Vážené soudružky a soudruzi, nebudeme
si zapírat, že veřejnost, ale myslím,
že i my, poslanci ve výborech, jsme to projevili,
jsme velmi podrobně sledovali otázky rozpočtu
a zvýšení pracovních sil. Dostali jsme
od vlády ubezpečení, že Federální
úřad pro tisk a informace nevzniká jako úřad
ani s požadavkem na zvýšení rozpočtu,
ani na zvýšení pracovních sil. Pracovníci
i rozpočet budou vyčleněny z dosavadních
prostředků Českého úřadu
pro tisk a informace a Slovenského úřadu
pro tisk a informace.
Po zvážení všech okolností v kulturním
a ústavně právním výboru Sněmovny
lidu jsme došli k společnému závěru,
že v zájmu zabezpečení celostátního
řízení v této oblasti se jeví
jako nejúčelnější způsob
k dosažení tohoto cíle zřídit
samostatný federální orgán státní
správy a vytvořit Federální úřad
pro tisk a informace, který bude vykonávat činnosti,
které jsou v pravomoci federace a koordinovat s národními
úřady pro tisk a informace další činnosti
v oblasti sdělovacích prostředků.
S předloženým návrhem zákona
vyslovily souhlas ústavně právní i
kulturní výbor Sněmovny lidu.
Proto jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny lidu doporučuji návrh zákona
o zřízení Federálního úřadu
pro tisk a informace schválit.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny lidu poslanci Zelenkovi. Nyní prosím
poslance Františka Stütze o přednesení
zpravodajské zprávy.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
F. Stütz: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dovolte mi, abych ve své zpravodajské
zprávě navázal na vystoupení společného
zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance
Zelenky a doplnil je o stanovisko výborů Sněmovny
národů.
Všichni si plně uvědomujeme, že významné
a složité úkoly ve sféře plánování,
organizace a rozvoje hromadných informačních
prostředků vyžadují zřízení
federálního ústředního orgánu
státní správy s cílem zabezpečit
celostátní jednotné a účinné
řízení v této oblasti.
S pochopením a s plným souhlasem akceptujeme, že
z postavení Federálního úřadu
pro tisk a informace, jako federálního ústředního
orgánu státní správy vyplývá
nutnost delegovat do něj obecné kompetence federálních
ústředních orgánů ve smyslu
zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních
ministerstev. Tato působnost obsahuje hlavně zpracovávání
analýz a návrhů na řešení
stěžejních otázek a jejich předkládání
vládě Československé socialistické
republiky. Dále se jedná o plnění
úkolů národohospodářského
plánování, o rozvoj právní
základny, o organizaci mezinárodních styků,
o zabezpečování požadavků obrany
na svém úseku a o spolupráci a součinnost
s příslušnými orgány republik,
odborovými a dalšími společenskými
organizacemi.
Federální úřad pro tisk a informace
je zřizován v období, které vyžaduje
od pracovníků na všech úrovních,
aby přistupovali k rozhodování a k plnění
úkolů z hlediska potřeb všeobecné
úspornosti. Poslanci kulturního a ústavně
právního výboru Sněmovny národů
proto s uspokojením konstatovali, že zřízení
Federálního úřadu pro tisk a informace
není spojeno s novými požadavky a nároky
na plán pracovních sil. Kádrové zabezpečení
nového úřadu bude řešeno přerozdělením
počtu pracovníků z Českého
a Slovenského úřadu pro tisk a informace
a obdobně bude řešeno i zabezpečení
jeho činnosti po finanční stránce.
Soudružky a soudruzi poslanci, s předloženým
vládním návrhem zákona o zřízení
Federálního úřadu pro tisk a informace
vyslovil souhlas ústavně právní i
kulturní výbor Sněmovny národů.
Na základě toho se jako společný zpravodaj
výborů Sněmovny národů připojuji
k návrhu společného zpravodaje výborů
Sněmovny lidu a rovněž doporučuji vládní
návrh zákona schválit v předloženém
znění.
Předsedající předseda SL V. David:
Děkuji společnému zpravodaji výborů
Sněmovny národů poslanci Stützoví.
Do rozpravy k tomuto bodu pořadu se nikdo písemně
nepřihlásil. Přesto se ptám, zda někdo
z poslanců žádá o slovo. (Nikdo.) Nikdo.
Můžeme přistoupit k hlasování.
V zasedacím sále je přítomno 151 poslanců
Sněmovny lidu, 60 poslanců Sněmovny národů
zvolených v České socialistické republice
a 66 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice.
Obě sněmovny jsou podle ústavního
zákona o československé federaci schopny
se usnášet.
Při schvalování tohoto zákona platí
podle článku 42 odst. 2 písm. b) a e) ústavního
zákona o československé federaci zákaz
majorizace. Ve Sněmovně národů budou
poslanci zvolení v České socialistické
republice a poslanci zvolení ve Slovenské socialistické
republice hlasovat odděleně.
Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny
lidu.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o zřízení
Federálního úřadu pro tisk a informace
podle doporučení společného zpravodaje
výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku!
(Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu schválila zákon o zřízení
Federálního úřadu pro tisk a informace.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené v České socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení v
České socialistické republice zákon
schválili.
Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny
národů zvolené ve Slovenské socialistické
republice.
Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení
společného zpravodaje výborů Sněmovny
národů, prosím, ať zvedne ruku! (Hlasuje
se.) Děkuji.
Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Poslanci Sněmovny národů zvolení ve
Slovenské socialistické republice zákon schválili.
Také Sněmovna národů schválila
zákon o zřízení Federálního
úřadu pro tisk a informace.
Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven
konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky schválilo
zákon o zřízení Federálního
úřadu pro tisk a informace.
Soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji naše
jednání do 14 hodin. Odpolední část
bude řídit předseda Sněmovny národů
D. Hanes.
(Jednání přerušeno ve 13.45 hodin.)
(Jednání opět zahájeno ve 14 hodin.)
(Řízení schůze převzal místopředseda
Federálního shromáždění
předseda Sněmovny národů D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, budeme pokračovať v našom rokovaní.
Podľa schváleného programu schôdze prerokujeme
Vládny návrh zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 111/1971
Zb., o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku
na sociálne zabezpečenie, v znení zákona
č. 154/1976 Zb. a zákona č. 62/1977 Zb. (tlač
106).
Prosím ministra financií ČSSR súdruha
Léra, aby návrh menom federálnej vlády
zdôvodnil.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a ke schválení návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon o odvodech do státního rozpočtu
a příspěvku na sociální zabezpečení,
ve znění zákona č. 154/1976 Sb. a
zákona č. 62/1977 Sb.
Odvody do státního rozpočtu významně
působí na soustavu finančního hospodaření
výrobně hospodářských jednotek
a podniků, která musí v souladu se Souborem
opatření zvýšit svou účinnost
a posílit chozrasčot VHJ a podniků. To zabezpečují
nové finanční předpisy, které
byly vydány s účinností k 1. lednu
1981. Současně je nutno provést i nezbytné
změny v odvodech do státního rozpočtu,
které jsou obsaženy v předloženém
vládním návrhu zákona.
Navrhovaná zákonná úprava odvodů
do státního rozpočtu zajišťuje
především dva základní cíle,
a to posílení úlohy, funkcí a chozrasčotu
VHJ a zvýšení podílu vlastních
finančních zdrojů VHJ a podniků na
financování plánovaných potřeb.
Již XV. sjezd KSČ zdůraznil, že VHJ musí
sehrávat stále výraznější
ekonomickou funkci zejména v oblasti investiční
a technické politiky, v účinném prosazování
vědecko-technického rozvoje, v soustavném
zkvalitňování řízení
i účinnosti veškeré práce, což
se koneckonců musí pozitivně odrazit i ve
zvýšení efektivnosti celého reprodukčního
procesu. V souladu s postupnou realizací Souboru opatření
se VHJ stává základním článkem
řízení při uplatňování
chozrasčotu v rámci celé VHJ.
Navrhovaná centralizace odvodů, která umožní
prohloubit finanční vztahy k jednotlivým
organizacím příslušné VHJ při
zvýšení odpovědnosti VHJ za plnění
odvodových povinností, povede současně
k dalšímu zracionálnění vztahů
ke státnímu rozpočtu.
V této etapě nedochází zatím
k obecné centralizaci odvodu z jmění.
Je tomu tak proto, že se zkoumají možnosti zvýšení
účinnosti tohoto nástroje, zejména
na lepším využívání výrobních
fondů. Teprve po celkovém posouzení této
problematiky budou předloženy návrhy dalšího
postupu v této oblasti.
Centralizace odvodu ze zisku za VHJ i zvýšení
pravomoci VHJ ve finančním hospodaření
i v dalších oblastech nesmí však vést
k oslabení chozrasčotu podniku. K tomu byly vydány
zásady rozvoje chozrasčotu VHJ, podniků i
chozrasčotu vnitropodnikového.
Přechodně nebude centralizace odvodu ze zisku prováděna
u VHJ v působnosti ústředních orgánů
republik, jestliže jimi řízené organizace
mají sídlo v obou republikách, jakož
i u těch VHJ, kde nejsou zatím vytvořeny
podmínky k tomu, aby odpovědně plnily funkci
základního článku řízení
již od 1. ledna 1981. Podle Souboru opatření
musí dojít k vytvoření žádoucích
předpokladů pro plné uplatnění
jejich funkce včetně centralizace odvodu u všech
VHJ nejpozději k 1. lednu 1983.
Soubor opatření zdůrazňuje jako jeden
z nejpodstatnějších úkolů potřebu
dalšího rozvíjení a zvýšení
účinnosti chozrasčotu na všech stupních
řízení. Rozvoj chozrasčotu bude zajišťován
na základě plánu, zejména pětiletého,
a musí vést k nejefektivnějším,
nejúčinnějším formám zajišťování
úkolů plánu. Důležitou zásadou
chozrasčotu je přitom závislost mezi tvorbou
a užitím vytvořených finančních
zdrojů. Z této zásady vychází
i záměr zvýšení podílu
vlastních finančních zdrojů, především
zisku VHJ a podniků na krytí jejich plánovaných
potřeb. Toto zvýšení bude činit
proti roku 1980 v příštím roce asi 4
body za všechny hospodářské organizace,
avšak u některých průmyslových
resortů to bude zvýšení o 10-12 bodů.
K posílení vlastních finančních
zdrojů organizací budou poskytnuty slevy z odvodů
ze zisku a ve stejném rozsahu dojde současně
ke snížení dotací poskytovaných
ze státního rozpočtu.
Po promítnutí těchto i některých
dalších větších vlivů, včetně
poklesu některých potřeb, o kterých
jsem informoval ve zprávě ke státnímu
rozpočtu na příští rok, dojde
ke snížení objemu dotací poskytovaných
ze státního rozpočtu do hospodářské
sféry proti letošnímu roku asi o 25%. Podíl
dotací poskytovaných ze státního rozpočtu
na financování investičních potřeb
se např. sníží z 18,2% na 13,9% v podmínkách
roku 1981. Toto opatření znamená, že
při pokrytí plánovaných finančních
potřeb hospodářské sféry se
výrazně omezí rozsah přerozdělování
finančních zdrojů. Zvýší
se tím i pravomoc i odpovědnost VHJ a hospodářských
organizací za efektivní a plynulé financování
reprodukčního procesu.
Posílení vlastní finanční základny
hospodářské sféry formou diferencovaně
poskytovaných slev z odvodu ze zisku je nutno v současné
době realizovat zejména z toho důvodu, že
úpravu sazeb lze navrhnout až po zohlednění
důsledků přestavby velkoobchodních
cen, k níž dojde k 1. lednu 1981 a 1982, to znamená
až k 1. lednu 1983. Vládní návrh zákona
obsahuje proto potřebná zmocnění,
podle nichž budou příslušná ministerstva
financí na návrh resortu poskytovat pro jednotlivé
VHJ slevy z odvodu ze zisku, a to při dodržení
celkového vztahu ke státnímu rozpočtu.
Závěrem bych chtěl zdůraznit, že
v této etapě jde pouze o dílčí
úpravu stávajícího zákona o
odvodech, kterou si vyžaduje realizace Souboru opatření
již počátkem příští
pětiletky. Zásadnější a komplexní
úprava celé soustavy odvodů a daní
organizací má být uskutečněna
až s účinností od 1. ledna 1983.
V tom směru zajišťujeme přípravu
tak, aby návrh nové úpravy odpovídal
novým potřebám a požadavkům našeho
národního hospodářství.
Navrhovaná úprava nepochybně ovlivní
rozhodovací procesy VHJ i podniků. l když změny
v oblasti odvodů do státního rozpočtu
nelze přeceňovat, jsou důležitou součástí
celkových úprav směřujících
k posílení chozrasčotu VHJ a podniků.
Za rozhodující pro naplnění záměrů
sledovaných Souborem opatření však považujeme
nejenom vytvoření právních předpokladů,
ale především zvýšení úrovně
řídící práce na všech
stupních, usměrňování a využívání
iniciativy všech pracovníků a trvalou pozornost
plnění úkolů, zvyšování
efektivnosti a kvality práce na všech úsecích.
Proto, soudružky a soudruzi, jménem vlády Československé
socialistické republiky doporučuji, aby Federální
shromáždění návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku
na sociální zabezpečení, schválilo.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi financií ČSSR súdruhovi
Lérovi za odôvodnenie vládneho návrhu
zákona.
Návrh bol prikázaný na prerokovanie výborom
ústavnoprávnym a výborom pre plán
a rozpočet obidvoch snemovní.
Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného
spravodajcu členku výboru pre plán a rozpočet
poslankyňu Teréziu Andrejovú a výbory
Snemovne ľudu člena výboru pre plán
a rozpočet Adolfa Bohuslava.
Žiadam najprv poslankyňu Teréziu Andrejovú,
aby predniesla spravodajskú správu.