Úterý 26. září 1978

Úkol péče o kolektivy a případné získávání lidí do preferovaných míst je třeba řešit nejen správnou socialistickou mzdovou praxí a organizací práce, ale též komplexem ekonomických a sociálních opatření. Ministerstva spolu s hospodářskými a odborovými orgány podniků a národními výbory musí vyvinout více úsilí, aby se na základě sociálně ekonomických opatření naplňovaly záměry v zájmu zajišťování preference oblastí a úseků podle usnesení XV. sjezdu strany. Jedním z příkladů je i usnesení předsednictva vlády Československé socialistické republiky z dubna letošního roku, přijaté ve spolupráci s Ústřední radou odborů, které se týká snižování rizika zdravotního poškození horníků, zlepšování jejich materiálních podmínek, jejich kvalitnějšího stravování a zvýhodnění hornických učňů.

Naše sociální politika vychází z ekonomických zdrojů, a proto i pro ni platí, že v podnikové sféře musí sloužit rozvoji pracovních sil a tím i ekonomice. Tím spíše je třeba hledat rezervy, zdroje v dobrovolné sociální aktivitě lidí a také nedovolit zneužívání sociálních a právních vymožeností.

Významnou oblastí společenské spotřeby je již 30 let platná právní úprava nemocenského pojištění, které spravuje Revoluční odborové hnutí.

Celkové výdaje nemocenského pojištění stoupají a již dosahují téměř 20 mld Kčs ročně, což představuje již 5,5 % národního důchodu. Je samozřejmé, že se i ústavně právní výbory sněmoven zajímají, jak se s vynaloženými prostředky hospodaří, jak se dodržují všechna práva i povinnosti. Považujeme za potřebnou kontrolu nad dodržováním léčebného režimu práceneschopných, která se plně osvědčuje. Za minulý rok bylo zjištěno 65 tis. porušení léčebného režimu. Tady všude platí, že nemůžeme být shovívaví vůči těm, kteří se domnívají, že si mohou z nemocenského dělat snadno dosažitelnou "erární prebendu".

Na IX. všeodborovém sjezdu byl položen důraz na zdokonalení zdravotní péče v závodech. Stále musíme mít na zřeteli, že mimo dosah péče závodních lékařů spadá přes 40 % pracujících. Přitom i na řadě dolů a velkých závodů chybí závodní lékař nebo se v nich velmi často střídají, jako je tomu na Mostecku, Ústecku, Ostravsku, Sokolovsku i v řadě jiných průmyslových center.

Oceňujeme, že z podnětů ústředního výboru Komunistické strany Československa federální vláda za přispění Ústřední rady odborů připravila opatření k postupnému dobudování závodních zdravotních zařízení v průmyslu a zemědělství a ke zvýšení zainteresovanosti zdravotnických pracovníků. Krajské a okresní národní výbory musí dohodnout v součinnosti se všeodborovými orgány a zdravotnictvím potřebný postup. Některé veliké podniky s rizikovými pracovišti by měly zvážit budování nočních sanatorií a využít k tomu třeba i svých velkých rekreačních podnikových zařízení.

Práva a vymoženosti pracujících nelze oddělovat od jejich povinností a od dodržování socialistické zákonnosti. Oč dál bychom byli v uspokojování životních potřeb, kdyby nedocházelo ke ztrátám ze zmetků, z porušování pracovní kázně, z poškozování socialistického majetku, z vyhýbání se odpovědnosti za způsobené škody.

Ústavně právní výbor Sněmovny národů se zabýval hodnocením stavu zákoníku práce i jeho dodržováním. Shodl se, že tento kodex vyjadřuje osvobození práce a odpovídá základním zájmům vítězné dělnické třídy. Odmítáme, byť ojedinělé narážky, že zákoník práce je původcem nízké pracovní kázně. Nedostatek není v zákoníku, ale v těch, kteří jej nedodržují, obcházejí, zneužívají, ať jde o kohokoliv. Je nutno, aby byl zákoník pracujícími v právech, ale i v povinnostech náročně dodržován a stejně tak, aby hospodářští vedoucí jej respektovali, ale též uplatňovali podle něho své úkoly a své řídící pravomoci v součinnosti s ROH za účasti pracujících na řízení.

Významným přívlastkem práva na práci je i právo na odpočinek po práci ve formě placené dovolené, která u nás patří nejen svým rozsahem, ale i formou rekreační náplně k nejpřednějším na světě. Ústřední rada odborů vynaloží jen za 6. pětiletku, díky pochopení vlády na investiční výstavbu výběrové rekreace ROH, o čtvrt miliardy korun více než za předchozí tři pětiletky dohromady. Kromě toho na provoz - zdůrazňuji provoz, tj. kde se přispívá pracujícím a jejich rodinám - výběrové, podnikové a pionýrské rekreace se z příspěvků Ústřední rady odborů, státu a z fondů kulturních a sociálních potřeb vynaloží za tuto pětiletku kolem 7 mld korun. Prudkým rozvojem podnikové rekreace závodů vzrostla jejich kapacita za posledních 10 let téměř dvojnásobně. Z toho však vyvstává úkol zajistit z ústředních státních i odborových orgánů větší koordinovanost (nejen nechat živelnost, jak se projevila) jak při další výstavbě a modernizaci podnikové rekreace, tak hlavně při jejím dosud málo efektivním využívání.

Má-li podniková sféra sociální politiky postupně přecházet na sociální plánování, je třeba, aby ji hospodářští vedoucí a odborové organizace dále zdokonalovali, aby stanovili v péči, sociálním a výchovném programování promyšlené, komplexní záměry, reálné normativy sociálního vybavení, aby prostředky podniků a fondů kulturních a sociálních potřeb byly ještě účelněji používány k trvalým hodnotám a aby se vytvářela vazba a spojitost s plánem sociálního rozvoje národních výborů, obcí, měst a územních celků.

Jen tak se může za pracovní, politické a sociální aktivity lidí stát podniková sociální politika nástrojem přímo i nepřímo ovlivňujícím naši ekonomiku, jak to vyzvedly závěry 11. zasedání Ústředního výboru KSČ.

Z těchto hledisek se ztotožňuji se zprávou soudruha ministra Štanceľa o činnosti federální vlády. Doporučuji jménem ústavně právního výboru, i jako funkcionář Ústřední rady odborů, tuto činnost pozitivně ocenit při vědomí, že se všichni musíme soustředit na plnění hospodářského a sociálního programu Komunistické strany Československa, rozvíjet kolektivní úsilí v úzké spolupráci se Sovětským svazem v zájmu dalšího rozvoje naší země.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Maříkovi. Udeľujem slovo poslancovi Tomášikovi. Pripraví sa do rozpravy poslankyňa Škardová.

Poslanec F. Tomášik: Vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, vážení hostia, program hospodárskeho a sociálneho rozvoja, ktorý bol prijatý na XV. zjazde KSČ a ktorý je postupne rozpracovaný a premietaný do vykonávacích štátnych plánov na bežný rok, je dokumentom, ktorý sleduje dosiahnutie všestranného a proporcionálneho vzostupu nášho národného hospodárstva a vyššieho stupňa uspokojovania hmotných a kultúrnych potrieb našej spoločnosti. V plánoch je cieľavedome a pritom rozvážne určovaná miera spoločenskej práce, potrebnej na dosiahnutie odpovedajúcej tvorby zdrojov, spôsoby ich užitia a predpokladané výsledky ich pôsobenia.

Zdroje, ktoré majú byť vytvárané a spôsoby ich užitia predstavujú - obrazne povedané - spojité nádoby nielen z hľadiska celej spoločnosti, ale aj každého jej člena, pretože každý má na výsledku týchto zdrojov svoj nezastupiteľný podiel a vytvorené hodnoty opäť nezastupiteľným spôsobom rozhodujú o možnostiach uspokojovania potrieb jednotlivcov.

Táto spojitosť predstavuje v našom socialistickom hospodárstve jednu z jeho významných predností, výstižne vyjadrenú heslom o tom, že "rozdeľovať sa môže len to čo máme a žiaľ len tak, ako pracujeme".

Preto má svoje závažné politické a spoločenské opodstatnenie dosahovať stanovené ciele a zámery plánu, a to hlavne vo všetkých smeroch plánovaného užitia produkcie a vo vyrovnanom plnení jeho kvalitatívnych ukazovateľov.

Nie je tomu tak dávno, keď sme sa v niekoľkých výboroch obidvoch snemovní zoznamovali s faktami o tom, ako sa naša ekonomika vyvíjala v prvých dvoch rokoch 6. päťročnice. Poznatky získané v týchto rokoch v svojej podstate potvrdili, že celkove plynulá a dostatočne dynamická tvorba zdrojov umožňovala realizovať procesy reprodukcie na vyššej úrovni ako kedykoľvek predtým.

Objem priemyslovej výroby sa napr. zvýšil takmer o 12 % a v nadpláne bola vyrobená produkcia zhruba za 2 mld Kčs. Splnenie hlavných úloh v poľnohospodárskej výrobe umožnilo zvýšiť sebestačnosť vo výrobe potravín a všestrannejšie zabezpečovať potreby obyvateľstva. Veľkého rastu, skoro o 25 % dosiahla výmena tovaru s partnerskými socialistickými krajinami. Do prevádzky bolo uvedené množstvo nových významných kapacít a kombinátov a zmodernizovaných a zrekonštruovaných bolo veľa závodov a prevádzok.

Dosiahnuté výsledky umožnili ďalej upevniť životné a sociálne istoty nášho ľudu. Na vývoj životnej úrovne mali rozhodujúci vplyv najmä zvýšené dodávky tovaru do obchodnej siete, rast peňažných príjmov obyvateľstva a stabilita cien základných životných potrieb. Pokračoval rast spotreby potravín a najmä tovaru priemyslového charakteru. Peňažné príjmy obyvateľov sa v tomto období zvýšili takmer o 28 mld Kčs a priemerná mzda v socialistickom sektore dosiahla skoro 2500 Kčs. Stabilitu maloobchodných cien základných životných potrieb sa podarilo aj napriek pokračujúcemu zhoršovaniu niektorých vonkajších ekonomických vplyvov udržať.

Vo výboroch obidvoch snemovní sa nedávno posudzovali tiež výsledky dosiahnuté v prvom polroku t. r. Tieto výsledky potvrdzujú, že vo vývoji našej ekonomiky celkove prevažujú pozitívne tendencie, že rast tvorby hmotných zdrojov je plynulý a je sprevádzaný zvyšovaním efektívnosti. Svedčí o tom napríklad tá skutočnosť, že pri raste výkonov o 5,5 % bolo zaznamenané zvýšenie nákladov len o 4,7 % a že tvorba zisku ako syntetického ukazovateľa kvalít vykonávanej činnosti sa oproti rovnakému obdobiu v minulom roku zvýšila o 8,6 %.

To svedčí o tom, že na mnohých miestach už bolo správne pochopené plnenie plánovaných spoločenských zámerov, ktoré vyžaduje, aby s potrebnou dôslednosťou a zodpovednosťou boli vykonávané závery XV. zjazdu KSČ o raste efektívnosti a kvality všetkej práce a z vložených spoločenských a materiálnych zdrojov bol pri užití vytváranej produkcie získavaný maximálny úžitok.

Zvlášť však svedčí o tom, ako bolo pochopené, že najsprávnejšou prácou pre seba je poctivá a užitočná práca pre spoločnosť a že súčasné životné istoty a perspektívy ich ďalšieho uplatňovania a rozvíjania majú naši pracujúci predovšetkým vo vlastných rukách.

Napriek tomu všetkému nebola ešte línia efektívnosti a kvality pochopená s rovnakou naliehavosťou na všetkých miestach. Na mnohých pracoviskách by bolo možné urobiť viac, a to zvlášť tam, kde - ako to bolo konštatované na 11. zasadaní ÚV KSČ sa táto línia nepremieta s rovnakou intenzitou v praktickej riadiacej činnosti, kde sú obzvlášť problémy s plnením plánovaných úloh, nech už vyplývajú z vonkajších alebo vnútorných príčin, zvlášť však z nedostačujúceho riadenia a organizácie práce, prípadov nie dobrej plánovacej, finančnej a pracovnej disciplíny, porušenie technológie a iných podstatných javoch, kde pretrvávajú problémy a nedostatky, ktoré by vo svojich dôsledkoch mohli viesť k odchylkám od plánovaných zámerov roku a nežiadúcim spôsobom ovplyvňovať plnenie úloh v tvorbe a užití zdrojov v tejto päťročnici. Ide pritom hlavne o zaistenie štruktúry investícií stavebnými prácami, o náročnosť dodávok pre trhové fondy a o úlohy v zaisťovaní vývozu do oblasti nesocialistických štátov.

Napriek celkove dobrým výsledkom v ekonomike ešte nemôžeme byť spokojní s dosahovanou mierou efektívnosti výroby a pokroku v kvalitách všetkej spoločenskej práce. Tým sa tiež stávajú jednotlivé úlohy v tomto roku a v zostávajúcich rokoch 6. päťročnice naliehavejšími a náročnejšími.

Preto tiež 11. zasadanie ÚV KSČ venovalo veľkú pozornosť miere a spôsobu plnenia plánovaných úloh na rozhodujúcich úsekoch našej ekonomiky. Pripomenul by som, že zdôraznilo najmä záväznú autoritu prijatých plánov a potrebu účinnejšieho riadenia ekonomiky z centra a podnikovej sféry a že poukázalo na nutnosť dodržať úlohy rozvoja a nimi dôsledne zabezpečovať pomerne vysokú a vysoko náročnú dynamiku ďalšieho ekonomického rastu našej krajiny.

Rozvoj našej ekonomiky na podklade zvyšovania efektívnosti a kvality, ako východzieho základu pre uskutočňovanie plánovaných zámerov sociálnej časti prijatého programu je skutočnou strategickou záležitosťou, ktorej nevyhnutnosť je nutné si pripomínať, vysvetľovať a požadovať a iniciatívne a dôsledne ju zabezpečovať na každom pracovisku a každodenne. Zvlášť ale význam použitia menšieho množstva práce, surovín, materiálu, palív a energie, ktoré budú znamenať lacnejšiu produkciu, dosiahnutie produkcie vyššej technickej úrovne so širšími užitnými vlastnosťami a preukázanou kvalitou, lepšie uplatniteľnou na zahraničných trhoch. Tomu tiež musia na všetkých úsekoch odpovedať aj spôsoby uvažovania, rozhodovania a hospodárenia a kritickejší a náročnejší štýl a metódy práce.

Už dnes je celková výška prostriedkov slúžiacich na uspokojovanie osobnej spotreby jednotlivcov, alebo určených na zabezpečenie rozvoja spoločenskej spotreby veľká a môže sa vyvíjať len v súlade so stupňom vyspelosti nášho národného hospodárstva.

Chceme obidve tieto formy spotreby ďalej rozvíjať a zabezpečovať pritom ich trvalý rast. Zárukou tohto bude vždy, aby sa naše národohospodárske plány naplňovali čo najlepšie a pritom plynulo a rovnomerne zvyšoval objem vytváraných zdrojov. Znamená to stále usilovnejšie hľadať a na všetkých úsekoch efektívne využívať rôzne rezervy. Znamená to tiež sústavne rozvíjať iniciatívu našich pracujúcich vo všetkých ich osvedčených formách a orientovať ju na to, vyrábať čo najviac a najlepšie.

Výsledky, ktoré zatiaľ naša spoločnosť dosahuje, sú pri stále zložitejších, obtiažnejších a nákladnejších podmienkach chodu ekonomiky a s tým spojenom raste náročnosti na zvyšovanie tvorby nášho národného dôchodku nemalé. Zaväzujú preto k tomu, strážiť ich a ochraňovať a ako dobrí hospodári ich ďalej rozvíjať.

To by však malo znamenať ďaleko dôslednejší postup proti všetkému, čo je v rozpore s potrebami spoločnosti. Zvlášť ale účinnejšie čeliť rôznym neporiadkom a nedostatkom, ľahostajnosti či nedbalosti a iným nešvárom, ktoré narušujú a brzdia rozvoj národného hospodárstva, pretože svojimi dôsledkami oslabujú spoločenské úsilie, sťažujú tvorbu väčšieho množstva hodnôt a dosahovania vysokej prosperity našej ekonomiky, ako základných predpokladov ďalšieho rastu životných a sociálnych istôt nášho ľudu. Ďakujem za pozornosť.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslancovi Tomášikovi. Slovo udeľujem poslankyni Škardovej.

Ako posledná pred obedňajšou prestávkou sa pripraví poslankyňa Lefflerová.

Poslankyně H. Škardová: Vážené předsednictvo, soudružky a soudruzi poslanci, je známo, že v našem národním hospodářství - až na malé zbytky - byla provedena racionalizace práce a mzdových soustav.

Pracuji v koncernovém podniku Základny rozvoje uranového průmyslu, kde již zavedena byla. Podle mého názoru bude tato racionalizace úspěšně plnit svůj účel tehdy, budou-li vytvořeny předpoklady pro její plynulou realizaci, to je především včasné a kvalitní dodávky materiálů i náhradních dílů subdodavatelů výrobcům.

Mám proto otázku na místopředsedu federální vlády soudruha Zahradníka: Jaká jsou kritéria pro hodnocení racionalizace práce a mzdových soustav, jak jsou hodnoceny její dosavadní výsledky, především z hlediska jejího vlivu na efektivnost a kvalitu veškeré práce.

Předseda SN D. Hanes: Ďakujem poslankyni Škardovej. Slovo má poslankyňa Lefflerová.

Poslankyně N. Lefflerová: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážený súdruh predseda Snemovne národov, vážené súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, cieľom všetkých sociálnych istôt, ktorým sa naši pracujúci tešia a ktorými sa dnes zaoberáme, je socialistický spôsob života.

Vytváranie socialistického spôsobu života patrí k základným vymoženostiam socialistickej revolúcie. Jeho formovanie je neoddeliteľnou súčasťou všetkých historických procesov a zmien, ktoré hlboko zasahujú do politickej, ekonomickej, sociálnej a duchovno kultúrnej sféry.

Jeho dôležitou súčasťou je tiež právo na vzdelanie. Náš systém vzdelávania a výchovy je jedným z rozhodujúcich prostriedkov formovania a prehlbovania socialistického spôsobu života. Tým uvádzame do života ono leninské, že nám komunistom nejde len o hmotný blahobyt, ale spolu s ním o slobodný všestranný rozvoj všetkých členov spoločnosti z hľadiska dlhodobých potrieb a perspektív.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP