Úterý 11. listopadu 1980

Zemědělství prošlo několika etapami svého vývoje. Stejně tak, soudružky a soudruzi poslanci, i školství. Každá etapa má svou gradaci a tím i náročnost. Tak je tomu především s nároky na absolventy vysokých škol. Pod vlivem pronikání a vstupu vědeckotechnických poznatků do zemědělství, praxe realizuje třetí etapu vývoje našeho zemědělství a tato skutečnost sama dává odpověď na potřebnou kvalifikaci absolventů vysokých škol pro zemědělskou praxi. Zemědělství potřebuje specializované pracovníky, kteří jsou schopni na konkrétních pracovištích a v konkrétních podmínkách realizovat požadavky rozvoje zemědělství a na typy řídícího pracovníka se širším profilem odborné přípravy a schopnosti specializovat se v samostatné praxi.

Průzkum poslanců však také prokázal, že je aktuální nově - opakuji, aktuální nově koncipovat systém náročného a postgraduálního a pomaturitního studia pro absolventy vysokých a středních zemědělských technických škol. Vždyť přece je dostatečně známé, že inženýr všeobecného zemědělství nebyl nikde oficiálně povolán již 10 let k nějakému postgraduálnímu studiu. A dále, že je nezbytné prohlubovat vědomosti pedagogických kádrů zejména na zemědělské technické škole. Možná, že i na některých oborech vysokých škol, kde se jeví pro další vývoj vážné nedostatky.

Úkolem zemědělské praxe je také vytvořit podmínky pro stabilizaci pracovníků a zde je třeba věnovat pozornost také absolventům všech typů škol. S otázkou stabilizace je nutno neoddělitelně spojovat tvorbu pracovních a životních podmínek pracovníků v zemědělství. Před třemi léty byl proveden poslanecký průzkum, jehož výsledky zavazovaly zemědělské podniky k odstranění vážných nedostatků. Přes značné zlepšení bylo při letošním průzkumu poslanců zjištěno, že sice některé nedostatky ještě existují, ale stále přežívají právě ty, které nejméně potřebujeme.

Chtěl bych ještě konstatovat, že v oblast sociální politiky v odvětví zemědělství bylo vykonáno mnoho. Jde o všestrannou lékařskou péči, která je na úrovni, je soustavná a je systematická. Tato péče o zdraví, ochranu a bezpečnost při práci se zpětně kladně promítá do úměrného, ale přece jen snižování úrazovosti a nemocnosti v našem zemědělství.

Průzkum ukázal, že mnohá JZD zabezpečují společné stravování nejen pro družstevníky a důchodce, ale i pro důchodce - občany příslušné obce. JZD a státní statky v oblasti sociální politiky překračují hranice svých podniků a berou do svých stavů zaměstnance mateřských škol a jeslí, uvolňují značné finanční prostředky a materiálovou pomoc v akcích "Z". V úzké spolupráci s národními výbory vytvářejí tak podmínky hezkého životního a pracovního prostředí pro všechny občany bez ohledu na to, kde pracují.

Průzkum prokázal, že Svaz družstevních rolníků věnuje velkou pozornost lázeňské péči, rekreační péči jak o přestárlé družstevníky, tak péči o družstevníky a jejich děti. Značný pokrok byl zaznamenán v otázkách bytové výstavby, v níž se úspěšně pokračuje, zejména na státních statcích, ale i v JZD.

Co říci například, že existuje státní statek - ubezpečuji vás, že nejde o případ ojedinělý - který má např. 9 dechových kapel, 4 cimbálové muziky a národopisný soubor, pěvecký soubor, které mají dobrou úroveň. Tento statek, konkrétně Veselí na okrese Hodonín, úspěšné plní a překračuje své výrobní úkoly v rostlinné a živočišné výrobě, které jsou nesmírně náročné, postavené okresní zemědělskou správou hodonínského okresu.

Co říci závěrem, soudružky a soudruzi poslanci. Průzkumy poslanců prokázaly, ze v JZD i státních statcích existují ještě značné rezervy ve zvyšování kvalifikace a ve vytváření podmínek a předpokladů pro stabilizaci pracovních sil v zemědělství. Setkali jsme se například se skutečností, že okresní zemědělské správy, a ne jedna, mají zpracovanou kádrovou objektivní analýzu v jednotlivých JZD, se znalostí a perspektivou na 10 let. Mají propracovaný systém přípravy kádrů podle profesí, ale zejména podle náročnosti stávající a plánované intenzity rozvoje živočišné a rostlinné výroby. Tento materiál je respektován a realizován v zemědělských podnicích a tato skutečnost se příznivě odráží v kádrové stabilitě, v kádrové perspektivě a odpovídá také dané náročnosti středního článku řízení. Přesvědčili jsme se o tom např. v okrese České Budějovice, Plzeň-sever, Nitra, Hodonín, Levice, ale i v dalších okresech.

Existují okresy a zemědělské podniky, kde těmto otázkám není věnována patřičná pozornost a proto není snad náhodou, že tam, kde jsou nedostatky ve výrobě, v plnění úkolů, tam, kde chybí autorita vedoucích, zodpovědnost, je koneckonců zaznamenán určitý chaos v řízení a organizaci práce.

Všechny zjištěné skutečnosti v provedeném průzkumu jsou kvalifikovaně zapracovány do závěrečné zprávy. Poslanci, pověření průzkumem, měli na zřeteli zpracovat takový závěrečný dokument, který by dlouhodobě sloužil poslancům pro jejich práci ve volebních obvodech, aby poskytl dostatek informací a poznatků federálnímu i národním ministerstvům zemědělství a výživy, zejména pak ministerstvům školství ČSR a SSR, v neposlední řadě však resortním gestorům, jímž bylo 13. plénem ÚV KSČ uloženo podílet se na tvorbě podmínek k úspěšnému plnění a zabezpečování rozvoje socialistického zemědělství.

18. zasedání ÚV KSČ v souladu s předcházejícím 13. plénem ÚV KSČ k problematice zemědělství, zdůraznilo nové náročné úkoly. Chceme více masa, více zemědělských produktů, abychom nemuseli dovážet, abychom byli soběstační. Východisko z toho je v prosazení další intenzifikace zemědělské výroby, a to především v rostlinné a živočišné výrobě a v jejím zhodnocování zejména ve zpracovatelském průmyslu.

Chtěl bych vyslovit zde na tomto místě názor, že v etapě, kdy vedoucí kádry řídí několikanásobně větší celky, než tomu bylo v minulosti, své úkoly začínají plnit zodpovědně. Přitom získávají nové a nové zkušenosti, stále se učí a s nimi i ostatní pracovníci. Nové přístupy a nové metody v práci jsou nezbytností, abychom s menším počtem pracovníků, ale s pracovníky, kteří dobře ovládají zemědělskou techniku, technologii a dnes již složité pracovní procesy, mohli plnit náročné úkoly, které nám vytyčila Komunistická strana Československa, federální vláda, vláda České socialistické republiky i Slovenské socialistické republiky.

Předsedající místopředseda SN V. Vedra: Děkuji poslanci Zahradníkovi, slovo má poslanec Muržic, připraví se poslanec Mařík.

Poslanec A. Muržic: Vážený súdruh predseda, vážení hostia, súdružky poslankyne a poslanci, z rokovania XV. zjazdu strany, zasadania Ústredného výboru strany, z dennej praxe a prednesenej správy súdruha ministra Štancľa jasne vyplýva, že otázka pracovných síl je jedným z rozhodujúcich a limitujúcich faktorov nášho ďalšieho hospodárskeho a sociálneho rozvoja.

Zvlášť vystupuje do popredia problém efektívnych a veľakrát veľmi rýchlych a na rozhodujúcich miestach použitých kapacít pracovných síl. Na riešenie tejto dôležitej spoločenskej úlohy sa významnou mierou podieľa aj ČSĽA, vojská ministerstva vnútra a do určitej miery aj Zväzarm.

Významnou zložkou je výpomoc, ktorou ČSĽA a vojská MV poskytujú nášmu národnému hospodárstvu v zmysle uznesenia vlády ČSSR. Spôsob jej poskytovania je riešený smernicami pre poskytovanie vojenských výpomocí, uverejnených v Ústredných vestníkoch ČSR a SSR a služobným predpisom vojenskej výpomoci.

Vzhľadom na to, že hlavnou úlohou ČSĽA, je stála, vysoká bojová pohotovosť, je potrebné jej použitie pri vojenských výpomociach riešiť centralizovane. Uvedenými uzneseniami a smernicami sú riešené aj ostatné výpomoce, ktoré sa poskytujú v mimoriadnych prípadoch, akonáhle to vyžadujú dôležité hospodárske záujmy štátu. Požiadavky na použitie sa predkladajú vláde ČSSR, ktorá o ich poskytnutí rozhoduje. V rámci týchto výpomocí príslušníci ČSĽA pracujú na najdôležitejších úsekoch nášho hospodárstva. Predovšetkým v poľnohospodárstve, ale aj v Severočeských uhoľných baniach Most, na Paláci kultúry v Prahe, metre v Prahe, jadrovej elektrárni Bukovany, plynovode Konzorcium a na iných dôležitých akciách.

Za 4 roky 6. päťročnice bolo pri pomoci národnému hospodárstvu nasadených dovedna 67 435 vojakov, ktorí odpracovali bezmála 2,5 milióna pracovných dní a poskytnutá pomoc 11 838 kusov vozidiel a techniky v rozsahu 377 621 pracovných dní. Z toho skoro 50 % pripadá na pomoc nášmu poľnohospodárstvu.

Hrubé príjmy za prácu vojakov a výkon techniky za štyri roky šiestej päťročnice to je viac ako 353 mil. Kčs. V tomto roku do 31. októbra bolo nasadených viac ako 14 tis. vojakov, ktorí odpracovali 810 tis. pracovných dní.

Pri dobrovoľných výpomociach v osobnom voľne odpracovali príslušníci ČSĽA v tejto päťročnici viac ako 750 tis. pracovných dní.

ČSĽA sa na riešení problému pracovných síl podieľa aj inými formami. V rámci náboru do dôležitých odvetví národného hospodárstva sa uvoľnilo v tejto päťročnici 9900 vojakov 2. ročníka, ktorí boli z vojenskej základnej služby prepustení o päť mesiacov skôr.

Ďalším tisíckam brancov-baníkom pracujúcim pod zemou je ročne poskytovaný dlhodobý odklad vojenskej služby do 30 rokov. Pokiaľ pracujú v hlbinných baniach je im vojenská služba odpustená. Tento fakt pozitívne ovplyvňuje nábor mladých ľudí pre banícke profesie.

Na pomoc pri riešení situácie v doprave uhlia sa využíva zdokonaľovacieho cvičenia vojenských vodičov.

Žiada sa tiež pripomenúť celú oblasť zvyšovania úrovne všeobecného vzdelania i odbornej kvalifikácie, napríklad vodičov kolesových vozidiel, mechanikov slaboprúdej techniky i ďalších špecialistov v priebehu vojenskej základnej služby, ktorých odbornosť je buď priamo, čiastočne, alebo sprostredkovane použiteľná v civilných povolaniach.

Pri riešení problémov v doprave v rámci výcviku a vojenských výpomocí sa do značnej miery zúčastňuje vojsko. Vytvorená hodnota tohto vojska dosiahla v 6.5RP 1 miliardu 718 miliónov Kčs proti 1456 tis. v piatej päťročnici. Významná pomoc je poskytovaná pri generálnych rekonštrukciách železničných tratí, kde sa rozsah zvýšil zo 790 km v minulej päťročnici na 918 km v tejto päťročnici. V tomto roku po prvý raz prekročila 200 km a dosiahla 28 % ročného objemu v celej sieti ČSD. Stavebné útvary plnia úlohy na hlavných ťahoch i na technicky a technologicky ťažkých úsekoch vedľajších tratí v ťažkých smerových a oblúkových pomeroch. Úspešne prekonávajú problémy vyplývajúce z nerovnomerného zásobovania obnovovacím materiálom a z nepovoľovania výluk.

Okrem toho pomáhali pri odstraňovaní následkov zimnej kalamity a pri rade nehôd na železnici. Navyše oproti plánu sa na základe socialistických záväzkov podieľali na obnove alebo výstavbe niekoľkých vlečiek, napríklad pre VŽKG, Poľnohospodársky nákupný podnik Zlonice a v tomto roku pre CELPAP Paskov a podobne.

Mostné útvary plnia organizačne, technicky a technologicky neobyčajne náročné akcie, z ktorých niektoré majú značný význam nielen pre rezort dopravy, ale aj pre celé národné hospodárstvo. Medzi najvýznamnejšie patrí výmena piatich konštrukcií na trati Plzeň-Cheb, obnova mostov cez Labe a Ploučnicu v Dečíne, účasť na stavbe mostov základného komunikačného systému v Prahe, diaľnicovo-železničného mostu v Bratislave a ďalších.

Vojenské železničné prevádzkové stredisko zvýšilo o 25 % pomoc doprave odbornými kádrami v prevádzkovo dôležitých odvetviach dopravy a prepravy, vozňového a lokomotívneho hospodárstva pri trvalom plnení plánu okolo 110 %. Najzávažnejšie je nasadenie v železničnom uzle Praha, vo vozňovom depe Ústí nad Labem a v železničných opravovniach a strojárňach Ostrava. Veľmi dobré výsledky dosahujú vojenské kolektívy posunovačov na zaraďovanej stanici Praha-Vršovice v súťaži o najnižší počet poškodených vozidiel.

Vojenské železnično-stavebné stredisko pomáhalo baniam v oboch severočeských revíroch, pri údržbe, opravách, premiestňovaní a stavbe koľají. Prispelo tak k zabezpečovaniu plynulej ťažby a odvozu uhlia a k riešeniu nepriaznivej energetickej situácie.

Na rozvoji nášho národného hospodárstva a tým aj na realizácii sociálneho programu našej strany sa zúčastňujú v značnej miere i hospodárske organizácie v pôsobnosti MNO.

Predovšetkým je to odborový podnik Vojenské stavby, ktorého hlavnou úlohou je zabezpečovať investičný program ČSĽA. Na základe uznesenia vlády a rozhodnutia súdruha ministra národnej obrany ročne vyčleňuje značné kapacity v prospech iných rezortov. Do okruhu najznámejších stavieb, ktoré odborový podnik Vojenské stavby realizoval v 5. päťročnici, alebo stavia v tejto päťročnici, patria predovšetkým úseky na autostráde D-1, pražského metra, dopravného systému v Prahe, výstavba bytov a rôznych zariadení občianskej alebo technickej vybavenosti v miestach sústredenej bytovej výstavby.

Pracovníci tohto podniku vytvorili v piatej päťročnici stavebné dielo pre mimorezortných investorov v hodnote 2 220 000 mld Kčs, z čoho výstavba metra je 1 136 000 mld Kčs a na autostráde 612 miliónov Kčs. V prvých štyroch rokoch 6.5RP realizovali stavebné práce za 2 800 000 mld Kčs, z toho na výstavbe metra 1 286 mld Kčs a na autostráde 511 miliónov Kčs.

Podobným spôsobom sa na rozvoji národného hospodárstva zúčastňuje svojimi kapacitami aj Vojenský projektový ústav, ktorý ročne vyprojektuje pre rôzne investorské organizácie projektové práce približne v hodnote 40 mil. Kčs. V posledných rokoch je tento ústav napríklad generálnym projektantom takých stavieb ako je Palác kultúry v Prahe, autostrády D-8 Praha-hranice NDR a D-11 Praha-Hradec Králové-hranica PĽR. Okrem toho zabezpečuje rad úloh pre Štátnu leteckú správu, Riaditeľstvo výstavby hl. mesta Prahy a ďalších mimorezortných investorov. Trvalou zložkou náplne práce tohto ústavu sú aj zahraničné zákazky.

Trust Vojenské lesy a majetky zabezpečuje ťažbu drevnej hmoty v lesných lokalitách, ktoré sú vyčlenené pre prípravu a výcvik vojsk. Napriek tomu, že hospodárenie na 225 tisícoch ha lesa je značne sťažené neustálou činnosťou vojsk, vyťažili podniky trustu Vojenských lesov a majetkov v 5. päťročnici dovedna 4,4 miliónov m3 drevnej hmoty a v prvých štyroch rokoch tejto päťročnice 4 miliónov m3.

Súbežne s tým obhospodarujú podniky Vojenských lesov a majetkov v súčasnej dobe viac ako 32 tis. ha poľnohospodárskej pôdy.

V snahe neodčerpávať už aj tak nedostatočné kapacity z civilného sektoru, realizuje ČSĽA pomocou stavebných jednotiek, rad akcií materiálnej bázy. Len ako príklad uvediem vysokoškolské areály Vyškov a Liptovský Mikuláš. Podobne aj príslušníci Zboru národnej bezpečnosti, Pohraničnej stráže a vojaci vojsk Ministerstva vnútra, odpracovali v tomto roku na pomoc nášmu národnému hospodárstvu dovedna 1,8 mil. hodín. Z tohto úhrnného počtu pripadá na pomoc v priemysle viac ako 87 tisíc, v poľnohospodárstve 249 tis., v stavebníctve 468 tisíc, v iných oblastiach v rámci volebných programov Národného frontu 1 milión hodín.

V rámci aktivity zložiek NF poskytovali pomoc nášmu hospodárstvu aj členovia Zväzarmu, ktorí v roku 1979 odpracovali 1852 brigádnických hodín. Išlo najmä o pomoc pri prekonávaní kalamitnej situácie na začiatku roka a pomoc pri zbere úrody. V priebehu tohto roku pomoc Zväzarmu predstavuje už 1514 tis. brigádnických hodín.

Vážené súdružky a súdruhovia, aj keď som na začiatku uviedol fakty o tom, ako sa ČSĽA, vojská MV a Zväzarm podieľajú na pomoci nášmu národnému hospodárstvu, chcem zdôrazniť tú skutočnosť, že hlavným poslaním našej armády a vojsk NV je zabezpečiť obranyschopnosť ČSSR a plnenie internacionálnych úloh v rámci Varšavskej zmluvy pri obrane celého socialistického spoločenstva. Táto nadobúda na význame zvlášť v súčasnej komplikovanej situácii, keď imperialistické kruhy na Západe, vedené USA, a maoistická Čína ustupujú od politiky uvoľňovania a nastúpili ostrý kurz zvyšovania napätia.

Vyvolávajú konflikty a nedorozumenia, akých sme svedkami v týchto dňoch a možno povedať aj v týchto hodinách, kedy vládnuce kruhy robia všetko pre sabotovanie ducha a litery helsinských princípov, na pripravovanom, alebo už začínajúcom rokovaní signatárov helsinských dohôd v Madride.

Robia konkrétne a veľmi nákladné opatrenia, aby dosiahli prevahu v počtoch vojsk, zbraňových systémoch i technike. Svedčia o tom preťahovačky okolo ratifikácie Salt-II a snaha o rozmiestnenie rakiet stredného doletu v Európe, rast výdavkov na výskum v oblasti zbraní, vojenskej techniky i na armády vôbec. Tieto skutočnosti nemôžu nikoho nechať na pochybách o tom, že i ČSĽA, vojská Ministerstva vnútra, musia robiť zodpovedajúce opatrenia na zvyšovanie vycvičenosti a pripravenosti vojsk. Preto je potrebné dodržiavať platné smernice o povoľovaní vojenských výpomocí a starostlivo zvažovať každé nasadenie vojakov na dlhodobé vojenské výpomoce.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP