Společný zpravodaj výborů SN poslanec
M. Fassati: Vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
společné schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů Federálního shromáždění
je předkládán vládní návrh,
kterým se předkládá Federálnímu
shromáždění ČSSR k souhlasu Konzulární
úmluva mezi Československou socialistickou republikou
a Syrskou arabskou republikou, která byla podepsána
v Damašku dne 23. května 1979 při
příležitosti československé návštěvy
na nejvyšší úrovni, vedené prezidentem
Československé socialistické republiky s.
Gustávem Husákem.
Výbory, kterým byl tento návrh přikázán,
prostudovaly důvodovou zprávu a shodně konstatovaly,
že Konzulární úmluva je dalším
důsledkem úspěšně se rozvíjejících
styků mezi oběma státy a dokladem toho, že
čs. zahraniční politika nadále postupuje
v duchu závěrů XV. sjezdu KSČ v zájmu
rozvoje vzájemně prospěšných
a přátelských vztahů s jinými
zeměmi.
Vzájemné československo-syrské styky
se vyznačují dlouholetou tradicí v širokém
měřítku, o čemž svědčí
časté vzájemné návštěvy
politických představitelů obou zemí
i delegaci celé řady hospodářských
a společenských organizací.
Zvláště bych se chtěl zmínit
o československo-syrských stycích po linii
parlamentů. První návštěvu syrských
poslanců jsme u nás uvítali již před
25 lety a od té doby navštívila Sýrii
i Československo řada parlamentních delegací
obou zemí. Poslední byla návštěva
poslanců Lidového shromáždění
Syrské arabské republiky v roce 1978.
Je třeba si uvědomit, že přátelské
spolupráci přispívá i pozitivní
postoj, který Sýrie zastává v mezinárodních
vztazích, i to, že zahraničně politická
linie Syrské arabské republiky vychází
z protiimperialistických pozic a orientuje se na spolupráci
se zeměmi socialistického společenství.
Přes silný tlak se nepodařilo imperialistickým
a reakčním silám zvrátit principiální
postoj Sýrie k řešení konfliktu na Blízkém
východě, k otázkám stažení
izraelských vojsk ze všech okupovaných arabských
území a nezbytnosti zajištění
zákonných práv arabského lidu Palestiny.
Sýrie také vyjádřila jako jedna z
mála zemí v této oblasti souhlas se sovětskou
pomocí Afghánistánu. Rovněž v
období olympijských her v Moskvě se nepřipojila
k těm zemím, které na nich odmítly
svou účast.
Zde je také namístě připomenout nedávnou
výměru ratifikačních listin ke Smlouvě
o přátelství a spolupráci mezi SSSR
a Syrskou arabskou republikou.
Ze všeho, co jsem zde uvedl, a z obsáhlého
zdůvodnění, které jsme zde vyslechli
z úst ministra zahraničních věcí
soudruha Chňoupka vyplývá, že konzulární
úmluva vytváří spolehlivou základnu
pro další rozvoj styků mezi oběma státy
a pozitivně se odrazí ve všech oblastech československo-syrské
spolupráce.
Proto jako společný zpravodaj výborů
Sněmovny národů doporučuji, aby s
vládním návrhem, kterým se předkládá
Federálnímu shromáždění
ČSSR k souhlasu Konzulární úmluva
mezi Československou socialistickou republikou a Syrskou
arabskou republikou Sněmovna národů vyslovila
souhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem spoločnému zpravodajcovi poslancovi
Fassatimu. Udelujem slovo poslankyni Hájkovej.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně J. Hájková: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, vážení
hosté, Konzulární úmluva mezi Československou
socialistickou republikou a Syrskou arabskou republikou je dokumentem,
který v současné době plní
dvě základní funkce. Především
dokumentuje již dosažený stupeň vzájemných
československo-syrských vztahů v nejrůznějších
oblastech života jak v ekonomice, tak i v politice, a kromě
toho do budoucna vytváří dobrý základ
pro posilování jistoty a stability při vzájemné
ochraně práv a zájmů obou zúčastněných
států, jeho občanů i právnických
osob.
Spolupráce Československé socialistické
republiky se Syrskou arabskou republikou má dnes již
zhruba dvacetiletou tradici. Dokladem toho je, pokud jde o smluvní
oblast i ta skutečnost, že od roku 1966 bylo mezi
Československou socialistickou republikou a Syrskou arabskou
republikou sjednáno již 12 smluv, tato Konzulární
úmluva, kterou dnes projednáváme, je třináctá.
Je to úmluva, která rozvíjí a doplňuje
mnohostrannou Vídeňskou úmluvu o konzulárních
stycích z roku 1963, jejímiž smluvními
stranami je jak Československá socialistická
republika, tak i Syrská arabská republika, a jíž
se až dosud konzulární styky mezi těmito
dvěma státy řídily. V současné
době však oba státy pokládají
za nezbytné přizpůsobit úpravu konzulárních
styků potřebám daleko širších
a všestrannějších vztahů, a proto
byla v roce 1979 při návštěvě
prezidenta Československé socialistické republiky
soudruha Gustáva Husáka v Sýrii podepsána
v Damašku tato konzulární úmluva.
Jako společná zpravodajka výborů ústavně
právního a zahraničního Sněmovny
lidu vás chci informovat o tom, že tyto výbory
Konzulární úmluvu mezi Československou
socialistickou republikou a Syrskou arabskou republikou projednaly,
posoudily jak její politický obsah, tak i ústavně
zakotvenou nezbytnost jejího projednání Federálním
shromážděním a doporučily, aby
Sněmovna lidu s ní vyslovila souhlas.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Hájkovej za spravodajskú
správu. Hlasí sa niekto do rozpravy? (Nikdo.) Nikto.
Môžeme teda pristúpiť k hlasovaniu.
V zasadacej sieni je prítomných 139 poslancov Snemovne
ľudu, 52 poslancov Snemovne národov zvolených
v Českej socialistickej republike, 63 poslancov Snemovne
národov zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Obidve snemovne sú spôsobilé sa uznášať.
V parlamentnej tlači č. 104 sa navrhuje uznesenie,
ktorým sa odporúča súhlasiť s
prerokúvaným Konzulárnym dohovorom.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia podľa
odporúčania spoločnej spravodajkyne výborov
Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa ľudu návrh uznesenia schválila.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia podľa
odporúčania spoločného spravodajcu
výborov Snemovne národov? (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.) Nikto.
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.) Nikto.
Snemovňa národov takisto schválila jednomyseľne
návrh uznesenia.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní
konštatujem, že Federálne zhromaždenie Československej
socialistickej republiky súhlasí s Konzulárnym
dohovorom medzi Československou socialistickou republikou
a Sýrskou arabskou republikou, podpísaným
v Damašku dňa 23. mája 1979.
Teraz prerokujeme
Vládny návrh, ktorým sa predkladá
Federálnemu zhromaždeniu Československej socialistickej
republiky na súhlas Dohovor o doručovaní
súdnych a mimosúdnych písomností v
cudzine vo veciach občianskych a obchodných, dojednaný
v Haagu dňa 15. novembra 1965 (tlač 105).
Uvedený vládny návrh odôvodní
minister zahraničných vecí Československej
socialistickej republiky súdruh Chňoupek.
Prosím, aby sa ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci, jedným
zo základných princípov československej
zahraničnej politiky rozpracovaných do konkrétnej
podoby XV. zjazdom KSČ je - v rámci politicky mierovej
koexistencie - i rozvoj širokej medzinárodnej spolupráce
v medzinárodno-právnej oblasti.
Súčasný dynamický rozvoj vzťahov
medzi jednotlivými štátmi, ako aj samotný
rozmach agendy justičných orgánov z medzinárodno-právneho
hľadiska je dnes už taký široký,
že unifikovaná medzinárodná úprava
právnej pomoci sa ukazuje ako nevyhnutná. Jej základným
nástrojom sú medzinárodné zmluvy.
Pokiaľ ide o našu krajinu, viažu nás takmer
tri desiatky dohovorov upravujúcich špeciálne
otázky právnej pomoci, ktoré sme uzatvorili
predovšetkým v rámci Haagskej konferencie medzinárodného
práva súkromného. Jej členom je aj
Československo.
K týmto otázkam patri aj systém doručovania
písomností - tento najvšeobecnejší
procesný úkon. Medzinárodno-zmluvná
úprava doručovania písomností v medzinárodnom
meradle sa podstatne zjednodušuje a tým aj zrýchľuje
a zlacňuje. Členské štáty prikročili
k vypracovaniu tohto dokumentu, nazvaného Dohovor o doručovaní
súdnych a mimosúdnych písomností v
cudzine vo veciach občianskych a obchodných, na
svojom X. zasadnutí 15. novembra 1965.
Dohovor, ktorý je predložený na posúdenie
a vyslovenie súhlasu Federálnemu zhromaždeniu,
obsahuje podrobnú úpravu ako doručovať
súdne a mimosúdne písomnosti z jedného
štátu do druhého. Dohovor tento procesný
úkon podstatne zjednodušuje tým, že zavádza
priamy styk medzi tzv. ústrednými orgánmi
zmluvných štátov, čím vylučuje
konzulárne orgány ako medzičlánok
a ruší niektoré doteraz platné formality,
ktoré doručovanie zdržiavali a predražovali,
napr. overovanie prekladov. Upravuje tiež prípady,
keď je doručenie písomností oneskorené
alebo k nemu vôbec nedôjde, a tak chráni účastníkov
konania, ktorí nemôžu včas uplatniť
svoje procesné práva.
Navrhovaným prístupom k Dohovoru o doručovaní
a zavedení jeho platnosti pre ČSSR sa podstatne
zjednoduší a zlacnie vlastné doručovanie.
Tiež sa zlepšuje procesné postavenie československých
diplomatických misií a konzulárnych úradov
v tejto oblasti. Doručovanie sa v zmluvných štátoch
uskutočňuje bezplatne.
Dohovor, ktorý v súčasnosti viaže už
19 štátov, umožňuje aplikovať svoje
pravidlá aj vo vzťahu k tým krajinám,
s ktorými túto problematiku Československo
zatiaľ nemá upravenú bilaterálne. Predovšetkým
ide o vyspelé kapitalistické štáty,
kde sú nádeje na uzavretie dvojstrannej zmluvy o
právnej pomoci v dohľadnom čase pomerne malé.
V týchto štátoch je značný počet
našich občanov a agenda, ktorá pre nás
z toho vyplýva, je značne objemná.
Prístup k Dohovoru o doručovaní nevyžaduje
zmeny v právnom poriadku ČSSR, lebo obsah Dohovoru
je v súlade s československou vnútroštátnou
úpravou, obsiahnutom v Občianskom súdnom
poriadku ČSSR a v zákone o medzinárodnom
práve súkromnom a procesnom.
Dohovor o doručovaní súdnych a mimosúdnych
písomností v cudzine vo veciach občianskych
a obchodných je významná politická
zmluva, ktorá rieši otázky upravované
československými zákonmi, a preto vyžaduje
pred ratifikáciou prezidentom Československej socialistickej
republiky súhlas Federálneho zhromaždenia.
Odporúčam preto, vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, aby spoločná schôdza Snemovne ľudu
a Snemovne národov vyslovila súhlas s prístupom
ČSSR k tomuto Dohovoru.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi zahraničných vecí
ČSSR súdruhovi Chňoupkovi za odôvodnenie
vládneho návrhu. Návrh bol prikázaný
na prerokovanie ústavnoprávnym výborom a
zahraničným výborom oboch snemovní.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu členku ústavnoprávneho výboru
poslankyňu Dobromilu Vávrovú a výbory
Snemovne národov členku zahraničného
výboru poslankyňu Štefániu Hartiníkovú.
Prosím najskôr poslankyňu Dobromilu Vávrovú,
aby predniesla spravodajskú správu.
Společná zpravodajka výborů SL
poslankyně D. Vávrová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, ministr zahraničních
věcí soudruh Chňoupek zdůvodnil vládní
návrh, kterým se Federálnímu shromáždění
předkládá k souhlasu Úmluva o doručování
soudních a mimosoudních písemností
v cizině ve věcech občanských a obchodních,
která byla sjednána v Haagu v roce 1965. Obsah této
úmluvy se svým velmi specifickým obsahem
poněkud vymyká z rámce ostatních úmluv,
k nimž budeme dnes zaujímat stanovisko. Je to úmluva,
která má úzkou vazbu na realizaci mezinárodní
spolupráce států při poskytování
právní pomoci ve věcech občanských
a obchodních. Tuto problematiku řeší
Haagská konference o mezinárodním právu
soukromém, jejímž členem je i Československá
socialistická republika; dvoustranné smlouvy o poskytování
právní pomoci uzavřela Československá
socialistická republika již s řadou států.
Jeví se proto jako účelné předložený
návrh úmluvy o doručování akceptovat.
Důvodová zpráva velmi podrobně vysvětluje
v čem tato úmluva překonává
pro nás dosud závaznou Úmluvu o civilním
řízení z roku 1954, která již
zastarala a nemůže vyhovovat současným
živým a bohatým mezinárodním
stykům mezi občany i organizacemi různých
zemí.
Předložená úmluva znamená v mnoha
směrech zjednodušení a zrychlení doručování
písemností. Kromě toho se snaží
zabránit pozdnímu doručení písemnosti
nebo jejímu nedoručení. Již v úvodu
jsem se zmínila o tom, že úmluva má
specifický obsah, nicméně její důležitost
není o nic menší než u jiných úmluv.
Stačí jen, aby si každý z nás
uvědomil, co pro občana znamená včasné
a řádné doručení písemnosti,
ať už jde např. o vyzvání k jednání
soudu nebo jiného orgánu, sdělení
výsledku jednání, rozhodnutí soudu
o uložení povinnosti nebo zakotvení práva.
Otázka doručení vždy hraje svou roli,
protože od doručení se pak odvíjejí
konkrétní právní důsledky.
Je tomu tak ve vztahu mezi občany a státními
orgány uvnitř republiky a neméně důležité
je, jde-li o doručování podobných
písemností v mezinárodním styku.
Jako společná zpravodajka výboru ústavně
právního a zahraničního Sněmovny
lidu vás chci informovat o tom, že ústavně
právní výbor Sněmovny lidu posoudil
tuto úmluvu z hlediska souladu s ústavou a ostatními
zákony, v tomto případě pak speciálně
se zákonem o občanském soudním řádu
a zákonem o mezinárodním právu soukromém
a procesním, a výbor zahraniční z
hlediska československé zahraniční
politiky. Oba jmenované výbory navrhují,
aby Sněmovna lidu vyslovila s Úmluvou o doručování
soudních a mimosoudních písemností
v cizině ve věcech občanských a obchodních
souhlas s tím, že bude učiněno prohlášení
k článku 8 úmluvy, vzneseny námitky
k článku 10 úmluvy, že bude učiněno
prohlášení k článku 15 odst.
2 úmluvy a k článku 29 úmluvy tak,
jak to obsahuje návrh schvalovacího usnesení
tisku 105.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Vávrovej. Udeľujem slovo poslankyni
Hartiníkovej.