uplatňování zásadních změn v technologii je pomalejší než příprava pracovníků;

- výbor pro sociální politiku doporučil posoudit únosnost dosavadní míry přesčasové práce v hornických revírech z hlediska vlivu na zdravotní stav horníků a vzrůstající počet nemocí z povolání a přijmout opatření směřující ke snížení vysokého počtu přesčasových hodin. Posoudit v souvislosti s přípravou 7. pětiletky zvýšenou potřebu počtu bytů pro odvětví paliv a energetiky nad uvažovaný počet. Zvýšenou potřebu bytů řešit i formou družstevní stabilizační výstavby s nezbytnými finančními úlevami a při přidělování bytů důsledně dbát na to, aby docházelo k stabilizaci pracovníků;

- výbor pro průmysl, dopravu a obchod doporučil věnovat mimořádnou pozornost uplatnění funkce generálního dodavatele zařízení pro povrchové doly a nezbytnost stanovit výrobní organizaci odpovědnou za dodávku ucelených technologických zařízení;

- výbor ústavně právní se zabýval účinností platných předpisů v tomto důležitém odvětví naší ekonomiky a

- výbor zahraniční se zabýval energetickou krizí a jejími mezinárodně politickými a ekonomickými aspekty a souvislostmi.

Jednotlivé výbory se také zabývaly kontrolou usnesení Sněmovny Lidu č. 169, přijatého na schůzi sněmovny dne 30. září 1975, ke zprávě ministra paliv a energetiky o plnění politickohospodářských úkolů při zajišťování paliv a energie a jejich hospodárném využívání jako nezbytného předpokladu pro další rozvoj socialistické společnosti.

Již tehdy sněmovna konstatovala a doporučila: v zájmu jednotné energetické politiky a optimalizace zařízení energetického hospodářství vypracovat koncepci rozvoje a řízení úseku konečného užití paliv a energie v průmyslu, zemědělství a terciální sféře.

Domnívám se, že toto doporučení v podstatě bude realizováno usnesením předsednictva vlády ČSSR ze září letošního roku k dlouhodobému programu racionalizace spotřeby, úspor a využití všech druhů paliv a energie až v tomto období, tedy se značným zpožděním s účinností v 7. pětiletce.

Z dalších doporučení zejména připomínám:

- usilovat o komplexní zajištění dodávek strojů a zařízení pro rozvoj palivoenergetické základny. Současný stav ukazuje, že toto doporučení se nepodařilo uspokojivě realizovat, neboť spolehlivost provozního zařízení, zejména velkostrojů je neuspokojivá, málo výkonná, což ohrožuje plynulé plnění záměrů 6. pětiletého plánu v těžbě hnědého uhlí a ve skrývce;

- posilovat ve spolupráci s národními výbory plynofikaci ve vybraných okresech Severočeského kraje, hlavního města Prahy a v Bratislavě. Toto doporučení, jak prokázalo i zimní období 1978-1979, je v podstatě plynule zabezpečováno;

- důsledně uskutečňovat opatření prováděná ke zlepšení plynulosti přepravy tuhých paliv, zejména tříděného uhlí k plánovanému předzásobení velkospotřebitelů a plynulému zásobování obyvatelstva. Za prvé dva roky 6 pětiletky byl tento úkol vcelku uspokojivě zajišťován, nedosáhl však takového provozně technického stavu, aby zvládl další období;

- prohlubovat dosavadní metody práce v náboru pracovních sil, jejich rozmísťování a výchovu, zejména věnovat pozornost získávání dorostu, zkvalitnit systém péče o pracující a bezpečnost práce. Tato doporučení v oblasti péče o pracující jsou uspokojivě plněna ve spolupráci hospodářského vedení a odborové organizace. Bylo dosaženo i příznivých výsledků v léčebné a preventivní péči pracujících, podstatně rozšířeno závodní stravování. Dokladuje to částka 738 mil. Kčs, vynaložená jen v roce 1978 na ozdravná opatření. Problémovou oblastí zůstává péče o bydlení i nábor dalších pracovních sil, zejména v jednotlivých odborných strukturách;

- pokračovat ve vytváření podmínek pro zlepšení životního prostředí a v rekultivacích půdy k odstraňování nepříznivých důsledků těžby paliv a výroby energie. Toto doporučení bylo realizováno vcelku úspěšně a dále se v něm pokračuje.

Uvedená doporučení Sněmovny lidu z roku 1975 jsou jistě dokladem zodpovědného a prozíravého přístupu poslanců sněmovny k palivoenergetické situaci. Dnešním jednáním chtěli bychom na základě osobních poznatků poslanců, výborů a předsednictva Sněmovny lidu, opět přispět k řešení palivoenergetické politiky.

Při jednání ve výborech se nejvíce hovořilo o potížích v plynulém zásobování paliv a energií, které nám přinesly tak mimořádně složité klimatické a náročné organizační podmínky v zimním období 1978-79, a o jejich důsledcích na celé naše národní hospodářství.

V něčem ta zimní kalamita byla přece jenom poučná. Nebýt jí, všechno by jelo zaběhnutou cestou, umožňovanou nám již několik let příznivou zimou. Vážný stav a důsledky, které jsme prožívali, byly impulsem k tomu, že nás všechny doslova vyprovokovala a hlavně přinutila odpovědněji a urychleně řešit vše potřebné, co se týkalo energie. Význam energie vysoce stoupl před každým z nás a začali jsme více chápat a uvažovat i souvislosti se světovou energetickou krizí. Nejednou se začaly odpovědněji řešit dodávky náhradních dílů transportních gumových pásů a jejích oprava a spojování, vykládka, nakládka a přístavba železničních vagónů, začalo se řešit, kde nám co zbytečně v potřebné energii utíká.

Poznali jsme, že energie je nezbytnou životní podmínkou možnosti vůbec vyrábět, kulturně žít a že nedostatky v oblasti paliv a energie se dotýkají osobně každého z nás a jsou úzce spjaty s rozvojem naší celkové životní úrovně. Tato situace přesvědčila nás všechny, od prostého občana až po nejvyšší hospodářské vedení, jak je důležité podle sovětského osvědčeného vzoru připravovat se na zimu důsledně a plánovitě již od počátku roku a nenechat se překvapit a uvědomit si, že počasí je počasí - práce je práce.

Každý, kdo sleduje rozvoj našeho národního hospodářství, dobře ví, že v koncepci uložené stranickými a státními orgány počítá se s rozvojem palivoenergetické základny. Jen na období 6. pětiletky přímé investice vložené do rozvoje palivoenergetické základny představují téměř jednu třetinu investičních prostředků pro průmysl. Přistupuje se ve spoluprácí se SSSR k dalšímu výhledovému řešení palivoenergetických potřeb.

Přesvědčili jsme se, že do přípravy kapacit těžby uhlí dala tedy naše republika dostatek prostředků. Byla dodána nákladná technika, vybudována řada náročných staveb a v podstatě vytvořeny podmínky pro zabezpečení pracovních sil a vytvořeny další nezbytné předpoklady. Pro současnou potřebu i potřebu v nejbližších letech je instalován dostatek kapacit, strojů a zařízení, přesto však potřeba národního hospodářství je pokrývána s velikým vypětím.

Co se nám tedy nedostává? Mnohdy důslednějšího zajišťování a kontroly přijatých vládních usnesení a plnění úkolů uložených rozpisem státního plánu v této oblasti, jak bylo konstatováno ve výborech. Výsledkem práce výborů je celá řada dalších poznatků. Ukazuje se, že na příkladech neplnění některých zásadních úkolů, nedodržování uložených potřebných lhůt, kvality dodávek technologií, neplnění stavebních prací, včasných dodávek náhradních dílů v požadované skladbě i v zajištěnosti plynulé dopravy jsou nedostatky v řídící a organizátorské práci jak v resortech, tak i v podřízených podnicích, které se bezprostředně mají podílet na plnění a zabezpečení těchto celospolečenských priorit. To platí také i o resortu paliv a energetiky a jeho výrobních organizacích. Nikdo je nemůže zbavit zodpovědnosti za důsledný režim přípravy, rozvoje a výstavby výrobních zařízení, zajištění zásob paliva a nezbytných náhradních dílů pro plynulý provoz, zejména v zimních podmínkách.

Značné rezervy v řídící práci, v jejím komplexním pojetí vidíme také v tom, jak ukázal průzkum věcného zaměření tematických úkolů resortních, oborových a podnikových, provedených u více než dvou tisíc vyhlášených úkolů, že jen 4,1 % je průměrný podíl úkolů orientovaných na oblast paliv a energetiky. To prokazuje, že problémům z těchto oborů není věnována ústředními orgány a organizacemi dostatečná pozornost.

Výbory jsou toho názoru, že je třeba ve všech zainteresovaných resortech, podnicích a organizacích v řídící práci prokazovat podstatně rozhodnější a důslednější opatření.

Poslanecké průzkumy mimo jiné oblasti byly zejména soustředěny do Severočeského hnědouhelného revíru, kde se v prvé řadě rozhoduje o výši soběstačnosti naší palivoenergetické základny. Koncepce rozvoje tohoto revíru je založena na rozvoji nových a rekonstruovaných velkolomů s požadavkem výkonné velkostrojové techniky. Za první tři roky 6. pětiletky bylo v revíru dosaženo řady vynikajících pracovních výsledků a plánovaná těžba uhlí byla překročena o 4308 tis. tun. To svědčí o neustále se rozvíjející socialistické soutěži a pracovní iniciativě pod vedením stranických, odborových a mládežnických organizací.

Při poslaneckých průzkumech v letošním roce, kdy tento důležitý revír nedosahoval plánované těžby uhlí a odklizu zemin, jsme se přesvědčili o jeho složité provozně technické situaci. Jde o neplnění rozvojových investičních záměrů. Jsme toho názoru, že především stroje a zařízení nebyly dodány v potřebné kvalitě a s potřebnou technickou propracovaností. Myslíme si také, že nebyly dost zodpovědně převzaty a nebyla zabezpečena včasná pohotová oprava a odstranění nedostatků a technických závad, které vzhledem k prototypovým zařízením bylo možno očekávat. S obdobnou situací jsme se setkali i při poslaneckém průzkumu v kombinátu Vřesová, na Dole Jiří v Západočeském kraji. Jsme toho názoru, že účinnost spolupráce uživatelů a výrobců těchto rozhodujících technologických celků je nedostatečná. Výrobci vždy nepřihlížejí ke geologickým podmínkám jednotlivých dolů a k technickým připomínkám a navrhovaným úpravám při zkoušení strojů. Značné časové skluzy v dodávkách nové techniky vodou k tomu, že se vyrábí to, co bylo původně schváleno bez navrhovaných úprav, takže mnoho času uplyne jednáními, než započne vlastní práce na odstranění závad a poruch. Nabyli jsme při průzkumu dojmu, že zde chybí důsledná garance výrobců.

Předpokládáme, že tento stav bude odstraněn. Přesvědčili jsme se na povrchových dolech o pracovních podmínkách a příkladné obětavosti horníků na straně jedné a vedle toho o značné poruchovosti strojů na straně druhé. Došli jsme k názoru, že je do budoucna neúnosné, ponechávat na důlních podnicích finální starosti za zavádění těchto velkých strojních sestav a systémů do provozu. Role finálního dodavatele strojních sestav s příslušnou garancí by měla patřit jednoznačně strojírenství a technika rozvoje by se měla stát spolehlivější podporou iniciativy horníků.

Paliva a energetika není však jen Severočeský kraj - hnědé uhlí. Je to celá naše elektrárenská, plynárenská a teplárenská soustava a na ní navazující doprava, kde je třeba prosazovat pevný režim přípravy agregátů - technologického zařízení - zajištění zásob paliva - náhradních dílů a dalších materiálů pro plynulý provoz, zejména v zimních podmínkách.

Výbory Sněmovny lidu při svých průzkumech si ověřovaly u zvláště důležitých podniků připravenost na zimní období. Rozhodujícím hlediskem bezesporu jsou dosahované výsledky, zejména plynulost a rovnoměrnost výroby. Letošní zima nám dala tvrdou a nesmlouvavou odpověď. V řadě podniků došlo k vážnému narušení výrobního cyklu, v našem největším revíru se počátkem ledna plán těžby hluboce neplnil, a trvalo neúměrně dlouho než se těžba naplno rozběhla. V elektrárnách, kde podle našich poznatků došlo také k velkým výpadkům výroby nejenom z nedostatku uhlí, jsme toho názoru, že je dost technických prostředků, které je možno použít, aby k této poruchovosti v důsledku počasí nemohlo docházet. Myslíme si, že tam, kde k poruchám došlo, bylo to prakticky v mnoha případech zaviněno nedostatky v řídící a organizátorské práci a v úrovni technické přípravy. Tyto kritické připomínky se však netýkají jenom podniků z oblastí paliv a energetiky, ale i ostatních odvětví.

Dává to tedy odpověď, že příprava ve srovnání s přírodními podmínkami nebyla dobrá. Není možno zde hodnotit co se mohlo udělat a čemu se nedalo předejít. Zásadní přístup je v tom, abychom naprosto kriticky toto období zhodnotili a poznatky plně využili k přípravě pro zimní období 1979-80. Nemůžeme zde důsledky jednotlivě rozebírat, ale takovýto rozbor by neměl chybět na žádném závodě, generálním ředitelství, ani ministerstvu. Důsledky se neprojevily jenom v neplnění plánu, jeho struktuře, ale i v překračování mzdových fondů, v rychlejším nárůstu mezd než odpovídal růst produktivity práce a v neposlední řadě to mělo vliv i na pracovní morálku.

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, jak budeme s energetickými zdroji a energií hospodařit i ekonomicky ji využívat, tak budeme moci rozvíjet dále celé naše národní hospodářství.

Výbory, vědomy si této skutečnosti, věnovaly řadu svých jednání včetně poslaneckých průzkumů plnění státního programu racionalizace spotřeby paliv a energií. Usnesením vlády ČSSR č. 287/1976 bylo uloženo průmyslovým resortům zabezpečit na úrovni roku 1980 relativní roční úsporu minimálně 10,2 miliónu tun měrného paliva. Podle dosavadního průběhu lze očekávat, že tento úkol bude splněn.

Na snížení energetické a materiálové náročnosti je nutno zaměřit pozornost pracovních kolektivů všech stupňů. Alegorickým požadavkem je, jak bylo na 11. a 12. zasedání ÚV KSČ stanoveno, výrazně a rychle snižovat energetickou, surovinovou a materiálovou náročnost výroby, neboť tato spotřeba je stále neúměrně vysoká.

Poslanecké průzkumy ukázaly, že postupně se rozvíjí různá organizovaná hnutí za technická řešení, která umožní využít dalších zdrojů úspor a zamezit ztrátám na všech stupních užívaných energií. V závodech a organizacích je program komplexní socialistické racionalizace zpracováván s rozdílnou úrovní. Požadovaná výše úspor je u některých závodů, zejména menších, rozepisována do obecných, těžko kontrolovatelných akcí a opatření. Jde např. o odstranění chodu naprázdno, vypínání osvětlení, což v podstatě nemá charakter racionalizace. Ve větších průmyslových závodech, kde jsou již běžně známy způsoby racionalizace ve formě odstraňování zjevných ztrát vlastní údržbou vyčerpány, dochází k nutnosti řešit racionalizaci modernizací technologie a spotřebičů s velkou energetickou náročností.

Z průzkumů v závodech, které jsou největšími spotřebiteli u jednotlivých druhů energií a paliv, jsme dospěli k názoru, že centrální orgány, ať už ministerstva anebo Státní plánovací komise, neřeší problémy dost pohotově a nerozhodují včas o důležitých akcích. Co máme na mysli? Např. v n. p. Duslo Šaľa jsou v provozu dvě galerie na výrobu čpavku. Starší galerie spotřebuje 2,1 tuny měrného paliva na jednu tunu čpavku. Nová galerie s novou technologií 1,4 tuny měrného paliva na jednu tunu čpavku, t. j. úspora jedné třetiny velmi cenného zemního plynu. Celoročně to představuje spotřebu několika velkých strojírenských podniků. Myslíme, že bylo povinností ústředních orgánů včas rozhodnout, zda a kdy se tento zdroj, ovšem i když je spojen se značnou investicí, bude realizovat. Není to ojedinělý případ.

Průzkumy dále ukázaly, že pokud se jedná o racionalizační akce investičního charakteru, nebo akce charakteru technického rozvoje, prodlužuje dobu jejich realizace zajišťování předprojektové a projektové přípravy a zejména zajišťování dodávek a montážních prací. Největší potíže jsou v současné době se zajišťováním dodávek měřící a regulační techniky, čerpací techniky, armatur, rozvaděčů apod.

V nevýrobní sféře, zahrnující i spotřebu obyvatelstva, je třeba zhruba 75 % dodaných paliv a energií na vytápění budov. Je nutno říci, že při vytápění postupujeme krajně neekonomicky a o více než 50 % překračujeme spotřebu nutnou v našich klimatických podmínkách. Příčin tohoto neutěšeného stavu je řada. Jsou to zejména nedostatečné tepelné izolační vlastnosti stavebních materiálů, nízká, dá se říci minimální uplatnění měřicí a regulační techniky, a také to, že obyvatelé po dlouhé období byli málo zainteresováni na hospodárnosti vytápění.

Spotřeba energie na osvětlení představuje poměrně značnou část z celkové spotřeby elektrické energie, zejména v období energetických špiček, kde její podíl na celkové spotřebě vzroste až na trojnásobek. Je pochopitelné, že úspory v této oblasti převážně nemůžeme dělat na úkor snižování osvětlení, zejména pracovišť, ale musíme je hledat v nové technice. v moderních zdrojích světla, které např. proti klasickým žárovkám mají až pětkrát nižší spotřebu. Zajímali jsme se proto o jejich výrobu a navštívili jsme hlavní závod Tesla Holešovice. Mají technicky dobře rozpracováno celkové zdůvodnění, i koncepce a výsledky jejich práce jsou velmi poučné. Požádali jsme proto ředitele podniku, aby připravil názornou výstavku s konkrétními údaji a ukazateli. Tato výstavka je v levém kuloáru a doporučuji, abyste se s ní seznámili. Kromě jiného výstavka ukazuje, jak značný vliv má osvětlení na pracovní výkon a únavu pracovníka. Je škoda, že v této oblasti nejsou plněny stanovené úkoly. Nevyrábíme dostatek moderních progresivních zdrojů světla, i když zde náklady na úsporu jedné kwh elektrické energie jsou nižší než v jiných oblastech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP