Úterý 16. prosince 1980

Společná zpravodajka výborů SN poslankyně T. Andrejová: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci! Zákonom o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie sú upravené finančné vzťahy hospodárskych článkov našej ekonomiky ku štátnemu rozpočtu. K prvej novelizácii tohto zákona došlo v roku 1976, keď bolo potrebné do jeho ustanovení premietnuť dôsledky spojené s prestavbou veľkoobchodných cien a touto cestou vytvoriť reálne finančné vzťahy hospodárskej sféry ku štátnemu rozpočtu, dosiahnuť tým plynulé financovanie ich potrieb a súčasne posilniť i pôsobenie jednotlivých foriem tohto financovania na efektívnosť v priebehu reprodukčného procesu.

Nástupom do nového päťročného obdobia dochádza v sústave plánovitého riadenia k uplatneniu niektorých opatrení, ktorých dôsledky a väzby je potrebné premietnuť aj do systému odvodov a daní príslušných organizácií.

Výbory Snemovne národov poverené prerokovaním tomu zodpovedajúceho vládneho návrhu, prerokúvaním novelizácie niektorých ustanovení zákona o odvodoch konštatovali, že tento návrh sleduje urobiť len skutočne najnutnejšie zmeny v ustanoveniach tohto zákona. V podstate potom stanoviť aké druhy základných odvodov by boli uskutočňované za celú výrobnohospodársku jednotku s výnimkami, ktoré budú dočasne odôvodnené stavom integrácie výrobného odboru, alebo vynútené rozložením niektorých podnikov riadených republikovými orgánmi na území oboch republík.

Prechod činnosti hospodárskej sféry na nové podmienky obsiahnuté v Súbore opatrení prijatých na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia, nebude však pre niektoré organizácie ľahký. Pritom zásady o zvyšovaní podielu vlastných finančných zdrojov na financovanie potrieb VHJ a podnikov budú vyžadovať určitú úpravu sadzieb odvodov. Výbory preto považujú za správne, že podľa návrhu novely zákona by mohli byť tieto potreby podporované umožnením zľavy odvodov zo zisku, prípadne zľavou jeho absolútnej čiastky, alebo kombináciou zľavy a zníženej odvodovej sadzby a neskoršie podľa praktických výsledkov pristúpiť k vlastnej úprave sadzieb, alebo ako to predpokladajú prijaté opatrenia, posúdené rôzne varianty týchto sadzieb a štruktúry odvodov zo zisku a iné možnosti pre zvýšenie ekonomického pôsobenia jednotlivých odvodov.

Výbory sú taktiež presvedčené o tom, že takto navrhovaná úprava niektorých ustanovení nového zákona o odvodoch bude hospodárskou sférou priaznivo posúdená a prijatá s pochopením úpravou sledovaného zámeru.

V súlade s ich stanoviskom ako spoločná spravodajkyňa výborov preto odporúčam, aby Snemovňa národov vyslovila súhlas s návrhom vlády na novelizáciu zákona č. 11/1971 Zb.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Andrejovej. Žiadam poslanca Adolfa Bohuslava, aby sa ujal slova.

Společný zpravodaj výborů SL poslanec A. Bohuslav: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, návrh vlády na změnu a doplnění některých ustanovení zákona č. 111/ 1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu a příspěvku na sociální zabezpečení ve znění zákona č. 154/1976 Sb. a zákona č. 62/1977 Sb. pověřené tím výbory Sněmovny lidu řádně projednaly a zaujaly k němu souhlasné stanovisko. Vycházejí přitom především z nezbytnosti uvést některá ustanovení tohoto zákona do souladu se závěry Souboru opatření přijatých ke zdokonalení soustavy plánovitého řízení národního hospodářství po roce 1980. Návrh novely zákona předpokládá uskutečnit k tomuto cíli rozsahem sice nevelké, ale svým dosahem významné úpravy zákona, z nichž zřejmě lze za nejvýznamnější pokládat tu, která bezprostředně souvisí s novým pojetím a posílením úlohy středního článku řízení.

Jak známo, jde o to, aby tento článek se skutečně stal komplexním stupněm řízení a aby toto řešení přispělo k dosažení vyšší efektivnosti celého reprodukčního procesu, vedlo k účinnější tvorbě zdrojů a opíralo se o maximální efektivní využívání každého výrobního činitele.

Spolu s tím, že tento článek bude nositelem úkolů státního plánu a rozpočtu a realizátorem technicko-ekonomické koncepce rozvoje příslušného oboru, zvýší se i jeho úloha jako základního subjektu finančního hospodaření a rozpočtových vztahů.

Ve svých důsledcích znamená tato koncepce pro každou výrobní hospodářskou jednotku a její generální ředitelství, aby ve finanční oblasti a ve vztahu ke státnímu rozpočtu a podobně pak i v oblasti devizové a úvěrové odpovídal tento orgán za hospodaření výrobní hospodářské jednotky jako celku a aby v tomto duchu byla také upravena soustava finančního hospodaření této jednotky a s ní propojeno hospodaření příslušných podřízených podniků. K tomu dojde jednak navrhovanými úpravami zákona o odvodech, jednak novelizací dalších finančně právních předpisů, které upravují soustavu finančního hospodaření výrobních hospodářských jednotek a podniků a zejména pak vládního nařízení č. 151/1975 Sb.

Druhou významnou úpravu spatřují výbory v těch ustanoveních novely zákona, které dovolí ministerstvu financí, aby poskytnutí té slevy na zisku odstupňované podle povahy případu si mohly organizace v duchu posílení principu chozrasčotního hospodaření ponechat více finančních zdrojů k zabezpečení jimi plánovaných potřeb.

V takovém postupu lze spatřovat především významný prostředek k řešení případného nepříznivého dopadu stávajících ustanovení zákona na odvody ze zisku organizací, a to v nových, pro ně náročnějších podmínkách činnosti.

V praxi však bude mít význam i pro pozdější přístup k řešení samostatné úpravy odvodových sazeb a jejich případné kombinaci, s níž se počítá k 1. 1. 1983.

Z rozpočtového hlediska je při určité napjatosti finančních zdrojů a potřeb důležité, že poskytnutí slev na odvodu ze zisků se bude opírat o předchozí vybilancování očekávaných zdrojů a potřeb promítnuté zpravidla již do plánu a že takto nebude mít, ve spojení s odpovídajícím snížením rozpočtové dotace, nepříznivý dopad na rozpočtové příjmy.

V souladu se stanoviskem výborů proto doporučuji, aby Sněmovna lidu vyslovila s vládním návrhem zákona v předloženém znění souhlas.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Bohuslavovi.

Súdružky, súdruhovia poslanci, vypočuli sme spravodajské správy k navrhovanému zákonu.

Do rozpravy k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil, preto sa vás pýtam, či chce niekto vystúpiť v rozprave? (Nikdo.) Keď nikto, môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.

Konštatujem, prezenciu; prítomných je 139 poslancov Snemovne ľudu, 52 poslancov Snemovne národov z Českej socialistickej republiky a 63 poslancov Snemovne národov zo Slovenskej socialistickej republiky.

Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.

Pri schvaľovaní tohto zákona platí zákaz majorizácie. V Snemovni národov budú teda hlasovať oddelene poslanci z Českej a Slovenskej socialistickej republiky.

Najprv žiadam o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.

Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom zákona tak, ako ho odporučil spravodajca výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Snemovňa ľudu zákon schválila.

Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov z Českej socialistickej republiky.

Kto z nich súhlasí s návrhom zákona? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Poslanci Snemovne národov zvolení v Českej socialistickej republike zákon schválili.

Prosím o hlasovanie poslancov zo Slovenskej socialistickej republiky. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona? (Hlasuje se.) Ďakujem.

Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.

Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.

Konštatujem, že poslanci Snemovne národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike rovnako schválili zákon a teda Snemovňa národov vyslovila jednomyseľne so zákonom súhlas.

Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej socialistickej republiky schválilo zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1971 Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie, v znení zákona č. 154/1976 Zb. a zákona č. 62/1977 Zb.

Prerokujem ďalej

VI

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Zmluva medzi Československou socialistickou republikou a Španielskom o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu a z majetku, podpísaná v Madride dňa 8. mája 1989 (tlač 97)

a

VII

Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej republiky na súhlas Zmluva medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou Cyperskej republiky o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu a z majetku, podpísaná v Prahe dňa 14. apríla 1980 (tlač 98).

Obidva návrhy odporúčam prerokovať odrazu. Má niekto pripomienku k tomuto spôsobu prerokovania? (Nikdo.) Nikto.

Uvedené vládne návrhy odôvodní minister financií Československej socialistickej republiky súdruh Lér. Prosím, aby sa ujal slova.

Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, vláda Československé socialistické republiky předkládá k projednání a vyslovení souhlasu Smlouvu mezi Československou socialistickou republikou a Španělskem a Smlouvu mezi Československou socialistickou republikou a Kyperskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu a z majetku.

Předkládané smlouvy jsou obdobné smlouvám o zamezení dvojího zdanění s Nizozemím, Francií, Finskem, Belgií, Japonskem, Rakouskem, Švédskem, Norskem a Srí Lankou, které byly dříve schváleny Federálním shromážděním a nabyly již platnosti. Pokud jde o socialistické státy, je zamezení dvojího zdanění řešeno dvěma mnohostrannými smlouvami, které nabyly platností dnem 1. ledna 1979.

Sjednání smluv o zamezení dvojího zdanění se Španělskem a s Kyperskou republikou odpovídá zahraničně politickým a ekonomickým zájmům naší republiky a je v souladu se zásadami pro další rozvoj hospodářské kooperace s nesocialistickými státy.

Intenzívnější zapojení československé ekonomiky do mezinárodní dělby práce zakládá ve zvýšené míře možnost vzniku daňových povinností v cizině pro občany i organizace, jimž plynou příjmy z vykonávaných činností v cizině, nebo z jiných zdrojů v cizině umístěných. Daňové povinnosti v cizině vznikají i v oblasti kulturní v souvislosti s činnostmi výkonných umělců a s využíváním autorských práv spisovatelů, vědců a umělců.

Daně placené v cizině zvyšují náklady nebo snižují výnosy, ztěžují kalkulace a rozhodování podniků. Proto mohou působit nepříznivě na rozvoj mezinárodní hospodářské spolupráce. Daňové předpisy mnoha států jsou navíc velmi složité, nepřehledné a jsou předmětem častých úprav a změn.

Československá socialistická republika a některé jiné státy sice poskytují daňové úlevy, které mají neutralizovat nebo zmírnit nepříznivé účinky dvojího zdanění, avšak taková opatření nejsou plně účinná a v žádném případě nemohou zabránit případnému vysokému zdanění v cizině.

Podobně jako jiné státy, snaží se i Československá socialistická republika vyřešit problematiku dvojího zdanění komplexně sjednáváním smluv o zamezení dvojího zdanění. Tyto smlouvy zajišťují československým organizacím na zahraničních trzích rovné podmínky s podniky států, které vyřešily problematiku dvojího zdanění systémem mezinárodních smluv. Smlouvy o zamezení dvojího zdanění se staly běžným doplňkem mezinárodních smluv obchodních, platebních, dopravních, úvěrových, o vědeckotechnické spolupráci, technické pomocí, kooperací a jiných smluv o hospodářské spolupráci.

Projednávané smlouvy o zamezení dvojího zdanění se Španělskem a Kyprem nesledují jako cíl získání fiskálních příjmů, ale vytvořením příznivých podmínek v oblasti daňové přispět k dalšímu rozvoji hospodářské spolupráce mezi smluvními státy. Zaručují rovné nakládání s občany a organizacemi obou států, výměnu informací, které jsou nutné pro provádění smluv, a umožňují řešit nejasné případy dohodou mezi ministerstvy financí.

Obě smlouvy se sjednávají na neurčitou dobu s možností jejich výpovědí a nebudou mít negativní dopad na státní rozpočet.

Jménem vlády Československé socialistické republiky proto doporučuji, vážené soudružky a soudruzi poslanci, abyste s předloženými smlouvami vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.

Předsedající předseda SN D. Hanes: Ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi za odôvodnenie vládnych návrhov.

Tieto návrhy boli prikázané na prerokovanie výborom ústavno- právnym, výborom zahraničným a výborom pre plán a rozpočet v obidvoch snemovniach.

Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného spravodajcu overovateľku výboru pre plán a rozpočet poslankyňu Helenu Ivaničovú a výbory Snemovne ľudu podpredsedu mandátového a imunitného výboru a člena výboru pre plán a rozpočet poslanca Františka Sodomu.

Prosím najprv poslankyňu Ivaničovú, aby predniesla spravodajskú správu.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP