Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně T. Andrejová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Zákonom o odvodoch do štátneho
rozpočtu a príspevku na sociálne zabezpečenie
sú upravené finančné vzťahy hospodárskych
článkov našej ekonomiky ku štátnemu
rozpočtu. K prvej novelizácii tohto zákona
došlo v roku 1976, keď bolo potrebné do jeho
ustanovení premietnuť dôsledky spojené
s prestavbou veľkoobchodných cien a touto cestou vytvoriť
reálne finančné vzťahy hospodárskej
sféry ku štátnemu rozpočtu, dosiahnuť
tým plynulé financovanie ich potrieb a súčasne
posilniť i pôsobenie jednotlivých foriem tohto
financovania na efektívnosť v priebehu reprodukčného
procesu.
Nástupom do nového päťročného
obdobia dochádza v sústave plánovitého
riadenia k uplatneniu niektorých opatrení, ktorých
dôsledky a väzby je potrebné premietnuť
aj do systému odvodov a daní príslušných
organizácií.
Výbory Snemovne národov poverené prerokovaním
tomu zodpovedajúceho vládneho návrhu, prerokúvaním
novelizácie niektorých ustanovení zákona
o odvodoch konštatovali, že tento návrh sleduje
urobiť len skutočne najnutnejšie zmeny v ustanoveniach
tohto zákona. V podstate potom stanoviť aké
druhy základných odvodov by boli uskutočňované
za celú výrobnohospodársku jednotku s výnimkami,
ktoré budú dočasne odôvodnené
stavom integrácie výrobného odboru, alebo
vynútené rozložením niektorých
podnikov riadených republikovými orgánmi
na území oboch republík.
Prechod činnosti hospodárskej sféry na nové
podmienky obsiahnuté v Súbore opatrení prijatých
na zdokonalenie sústavy plánovitého riadenia,
nebude však pre niektoré organizácie ľahký.
Pritom zásady o zvyšovaní podielu vlastných
finančných zdrojov na financovanie potrieb VHJ a
podnikov budú vyžadovať určitú
úpravu sadzieb odvodov. Výbory preto považujú
za správne, že podľa návrhu novely zákona
by mohli byť tieto potreby podporované umožnením
zľavy odvodov zo zisku, prípadne zľavou jeho
absolútnej čiastky, alebo kombináciou zľavy
a zníženej odvodovej sadzby a neskoršie podľa
praktických výsledkov pristúpiť k vlastnej
úprave sadzieb, alebo ako to predpokladajú prijaté
opatrenia, posúdené rôzne varianty týchto
sadzieb a štruktúry odvodov zo zisku a iné
možnosti pre zvýšenie ekonomického pôsobenia
jednotlivých odvodov.
Výbory sú taktiež presvedčené
o tom, že takto navrhovaná úprava niektorých
ustanovení nového zákona o odvodoch bude
hospodárskou sférou priaznivo posúdená
a prijatá s pochopením úpravou sledovaného
zámeru.
V súlade s ich stanoviskom ako spoločná spravodajkyňa
výborov preto odporúčam, aby Snemovňa
národov vyslovila súhlas s návrhom vlády
na novelizáciu zákona č. 11/1971 Zb.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Andrejovej. Žiadam poslanca Adolfa
Bohuslava, aby sa ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
A. Bohuslav: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
návrh vlády na změnu a doplnění
některých ustanovení zákona č.
111/ 1971 Sb., o odvodech do státního rozpočtu
a příspěvku na sociální zabezpečení
ve znění zákona č. 154/1976 Sb. a
zákona č. 62/1977 Sb. pověřené
tím výbory Sněmovny lidu řádně
projednaly a zaujaly k němu souhlasné stanovisko.
Vycházejí přitom především
z nezbytnosti uvést některá ustanovení
tohoto zákona do souladu se závěry Souboru
opatření přijatých ke zdokonalení
soustavy plánovitého řízení
národního hospodářství po roce
1980. Návrh novely zákona předpokládá
uskutečnit k tomuto cíli rozsahem sice nevelké,
ale svým dosahem významné úpravy zákona,
z nichž zřejmě lze za nejvýznamnější
pokládat tu, která bezprostředně souvisí
s novým pojetím a posílením úlohy
středního článku řízení.
Jak známo, jde o to, aby tento článek se
skutečně stal komplexním stupněm řízení
a aby toto řešení přispělo k
dosažení vyšší efektivnosti celého
reprodukčního procesu, vedlo k účinnější
tvorbě zdrojů a opíralo se o maximální
efektivní využívání každého
výrobního činitele.
Spolu s tím, že tento článek bude nositelem
úkolů státního plánu a rozpočtu
a realizátorem technicko-ekonomické koncepce rozvoje
příslušného oboru, zvýší
se i jeho úloha jako základního subjektu
finančního hospodaření a rozpočtových
vztahů.
Ve svých důsledcích znamená tato koncepce
pro každou výrobní hospodářskou
jednotku a její generální ředitelství,
aby ve finanční oblasti a ve vztahu ke státnímu
rozpočtu a podobně pak i v oblasti devizové
a úvěrové odpovídal tento orgán
za hospodaření výrobní hospodářské
jednotky jako celku a aby v tomto duchu byla také upravena
soustava finančního hospodaření této
jednotky a s ní propojeno hospodaření příslušných
podřízených podniků. K tomu dojde
jednak navrhovanými úpravami zákona o odvodech,
jednak novelizací dalších finančně
právních předpisů, které upravují
soustavu finančního hospodaření výrobních
hospodářských jednotek a podniků a
zejména pak vládního nařízení
č. 151/1975 Sb.
Druhou významnou úpravu spatřují výbory
v těch ustanoveních novely zákona, které
dovolí ministerstvu financí, aby poskytnutí
té slevy na zisku odstupňované podle povahy
případu si mohly organizace v duchu posílení
principu chozrasčotního hospodaření
ponechat více finančních zdrojů k
zabezpečení jimi plánovaných potřeb.
V takovém postupu lze spatřovat především
významný prostředek k řešení
případného nepříznivého
dopadu stávajících ustanovení zákona
na odvody ze zisku organizací, a to v nových, pro
ně náročnějších podmínkách
činnosti.
V praxi však bude mít význam i pro pozdější
přístup k řešení samostatné
úpravy odvodových sazeb a jejich případné
kombinaci, s níž se počítá k
1. 1. 1983.
Z rozpočtového hlediska je při určité
napjatosti finančních zdrojů a potřeb
důležité, že poskytnutí slev na
odvodu ze zisků se bude opírat o předchozí
vybilancování očekávaných zdrojů
a potřeb promítnuté zpravidla již do
plánu a že takto nebude mít, ve spojení
s odpovídajícím snížením
rozpočtové dotace, nepříznivý
dopad na rozpočtové příjmy.
V souladu se stanoviskem výborů proto doporučuji,
aby Sněmovna lidu vyslovila s vládním návrhem
zákona v předloženém znění
souhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Bohuslavovi.
Súdružky, súdruhovia poslanci, vypočuli
sme spravodajské správy k navrhovanému zákonu.
Do rozpravy k tomuto bodu sa nikto písomne neprihlásil,
preto sa vás pýtam, či chce niekto vystúpiť
v rozprave? (Nikdo.) Keď nikto, môžeme teda pristúpiť
k hlasovaniu.
Konštatujem, prezenciu; prítomných je 139 poslancov
Snemovne ľudu, 52 poslancov Snemovne národov z Českej
socialistickej republiky a 63 poslancov Snemovne národov
zo Slovenskej socialistickej republiky.
Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
Pri schvaľovaní tohto zákona platí zákaz
majorizácie. V Snemovni národov budú teda
hlasovať oddelene poslanci z Českej a Slovenskej socialistickej
republiky.
Najprv žiadam o hlasovanie poslancov Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
zákona tak, ako ho odporučil spravodajca výborov
Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu zákon schválila.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
z Českej socialistickej republiky.
Kto z nich súhlasí s návrhom zákona?
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Poslanci Snemovne národov zvolení v Českej
socialistickej republike zákon schválili.
Prosím o hlasovanie poslancov zo Slovenskej socialistickej
republiky. Kto z nich súhlasí s návrhom zákona?
(Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Konštatujem, že poslanci Snemovne národov zvolení
v Slovenskej socialistickej republike rovnako schválili
zákon a teda Snemovňa národov vyslovila jednomyseľne
so zákonom súhlas.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky schválilo zákon, ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 111/1971
Zb. o odvodoch do štátneho rozpočtu a príspevku
na sociálne zabezpečenie, v znení zákona
č. 154/1976 Zb. a zákona č. 62/1977 Zb.
Prerokujem ďalej
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Zmluva medzi Československou
socialistickou republikou a Španielskom o zamedzení
dvojitého zdanenia a zabránení daňovému
úniku v odbore daní z príjmu a z majetku,
podpísaná v Madride dňa 8. mája 1989
(tlač 97)
a
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Zmluva medzi vládou Československej
socialistickej republiky a vládou Cyperskej republiky o
zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení
daňovému úniku v odbore daní z príjmu
a z majetku, podpísaná v Prahe dňa 14. apríla
1980 (tlač 98).
Obidva návrhy odporúčam prerokovať odrazu.
Má niekto pripomienku k tomuto spôsobu prerokovania?
(Nikdo.) Nikto.
Uvedené vládne návrhy odôvodní
minister financií Československej socialistickej
republiky súdruh Lér. Prosím, aby sa ujal
slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vláda Československé
socialistické republiky předkládá
k projednání a vyslovení souhlasu Smlouvu
mezi Československou socialistickou republikou a Španělskem
a Smlouvu mezi Československou socialistickou republikou
a Kyperskou republikou o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku
v oboru daní z příjmu a z majetku.
Předkládané smlouvy jsou obdobné smlouvám
o zamezení dvojího zdanění s Nizozemím,
Francií, Finskem, Belgií, Japonskem, Rakouskem,
Švédskem, Norskem a Srí Lankou, které
byly dříve schváleny Federálním
shromážděním a nabyly již platnosti.
Pokud jde o socialistické státy, je zamezení
dvojího zdanění řešeno dvěma
mnohostrannými smlouvami, které nabyly platností
dnem 1. ledna 1979.
Sjednání smluv o zamezení dvojího
zdanění se Španělskem a s Kyperskou
republikou odpovídá zahraničně politickým
a ekonomickým zájmům naší republiky
a je v souladu se zásadami pro další rozvoj
hospodářské kooperace s nesocialistickými
státy.
Intenzívnější zapojení československé
ekonomiky do mezinárodní dělby práce
zakládá ve zvýšené míře
možnost vzniku daňových povinností v
cizině pro občany i organizace, jimž plynou
příjmy z vykonávaných činností
v cizině, nebo z jiných zdrojů v cizině
umístěných. Daňové povinnosti
v cizině vznikají i v oblasti kulturní v
souvislosti s činnostmi výkonných umělců
a s využíváním autorských práv
spisovatelů, vědců a umělců.
Daně placené v cizině zvyšují
náklady nebo snižují výnosy, ztěžují
kalkulace a rozhodování podniků. Proto mohou
působit nepříznivě na rozvoj mezinárodní
hospodářské spolupráce. Daňové
předpisy mnoha států jsou navíc velmi
složité, nepřehledné a jsou předmětem
častých úprav a změn.
Československá socialistická republika a
některé jiné státy sice poskytují
daňové úlevy, které mají neutralizovat
nebo zmírnit nepříznivé účinky
dvojího zdanění, avšak taková
opatření nejsou plně účinná
a v žádném případě nemohou
zabránit případnému vysokému
zdanění v cizině.
Podobně jako jiné státy, snaží
se i Československá socialistická republika
vyřešit problematiku dvojího zdanění
komplexně sjednáváním smluv o zamezení
dvojího zdanění. Tyto smlouvy zajišťují
československým organizacím na zahraničních
trzích rovné podmínky s podniky států,
které vyřešily problematiku dvojího
zdanění systémem mezinárodních
smluv. Smlouvy o zamezení dvojího zdanění
se staly běžným doplňkem mezinárodních
smluv obchodních, platebních, dopravních,
úvěrových, o vědeckotechnické
spolupráci, technické pomocí, kooperací
a jiných smluv o hospodářské spolupráci.
Projednávané smlouvy o zamezení dvojího
zdanění se Španělskem a Kyprem nesledují
jako cíl získání fiskálních
příjmů, ale vytvořením příznivých
podmínek v oblasti daňové přispět
k dalšímu rozvoji hospodářské
spolupráce mezi smluvními státy. Zaručují
rovné nakládání s občany a
organizacemi obou států, výměnu informací,
které jsou nutné pro provádění
smluv, a umožňují řešit nejasné
případy dohodou mezi ministerstvy financí.
Obě smlouvy se sjednávají na neurčitou
dobu s možností jejich výpovědí
a nebudou mít negativní dopad na státní
rozpočet.
Jménem vlády Československé socialistické
republiky proto doporučuji, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, abyste s předloženými
smlouvami vyslovili souhlas. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi Lérovi za odôvodnenie
vládnych návrhov.
Tieto návrhy boli prikázané na prerokovanie
výborom ústavno- právnym, výborom
zahraničným a výborom pre plán a rozpočet
v obidvoch snemovniach.
Výbory Snemovne národov poverili funkciou spoločného
spravodajcu overovateľku výboru pre plán a
rozpočet poslankyňu Helenu Ivaničovú
a výbory Snemovne ľudu podpredsedu mandátového
a imunitného výboru a člena výboru
pre plán a rozpočet poslanca Františka Sodomu.
Prosím najprv poslankyňu Ivaničovú,
aby predniesla spravodajskú správu.