Úterý 16. prosince 1980

Vážené soudružky a soudruzi, nebudeme si zapírat, že veřejnost, ale myslím, že i my, poslanci ve výborech, jsme to projevili, jsme velmi podrobně sledovali otázky rozpočtu a zvýšení pracovních sil. Dostali jsme od vlády ubezpečení, že Federální úřad pro tisk a informace nevzniká jako úřad ani s požadavkem na zvýšení rozpočtu, ani na zvýšení pracovních sil. Pracovníci i rozpočet budou vyčleněny z dosavadních prostředků Českého úřadu pro tisk a informace a Slovenského úřadu pro tisk a informace.

Po zvážení všech okolností v kulturním a ústavně právním výboru Sněmovny lidu jsme došli k společnému závěru, že v zájmu zabezpečení celostátního řízení v této oblasti se jeví jako nejúčelnější způsob k dosažení tohoto cíle zřídit samostatný federální orgán státní správy a vytvořit Federální úřad pro tisk a informace, který bude vykonávat činnosti, které jsou v pravomoci federace a koordinovat s národními úřady pro tisk a informace další činnosti v oblasti sdělovacích prostředků.

S předloženým návrhem zákona vyslovily souhlas ústavně právní i kulturní výbor Sněmovny lidu.

Proto jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu doporučuji návrh zákona o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace schválit.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny lidu poslanci Zelenkovi. Nyní prosím poslance Františka Stütze o přednesení zpravodajské zprávy.

Společný zpravodaj výborů SN poslanec F. Stütz: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dovolte mi, abych ve své zpravodajské zprávě navázal na vystoupení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu poslance Zelenky a doplnil je o stanovisko výborů Sněmovny národů.

Všichni si plně uvědomujeme, že významné a složité úkoly ve sféře plánování, organizace a rozvoje hromadných informačních prostředků vyžadují zřízení federálního ústředního orgánu státní správy s cílem zabezpečit celostátní jednotné a účinné řízení v této oblasti.

S pochopením a s plným souhlasem akceptujeme, že z postavení Federálního úřadu pro tisk a informace, jako federálního ústředního orgánu státní správy vyplývá nutnost delegovat do něj obecné kompetence federálních ústředních orgánů ve smyslu zákona č. 133/1970 Sb., o působnosti federálních ministerstev. Tato působnost obsahuje hlavně zpracovávání analýz a návrhů na řešení stěžejních otázek a jejich předkládání vládě Československé socialistické republiky. Dále se jedná o plnění úkolů národohospodářského plánování, o rozvoj právní základny, o organizaci mezinárodních styků, o zabezpečování požadavků obrany na svém úseku a o spolupráci a součinnost s příslušnými orgány republik, odborovými a dalšími společenskými organizacemi.

Federální úřad pro tisk a informace je zřizován v období, které vyžaduje od pracovníků na všech úrovních, aby přistupovali k rozhodování a k plnění úkolů z hlediska potřeb všeobecné úspornosti. Poslanci kulturního a ústavně právního výboru Sněmovny národů proto s uspokojením konstatovali, že zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace není spojeno s novými požadavky a nároky na plán pracovních sil. Kádrové zabezpečení nového úřadu bude řešeno přerozdělením počtu pracovníků z Českého a Slovenského úřadu pro tisk a informace a obdobně bude řešeno i zabezpečení jeho činnosti po finanční stránce.

Soudružky a soudruzi poslanci, s předloženým vládním návrhem zákona o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace vyslovil souhlas ústavně právní i kulturní výbor Sněmovny národů.

Na základě toho se jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů připojuji k návrhu společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu a rovněž doporučuji vládní návrh zákona schválit v předloženém znění.

Předsedající předseda SL V. David: Děkuji společnému zpravodaji výborů Sněmovny národů poslanci Stützoví.

Do rozpravy k tomuto bodu pořadu se nikdo písemně nepřihlásil. Přesto se ptám, zda někdo z poslanců žádá o slovo. (Nikdo.) Nikdo. Můžeme přistoupit k hlasování. V zasedacím sále je přítomno 151 poslanců Sněmovny lidu, 60 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice a 66 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice.

Obě sněmovny jsou podle ústavního zákona o československé federaci schopny se usnášet.

Při schvalování tohoto zákona platí podle článku 42 odst. 2 písm. b) a e) ústavního zákona o československé federaci zákaz majorizace. Ve Sněmovně národů budou poslanci zvolení v České socialistické republice a poslanci zvolení ve Slovenské socialistické republice hlasovat odděleně.

Nejdříve budou hlasovat poslanci Sněmovny lidu.

Kdo souhlasí s návrhem zákona o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny lidu, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Sněmovna lidu schválila zákon o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené v České socialistické republice.

Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice zákon schválili.

Nyní prosím o hlasování poslance Sněmovny národů zvolené ve Slovenské socialistické republice.

Kdo souhlasí s návrhem zákona podle doporučení společného zpravodaje výborů Sněmovny národů, prosím, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Nikdo.

Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Nikdo.

Poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice zákon schválili.

Také Sněmovna národů schválila zákon o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace.

Vzhledem k souhlasnému usnesení obou sněmoven konstatuji, že Federální shromáždění Československé socialistické republiky schválilo zákon o zřízení Federálního úřadu pro tisk a informace.

Soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji naše jednání do 14 hodin. Odpolední část bude řídit předseda Sněmovny národů D. Hanes.

(Jednání přerušeno ve 13.45 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 14 hodin.)

(Řízení schůze převzal místopředseda Federálního shromáždění předseda Sněmovny národů D. Hanes.)

Předsedající předseda SN D. Hanes: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v našom rokovaní. Podľa schváleného programu schôdze prerokujeme

V

Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1971 Zb., o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie, v znení zákona č. 154/1976 Zb. a zákona č. 62/1977 Zb. (tlač 106).

Prosím ministra financií ČSSR súdruha Léra, aby návrh menom federálnej vlády zdôvodnil.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá k projednání a ke schválení návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, ve znění zákona č. 154/1976 Sb. a zákona č. 62/1977 Sb.

Odvody do státního rozpočtu významně působí na soustavu finančního hospodaření výrobně hospodářských jednotek a podniků, která musí v souladu se Souborem opatření zvýšit svou účinnost a posílit chozrasčot VHJ a podniků. To zabezpečují nové finanční předpisy, které byly vydány s účinností k 1. lednu 1981. Současně je nutno provést i nezbytné změny v odvodech do státního rozpočtu, které jsou obsaženy v předloženém vládním návrhu zákona.

Navrhovaná zákonná úprava odvodů do státního rozpočtu zajišťuje především dva základní cíle, a to posílení úlohy, funkcí a chozrasčotu VHJ a zvýšení podílu vlastních finančních zdrojů VHJ a podniků na financování plánovaných potřeb.

Již XV. sjezd KSČ zdůraznil, že VHJ musí sehrávat stále výraznější ekonomickou funkci zejména v oblasti investiční a technické politiky, v účinném prosazování vědecko-technického rozvoje, v soustavném zkvalitňování řízení i účinnosti veškeré práce, což se koneckonců musí pozitivně odrazit i ve zvýšení efektivnosti celého reprodukčního procesu. V souladu s postupnou realizací Souboru opatření se VHJ stává základním článkem řízení při uplatňování chozrasčotu v rámci celé VHJ.

Navrhovaná centralizace odvodů, která umožní prohloubit finanční vztahy k jednotlivým organizacím příslušné VHJ při zvýšení odpovědnosti VHJ za plnění odvodových povinností, povede současně k dalšímu zracionálnění vztahů ke státnímu rozpočtu.

V této etapě nedochází zatím k obecné centralizaci odvodu z jmění. Je tomu tak proto, že se zkoumají možnosti zvýšení účinnosti tohoto nástroje, zejména na lepším využívání výrobních fondů. Teprve po celkovém posouzení této problematiky budou předloženy návrhy dalšího postupu v této oblasti.

Centralizace odvodu ze zisku za VHJ i zvýšení pravomoci VHJ ve finančním hospodaření i v dalších oblastech nesmí však vést k oslabení chozrasčotu podniku. K tomu byly vydány zásady rozvoje chozrasčotu VHJ, podniků i chozrasčotu vnitropodnikového.

Přechodně nebude centralizace odvodu ze zisku prováděna u VHJ v působnosti ústředních orgánů republik, jestliže jimi řízené organizace mají sídlo v obou republikách, jakož i u těch VHJ, kde nejsou zatím vytvořeny podmínky k tomu, aby odpovědně plnily funkci základního článku řízení již od 1. ledna 1981. Podle Souboru opatření musí dojít k vytvoření žádoucích předpokladů pro plné uplatnění jejich funkce včetně centralizace odvodu u všech VHJ nejpozději k 1. lednu 1983.

Soubor opatření zdůrazňuje jako jeden z nejpodstatnějších úkolů potřebu dalšího rozvíjení a zvýšení účinnosti chozrasčotu na všech stupních řízení. Rozvoj chozrasčotu bude zajišťován na základě plánu, zejména pětiletého, a musí vést k nejefektivnějším, nejúčinnějším formám zajišťování úkolů plánu. Důležitou zásadou chozrasčotu je přitom závislost mezi tvorbou a užitím vytvořených finančních zdrojů. Z této zásady vychází i záměr zvýšení podílu vlastních finančních zdrojů, především zisku VHJ a podniků na krytí jejich plánovaných potřeb. Toto zvýšení bude činit proti roku 1980 v příštím roce asi 4 body za všechny hospodářské organizace, avšak u některých průmyslových resortů to bude zvýšení o 10-12 bodů. K posílení vlastních finančních zdrojů organizací budou poskytnuty slevy z odvodů ze zisku a ve stejném rozsahu dojde současně ke snížení dotací poskytovaných ze státního rozpočtu.

Po promítnutí těchto i některých dalších větších vlivů, včetně poklesu některých potřeb, o kterých jsem informoval ve zprávě ke státnímu rozpočtu na příští rok, dojde ke snížení objemu dotací poskytovaných ze státního rozpočtu do hospodářské sféry proti letošnímu roku asi o 25%. Podíl dotací poskytovaných ze státního rozpočtu na financování investičních potřeb se např. sníží z 18,2% na 13,9% v podmínkách roku 1981. Toto opatření znamená, že při pokrytí plánovaných finančních potřeb hospodářské sféry se výrazně omezí rozsah přerozdělování finančních zdrojů. Zvýší se tím i pravomoc i odpovědnost VHJ a hospodářských organizací za efektivní a plynulé financování reprodukčního procesu.

Posílení vlastní finanční základny hospodářské sféry formou diferencovaně poskytovaných slev z odvodu ze zisku je nutno v současné době realizovat zejména z toho důvodu, že úpravu sazeb lze navrhnout až po zohlednění důsledků přestavby velkoobchodních cen, k níž dojde k 1. lednu 1981 a 1982, to znamená až k 1. lednu 1983. Vládní návrh zákona obsahuje proto potřebná zmocnění, podle nichž budou příslušná ministerstva financí na návrh resortu poskytovat pro jednotlivé VHJ slevy z odvodu ze zisku, a to při dodržení celkového vztahu ke státnímu rozpočtu.

Závěrem bych chtěl zdůraznit, že v této etapě jde pouze o dílčí úpravu stávajícího zákona o odvodech, kterou si vyžaduje realizace Souboru opatření již počátkem příští pětiletky. Zásadnější a komplexní úprava celé soustavy odvodů a daní organizací má být uskutečněna až s účinností od 1. ledna 1983. V tom směru zajišťujeme přípravu tak, aby návrh nové úpravy odpovídal novým potřebám a požadavkům našeho národního hospodářství.

Navrhovaná úprava nepochybně ovlivní rozhodovací procesy VHJ i podniků. l když změny v oblasti odvodů do státního rozpočtu nelze přeceňovat, jsou důležitou součástí celkových úprav směřujících k posílení chozrasčotu VHJ a podniků. Za rozhodující pro naplnění záměrů sledovaných Souborem opatření však považujeme nejenom vytvoření právních předpokladů, ale především zvýšení úrovně řídící práce na všech stupních, usměrňování a využívání iniciativy všech pracovníků a trvalou pozornost plnění úkolů, zvyšování efektivnosti a kvality práce na všech úsecích.

Proto, soudružky a soudruzi, jménem vlády Československé socialistické republiky doporučuji, aby Federální shromáždění návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení, schválilo. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem ministrovi financií ČSSR súdruhovi Lérovi za odôvodnenie vládneho návrhu zákona.

Návrh bol prikázaný na prerokovanie výborom ústavnoprávnym a výborom pre plán a rozpočet obidvoch snemovní.

Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného spravodajcu členku výboru pre plán a rozpočet poslankyňu Teréziu Andrejovú a výbory Snemovne ľudu člena výboru pre plán a rozpočet Adolfa Bohuslava.

Žiadam najprv poslankyňu Teréziu Andrejovú, aby predniesla spravodajskú správu.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP