- výbor kulturní doporučil jako základní
úkol věnovat pozornost přípravě
kádrů pro jadernou energetiku a celou její
další výstavbu. Připomíná,
že tato oblast energetiky má před sebou velkou
budoucnost s rychlým rozvojem jednotlivých forem.
Je tedy pochopitelné, že řešení
těchto otázek i práce s již vyvinutými
zařízeními bude vyžadovat vysoce kvalifikované
odborníky. Připomíná, že je nutno
zajistit, aby vysoká kvalifikace byla též patřičně
využívána; prozatím uplatňování
zásadních změn v technologii je pomalejší
než příprava pracovníků;
- výbor pro sociální politiku doporučil
posoudit únosnost dosavadní míry přesčasové
práce v hornických revírech z hlediska vlivu
na zdravotní stav horníků a vzrůstající
počet nemocí z povolání a přijmout
opatření směřující ke
snížení vysokého počtu přesčasových
hodin. Posoudit v souvislosti s přípravou 7. pětiletky
zvýšenou potřebu počtu bytů pro
odvětví paliv a energetiky nad uvažovaný
počet. Zvýšenou potřebu bytů
řešit i formou družstevní stabilizační
výstavby s nezbytnými finančními úlevami
a při přidělování bytů
důsledně dbát na to, aby docházelo
k stabilizaci pracovníků;
- výbor pro průmysl, dopravu a obchod doporučil
věnovat mimořádnou pozornost uplatnění
funkce generálního dodavatele zařízení
pro povrchové doly a nezbytnost stanovit výrobní
organizaci odpovědnou za dodávku ucelených
technologických zařízení;
- výbor ústavně právní se zabýval
účinností platných předpisů
v tomto důležitém odvětví naší
ekonomiky a
- výbor zahraniční se zabýval energetickou
krizí a jejími mezinárodně politickými
a ekonomickými aspekty a souvislostmi.
Jednotlivé výbory se také zabývaly
kontrolou usnesení Sněmovny Lidu č. 169,
přijatého na schůzi sněmovny dne 30.
září 1975, ke zprávě ministra
paliv a energetiky o plnění politickohospodářských
úkolů při zajišťování
paliv a energie a jejich hospodárném využívání
jako nezbytného předpokladu pro další
rozvoj socialistické společnosti.
Již tehdy sněmovna konstatovala a doporučila:
v zájmu jednotné energetické politiky a optimalizace
zařízení energetického hospodářství
vypracovat koncepci rozvoje a řízení úseku
konečného užití paliv a energie v průmyslu,
zemědělství a terciální sféře.
Domnívám se, že toto doporučení
v podstatě bude realizováno usnesením předsednictva
vlády ČSSR ze září letošního
roku k dlouhodobému programu racionalizace spotřeby,
úspor a využití všech druhů paliv
a energie až v tomto období, tedy se značným
zpožděním s účinností
v 7. pětiletce.
Z dalších doporučení zejména
připomínám:
- usilovat o komplexní zajištění dodávek
strojů a zařízení pro rozvoj palivoenergetické
základny. Současný stav ukazuje, že
toto doporučení se nepodařilo uspokojivě
realizovat, neboť spolehlivost provozního zařízení,
zejména velkostrojů je neuspokojivá, málo
výkonná, což ohrožuje plynulé plnění
záměrů 6. pětiletého plánu
v těžbě hnědého uhlí a
ve skrývce;
- posilovat ve spolupráci s národními výbory
plynofikaci ve vybraných okresech Severočeského
kraje, hlavního města Prahy a v Bratislavě.
Toto doporučení, jak prokázalo i zimní
období 1978-1979, je v podstatě plynule zabezpečováno;
- důsledně uskutečňovat opatření
prováděná ke zlepšení plynulosti
přepravy tuhých paliv, zejména tříděného
uhlí k plánovanému předzásobení
velkospotřebitelů a plynulému zásobování
obyvatelstva. Za prvé dva roky 6 pětiletky byl tento
úkol vcelku uspokojivě zajišťován,
nedosáhl však takového provozně technického
stavu, aby zvládl další období;
- prohlubovat dosavadní metody práce v náboru
pracovních sil, jejich rozmísťování
a výchovu, zejména věnovat pozornost získávání
dorostu, zkvalitnit systém péče o pracující
a bezpečnost práce. Tato doporučení
v oblasti péče o pracující jsou uspokojivě
plněna ve spolupráci hospodářského
vedení a odborové organizace. Bylo dosaženo
i příznivých výsledků v léčebné
a preventivní péči pracujících,
podstatně rozšířeno závodní
stravování. Dokladuje to částka 738
mil. Kčs, vynaložená jen v roce 1978 na ozdravná
opatření. Problémovou oblastí zůstává
péče o bydlení i nábor dalších
pracovních sil, zejména v jednotlivých odborných
strukturách;
- pokračovat ve vytváření podmínek
pro zlepšení životního prostředí
a v rekultivacích půdy k odstraňování
nepříznivých důsledků těžby
paliv a výroby energie. Toto doporučení bylo
realizováno vcelku úspěšně a
dále se v něm pokračuje.
Uvedená doporučení Sněmovny lidu z
roku 1975 jsou jistě dokladem zodpovědného
a prozíravého přístupu poslanců
sněmovny k palivoenergetické situaci. Dnešním
jednáním chtěli bychom na základě
osobních poznatků poslanců, výborů
a předsednictva Sněmovny lidu, opět přispět
k řešení palivoenergetické politiky.
Při jednání ve výborech se nejvíce
hovořilo o potížích v plynulém
zásobování paliv a energií, které
nám přinesly tak mimořádně
složité klimatické a náročné
organizační podmínky v zimním období
1978-79, a o jejich důsledcích na celé naše
národní hospodářství.
V něčem ta zimní kalamita byla přece
jenom poučná. Nebýt jí, všechno
by jelo zaběhnutou cestou, umožňovanou nám
již několik let příznivou zimou. Vážný
stav a důsledky, které jsme prožívali,
byly impulsem k tomu, že nás všechny doslova
vyprovokovala a hlavně přinutila odpovědněji
a urychleně řešit vše potřebné,
co se týkalo energie. Význam energie vysoce stoupl
před každým z nás a začali jsme
více chápat a uvažovat i souvislosti se světovou
energetickou krizí. Nejednou se začaly odpovědněji
řešit dodávky náhradních dílů
transportních gumových pásů a jejích
oprava a spojování, vykládka, nakládka
a přístavba železničních vagónů,
začalo se řešit, kde nám co zbytečně
v potřebné energii utíká.
Poznali jsme, že energie je nezbytnou životní
podmínkou možnosti vůbec vyrábět,
kulturně žít a že nedostatky v oblasti
paliv a energie se dotýkají osobně každého
z nás a jsou úzce spjaty s rozvojem naší
celkové životní úrovně. Tato
situace přesvědčila nás všechny,
od prostého občana až po nejvyšší
hospodářské vedení, jak je důležité
podle sovětského osvědčeného
vzoru připravovat se na zimu důsledně a plánovitě
již od počátku roku a nenechat se překvapit
a uvědomit si, že počasí je počasí
- práce je práce.
Každý, kdo sleduje rozvoj našeho národního
hospodářství, dobře ví, že
v koncepci uložené stranickými a státními
orgány počítá se s rozvojem palivoenergetické
základny. Jen na období 6. pětiletky přímé
investice vložené do rozvoje palivoenergetické
základny představují téměř
jednu třetinu investičních prostředků
pro průmysl. Přistupuje se ve spoluprácí
se SSSR k dalšímu výhledovému řešení
palivoenergetických potřeb.
Přesvědčili jsme se, že do přípravy
kapacit těžby uhlí dala tedy naše republika
dostatek prostředků. Byla dodána nákladná
technika, vybudována řada náročných
staveb a v podstatě vytvořeny podmínky pro
zabezpečení pracovních sil a vytvořeny
další nezbytné předpoklady. Pro současnou
potřebu i potřebu v nejbližších
letech je instalován dostatek kapacit, strojů a
zařízení, přesto však potřeba
národního hospodářství je pokrývána
s velikým vypětím.
Co se nám tedy nedostává? Mnohdy důslednějšího
zajišťování a kontroly přijatých
vládních usnesení a plnění
úkolů uložených rozpisem státního
plánu v této oblasti, jak bylo konstatováno
ve výborech. Výsledkem práce výborů
je celá řada dalších poznatků.
Ukazuje se, že na příkladech neplnění
některých zásadních úkolů,
nedodržování uložených potřebných
lhůt, kvality dodávek technologií, neplnění
stavebních prací, včasných dodávek
náhradních dílů v požadované
skladbě i v zajištěnosti plynulé dopravy
jsou nedostatky v řídící a organizátorské
práci jak v resortech, tak i v podřízených
podnicích, které se bezprostředně
mají podílet na plnění a zabezpečení
těchto celospolečenských priorit. To platí
také i o resortu paliv a energetiky a jeho výrobních
organizacích. Nikdo je nemůže zbavit zodpovědnosti
za důsledný režim přípravy, rozvoje
a výstavby výrobních zařízení,
zajištění zásob paliva a nezbytných
náhradních dílů pro plynulý
provoz, zejména v zimních podmínkách.
Značné rezervy v řídící
práci, v jejím komplexním pojetí vidíme
také v tom, jak ukázal průzkum věcného
zaměření tematických úkolů
resortních, oborových a podnikových, provedených
u více než dvou tisíc vyhlášených
úkolů, že jen 4,1 % je průměrný
podíl úkolů orientovaných na oblast
paliv a energetiky. To prokazuje, že problémům
z těchto oborů není věnována
ústředními orgány a organizacemi dostatečná
pozornost.
Výbory jsou toho názoru, že je třeba
ve všech zainteresovaných resortech, podnicích
a organizacích v řídící práci
prokazovat podstatně rozhodnější a důslednější
opatření.
Poslanecké průzkumy mimo jiné oblasti byly
zejména soustředěny do Severočeského
hnědouhelného revíru, kde se v prvé
řadě rozhoduje o výši soběstačnosti
naší palivoenergetické základny. Koncepce
rozvoje tohoto revíru je založena na rozvoji nových
a rekonstruovaných velkolomů s požadavkem výkonné
velkostrojové techniky. Za první tři roky
6. pětiletky bylo v revíru dosaženo řady
vynikajících pracovních výsledků
a plánovaná těžba uhlí byla překročena
o 4308 tis. tun. To svědčí o neustále
se rozvíjející socialistické soutěži
a pracovní iniciativě pod vedením stranických,
odborových a mládežnických organizací.
Při poslaneckých průzkumech v letošním
roce, kdy tento důležitý revír nedosahoval
plánované těžby uhlí a odklizu
zemin, jsme se přesvědčili o jeho složité
provozně technické situaci. Jde o neplnění
rozvojových investičních záměrů.
Jsme toho názoru, že především
stroje a zařízení nebyly dodány v
potřebné kvalitě a s potřebnou technickou
propracovaností. Myslíme si také, že
nebyly dost zodpovědně převzaty a nebyla
zabezpečena včasná pohotová oprava
a odstranění nedostatků a technických
závad, které vzhledem k prototypovým zařízením
bylo možno očekávat. S obdobnou situací
jsme se setkali i při poslaneckém průzkumu
v kombinátu Vřesová, na Dole Jiří
v Západočeském kraji. Jsme toho názoru,
že účinnost spolupráce uživatelů
a výrobců těchto rozhodujících
technologických celků je nedostatečná.
Výrobci vždy nepřihlížejí
ke geologickým podmínkám jednotlivých
dolů a k technickým připomínkám
a navrhovaným úpravám při zkoušení
strojů. Značné časové skluzy
v dodávkách nové techniky vodou k tomu, že
se vyrábí to, co bylo původně schváleno
bez navrhovaných úprav, takže mnoho času
uplyne jednáními, než započne vlastní
práce na odstranění závad a poruch.
Nabyli jsme při průzkumu dojmu, že zde chybí
důsledná garance výrobců.
Předpokládáme, že tento stav bude odstraněn.
Přesvědčili jsme se na povrchových
dolech o pracovních podmínkách a příkladné
obětavosti horníků na straně jedné
a vedle toho o značné poruchovosti strojů
na straně druhé. Došli jsme k názoru,
že je do budoucna neúnosné, ponechávat
na důlních podnicích finální
starosti za zavádění těchto velkých
strojních sestav a systémů do provozu. Role
finálního dodavatele strojních sestav s příslušnou
garancí by měla patřit jednoznačně
strojírenství a technika rozvoje by se měla
stát spolehlivější podporou iniciativy
horníků.
Paliva a energetika není však jen Severočeský
kraj - hnědé uhlí. Je to celá naše
elektrárenská, plynárenská a teplárenská
soustava a na ní navazující doprava, kde
je třeba prosazovat pevný režim přípravy
agregátů - technologického zařízení
- zajištění zásob paliva - náhradních
dílů a dalších materiálů
pro plynulý provoz, zejména v zimních podmínkách.
Výbory Sněmovny lidu při svých průzkumech
si ověřovaly u zvláště důležitých
podniků připravenost na zimní období.
Rozhodujícím hlediskem bezesporu jsou dosahované
výsledky, zejména plynulost a rovnoměrnost
výroby. Letošní zima nám dala tvrdou
a nesmlouvavou odpověď. V řadě podniků
došlo k vážnému narušení výrobního
cyklu, v našem největším revíru
se počátkem ledna plán těžby
hluboce neplnil, a trvalo neúměrně dlouho
než se těžba naplno rozběhla. V elektrárnách,
kde podle našich poznatků došlo také k
velkým výpadkům výroby nejenom z nedostatku
uhlí, jsme toho názoru, že je dost technických
prostředků, které je možno použít,
aby k této poruchovosti v důsledku počasí
nemohlo docházet. Myslíme si, že tam, kde k
poruchám došlo, bylo to prakticky v mnoha případech
zaviněno nedostatky v řídící
a organizátorské práci a v úrovni
technické přípravy. Tyto kritické
připomínky se však netýkají jenom
podniků z oblastí paliv a energetiky, ale i ostatních
odvětví.
Dává to tedy odpověď, že příprava
ve srovnání s přírodními podmínkami
nebyla dobrá. Není možno zde hodnotit co se
mohlo udělat a čemu se nedalo předejít.
Zásadní přístup je v tom, abychom
naprosto kriticky toto období zhodnotili a poznatky plně
využili k přípravě pro zimní
období 1979-80. Nemůžeme zde důsledky
jednotlivě rozebírat, ale takovýto rozbor
by neměl chybět na žádném závodě,
generálním ředitelství, ani ministerstvu.
Důsledky se neprojevily jenom v neplnění
plánu, jeho struktuře, ale i v překračování
mzdových fondů, v rychlejším nárůstu
mezd než odpovídal růst produktivity práce
a v neposlední řadě to mělo vliv i
na pracovní morálku.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jak budeme s energetickými zdroji a energií hospodařit
i ekonomicky ji využívat, tak budeme moci rozvíjet
dále celé naše národní hospodářství.
Výbory, vědomy si této skutečnosti,
věnovaly řadu svých jednání
včetně poslaneckých průzkumů
plnění státního programu racionalizace
spotřeby paliv a energií. Usnesením vlády
ČSSR č. 287/1976 bylo uloženo průmyslovým
resortům zabezpečit na úrovni roku 1980 relativní
roční úsporu minimálně 10,2
miliónu tun měrného paliva. Podle dosavadního
průběhu lze očekávat, že tento
úkol bude splněn.
Na snížení energetické a materiálové
náročnosti je nutno zaměřit pozornost
pracovních kolektivů všech stupňů.
Alegorickým požadavkem je, jak bylo na 11. a 12. zasedání
ÚV KSČ stanoveno, výrazně a rychle
snižovat energetickou, surovinovou a materiálovou
náročnost výroby, neboť tato spotřeba
je stále neúměrně vysoká.
Poslanecké průzkumy ukázaly, že postupně
se rozvíjí různá organizovaná
hnutí za technická řešení, která
umožní využít dalších zdrojů
úspor a zamezit ztrátám na všech stupních
užívaných energií. V závodech
a organizacích je program komplexní socialistické
racionalizace zpracováván s rozdílnou úrovní.
Požadovaná výše úspor je u některých
závodů, zejména menších, rozepisována
do obecných, těžko kontrolovatelných
akcí a opatření. Jde např. o odstranění
chodu naprázdno, vypínání osvětlení,
což v podstatě nemá charakter racionalizace.
Ve větších průmyslových závodech,
kde jsou již běžně známy způsoby
racionalizace ve formě odstraňování
zjevných ztrát vlastní údržbou
vyčerpány, dochází k nutnosti řešit
racionalizaci modernizací technologie a spotřebičů
s velkou energetickou náročností.
Z průzkumů v závodech, které jsou
největšími spotřebiteli u jednotlivých
druhů energií a paliv, jsme dospěli k názoru,
že centrální orgány, ať už
ministerstva anebo Státní plánovací
komise, neřeší problémy dost pohotově
a nerozhodují včas o důležitých
akcích. Co máme na mysli? Např. v n. p. Duslo
Šaľa jsou v provozu dvě galerie na výrobu
čpavku. Starší galerie spotřebuje 2,1
tuny měrného paliva na jednu tunu čpavku.
Nová galerie s novou technologií 1,4 tuny měrného
paliva na jednu tunu čpavku, t. j. úspora jedné
třetiny velmi cenného zemního plynu. Celoročně
to představuje spotřebu několika velkých
strojírenských podniků. Myslíme, že
bylo povinností ústředních orgánů
včas rozhodnout, zda a kdy se tento zdroj, ovšem i
když je spojen se značnou investicí, bude realizovat.
Není to ojedinělý případ.
Průzkumy dále ukázaly, že pokud se jedná
o racionalizační akce investičního
charakteru, nebo akce charakteru technického rozvoje, prodlužuje
dobu jejich realizace zajišťování předprojektové
a projektové přípravy a zejména zajišťování
dodávek a montážních prací. Největší
potíže jsou v současné době se
zajišťováním dodávek měřící
a regulační techniky, čerpací techniky,
armatur, rozvaděčů apod.
V nevýrobní sféře, zahrnující
i spotřebu obyvatelstva, je třeba zhruba 75 % dodaných
paliv a energií na vytápění budov.
Je nutno říci, že při vytápění
postupujeme krajně neekonomicky a o více než
50 % překračujeme spotřebu nutnou v našich
klimatických podmínkách. Příčin
tohoto neutěšeného stavu je řada. Jsou
to zejména nedostatečné tepelné izolační
vlastnosti stavebních materiálů, nízká,
dá se říci minimální uplatnění
měřicí a regulační techniky,
a také to, že obyvatelé po dlouhé období
byli málo zainteresováni na hospodárnosti
vytápění.
Spotřeba energie na osvětlení představuje
poměrně značnou část z celkové
spotřeby elektrické energie, zejména v období
energetických špiček, kde její podíl
na celkové spotřebě vzroste až na trojnásobek.
Je pochopitelné, že úspory v této oblasti
převážně nemůžeme dělat
na úkor snižování osvětlení,
zejména pracovišť, ale musíme je hledat
v nové technice. v moderních zdrojích světla,
které např. proti klasickým žárovkám
mají až pětkrát nižší
spotřebu. Zajímali jsme se proto o jejich výrobu
a navštívili jsme hlavní závod Tesla
Holešovice. Mají technicky dobře rozpracováno
celkové zdůvodnění, i koncepce a výsledky
jejich práce jsou velmi poučné. Požádali
jsme proto ředitele podniku, aby připravil názornou
výstavku s konkrétními údaji a ukazateli.
Tato výstavka je v levém kuloáru a doporučuji,
abyste se s ní seznámili. Kromě jiného
výstavka ukazuje, jak značný vliv má
osvětlení na pracovní výkon a únavu
pracovníka. Je škoda, že v této oblasti
nejsou plněny stanovené úkoly. Nevyrábíme
dostatek moderních progresivních zdrojů světla,
i když zde náklady na úsporu jedné kwh
elektrické energie jsou nižší než
v jiných oblastech.